Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Historialliset sotapelit

Peliarvostelu: Waterloo (Phalanx Games)

Waterloo01

Alkuasetelma

Napo tulee! Aloitimme Andersin kanssa Waterloo-nimisen pelin pelaamisen. Peliajaksi viralliset lähteet uhoavat kahta tuntia, no viidessä ehdittiin setata peli ja pelata 3 kierrosta seitsemästä.  Oli siis pakko jättää lauta plexien väliin kerhohuoneelle (älkää koskeko) ja tarkoituksena olisi pelata peli loppuun Keskiviikkona. Olen pelannut peliä kerran aikaisemmin ja silloinkin se taisi about 6-7 tunnin jälkeen jäädä vähän kesken. Nyt olisi kuitenkin tarkoitus pelata loppuun asti, tai ainakin siihen asti kunnes tulos on selvä.

Napoleon jyristää ja Wellington vikisee

Waterloo02

Peli 5 tunnin jälkeen..

Pelin alkoi Napon joukkojen rynnistyksellä kohti VP-kohteita ja kahden linnoituksen välitön valtaaminen tapahtui heti ensimmäisellä vuorolla, Anders, joka pelasi Ranskalla, harrasti agressiivista hyökkäyssotaa ja tuli päin monelta rintamalta.  La  Haye Saint -linnoitus, joka on strategisesti laudan keskellä joutui heti Ranskan haltuun ja toimi ankkurina Napon hyökkäyksille samalla kun joukot iskivät Wellingtonin heikompaan vasempaan laitaan.  Britit kuintekin onnistuivat vastaiskuilla hakemaan useammankin yksikön Napoleonin armeijasta. Tehokkain tapa tuhota vastutajan joukkoja on piirittää ne niin, että pakotietä ei ole ja joukot tuhoutuvat jos ne joutuvat perääntymään.

Voittopisteissä minun liittoutuneet ovat vielä jonkin verran edellä, mutta Napoleon on lähellä avainkohteitaan ja onnistunut ahdistelemaan britit nurkkaan. Onneksi Preussi on jo marssimassa kentälle ja liittoutuneilla on nyt yhteenlaskettu korttietu (12+4 vs. 15). Napoleon on pienessä vaarassa jäädä kahden tulen väliin.

VP:t Kolmannen kierroksen jälkeen:

  • Ranska 13 tuhotuista yksiköistä + 5 kohteista (+15 pistettä aivan lähellä)
  • Liittoutuneet: 20 tuhotuista yksiköistä + 10 kohteista

Säännöt hieman huonosti kirjoitettu.

waterloo-bordPeli on varsin mukava taktinen vääntö, jossa onnella ei ole paljon osuutta, molemmilla on oma n. 20-25 kortin pakka, josta vedetään kunkin pelikierroksen kortit käteen (Napo 15 ja Wellu 12, Preussi alussa 1 alussa ja 8 viimeisellä kierroksella) ja näillä sitten vuorotellen liikutellaan joukkoja ja hyökätään valituissa kohdissa. Muutama sääntö me palattiin väärin ja muutamaa olellista sääntöä ei tiedostettu.

  • tykki-kortteja voi pelata myös taistelun sisällä,
  • linnakkeissa joukot katsoo kaikkiin suuntiin, eli voivat (?) lähteä mihin suuntaan vain
  • ilmeisesti ratsuväkirynnäkköä ei voi tehdä kukkulan tai metsän läpi
  • ilmeisesti sen voi myös tykillä pysäyttää
  • rally ei onnistu vihollisen vieressä.
  • joukko ei voi liikkua saman pelaajan vuoron (round) aikana kahta kertaa (5 kortin aikana), mutta voi liikkua monte kertaa saman pelikierroksen (turn) aikana (7 kierrosta).

Pelin säännöistä on kyllä netissäkin käyty aika paljon keskustelua ja jotain lisäsääntöjä, ja tuntuu, että pelitestausta ei ole ihan loppuun asti tehty.  Ilmeisesti lyhyessä 4-kierroksen pelissä peli on myös vaikea voittaa Briteillä/liittoutuneilla.

Peli siis jatkuu keskiviikkona, joten sen jälkeen lopullinen tuomio.

… ja keskiviikko tuli ja peli jatkui

Minulla oli pieni toivo ja vakaa usko, että Preussin vahvistukset riittäisivät kääntämään pelin kulun. Toisin kuitenkin kävi. Preussilaiset tulevat pelissä liian tipoittain ja heidän korttien liikearvot ovat liian vähäisiä, että ne riittävällä määrällä ehtisivät apuun. Koska Brittien joukot olivat jo hätää kärsimässä, oli pakko tuoda Preussiyksikköt tukemaan taistelua, ne saivat tapettua muutaman Ranskan heikomman yksikön, mutta vastaavasti ottivat heti lukua. Mitä pidemmälle peli eteni sitä vähemmän yksiköitä oli laudalla ja kun käsikortit pysyivät kuitenkin samoina, meni peli varsinaiseksi kissahiirileikiksi, jossa yritettiin vuoroin kiertää vastustajan selustaan.  Tässä leikissä Ranska on ylivoimanen, koska sillä on enemmän korkean liikearvon kortteja (8-5), joilla on helpompi kiertää kylkeen ja selustaan. Preussin lisäkorteista taas ei ole apua, koska Britti ja Preussi eivät voi taistella yhdessä, eli vuorolla voi pelata vain Britin tai Preussin korteilla.

Kaksi yksikköä, 12 korttia, viimeisten kierrosten ristinolla

Loppupelissä kierroksilla 6 ja 7 Briteillä oli enää 2-3 yksikköä, muut Ranska oli säälimättömästi metsästänyt. Tein ehkä virheen, että en tarpeeksi nopeasti vienyt joukkoja selustaan parantumaan, mutta usein siihen ei ollut aikaa,  sillä Ranska joko piiritti tai löi kaksi kertaa peräkkäin, takaa ja/tai kyljestä.  Pari kertaa Ranska pelasi kätensä tyhjäksi ja pääsin pelaamaan usemman kortin lopussa, mutta Ranskalla oli lähellä vain kolme ratsua ja ne pakenevat heti jos jalkaväki tulee viereiseen ruutuun. Peli meni varsinaiseksi ristinollaksi.  Preussilla oli myös maksimassaan 2-3 yksikköä kähinöissä, mutta koska samalla vuorolla ei saanut pelata molempien kortteja, ei koordinoituja hyökkäyksiä saanut tehtyä ja Ranskan oli helppo varmistella voittonsa.

VP:t seitsemännen kierroksen jälkeen:

  • Ranska 55+ tuhotuista yksiköistä + 10 kohteista (+15 pistettä olisi ollut otettavissa, tosin Preussi/Britti hieman luovutti lopussa yrittäen epätoivoista iskua.)
  • Liittoutuneet: 43+ tuhotuista yksiköistä + 6 kohteista (Britit päättivät luovuttaa Hougoumontin -linnakkeen, koska linnassa istuminen alkoit tympiä, olisi ehkä kannattanut se pitää, niin olisi voinut olla pieni sauma voittoon)

Voittostrategia liittoutuneille?

Vaikka pelissä on paljon juttuja jotka tökkii, edelleen kuitenkin pidän pelistä, ja voisin pelata lisääkin. Jos pelissä haluaa liittoutuneilla voittaa, kannattanee yrittää ainakin osalla joukoista perääntyä kohti Preussin sisääntulolaitaa ja toisaalta, vetää joukkoja taaksepäin ja parannella  Rally-korteilla (vaikeaa, ja hidasta). Liittoutuneilla ei saa olla liian ahne hyökkäämään vaikka hyviä paikkoja olisi tarjolla, piirityksiä ja reduced tilassa olevilla hyökkäystä pitäisi välttää.

Epäkohtia pelimekaniikassa

Pelin testaus on selvästi jäänyt puutteelliseksi, vaikka R.H.Berg, pelin kehittäjä väittäisi toista. Pelissä on vain niin paljon tyhmiä juttuja ja vaikka ne voi ohittaa ajattelemalla, että “tämä peli on nyt tällainen, näillä säännöillä mennään”, niin pelistä vaan olisi saanut paremman jos sääntöjä olisi kehitetty enemmän, ja peliä testattu kunnolla. Pelissä on paljon hyvää ja se on erittäin taktinen ja mielenkiintoinen lautapeli, mutta ei missään nimessä tarkka simulaatio.

Tässä jotain epäkohtia ja kohtalaisen neutraaleja korjausehdotuksia niihin.

  • Johtajat about täysin turhia, johtajien toimintokortit vaatii että johtajat on vieressä – liikuttaminen ei maksa vaivaa, koska johtaja itsessään ei anna mitään bonusta. Korjausehdotuksia: Johtaja liikkuu yksikön mukana, tai liikkuu yhdellä liikepisteellä vaikka kolme ruutua. Johtaja antaa yksikölle jonka päällä on aina jonkun edun.  Napo: +1 yksikön vahvuuteen,  Wellu: yksikköä ei voi Flankätä.
  • Ei-pakotietä, ja joutuu perääntymään = automatic hit. Tämähän olisi ihan ok, jos kyseessä olisi hexa-peli, mutta ruutulaudalla joukot on todella helpolla tilanteessa, jossa  joko omia tai vihollisia on ympärillä. Piirityspaikkojen etsiminen on kivaa, mutta tuntuu vähän turhan paljon joltain ristinollalta. Korjaus: Joukko voi perääntyä suuntaan jossa on sen suuntaisia omia yksiköitä, tällöin tämä yksikkö liikkuu vastaavasti, “hei kaverit peruutetaan”   Korjaus2: Jos on piiritetty, mutta takana tai sivulla on omia, ei yksikkö ota ylimääräistä osumaa vaan siirtyy Disorder-tilaan.
  • Liikkumissäännöt avomaastossa todella tökkivät. Suoraan eteenpäin liikkuminen  maksaa yhden pisteen, mutta jos haluaa siirtyä vinosti, se maksaa 4 pistettä (käännös oikeaan, liike oikeaan, käännös vasempaa ja liike vasempaan). Tämä käytännössä tappaa Preussilta viimeisenkin mahdollisuuden päästä auttamaan ajoissa. Korjaus: avomaastossa voi liikkua vinottain 2 pisteellä, joko suoraan sivulle ja säilyttää suuntansa, tai viistosti eteenpäin. – Korjaus2: Ensimmäinen 90% käännös on ilmainen   (Tästä lievä etu Preussille)
  • Sivulta ja varsinkin takaa hyökkääminen on tuhoisan tehokasta, varsinkin vahvoilla yksiköillä (periaatteessahan näin on, mutta tässä pelissä ruutukartalla ja isoilla liikepisteillä taakse kiertäminen on liian helppoa). Korjaus: Alennetut Flank/Rear -kertoimet  [Flank 1,5x / Rear 2x] [Flank 2x / Rear 2x]  Korjaus2: valmis taulukko, esim S=Normaali, F=Flank, R=Rear  [S1 F2 R3] [S2 F3 R5][S3 F4 R7][S4 F6 R9]
  • Ratsuväen pakenemissääntö, aina kun jalkaväki marssii vierään saa ratsuväki heti liikkua, vaikka jalkaväki ei edes olis hyökkäämässä kimppuun.  Korjaus: Ratsuväki saa paeta vain jos jalkaväki tulee viereen ja ilmoittaa hyökkäävänsä.
  • Suojavallit (jyrkänteitä ne taitaa olla, mutta valleilta näyttävät) on lähinnä liikkumista hidastavia esteita, puolustusvaikutus heikko. Sama juttu jokien kanssa-  Korjaus:Jyrkänne poistaa -1 voimakkuudesta ennen kertoimia TAI Jyrkänne tiputtaa hyökkääjän  Rear-edun flankiksi ja flänkin edestä hyökkäykseksi.


Keinoja tasapainottaa peliä

Minä olin aikaisemmin pelannut peliä ja osasin kikkailla muutaman jutun korteilla, mutta silti Anders voitti kuitenkin, jos ei ihan selkeästi niin voitti kuitenkin. Keskustelupalstoilla puhutaan, että peli ei ole tasapainossa, vaan Ranska on liian vahva. Tämä voi olla totta, eikä peliä tietenkään pakko ole lähteä tasapainottamaan, voihan olla, että Briteille vaan pitää löytää oikea strategia.

Jos Ranska jatkuvasti voittaa tai tuntuu, että peli ei ole tasapainossa, niin tätä peliähän olisi helppo tasapainottaa vaikka VP-pisteitä tuunaamalla tai kertoimilla.  Koska preussin mukaan tulo tuo peliin mukavan vivahteen, tuunaisin peliä niin, että VP-kohteita olisi tasaisemmin ja myös laudan Preussin puolella. Nyt Ranskalla ei ole mitään syytä olla siellä puolella tappelemassa Preussin kanssa  ja Preussi taas ei pääse toiselle puolelle lautaa onnettomilla liikekorteillaan.  Hakisin näillä muutoksilla enemmänkin pelin tekemistä tasapainoisemmaksi,  jotta Preussilla olisi jotain tekemistä (yli puolet preussin yksiköistä ei nykysäännöillä ehdi laudalle, tai pääsevät korkeintaan aivan reunaan)

Ehdotuksia pelin tasapainottamiseksi

  • VP-tuunaus: Frischermont antaa Ranskalla 10vp ja liittoutuneille 5P
  • VP-tuunaus: Placenoit -kylä, pisteita väin kahdesta ruudusta joen toisella puolella. Ranskalle 2p / Liittoutuneille 5P
  • Britit saa siirtää jonkun yksikön La Haye Sainteen ja pelata yhden liikekortin ennen Ranskaa.
  • Ensimmäisellä Cardplay-kierroksella Ranska saa pelata vain 3 korttia

jos VP:tä ei halua muuttaa niin sitten Preussin laudalle tuloa pitää helpottaa (Ranska ja Britithän ovat peli alussa aivan nenät vastakkain)

  • Preussin vahvistukset tulee kierrosta aikaisemmin.
  • Preussin vahvistukset voivat valita sisääntuloreitin myös kohderuutujen vierestä
  • Preussin vahvistukset tullessaan kentälle saavat jonkun bonuksen liikkeeseen, niitä tulee kaksi yhdellä kortilla tai ne saa vaikka laittaa jonoon laudalle sisääntulokohdasta eteenpäin ja sen jälkeen alkaa liikuttamaan niitä pistekorteilla.

Ranskan hyökkäyksen hidastaminen on myös yksi keino tasapainottaaa:

  • Britti nostaa alkusetupin jälkeen yhden kortin, jonka voima kertoo montako Ranskalaista yksikköä hän saa siirtää, sen jälkeen hän nostaa kaksi korttia joiden liikepisteet kertovat kuinka monta ruutua. yksikköjä suunnan tulee olla saman suuntainen kuin aikaisemmin, eikä yksikkö voi mennä eteenpäin
  • Vastaavasti voisi ajatella, että Britti saa paremmin tuunata alkusetappiaan vastaavantyyppisesti.
  • Näin peliin saadaan myös variaatiota.

Pelattavuuden helpottaminen

  • Britti ja Preussi voi pelata samalla vuorolla, mutta komentoa (=pakkaa) voi vaihtaa vain kerran, eli voi pelata ensin X Britti-korttia ja sitten Y Preussi-korttia (tai toisin päin)
  • Britti ja Preussi voivat hyökätä yhdessä, mutta toinen maa hyökkää -1 voimakkuudella)

Aikapaljon sääntöideoita, osa on omia ja osa mitä netissä muut on käyttäneet/suositelleet. Kyllä tätä peliä voisi hyvin jatkossakin pelata ja vaikka testata miten toi VP-pisteiden locaatioiden tuunaus vaikuttaa Preussin merkittävyyteen.

Bookmark and Share

1 comment to Peliarvostelu: Waterloo (Phalanx Games)

  • Tuli sitten tossa lauantai-iltana luettua Consimworldistä muutama sata keskustelu-viestiä ko. pelistä ja Richard H. Berg pelin kehittäjä tuntuu kyllä aikamoisen uppiniskaiselta äijältä. Pelin säännöissä on selvästi virheitä ja puutteita, mutta kaveri on ihmeen välinpitämätön julkaisemaan/kirjoittamaan virallista FAQ:ta tai korjaamaan sääntöjä. Sitten kaveri ihmettelee miksi peli ei ole ihmisten suosiossa (vaikka suurin osa kehuu itse peliä, ja varmaan pelaisi sitä jos siihen olisi kunnon säännöt).

You must be logged in to post a comment.