Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Clash of Giants I & II

Peliarvostelu: Clash of Giants II

Clash of Giants II - laatikon kansi

Clash of Giants II - Ypres/Galicia - laatikon kansi

Keskiviikkona aloitettiin uusi hexa-lauta-sotapeli. Eli nämä on niitä aikuisten pelejä, joissa ei leikitä tinasotilalla, eikä edes blokeilla vaan ihan aidoilla 2D-figuureilla, eli pahvilapuilla. Tämän kertaisessa pelissä tapahtumapaikka on Ypres ja lähialueet ja ajankohta on siis Ensimmäinen maailmansota ja sen alkupuoli, loka-marraskuu 1914. Saksalaiset ovat hyökänneet Ranskaan ja heidät on pysäytetty Marnelle. Kilpajuoksu kanaalille on alkanut, molempien osapuolien yrittäessä kiertää pohjoisesta toisen selustaan.

Peli sisältää kaksi Skenaariota, Ypresin taistelun ja Galiciassa itävaltalaisten ja venäläisten kanssa käydyn taistelun.

Simppeli peli, helpot säännöt, vaikea hallita.

Kartan toisella puolella Galicia skenaarion kartta

Kartan toisella puolella Galicia skenaarion kartta

Pelin sääntökirja on 8 sivua ja Play Book:issa on jonkin verran lisäsääntöjä. Säännöt on kuitenkin nopeasti luettu ja kohtalaisen helppo muistaa.

Pelilauta on jaettu 4 osaan (A-D) ja molemmilla pelaajilla on vastaavat nappulat jotka laitetaan kulhoon, josta sitten nostetaan yksi kerrallaan ja vain kyseisen pelaajan ko. alueen joukot voivat liikkua. Yksi pelikierros on siis palasteltu osiin (vähän kuin A Victory Lost -pelissä) ja tämä tuo lisähaastetta peliin.

Liikkuminenkin määräytyy nopalla. Kun nappula on nostettu kulhosta ja tiedetään minkä lohkon joukot saavat liikkua, pelaaja heittää noppaa ja sen perusteella määräytyy liikepisteet. Taas lisää haastetta, sen lisäksi että ei tiedä missä järjestyksessä joukot liikkuu, ei voi myöskään olla varma pääseekö kaikki haluttuihin paikkoihin.

Taistelu on hyvin simppeliä, ensin lasketaan taistelussa olevien joukkojen vahvuuksista (step) suhdeluku joka voi antaa DRM:iä itse taisteluheittoon. Jokaiselle taistelussa olevalle yksikölle heitetään noppaa ja verrataan yksikön taisteluarvoon (TER), jos menee yli yksikkö ottaa vauriota ja jos kyseessä on puolustaja joutuu tämä perääntymään. Yksiköillä on joko 1 tai 2 pykälää (step) vahvuttaa, yhden vahvuiset tuhoutuu ja poistuu pelistä Kahden vahvuiset käännetään toisin päin.

Joukkoja on kahta tyyppiä ratsuväkeä, joilla lähinnä blokataan vastustajan etenemistä ja taistellaan vastustajan ratsuväen kanssa, sekä jalkaväkeä, joka hoitaa varsinaisen sotimisen. Ratsuväki liikkuu hieman nopeammin ja voi automaattisesti paeta jälkaväen hyökkäystä vastaan.

Saksalla on lisäksi kolme tykistökeskitystä, vuoroilla 7-19 ja Liittoutuneilla yksi vuoroilla 3-6. Tykistökeskitys antaa plussan kaikille joukoille, mutta vain yhdellä vuorolla.

Liitoutuneilla on lisäksi strateginen rautatieliike, jolla voi liikuttaa joukkoja kaupungista toiseen.

Molemmat saavat sekä lisäjoukkoja, että täydennyksiä joilla voi palauttaa palauttaa vaurioituneita yksiköitä täysiin voimiin.

Pelin alussa kentällä on vain kourallinen yksiköitä, siten että ensimmäisen parin kierroksen jälkeen kentällä on vasta n. 20 yksikköä yhteensä. Joukkoja tulee lisää tasaisesti, liittotuneille alussa 1-4 /kierros ja saksalaisille muutama, mutta parilla kieroksella tulee 8-10 yksikköä kerralla (kierroksilla 6 ja 9), lopussa vahvistuksia tulee vähemmän.

Pelissä on 9 VP-kohdetta, joten tasapeli ei ole mahdollinen.  Saksa saa helposti vallattua kohteista 4. Ypress on pelilauden keskellä ja se on tavallaan se ratkaiseva 5 piste molemmille.

Jos molemmat osaa säännöt ja pari peliä on takana niin Ypress-skenaarion pelaa läpi 6-7  tunnissa mikä on varsin mukava peliaika. Eli kyseessä on kevyehkö sotapeli, joka soveltuu myös aika hyvin aloittelijoille. Myös yksinpelaaminen onnistuu ainakin pelitesti/opettelumielessä.

Ja mitäs sitten tapahtuikaan

Tilanne 7 kierroksen jälkeen

Tilanne 7 kierroksen jälkeen

Pelasin Samia vastaan, joka on hyvä ja tarkka vastustaja. Minulla onneksi vähän enemmän kokemusta hexa-peleistä.  Päätin panostaa alun lisäjoukot etelään ja yritää puskea kohti Lilleä. Sami kuitenkin iski yllättävästi 2 kierroksella vastaan tuhoten heti yhden ranskalaisen divisioonan kokonaan. Belgialaiset perääntyivät alkukierrokset (eivät voi muuta tehdä sääntöjen mukaan kieroksilla 2-5).  Yksinäinen ranskalainen divisioona otti haltuun Ypresin.

Keskustassa onnistuin kierrosten 4-7  kohdalla  jättämään pari saksalaista yksikköä linjojen taaksi ilman huoltoa, mutta vahvan saksalaisen yksikön tuhoaminen osoittautui silti vaikeaksi. Etelässä käytiin kovia taisteluita ja keskustassa onnistuin painamaan kohtalaisen syvälle.  Nyt Saksan ensimmäisen isot vahvistukset ovat kuitenkin jo marssinut Ypresin pohjoispuolelle, eikä Lillen valtaamiseen ole tarpeeksi voimia. Parin kierroksen päästä Saksa saa isoimman vahvistuksensa n. 10 yksikköä ja pelkään, että Lillen valtaus jää vain haaveeksi samalla kun Ypress menetetään.

Mielenkiintoinen peli.http://www.nopat.fi/wp-admin/post.php?post=10019&action=edit&message=1

Ja peli jatkui (päiv. 31.1.2011)

Saksan isot vahvistukse tulossa kentälle rannikolta ja Etelästä

Saksan isot vahvistukse tulossa kentälle rannikolta ja Etelästä

Jatkettiin sitten peliä ja pelattiin kierrokset 8-12.  Rannikolla liittoutuneet etenivät Brugesiin tietäen, että joutuisivat joko perääntymään tai tuhoutumaan, mutta tällä varmistetiin, että Saksa joutui jakamaan ison vahvistuksensa moneen osaan (yksiköt myös tuhoutuivat, mutta viivyttivät joukkojen saapumista Ypresiin 3-4 vuoroa, jolloin liittoutuneiden vahvistukset ehtivät alueelle. Saksan Ypresin sektorilla olevat tuoreet joukot osoittautuivat heikkotasoiseksi nostoväeksi, joka antoi liitotuneille tilaisuuden lyödä saksalaiset verisissä taisteluissa Ypresin edustan laaksoissa. Ranskan ratsu-divisioonat tekivät myös iskuja Saksan selustaan.

Saksa jyrää Etelässä, Ypressin puolustus pitää

Saksa jyrää Etelässä, Ypressin puolustus pitää

Keskisektorilla sota velloin edestakaisin, alimiehitettyjen liittoutuneiden yrittäessä pitää linjaa, muutama liittoutuneiden vastaisku ja läpimurto pakotti Saksan perääntymään ja “puhdistamaan” läpimurrot. Lillen sektorilla Saksa luovutti kaupungin, mutta Etelästä tulleet vahvistukset aiheuttivat ongelmia tälle lähinnä Brittien miehittämälle sektorille. Lillen ympäristössä taistelussa tuli vahinkoja molemmille osapuolille, mutta saksalaiten ylivoima murskasi Britit monesta kohdasta. Lille kuitenkin on Brittien miehittämä, mutta todennäköisesti menetetään muutamassa vuorossa. Liittoutuneet olivat ehkä liian rohkeita keskisektorin vastahyökkäyksissä ja se heikensi tilannetta, joskin voitti pari kierrosta aikaa.

Ranskan vahvistuksia saapuu Etelästä.

Ranskan vahvistuksia saapuu Etelästä.

Liittoutuneiden tilanne Ypresin liepeillä on kohtalaisen hyvä, samoin rannikolla. Vahvistuksia ei ole enää jurikaan tulossa, muutama yksikkö molemmille.  Jäljellä on aikajuoksu, pystyykö liittoutuneet pitämään kohteita riittävän kauan, vai ehtiikö Saksan voimakkaat yksiköt lyödä ja vallata tarvittavat 2 kohdettä. Tilanne on vielä auki, mutta Saksalla on hyvä mahdollisuus vallata kaksi tarvittavaa kohdetta ja pitää loput kolme saavuttaakseen 5-4 voiton.

Peli jatkuu…

… ja peli myös loppui (päiv. 8.8.2011)

Liittoutuneiden tilanne etelässä heikkeni nopeasti ja vähäiset puolustusjoukot joutuivat saksalaisten piirittämäksi ja lyömäksi. Päätimme pelin kierrokselle 13, koska näytti selvältä, että Saksa saavuttaa voiton.

Saksan voima tuntui välillä varsin musertavalta. Tein virheen liian agressiivisellä liittoutuneiden pelillä. Olisi pitänyt pitää selkeemmin linja hyvässä puolustusmaastossa.

Kommentit pelistä (järjestelmästä)

Nämä kommentit siis vain Ypress-skenaarion perusteella. Jotenkin tuntuu, että systeemi toimii paremmin pelissä missä on selkeä rintamalinja ja joukkoja on hieman enemmän. Tosin tämä on yhden pelin perusteella.

Hyvää:

  • Chit-vetoinen vuorojärjestelmä
  • Helpot säännöt, yksinkertainen taistelu
  • Hyvät tuotantoarvot, selkeä kartta ja napit.
  • Hauskoja juttuja (MP-pisteiden heitto, saksalaisten vaihteleva voima)

Hieman nihkeitä juttuja

  • Belgialaisten rooli pelissä (jos Saksa ei hyökkää pohjoisessa, Belgia nököttää paikallaan). Ehkä pelissä voisi antaa hieman historiallista vapautta ja osa Belgialaisista yksiköistä voisi toimia laajemmin.
  • Replacement -systeemi, epäselvä ja epätasapainoinen (Ransan repeliä ei oikein voi käytää ennen kuin pelin puolivälissä, koska vasta silloin ranskalaisia alkaa valua kentälle).
  • Liian simppeli ja hieman rikkinäinen taistelusysteemi.
  • VP-systeemissä voisi olla tasot Marginal ja Decisive Victorylle.

Huonoa

  • Pitkäaikainen Out of Supply ei puuduta yksikköä tai vaikuta mitenkään, esim.vahva saksalainen 2-4 yksikkö voi seikkailla kaksi viikkoa taustassa ja silti olla vähintään 2-2 yksikkö ja taistella useita taisteluita, menestyksekkäästi esim kukkulalla, metsässä tai kaupungissa.
  • MP-heittojen taulukkossa liian suuri vaihtelu. 6 heitolla pystyy tekemään melkein mitä vain ja 1 heitolla ei juuri mitään.
  • Taistelutulostaulukossa (CRT) pitäisi olla 1:1,5 voimien taulukko. Liian karkea tolta osalta.

Ilman muuta kuitenkin uudelleen pelattava peli ja hyvä peli sotapeleihin tutustumista varten.

Arvosana:  8-

  • Pelattavuus (eli kuinka hyvä peli on):  7½
  • Simulaatio (kuinka hyvin peli simuloi todellisuutta): 8½
  • Historia (pelin antama historiafiilis ja -oppi): 9+
Bookmark and Share

2 comments to Peliarvostelu: Clash of Giants II

You must be logged in to post a comment.