Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Fantasia- ja Scifi-pelit

Nuts & 5150

Lauantaina oli Vantaan testiryhmällä työn alla NUTS! ja 5150 -säännöt Two hour wargames :lta.

Säännöt on myynnissä verkon yli pdf -muodossa parinkympin hintaan per kirja. Näyttäisi että osasta kirjoja saa sisällysluettelonkin ladattua.  NUTSiin saa myös suomalaiset ww2 listat lisäosassa.


Molemmissa on kyseessä skirmish -tason peli NUTSin keskittyessä toiseen mailmansotaan ja 5150 tulevaisuuden taistelukentille. Säännöt ovat jotakuinkin samat, 5150 tuo lisänä erilaisia listoja alien roduille, body armorit ja muuta tulevaisuuden soturin arkeen kuuluvia kikkareita. Kumpikin opus on jo joitain vuosia vanha, ja molempiin on ilmestynyt useita lisäosia ja kamppanjoita.

Säännöt perustuvat nopalla tehtävin aktivointeihin, sekä reaktioihin että vastareaktioihin ja jokaisen hahmon tasoon (reputation) ja kykyihin. Kussakin vuorossa aktivoitavat ryhmät valitaan heittämällä noppaa ja vertaamalla sitä pöydällä olevien ryhmien johtajan tasoon (1-6). Silmäluku kertoo missä järjestyksessä, ja minkä tasoiset ryhmät saavat ylipäänsä vuorolla aktiivisesti toimia. Alempitasoiset ryhmät saattavat istua paikallaan montakin vuoroa jos niiden luo ei juoksuta tasokkaampaa johtajaa achtungia huutamaan. Ryhmät ovat dynaamisia ja hahmot voivat liikkua erilleen tai yhteen kuinka pelaaja haluaa, vuorollaan voi myös liikkua ja toimia missä järjestyksessä haluaa. Passiivinen puoli reagoi aktiivisen toimintaan erilaisten testien muodossa.

Peli kulkee aika jouhevasti kun taulukkojen katselu vähenee. Taistelut tuppaavat olemaan reaktioiden takia aika intensiivisiä, kun molemmat puolet ampuvat ja reagoivat vastustajan ampumisiin. Cover tai conceal on loistaa tärkeydellään paitsi osumatarkkuuden, niin myös psykologisten testien takia.

5150 järjestelmä taipuu kohtuu hyvin esim. 40k -armeijoiden kykyihin, panssareihin ja aseisiin, ja ensimmäisessä taistossa olikin vastakkain örkkien ja kaaosmariinien etujoukot. Toinen verilöyly pelattiin yhdessä kaaoksen puolella pöydän ohjastamia örkkejä vastaan zombieiden saastuttamassa kaupungissa :)

NUTS! -säännöt vaikuttivat paremmilta/realistisemmilta kun 5150, mutta 40k armeijoilla pelattaessa 5150 listat ja erikoissäännöt ovat hyvä lisä NUTS! :n päälle. Pelit ovat kohtuu nopeita (1-2h) ainakin pelattaessa kymmennellä hahmolla/puoli, kirjanpidollisesti veikkaan, että 30 hahmoa voi olla sujuvuuden kannalta vielä toimiva määrä. Kaikenkaikkiaan mukava, leppoisaan nopanheittoon sopivia sääntösettejä kumpikin.
Testaamatta jäivät vielä ajoneuvot ja kamppanjaan suunnatut hahmojen erikoiskyvyt.

Bookmark and Share

2 comments to Nuts & 5150

You must be logged in to post a comment.