Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Historialliset sotapelit

Force on Force sääntöjen harjoittelua

Lauttasaaressa nähtiin tänään monta megaluokan tapahtumaa, Helsinki City maratooni keräsi sankoin joukoin ihmisiä paikalle ja tälle päällekkäinen massatapahtuma Uiva venenäyttely tukki tiet lopullisesti. Mutta päivän kovin tapahtuma oli pitkään odotettu Force on Force mittelö kerhohuoneella. Vuoristo/aavikkomaastoja ei ollut vielä ehditty rakentamaan kuin yksi rakennuskompleksi, niin keskiaikaiset rakennukset otettiin käyttöön. Tehtävässä jenkkien tavoite oli käydä pelastamassa palkkasoturit infidelien keskeltä 12 kierroksessa. Mitä pelissä kävikään?


Jenkit lähtivät liikkeelle varovaisesti kunnes tajusivat että vihaisia miehiä sinkoineen juoksee paikalle joka vuoro lisää. Jenkit etenivät taitavasti talojen takana toisen ryhmän antaessa suojaa. Nopeasti he pääsivätkin objektille. Haavoituneet palkkasoturit huokaisivat helpotuksesta. Taloissa ympärillä vilisi sinkomiehiä. Heidän tulitus oli joskin ollut varsin tehotonta ja jenkkien tarkkuus teki pahaa jälkeä. Tästä luonnollisesti seurasi että pöydälle syöksyi lukemattomia vihaisia infidelejä. Jenkkikapteenit pudisteli päätänsä kuinka kun vuoro toisensa perään d6 vihollista noppa toi paikalle täydet kuusi uutta vihollista pomon ja sinkomiehen kera.

Infidelit oppivatkin nopeasti juonen ja päättivät iskeä monesta suunnasta yhtäaikaa pelastajien kimppuun. Pelastavaa ryhmää suojaavat jenkit jäivät talon kulmalle pitämään aukiota hallussa, Joka suunnasta paikalle tulleet infidelit onnistuivat viiden ryhmän voimalla pudottamaan viimein yhden jenkin. Jea! Tästä se lähtee. Taktiikka on selvästi ampua ensin pienillä jo tappioita ottaneilla ryhmillä jenkit väsyneiksi ja lopuksi kukkulan takaa iskeä isoilla ryhmillä.

Tässä vaiheessa tappiot olivat luokkaa 1-20. Infidelit jatkoivat vyörytystään ja onnistumisen innoittamana yksi ryhmä lähti kiitämään kohti talonkulmalla suojatulta antanutta jenkkiryhmää. Asenne ei aivan riittänyt loppuun asti ja sinkomiehet päättivät kesken matkan piiloutua tynnyreiden taakse. Samaan aikaan pieni infidel ryhmä oli kiertänyt jenkkien selustaan ja tuikkasivat ison talon tuleen. Sinne ei ainakaan pelastajat mene turvaan (4″ alueella talosta liian kuuma olla).

Sotahuudon säestämä kukkulan takaa miehet onnistuivat ampumaan vielä suojatulta antaneille jenkeille vakavan ja lievän haavan. Nämä katsoivat parhaaksi alkaa vetäytyä auttaen pelastajia viemään palkkasoturit turvaan aloituspisteeseen. Vihaiset infidelit juoksivat perässä. Kaikkien yllätykseksi paikalle jyräsi Abrams tankki. Infidelit laukoivat sinkoja saamatta mitään aikaiseksi, tankki putsasi kenttää tolkuttomaan tahtiin.

Jenkit alkoivatkin olla varmoja voitostaan, mutta vihaiset infidelit juoksivat talojen väliin tankilta karkuun ampuen toisen ryhmän pahasti haavoittuneeksi. Pelastajat joutuivatkin lähteä pelastamaan lisää omiaan. Kessu jäi yksin tankin taakse objektien kanssa. Viimeisellä vuorolla paikalle rullasi toinen Abrams! Randon eventit otetaan 72 kortin pakasta ja ukot onnistuu vetään molemmilla kerroilla tankin paikalle.

Nyt olikin infidelien vuoro yllättää, rohkeat miehet nousivat talon katolle ja ampuivat singoilla kessua. Tankki miehet eivät heitä huomanneet ja kessua sekä kaksi pelastettua palkkasoturia saivat olan takaa singosta. Kessu menetti henkensä mutta objektit pelastuivat. Viimeisenä toimenaan nämä taitavasti asetetut infidelit pääsivät vielä laukomaan pelastuksen kohteina olleita ensiapua saaneita jenkkejä talojen takana. Tällä viimeisellä vuorolla peli olisikin voinut vielä kaikkien ihmetykseksi kääntyä infideleille. Ei olisi tarvinnut kuin toisen objektin kaatua.

11 vuoron jälkeen miestappiot olivat luokkaa 2 jenkit – 50 infidel, mutta sitähän ei lasketa. Tehtävän pisteissä jenkit voitti, 10 jenkit (5 per pelastettuobjekti ) – 7 infidel (2 tappoa ja 3 haavaa). Pelin kovin suoriutuja oli ylivoimaisesti infidel joka selvisi hengissä kolme kertaa peräkkäin Abramsin konekivääreistä vain kutosella selviää, 6 – 6 – 6 ja mies juoksee yhä. Surkein sakki oli neljällä singolla varustautunut ryhmä joka kiipesi talon yläkertaan vain saadakseen tankin kuulaa niin että talo sortui niskaan. Jenkkien puolella ratkaisija oli suojaa antanut ryhmä joka pudotti noin 40 infideliä. Infideleillä kunnostautui lopussa katolle noussut porukka joka aiheutti tapon ja 3 haavaa.

Perussäännöt oli varsin helppo oppia, toisen toimintoon (pysy paikalle ja ammu, liiku ja ammu, ammu ja liiku, juokse ja ammu) sai aina reagoida 4+:llä. Jenkit taitavimpina heitti d8:llä kun infidelit joutuivat tyytymään d6:een. Osumaa/savea tehtiin samoilla nopilla, jolloin jenkkien tulivoima tuli selvästi esille. D6:llä on haastava heittää savea jenkkien ampumaan 7:aan. Reaktiota heitettiin yhdellä nopalla. Ampumisessa noppia heitettiin ukkojen määrä plus aseen tyyppi (raskas ase +1), savessa heitettiin vastustajan tulivoiman verran plus coverista ja luotiliiveistä sai yhden nopan lisää.

Jokaisesta reaktiosta minkä sama tiimi teki väsyttiin ampumisessa yhden nopan verran. Tästä seurasi että 4 jenkin ryhmää piti ampua viisi kertaa peräkkäin samalla vuorolla että ne eivät ampunut enää takaisin. Syöttämällä viisi pientä ryhmää ja lopussa yksi iso ryhmä saatoikin jo tehdä jälkeä. Maalausnäkökulmasta tämä johtaa myös siihen infidelejä tarvitaan peliin paljon. Jenkkejä ei tarvitse maalata kuin 10, mutta vastustajia menee helposti laudalle 20-30 noppatuurista riippuen kerralla.

Loistava peli ja hauska setti, tätä pitää ottaa lisää pian!

Bookmark and Share

16 comments to Force on Force sääntöjen harjoittelua

You must be logged in to post a comment.