Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Fantasia- ja Scifi-pelit

3phase system

IG yksikkö + pari Withdraw komentokorttiaKeskiviikkona oli kerhohuoneella hiljaista,  joten testasin itsekseni uutta lähinnä warhammer 40K:lle (Rogue Trader-versiolle lähinnä) tarkoitettua taistelusysteemiä. Kehitystyö on lähtenys liikkeelle määrätystä kaipuusta Rogue Traderiin ja vähän tarkempaan pelaamiseen, jossa liikkeellä, suojalla ja esim suojatulella on suurempi merkitys. Tätä silmällä pitäen olen kehittänyt korttivetoisen taistelusysteemin, jossa kumpikin pelaaja antaa yksiköille ennen pelivuoron alkua komennot korteilla. Tämän jälkeen joukot toimivat yksiköittäin korttien arvojärjestyksessä.

Alustava ristimänimi on 3-phase system, koska yhdessä kierroksessa on kolme vaihetta. Riippuen komennosta yksikkö voi toimia eri tavalla eri vaiheissa. Komentoja ovat mm. Run, Retreat, Advance, Charge, Coverfire, Battlefire, Rapidfire, Overwatch, Recon, Sniping, jne. Komennoilla on pelivuorolla komennosta riippuva suoritusjärjestys. Run tapahtuu ennen Advancea, joka tapahtu ennen Rapidfireä.  Kaikista korteista suoritetaan ensin phase1-vaiheet korttijärjestyksessä, sitten suoritetaan phase2-vaiheet taas järjestyksessä. Lopuksi korteista suoritetaan phase3-vaiheet.

Muutama esimerkki:

  • Run komennolla yksikkö liikkuu 4″ joka vaiheessa
  • Coverfire komennolla yksikkö ampuu vaiheissa 1 tai 2 ja liikkuu vaiheessa 3
  • Advance komennolla yksikkö liikkuu joko vaiheessa 1 tai 2 ja ampuu vaiheessa 3
  • Rapidfire komennolla yksikkö voi ampua kaikissa vaiheissa, mutta voi joutua lataamaan
  • Recon komennolla yksikkö liikkuu 3″ joka vaiheessa, mutta jos sitä ammutaan se suojautuu ja voi vastata tuleen
  • Aimedfire komennolla yksikkö 1 vaiheessa yksikkö hakee hyvän tuliaseman, 2 vaiheessa tähtää ja 3 vaiheessa ampuu plussalla (+1 to hit mod)
  • Split-komennolla yksikkö voi jakautua, jolloin molemmille pelataan välittämästi uudet toiminnot.

Tavoitteena on lisätä taktisuutta ja mm. suojien ja liikeen hyötykäyttöä, sekä tulen keskittämistä.  Pelikentäksi sopii iso pöytä ja puolilla voi olla esim. 2-5 yksikköä ja 3-10 miestä per yksikkö.  Raskasta kalustoa (tankit jne.) en ole vielä suunnitellut peliin, mutta tukiaseet on mukana  ja Spit-komennolla yksikkö voi jakautua jolloin tukiasemiehet voi jäädä asemiin antamaan suojatulta tai keskityksia (now those marines are tactical!).

Testipelissä laitoin vastakkain kaksi yksikköä örkkipuolustajia (3+4), sekä näitä vastaan kaksi isompaa Imperial guard -yksikköä. Örkeillä oli bunkkerisuoja ja kovempi T-arvo, aseina kaikilla oli autogunit, eli rynkyt.

Kuva1:  Ihmisiä näköpiirissä – HÄLYTYS! Örkit pelaavat Run -komennon kasarmilla olevalle porukalle, jotta pojat ehtii sotimaan, sekä Overwatch komennon bunkkerissa väijyssä olevalle porukalle – Liikkuvat taakse!

IG lähestyy suojaa hyödyntäen. Toinen ryhmä rynnii suojasta suojaa Cover to -komennolla ja toinen etenee muurin takana Advance -komennolla.

Kuva2: Liikkuu liikkuu – dakka, dakka! Örkit juoksee lujaa taistelualuetta kohti. IG on suojissa ja avaa tulen. Samoin tekee örkit bunkkerissa heti IG havaittuaan (eivät kuitenkaan voi ampua suojasta suojaan juoksevaa yksikköä Cover to Cover -komento on ainoa  Overwatchille immuuni liikekomento)

Kuva3:  Tulitaistelua. Komennot suoritetaan järjestyksessä. Mikäli saman arvoinen komento on pelattu useammalle yksikölle, ratkaisee järjestyksen I-arvo.  Advance -komennolla ovi liikkua ja ampua, Battlefire -komennolla voi ampua kaksi kertaa, Rapidfire -komennolla voi ampua kolme kertaa (kerran joka vaiheessa) jos käytössä on sarjatuliase (kuten autogun).  Sarjatulella ase voi kuitenkin tyhjetä, jolloin joutuu lataamaan.

 

 

 

Bookmark and Share

6 comments to 3phase system

  • avatar kalle

    Todella mielenkiintoinen !

  • Jos jotain kiinnostaa niin voin demottaa pieniä taisteluja sit-and-play tyyppisesti keskiviikkoisin tai muina kerhopäivinä.

  • avatar Antti Lahtela

    Unohdin vastata siihen mailiin, mutta luin ne säännöt läpi ja mielelläni kokeilen tota. Pääsee kaivamaan omat IG figut käyttöön pitkästä aikaa :)

  • avatar JaakkoB

    Kuulostaa hyvältä, varsinkin kun lisää tohon vielä mm. millä aseistuksella tai rodulla voi valita minkäkinlaisia kortteja.

    Onko ampuminen sun muu kuitenkin edelleen 40K sääntöjen puitteissa? Mielestäni tämä on sinällään ok, mutta tähän pitäisi kokeilla jotain supression sääntöä – pinned down testi per 5 hittiä tai vastaavaa. Tällöin kuka ampuu ja kuka liikkuu ja missä järjestyksessä on suurempi merkitys.

  • Joo. Pinning-fire on yksi komento, sillä voi pakottaa jonkun maihin tms. Tietty tommoisen pinning from fire vois kanssa ottaa mukaan. Kehittely on vielä aika alkuvaiheessa ja pitäis ensin testaa, että miten toi korttimekaniikka yleensäkään toimii.

    Suunnittelen tota vanhan 40k-systeemin päälle, eli aseilla S ja save mod joka vähentee armor-savea. coverista tulee to hit modifieria jne.

  • avatar tapio

    Tänään mahdollisuus pelitestata 17-19 välillä. Sit & Play, eli valmis setti. Tervetuloa.

    Örkit tulivat yllättäen. Massiiviset avaruusalukset ilmestyivät kiertoradan tuntumaan ja Malfi pesämaailman planeettapuolustus tuhoutui tunneissa. Örkit iskivät voimalla tuhoten ensin kiertoratapuolustuksen taistelukoneillaan ja sen jälkeen aloittivat armottoman pommituksen pesämaailman kaupunkeihin kylväen tonneittain rypäle-, palo- ja myrkkykaasupommeja. Arvioiden mukaan ensimmäisissä iskuissa ja niitä seuranneissa paloissa tuhoutui yli 80% väestöstä. Tilanne oli toivoton…

You must be logged in to post a comment.