Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Force on Force

Force on Force aloittelijanopas


Force on Force on Ambust Alley Gamesin ja Osprey Publishing julkaisema miniatyyripeleihin soveltuva säännöstö. Säännöt simuloivat jalkaväen taistelua moderneissa olosuhteissa.

Peli soveltuu ryhmätason peleihin (englanniksi skirmish) missä ryhmällä tai pienellä joukkueella on jokin ennalta asetettu tehtävä.

Perusmekaniikka on yksinkertainen, onnistumista kuvaa aina yli neljän (4+) heitto nopalla. Tähän yleensä vastapuoli heittää vastaheiton, jolloin isompi noppaluku voittaa.

Joukkojen kyvyt ja varustus on yksinkertaistettu noppiin, paremmin koulutetut taistelijat käyttävät 8- tai 10 -sivuisia noppia ja heikommin koulutetut 6-sivuista noppaa.

Säännöt

Sääntöihin tutustuminen kannattaa aloittaa Ambush Alley Gamesin sivustolta löytyvillä oppailla:

 

Alla on kuvattu sääntömekaniikkaa lyhyesti.

Aloite

Vuoron alussa katsotaan kummalla puolella on aloite sillä vuorolla.

Käskyt ja liike

Kutakin ryhmää voi käskeä vuorolla kerran. Aloitteen saanut aloittaa käskemisen ryhmä kerrallaan.

Ryhmälle voi antaa käskyn: Liiku, ammu, juokse, mene valmistilaan (overwatch) tai vastaavan siten että komento voi olla vaikka liiku talon taakse ja ammu joko ennen tai jälkeen liikkeen. Juokseminen on poikkeus jossa voi ampua vain juoksemisen perään. Overwatch julistetaan aina ennen muita käskyjä.

Perusliike tai liike vaikeassa maastossa on 6 tuumaa. Juosta voi 12 tuumaa.

Reaktio

Kun pelaaja julistaa yhden ryhmän käskyn, saa vastapuoli reagoida tähän kaikilla joukoilla jotka näkevät toimivan ryhmän. Reaktio voi olla että ampuu tai perääntyy. Reaktiotilanteessa katsotaan kumpi saa toimia ensin heittämällä noppaa, isompi 4+ voittaa.

Overwatch tilassa olevat ryhmät saavat toimia aivan ensimmäisenä reaktiossa 3+ heitolla. Sama ryhmä voi vuorossa reagoida monta kertaa, mutta epäonnistuneen reaktioheiton jälkeen ei voi enää reaktioida uudestaan. Jokainen reaktio vähentää ryhmän tulivoimasta yhden nopan.

Oikeaan aikaan reagoiminen on oleellista, sillä reaktio vie ryhmältä sen vuoron käskyn. Toisin sanoen mikäli vastustaja reagoi kaikilla ryhmillään paitsi yhdellä, on tällä vuorolla hänellä vain tällä yhdellä ryhmällä niin kutsuttu remaining move (käsky) vuoron lopussa.

Ampuminen

Ampuessa heitetään noppaa ampujan miesten lukumäärän mukaan ja 4+ heitoilla onnistuu osumaan. Ammuttu vastaavasti heittää noppaa ampujan noppalukua vastaan omien miesten määrällä (tai ampujan noppien määrä riippuen siitä kumpi on pienempi) onnistuuko hän olemaan sopivasti suojissa. Mikäli tämän jälkeen tuli osuma, tehdään moraaliheitto missä heitetään ryhmän miesten lukumäärän mukaan noppia ja yritetään saada yli puolella 4+.

Moraali

Onnistunut moraali antaa osuman ottaneelle ryhmälle mahdollisuuden toimia, muutoin ryhmä perääntyy ampujasta 6 tuumaa. Moraaliheiton hauska yksityiskohta on että jos heittää ykkösiä tietyistä ryhmätyypeistä jouksee silloin miehiä kotiin karkuun ykkösten verran.

Lääkintä

Seuraavan vuoron alussa haavoittuneita miehiä voi lääkitä, jolloin heitetään taulukosta vaurioiden laatu. Paremmat joukot heittävät taulukosta ja huonommat voivat lääkitä itseään 6+:lla.

Vahvistukset

Uuden vuoron alussa katsotaan myös tuleeko tehtävän mukaiset vahvistukset peliin. Vahvistuksia voivat olla esimerkiksi lisäjoukot tai ilmatuki.

 

Tehtävät

Peliä voi pelata kahdella tapaa, saman tasoisilla joukoilla tai ikään kuin peliä vastaan jolloin toinen on pelinjohtaja. Pelissä pelataan yleensä jokin ennalta asettu tehtävä, esimerkiksi tiedustelu- tai pelastustehtävä. Yhden tehtävän peli kestää noin 1-2 tuntia.

Tehtävä on pisteytetty ja kestää yleensä 8 vuoroa. Pisteitä saa esimerkiksi tiedustellusta kohteesta 5 pistettä ja pelastetusta/kuolleesta pisteen tai kaksi. Tehtävän tavoite ja pisteytys on aina kerrottu sääntökorjassa olevan tehtävän yhteydessä.

Alkuasettelujen ja maastojen läpikäynnin jälkeen ennen pelin alkua on hyvä kerrata tavoitteen lisäksi pisteytys. Esimerkiksi minkä verran pisteitä saa kustakin kohteesta jolloin pelaajat tietävät mitkä ovat strategisesti tärkeitä kohteita.

Satunnaisuutta tuovat reaktiotilanteiden tapahtumakortit (reaktiossa heitetty ykkönen) ja lisävahvistukset jotka heitetään joka vuoro taulukosta. Tämä johtaa siihen että samaa tehtävää jaksaa tahkoa uudestaankin. Esimerkiksi itse pelasimme kolme kertaa saman minikampanjan ja yhä jäi houkuttamaan että mitä jos olisin tehnyt näin. Olisiko silloin onnistunut paremmin tehtävässä? Tämä yksityiskohta toi mieleen Space hulkin tunnelman. Osa tehtävistä on vaikeita, varsinkin jos miehiä kaatuu heti alussa. Eikun uusi yritys kehiin.

Tapahtumakortit saa täältä:

 

Pelin hyvät ja huonot puolet

Systeemin hienous on pelimekaniikka joka pelaajan kannalta näkyy siinä että että pelissä tapahtuu kokoajan, ei vain omalla vuorolla. Peli on nopea oppia.

Peli alkaa samantien kun on saanut miehet laudalle ajatuksella “Kas meitä ammutaan, mitä teen?” Vaatii pelaajilta nopeita päätöksiä hektisessä tilanteessa. Jalkaväen taktiikat toimivat, sillä kahden miehen raskaskonekivääriryhmä ei juokse ensimmäisenä. Tai ei ainakaan juokse pitkälle yksinään. Ampuminen on tehokasta ja usean tehtävän 8 vuoron aikaraja pakottaa pitämään miehet liikkeessä. Mallintaa mainiosti minusta modernia taistelua missä eri joukot tukee toisiaan.

Skirmishpeliin ei myöskään tarvitse maalata kovin montaa miniatyyriä. Vapaus asetella ukot miten haluaa alustoille on miellyttävää.

Sääntökirjan on hieno mutta ajoittain hieman epäselvä ja ehkä hieman epäjohdomukaisesti ryhmitelty.

Noppasysteemi on mainio mutta varaudu siihen että innostut hankkimaan lisää D8, D10 ja D12 noppia.

 

Miniatyyrit

Mittakaavalla tai miniatyyrien alustojen koolla tai muodolla ei ole merkitystä. Miniatyyrejä saa monilta valmistajilta.

 

Maasto

Maaston voi tehdä melkein mistä vaan, vain mielkuvitus on rajana. Kunnianhimoisimmissa maastoissa on rakennettu tarkkoja pelipöytiä missä on talot huonekaluineen, esimerkkinä merirosvosaari.

Ylläolevat talot on rakennettu harraste- ja taitelijaliikeistä saatavasta kapalevystä (paperilevyä jonka välissä on styroksia). Päälle on sudittu luonnonvalkoista kaakelien saumalaastia mihin on sekoitettu Erikeeper liimaa. Liiman avulla laasti imeytyy paperiin ja pysyy taloissa kunnolla. Luonnon valkoinen  laasti toimii näppärästi sellaisenaan ja lopuksi taloihin on kevyesti maalattu lähes kuivalla pensselillä ruskeaa sävyä tuomaan eloa ja varjostuksia.

 

Bookmark and Share

7 comments to Force on Force aloittelijanopas

You must be logged in to post a comment.