Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Kerhohuoneen tapahtumia

Apocalypse 4.9.2011

Sunnuntaina 4.9.2011, pelattiin kerholla maailmanlopun taistelu, armageddonin ensimmäinen näytös, eli :

Taisteluraportin lukeminen omalla vastuulla, ei alle 24 vuotiaille, ei hermoheikoille, naisille taikka muille hysteerikoille :

Stoori on vähän kesken, ja ehkä vielä täydentyy, ei kuitenkaan nyt ihan just.

Vastakkain Galaksin kohtaloa ratkaisemassa :

Hyvän allianssi :

Blooad angels + Imperial guard (5000 pistettä), liittolaisena Demonit ja Chaos Space Marinet, yhteensä 10k pistettä

Highlighteja :

Nurglen torni, Baneblade, Dante, paljon assault marineja, Great Unclean One, Kairos, etc.

Assettina Vortex granaatti Dantella, tarkoituksena tuhota Biotitaani mahdollisimman nopeasti. Demoneilla 12” sisään yhtä parempi invusave ja savejen rerollaus.

Pahan liittolaiset

Tyranidit ja Grey Knightit, sekalaisilla susilla terästettynä, 10k pistettä

Mukana Biotitaani, Draigo, Coteaz, Castellan Crowe, Death Cult assasiineja, Paladiineja ja random hättiäisiä :

Pelinä Apocalypse siten, että joka vuoron päätteeksi lasketaan objektien hallinta, ja ensimmäisen vuoron objektit ovat pisteen, toisen kahden, kolmannen kolmen jne arvoisia.Vaihteluna aikaisempiin Apoihin, nyt jätettiin deployment huutokauppa väliin, otettiin depoajaksi 7 minuuttia, ja heitettiin aloitus nopalla. Pahat sai aloituksen…

Tilanne deploymentin jälkeen :

Täällä näkyy objektien sijainti kentällä :

Demoneilla oli tavalliseen tapaan jaettu tulevaksi kentälle parempaa ja huonompaa roinaa, huonommat päättivät feilata 3+ heiton ja tulla kentälle, ei hyvältä näyttänyt. Deploymentissa Nideillä ja GK:lla oli selvästi tavoitteena tulla täysillä päin. Kaarti, BE, demonit ja Kaaosmarsut pikkuisen jännitti, eikä menty ihan etulinjaan. Objektien sijainnista johtuen depon pääpaino oli kentän keskivaiheilla, meistä katsoen sen vasemmahkolla reunalla.

Nidien yybermörkö, Biotitaani asettui etulinjan keihäänkärjeksi, tarkoituksena ilmeisesti talloa kaikki jalkoihinsa. Koska meillä hyviksillä oli depovuoro toisena, päätimme luonnollisesti pistää riittävät määrät laaseria yms tehokkaampaa tulta kykeneviksi reagoimaan titaanin tuloon, jäämättä kuitenkaan jalkoihin. Pieneksi hidasteeksi laitettiin kaartin halvinta jalkaväkeä, mottona : kompastukoon näihin, there’s plenty more where they came from… Kannattaa pyrkiä johonkin muuhun kuin mobile infantryyn, jos meinaa selvitä tulevaisuuden taistelukentillä.

Hyvisten kovimmat tykit, Nurglen torni ja Baneblade pistettiin vähän etäämmälle pahimmista uhista, ne kun kuitenkin ulottuva ihan tarpeeksi kauas. Assault squadeja ja Sanquinory guardia ripottelin sinne sun tänne coveriin, tavoitteena päästä rynnäköimään päälletulijoihin tehokkaasti.

Tähän peliin olimme ottaneet aloittajan ekavuorolle Night Fight erikoissäännön, vähän hillitsemään pahinta aloittajan etua. Toimi ihan hyvin, ei pilannut aloitusvuoroa, mutta vähän rajoitti.

Vuoro 1 :

Tyranidit tunkivat Biotitaania eteenpäin, jalkaväki jäi alle ja jyrättiin, titaani tunki voitetun assaultin jälkeen täysillä päin. Joka puolella ritarit tulivat lähemmäs, Storm Ravenit kävivät päälle, Dreadknight tunki iholle. Pahimpien uhkien eteen jätetyt hidasteyksiköt ottivat kipeätä. Mutta mitään oleellista ei poistunut kentältä. Scouttiliikkeillä tielle tunkeneet mopot harvenivat ja kaartin jalkaväki kuoli.

Hyvisten eka vuoro oli huomattavan raju : Biotitaani otti kymmenen woundia toughi 9:stä, ja 5+ wardista huolimatta alta aikayksikön ! Baneblade ja taktikaalit pelotti yhtä Paladiinilaumaa oikealla laidalla tosissaan.

Ensimmäisen pelivuoroparin objektinhallinnat menivät murskaavasti päälle vyöryneelle pahuudelle :

4 – 1 ja 1 – 3, eli 5-4 pahojen hyväksi. Ei hyvä.

Kakkosvuoro

Pahiksilta oli Biotitaani tapettu, Paladiineja paukutettu Banebladella päähän mutta vielä oli uskoa voittoon jäljellä. Pussillinen eeppisiä sankareita ja muita ihme Grey Knight möllejä päätti ettei kentän oikea laita näytäkään niin kivalta, Baneblade on ihan liian lähellä, ja päätti pompata vasempaan laitaan tappelemaan mies miestä vastaan. Hyvä niin teleporttauksen jälkeen paketti oli mukavasti nipussa, ja Hyvisten kakkosvuorolla Dante pomppasi tarkalla deep strikella Paladiinien viereen, heitti Vortex granaatin nappiosumalla keskelle Paladiineja ja tappoi kuusi legendaarista ihmeyrmyä.

 

Objektit menivät hirvittävällä tavalla pahiksille : 5-1 ja 2-2, eli yhteensä 8 pistettä lisää pahoille etua. Oivoivoi.

Kolmosvuoro

Kolmannen vuoron valjetessa pelin henki muuttui. Daemonien kovat luut tulivat kentälle, kaikki juuri sinne minne pitikin, ja oli aika alkaa poistaa hättiäiset kentältä.

Taistelun sankareita : petturikaartilaiset Chimerassa pitämässä objektia Banebladin, Devastaattorien, taktikaalien, Predatorin ja muiden tykittäessä. Muna maahan ja objekti haltuun. Viereen teleportanneet demonittaret niittasi pahan voimien murhaavan tehokas tykitys.

Toinen ratkaisevan kova objekti, jonka pahuus piti melkein koko pelin hallussa, vain yksinäinen [mikä?] onnistui haastamaan Nidit taisteluun, pitämään hengensä kierroksen ajan ja kontestoimaan objektin tiukassa paikassa.


Hyvien nousu alkoi : Objektit : 3-1 ja 0-2, eli tasan 0 pinnaa eroa.

Neljäs ja viimeinen

Pelin henki oli selvää : Pahat eivät päässeet mistään eteenpäin, vaan lyötiin joka rintamalla takaisin. Pahan tulivoima riitti kuitenkin vielä ratkaisevissa kohdissa poistamaan yksittäisiä objektien hallinnasta taistelevia ryhmiä, ja siksipä hyvän oikeutettu voitto jäi tapahtumatta. Assault Marinet hyppyrepuilla pääsivät ottamaan lopultakin objektin, ja muutenkin viimeisen vuoron vika vuoropari oli hyvien juhlaa. Muttei tarpeeksi.

Objektit selvästi hyviksille : 2-2 ja 2-4, eli 8 pistettä hyvää hyville, muttei aivan tarpeeksi, koska pisteellä hävittiin. Tilanne oli kuitenkin laudalla sellainen, että pahan voimia oltiin pyyhkimässä lujaa pois tästä ulottuvuudesta, eli kierroksen enemmän pelaamalla hyvien voitto olisi ollut murskaava. Mutta tyydytään tappioon ja moraaliseen voittoon. Kuin miehet. Valittamatta. Vaikka voitto meille kuuluikin. Siis oikeasti.

Ja sitten kotiin

Aseet vaikenivat, mutta miehet eivät. Pikaisten jälkianalysien jälkeen oli aika palata sodasta väsyneenä, haavoittuneena, hirvittävät kauhut kokeneena, ei aivan entisellään mutta kuitenkin hengissä takaisin kotijoukkojen luokse.


Mitä tästä opittiin ?

Apocalypsea pitää pelata tiukassa tilassa. Nyt pelattiin kahden normikentän kokoisella alueella ja 20K nappeja pöydässä. Eikä ollut yhtään liian iso pelialusta, enemmänkin olisi mahtunut. Esim 30K menisi tommosella kahden kentän pelialueelle hyvin. Ehkä sitten ensi kerralla.

Bookmark and Share

4 comments to Apocalypse 4.9.2011

  • avatar kalle

    Oli kyllä ehdottomasti paras Apo tähän mennessä. Joukot oli balanssissa, pelikenttä oli sopivan kokoinen, kamaa oli tarpeeksi. Sääli ettei kerennyt pelaamaan enää paria kierrosta, mutta oli kyllä jo aika lopettaa. Ei olla enää teinipoppareita, joten pakko on käydä kotonakin naamaa näyttämässä välillä.

    Tätähän pitää ottaa lisää !

  • avatar Tumppi

    Jes-aivan loistavaa settiä.
    Samaa mieltä Kallen kanssa, paras APO mittelö tähän mennessä.
    Vaikka voittajien on helppo hymyillä, niin tämmöistä kaukaisessa tulevaisuudessa on vain sotaa meinikiä pitää ottaa asappina uudestaan.

  • avatar Timo

    Kerrassaan hienoa matsi oli ja “pahat” olisivat olleet niukan voiton sijaan ihan helisemässä mikäli peli olisi jatkunut vielä kierroksen. Tyranidien pienet häröyksiköt ja kaartin meltaveteraanit olivat minun joukkojeni parhaiten suorittanut osa hieman yllättäen.

    Ensi kerralla en kyllä yritä tunkea biotitaania suoraan keskeltä läpi :) On se kova mutta tällaisessa pelissä edes toughness 9 ja 10 woundia ei riitä pitkälle.

  • avatar kalle

    Seuraavaksi pitäisi ottaa vaan mukaan vaikka Ylen sotakirjeenvaihtaja Afganistanista kuvaamaan ja raportoimaan kentän tapahtumat, että saisi kunnollisen rapsan aikaiseksi. Yllättävän hankalaa on raapia päästään pelin tapahtumia seuraavana päivänä, ja kuvistakaan ei saa mitään tolkkua ilman että niihin tekisi vähän selventävää grafiikkaa päälle.

You must be logged in to post a comment.