Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Skenaariot ja omat pelit

Green Alert -pelin pelikehitystä viikko takana

Green Alert peli

Green Alert -peli käynnissä

Hiisien ja haltioiden 1000-vuotinen sota on saanut yllättävän käänteen!

Katala ryöstö on tapahtunut. Vihernahat onnistuivat väijyttämään haltiakuninkaan muuttokuorman ja varastamaan sen. Joukossa oli haltioiden kolme voimakkainta artifaktia, Riimukivi, Rautahanska ja haltioiden esi-isän muinaisen soturikuninkaan Valokruunu.

Haltiakuningas on koonnut parhaista sotureistaan iskuryhmän, jonka tehtävänä on löytää nuo kolme artifaktia. Haltiamaagi kaukosiirtää iskuryhmän syvälle hiisien luolastoon, lähelle ensimmäistä artifaktia. Iskuryhmän tehtävänä on löytää mahdollisimman monta artifaktia ja selvitä hengissä ulos.

Uusi kerhohuone on ollut allekirjoittaneella ahkerassa käytössä viimepäivinä. Olen pelikehittänyt Green Alert -nimistä taktista luolamättöseikkalupeliä ja kiitettävästi pelin säännöt ovat  myös kehittyneet. Kyseessähän on Greedy -nimellä n. reilu vuosi sitten alkanut projekti dungeon pelistä, jossa luolasto rakentuu lennosta (Esikuvana Ropeconin UHKA scifi-peli) ja on siis joka pelissä erilainen.

Greedyssä luolastoon oli menossa 4-8 hahmoa aarteita metsästämään. Hahmoilla oli aika tarkat ominaisuudet ja kyvyt, ja noin vuosi sitten peliä hieman testasin, mutta punaista lankaa ei oikein tuntunut löytyvän ja jätin sitten projektin kesken. Ropeconissa tuli sitten hakattua Uhkaa useampi erä ja inspiraatio taas heräsi. Käänsin asetelman vähän toisenlaiseksi ja yksinkertaistin ja kavensin asioita.

Greedyssä, luolastossa oli jos jonkinlaista monsteria ja örkkiä (tosin viimeisissä testeissä oli enää vain goblineita ja örkkejä), kun taas Green Alertissa luolasto on puhtaasti gobbojen valtakunta. Greedyssä luolastoon lähti seikkailemaan joukko (4-8) yksittäisiä eri rotuisia sankareita (uuh.. clishe maxim), kun taas Green Alertissa isompi joukko (12-15) haltioita teleportaa luolaan jä yrittää päästä pois sieltä. Green Alertissa myös hahmot ovat paljon yksinkertaisemmat, eli niillä on vähemmän arvoja/ominaisuuksia ja eroavaisuudet on lähinnä aseissa ja toiminnoissa. Sankareilla on vähän paremmat arvot, ja muutama erikoiskyky.

Haltiat mogaa, hiidet pääsee rynnimään ja piirittämään

Haltiat mogaa - hiidet pääsee rynnimään ja piirittämään

Pelin suurin muutos Greedyyn nähden on kuitenkin toimintakortit, joilla joukot “ohjelmoidaan” liikkumaan ja taistelmaan jokaisen vuoron alussa. Haltioilla ja Hiisillä on molemmilla omat toimintonsa ja toiminnosta riippuu mitä kukin hahmo voi tehdä vuoron aikana. Hyökkäys toiminnolla hahmo voi liikkua vähän ja lyödä, kun taas puolustustoiminnolla hahmo puolustautuu paremmin. Muita toimintoja ovat mm. liike, juoksu, ryntäys, lyönti  sekä jousi ja heittoaseilla taisteleminen. Haltioilla on yhteensä 20 toimintoa joista valita. Toimintokortteja on rajattu määrä, joitain toimintoja on vain 1 koko ryhmälle, kun taas perustoimintoja on useampia.  Haltioiden iskuryhmän komentaja viimekädessä päättää miten toimitokortit vuoron alussa jaetaan.

Hiisillä on vähemmän toimintoja ja varsinkin pelin alussa heidän toimintaansa rajoittaa reagointisäännöt, eli koska hiidet eivät ole tietoisia luolastoon tunkeutuneista haltioista ovat he leppoisassa vartiotoiminnossa, kunnes havaitsevat jonkun haltian. Hiisien määrä luolaston eri osissa riippuu Vartiosto -korteista. Alkupelissä Hiisiä on vähän, mutta kun luolaston hälytystaso nouseen, myös hiisien määrä, valppaus ja taisteluarvot nousevat.  Hiisien on kuitenkin aina hyvin vaikea voittaa haltiaa 1 vs 1 taistelussa tai edes 2 vs.1 tilanteessa.

Pelin taistelusysteeminä on DBM:stä napattu systeemi, missä molemmilla on arvo ja molemmat heittää taistelussa noppaa ja yleensä tuplaamalla toisen tuloksen aiheuttavat vakavaa vahinkoa. Vieressä olevat omat joukot tukevat taistelua antaen vastustajalle miinuksen taisteluun. Hiisien tavoitteena on siis reilulla ylivoimalla piirittää haltia ja siten tiputtaa tämän lähdössä korkeaa taisteluarvoa alas, jotta vahingoittaminen helpottuu.

Oma mielipide pelistä tässä vaiheessa?

Haltia prinssi Tuulitukka ottaa lukua

Haltiaprinssi Tuulitukka ottaa lukua

Olen nyt pelannut 2-3 vähän pidempää testipeliä yksin ja tuntuu, että pelissä on määrättyä vetovoimaa tai ainakin yksinpelatessa olen mm. tehnyt pelivirheitä haltioilla, jotka ovat jopa harmittaneet (viimeisessä pelissä täydellinen isku isoon hiisikuninkaan halliin kaatui haltiaprissin liian innokkaaseen juoksuun, jonka jälkeen ko. prinssi joutui piiritetyksi ja eliminoiduksi). Peliin voisi saada tehtyä myös ihan hyvä yksinpelisäännöt, koska monet hiisien toiminnoista. Pelissä on paljon piilojuttuja, jotka tekevät haltioilla pelaamisen jännäksi.

Koska olen pelannut toistaseksi vain yksi on vähän vaikea arvioida pelin toimivuutta. Yksin pelaaminen on määrätyllä tavalla raskasta, koska joutuu pelaamaan monessa roolissa ja kun oma pääkin on jo aika vanha, niin välillä joutuu vähän hakemaan, että missäs sitä oltiin ja mitä piti tehdä.

Haasteita kehittämisessä?

Tällä hetkellä viilaan/testaan taistelusysteemiä. Se tuntuu, että taistelu hieman puuroutuu isoissa kahakoissa, jossa joukot ovata pahasti sekaisin.  Lisäksi tietenkin pelitasapaino, pelin kaari ja kesto ovat asioita jotka ovat vielä aika lailla hämärän peitossa ja tarvitsevat sitä, että pääsen testaamaan peliä ihmisten kanssa. Hiisillä pelaamisesta ei myöskään ole vielä kovin tarkkaa kuvaa. Lähinnä mietityyttää onko se riittävän kiinnostavaa.

Fiwalaiset ja muutkin ovat tervetulleita testaamaan. Laita vaikka meiliä tapio.talvisalo@smilehouse.fi tai kommentoi tähän ketjuun.

Tarkoituksena olisi myös Keskiviikkoisin järjestää pelin peluutusta ja testausta kerholla. Siihenkin ovat kaikki tervetulleita. Kerralla voi pelata ainakin 3 pelaajaa.

Mikä lähtökohtana pelinkehityksessä?

Aikoinaan Warhammer peleillä figupelimaailmaan tulleena ja sitten GW:n uusi versio vuodessa politiikan takia kelkasta tippuneena olen pelikehittämisessäni etsinyt keinoja luoda pelejä, joissa voi käyttää olemassa olevia figuureja, sen sijaan että pitäisi maalata kymmeniä uusia. Ajatuksena on ollut kehittää hauska peli jossa voi käyttää oikeastaan mitä vain vanhoja figuja pelinappuloina. Esim. goblinit voi korvata örkeillä tai vaikka skaveneilla ja haltia ihmisillä tai kääpiöllä.

Olen aina pitänyt ruudukkopohjaisista peleistä ja siksi halusin vapaa mittaamisen sijaan kehittää pelin, jossa mennään ruutuja pitkin. Lisäksi valmiita luolasta pohjia löytyy eri valmistajilta ja ruudukkoja voi itsekin tehdä vaikka paperilla ja tussilla.

Haluaisin että peliä voisi pelata ilman suurta investointia A) rahassa B) figujen maalaamiseen käytetyssä ajassa.

Kaupallisuus tai pelin julkaisu?

En varsinaisesti ole ajatellu peli kaupallista julkaisemista. Jos pelistä tulee hyvä, sen voi ehkä julkaista ilmaisena sääntöpakettina + toimintakortit tulostettavina PDF:nä. Tosin pakko sanoa, että kun olen itse noita luolan pohjia ja kortteja tulostanut ja leikannut, niin on se sen kuitenkin sen verran aikaa vievää hommaa, että melkein voisin maksaa jotain noista valmiina.

Ehkä pelistä voisi tehdä Ilmaisen Print-and-Play pelin ja siten varainhankintaprojektin Fiwalle, ns. vapaalla kannatusmaksulla paypalin avulla.

Bookmark and Share

4 comments to Green Alert -pelin pelikehitystä viikko takana

  • avatar Marko Sysipuro

    Uhkasta en tiedä mitään, mutta minun silmiin ja korviin kuulostaa hieman Space Hulkilta – siis ihan hyvässä mielessä. Tuo perusidean selkeyttäminen siihen, että on vain yhdenlaisia hirviöitä ja pyritään vain pois luolastosta kuulostaa fiksulta. Tätä perusideaahan voi sitten aina tarpeen mukaan modifioida esim. juuri Space Hulkin tyyliin.

    “Green Alert” on myös onnistunut nimi!

  • Tänks, jep nimi on munkin mielestä hyvä. Goblineillahan on luolastossa korkein hälytystaso green alert ;)

    Green Alertia voisi kuvailla “DungeonQuest meets Faba-skirmish, with DBM-twist”

  • avatar Jaakko Bjorklund

    Homma etenee päivä päivältä. Pistä joku päivä kasaan pelitestausta.

  • Jep, ihan hyvin etenee. Melkein päivittäin tulee jotain tehtyä. Tänään olin maalaassa lohkareita luolastoon ja laitoin uusi countereita pahville, sekä kirjoittelin ohjeita. Himassa on myös työnalla Catacomb-laattasarja, joka on todella sokkeloinen.

    Keskiviikkoisin kun olen isäntänä olisi tarkoitus tehdä näytöspelä/pelitestausta, eli silloin voi osallistua ja voin toki muutenkin peluuttaa jos löytyy pari, kolme innokasta suippokorvaa. Olisi tosiaan kiva saada muitakin testaamaan peliä, jotta tietäisi mitä kohtia pitää hioa ja virtaviivaistaa.

You must be logged in to post a comment.