Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Fantasia- ja Scifi-pelit

Ropecon 2011 Warhammer Fantasy turnaus

Perjantaina käynnistyy Suomen kaikkien aikojen laadukkain Warhammer turnaus !!! AWESOME !!!!

 

Turnauksen virallinen, ja aina oikeassa oleva sääntösetti (päivitetty 7.7.2011, kello 22.00,Skenaario 3:een tehty minor tarkennus) :

noppaturnaus_2011_07_saantosetti

noppaturnaus_2011_07_saantosetti_noback (säännöt ilman hienoa taustakuvaa – säästää printteriä, säästää luontoa)

ETC Faq, jota noudatetaan turnauksessa : etc_faq

Yhteistyössä : mygamestore.fi

.

.

.

 

Noppakerhon Warhammer Fantasy Battle turnaus 29-30/07/2011, 8th edition

Turnaus pelataan 8th edition säännöillä. Armeijoiden koko on 2400 pistettä. Mukaan tarvitaan jokaiselta :

  • 2 kpl koneella kirjoitettua täydellistä armeijalistaa, jossa näkyvät jokaisesta yksiköstä mahdolliset lisävalinnat, kuten komentoryhmät, taikaliput, yms. Sankareilta tulee samoin näkyä kaikki mahdolliset varusteet. Listassa tulee olla merkattuna mikä valinta on kyseessä (esim Talismaani / Enchanted Item) sekä valinnan pistehinta. Lord, Hero, Core, Special ja Rare valintojen prosenttiosuudet tulee olla laskettuna. Toinen lista jätetään ilmoittautuessa tuomareille. HUOM : Taikureiden käyttämä lore tulee näkyä armeijalistassa. Siististi, koneella OIKEIN tehdystä listasta saa +2 turnuspistettä. Vaikeatulkintaisesta, tai käsintehdystä listasta tulee -2 turnauspistettä.
  • Mitat, templatet, nopat, armeija- ja sääntökirja, lisäksi kynä ja laskukone (kännykkä tms) tulosten laskemiseen.
  • Alusta (tarjotin tms), jolla omaa armeijaansa pystyy siirtämään pelipöydältä toiselle.
  • Sääntöpakettia ei ole pakko ottaa mukaan, mutta olisi suositeltavaa että jokainen on siihen perehtynyt ja varsinkin eri skenaarioissa molemmat pelaajat ymmärtävät tehtävän tarkoituksen ja tavoitteen

Yleisiä aikatauluasioita : Turnaus pelataan ajallaan, joten aikataulussa on pysyttävä. Peli tulee lopettaa viimeistään 5 minuuttia ennen pelikierroksen päättymistä, jotta ehditään tehdä seuraavan pelikierroksen paritukset.

Turnauksen aikataulu :
perjantai 29.07.

  • 16.30 – 17.00 : saapuminen paikalle ja ilmoittautuminen, oman armeijan laittaminen pelikuntoon.
  • 17.00 – 20.00 : ensimmäinen peli, tulosten laskeminen ja ilmoittaminen.
  • 20.00 – 23.00 : toinen pelikierros

Lauantai 30.07.

  • 09.00 – 12.00 : ensimmäinen peli, tulosten laskeminen ja ilmoittaminen.
  • 12.00 – 13.00 : ruokatauko
  • 13.00 – 16.00 : ruokatauko, ja maalausarvostelu
  • 16.05             : Tulosten julkistus ja palkintojen jako.
  • Armeijan koostumussääntöinä käytetään Liitteen 1 ETC komppeja
  • Line of sightin osalta Liitteen yksi maasto- ja näkyvyys säännöt
  • Muita turnaussääntöjä
    • Mitä tahansa etäisyyksiä voi mitata milloin tahansa.
    • Paikalla on tuomari, joka ratkaisee sääntötulkinnat kiistatilanteessa toisen pelaajan hyväksi. Pelaajien on turha tuhlata aikaa johonkin turhanpäiväseen kiistaan: tarkoitus on pelata viihdyttävä ja miellyttävä turnaus herrasmiesmäisessä hengessä.
    • Järjestäjät pelaavat. Jos on pariton määrä pelaajia, arpa ratkaisee ekalla vuorolla kuka ei pelaa. Sen jälkeen viimeisenä oleva jää pelaamatta. Pelaamaton saa 20 turnauspistettä, ja kohtalo iskee korkeintaan kerran. Yli 100km päästä tulleet pelaavat joka kierroksella

 

Turnauksen virallinen FAQ

Skenaariot ja sääntöpaketti

 

K : Kakkos skenussa yksittäisiä charruja ei lasketa, eikä pelkkien charrujen muodostamia yksiköitä, mutta voiko 60 pisteen yksikkö jossa on 50 pisteen hero kaapata neljännestä?

V : Ei, yksikkö ilman siihen liittyneitä sankareita on oltava yli 100 pistettä.

K : Kolmos skenu: Suurempi yksikkö on ilmeisesti se, jolla on enemmän nappeja yksikössään? Vaikuttaako yksiköiden määrä?

V : Se missä on enemmän nappuloita on isompi. Yksiköiden määrällä ei ole väliä.

K : Jos tokenia kantava yksikkö tuhotaan, mutta jäljelle jää charru, osaako se kantaa yksikön tokeneita?

V : Ei osaa.

K :  Onko yksikön tuhoutuminen charrun ympäriltä yksiköstä poistuminen, eli ei voisi poimia tokenia vastustajan vuoron päätteeksi, jos shootassa/magiassa poistettiin yksikkö ympäriltä?

V : Tokenit poimitaan liikevaiheen lopuksi (säännöissä oli puute)

K. Yliajaako lähitaistelu kaivon päällä yleisen säännön, että kaivosta tokenin saanut ei voi enää saada samasta kaivosta toista tokenia?
V : Ei

K. D6″ kantama heitetään ilmeisesti joka vuoro erikseen?

V :Kyllä

Muut asiat

 

K : Käytetäänkö myös ETC-faqia?

V :Voi tsiisus että tässä pelissä riittää faqattavaa ! Mutta faq näyttää asialliselta, joten käytetään.

K : Missä menee huolellisen, ja “epämääräisen” listan raja? Eli riittääkö siisti Openofficella tehty arkki, jossa on alleviivauksilla siististi Lordit, Herot jne, sekä pistemäärät, itemit selkeästi ja kokonaisisteet tietysti, vai vaaditaanko muutakin? Esim. Army builder, modelit jne, ett äsaa hyvät pisteet itse listasta?

V : pitää olla oikeasti huono, ettei ole hyvä. Siis käsinkirjoitettu, niitä näkee valitettavasti. Unitin modelien määrä on syytä merkata. Miten tuon kuvasit vaikuttaa siltä että homma on hallussa. Tuo pisteytys on vaan sitä varten, että ne ihan paskimmat ruutupaperit jäisi pois.

K : Mitä nuo “counts as”- itemit merkkaavat? Jos ymmärsin oikein, niin esim. Infernal Puppet, ymmärsin, että item toimii niin, että se vie kaksi noppaa maksimigeneroitavista dispelleistä, ja vastaavalla tavalla yhden power- maksimigeneraatioista, EIKÄ niin, että itemien hyödyt muuttuvat siten, että saan joka taikakierros yhden power dicen normaalin hyödyn sijaan, ja kaksi noppaa dispellatessa? Kumpi on oikein, mielestäni tuo on pikkaisen epäselvä.

V : Otetaanpa vähän selvennystä joitain vaivanneeseen “count as” -asiaan. Ihan sillä ajatuksella, että jos jollain on ollut asian kanssa epäselvyyttä, niin varmaan on monella muullakin. Eikä tuo mitenkään ihan intuitiivisen itsestään selvästi ole kirjoitettu.

ETC kompeissa asia on näin kirjoitettu :

Magic Restrictions:
- Apart from Winds of magic and Channeling, an army may only generate 2 PD/DD per magic phase.
- You may have units/abilities that actually would generate more than 2 extra dice, but any excess dice are lost
- Some magic items/abilities count as generating dice toward this limit.
- “Count as” items/abilities may never exceed a cumulative 2 PD/DD per phase. This means that if you take the Book of Hoeth, you may not take any other items that “count as adding PD/DD”
- All modifiers are applied from the army list and will not change during the game.

Detailed description
Apart from winds of magic and through the channeling rule, an army may only ever add 2 dice to its power or dispel pool in each magic phase. Any dice added to the pool, regardless of source (generated, stolen, stored from previous magic phases, generated by magic items/abilities to boost spellcasting before or after the casting attempt, produced by spells, lore abilities, and so on) count. Excess dice are simply discarded and cannot be used in any way (i.e. – they can’t be stored).

If a dice is stolen from the opponent’s pool, but your army has already generated two extra dice, the dice is removed from the opponent’s pool and then discarded.

Some special items and abilities DECREASE the limit of power or dispel dice you can add to the pool. We refer to those as “count as” items. What this means is that, if your roster includes one “counts as 1 Power Dice (PD)” item, your army can only add 1 power dice (instead of the usual 2 dice) to the pool in each of your own magic phases of the entire game (regardless of whether the item is destroyed or used up).
Please note that you cannot have a combination of items that would decrease the limit of extra power or dispel dice to below zero.

Eli mitä tuo tarkoittaa suomeksi ?

Siis :
- Taiantuulien ja kanavoinnin lisäksi pooliin voi tuottaa maksimissaan vain kaksi noppaa lisää millään konstille. Ylimenevät hylätään.
- “counts as” -esineiden lasketaan tuottavan power- tai dispel-noppia tähän kahden maksimiin, vaikkeivat ne noppia oikeasti tuotakaan.
- Jos listassa on siis esimerkiksi Dispel Scroll, ei kyseinen armeija voi tuottaa estopooliinsa tuulien ja kanavoinnin lisäksi kuin yhden lisäestonopan millään konstilla.
- Lisäksi näiden “counts as” -itemien yhteissumma per phase saa olla enintään kaksi. Joten, jos listassa on “counts as +2PD” -esine, et voi ottaa listaan enää mitään “counts as +PD” -esineitä.

- “counts as” -ominaisuus jossain esineessä on siis rajoittamassa kyseisen esineen tehoa armeijan taikahyökkäyksessä tai puolustuksessa. Rajoitus siinä mielessä, että hyökkäävien tai puolustavien esineiden maksimimäärä yhdessä listassa jää pienemmäksi. Hyvänä esimerkkinä yhdistelmä Book of Hoeth ja Banner of Sorcery high elffeillä ei toimi. On siis periaatteessa laillinen, muttei mielekäs, koska BoS:n lisänoppia ei saa pooliinsa.

Esimerkkinä :
Neferra’s Scrolls of Mighty Incantations counts as 2 PD AND 2 DD
Jos TK pelaaja ottaa kyseisen rullan, hän ei voi ottaa Dispel rullaa listaansa, koska “counts as +DD” itemien summa ylittäisi 2:n.

HE : Book of Hoeth counts as 2PD and 2 DD; Banner of the World Dragon counts as +1 DD
BoH:n lisäksi et siis voi ottaa rullaa, etkä myöskään BotWD:tä, tai ylipäänsä mitään muutakaan “counts as” -valintaa.

Toivoittavasti tämä selvensi, eikä epäselventänyt asiaa…

K : Voinko käyttää sen tai tämän valmistajan figuja, jotka ovat siistejä, ja hyvin edustavat tätä tai sitä GW:n virallista nappulaa ?

V : Totta ihmeessä voit ! Emme ole GW:lle mitään velkaa, kaikki tyylikkäät nappulat ovat terve tulleita.

K : Kuinka tarkkaan aseet ja muut valinnat pitää näkyä yksikössä ?

V : Mahdollisimman hyvin. Turnausjärjestäjä ei ihan vähästä tule nipottamaan kenenkään figuista, mutta ajattele kanssapelaajaa, ja tee armeijasta ja sen valinnoista mahdollisimman hyvin tunnistettava. Hyvä käytäntö on, että vähintäänkin eturivi on oikeilla aseilla. Kaksi yksikköä, joilla näkyy samat varusteet, eivät voi olla peliteknisesti erilaisilla näkyvillä varusteilla, koska siinä menee vaan kaikki sekaisin.

K : Kaikenlaisia kysymyksiä vaihtoehtofiguista, kuvaavuudesta, ja muusta figupoliisitoiminnasta

V : Figuista ja niiden kuvaavuudesta yms on tullut eri kautta vähän kyselyjä, joten koitetaanpa selventää asiaa.

Ihan ensimmäiseksi : on ihan selvää että järkkärien puolesta mitään figuuripoliisia ei ole. Emme tule tarkistamaan, että kaikilla sankareilla on juuri oikea aseoptio esillä, ja että yksiköiden liput ja muut komento-optiot ovat tarkalleen oikein. Jos jollain on ihan päin peppua armeijan kuvaavuus, rankaisemme sitä maalauspisteissä (saa tulla ilmiantamaan vastustajan).

Figujen kuvaavuuden kannalta oleellisin henkilö on vastapelaaja. Yksiköiden, hirviöiden ja sankareiden pitäisi olla sellaisia, että vastustaja näkee ja tunnistaa mitä on vastassa. Jos siis vastassa on vaikkapa empiren halberdeja, niin yksikön eturivin ja yksikön reunojen pitää olla halberdeilla varustettu, ja siinä pitää olla ne komento-optiot mitä yksikössä mukana on. Takariveissä keskemmällä voi ihan hyvin olla seassa mitä tahansa empiren state trooppeja, asia on jo tullut selväksi. Samoin jos halberdeille on ostettu pelillisesti kilvet, niin eturivissä ja reunoilla pitäisi kilpiä olla ainakin jokunen. Ja jos taas kilpiä ei ole, niin eturivissä ja reunoilla ei saa olla kilpiä. Aina parempi on, että yksikkö on kokonaan oikein ja täydellisesti koostettu, mutta ei tässäkään ole pakko mennä äärimmäisyyksiin, riittää kun katsotte sitä omaa yksikköänne, ja mietitte itse, onko se pelillisesti selkeä. Ja pelin aluksihan on syytä esitellä oma armeijansa, ja kertoa vielä mitkä valinnat ovat näkyvillä.

Erittäin oleellista on, että yksiköt voi ylipäänsä tunnistaa oikeaksi tyypikseen, ja erottaa toisista samankaltaisista. Eli orjarottien pitäisi erottua hyvin klaanirotista, kaaoksen chosenien sotureista, raakalaisörkkien örkki boyzeista ja brettien kotrit pitäisi voida jotenkin erottaa edes graalin ritareista yms.

Unit fillerien käyttö on sallittua ja suotavaakin isommissa laatoissa. Figuja pitää olla kuitenkin sen verran mukana, että yksikön pystyy pitämään aina oikean mallisena, kun nappuloita joutuu lautastaan poistelemaan. Samoin on erittäin suotavaa (vaikuttaa myös maalauspisteisiin äärimmäisessä tapauksessa) että unit fillerit ovat armeijan tai yksikön teeman mukaisia. Bloodletterit eivät siis kuskaa keskellään mitään kukkaketoa, vaan verisiä vastustajan ruumiita, Khornen toteemia, ehkä jopa kalloja tms.

Sankarien suhteen voi olla vielä vapaamielisempi, sankarien optiot vaihtuvat, ja kuitenkin niillä on taikavalintoja joita ei etukäteen tiedetä, eli kertokaa pelin alussa mitä sankarilla näkyy. Jos sankarilla näkyy kertomanne mukaan miekka, mutta ukkelilla onkin peitsi kädessä, niin siitä nyt ei kannata ottaa mitään stressiä.

Eri valmistajien figujen suhteen linja on täysin vapaa. Ainoa oleellinen asia on, että figuista näkee mitä ne esittävät, ja viimeistään sen jälkeen kun armeijan omistaja on ne esitellyt niin epäselvyyttä ei pitäisi olla. Voit siis käyttää Manticin luurankoja aivan surutta, tai toisen valmistajan trolleja. Usein muiden kuin GW:n figujen käyttö on ihan terve tullutta vaihtelua armeijoihin, ja eksoottisemmat sankarit tai hirviöt herättävät positiivista mielenkiintoa.

Nämä ohjeet ovat siis sitä varten, että peli olisi kaikille osapuolille viihdyttävää ja mukavaa. Kaikki pelaavat mieluiten hyvin maalattua ja selkeästi koostettua ja teemallista armeijaa vastaan, kuin sekavaa ja epäselvää rykelmää vastaan. Ja kun oma armeija on huolellisesti rakennettu, niin yllättäen vastustajat suhtautuvat peliisi paljon ystävällisemmin. Turnauksen puolesta ei kuitenkaan mitään natsilinjaa vedetä, vaan tärkein tuomari on vastapelaaja – joka voi olla jonain päivänä vakituinen pelikaverisi.

Bookmark and Share

11 comments to Ropecon 2011 Warhammer Fantasy turnaus

  • avatar kalle

    Innokkaita roudareita, tuomareita ja varapelaajia, sekä maaston tuojia otetaan vastaan. Fantsun & Kaaospoikien rojut on käytettävissä + mun kamat noin kymmeneen pelipöytään, mutta näyttävyyden nimissä kaikki yhtään edustavampi maasto olisi arvostettavaa. Kerhohuoneen maastot menee kaikki Jaakon masiinaturnaukseen, joten fabamaastoa kaivataan. Paikalle tuloksia vastaanottamaan ja ylipäänsä hengailemaan tulevatkin voivat vapaasti ilmoittautua.

  • avatar Antti Lahtela

    Mukava nähdä että Ropeconiin on tulossa runsaasti Noppakerhon järjestämiä pelejä/turnauksia :) Ilmeisesti 2 turnausta sekä Flames of War-teemapelejä.

    Voitaisiin kuitenkin vähän sopia maastojen käytöstä, kun Flames of War pelejä aiomme järjestää myös useamman Ropecon viikonloppuna. Maastoa varmasti riittää kaikille, mutta esimerkiksi kukkuloiden koolla on eri peleissä merkitystä. Esim. isommat kukkulat ovat ok Fabassa, mutta näyttävät tarpeettoman isoilta Flames-kentällä.

    Mikäli pelit eivät osu samaan aikaan, ei ongelmaa ole. Toki periaate “nopeat pelien ilmoittajat syövät hitaat” on kohtuullisen reilua, mutta ei ole kiva jos toisten pelit jäävät tyystin ilman maastoja.

  • avatar kalle

    Nopathan on pääkaupungin pelikerho, joten totta ihmeessä Ropeconi on meidän temmellyskenttää !

    Kannattaa Jaakon (U) kanssa keskustella noista maastoista, fabaturnaukseen en ole tarvitsemassa mitään kerhon materiaalia, vaan käytän omiani + fantsun/kaaospoikien höhää. Ne fantsun kukkulat sopivat kyllä ihan yhtä hyvin fleimsiin, ja niitä on kyllä paljon. Mutta toisaalta, kun ne ei ole sillai omassa hallinnassa, niin niiden varaan laskeminen on vähän haljumpaa.

    fabaa pelataan perjantaina ilta ja lauantaina neljään.

  • Not sure the first went through.
    But the Ahvenanmaa boyz will be coming this year.
    Hope to see you all there.

    Think we ll get 3-4 players this year.

    All the best
    Igge Holmberg

  • avatar kalle

    Tjenare Igge !

    fint, och var välkomna.

  • avatar jaakko

    Kertsin kukkulat, metsäpohjat ja jokunen talokin on tosiaan WM/H-turnausten käytössä conin perjantaina ja lauantaina. Sunnuntaille tarve on vähäisempi, joten jos sinne ohjelmaa haluaa järkätä, niin onnistuu näillä omillakin maastoilla hyvin.

    EDIT: Näin sivumennen voisi kertsille jonkinmoista maisemantekosessiota hyvin harkita etenkin kukkuloiden osalta. Nuo mitä kertsillä ovat ovat meidän joskus about 10v sitten tekemää kamaa pääosin ja aika sekä käyttö alkavat näkyä. Mitään hirveetä massatuotantoa ei kai tartte, mutta jos ois vaikka muutamaan pelipöytään laadukkaita kukkuloita tuloksena.

  • avatar kalle

    Hain eilen kolme senttistä foamia kukkuloiden tekoon (enimmäkseen kaksi kerroksisia ajattelin noista tehdä), ja duunasinkin saman tien muutaman ekan alustavaan kuosiin, eli sahasin muotoonsa, ja leikkasin vähän viisteitä. Ajatus olisi tehdä tuollaiset 20-30 kukkulaa lauantaihin mennessä muotoonsa, eli sahata, leikata, hioa ja maalata. Flokkaamiseen menee sitten vielä oma aikansa. Jos jollain on kiinnostusta, niin voi tulla meille vaikka perjantaina tai lauantaina noita duunailemaan, vaikka hiomaan ja maalaamaan, ehkä vielä sahailemaankin. Noihan menee sähkövehkeillä aika sutjakkaasti, eli kuviosahalla palan leikkaus, sitten foamiveitsellä muotoilu ja hiomakoneella viimeistely. Sahaamiseen menee about minuutti per kukkula, puukotukseen pari minuuttia ja hiomiseen jokunen minuutti. Maalaus samaten minuutin luokkaa, joten äkkiähän noita tekee, ja jälki on asiallista.

  • avatar Juuso

    Kukkulat varmaan valmistuivat jo, mutta jälkiviisaana totean että kaksikerroksiset kukkulat ovat tyypillisesti melko kamalia asetella movement trayta päälle, vaikka ainakin ETC-kompeilla kivaa lisäsuojaa largeille tarjoavatkin.

  • avatar kalle

    Joo, ulkonäkösyistä tein muutaman kaksikerroksisen, valtaosa on pelillisesti mukavampia matalia ja viistettyjä kukkuloita. Tein jonkun verran myös ihan pieniä kukkuloita, joita voi pistää isomman päälle ja siirtää vaikka trayn alta pois.

    Reilut 40 uutta kukkulaa on pistetty muotoonsa, pohjamaalattu, ja iso osa alkaa olla jo viimeisteltyjäkin. Kävin tänään hakemassa fantsun kellarista vähän lisäkamaa, ja on ne hirveän näköisiä.

  • avatar kalle

    Tämän päivän Länsiväylässä oli juttua ja kuvaa Ropeconista. Kuvaan oli päässyt Mika merirosvopelin kanssa, ja Erno ihmettelemässä samaista peliä !

    Tuolta sivu 13 : http://www.lehtiluukku.fi/pub?id=11489

  • avatar Mika

    Kiitos kun bongasit, kuva näyttäisi olevan kahden vuoden takaa. Mulla on uusi näyttävä demopeli viritteillä. Sain mainion idean meksikaanien seikkailusta kultakaivoksessa, mutta se valmistuu vasta seuraavaan Ropeconiin. Kiinalaiset merirosvot löysivät reitin kuvernöörin saaren hautojen alta kauan kadonneeseen inkojen kultakaivokseen..

You must be logged in to post a comment.