Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Peli-illat, -raportit ja -arvostelut

Hammerihengailukertsipäivä 16.5.

Vapaata pelailua kertsillä faban ja hammeriaiheisten lautapelien merkeissä !

Nappaa ETC kompattu 2000/2250/2600 pinnan armeija mukaan, ja osallistu megamättöihin tai pienempiin peleihin.

Homman nimi on se, että aloitellaan aamutuimaan yhdeksältä, katsotaan ketä on paikalla ja kasataan pelit.Kertsi on auki yhdeksästä (09.00)  alkaen sen aikaa kun huvittaa pelailla. Kuten aina, osallistumismaksu ei-FiWAlaisille on 5€.

Voidaan pistää pystyyn moninpeliä Legendary Battles pohjalta neljällä tai kuudella pelaajalla, tai parittaa pienempiä pelejä. Eli nappaa napit matkaan ja tule pelaamaan. Otan itse mukaan hyvis ja pahis armeijan, niin voi ainakin johonkin peliin saada ehkäpäs tämmöistä hyvät vastaan pahat meininkiä.

Paikalla on myös nippu GW:n ja Fantasy Flight Gamesin pelejä : Space Hulk, Warhammer Invasion, Chaos in the old World. Näistä kannattaa lukaista säännöt FFG:n weppisivuilta (Invasion & Chaos).

Megamättöihin otetaan vaikkapa tällaiset säännöt :

  • Deployment tehdään kilpajuoksuna : molemmat laittavat joukkoja yhtäaikaa kentälle, ja se puoli joka ekana huutaa VALMIS, saa valita aloittajan. Vastustajalla on sen jälkeen 4 minuuttia aikaa loput joukot kentälle (kentällä jo olevien paikkoja ei saa muuttaa).
  • Vaihtoehtoisesti, jos onnistuu pistetään kenttäpuoliskojen väliin lakana, ja tehdään deploymentti niin ettei nähdä vastustajaa. Aikaa 30 minuuttia.
  • Kentälle laitetaan 5 kohdetta. Kohteen hallinnasta saa eka vuorolla pisteen, toisella kaksi, etc.  Kohde on hallinnassa, jos oma yksikkö on kohteesta 6” sisällä, ja muita yksiköitä ei ole kantamalla. Yksikkökoko 5+. Kohteet asetetaan vuorotellen, 12” toisistaan ja kentän reunasta. Voittaja on se, jolla on eniten pisteitä lopuksi.
  • Liittolaisarmeijat toimivat itsenäisesti, kaikki efektit (BSB, kenraali, paniikit, yms) koskevat vain omaa armeijaa.
  • Taiat, jotka vaikuttavat kaikkiin kentän yksiköihin, voivat kohdistua vain yhteen liittoarmeijan armeijoista
  • Per vuoro aikaa on käytössä korkeintaan (?) : liikkumiseen 10 minuuttia, ammuntaan 10min ja taikomiseen 10 minuuttia.
Bookmark and Share

14 comments to Hammerihengailukertsipäivä 16.5.

  • avatar Ohris

    Ilmeisesti sakkia on tulossa ainakin sen verran että saadaan peliä pystyyn? Mä ainakin olen tulossa ellei sitten joku ilmoita että ovet on ja pysyy lukossa :-D

  • avatar kalle

    On tulossa, mukaan vaan. Pistän porukoille muistutusta yms illemmalla.

  • avatar Ardelorezo

    Mä pääsen paikalle pelailemaan, jos Kalle antaa kyydin. Legendaarisesti ottaen olen hyvä kääpiö.

  • avatar Jaakko Bjorklund

    Jees. Lainaempireillä olen matkassa mukana, kun omani ovat kovin vielä vaiheessa. Paroni Von Saucken joukot valmiina taistelemaan parhaiten maksavan riveissä.

  • avatar kalle

    Ajattelin kokeilla vaihteeksi Demonien toimivuutta ETC säännöillä… Vara-armeijoiksi otan mukaan ainakin High Elffit, niin saa tarvittaessa paremmin hyvät vastaan pahat mättöä aikaan.

  • avatar kalle

    Itsestään on antaneet kuulua seuraavat (yli 25v) pelaajat armeijoinensa :

    Samu : Skaven
    Timo : Liskot
    Mika : Vampit
    Jaakko : Empire
    Tuomas : Ogret
    Kalle : Helffit (varalla Demonit, oikeastaan demonitkin on hyviksiä, eiks joo…)

    Muitakin pelaajia saattaa ilmaantua, ja tervetulleita ovat.

    Näillä saadaan eeppinen hyvä vastaan paha –meininki päälle. Jos lasketaan liskotkin hyviksi…

    Aloitus 09.00 kertsillä. Jos kerkeän ja onnistuu (ja saan vaimolta luvan), kokoilen lakanaviritelmän kentän yli, niin voidaan tehdä piilo –deploymentti.

  • Jos et saa vaimolta lupaa, niin kertsillä pitäisi olla jossain nurkassa kassillinen pelikankaita :)

  • avatar Mika

    Duh, ehtikö teidä päivä loppua jo. Kerholla ei ollutkaan enää ketään neljältä, hitaat hämäläiset ei kykene aikaseen :)

  • avatar kalle

    Oltiin käsittämättömän nopeita ! Kuuden hengen matsi vedettiin piilodeploymentilla ja munakellolla pikavauhtia. Viritin narun kenttien yli ja ripustin lakanat näkösuojaksi, ja pistettiin joukot paikoilleen, sitä ennen oltiin pistetty paikoilleen objektit mistä tapeltiin. Kolmen aikaan oli pelit pelattu.

    Tälläkin kertaa hyvät voitti, ei tyrmäyksellä mutta pisteillä kuitenkin.

    Peli oli rehtiä ja tiukkaa, mutta lopulta empiren miekkamiehet pitivät vastustajaa pilkkanaan ja putsasivat möröt kentältä. Helffien jalkaväki nuhjasi yhden objektin päällä, ratsuväki kävi kimpoilemassa milloin mistäkin vastustajasta. Liskot osallistuivat pääasiassa ratkaisevaan keskikentän kädenvääntöön.

    Pahojen taktiikkana oli pistää vampyyrit tappelemaan, hiiret luurasivat pääjoukoillaan takalinjoilla, ja Ogret ottivat muuten vaan neniinsä kentän oikealla ja vasemmalla sivustalla…

  • avatar Jaakko Bjorklund

    Pelipäivässä vallitsi partiolaiskenraalin tiukka kuri. Kiitos siitä ja muutenkin hyvin organisoidusta ja hauskasta tapahtumasta.

    Kallen kuvaus taistelun kulusta pitää hyvin kutiinsa ja vahvistaa kaikkien ennakkoluuloja armeijoiden rooleista. Haltioista ei ollut miestä tosipaikan tullen, rotat nysväilivät liittolaidensa takana ja ogret haastoivat riitaa aina kun mahdollista ja ottivat useimmiten pataan. Liskot ja epäkuolleet puolestaan vastasivat omien puoliensa taikomisesta, sekä olivat tajuttoman sitkeitä poistaa objektiiveilta. Empire lähinnä luotti (ja pärjäsi) tiiviillä ja massiivisilla jalkaväkimuodostelmillaan, sekä tukena toimivien detachmenttien avulla (Runefang myös auttoi).

  • avatar Timo

    Kaikkien aikojen nopein suurmättö meni tosiaan lopulta hyvien voitoksi vaikka alussa näin liskokenraalina hirvitti kun liittolaiset toivat fluffikkaita jalkaväkilistoja ilman magiatukea ja vastassa lievästi cheddarille vaikuttava pahan akseli :)

    Liskojen osalta pisteet olivat kiinni jo legendaksi muodostuneessa liskolautassa eli 23 Temple Guardia Slannin ja Saurus-heron tukemana. Porukka pitikin kurissa suurimman osan vamppiarmeijaa mutta lopullinen läpimurto vaati Empiren joukkoja keskellä. Slanni sai jopa muutaman loitsun läpi ja poisti pari tärkeää tukiyksikköä kuten Corpse Cartin ja rottainsinöörin pelistä.

    Liskojen tehoista vastasivat kuten aina lähinnä Terradonit ja Skinkit jotka häiritsivät pahiksia tehokkaasti. Liskojen ratkaisevin yksikkö oli kuitenkin ehkä tavallinen blokki Sauruswarruja mikä vei pahiksilta objektiivin viimeiset kaksi kierrosta ja kesti kuritusta aika tavalla. Unit-of-the-match palkinto menee kuitenkin Empiren hämmästyttävän rohkeille ritareille jotka pistivät Yhetit nippuun heti alussa ja veivat pahojen objektiivin toisesta kulmasta.

    Tontut pommittivat ogreja mukavasti nurin ampumalla mutta muuten Ulthuanin pojat tuntuivat liikkuvan lähinnä jänishousuissa kohti käpälämäkeä suurimman osan taistelusta.

  • avatar Mika B

    Peli oli oikein hyvä ja viihdyttävä, mutta ehkä tuota taktiikkaa ois voinut enemmän miettiä. Vampeilla meni deployaamiseen se 5 minuuttia kun about kaikki joukot laitettiin keskelle kenttää jotta armeijan kaksi vampyyria toisivat marssin kaikille joukoille. Joukkoina: ghouli unitti, 2 x lurkki unittia, raatokärry, zombi unitti, graveguardit ja komentajina vampyyri ratsain, wight king ratsain ja vampyyri lordi zombi loharilla.

    Lohmari ois varmaan pitänyt tuupata reunustaan josta ois voinu yrittää kylkiin tai taakse päästä, mutta tuli taas turvattua sitä liialti sen kuoleman pelossa :-P

    Taikominen vampeilla oli lähinnä lisälurkkien nostattaminen (ehkä joku 20-30 lurkkia sain) sekä lordilla parit magic missilet. Raatokärry annettiin kuolla pois vaikka pelin lopussakin tais vampeilla olla vielä yksi rulla käyttämättä (eli ois senkin voinu vaikka siihen kärryn kuolemiseen käyttää).

    Keskellä sitten tapeltiin liskojen kanssa kunnes tosiaan Empire iski graveguardin kylkeen ja sitten alkoi “sulaminen”. Vikalla vuorolla tappelussa oli vampeilla enää yksi vampyyri ja wight king jotka sitten siitä sulivat pois. Keskipaikan tappelussa oli vampeilla Graveguard edessä ja (liskojen) kyljessä lurkit joita johti vampyyri. Eihän ne liskot silti siitä mihinkään nopeasti lähde.

    Olisi varmaan pitänyt levittää joukkoja enemmän vaikka eivät sitten olisi marssineetkaan mutta ehkä sit ensi kerralla.

    Uutta peliä vaan järkkäämään vaikka heti. Oli tuo sen verran kivaa!

  • avatar kalle

    Aika erilainen tollanen piilodeployment on, ensi kerralla osaa vähän fiksummin suhtautua siihen. Nyt tuli hiukan roiskaistua joukot kentälle. Haltiat jäi tosiaan jäkittämään yhden objektin päälle, mikä sinänsä oli ihan hyvä, mutta harmillisesti ei päässyt sitten niittämään vihulaisia hengiltä. Toisella sivustalla taas jätettiin objekti aivan liian kevyesti puolustetuksi. Olihan siellä haltioilta Prinsessat ja miekkamestarit, mutta kun niitä pelotti, Ogret sai regeneraation, etc, niin ei paljon auttanut. Stubborni ja Unbreakable jalkaväki on kylmää näihin objektiskenaarioihin.

    Pitänee seuraavaan megamättöön kehittää jotain muuta skenaariota, toisaalta ei jaksa lähteä pisteitäkään laskemaan, ja viimeiseen mieheen mättäminenkin on vähän tunkkasta. Pitäisiköhän tehdä objektien pidosta hankalamman sillai, että 6” sisällä objektista mikään yksikkö ei ole unbreakable eikä stubborn, ja LD on max 9 ?

  • avatar Tuomas

    Joo- vedettiin megamätöt historiallisen nopeasti läpi.
    Piilo deplo oli hyvä idea, mutta niinkuin yllä poijjaat totesi, niin ukot tuli vähän roiskittua kentälle. Seuraavaksi pitää ottaa pikkaisen enmmän aikaa, niin ehditään vähän juonimaan jonkunlaisia taktiikoita.
    Listoja vois yrittää tuunata myös vastustajan varalle (niinkuin ennenkin ollaan tehty), mutta tollainen paikan päällä partitusten arpominen on myös toimiva idea.
    Se on kyllä totta että kaikki rikkoutumattomat tai itsepäiset yksiköt on valttia vastaavissa objektin hallinta tehtävissä.
    Viimeiseen pikku-ukkoon tappelut sopisi tämmöisen taistelun teemaan hyvin, mutta se onkin sitten todellakin tiukkaa vääntämistä.
    Eiköhän me kuitenkin keksitä jotain jippoja seuraavaan tappeluun.
    Läskit myös suoritti huonommin kuin pitäisi, mutta kun niitä vertaa muihin armeijakirjoihin, niin ne on kyllä altavastaajina monessa suhteessa.
    Läskiliiga tarvitsee kanssa unbreakable, stubborn, cold-blooded, immune to psychology, terror, asf, regenerate, as-1 ryhmän ;)

You must be logged in to post a comment.