Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Force on Force

Vietnam kampanja – Kham Ducin evakuointi

Lauantaina kerholla aloitettiin 28mm Vietnam kampanja neljän pelaajan voimin. Jenkkien tehtävä oli hakea kaupungista mukaansa 5 tärkeää objektia osana kaupungin evakuointia Vietcongin joukkojen vyöryessä kaupunkiin.


Lopputulos
Tehtävä: Kham Ducin evakuointi
Lopputulos: 49-3 jenkeille.
Haavat: yksi vakavasti haavoittunut jenkki, tämä mies ei jatka seuraava peliin vaan on matkalla kohti kotia toipumaan. Lisäksi kaksi miestä saivat osumia mutta näiden lievät haavat eivät estä heitä jatkamasta.

Jenkit olivat evakuoineet kaupungista jo lähes kaikki joukot, enää oli jäljellä tärkeät kaupungissa olleet radioasemat ja asiakirjat sekä kartat jenkkien muiden joukkojen sijainneista. Jalkaväkiryhmä lähti noutamaan näitä aikomuksenaan ehtiä vielä viimeiseen lentokonekuljetukseen pois kaupungista. Kranaattitulitus pakotti jenkit etenemään nopeasti aamuhämärässä. Jenkkien etuna (randon encounter) oli kaupunkiin laskeutunut vesisade ja sumu joka peitti näkyvyyden 18 tuumaan asti.

Sateen päättyessä vuorolla 7, jenkit olivat noutaneet 4 viidestä kohteesta ja neutraloineet kolme vietcong ryhmänjohtajaa. Hyvin pelattu!

Vietkongilla oli pieniä haasteita saada lisäjoukkoja tulemaan kaupunkiin, joskin yhden kohteen lähellä olevasta tunnelista nousi kivasti väkeä estämään jenkkien etenemistä. Nämä pakottivatkin oikeassa sivustassa jenkit perääntymään pari kertaa kohteelta aiheuttaen näille lievän haavan ja toiselle jenkile osuman jonka heidän ensiapu paransi. Mutta lopulta vastus oli liian kova ja vain heidän johtajansa selvisi hengissä.

Jenkkien mukana olleen kuvaajaryhmän kuvakooste tapahtumista. Jenkit ottivat tästä random encountterista 3 lisäpistettä.

Aamuhärässä Khan Ducissa majoittuneet jenkit herävät kranaatti-iskuun. Nyt on kiire pois kaupungista, viidakko kaupungin ympärillä kuhissee vihollisia.

Lentokentän viimeiset puolustajat lähdössä hakemaan tärkeitä kohteita.

Tarkka-ampuja harmitteli kun vesisateessa tornista ei riittäisi näkyvyys vaan olisi edettävä itse kaupungiin.

Kaupunkiin vyöryi hyökkääjiä joka suunnasta.

Jenkit lähtivät etenemään.

Vietcong joukkoja tulee esiin piiloistaan vahvistamaan lentokentän valtausta.

Konekivääriryhmä oli täydessä iskussa hieman valukuvan huonosta kuvakulmasta huolimatta. Heidän päähuoli on että kuva ensimmäisestä etenemisestä ei päädy Soldier of Furtune lehden kanteen.

Talon täydellinen hallinta. Mä ehdin ekana ikkunaa, eikun mä.. ukkojen repiessä toisiaan takin helmasta.

Tarkka-ampujaryhmän mahtava piilo kärryn alla.

Olosuhteet sumussa ja vesisateessa laittoi jenkkien taistelutahdon koetukselle. Haavoittuineita piti auttaa ja viedä suojaan tulitukselta.

Vasemmassa sivustassa ensimmäiselle kohteelle edenneet jenkit kohtaavat vastarintaa missä konekivääriryhmän apumies saa vakavan haavan. Opetus oli että taktisesti objektille ei kannata edetä kahden miehen raskaalla konekivääriryhmällä. Heidän pelastamiselle tuli kiire ja tilanteen pelasti selustaan juosseet jenkkitarkka-ampujat. He pelästyttivät Vietnamin joukot ampumaan selustaan ja tämän turvin kohde lähti jenkkien mukaan. Ensimmäinen objektti hallussa.

Oikealle sivustalle edennyt jenkkiryhmä joutui perääntymään, kohteen vallanneiden vietnamilaisten puolustus oli liian tehokas ja yksi jenkki otti lievän haavan. Jenkkien taistelutahto oli koetuksella ja he olivat pakotettu perääntyänä takaisin metsän suojiin.

Tiukan tulitaistelun päätteeksi kolmannella yrittämällä jenkit saivat kohteen haltuu.

Kaveria ei jätetä, pelin lopussa kaikki jenkit syöksyivät kohti kohteita. Tässä vaiheessa jenkeillä oli selvä ylivoima ja he saivat helposti haltuun useita kohteita.

Uh, mä olen enää yksin kaikkia jenkkejä vastaan. Karkuun! Kuvaryhmä ei ehtinyt saada tämän pahamaineisen johtajan kasvokuvaa. Hänestä on luvattu iso palkkio. Tämän tavallista pienikokoisemmän kaverin tuntomerkki on vihreä tpaita ja heinähattu.

Tärkeiden kohteiden lastaus lentokoneeseen.

Jenkeillä oli aikaa myös testata kumivenettään riisipellossa.

Vietcongin ryhmäjohtaja palaa viidakkoon oman raporttinsa kera. Tänään ei ollut meidän päivä, tämä onnekas johtaja selvisi kolme kertaa tulituksesta ennenkuin livahti vanhan temppelin raunioihin.

Seuraava peli

Seuraava kampanjapeli on lauantaina 29.10 klo 12:30. Peliin voi liittyä myös kesken kampanjan, tervetuloa!

Onnistuneen tehtävän myötä jenkien jalkaväki jatkavat matkaa syvemmälle viidakkoon. Jenkkien seuraava tehtävä on edetä Kham Duc lentokenttäkaupungista NGOK TAVAK kaupunkiin ja pelastaa sinne jäänyt vihollisten vangiksi jäänyt 11th Mobile Strike Forcen komentoryhmä. Tehtävässä jenkkien tulee edetä komentoryhmän rakennukseen ja pitää se hallussa 8 vuoroa jotta pelastushelikopteri voi laskeutua talon katolle noutamaan komentajat pois.

Pisteet: jenkit 5 jos edetty pelastettavien luokse. 10 jos talossa ei ole yhtään vihollisryhmää vuorolla 8, Vietcong 2 pistettä jokaisesta miesryhmästään talossa.

Bookmark and Share

12 comments to Vietnam kampanja – Kham Ducin evakuointi

  • avatar Sami Kilpinen

    45-3? Tapettiinko me lopulta vain yksi leader? 4 kohdetta + TK-kuvaaja yhteensö jo 43 pts.

  • avatar Mika

    Tapoitte kolme ryhmäjohtajaa, en osannut laskea :)

    Kiitos kaikille peleistä! Työkiireiden takia vietcongien maalaus jäi kesken, mutta seuraavaan peliin ne ovat kaikki maaleissa.

  • avatar kalle

    Hienon näköistä maastoa ja nappulaa.Ei voi kuin ihailla.

  • avatar Sami Kilpinen

    Juu, kyllä kelpasi tulla pelaamaan näin hienoihin maastoihin. Peli oli myös erittäinkin hyvä, lähinnä jäi mietityttämään tuo logiikka siitä, miten isommat ryhmät ovat parempia välttämään osumia (miksi? luulisi, että iso sakki imisi enemmän tulta), mutta toisaalta se, että isommasta sakista ei ollut väliä moraalin kannalta, jos firepower 2:n pikkuyksikkö sai hitin aikaan – kaikista vaikeinta onnistua kahden nopan moraalitestissä.

  • avatar Juha

    Hyvä peli ja mainio maasto, elementit kohdallaan. Ei iso porukka sen kummemmin ime tulta, kuin pienikään. Iso porukka säilyttää toimintakykynsä helpommin, vaikka joku porukasta tipahtaakin, ja isossa porukassa on normaalisti enemmän puolustusnoppia. Totta on, että pieni porukka menetttää rohkeutensa helpommin tulen alla.

  • avatar Sami Kilpinen

    Lähinnä tarkoitin, että en ehkä aivan hiffannut logiikkaa, jonka mukaan isompi ryhmä heittää puolustusnoppia enenmmän. Tarkoitin tulen imemisellä sitä, että isompi ryhmä olisi maalaisjärjen mukaan alttiimpi ottamaan yksittäisiä osumia sisään (viii-kuusi äijää ei pääse läheskään yhtä hyvin suojaan / piiloon verrattuna parin äijän tukiryhmään) – toki moraali pitää isolla ryhmällä paremmin, mutta puolustunoppalogiikkaa en ymmärrä.

  • avatar Mika

    Mielenkiintoinen ajatus. Save on yksi noppa per hemmo plus mahdollisesta liiveistä ja maastosuojasta lisänopat.

    Jäin pohtiin että eikö tämä mene periaatteessa samalla tapaa esim GW:n peleissä, saveja heitetään yhtämonta kun tuli osumia vai saako siinä kaksi hemmoa heittää saven jokaiseen osumaan erikseen? Enivei pikkuporukka harvemmin selviää isompien lyönnistä.

    Mä luulen että peliteknisesti tuota on pohdittu siten että nopeuttaa pelin kulkua ja pakottaa suojaamaan pieniä ryhmiä. Harvemmin kahden miehen konekivääriryhmän kannattaa juosta ensimmäisenä :)

  • avatar Sami Kilpinen

    No tokihan jos kaksi terminaattoria saa kymmenen osumaa, kumpikin termis ottaa viisi savea.

    Minusta se isojen ryhmien kesto tulee sillä, että niitä on enemmän ottamaan osumia, ryhmä pysyy toimintakykyisenä jos joku ottaa haavaa, koska useampi kaveri auttamassa, ja moraali pitää muutamista haavoista huolimatta. Mutta kerta tässä on erikseen haavasysteemi / dependentit ja moraaliheitot, tuo ylimääräinen “panssari” isommille ryhmille hämää.

    Vai onko tuossa kyse siitä, että isommat ryhmät vastaavat tuleen paremmin ja siten haittaavat viholliosen tulitusta? Silloinhan niiden pitäisi heittää kilpaa tulivoimaa, ja ottaa erikoisaseet huomioon.

  • avatar Juha

    Puolustushan menee niin, että se on joko tulivoima tai ryhmän koko + bonukset (liivit ja muu cover) kumpi on pienempi. Minusta se on ihan loogista, että pieni ryhmä on “haavoittuvampi” tulella kuin iso ryhmä, noin toimintakyky mielessä. Ja varmaan pelattavuus on yksi asia mitä ovat joutuneet miettimään, FoF pelissä on aika paljon nopeuttavia “oikaisuja”.

  • avatar risto

    Ei varmaa löytyis lainanappeja.
    Mutta kattoon tullaa ainaki oon katellu et tosta sais 2 pelin.

  • avatar Mika

    Huomisessa pelit on kaikki napit valmiina, pelaan vaan :)

  • avatar risto

    Taas kerran takapakki liput hjk matsiin 1400 –> ehkäpä ensikerralla

You must be logged in to post a comment.