Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

DBM - De Bellis Multitudinis

WIC Ateena turnausraportti, osa 6

6. peli: Colin Webster (Ptolemaic, after 54BC)

Viidennellä kierroksella muut pelit olivat menneet sopivasti ristiin, joten huolimatta tasurista johtoni ei ollut kutistunut. Ainoastaan toisena oleva Panos Skandalis ja kuudennen kierroksen vastustajani Colin Webster voisivat edes teoriassa saavuttaa johtoni. Jopa häviävä tasuri olisi melko varmasti riittävä voiton varmistamiseen. Tasuria siis lähdettiin hakemaan viiimeisestä pelistä. Piktit päättivät turnauksen lopuksi hyökätä Egyptiin.

Ptolemaic, after 54BC

C-in-C
Kn(F)	Reg	 1  General				 31.0
Pk(O)	Reg	12  Phalangites				 48.0
Pk(S)	Reg	 4  Agema				 20.0
Bd(O)	Reg	 5  Antonine remnant legionaries	 35.0
Cmd Elts:  22 EEs: 22.0   Dem.Lvl: 7.5   Subtotal: 134.0

Sub-General
Kn(F)	Reg	 1  General				 31.0
Kn(F)	Reg	 3  Cleruch cavalry			 33.0
Bd(I)	Reg	 4  Imitation legionaries		 20.0
Ax(S)	Reg	 6  Syrian thureophoroi			 30.0
LH(I)	Irr	 2  Bedouin camelry			  6.0
LH(O)	Reg	 2  Ethnic cavalry			 10.0
Ps(O)	Reg	 1  Cretan archers			  2.0
Cmd Elts:  19 EEs: 18.5   Dem.Lvl: 6.5   Subtotal: 132.0

Sub-General
Kn(F)	Reg	 1  General				 31.0
Kn(F)	Reg	 2  Cleruch cavalry			 22.0
Art(O)	Irr	 1  Heavy bolt-shooter			  8.0
LH(O)	Reg	 2  Ethnic cavalry			 10.0
Bd(I)	Reg	 2  Imitation legionaries		 10.0
Bd(I)	Reg	 3  Antonine remnant legionaries	 21.0
Ps(O)	Reg	 3  Cretan archers			  6.0
Ax(S)	Reg	 4  Syrian thureophoroi			 20.0
Ax(O)	Irr	 2  Thracians				  6.0
Cmd Elts:  20 EEs: 18.5   Dem.Lvl: 6.5   Subtotal: 134.0

Total APs: 400.0
Army Elts: 61 EEs:  59.0    Defeat Lvl: 29.5

Maaston ja joukkojen asettelun lopuksi oli oikeastaan jo selvää, että tasuri olisi luvassa. Colin asetti joukkonsa dyynien väliin puolustusasemiin ja minä asetin omani takareunan tuntumaan kivikoiden suojiin. Oli melko selvää, että tässä tilanteessa suora hyökkäys keskellä päättyisi hyökkääjän tappioon ja sivustojen aukominen kestäisi liian kauan ratkaisevan tuloksen saamiseksi. Pelailemaan kuitenkin ryhdyttiin.

Colin yritti ensin hyökkäystä oikealla sivustallani olevien dyynien läpi. Auxiliat siirtyivät yksi kerrallaan eteenpäin ja psiloini hidastivat touhua pysyen koko ajan turvallisella etäisyydellä. Puolivillainen yritykseni vastahyökkäykseen tuotti alkuun tulosta, mutta Colin sai aukon nopeasti tukkoon ja piktit vetäytyivät takaisin turvalliselle etäisyydelle. Colinin hyökkäys pysähtyi noin 12 vuoron jälkeen dyynien laitaan kun avoimelle eteneminen alkoi näyttää itsetuhoiselta.

Seuraavaksi Colin yritti vasemmalla sivustalla, mutta siellä avomaan kautta tehty hyökkäys oli vielä hajanaisempi. Laajan saartoliikkeen suorittaneet phalangiitit pääsivät kuitenkin lähes taisteluetäisyydelle pienemmän subini ratsuväestä ennen ajan loppumista 35 vuoron pelin jälkeen. Tuloksena siis 16-16 tasuri, tappioita yhteensä vain neljä alustaa. 16 pistettä oli kuitenkin enemmänkuin tarpeeksi viimeisestä pelistä ja pääsin pokkaamaan IWF:n maailmanmestaruuspokaalin 20 pisteen erolla kakkoseksi tulleeseen Panos Skandalikseen. Täydelliset tulokset järjestäjien nettivuilta.

Yhteenvetona turnauksesta voi sanoa, että metapeli meni tällä kertaa nappiin. Hannun kanssa etukäteen arvailtiin raskaan jalkaväen olevan suosiossa, ja valittiin armeija sen mukaan. Yhtään todella hankalaa armeijaa ei tullut vastaan ja vastaantulleista vaikeimmat (Macedonian ja Ptolemaic) tulivat siinä vaiheessa, kun ei enää tarvinnut voittaa. Etukäteen arvoin jousiarmeijoiden ja Cv(S):n aiheuttavan ongelmia, mutta niitä ei sitten tullut vastaan ensimmäistäkään. Noppakin suosi kriittisissä paikoissa eikä tutulla armeijalla tullut tehtyä pahoja virheitä.

Bookmark and Share

10 comments to WIC Ateena turnausraportti, osa 6

  • avatar Tero

    Mahtava toi viimeinen peli. Musta toi eka kuva kertoo jo kaiken! Mut hieno voitto turnauksesta ja se on tärkeintä.

  • avatar Marko Sysipuro

    Vaikken DBM:ia osaakkaan pelata, niin hienot raportit ja kuvat joka tapauksessa. Onnittelut vielä kerran maailmanmestarille.

    DBM:ssä armeijat näyttävät hienoilta ja mukavan runsaslukuisilta, mutta maasto on kyllä aivan karseaa – jopa MM-kisoissa. Mistäköhän tämä maastoa dissaava kulttuuri johtuu?

  • avatar Niilo Kalakoski

    Yksi syy maastojen latteuteen esim. Hammeriin verrattuna on se, että elementtien paikat tuntuvat DBM:ssä olevan tarkempia. Kun mittaukset tehdä just eikä melkein, maaston pitää olla sellaista, että napit pysyvät kunnolla paikallaankin.

    Sitten kun maastossa oikeasti taistellaankin eikä sitä vain kierretä, niin sen pitää olla sellaista että siellä pystyy pelaamaankin.

    MM-kisojen kohdalla maastoissa tulee vastaan vielä sekin, että pelaajat tuovat omat maastonsa joten kuljetettavuus asettaa rajoituksia. Ja maastot tuodaan itse, koska maastolla kotiinpäin vetäminen on sallittua ja selvästi katsottu osaksi peliä.

  • Joo tätä eteismatto maastotyyliä tuli ihmeteltyä itekkin kun olin ekoissa MM-kisoissa. Mutta tosiaan niin kuin Niilo sanoi, niin DBM:ssä maastot ja taistelut niissä ovat yksi todella tärkeä osa DBM:ää.

    Me yritettiin fiksata tota maasto-ongelmaa Helsingin MM-kisoissa aikoinaan niin, että tehtiin puita, taloja ja muuta maastoa iso läjä, joita pelaajat saivat lainata ja asettaa maastokankaiden päälle. Eli näistä maastoista juontaa iso osa kerhohuoneen maastoistakin juurensa.

    Maastoista puheen ollen. Sullahan oli Niilo samat maastot käytössä kuin mulla kun voitin MM-kisat. Jospa menestyksen takana onkin juuri noi kyseiset maastot :)

    -hannu

  • avatar Marko Sysipuro

    Ok.

    Kyllähän Warhammerissakin maastossa pelataan, jos armeija on niistä tykkäävä, mutta se ei tosiaan ole lähelläkään kovin tarkkaa tiedettä. Tosin yleensä 25-32 mm peleissä – jotka eivät ole skirmishluonteisia – maastoa käsitellään tosiaan lähinnä pujotteluesteinä tai sitten kokonaisuutena haltuun otettavana palana, jossa ei figujen asemalla ole käytännössä mitään merkitystä.

    Mietinkin juuri lähinnä tuota, että miksi mastolättyjen päällä ei ole edes erillisillä alustoilla muutamia sivuun siirrettäviä kiviä tai puita. Vaikka armeijat ovat hienoja, niin maaston kaksiuloitteisuus jättää vähän lautapelimäisen fiiliksen. Tosin noissa mm-kisoissa näiden “ylimääräisten” maastopalojen puuttumisen ymmärtää, jos niitä pitää itse kuljettaa.

    Lisäksi kun väännetään maailmanmestaruudesta, niin eipä siinä kummallkaan ole milessä maisemista nauttiminen. :-)

  • avatar Niilo Kalakoski

    Mietinkin juuri lähinnä tuota, että miksi mastolättyjen päällä ei ole edes erillisillä alustoilla muutamia sivuun siirrettäviä kiviä tai puita.

    Jos katsot noita kuvia, niin minulla tuollaiset lätkät kyllä oli mukana ja pelissä. Muilla sitten ei.

    Niilo

  • avatar Marko Sysipuro

    Katsos vain. Joissain lätyissä tosiaan on välillä puu tai 1-2 kivikasaa päällä! Ehkä vain sitten näin 28 mm mittakaavan (tiedän, tiedän, ei “28 mm” ole mittakaava) maastoihin tottunut odotti vielä enemmän näkyvyyttä maastolta. Järkyttävää silti on, että muilla ei ollut mitään…

  • avatar Niilo Kalakoski

    Tässä painitaan aina välillä senkin kanssa, että mikä on asiaankuuluva koristeskaala. Maasto on skaalassa 1/1500, ukot sitten isompia. Jotain siltä väliltä on yleinen kompromissi, mutta pieneksi menee silti.

    Koristeita on tosiaan hiukan vähänlaisesti, maastolle oli kahden viikon reissulla aika vähän tilaa…

  • avatar Marko Sysipuro

    On silti vähän hassua painia maaston KOON skaalan kanssa, jos esim. metsää kuvastaa maksimissaan kuitenkin vain yksi puu. Esim. Warhammerissa päästään yleensä metsien mallintamisessa jo 2-3 puuhun per “metsä”. :-)

    (Kahden viikon reissu Kreikassa? Kävitkö kivoilla raunioilla? Oliko Akropolis pakattu täyteen turisteja?)

  • avatar Niilo Kalakoski

    Puiden kanssa nimenomaan meni hiukan nihkeäksi, kun mukana oli 3-4 puuta. Itselläni ollut tapana laittaa ehkä yksi metsä. Vastustajat laittoivat sitten enemmän, eivätkä edes tuoneet omia puitaan. No markkereita ne kyllä enimmäkseen ovatkin. Kreikkaan ei viitsinyt lähteä isommin hifistelemään, kun ei voinut olla varma saavatko järjestäjät tuotua edes kankaita.

    Raunioilla kävin lähinnä Italiassa. Kivoja oli, tosin vain pari varsinaista rauniokohdetta. Aurelianuksen muurit kävelin ympäri ja Via Appiaa ensimmäiset 7 mailia. Konstantinuksen riemukaaren reliefit tuli katsottua kerrankin kunnolla läpi.

You must be logged in to post a comment.