Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Fantasia- ja Scifi-pelit

Wh40K Rogue Trader -kampanja alkaa! “Imperiumin vastaisku!”

Vihreä tuho vyöryi

Vihreä tuho vyöryi

Örkit tulivat yllättäen. Massiiviset avaruusalukset ilmestyivät kiertoradan tuntumaan ja Malfi -pesämaailman planeettapuolustus tuhoutui tunneissa. Örkit iskivät voimalla tuhoten ensin kiertoratapuolustuksen taistelukoneillaan ja sen jälkeen aloittivat armottoman pommituksen pesämaailman kaupunkeihin kylväen tonneittain rypäle-, palo- ja myrkkykaasupommeja. Arvioiden mukaan ensimmäisissä iskuissa ja niitä seuranneissa paloissa tuhoutui yli 80% väestöstä. Lopuilla alkoi armoton taistelu eloon jäännistä raunioituneessa kaupungissa. Suurin osa kaupunkien ruoka- ja juomareserveistä tuhoutui ensimmäisissä iskussa. Nälänhätä oli välitön. Kaupunkeihin alkoi muodostua pieniä ryhmittymiä jotka taistelivat viimeisistä ruuan, juoman, lääkkeiden ja aseiden rippeistä. Ihmisiä alkoi kuolla nälkään ja vähistä resursseista taisteluun.

Muutaman päivän pommitusten jälkeen örkkien pudotusaluksia alkoi tippua taivaalta. Ja jos pommitusten aiheuttama tuho oli ollut valtava, oli tämän iskun psykologinen vaikutus eloon jääneisiin vielä pahempi. Pudotusaluksista vyöryi tuhottuihin kaupunkeihin tuhansia ja taas tuhansia vihreänahkaisia petoja, jotka nauttivat tuhoamisesta ja tappamisesta. Eloon jääneet pakenivat yhä syvemmälle tuhoutuneen kaupunkien perustuksiin ja niiden alla kulkeviin tunneleihin.

Viimeisteltyään tuhon, valtaosa örkeistä palasi pudotusaluksiin ja nousivat takaisin kiertoradalla odottaviin avaruusaluksiin. Eloon jäänet kaupunkilaiset tarkkailivat piiloistaan planeetalle jääneiden örkkien toimintaa. Siinä oli jotain pelottavan määrätietoista. Nuo järjettömät villipedot alkoivat rakentaa eri puolilla kaupunkia jotain. Hyökkäys Malfiin ei ollut vain satunnainen väkivallan teko. Mitä kauheuksia oli vielä tulossa viimeisten selviytyjien turmioksi.

(Kyseessä on kampanjatyyppinen figuuriskirmish-peli vanhan kunnon Wh40k Rogue Traderin hengessä. Pelissä 2-4 pelaajaa pelaa lyhyitä 3-4 tunnin ennalta suunniteltuja tehtäviä yhtä pelaajaa/pelinjohtajaa vastaan. Perusasetelma on örkit vastaan imperiumin kaarti/marinet/hive-siviilit. Peli on sit&play tyyppinen, eli kaikki tulee valmiina. Pelissä joukot kehittyvät ja tekeminen on normaalia Wh40k:ta monipuolisempaa ja taktiikka syvempää, koska joukkojen tulee selvitä hengissä seuraaviin koitoksiin. Tehtävät ei myöskään aina ole etukäteen täysin selviä, vaan selviävät pelatessa.

Pelikenttänä toimii 1-2 pelilautaa Lauttasaaressa Noppakerhon tiloissa. Pelit tapahtuu kerhoiltoina ja sovitaan kulloinkin pelaavien pelaajien kanssa yhdessä. Kampanjaan voi osallistua myös yhteen tehtävään.

Osallistumaan kiinnostuneet, komentoikaa tähän tai laittakaa emailia: tapio.talvisalo@smilehouse.fi
Kerro myös jos haluat pelata örkkiä

HUOM! ilmoitukset eivät ole vielä sitovia. Ensimmäiseen tehtään pääsee pelaamaan kaksi kersanttia ja yksi örkki overlord. Kehitän skeenariot ja kampanjan valmiiksi kun saan riittävästi asiasta kiinnostuneita, jotta kampanjan voi aloittaa.

Tehtäväkuvaus – “The Last Company of the Malfi Prime”

Malfi Planetary Defence Force - The Last Company

Malfi Planetary Defence Force - The Last Company

Olette paikallisen puolustuskaartin eloon jääneen komppanian rippeet. Älykkäästi ette tapattaneet itseänne taistelemalla örkkien maahanlaskujoukkoja vastaan vaan piilouduitte salaiseen hätäbunkkeriin, jonka tosin jo joku toinen puolustuskomppania oli tyhjentänyt aseista ja ammuksista alkuperäisen hyökkäyksen aikana. Jäljellä on vain jonkin verran ylimääräisiä ammuksia, pistooliaseita ja jonkin verran muita tarvikkeita.

Bunkkerissa on kuitenkin riittävästi vesivaroja, muonaa ja lääkkeitä, jotta välitön hätä ei kohtaa teitä. Bunkkerin hallintalaitteista on rajoitettu pääsy planeetan informaatioverkkoon, joka on vielä joiltain osin toimiva. Informaatioverkon kautta teille välittyy jonkin verran taktista informaatiota örkkien ja muun väestön liikkeistä, sekä kaupungin eri osien tilasta.

Komppanianne vahvuus vaivaisen joukkuueen verran, ei kokonaista 27 miestä, joista 3 on vakavasti haavoittuneita ja 8 on lievästi haavoittuneita,  ja loput 16 on taistelukuntoisia. Joukossa on myös 5 siviiliä.

Komppanian komentaja, kapteeni Theodor “neljävee” Whintherbax-Woods on jo avannut planeettakriisitietokannan punainen hälytys -datalevyltään. Hän lukee sitä ja murahtelee välillä. Hänen voimahaarniskansa jalkapanssari on vaurioitunut ja jalassa oleva haava selvästi haittaa keskittymistä. Veteraanisotilas kuitenkin pitää ryhdin ja lukee joukkueel… krhm…  komppanialleen yleiskäskyn.

“Mikäli Pesämaailma on romahtanut ulkopuolisen hyökkäyksen toimesta ja puolustusjoukoilla ei ole realistista mahdollisuutta tilanteen palauttamiseen omatoimisesti, on hengissä olevien puolustusjoukkojen ensisijaiset tehtävät seuraavat (tässä järjestyksessä):

  1. vihollisen strategisen tavoitteen selvittäminen ja saattaminen imperiumin keskusjohdolle [5+5]
  2. informaation kerääminen vihollisen liikkeistä, vahvuudesta ja tehtävästä [3]
  3. imperiumin teknologian ja tiedon suojeleminen [2+]
  4. arvohenkilöstön, artifaktien ja muun imperiumin arvo-omaisuuden varjelu [2]
  5. tilanteen pitkittyessä yksikön taistelukyvyn, miehityksen ja varustuksen parantaminen [1+]
  6. imperiumin kansalaisten suojeleminen [1]
  7. vihollisen yksiköiden toiminnan haittaaminen partisaanitoiminnalla [+/tuhottu yksikkö]

Mikäli toimivalla yksiköllä ei ole yhteyttä ylempään käskyvaltaan, on ylimmän käskyvallan toteuttaja kyseisen yksikön korkein upseeri. Hänellä on täysi ylimmän tason kenttäinkvisiitio-oikeus.”

… eli porukat kasaan ja kentälle tiedustelemaan ja tuhoamaan.

Kampanjasäännöt, pelisäännöt ja kohde- ja tehtäväkuvaukset tulevat myöhemmin, mutta tässä lyhyesti perustietoa:

Pelissä käytetään alkuperäisen Rogue Trader -pelin sääntöjö, hieman modattuna taistelusääntöjen osalta. Peruskaava kuitenkin on samaa, liikutaan tuumia, pidetään koheraatio, ammutaa, heitetään osumaa, S vs T -heittoa ja panssari/field -suojaa.  Lähitaistelu on tietenkin mukana. Mukana on myös lisäosia ja sääntöjä compediumista.

Pelialue voi olla jossain skenaarioissa normaalia leikkikenttää isompi, eli kaksi lautaa rinnakkain tai pitkittäin. Tavoitteena on luoda näyttävän näköisiä ja taktista harkintaa vaativia skenaarioita. Tapauskohtaisesti saatetaan myös liikkua sisätiloissa, erillisellä kartalla, esim isojen kompleksien sisällä.

Varsinaista sääntöjen opettelua ei tarvitse, jos on pelannut Warhemmereita tai jotain GW:n vastaavan tyyppistä peliä. Kaikki pelin taulukot, jouko- ja asetiedot, varusteet ja tapahtumat tulee hand-outteina, joten mitään omia ohjekirjoja ei tarvita.

Koska kyse on kampanjassa, alussa joukko on kohtalaisen heikko ja huonosti varustettu, mutta toivottavaisti sitten vahvistuu (jos hengissä pysyy). Yksittäät sotilaat voivat pelissä myös kehittyä tehdessään jotain sankarillista tai selvitessään kuolettavasta haavasta.  Tehtävien välillä lasketaan kampanjapisteet ja arvioidaan resussit ja joissain tilanteissa pelaajilla on mahdollisuus vaikuttaa tapahtumien kulkuun ostamalla kampanjapisteillä erikoistapahtumia tai varusteita.  Varusteita löytyy myös tehtävistä.

Kentällä kaatuneet joukot, eivät automaattisesti ole poissa pelistä. Tehtävän lopuksi kaikkille heitetään minkälaatuisesta vauriosta on kyse. Järkevintä on tietenkin pysyä suojassa ja liikkua suojatulen alla.

Pelisääntöihin on lisätty jotain sodankäyntiin liittyviä juttuja jotka ovat ylsesti muissa peleissä, mutta jääneet pois wh40k:sta matkan varrella tai on yksinkertaistettu mekaniikkaan.  Tällaisia ovat mm. pinning, overwatch, unit morale, ground-cover, recon, tactical retreat, grenades, to hit/range modifier.

Pelissä on vähemmän joukkoja kentällä (10-20/puoli), mutta vastaavasti osuminen on vaikeampaa (oletuksella, että tajuaa käyttää suojaa ja edetä varovasti tai vastaavasti syöksymällä vauhdilla.

Nykypeleistä peli lienee lähempänä GW:n skirmishpeljeä, kuten länkkäripeliä.

Jos olet kiinnostunut osallistumaan tai haluat lisätietoja, laita meiliä tai kommentoi tähän.

tapio.talvisalo@smilehouse.fi

Bookmark and Share

1 comment to Wh40K Rogue Trader -kampanja alkaa! “Imperiumin vastaisku!”

  • Kyseltiin pelistä, vastaan tänne yleisesti:

    Eli Rogue Trader on se alkuperäinen Wh40K josta kaikki lähti, ainakin osa statseista on samat kuin nykyisin, eli mm.

    Move,ws,bs,s,t,w,i,a,ld,sv

    Ja lisäksi on mm Cl = coolness (under fire), WP = will power (spellejä ja powereita vastaan), sekä Int, jota peilataan tavaroiden tech-leveliä vastaan, osaako käyttää vai ei.

    Aseiden statsit on pitkälti aika lähellä samat, esim Lascannon S9, Bolter S4, jne.

You must be logged in to post a comment.