Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Historialliset sotapelit

Peliarvostelu: Combat Commander

Tutustuin keskiviikkona peliin jota olen jo pitkään halunnut kokeilla. Kyseessä on kaksin pelattava taktinen sotapeli Combat Commander. Nimensä mukaisesti peli keskittyy alhaiselle tasolle, eli pelissä ohjataan jalkaväkiryhmiä ja yksittäisiä ryhmänjohtajia. Peli on korttivetoinen, eli joukkueille annetaan komennot korteilla. Pelilauden koko vastaa muutamaa sata metriä. Peli on hexapohjainen ja joukkoja kuvataan Countereilla.

Aluksi peli tuntui vähän hölmöltä, mutta kun pääsin sisään systeemiin ja alkoi ymmärtää korttien toiminnot, peli muuttui varsin kiinnostavaksi. Tässä siis lyhyt peliarvostelu (yhden pelin perusteella)

Pelilauta, nappulat

Pelilauta muodostuu hexa-kartasta, joka on aika peruskamaa. Löytyy taloja, metsää, tietä, peltoja, aitoja ja muuta normaalia maastoa. Maasto vaikuttaa ampumiseen (jos sen läpi ampuu) ja antaa suojaa (jos ryhmä on sillä). pelilauden hexat on isoja ja koko kartta on 15 x 10  hexaa. Nappulat on pahvicountereita, ja niitä on kahta kokoa,  joukot/komentajat/sankarit on isompia ja tukiaseet, efektit ovat 2/3 kokoisia. Koska hexat on isoja, counterit mahtuu hyvin hexoihin ja jos on useita samassa hexassa niin voi laitta vaikka vierekkäin. Tässä pelissä siis ei ole korkeita pinoja. Kaikki tarvittava tieto on printattu counteriin selkeästi.

Joukot, aseet

Counterit

Counterit

Joukkoilla on Kolme perusarvoa, jotka ovat Taistelu, Kantama, Liike ja lisäksi Moraali/kestävyys, joka vastaa joukkojen kykyä ottaa vastaan tulta ja toipua siitä. Pelatussa skenaariossa saksalaisten taisteluarvot olivat  5-5-4  ja venäläisten 5-3-4.  Saksalaisten Moraali oli 7 ja venäläisten 8. Kun joukot ottavat osuman counter käännetään toisin päin (Broken) ja arvot tippuvat rankasti (2-1-1, 1-1-1, tms). Johtajat pystyvät komentamaan joukkoja komentoetäisyyden päästä (esim kahden hexan päästä) ja ollessaan samassa ruudussa ryhmän kanssa, parantavat näiden taisteluarvoja. Johtajan hyöty on siinä, että voi yhdellä komennolla käskeä usemman (komentoalueella olevan) joukon liikkumaan.

Lisksi pelissä on tukiaseita (ja tykistöä, yms joita tässä skenaariossa ei kuitenkaan ollut) joiden kantama on pidempi ja joita voi boostata toiminta-korteilla. Yhdistämällä tukiaseita ja useamman ryhmän komentajan alaisuudessa tulittamaan samaa kohdetta voi saada aikaan voimakkaan iskun. Usein tällaiset iskut onkin tarpeen koska pelin maasto antaa hyvää suojaa joukoille. Esim. talossa olevia, johtajan johtamia joukkoja on vaikea tuhota (Varsinkin saksalaisia, joilla on paljon recover kortteja.

Korttisysteemi

Peli siis toimii korttivetoisesti. Molemmilla on kädessää viisi korttia, joissa on erilaisia käskyjä ja niitä tehostavia/muokkaavia toimintoja. Lisäksi korteilla on muuta pelitietoa. Samoilla korteilla katsotaan kaikki pelin tapahtumat, myös “nopan heitot”. Esittelypelissä saksalaiset pystyivät antamaan 2 käskyä ja venäläiset 3, koska niitä oli määrällisesti myös enemmän.  Yhdelle yksikölle voi antaa vain yhden käskyn (paitsi sankarit, joille voi antaa useita, toki limittien puitteissa).

Käskyjä ovat mm. Move, Advance, Fire, Recover, Rout (jonka voi antaa toiselle), sekä tykistöön liittyviä käsky, lisäksi on Command confusion “käsky”, joka on huono kortti koska se ei tee mitään. Toisen vuorolla voi käyttää Fire-käskyä jos tulee mahdollisuus ampua liikkuvaa vastustajaa (kantama ja tulilinja kunnossa). Eli vastustaja liikeen voi pysäyttää, pelata käskyn ja alkaa ampua. Tiellä tai avoimella juokseminen ei pelissä kannata jos vastutajalla on joukkoja tulietäisyydellä.

Kortin voi siis pelata käskynä  (Order) tai toimintona (Action). Toiminnoilla voi tehostaa/muokata käskyä, esim lisätä liikkeeseen savugranaatteja, ampua sarjatulta tai heittää kranaatteja lähietäisyydellä. Toimintoja on n. 20 kpl. Consealment-toiminnon voi tehdä vastustajan vuorolla, joilloin voi suojautua paremmin pahaa iskua vastaan.

Korteissa on lisäksi nopat, joilla arvotaan taisteluiden tulokset. Kortit voivat myös aiheutta jotain erikoisempia tapahtumia, joita ovat mm.  aseen jumiutuminen, tarkka-ampuja, muu tapahtuma, jolloin vedetään seuraava kortti ja luetaan siitä mitä tapahtuu. Nämä Eventit voivat heilauttaa peliä suuntaan tai toiseen hyvin yllättävästi, joka lisää jännitystä.

Ampuminen & Lähitaistelu

Taisteleminen tapahtuu siis kortteista luvut arpomalla. Mekaniikka on kohtalaisen selkeä.

Hyökkäysvoima + toimitokorttien bonukset + nopat   vs.  Puolustajan moraali + mahdolliset korit + maastosta tulevat suoja-arvot + nopat.  Jos hyökkäystulos on suurempi kohdeyksikkö menee rikki-tilaan, jolloin nappula käännetään ja joukkojen arvot laskevat. Uusi osuma kääntyneeseen yksikköön ja yksikkö tuhoutuu.  Tasapelillä kohde on supressed, eli saa -1 kaikkiin arvoihin.  Liikkuva kohde häviää myös tasapelin. Rikki oleva yksikkö voi joutua pakenemaan vastutajan pelatessa Rout-komennon. Recover-komento palauttaa kaikki yhdessä hexassa olevat yksiköt normaalitilaan.

Lähitaistelu on suurinpiirtein samanlainen. Ennen taistelua kumpikin voi pelata Ambush-kortteja, joilla vastustajan voi rikkoa ennen lähitaistelua. Lähitaistelussa hävijä tuhoutuu suoraan.

Scenaariot

Peli on skenaariovetoinen, eli pelissä on erilaisia karttoja ja skenaarioita,  joten pelattavaa varmastikin riittää ja toki peliin saa myös lisäosia.  Pelatussa skenaariossa kumpikaan ei ollut puolustaja. Pelatussa skenaariossa ei myöskään ollut tykistöä, joka on kai aika iso osa peliä.

Pelin kulku, kesto ja lopetus

Pelattu peli kesti noin 4 tuntia, mutta ilmeisesti nopeamminkin pelaa. Minulla tietenkin vuoroissa kesti välillä pitkään kun piti kortteja tavata.  Mukavan pituinen peli kuitenkin. Pelin loppuminen voi tapahtua joko niin, että tuhoaa vastustajalta tarpeeksi joukkoja, jolloin vastustaja antautuu, tai siihen että pelin aika kuluu loppuun. Pelin kesto on vaihtuva, eli kun määrätty hetki saavutetaan sen jälkeen nopilla tarkastellaan loppuuko peli. Meillä peli jatkui pari kierrosta seitsemännen kierroksen jälkeen.

Kuka sitten voittaa?

Pelatussa skenaariossa oli tavoitteena vallata kohteita joista sai voittopisteitä. Voittopisteitä saa myös vastutajan joukkojen eliminoinnista ja vastutajan laidasta läpi juoksemalla (murtautumalla selustaan). Se kummalla on enemmän voittopisteitä pelin lopussa… yllätys voittaa. Jos ollaan tasapisteissa se kummalla on initiative-kortti (joka vaihtaa omistajaa ja jolla sen omistaja voi aina pyytää rerollia).

Ja mitäs sitten tapahtukaan

Pelatun skenaarion kartta

Pelatun skenaarion kartta, pääkohde keskellä lammen rannalla oleva talo.

Skenaariossa venäläiset liikkuivat ensin ja valloittivat taktiset pesäkkeet metsän laidasta kentän vasemmasta sivustasta saksalaisten näkökulmasta),  josta suuntasivat kk-tulta koko pelin ajan, estäen saksalaisten etenemisen pääkohdetta kohti. Oikealla laidalla joukko venäläisiä eteni kohti yksinäistä taloa, joka sattui olemaan minun piilokohde. Saksalaiset etenivät omalla vuorollaan asemiin pääkohteen lähellä olevaan taloon. Venäläiset kohdistivat tulta taloa kohden lähes jatkuvalla syötöllä ja saksalaisten savugranaatit olivat ilmeisesti vettyneitä koska kolme yritystä edetä savun turvin kohdetaloon kaikki epäonnistuivat (kolme savua arvolla 1, kun vaihteluväli on 1-9). Venäläiset lähinnä pysyivät asemissa ja ampuivat, mutta joutuivat myös paljon aikailemaan (vaihtamaan käsiä, kun sopivia komentoja ei tullut).
Saksalaisten oikean laita sai vihdoin liikekäskyn ja eteni tietä pitkin kohti metsää. Varomattomuus melkein koitui kohtaloksi kun venäläinen kk ampua kaukaa käskiyksikön, mutta yksikkö pääsi onneksi ryömimään suojaan seuraavalla vuorolla. Metsään päästyään saksalaiset tetsasivat nopeasti oikean laidan kohdetta kohti ja samalla kohti venäläisten laudan reunaan. Venäläiset jakoivat oikean laidan joukkonsa kahteen osastoon, yrittäen pidätellä läpimurtoa, mutta saksalaisten hyökkäys lähitaisteluun metsässä yllätyksen kera mursi venäläisten oikean laidan ja saksalaiset saivat läpimurron johtajalla ja kahdella yksiköllä. Lopussa saksalaiset vielä onnekkaasti marssivat venäläisten piilokohteelle joka paljastui (event) ja yksinäinen venäläinen joka oli kk-tulen turvin päässyt valtaamaan pääkohteen päätti yrittää ryömien rynnäkköä viereiseen taloon, mutta epäonnekseen joutui suolatuksi saksalaisten kk-tulessa.

Pian tämän jälkeen jouduimme lopettamaan pelin, joka ilmeisesti olis päättynyt saksalaisten voittoon hyvin pian. Kokonaisuutena erittäin viihdyttävä peli, alun kankeuden jälkeen kun peliin pääsi sisään se alkoit tuntua varsin mukavalta ja kiinnostus pelata joku toinen skenaario on kohtalaisen kova.

Bookmark and Share

5 comments to Peliarvostelu: Combat Commander

  • avatar kalle

    Osaakos kukaan suhteuttaa tätä peliä Tide of Ironiin ? Tuntuu hiukan vastaavanoloiselta, ilman tankkeja ja figuja. Samalla lailla pelataan aika pienen porukan kähinää. Noilla countereilla pelatessa peli näyttää vierestä katsottuna vakavammin otettavalta strategiaväännöltä, mutta visuaalisuus ja pikkusotilailla leikkimisen hauskuus toisaalta kärsivät. Pelimekaniikassa näyttää olevan eroa noiden korttien ratkaisevan osuuden verran.

    Täytyy haastaa Tapsa ToI -vääntöön. ToI:n pikku ongelma on useimpien skenaarioiden paha epätasapaino, toisaalta vahvuus on skenaarioiden aika iso vaihtelevuus.

    Anyway, tosta pelistä minäkin voisin pitää. Pelin voisi hankkia ainakin hyllyyn, samaan pinoon muiden pelien kanssa, joita ei koskaan tai kovin usein kerkeä pelaamaan. Vierestä hetken seurattuna peli näytti tosi mukavalta.

  • Joo voin TOIta kokeilla, vaikka mun kartalla se on vähän lasten peli, kun siinä on niitä figuureita. Vähän niinkuin se Flames of Kindergarden mitä ne meidän kerhon vauvat pelaa :)

    Ajattelin ostaa noi loputkin Europa-sarjan pelit, sitten vuokrataan se iso tila ja setataan siihen koko toinen maailmansota operatiiviselle tasolle asti, hene. I like monsters.

  • avatar kalle

    Mun pojat pelaa pikkusotilaillaan lattialla omilla säännöillään noppapelejä, jotka on saaneet inspiraatiota FoWista, fabasta, ToI:sta yms. Pelit näyttää muuten tosi kivoilta, mutta yleensä ne päättyy aina joko kenraalien välisiin eeppisiin käsirysyihin tai Apokalyptisen Imurin väliin tuloon. Että kovin paljoa ei ole isojen ja pienten poikien noppapeleissä eroa. Hinnat on sitten tietysti vähän toiset.

  • Sun pojat on selvästi tulevia pelikehittäjiä :)

  • avatar Antti Lahtela

    Seurasin hiukan sivusta kyseistä peliä viime keskiviikkona ja vaikutti kivalta peliltä. Sopivan yksinkertainen ja nopea mun makuun ;)

    Tätä voisi pelata toistekin kerholla niin pääsisi kokeilemaan?

You must be logged in to post a comment.