Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Galleria

Ancient Liigan peliraportit

Tämä sivu on Ancient Liigan 2012 peliraportteja varten.

Ancient Liigan sivu : Ancient Liiga

Avataan oma sivu peliraporteille, niin pysyy turnaussivu vähän kasassa. Liigapelien rapsoja ja tuloksia voi siis laitella tänne jatkossa.

Voitte pistää rapsaa peleistä alla Replyllä, tai editoida suoraan tätä postia. Siihen tarvittavia editori -oikeuksia voi anella Tapio Talvisalolta, ks : Yhteystiedot.

Mikäli pistätte rapsaa peleistä Replynä, voitte silti laittaa kuvia linkkinä photobuckettiin, picasaan, tms, editori -oikeuksilla varustetut liigapelaajat voivat niitä siirrellä tänne postiin, kuten myös reply -tekstin muutenkin.

Edit: Olisi hauska saada myös kuva (kuvia) mukana olevista armeijoista vaikka pienellä esittelyllä. Esim. Niilon armeijalla oli niin paljon “ominaisuuksia”, että hengästytti ja kauhistutti ;-)

 

Ekakierroksen pelit, Elokuu 2012

Sami Kilpinen – Kalle Mannonen, 7-5

Sami pelasi Later Saxon Kingdomilla, minä taas early imperial roomalaisilla, pelattiin 1200 pinnan peli WAB:ia. Samilla listassa kolme julmettua hordea (30 nappia) Thegns+Fyrdiä. Itselläni oli kolme pienehköä legioonalaisjoukkoa, joista yksi 16 napin kokoinen oli Elite/veteraanilegioona ja kaksi ihan perus seasoned legioonalalaisia (12 ja 14 nappia), lisäksi 8 jousimiestä, kenraali ja kivenheitin.

Koska Samilla ei ollut ammuntaa, lähdin harventamaan kenraalin yksikköä kivenheittimellä ja jousimiehillä. Molemmat suorittivat kohtuu hyvin, mutta silti jäi yhdestä napista kiinni, että olisin saanut ammunnalla yhdestä yksiköstä puolet pinnoista. Kivenheitin räjähti omia aikojaan nelosvuorolla.

Vasemmalla sivustalla kaksi legioonaa asettui pitämään reunaa metsän luona, toinen asettui edessä olevan saksijoukon kylkeen metsän reunaan, ja toinen eteen.

oikealla sivustalla 12 napin legioonalaisjoukko hyökkäsi ison saksihorden päälle. Ihme kyllä, ei menty läpi chargessa, ja vielä suurempi ihme oli se, että pieni legioonalaisjoukko piti kuitenkin isoa hordea jännityksessä useamman combat roundin ennen kuin breikkasi. Keskellä skirmish jouskarit hämäsivät vastustajan kenraalin yksikköä, joka ei koskaan oikein päässyt tekemään mitään merkittävää. Kolmosvuorolla chargasin vasemmalla sivustalla kahdella legioonalla yhden shieldwallissa olevan Saksijoukon päälle. Siinä grindattiin sitten jotain 4-5 combattia, jonka aikana toinen legioona lähti lipettiin, stubborn -roomalaiset pakittivat kerran, ja juuri kun Samin kenraali olisi tullut seuraavalla vuorolla kylkeen viemään pelin 12-0 Samille, Eliittilegioona päätti seivata kaikki iskut, ja ajoi vastustajan yli.

Melkoista nopan heittelyä kaikkiaan. Alku näytti hyvältä, ja kivenheitin olikin viemässä peliä roomalle aika tuhdisti, samoin legioonien yhteishyökkäys olisi voinut tuoda tulosta, mutta nopat pettivät. Lopussa taas pelastuin ihmeen kaupalla 12-0 tappiolta.

Hyvä matsi, toivottavasti Sakseillekin !

Ville Mannonen – Kustaa Lehtonen 12-0

Historiallisesti osuva, saman aikakauden Kreikka(Ville) vastaan Persia (Kustaa).

Kustaa pelasi tämän pelin mun laina -persialaisille, joiden listan kyhäsin viime hetkessä. Tästä vähän tasoitusta Villelle (liikaa…). Homma lähti kuitenkin persialaisten kannalta lupaavasti, Villen skirmish screeni otti osumaa, ja panikoi aika ikävästi etenevien falangien eteen, hidastaen falangien marssia. Homma kulminoitui kuitenkin oikeastaan keskialueella etenemään onnistuneen falangin chargeen immortaaleihin. Immortaalit ottivat fiksusti shoot and fleen, mutta menivät tuloksella 6 kentältä millintarkasti yli. Lopulta jäljelle jääneet immortaalit eivät vaan ihan selvinneet falangeista, ja kenttä putsautui aika tehokkaasti.

Persialla oli mahdollisuutensa, mutta pienellä tuurilla Peli kääntyi lopulta rumasti Kreikalle.

Mika – Marko 6 – 6

Pelasimme itseasiassa kaksi 1200 pisteen peliä koska ensimmäisessä pelissä vuorolla kaksi Marko jyräsi mun Tuaregikenraalilaatan yli ja peli oli siinä. Hieman epäonnea Tuaregeilla  ensimmäisessä liikuttelussa että juuri ja juuri riitti raskaasti varustautuneiden vihollisritareiden hyökkäys autobreakaten ja tuhoten kenraalin. Loppuarmeija juoksi karkuun. Noppa ei todellaankaan pyörinyt tässä pelissä.

Toinen peli alkoi jännittävissä asetelmissa. Tuaregi kenraali hikoili, mitä ihmettä heikosti taistelevat Tuaregit voisi Markon kolmelle 2+ savettavalle ritariratsukolle? Tällä kertaa asetuin piiloon metsän taakse ja pommimiehet nuolilta turvaan keskelle metsää. Taktiikka oli odotella ritareita ja ampua ne täyteen nuolia. Skirmish joukon yrittäessä kiertää selustaan hidastamaan. Sain aika helposti ammuttua Markon skirmish screenin, mutta nuolet eivät tehneet 2+ ritareille mitään.. nuolisateen jälkeen olisi pommimiesten vuoro. Marko tuskin ratsastaisi metsän läpi ritareillaan.

Marko melkein pystyi estämään omilla skirmish joukoillaan pommimiesten toimet. Naffatum pommittajat eivät oikein suorittaneet lukuun ottamatta että eivät pelänneet ratsujen chargea (kaksi perättäistä vitosen onnistunutta moraaliheittoa). Markon ritarit selvisivät 20 pommista yhdellä kuolemalla. Tämä tosin tarkoitti että yksi hänen ratsuista joutui perääntymään epäonnistuessaan paniikkiheitossa. Hän kuitenkin rallysi joukot seuraavalla vuorolla..

Seuraavaksi Markon jyräratsut saavuttivat pommimiehet talloen päälinjani, kaikeksi yllätykseksi Tuoregien linja piti tällä kertaa. Ehkä sen takia että iskua oli ottamassa vastaan kaksi soturijoukkoa. Tästä seurasikin jännittävä vääntö joka kesti lähes loppupelin ajan. Loppupuolella Marko pääsi  hyökkään huventuneeseen linjaani toisellakin ritariratsujyrällä. Kenraalini oli enää yhden haavan päässä kuolemasta ja olin jo kaksi kertaa onnistunut pelastaa hänet 4+ heitolla. Tämä toinen charge tarkoitti että hänen piti selvitä 6+ heitolla tai päivät olisi luettu. Wow, 6! Kaksi lippuani ja kaksi rankkiani toivat tarvittavat lisäpisteet vaikka Tuaregeja kuoli kuin heinää. Ritarit olivat neljän vuoron väännön jälkeen lopulta pakotettua perääntymään. Markon oli siihen mennessä onnistunut 6, 4 ja 5 moraaliheitoissa hävittyään taisteluita. Linjani murtuminen oli todella lähellä, vain rippeet jäivät toisesta joukosta. Loppupuolella ritareiden 2+ haarniska alkoi viimein pettää ja murtuneet ritarit juoksivat ulos laudalta.

Huh, todella tiukka vääntö. Hienoa pelata peli joka kesti täydet 8 kierrosta joista viimeisellä neljällä kierroksella Tuaregikenraali oli yhden haavan päässä kuolemasta. Mutta Saharan veri on vahvaa ja lopputulos oli 12-0 Tuaregeille. Yllättävää kyllä, menetin vain pommimiehet ja osia muista joukoista. Tälläisiä pelien pitäisi olla aina, jännitystä loppuun asti ja Markon suvereenin noppaamisen jälkeen Tuaregit voittavatkin.

Täystappio kummallekin kahden pelin jälkeen, joten 6-6 tulos.

 

Niilo Kalakoski – Teemu Kujala 5 – 7

Pelattiin Niilon kanssa 2250p. Oli tiukka vääntö, mutta lopulta viikinkien fear factor, hyvä taistelukyky ja Niilon välillä kehno noppatuuri käänsi pelin Viikinkien niukaksi voitoksi: turnauspisteet Teemulle 7-5.

Fear on tosiaan kova. Tosin siitä tuli tehtyä liiankin kova, chargea vastaanotettaessa kohde pakenee vain suurempaa vastustajaa vastaan. Eli ammunnan heikentämän Hird-ryhmä ei olisi ajanut legioona-yksikköä pakosalle ilman tappelua. Isompien yksiköiden tappelu tosiaan meni vähän köyhäksi tappioiden suhteen, woundauksesta ei tullut mitään ja viikinkijoukkio pysyi juuri ja juuri suurempana.

Enemmän tappio kyllä oli tulosta parista karkeasta virheestä. Goottien hyökkäys oli täysin turha. Alkaa kyllä tuntua, että koko yksikkö on hiukan turha, sen verran harvoin se on mitään fiksua tehnyt…

Kuvatekstit / tapahtumat

Kuva 1. Roomalaisten shieldwall-battleline odottaa, sieltä ne ammuskelivat ja heittivät tikkaa shieldwallissa hitaasti eteneviin viikinkeihin, aika tuhraamista. No ainakin opetti viikinkeille muutaman taktisen asian… alussa kuvittelin, ettei oo kiire ängetä iholle kun meillä (Viikingit) on enemmän ampumista, joopa joo

Kuvat 2. ja 3. Rooman Hunni-liittolaiset lähtivät nopeaan koukkaukseen ja uhkasivat Viikinkien jousimiehiä. Yksikkö maalaistolloja (Bondi) liikkui torjumaan uhkaa, mutta hunnit laittoivat ne ihan 6-0. Kiva chargeta vastustajaa, joka ampuu sua, pakenee ja regrouppaa heti. Tästä yksiköstä oli runsaasti harmia pitkin peliä…

Kuva 4. Asiaan päästiin kun raskas (ta musaa kuuntelevat) Gootti-ratsuväki hyökkäsi ison Hirdman -yksikön kimppuun. Onneksi oltiin shieldwallissa, vain yksi viikinki kaatui. Myös hunnit, nuo perskärpäset halusivat apajille ja tulivat haistelemään viikinkien perää, mutta eivät saaneet mitään aikaiseksi. Sitten berserkit ja greatwpn-urhot hakkasivat pari peltijyrää hengiltä ja takarivin pojat kurmoottivat vastavasti hunneja. Hei hei gootit ja hunnit. Kukaan ei kuitenkaan panikoinut. Urhomme jahtasivat Gootit hengiltä ja rysähtivät samala roomalaisten kilpimuuriin, jossa myös kenraali ja BSB lymyilivät. Ilmassa oli suurta urheilujuhlan tuntua!

Taistelun ratkaisu:

Seuraavaksi oli viikinkien 5. kierros ja toinenkin ryhmä kera kenraalin heitti kilpimuurin suojan ja ryntäsi roomalais-yksikön kimppuun. Niilo sovelsi fear-sääntöä liian rajusti ja rooman pojat pakenivat. Redirect toiseen ryhmään ja tikkasateen läpi iholle, Hird-ryhmä oli kuitenkin pahasti heikentynyt. Isompien ryhmien kähinässä roomalaisten pomo heitti haasteen ja hurja berserkki astui esiin. Tässä ottelussa ei koko combatin aikana tapahtunut mitään mainittavaa. Viikingit hävisivät ekan kierroksen niukasti, kun raskaita keihäitä satoi niskaan, mutta seuraavilla kierroksilla viikinkien tehot alkoivat vaikuttaa, kun toinenkin rivi pääsi mukaan.

Kuudennella kierroksella oli dramatiikkaa: Viikinki-kunkun joukko sai kylkeensä lisää roomalaisia ja taipui ylivoiman edessä, vaikka kunkku olikin kaatanut vastustajia kuin heinää. Pako päättyi lyhyeen… snif!

Ruvettiin liian aikaisin heittämään paniikkeja kenraalin kuolemasta ja tietty iso viikinkiposse feilasi… onneksi hälytys(sääntö)kello soivat päässä ja palattiin päiväjärjestykseen: tapallaan nyt ensin kaikki matsit! Iso viikinkiposse pieksi roomalaiset (onneksi toinen maalaistollo yksikkö suojasi sivustaa roomalaisratsuväeltä), jotka oli myös hakattu pienemmäksi kooltaan = AUTOBREAK!

Oman combatin voittaminen antoi myös rerollin paniikkitestiin ja sehän onnistui. Rynnättiin perään, ei saatu kiinni. Onneksi paenneet roomalaiset näyttivät metsän takana rallynneille kavereilleen mallia ja sai heidät pakenemaan ulos laudalta. Kutosen tasoittavalla viikingit chargasivat pakenevien roomalaisten perään saattaen heidät ulos laudalta. Se oli siinä!

Kuva 5. Kierroksella 7. ja 8.  ei lähdetty enää hakemaan rähinöitä vaan pidettiin saadut asemat. Tässä Niilo vetäytyy viikinkien hyökkäyskantaman ulottumattomiin… roomalaiset olivat oppineet. Viikingit pystyttivät kilpimuurit suojatakseen itsensä tikoilta, närhiltä ja muilta lintumaailman sulkaisilta edustajilta.

Kuva 6. Maalaistollot nappasivat roomalaisten baggagetrainista neitoja iltojensa iloksi. Hähää!

  

 

Mikko Kurki-Suonio – Juha Nieminen 1 – 11

Kierroksen viimeisessä taistelussa kohtasivat toisensa Mikon Syracusalaiset ja Juhan Early Imperial Roman armeijat. Deployment meni aika lailla perinteisesti molemmilla, vahvat jalkaväkiyksiköt keskelle ja skirmisherit eteen ja kevyt ratsuvöki kärkkymään sivustalle. Peli alkoi Rooman aloitteella ja legioona aloitti marssin kohti vihollisen falangeja. Kaksi ensimmäistä kierrosta lähinnä marssittiin ja jouset ampuivat pitkältä etäisyydeltä saamatta aikaan mitään näkyvää, samalla linjalla jatkoi roomalaisten ballista. Kevyt ratsuväki kiersi sivustan kautta vastakkaisilla puolilla taistelukenttää hakien flankkiä tai jotain muuta kiusattavaa…

Kolmannella ja neljännellä kierroksella alkoi varsinainen taistelu. Syracusan falangi hyökkäsi toiseen legioonan kohortiin, joka hävisi iskun, mutta kesti paikallaan. Legioonan veteraanit puolestaan iskivät kenraalin johdolla ja auxilian avustamana Syracusan elittiin, joka hävisi taistelun ja murtui jääden legioonan jalkoihin pursuitissa (tässä kohtaa unohtui syracusan toisen ränkin iskut, joten…no eteenpäin). Syracusan kevyt ratsuväki puolestaan pääsi hyökkäämään toisen edellisellä kierroksella rohekutta osoittaneen legioonan kohortin sivustaan, ja paniikkihan siitä syntyi ja uljas legioona otti jalat alleen (kenraali liian kaukana!), mutta syracusa oli nopeampi.

Tässä vaiheessa näytti pahalta Syracusan puolella, mutta taistelu jatkui. viidennen turnin alussa huomattiin, että rooma oli murtautunut läpi linjasta syracusan alueella ja syracusa oli tehnyt saman, pöytäpuolet siis tavallaan vaihdettiin. Sitten roomalaisilta meni pari turnia formaationuhjaamiseen ja syracusalaisetkin olivat hieman hankalassa asemassa, armeijat käytännössä seisoivat selin. Siitä sitten pöyrittiin ja askellettiin kuudes turni.

Vihdoin molemmat armeijat olivat taas asemisaa ja Syracusan komentaja julisti urhean hyökkäyksen legioonan auxiliaan, mutta oli liian kaukana. Siitä seurasi veteraanilegioonalaisten ja auxilian yhteishyökkäys, jonka urhea Syracusa otti vastaan ja kesti, joutui tosin turvautumaan taivaallisiin voimiin oraakkelin avulla. Siinä jatkettiin peli miekka ja keihäs heiluen, kunnes ilta laskeutui taistelukentällä ja oli aika lopettaa.

Rooma selvisi taistelusta voitokaana ja menetti vain yhden kohortin ja sotakoneen, kun puolestaan Syracusalle jäi yksi falangi kentälle taistelun päätteeksi. Mainio taistelu ja ominaisuuksiltaan suht tasapäiset joukot, Rooman pilumit vastaan Syracusan falangi – eeppistä!

Ja vielä muutama kuva…

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaakko Björklund ( rooma) – Kalle Mannonen ( Persia ) 0 – 12

Persialistassa neljä yksikköä ihan perus Iranin infantrya, combined formationeissa arsuja 9-10 ja Sparaa kantavia ukkeleita 10 eturivissä. Sekä halvinta skirmish ratsuväkeä yrittämässä hidastaa rooman etenemistä, että jousipyssyt saisivat ampua vähän kauemmin.

Roomalaisilla kolme legioonaa, kahdet skirmish jousimiehet, scorpio, ja 6 ratsumiestä.

Deployment :

Persia jakaantui kahteen osaan, jotta todennäköisesti etenevä roomakin joutuisi jakamaan voimansa. Vasemmassa sivustassa metsä, joten rooman ratsuväki oikealla.

Rooman komea linjasto :

Eka kierros :

Persia otti aloitteen, jalkaväki meni shieldwalliin, ja skirmish ratsuväki eteni vastustajan eteen marssiblokkaamaan. Rooman skirmish jousimiehet pieksivät moiset vaivatta. Saatiin kuitenkin vastustajan etenemistä tällä uhrauksella hiukan hidastettua :

kakkos-kolmoskierrokset :

Rooma eteni, Persia ampui :

 

Ensimmäinen charge vasemmalla laidalla :

Tulos, legioona murskana, toinen legioona ja toiset skirmarit pakoon :

Rooma ei tästä masentunut, panikoinut legioona rallitti, samoin skirmarit. Oikeassa flankissa kolme nuolimyrskystä selvinnyttä ratsua ja skirmarit tekivät chargen kylkeen ja eteen. Keskimmäinen legioona hyökkäsi iranilaisinfantryyn :

Kolme modelia kyljessä ei paljoa haitannut. Persia hävisi tappelun yhdellä, mutta Ld8, miinus 1 piti. Persialaisyksikkö oli nyt valmiina hyökkäämään keskimmäisen legioonan kylkeen.

Legioona kuitenkin panikoi kylkichargea, ja pääsi pakoon ! Mutta, toinen persialaisyksikkö moppasi ratsut ja skirmarit neljällä pisteellä, ja pursuittasi panikoineen legioonan yli, ja tilanne oli näinkin valoisa :

Sitten hitsailtiin pari kierrosta, viimeinen legioona pääsi tekemään viimeisen chargen. Yritin saada mahdollisimman monta yksikköä 12” kauemmaksi tappelusta, koska massavoitto voisi vielä mennä massatappioksi muutamalla feilatulla paniikilla… Mutta ei hätää, tässä legioonan chargen lopputulos :

Ainoastaan yhdet skirmarit ja scorpio olivat kentällä, vuoron 6 lopuksi, joten tulos 12-0.

Persian Bs3 ammunta oli jäätävän tarkkaa, ja Shieldwall oli aika lujaa. Taidolla tämä voitto kuitenkin ennen kaikkea tuli :D Not…

 Tilanne ekan kierroksen jälkeen :

Name                          Points
1. Kalle Mannonen Persia      12
Persia
2. Ville Mannonen             12
Kreikka
3. Juha Nieminen              11
Rooma
4. Sami Kilponen              7
Vikings
5. Teemu Kujala               7
Viikingit
6. Mika Vuorio                6
Tuaregit
7. Marko Sysipuro             6
Reunited Kingdom of Spain
8. Kalle Mannonen             5
Rome
9. Niilo Kalakoski            5
Rome
10. Mikko Kurki-Suonio         1
Syracuse
11. Kustaa Lehtonen            0
Macedonia
12. Jaakko Björklund           0
Rome

Kakkoskierros, Syyskuu 2012

Kalle (Persia) vastaan Ville (Kreikka) Mannonen  8-8

Persian rauhaa rakastava kansa valmistautui torjumaan Kreikkalaisten invaasion Spartan maaperällä. Arkkivihollisen agressioon oli valmistauduttu teroittamalla miekat ja upottamalla nuolet kamelinpaskaan. Kuolkoot koirat. Persia oli kevyemmillä joukoilla liikkeellä kuin Kreikka (persialla 2*skirmish cavalry + 2*skirmish infantry, kreikalla 3*skirmish infantry).

Deployment :

Persian kuuluisa ‘killing zone’ -deployment, kovat yksiköt keskelle, kovat vasemmalle laidalle, ja kovat oikealle. Skirmish ratsuväki valmiina hidastamaan vastustajan falangien etenemistä.

Persialaisten falangien asetelma :

Persian deployment lähempää :

Persia sai ensimmäsen vuoron, eteni nuolenkantamille, ja valmistautui torjumaan Kreikan etenemistä.

Ja siinä se peli sitten olikin. Kreikalla meni huonot housuun, falangit katsoivat edessä olevaa nuolimerta, eivätkä uskaltaneet edetä. Ihan vastaavasti Persialla ei ollut mitään hinkua lähteä haastamaan falangeja. Joten pienen nuhjaamisen jälkeen todettiin, että se on sitten tasapeli.

Viikingit (Teemu) vs. Rooma (Juha): 16-0

Viikingit kohtasivat taas roomalaisia, nyt tosin oli siirrytty ajassa taaksepäin ja vastassa ei ollut vastaavaa ampumis-kikkailuhelvettiä.

Käytimme pelissä scout-pisteitä ja 6″ panic-rangea, kun joku oma breikkaa lähitaistelusta.

Tämä saneli partiointinsa paremmin tehneille viikingeille taktiikan: ampuva kevytjalkaväki eteen ja isot hirdmen-yksiköt niiden taakse odottamaan legioonien väistämätöntä hyökkäystä.

Kierros 1.

Viikingit veivät aloituksen: hirdmenit kilpimuuriin ja skirmish-screen eteen ampumisasemiin. Yksi linko-ryhmä eteni vasemman sivustan metsään asemiin. Koska suurin osa ampujista liikkui, saatiin vain muutama roomalainen nurin.

Roomalaiset painoivat kaasun pohjaan: ratsuväki lähti koukkaamaan oikealta ja eliitti-auxiliary vasemmalta – mutta olivatko reittivalinnat liian pitkiä? Mahdollistaisiko tämä viikingeille mahdollisuuden keskittää tulensa vain nejään suoraan etenevään roomalaisyksikköön? (edit: KYLLÄ)

2. Kierros

Viikinkien “tulimuuri” ampui nyt täydellä teholla. Kohteeksi joutui iso auxiliary yksikkö, josta kaatui miehiä yli rankin verran. Hirdmenit liikkuivat hiukan eteenpäin suoristaen linjan. Kukkulalla olevat jousimiehet ampuivat vielä eteen, mutta tiedostivat oikealta koukkaavan roomalaisen ratsuväen.

Rooma jatkoi etemistään, mutta kentän keskialueen kapeus pakotti joukot kahteen linjaan. Jousimiehet asettuivat asemiin temppelin edustalle .Rooman kenraali seurasi huolissaan viikinkien ampumisen seurauksia. Ratsuväki jatkoi koukkaustaan, mutta linkomiehet odottivat väijytyksissä metsän siimeksessä…

3. Kierros

Viikingit jatkoivat tulitustaan. Metsässä piileskelevät linkomiehet avasivat tulen “rapid fire” -etäisyydelle eksyneihin ratsumiehiin ja kaksi ratsastajaa putosi hevosen selästä. Ratsuväki oli pääsemässä viikinkien kylkisektorille, joten myös bondit jousineen käänsivät tulensa tätä uhkaa kohden ja pari vainajaa lisää! Muu tulivoima suunnattiin edelleen roomalaisten jalkaväkeen. Kahdelta yksiköltä oli jo viety toinen rankkibonus… ovat kohta kypsiä viimeisteltäväksi tuumasi viikinki-kunkku Eirik Verivasara ja pyöräytti mahtavaa sotavasaraansa verryttely mielessä…

Roomalaiset pidättäytyivät edelleen yhteyshyökkäykseltä, pois lukien ammunnasta kärsineet legioonalaiset, jotka ajoivat viikinkien skirmaavat jousimiehet (shoot & flee) pakoon ja  jousimies-skirmaajat, jotka tavoistaan poiketen hyökkäsivät viikinkien toisen linkomies-yksikön kimppuun – ilmeisesti linkomiehet olivat riittävän ärsyttäviä… taistelu päättyi tasapeliin. Chargen failannut legioona oli kuin tarjottimelle toisen Hirdman-yksikön edessä…

4. Kierros 

Pienempi Hirdman-yksikkö hyökkäsi armeijan uljasta korppi-lippua kantavan Snorri Bärlussonin johdolla pahasti heikentyneen legioonalais-yksikön kimppuun, valitettavasti matkaa oli yli 4″, joten shieldwall menetettiin. Legioonalaiset pysyivät lujana kenraalin avulla vaikka viikinkien hyökkäys saikin poikien housut tutisemaan (Juha taisi heittää ysin tai kympin) Viikinkien ampuminen jatkui tuhoisana vaikka osa ampujista olikin lähitaistelussa / pakosalla. Skirmaavat jousimiehet rallysivat. Lähitaistelussa linkomiehet pieksivät roomalaiset jousimiehet ja onnistuivat jopa pidättäytymään seuraamisesta (joka olisi vienyt heidät suoraan legioonalaisten syliin). Legioona teki pahaa jälkeä pilumeilla tappaen kaksi berserkkiä ja haavoittaen Snorria. Isompi viikinkiyksikön kahdella lipulla yhtä monella aiheutetulla woundilla kuitenkin autobreikkasi legioonalaiset. Viikingit lähtivät perään, lahtasivat loput legioonalaiset ja jysähtivät toisessa aallossa odottaneiden auxliaarien kimppuun. Vain roomalaisten eliittiyksikkö kenraalilla ja BSB:llä varustettuna panikoi tästä (6″ paniikki-kantama), melko noloa sanoisin ;-).

Roomalaiset kävivät vastahyökkäykseen. Kenraali ja eliitti-legioona rallysi. Legioonalaiset hyökkäsivät linkomiesten kimppuun, jotka viivyttelivät linkojensa kanssa liian kauan (shoot & flee) ja jäivät legioonan jalkoihin. Legioonalaiset jatkoivat matkaa suoraan päin Eirik Verivasaran Hirdmen-yksikön kilpimuuria. Ratsuväki ajoi pakosalla olevat skirmari-jouskarit pakoon ja yrittivät redirectiä bondi-jousimiehiin, ei onnistunut: failed charge… ratsumiehet huomasivat tuijotavansa suoraan viikinkijousimiesten armottomiin silmiin… teloitusryhmän edessä. Lähitaistelussa auxiliaarit ottivat pataansa ja autobreikkasivat. Viikingit antoivat moisten juosta – antaa thrallien hoitaa nuo pelkurit lingoillaan. Legioona  pysyi taistelussa mukana Eirik Verivasaran joukkojen kanssa.

5. Kierros

Kierrokset viisi ja kuusi etenivät aika lailla vähiin käyneiden roomalaisten epätoivoisena taisteluna ylivoimaista vastustajaa vastaan. Suunnilleen joka suunnasta satoi nuolia ja kiviä niihin roomalaisyksiköihin, jotka eivät saaneet viikinkien kirveistä osumia lähitaistelussa. Roomalaisten selkäragan katkaisi lopulta se roomalaisen kenraalin urhean hyökkäyksen kilpistyminen viikinkien berserkkereiden ja kirvesmiesten linjaan, joka johti häviöön taistelussa ja automaattiseen breikkaamiseen, ja tämä puolestaan kenraalin ja imperiumin kotkan ja lopun eliittijoukon menettämiseen.

Taistelu oli käytännössä hävitty, joten Rooma julisti suoraselkäisesti Viikingit tämän päivän voittajiksi, totuutta ei voinut väistää kun loi katseensa taistelukentälle. Rooma oli kaatunut pohjoisen miesten odotettua kovempaan heittoasetuleen ja väärään taktiikkaan päivän taistelussa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. kierros: toinen viikinkien taisteluyksikkö edennyt voittoisien taisteluiden myötä toinen vielä lähes lähtöasemissa. Rooman linja on murskattu.

Rooman joukkojen rippeet pakenevat viikinkien nauru ja solvaukset korvissaan!

Kalle Mannonen Rooma (EIR)  – Mikko Kurki-Suonio Syracuse 8 – 8

No nyt tuli paljon tapahtumarikkaampi tasuri. Tämä olisi voinut heilahtaa miten päin vain, tai siis jos maailmassa olisi oikeutta niin Rooma olisi voittanut…

Roomalla listassa kolme legioonalaisyksikkö, joista yksi eliittiä, sekä 2*5 cavalry unittia, parit jousimiehet ja kivenheitin.

Syracusalla kaksi phalangia ja jotain barbaariliittolaisia, nelisen skirmariyksikköä ja cavalry. Syracuse oli selvästi satsannut sankareihin myöskin.

Syracusen scoutting value oli siis iso, ja roomalla -2, joten tästä tuli Syracuselle jotain pientä etua.

Lähtötilanne :

Rooman tavoitteena hoidella kummallakin reunalla olevilla ratsuyksiköillä skirmarit pois, ja mahdollisesti uhata myös phalangien kylkiä tai selkää. Eliitti legioonalaiset keskellä ottamassa yhden kierroksen nekkuun, jotta muut legioonalaiset voivat tehdä kylkichargen. Tämä jopa toteutui, mutta mutta…

Fiilistelykuvia deploymentin jälkeen :

Rooman eka kierros osoittaa nopeata reunojen haltuunottoa, ja tarkkaa asemointia keskellä :

Vasemmalla sivustalla armoton ammunta tuhosi ete

Edellisessä peleissä hienosti suoriutuneet linko-maaorjat ajavat jälleen pakosalle ja hengiltä silmille tulleet espanjalaiset jousimiehet, mutta hurjuudessaan innostuvat juoksemaan päin keihäsmiesblokkia. Siinähän ei käy hyvin vaikka enemmän tappiota tekevätkin…

nevän ratsuväen, mutta oikealla cavalry moppasi lingot, ja teki pursuitin palkkasoturien kylkeen, ja murskasi vastustajan :

 

Tilanne näytti hyvältä, kun keskellä Rooman Eliittiyksikkö kesti kierroksen Syrakuksen phalangia vastaan. Tappio tuli, mutta stubborn yksikkö vain peruutti 5”, ja seuraavalla kierroksella tehtiin yhteishyökkäys vastapalloon :

Mutta, taitopelaamisella Mikko heitti pakenemiseen 9”, ja minä vain seiskan ja kasin, eli ei saatu yksikköä mopattua. Seuraavalla vuorolla kenraarin yksikkö rallitti ja palasi peliin. Rooma menetti yhden legioonan kahta phalangia vastaan sotiessa. Kivenheitin heitteli ensin kolme kierrosta huteja, sitten tasaisesti pisteitä, millä saatiin pienemmästä falangista puolet pinnoista ja Syracusen ratsuväki murskaksi. Pari viimeistä kierrosta rooma perääntyi välttääkseen turhat miehistötappiot, sotaan tullaan takaisin jälleen joukkojen toivuttua ja levättyä.

Lopputulos oli muutaman pinnan erotuksella tasuri.

 

Niilo Late Rome   –  Mika Tuareg 0 – 16

Tiukan taiston jälkeen Tuareqit vievät voiton. Raporttia tuolla.

 

Kolmoskierros, lokakuu 2012

Liigan kärkiarmeijoiden (pelaajista puhumattakaan) ottelu: Viikingit (Teemu) vs. Espanjalaiset (Marko) pelattiin 8.10.  11-9

Peli oli tosi tiukkaa vääntöä aivan kahdeksannen vuoron viimeiseen heitoon asti.

Arogonilaiset rynnivät päälle ja poistivat ensin pelistä viikingien pelottavat (siis vain pelaajan mielestä) ampujat ja skirmaajat ja hakivat samalla asemia fleeamalla ja manöövereillä keihäsblokin ja ratsuväen yhteisrynnäkköön viikinkien toiseen isoon taistelublokkiin.

Sitten ratsuväki mokasi se kriittisen chargefearheiton (Mokasin itse asiassa kuudesta fear-heitosta neljä. Grr!) ja keihäät rynnivät yksin pelkoa aiheuttavien berserkki-greatweaponviikinkien kippuun. Sen jälkeen viikingit olivatkin hyvissä asemissa ja pystyivät hakemaan ja tuhoamaan aragonilaisten neljästä isosta yksiköstä kolme nopeaan tahtiin yksitellen.

Viimeinen ritariblokki yritti kyllä hakea vielä isoa ratkaisua ja tuhota toista iso viikinkiblokkia, mutta fearia aiheuttavat viikingit olivat ihan teflonia. Niihin ei pystynyt mikään. Ainoastaan objektiiveista pelaaminen pelasti aragonilaiset murskatappiolta ja piti loppuun asti mukana vääntämässä voitosta. (Yksi onnistunut 4+ save lisää ja peli olisikin päättynyt 13-7 aragonilaisille. Toisaalta yksi onnistunut 4+ save vähemmän ja tilanne olisi taas ollut huomattavasti pahempi aragonilaisille. Tää on niin tätä. :-)

Tässä kuvia ja pari kommenttia. Mikan blogissa alkupelin kuvia (paremmalla kameralla): http://maalaus.blogspot.fi/2012/10/wab-espanja-vs-viikingit.html

 

Edellisessä peleissä hienosti suoriutuneet linko-maaorjat ajavat jälleen pakosalle ja hengiltä silmille tulleet espanjalaiset jousimiehet, mutta hurjuudessaan innostuvat juoksemaan päin keihäsmiesblokkia. Siinähän ei käy hyvin vaikka enemmän tappiota tekevätkin…

Ratkaisuhetket ovat käsillä. Markon kenraali on paennut (Taktisesti), Skirmish ratsuväki koukannut selustaan ja toista Viikinki-blokkia uhkaa yhteishyökkäys ritarien ja keihäsmiesten toimesta. Kierroksen häviäminen tarkoittaisi molemmille autobreikkiä, jos vastustajalla enemmän ukkoja (espanjalaiset) / jos omia ei ole kaksinkertainen määrä vastustajiin nähden (viikingit)…

Mutta kuinka käykään, ritareilla menee pupu pöksyyn (kenraali pakosalla) ja vain jalkaväki rohkaistuu hyökkäämään bsb:llä vahvistetun 20 viikingin kimppuun. Berserkkien meuhaaminen selvästi pelästyttää ritarit. Keihäsmiehet eivät suorita shielwallia vastaan ja tuplaykkösiä ei break-testiin heitetä. Viikingit teilaavat pakenijat jalkoihinsa ja vyöryvät tärisevien ritarien kimppuun.

 

 

Loppuratkaisu: vasemmassa laidassa pieni viikinkiposse kahden käden kirveineen on hyäkännyt espanjalaisten peliin palanneen ykkösnyrkin kimppuun (G ja BSB samassa yksikössä). BSB:lle saadaan haava ja joku ritari tapetaan. Lopputuloksena kummallakaan ei ole enää rankkibonusta ja objektiivia ei saa kumpikaan. Viikinkikuningas on toisen keihäsmiesyksikön tuhottuaan seurannut pakenijoita metsään eikä pääse sieltä enää mihinkään. Onneksi toinen viikinkiblokki – toisen ritaripossen tuhottuaan – tajuaa kääntyä keskimmäiselle objektiiville. Markon musulmaani-liittolaiset ottavat oikean laidan objektiivin. Peli päättyy Viikinkien (Teemun) voittoon 11-9, koska viikingeillä on enemmän lippuja jäljellä. Molemmat ovat tuhonneet toiselta 4 yksikköä.

Tässä käydään pelin ratkaisutaistelu – saako toinen toisenkin objektiivin haltuunsa? Ei saa…

Kolmoskierroksen kovin matsi, Kalle (Rooma) vastaan Ville (Kreikka) Mannonen  18 – 2

Totaalinen Rooman riemuvoitto, kuvia ja rapsaa myöhemmin.

 Kalle (Persi) – Mika (Tuaregit) 8-12

Uljaalla Persialla vastassa jotain ihme kamelinhajuisia beduiineja, pitäisi olla helppo matsi.

Persian pläni ja deployment on selvä, lähdetään käyttämään yksikköylivoimaa, ja saarretaan vastustaja oikealta ja vasemmalta. Ainoa haaste on itsemurhapommittajat, joiden vuoksi kenraalin pitäisi olla joka puolella liippaa jakamassa. Lähtötilanne ja Persialaisten pläni :

Otin aloituksen ja lähdin etenemään. Skirmish ratsuja ei ihan uskaltanut tuoda ampujien kantamalle, joten eteneminen oli vähän alkuun suunniteltua verkkaisempaa. Ajatus oli mennä istumaan objektien päälle ja pistää shieldwall päälle, ja lähteä hakemaan kylkichargeja. LD10 rerollilla shieldwalliyksiköt ei kuitenkaan helpolla pakene.

Eka eteneminen :

Oikealla puolella Persia toteutti sotasuunnitelmaa kohtuu hyvin, pääsin skirmish ratsuilla ampumaan pommimiehiä, mutta nehän selvitti LD6 -testit ongelmitta, No, enneksi chargella päästiin jollain vuorolla poistamaan yksi skirmish yksikkö. Toinenkin olisi mennyt, putta ratsut feilasi LD testin stand-and.shootin ammuntaan. Tässä tosin pelattiin väärin, ne skirmarit nimittäin katsoivat eri suuntaan, eikä olisi saaneet stand and shootia. No, ei varmasti ainoa väärin mennyt tilanne.

Tässä kohtaa kaikki näytti vielä hyvältä :

Vaan kuinkas sitten kävikään ? Persian ammunta ei tehnyt yhtään mitään, ja Tuaregit vyöryivät päälle. En päässyt lopulta kylkichargeen, aika loppui. Objektit meni tasan, ja Tuaregit tekivät enemmän tappoja ja heillä oli lopussa enemmän lippuja kentällä, joten tulos 12-8 Tuaregeille. Victory Pointeilla tulos olisi ollut paljon pahempi, toisaalta olisin joitain asioita myös pelannut toisin. Pari pikku mokaa tuli tehtyä, mm unohdin, että Persian jalkaväellä oli myös javelinit, millä olisi voinut vielä jotain ammuntaa tehdä, tuskin olisi paljon vaikuttanut kuitenkaan. Lopputulos oli paljon pisteitä selkeämpi selkäsauna.

The Grande Tournament, Marraskuu 2012

Hieno päätös hyvällä kampanjalle. Ainoa nolous on se, että voiton vei nolo roomalainen kenraali, joka pakeni viikinkien raivon edellä, eikä suostunut taisteluun mies miestä vastaan – senkin vellihousut! Haastankin Kallen uusintaotteluun, jossa ratkaistaan kuka on kuka!

No, viikingit ovat tyytyväisiä. Isot tappelija-yksiköt eivät tainneet koko kampanajan aikana hävitä yhtään taistelua – useimmat päättyivät ensimmäiseen kierrokseen. Tänään tuli yksi niukka tappio Mikan Toaregeille, koska päätimme piestä Mikan joukot objektiivien ottamisen sijaan.

Eirik Verikirves miehineen katseli saksien hurmeen värittämää kenttää. Sotaretki oli ollut voittoisa, vihollisia oli piesty Afrikan aavikoilta Italiaan ja aina Britannian vihreälle saarelle ja lohikäärmet-laivat olivat pullollaan ryöstösaalista. Mutta taistelukausi oli ohi ja talvi tulossa. Nyt oli aika palata pohjoiseen laskemaan lapset ja nauttimaan vaimojen antimista – kaikista mahdollisista. Tänä iltana olisi juhlat, niin Valhallassa kuin pohjoisen pitkissä saleissa. Urhot nostaisivat maljoja niin kaatuneille veljille, kuin tehdyille uroteoille. Sitten Eirikin ajatukset siirtyivät jo seuraavaan taistelukauteen… Eirik oli kuullut puhuttavan Novgorodin rikkaista kauppakaupungeista. Sinne olisi Pohjolan miesten hyvä perustaa uusia siirtokuntia, sillä kolme idässä tarvittaa asiaa Pohjolan miehet osasivat: taistelun idän hurjia vastaan, kaupankäynnin ja väkijuoman nauttimisen! Yksi kaapatuista vangeista toi Eirikille kolpakollisen hunajoitua mallasjuomaa. Aaah, voiton malja oli makoisa!”

 

Turnauksessa nähtiin mm. seuraava hämmästyttävä asia: Mika luki sääntöjä!

 

 

 

Jotain ihan muuta eli maalaushiittiä ja taustamatskua

Oon jo jonkun aikaa (lukiessani Igguldenin kirjoittamaa Tsingis Kanin “elämänkertaa”) miettinyt mongooli-armeijan tekemistä, mutta ajanpuutteen lisäksi (maalannut tänä vuonna mm. 2 WAB-armeijaa) mietin, että mistä figut… sitten kaivelin kaappeja ja kas, mulla olikin tarvittavat figut:

* 100v. vanhoja Ralparthan mongol invasion figuja, (about 20mm kooltaan)

* Clan wars figuja, jotka näyttää mongoleilta

* Citadelin Kislev Nomad archers + niitä kislev-jalkamiehiä

* Citadelin Lotr-figuja: Khand horsemen ja jalkamiehet (nää on ihan parhaita)

* Wargames factoryn kitbash: Persian + Samurai cavalry boxit

No ennenkuin 100 ratsastajaa (no ei niitä niin monta mahdu 2250p. armeijaan) on maalattu, niin pitäis keksiä joku muu lista, jolla “Nomad cavalryä”  voi testata… No sehän on RUS-lista, tsekatkaa mitä herkkua:

* 159p. kenraali (=halpa)

* Berserkkereitä

* eliitti, S4+ ratsuväkeä

* Varjazit = viking hirdmen (fear + (staattinen) shieldwall

* Levyjä 2p. / ukko

* Mercenaries: Steppe archers

* Allyinä: Viikinkeinä.

Siis aivan herkkua!

Tässä kuva ekoista mongoleista työn alla:

 

Hyvän Mongol-elokuvan (2007) voi katsoa YouTubesta:

 

http://www.youtube.com/watch?v=MV6-GQpxE_Q

 

Voittajan finaaliraportti

Eka peli piti pelata Markon Hispaanoja vastaan, mutta pienten säätöjen ja viiveiden jälkeen tehtiin pieniä tilapäissäätöjä, ja otin vastaan Teemun pelottavan viikinkipossen.

Teemulla oli fearia aiheuttava, berserkkereillä ladattu munakori, ja jotain tukiyksiköitä. Lähdin kiertämään kummaltakin puolelta ratsuväellä marssikolumnissa sivustoja, tarkoituksena saada ratsuväen kylkicharge eliittijoukkojen etuiskun tueksi. Tässä vaiheessa näytti ihan hyvältä :

Sain kaksi ratsuväkiyksikköä pelattua viikinkien taakse ja kylkeen, ja kaksi eliittijalkaväkiyksikköä viinkinkien eteen. Ei kuitenkaan onnistunut ratsuväen yhteischarge, millä piti saada kahdesta suunnasta riittävästi resoa tuomaan jalkaväki mukaan tappeluun seuraavalla kierroksella, feari testit ei onnistuneet oikein. No, sen jälkeen katsoin parhaaksi pitää loput pisteet tallessa, ja lähdin karkuun. Ei sille hemmetin gigamunakorille kannata käydä kalliita legioonalaisia syöttämässä turhaan.

18 – 10 Viikingeille.

Viikinkieleganssia :

Kakkospelissä tuli sitten vastaan Markon pelätty Espanjalaisten ritarien ratsuarmeija. Mukana oli myös outoja tulikeppejä, jotka vaikuttivat lähinnä taikuudelta. Samoin pitkälle ampuvia voimakkaita nuolia, joiden periaate tuntui oudolta. Tässä pelissä pelattiin pääasiassa kolmesta objektiivista, ja lhdin pääjoukoilla hakemaan kahta niistä, ja laitoin vähän kevyemmät joukot selvittämään josko kolmannen saisi vahingossa haltuun.

Ritareilla oli myöskin chargessa autobreak -ominaisuus voittaessa, ja tämä vähän jännitti. Markon ritarit tulivat luonnollisesti täysillä päälle. Pistin osan legioonista ja ratsuista ottamaan kylkicharge positiota, mikäli vaan eliittijalkaväki kestää pari combat roundia. Markon supereliitti-ihmeyksikkö kävikin päälle Pretorian guardiin, missä oli kenraali, BSB, ja luonnollisesti stubborn yksikkö. Ja sehän piti, tasuri chargen vastaanotossa. Seuraavalla kierroksella julistin ratsuilla kylkichargen, ja Hispanialla meni huonot housuun, ritarit karkuun ja legioonan ratsuväen kavioiden alle.

Tähän kaatui myöskin Espanjan armeijan kenraali, minkä ansiosta pelottavat skirmish yksiköt juoksivat pakoon kentän yli. Toinen ratsuyksikkö päätti myöskin haastaa voittoisat pretorian guradini, ja tulos oli aika sama, tällä kertaa sain rearichargen seuraavaan combattiin, ja se oli sillä selvä. Näiden jälkeen oli helppo homma taputella 24-0 tulos.

Ratkaisevaan matsiin ykköspöydässä sain Mikan hirmuiset Tuaregit. Nyt niillä oli onneksi enää kaksi pommimies yksikköä, paljon sekin. Pelattiin pääosin neljästä objektiivista.

Tuaregit oli panostaneet ammuntaan, lähisyksiköt oli ihan OK, muttei legioonan veroisia. Joten pistin kaiken marssimuodostelmaan, ja täysillä hakemaan pisteitä. Oikealla sivustalla Tuaregien lujaa ampuvat kamelimiehet vähän jännitti, mutta eivät ne saaneet onneksi mitään aikaan. Toisella puolella menin kolmannella kierroksella päin koko Mikan armeijaa. Tässä auttoi ratkaisevasti se, että Mikan pommittajat eivät onnistuneet saamaan ratsujani panikoimaan, ja toisaalata yksi Mikan kolmesta isosta blokista pakeni kylkichargea ja jäi jalkoihin. Legioonan eliittiyksikkö meni heittämällä läpi toisesta kurablokista, ja Tuaregien munakorin kanssa painittiin kaksi combattia, jonka jälkeen se breikkasi kenraali mukanaan, ja viimeinen jäljellä oleva yksikkö, eli kamelimiehet menettivät myös hermonsa. 24-0 hoidettu kotiin.

Tästä matsista ei valitettavasti kuvia.

Muita tilannekuvia :

Macedonian uljaat joukot :

Espanjan jalkajoukkoja :

Mitä ihmettä, tulta syökseviä keppejä ! Näistä oli legioona vähän ihmeissään :

Macedonia ja Persia kähinöissä :

Teemun Roomalaiset Mikon komennossa :

 

Final Standings :

Name                       Points    Army
1. Kalle Mannonen          89     Rome
2. Teemu Kujala            88    Vikings
3. Marko Sysipuro          75    Reunited Kingdom of Spain
4. Ville  Mannonen          73 Persia
5. Mika Vuorio             71     Tuareg
6. Sami Kilpinen           63    Saxon
7. Kustaa Lehtonen         53   Macedonia
9. Mikko Kurki-Suonio      21    Syracuse
10. Mikko Kivistö           13     Rome
11. Juha Nieminen           11   Rome
12. Niilo Kalakoski         5    Rome
13. Jaakko Björklund        0  Rome

 

Bookmark and Share

75 comments to Ancient Liigan peliraportit

  • avatar Sami K.

    Juu, oli hauska matsi kaikenkaikkiaan.
    Isommissa peleissä on sitten pakko änkeä BSB:tä ja ratsuväkeä mukaan tukemaan touhua, ehkä muutama skirmisherikin. Onneksi Late Saxon-lista pystyy sentään noihin.

    Oli tosiaan vähän hölmöä ottaa charge vastaan kahdelta roomalaisyksiköltä, luulin nimittäin, että niillä olisi ollut 6″ charge 4+-saven takia, mutta ehkä heillä on joku poikkeussääntö.

    Mutta pakko nyt korjata, että se on KilpInen, ei Kilponen, kun se tuossa kissan kokoisilla kirjaimilla seisoo, muuten kohta kaikki kutsuvat minua Kilposeksi. Jännä, miten tuo voikin tuntua niin väärältä, yhden kirjaimen heitto.

    • avatar kalle

      3+:n save hidastaa liikettä, ei 4+:n (paitsi kait heavy armour + shield ?), sivulla 96 on sääntiksessä bugi.
      Erratasta :
      “Page 21 Encumbrance
      The chart on page 21 is correct. The summary on page 96 should say “Infantry with an armour save of 3+””

      Laitan noi erratat tonne turnaus -sivulle. Legioonilla on light armour + large shield, ei heavy armour + shield.

      Harmi jos toi sääntiksen bugi hämäsi.

      • avatar Niilo Kalakoski

        Heavy armor + shield hidastaa, se sanotaan erikseen säännöissä. Iso kilpi on liikkumisen kannalta vain kilpi. Eli light armour+large shield on vaan parempi kuin heavy armour+shield. Mitään haittaa edellisestä ei jälkimmäiseen verrattuna ole, jos sen vaan napeilleen saa.

        Kaikki 3+ saven (jalkaväelle) mahdollistavat yhdistelmät taidetaan säännöissä erikseen mainita hidastaviksi, joten tuo “3+ hidastaa”- sääntö on hiukan päällekkäinen joka tapauksessa.

    • avatar Niilo Kalakoski

      Kuvissa pisti aiemmin silmiin kolmen ritarin yksikkö, jonka väitettiin onnistuvan break-testissä. Tämähän ei tietenkään ole mahdollista…

      • avatar Teemu

        Totta, alle viiden ukon yksikkö breikkaa automaattisesti jos häviää combatin. Me niin osataan nää säännöt ;-)

        • avatar Mika

          Totta, en tosin muista missä vaiheessa taistelua nuo rollit heitettiin. Tältä osin kyseinen kuvateksti ei ollut aivan tarkka, ritareita oli alunperin 7 ja vasta aivan lopussa sain niitä tapettua. Mutta kiitos tarkennuksesta, tämä tuo uskoa että ritarijyrän voi voittaa :)

          • avatar Marko Sysipuro

            Kyllä niitä ritareita oli muistaaksweni aina 5+ testejä tehdessä. Kerran tein rallyn ritareille ja silloinkin ritareita oli 6. Staattisella combatresolla Mika ritarit aina voitti. :-)

            • avatar Marko Sysipuro

              Äh, eikä ollut aina 5+ figua. Espanjalaisten vasemmalla flankilla heitin ainakin kerran break-testin pienemmälle porukalle. Damn…

  • avatar Juha

    Viimeinen elokuun WAB peli pelattu Roma Victor!

    • Syrakuusan tyranni Dionerdius joutui henkivartiokaartinsa pettämäksi! Kriittisellä hetkellä kalliit spartalaiset tyystin unohtivat olevansa treenattu falangi ja hävisivät seurauksena taistelun 8-0. Tästä lähtee reklamaatio Spartaan!

      Mutta vakavasti: Falangilla on KOLMETOISTA erikoissääntöä! Tsiisus, kuka näitä sääntöjä oikein kirjoittaa?

      Sen sijaan pelin surkein ratsuväki (M6? Mistä nämä kaakit ostettiin?) toimi hyvin ja auttoi murskaamaan yhden legioonalaisyksikön.

      Tyrannin urhoollinen veljenpoika Sycophantius kiistää tappion. “Itse asiassa me voitimme, sillä orjia ja palkkasotilaitahan ei lasketa. Syrakuusan lippu liuhuu yhä korkealla (vaikka emme edelleenkään saa lipunkantajia)”.

      P.S. Pitää myös kerrata, miten multiple combattien resoluutio ihan aikuisten oikeasti lasketaan.

      P.P.S. Ainiin, ja olisihan niillä kaakeilla ollut 6+ save jokatapauksessa… pitänee kirjoittaa näitä enemmän auki listaan.

  • avatar kalle

    Eka kierros pelattu, kierros päättyi persian komeaan 12-0 voittoon roomasta. Rapsa, ja pistetilanne on tuolla postissa. Pistän turnaus -postiin kakkoskierroksen paritukset.

  • avatar JaakkoB

    Oli kyllä jäätävää kyytiä tuo matsi Persialaisia vastaan. Saattoi se noppakin pyöriä hieman huonosti, mutta miten persialainen blokki voi olla sekä kovempi ampumaan että lähistelemään kuin roomalaiset ja vielä halvempi! Shieldwall + jousimiehet + 4+ save blokilla on jäätävä kombinaatio.

    Yritin Kalle penkoa kaikki mahdolliset säännöt ja FAQ:t, mutten löytänyt mitään. Kaiken kukkuraksi GW on näköjään lakkauttanut Warhammer Historicals pelit, joten FAQ:iakaan ei löydy (eikä näköjään supportia ole luvassa muuta kuin epäviralliselta pelaajayhteisöltä).

    No, ei se mitään. Rooman vahvuus ei koskaan ollutkaan paremmin koulutettu jalkaväki tai varustus, vaan sinnikkys, häikäilemättömyys ja ylivoiman käyttö oikeassa paikaassa. Uudet rekryytit on jo kasassa ja uusi legioona vyöryy rajalle!

  • avatar Juha

    Btw, Kalle aion kyllä esiintyä edelleenkin Roomalaisten kanssa, koska Kelteistä ei vaan saa armeijaa noihin isoihin peleihin.

  • avatar Antti Lahtela

    Aloitettiin Jaakon kanssa muutama vuosi sitten barbaariprojekti tarkoituksena saada Jaakon ja Riston roomalaisille vastustaja. Figut oli pitkään hukassa vanhan kerhohuoneen muuton jäljiltä, mutta löysin ne vihdoin.

    Ainakin itse olisin halukas pelaamaan barbaarihordella Ancient Battlea, joten jos lainanappeja löytyy omien lisäksi niin olisi tosi hyvä :) Saatiin noin 1000 pistettä kasaan alkuhuumassa, mutta ei riitä tietenkään isompaan peliin.

    • avatar Juha

      Mulla on kelttejä ja piktejä, joita saa lainata kyllä. Hyvä kun saavat tekemistä ;)

    • avatar kalle

      Otetaanko sut Antti liigaan mukaan ? Voit ihan hyvni pompata mukaan, vaikka eka kierros on pelattu. Saadaan samalla parillinen määrä pelaajia taas.

      • avatar Juha

        Jee, Antti mukaan! Mun keltit värväytyy barbaarihordeen!

        • Hmmm…. mulla on myös läjä kelttejä. Mitä jos pistettäisiin hynttyyt yhteen ja pistettäisiin spagetti-imperialisteille luu kurkkuun vaikka “oikean” kokoisen HC-pelin merkeissä?

          • avatar Teemu

            Kallen kanssa HC:ta testattiin ja eikös siinä niin käynyt, että keltit kärryineen veivät voiton…

            Eli tulen mielelläni mukaan HC-peliin: keltit vs. rooma (kummalle puolelle vaan tarvitaan).

            Ja Antti tosiaan tervetuloa liigaan, multa saat lainaan vaikka kärryjä, vähän ratsuväkeä ja fanaticceja.

            • Paljonkos me saadaan nappeja kasaan?

              Jahka viimeistelen työpöydällä olevat, saan kentälle n. 200 jalkaväkeä, 30 kaakkia ja 5 kärryä.

              Muut barbaarilordit, miltä väestönlaskenta näyttää?

              Jotenkin mulla on fiilis, että legioonalaisista ei ole pulaa…

              • avatar kalle

                Moikka,

                legioonaa mulla on maaleissa (28mm) se reilut sata legioonalaista + 16 jousta, sotakoneet ja 12 ratsua. Lisää tulee sitä mukaa, kuin kerkeää tekemään… Viikonloput alkaa olla vaan pitkälle tukossa, joten mun puolesta mieluiten lähempänä loppuvuotta. Päivän toi kuitenkin vaatii.

                esim 24.11 vois onnistua. Tai sitten suosiolla joulun ja uuden vuoden välipäivät. Sais sopivasti vielä lisämotivaatiota hankkia järjettömät määrät roomalaisia lisää :)

              • avatar Juha

                Mulla on sellanen satakunta kelttiä eri laatuja, mutta ydin on perussoturia. 14 ratsua ja vähän jouskareita, ei kärryjä (vielä)…

                pelaan rooman riveissä :-)

              • avatar Teemu

                Joo legioonalaista ei ole pulaa:

                n. 40 perusjantteria
                n. 20 Elite / pretorian
                n. 20 ratsuväkeä
                n. 10 kamelia
                6 x scorpion
                1 x onager
                1 x ballista

                Keltit:

                50 perushurjaa eritasoisessa maalausasteessa
                25 fanatics
                6 kärryä
                10 cavalryä
                30 archeria
                30 slingeriä

                Teemu

          • avatar Sami K.

            Kelpaavatko pimeänaikaiset huscarlit mukaan barbaarien eliittijoukoksi, eli aatelisiksi (solduros)?

            http://www.grippingbeast.com/shop.php?CatID=392

  • avatar Antti Lahtela

    Mulla on parin heron lisäksi 2x 40 barbaarin horde + 10 light horsea. Figuina on käytetty sekä Germanic että Celtic figuja, kun tarkoitus oli tehdä geneerinen barbaarihorde.
    En kyllä uskalla sitoutua tähän liigaan, on toi Napoleon juttukin pahasti kesken. Mutta voin silloin tällöin pelailla etenkin jos lainafiguja löytyy.

  • avatar Sami K.

    Mainittakoon, että Kings of War on myös sääntösettinä varteenotettava liigaan: http://www.hourofwolves.org/?view=articles&which=KingsOfWarHistoricalAncientCombat#KoWHAC_MedievalMayhem

    Tuolta löytyvät äskettäin päivitetyt säännöt ja armeijalistat uudelle Kings of War-editiolle. Ei yhtään hassumpi vaihtoehto mielestäni.

  • avatar kalle

    Persian ja Kreikan erittäin epäeeppinen matsi nuhjattiin naurettavaan tasuriin.

    • avatar Teemu

      Huippujännittävän raportin perusteella arviosi on tarkka. Toisaalta kuka voi syyttää kreikkalaisia: kuka haluaa kamelinpaskaista nuolta päiväänsä pilaamaan! kentällä näytti olevan gobboja ja vaikka mitä…

  • avatar Teemu

    Viikingit polkivat (ja ampuivat) roomalaiset suohon: 14-0!

    Teemu

  • avatar Sami K.

    Varmaan me Markon kanssa pelaamme Hail Caesaria, nyt kun siihen on oiva tilaisuus.
    Varmaan aivan eri lainalaisuudet siinä pelissä, mutta väliäkö sillä.

    Mitenkäs, päädymmekö yhteissopimuksella siis jalkaväellä 6×2-muodostelmaan?
    Itse aion kuitenkin käyttää samoja figuja War of the Ringissä, niin sinänsä 4 per 2 WOTR-kokoisilla alustoilla voisi helpottaa yksikköjen kasaamista entisestään ja mahdollistaa WOTR-yksiköiden käytön Hail Caesarissa (Hail Caesar fantasiasäännöstönä toimii myös enemmän kuin hyvin).

    • avatar Teemu

      Mäkin voisin pelaa seuraavan kierroksen HC:lla… kuka sitten vastaan tuleekin. Missä toi 6X2 sovittiin?

      Teemu

      • avatar kalle

        Jos molemmille sopii, niin voi hyvin pelata HC:ta tai mitä vaan. Taitaa olla sun viikingit aika samoissa pisteissä mun persialaisten kanssa, eli sikäli vois niillä ottaakin HC:ta ens kierroksella. Jos persiaaneille on hc lista olemassa. Pitää vaan sopia joku pisteytys hc:lla turnauspisteiden kannalta.

    • avatar Marko Sysipuro

      Itse olen kyllä ajatellut, että pelaamme WAB:ea 1600p pelin. Eikö?

      • avatar kalle

        Kakkoskierroksen pelipari : Marko Sysipuro – Sami Kilpinen
        Peli on 1600 pinnaa WAB:ia, PAITSI, jos pelipari keskenään jotain muuta sopii.

        Itse olen siis myös varautunut pelaamaan 1600 pinnaa WABia Mikkoa vastaan lauantaina kympiltä.

  • avatar Sami K.

    Ei ole vielä sovittu mitään, minä ja Kalle olemme siitä vain puhuneet foorumiketjussa. Tosin meidän Ancients-figumäärien ja WOTRin huomioon ottaen tuo 4×2 ei olisi ollenkaan huonompi suunnitelma. Tai oikeastaan figujen määrällä ei ole niin suurta väliä, leveydellä vain, eli mielestäni jos sovimme 110-125mm normileveydeksialustoille niille voi mielensä mukaan laittaa niihin figuja sen verran, että riittää. Näin saadaan myös WOTR-figut mukaan menoon myöhempiä suunnitelmia varten (WOTR Hail Caesar tai WOTR-ihmisten käyttö Hail Caesarissa).

    Samoin Impetus käyttää 120mm-alustoja, eli kaikin puolin varmaan hyvä vaihtoehto.

    • avatar kalle

      Nyt on tullut sattumalta tehtyä juurikin 120mm leveitä liikutusalustoja, että sikäli toi on ihan OK koko mun puolesta :)

      • Mä voin myös pelata/kokeilla HC:ta ja 120×60 alustojakin on vanhoja peruja, mutta millä spekseillä listat tehtäisiin?

        Nimim. yritin tehdä laillisen kelttilistan enkä onnistunut

    • avatar Juha

      Ok, tähän asti olen laskenut figujen määrää, en basen kokoa, mutta ei se mitään. Kun Sami sanot 4×2 tarkoitatko todella että unitti olisi VAIN 8 figua? vai mikä tuo kertolasku on? Nythän tuommoinen kunnoitettava hordelaatta on 36 – 50 figua :)

      • Samin puolesta vastaan: Joo. Ja reductio ad absurdum kysymykseen “miten pelaan HC:ta mahdollisimman vähillä figuilla” on “pelaa pelkillä alustoilla” :)/2

        Laillisessa HC-listassa pitäisi olla n. 12 yksikköä perusblokkia ja hilut päälle. Siitä voi tehdä laskutoimituksia mihin omat ukkelit riittää. Tosin niitä hiluja tarvii yllättävän vähän, kuten äskettäin huomasin.

        HC:ta (ja sen sukulaisia) pohtiessa olen päätynyt siihen, ettei sitä todellakaan ole tarkoitettu tällaisiin mano-a-mano -turnausmättöihin, joihin jokainen tuo sen oman rakkaan armeijansa. Se on tarkoitettu kerhopeleihin isommalla porukalla, joihin jokainen pelaaja tuo OSAN armeijasta.

        • avatar Juha

          Minusta tuo kerhopeli -lähestyminen on hyvä, ja sillä saadaan toteuttamiskelpoisia isoja ja näyttäviä pelejä, ilman että niistä tulee pahvi-counter pelejä :)

          • avatar Sami K.

            No, ei kai kukaan WOTR-alustoja (siis figuineen) pahvicounttereista seuraavaksi vielä tuomitse?
            Kuten sanottua, lopulta ei ole suurta väliä, onko 120mm-alustalla 8 vai 12 figua.

            Minusta tuo iso kerhopeli-idea on hyvä, sillä voidaan toteuttaa isompia historiallisia kähinöitä ilman listoja, mutta kyllä tuota varmasti voi myös mano a manonakin pelata. Tuskin tasapaino heittää enempää kuin WABin Phalanxien ja 60:n pisteen STR6 onagereiden yms. kanssa!

            • avatar Juha

              No ei tässä mitään tuomita, tykkään vaan isoista ja näyttävistä armeijoista, joissa on paljon paljon figuja, se on hienoo ja parasta historiallisessa pelaamisessa – fiilistelyä. Minusta 12 nappia ei ole vielä oikein tuo fiilistä unitista, mutta olenkin kai vähän “vanhanaikainen” ;) Jotenin olen ymmärtänyt että noissa HC ja BP peleissä idea on juuri suuret figumäärät ja isot ja näyttävät pelit?

              • avatar Sami K.

                War of the Ringissä on samankokoisessa laatassa tuo 8 äijää. No, toki yksikössä on useampia laattoja, mutta se on taas enemmänkin armeijalistateknillinen asia, miten niitä laattoja ostetaan.

                Hail Caesarissa jokainen laatta ostetaan erikseen, ja tuo “divisioona” on vähän niinkuin WOTR-yksikkö. Joka tapauksessa taistelussa laatat ovat linjassa keskenään muodostaen laajoja kokonaisuuksia.

                Mutta ymmärrän pointtisi, tottakai tavoite on maksimoida figujen määrä alustalla eikä minimoida. Lähdetään 6×2:sta.
                Huomaa, että hordeyksikössä on neljä riviä, eli puhutaan 24:stä figusta.

                Tärkeintä on kuitenkin mielestäni päästä pelaamaan, eikä jättää pelaamatta sen takia, ettei ole tarpeeksi figuja, mikä on ollut siis huolenaiheena monilla. Eivätkä kaikki pelit voi olla hienoja porukkapelejä, ellei sitten pelata jotain toista sääntösettiä. Mutta en nyt ainakaan WABia hirveästi kannata enää verrattuna muihin. Kokeneemmat voisivat kommentoida lisää sääntöseteistä vaikka tuolla foorumin puolella, siellä on ketju pystyssä.

        • avatar Teemu

          Samoilla linjoilla Mikon ja Juhan kanssa. Onko meillä isompaa HC-peliä aikataulutettu? Ei taida olla… joulun välipäivistä oli jossain puhe.

          Tosin on se HC onnistunut vähän pienemmälläkin määrällä ukkoja ja varsinkin jos mennään esim. 6X2 ratkaisuun. Kokeilemma seuraavan vastustajan kanssa, jos hälle sopii. Taidan olla II kiekan jälkeen sarjajohdossa 21 pisteellä. Eli tuleekohan sieltä joku Mannosista vastaan 19 pisteellä? No se nähdään.

          Teemu

          • avatar kalle

            Pelejä on jokunen vielä pelaamatta, eli lauantaina voi tilanteet elellä.

          • avatar Juha

            No hei, kun melkein kaikilla on roomalaisia tai jonkin sortin barbaareja, niin eikös tuosta nyt saisi sellaisen historiallisen apocalypsen aikaan Rooma vs. barbaarihorde, tavoitteena 500 + nappia per puoli? olkoon säännöt nyt sitten mitkä ovat.

            • avatar Sami K.

              Eikös tästä ollut puhetta jo aiemmin? Mainitsin jotain, että viikinkihuscarlit menevät hyvin varmaan kelttiaatelisista?

              • Joulun välipäivistä oli jotain puhetta, mutta kauhean konkreettiselle asteelle se ei edennyt. Itse olen silloin kyllä töissä.

                Mutta ei tätä minusta tarvitse ottaa liian suureellisesti: 4-6 pelaajaa, joilla on “yhteensopivat” WAB-armeijat riittänee “normaaliin” HC-peliin. Pöytäkokoon kannattaa kanssa oikeasti kiinnittää huomiota.

                Kelttiaatelisia menee lailliseen listaan TODELLA vähän, tosin tietysti voidaan heittää viralliset listat jorpakkoon ja pelata millä huvittaa. HC:ssahan joukoilla ei ole edes panssaria listattu eli pelillisesti tärkeintä on pystyä erottamaan ne 1-2 erikoisyksikköä perusjantterien massasta.

                Tämä on ehkä myös suurin ero joihinkin muihin peleihin tottuneille: Armeijat ovat lähes kokonaan sitä kaikkein tavallisinta perusblokkia ja eliitti/erikoisyksiköitä on vain muutama jos ollenkaan. Jopa siinä määrin, että niitä pretoriaani-figuja on yksinkertaisesti liikaa.

            • avatar Teemu

              Simppeli HC-ratkaisu:

              * isommat kerhopelit kimpassa isoilla figumäärillä
              * pienemmät kampanja / turnauspelit järjestäjän määrittelemällä / pelaajien sopimalla 2 X 8/6 tai what ever yksikkö koolla.

              Nyt sitten vaan joku (Sami, ottaisitko vastuun?) järkkäämään HC-kerhopeliä. Doodle ja oma sivu tänne pystyyn, ettei tarvitse sotkea tätä ketjua enempää.

              Mulle sopii esim. lauantait 29.12. ja 5.1.

              Kun on Wabin marraskuun turnaus ohi, niin voi ottaa keltit sudin alle.

              Teemu

              • avatar kalle

                5-6.1.2013 onnistuu mulle.

              • avatar kalle

                Pistin kaikille Ancient liigaajille meiliä, mukaanlukien äänestyksen peliajasta, ja vähän hahmotusta miten voitaisiin pelata. Availen sivun tässä joku päivä. Jos jollain liigan ulkopuolisella on kiinnostusta oikeaan hoocee pelaamiseen, niin mulle vaan meiliä.

                • avatar Sami K.

                  Kalle ilmeisesti otti tämän isomman matsin järjestääkseen.
                  Voi tulla ongelmaksi minulle osallistua ilman lainafiguja, tosin roomalaisia riittänee ihmisillä.

                  Tietysti voisin organisoida toisen, erilaisella teemalla olevan taistelun lähemmäksi, eihän näissä ole mitään rajoitusta, montako on “pipelinessa”. Pitää pohtia asiaa.

  • avatar Teemu

    3. Kierroksen aloitti jännittävä kärkipään ottelu: Teemun viikingit vs. Markon espanjalaiset.
    Tiukka vääntö, jossa Markon ratsuväki tuli ensin silmille, mutta sitten pelottavat viikinkiblokit murskasivat kaiken vastaan tulleen. Tiukka voitto Teemulle 11-9. Vaihtuuko liigan johto…?
    Kuvia ja rapeaa paremmalla ajalla.

    • avatar Marko Sysipuro

      Jep. Peli oli tosi tiukkaa vääntöä aivan kahdeksannen vuoron viimeiseen heitoon asti.

      Arogonilaiset rynnivät päälle ja poistivat ensin pelistä viikingien pelottavat (siis vain pelaajan mielestä) ampujat ja skirmaajat ja hakivat samalla asemia fleeamalla ja manöövereillä keihäsblokin ja ratsuväen yhteisrynnäkköön viikinkien toiseen isoon taistelublokkiin.

      Sitten ratsuväki mokasi se kriittisen chargefearheiton (Mokasin itse asiassa kuudesta fear-heitosta neljä. Grr!) ja keihäät rynnivät yksin pelkoa aiheuttavien berserkki-greatweaponviikinkien kippuun. Sen jälkeen viikingit olivatkin hyvissä asemissa ja pystyivät hakemaan ja tuhoamaan aragonilaisten neljästä isosta yksiköstä kolme nopeaan tahtiin yksitellen.

      Viimeinen ritariblokki yritti kyllä hakea vielä isoa ratkaisua ja tuhota toista iso viikinkiblokkia, mutta fearia aiheuttavat viikingit olivat ihan teflonia. Niihin ei pystynyt mikään. Ainoastaan objektiiveista pelaaminen pelasti aragonilaiset murskatappiolta ja piti loppuun asti mukana vääntämässä voitosta. (Yksi onnistunut 4+ save lisää ja peli olisikin päättynyt 13-7 aragonilaisille. Toisaalta yksi onnistunut 4+ save vähemmän ja tilanne olisi taas ollut huomattavasti pahempi aragonilaisille. Tää on niin tätä. :-)

  • avatar kalle

    Kakkoskierroksen vikassa pelissä Kustaa pieksi Makedonialla Jaakkoa Tuuranneen Antin armeijan 16-0. En lähtenyt enää parituksia muuttamaan (tein parituksen tasapelin mukaan), mutta muuten tulos on päivitetty liigatilanteeseen.

  • avatar Teemu

    Tsekatkaa Mongol-propaganda itse jutun lopussa ja vapiskaa!

    Keväällä Teemuzin-Kan jyrää kaikki! Muhahhahaa!

  • avatar kalle

    Rooma nousee, vaatimattomat 18 pinnaa Kreikkaa vastaan ! Hahaa, voitto häämöttää.

  • avatar kalle

    Persia – vastaan Tuaregit matsin jälkianalyysi on nähtävillä.

  • avatar Teemu

    Hieno päätös hyvällä kampanjalle. Ainoa nolous on se, että voiton vei nolo roomalainen kenraali, joka pakeni viikinkien raivon edellä, eikä suostunut taisteluun mies miestä vastaan – senkin vellihousut! Haastankin Kallen uusintaotteluun, jossa ratkaistaan kuka on kuka!

    No, viikingit ovat tyytyväisiä. Isot tappelija-yksiköt eivät tainneet koko kampanajan aikana hävitä yhtään taistelua – useimmat päättyivät ensimmäiseen kierrokseen. Tänään tuli yksi niukka tappio Mikan Toaregeille, koska päätimme piestä Mikan joukot objektiivien ottamisen sijaan.

    “Eirik Verikirves miehineen katseli saksien hurmeen värittämää kenttää. Sotaretki oli ollut voittoisa, vihollisia oli piesty Afrikan aavikoilta Italiaan ja aina Britannian vihreälle saarelle ja lohikäärmet-laivat olivat pullollaan ryöstösaalista. Mutta taistelukausi oli ohi ja talvi tulossa. Nyt oli aika palata pohjoiseen laskemaan lapset ja nauttimaan vaimojen antimista – kaikista mahdollisista. Tänä iltana olisi juhlat, niin Valhallassa kuin pohjoisen pitkissä saleissa. Urhot nostaisivat maljoja niin kaatuneille veljille, kuin tehdyille uroteoille. Sitten Eirikin ajatukset siirtyivät jo seuraavaan taistelukauteen… Eirik oli kuullut puhuttavan Novgorodin rikkaista kauppakaupungeista. Sinne olisi Pohjolan miesten hyvä perustaa uusia siirtokuntia, sillä kolme idässä tarvittaa asiaa Pohjolan miehet osasivat: taistelun idän hurjia vastaan, kaupankäynnin ja väkijuoman nauttimisen! Yksi kaapatuista vangeista toi Eirikille kolpakollisen hunajoitua mallasjuomaa. Aaah, voiton malja oli makoisa!”

    • avatar kalle

      Hahaa, tappio kirvelee, ymmärrän. Voishan sitä uusinnankin ottaa, mikäs siinä.

      Joskus on peräännyttävä suuremman edun nimissä, pisteen voitto kampanjassa ei antanut paljon varaa ottaa turhia pistemenetyksiä. Tulipahan todistettua että turnauksen voi voittaa rennolla allaround -armeijalla, jossa ei ole mitään juustoisia autobreak -yksiköitä jollain ihme berserkkereillä tms, vaan ihan vaan peruslegioonalaisia.

      • avatar Teemu

        Mikä tappio? Mähän voitin sut ;-)

        Mutta onnea hienon kampanjan / turnauksen voittajalle
        ja iso kiitos järkkääjälle! Hei, mitä helvettiä nehän on yks ja sama jätkä!??!

        Vitsi vitsi.

  • avatar kalle

    Pientä rapsan poikasta ja kuvia hienoista armeijoista lisätty.

  • avatar Teemu

    Jos ette vielä näe painajaisia viikingeistä:

    http://www.youtube.com/watch?v=DFes1Rl2l0Q&feature=related

    muhahhahaaa!

You must be logged in to post a comment.