Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Historialliset sotapelit

Peliarvostelu: EastFront II

EastFront II - pelin kartta (blokit vieressä)

Keskiviikkona aloitettiin taas itärintaman koitos.  Nyt oli kyseessä blokkipeli EastFront II, jossa on Europe Engulfedia kookkaammat puublokit ja iso hexa-kartta.  Eastfrontissa voidaan valita skenaario sen mukaan mistä vaiheesta itärintaman sotaa haluaa pelin aloittaa. Me päätimme aloittaa Barbarossa-skenaariolla, eli aivan alusta. Venäläisten aloitussetup oli historiallinen ja Saksa asetteli omansa tämän jälkeen. Ehdimme pelta kolme kuukatta ja saimme jonkinlaisen käsityksen pelistä ja molempien mielestä varsin kiinnostava peli.

Pelin skenaariot on jaettu 6kk-jaksoihin, ja aina kun skenaario vaihtuu tarkastetaan voittopistetaso. Kampanjapelinä voi pelata koko sodan, silloin tarkastetaan ainoastaan onko toisella osapuolella Decicive-victory. Kuukausi on jaettu aina kahteen jaksoon, joka taas on jaettu molempien puolien pelivuoroihin. Kuukauden alussa on aina Economy-vaihe, jolloin ostetaan lisää joukkoja ja palautellaan mm. HQ:t kuntoon.

Fog of war – vähemmän tieto, enemmän jännitystä.

Mitähän sillä on tuolla...

Mitähän sillä on tuolla...

Koska kyseessä on blokkipeli, vastustajalla ei ole aivan täyttä käsitystä siitä mitä vastustajalla on missäkin ruudussa.  Kahden blokin puolustus voi olla 8 pisteen verran panssari- tai mekanisoituja joukkoja, mutta toisaalta paikalla voi olla myös 1 piste infantryä ja HQ-blokki.

Fog-of-war tekee pelistä varsin jännän, mutta samalla se myös nopeuttaa peliä ja poistaa pelistä loputtoman oddsien laskennan ennen siirtoa. Kun et tiedä vastustajan joukkojen tarkkaa sijaintia tai vahvuutta on turhaa optimoida jokaista siirtoa. Pelistä poistuu varmojen odsien laskenta ja jokaisen vaihtoehdon arviointi.  Lisäksi omien blokkien tuijottelu on hauskaa.

Nopeasti opittava pelimekaniikka

Pelimekaniikka on varsin selkeä ja helppo oppia, sääntökirja on selkä ja säännöt hyvin kirjoitettu. Jos on pelannut Columbia Gamesin muita blokkipelejä, niin pelin oppii todella nopeati. Oleellista tässä pelissä kuten monessa muussakin on huolto ja sen varmistaminen.  Vuorollaan pelaaja aktivoi ensin haluamansa HQ:t, siirtää joukkoja jotka ovat HQ:den komentoalueella ja käynnistää haluamansa taistelut. Mukana on myös Bliz-toiminto, jolla voi hyödyntää vihollisen linjoihin tulevia aukkoja.

Taistelussa monta ulottuvuutta

Aloitustilanne, Barsbarossa

Aloitustilanne, Barsbarossa

Taisteluissa puolustaja heittää ensin noppaa hexassa olevilla joukoilla ja sen jälkeen hyökkääjä heittää. Maasto, joet, kaupungit ja eri joukkotyypit vaikuttavat sekä hyökkäämiseen, että puolustamiseen. Myös sää vaikuttaa taisteluun, mutta myös liikkumiseen ja HQ:den kykyyn toimia ja tukea taisteluita. Ilman HQ:n tukea (taistelu HQ:n kantaman ulkopuolella) on vaikea tuhota vastustajan joukkoja. Saksalaisten HQ:t voivat toimia pidemmältä kantamalta. Venäjällä on pari HQ:ta enemmän.

Lentokoneet ovat abstrakteja, eli jokainen HQ voi lähettää yhteen taisteluun lentotuen, joka katsotaan ennen varsinaista taistelua, saksalla on alussa lentoetu, mutta tämä tasoittuu kun aika kuluu kohti loppusotaa.

Stacking-limit on 4 blokkia (suolla ja vuoristossa vähemmän),  ja yhden hexa-sivun yli voi avoimella hyökätä 2 blokkia ja esim joen tai metsäreunan yli 1 blokki.

Tuotanto ja vahvistukset

Ryssän rosteri, blokkia alkaa tippua Saksan hyökätessä

Ryssän rosteri, blokkia alkaa tippua Saksan hyökätessä

Molmemilla osapuolilla on n. 50-60 resussipistettä, joilla ostetaan sekä uudet joukot, että palautetaan HQ:lle komentokykyä. Resursseja ei todellakaan ole liikaa ja jokaisessa tuotantovuorossa pitää tehdä päätöksiä, minne laittaa resursseja, montako HQ:ta huoltaa kuntoon ja miten monta uutta yksikköä uskaltaa ostaa. Tuhoutuneiden yksiköiden palauttaminen laudalle maksaa hieman enemmän kuin laudalla olevien yksiköiden parantaminen.

Yksiköillä on yleensä 3 tai 4 pistettä (=noppaa taistelussa) ja esim venäläinen jalkaväki maksaa 2 resurssia/piste, kun taas saksalainen panssari maksa 8 resurssia/piste. HQ:den käyttö pelissä syö paljon resursseja, käytännössä jokainen aktivointi maksaa 10 resurssia.

Yksiköiden rakentaminen on myös hidasta. Kutakin yksikköä voi parantaa vain yhden pykälä/tuotantokierros, eli 4 pisteen panssarin rakentaminen kestää yhteensä 4 kuukautta.

Europe Engulfed vs. Eastfront II (… Eurofront II)

Ihan ensiksi pitäisi tietenkin verrata EE:tä EuroFrontiin, joka siis käsitää myös länsirintaman ja Afrikan, aina persiaan asti (kyllä saksalaiset voivat hyökätä Afrikasta Bakuun).  Arvioin nyt kuitenkin hieman näitä kahta blokkipeliä.  EE on selkeästi astetta korkeamman tason peli, eli aika puhtaasti strateginen. Yksi pelikierros siinä on 2kk, kun EastFrontissa se on 2viikkoa. EastFrontissa pelataan strategisesti, mutta lähempänä operaatiotasoa, koska esim  HQ:t on oleellisessa roolissa. EE:ssä venäjä koostuu 15-2o isosta lohkosta, kun taas EastFrontissa kartalla on hexoja satoja, eli mittakaavakin on tarkempi. Frontissa on myös jokunen joukkotyyppi enemmän.

Molemmat on loistavia pelejä ja haluaisin ilman muuta pelata koko Eurofront-kampanjan.

Mitä sitten tapahtui

Ehdimme pelta kolme kuukatta, ja koska kesäkuu on puolikas, yhteensä siis 5 vuoroparia, June(II), July(I,II), Aug(I,II).

Barbarossa alkaa, joukot hyökkäävät etelässä

Barbarossa alkaa, joukot hyökkäävät etelässä

Saksa aloitti tietenkin vahvasti hyökäten läpi rintaman, koneiden pommittaessa venäläisiä. Muutama yksikkö tippui jo lentohyökkäyksiin. Taisteluissa venäläiset tuottivat pieniä tappiota ja saksalaiset murjoivat lisää, tehdän linjaan isoja aukkoja. Omalla vuorollaan venäläiset tyytyivät perääntymään strategisiin puolustuskohtiin, mm. keskusta suoalueille. Alkukuukausien aikan venäläisten mekanisoitu jalkaväki oli suori pettymys.

Saksa hyökkää koko rintaman leveydellä

Saksa hyökkää koko rintaman leveydellä

Saksan hyökkäys kuitenkin tuntui kärsivän logistisesta ruuhkasta ja venäläiset yrittivät parhaansa mukaan hidastaa etenemistä.  Heinäkuun lopussa Saksa jätti Rigan edustaan tilaa, ja omaan linjaansa aukon. Tämän venäläinen kenraali Rigan HQ:ssa käytti hyväkseen ja blizasi panssarilla syvälle saksalaisten taustaan, katkaisten koko pohjoiselta armeijalta huollon. Moni saksalainen yksikkö kärsi pahasta huoltopulasta. Ja saksan piti vielä käyttää resusseja selustaan ajaneiden jokkojen tuhomiseen.

Huollon puutteeseen heinäkuussa kuolleita

Huollon puutteeseen heinäkuussa kuolleita

Elokuussa saksa aloitti etelässä väkevän hyökkäyksen kautta linjan tuhoten venäläisen mekanisoidun armeijakunnan kokonaan. Odessan puolustu kuitenkin kesti hyvin neljän vahvan vihollisen hyökkäyksen. Venäläiset tyytyivät taas omalla vuorollaan vetäytymään parempiin asemiin kahdessa kohdassa ja säästelivät HQ:taan.

Venäläiset perääntyneet Minsk-Riga-linjalle, ja Etelässä Odessan suuntaa

Venäläiset perääntyneet Minsk-Riga-linjalle, ja Etelässä Odessan suuntaan

Pelasimme myös suuskuun tuotantokierroksen, jolla Saksa paluatti lähinnä HQ:ta kuntoon, kun taas Venäjä palautti kaatuneita armeijakuntia kentälle tukkien etelässä olevan suuren aukon. Peli on tilaneessa, jossa sekä Venäjä, että Saksa ovat kärsineet isoja tappiota, joskin Saksalla vielä joukot on kentällä, mutta varsinkin pohjoinen armeija on heikossa kunnossa.  Venäjällä taas on etelässä hieman tukala tilanne, ja Odessan odotetaan murtuvan syyskuussa. Venäjällä toivotaan lunta marraskuussa…

Ryssä koukkaa selustaan

… Pelattiin sitten peli loppun, eli viimeiset kierrokset ja tuloksena oli selkeä voitto venäläisille. Opittiin pelistä paljon, eli mm. miten hyökkäyksissä pitää panostaa 1-2 kohtaan ja keskittää HQ:t lähekkäin ja vyöryttää eteenpäin, välillä Blizaten. Tällä tavalla säästetään HQ:den pisteitä ja murtokohdista päästään etenemään hyvin.

Bookmark and Share

6 comments to Peliarvostelu: EastFront II

  • avatar Marko Sysipuro

    Blokit näköjään parantavat ja nopeuttavat peliä huomattavasti esim. kerholtakin löytyvään “Russian Frontiin” verrattuna. Harmi vain, että Suomi loistaa taas poissaolollaan. Suomen kautta olisi NIIN mukava tehdä “yllätyskoukkaus” Moskavaan. Mannerheim ehkä näki pidemmälle tulevaisuuteen ja ajatteli Suomen parasta ja ei suostunut valloittamaan Leningradia, mutta nojatuolimarsalkka Sysipuron ei tarvitsisi ajatella, kuin blokkien tulevaisuutta, joten…

  • Russian Frontissahan suomalaiset oli, samoin Europe Engulfedissa. Tässäkin on, mutta vasta kun pelataan koko sotaa, eli EuroFronttia. Tässä suomalaiset on jostain syystä jätetty väliin, joka on kyllä vähän yllättävää. Tietty joku house-rule ja pari saksalaista blokkia suomeen esittämään suomalaisia ajaisi asian.

    Mutta hiton hyvältä peliltä toi vaikuttaa.

  • avatar Marko Sysipuro

    No niin, olihan siinä Russian Frontissa vähän etelärantaa Suomesta mukana. Kaipaisin vain vieläkin enemmän.

  • Eli pitääkö tämä nyt lukea niin, että ilmoittaudut mukaan kaikkin Hex-and-counter-peleihin jossa koko suomi on mukana. Ok. Ite kerjäsit. Ensin pelataan toi talvisota, varaan yksi päivä viikossa. Sitten kun se on pelattu niin se yhden ruottalaisen trilogiasta kai jo ilmestyykin ensimmäinen versio. Sitä sitten hakataan pari vuotta. Haha… :)

    Voit sulattaa sun lelu-ukot, those days are gone, welcome to the gronard world!

  • avatar Marko Sysipuro

    Ei pidä. Talvisotaa olen joskus 90-luvun alussa paukuttanut koko mitalta ja heksoilla. Keittokomeron pöytä oli monta kuukautta varattuna talvisodalle. Se riitti yhdeksi eliniäksi pelkästä talvisodasta…

  • Seliseli. Seuraava iso projekti kun alkaa, niin kiinnitän sut siihen kenraaliksi. Ainiin, se ruottalainen tekee myös siis jatkosotaa ja oliko siinä myös lapinsotaa.

You must be logged in to post a comment.