Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Black powder

Black Powder Napoleonic peli Itävälta-Unkari vs. Ranska

Black Powder pelit jatkuvat sunnuntaina 2.12. kerholla, jolloin Itävalta-Unkarin joukot ottavat yhteen kaikkivoipaisen Ranskan keisarillisen armeijan kanssa.

Peli tulee olemaan joko Teugen-Hausenin tai Eckmuhlin taistelu, joka sijoittuu vuoteen 1809 jolloin Itävalta hyökkäsi Baijeriin. Saa nähdä miten arkkiherttuan joukot pärjäävät.

Aloitamme noin 12.00 joukkojen katselmoinnilla ja peli alkaa yhden aikaan. Päivitin pöytäjaon tähän postiin!

Tällä kertaa pelaamme 15mm miniatyyreillä.

Edellisen 28mm pelin kuvia ja raportteja voi katsella Juhan ja Mikan blogeista.

Koska tähän peliin on kohdistunut sen verran ennakkokyselyjä, laajennamme sunnuntain pelaamista kahdelle pöydälle.

Pöytä Eghmuhl (neljä pelaajaa)

Ranska – Commander in Chief – Jaakko ( ja yksi GdB)

Itävalta-Unkari – CiC Antti (ja tukenaan yksi GdB)

Pöytä Peninsular war

Ranska – Commander in chief (Sami K) + GdB:t

Englanti – Commander in Chief (Mika) + GdB:t

Juha toimii umpirena ( ja pelaa Eghmuhl pöydällä jos ehtii)

Saadetään tarkemmin tilanteessa.

Bookmark and Share

22 comments to Black Powder Napoleonic peli Itävälta-Unkari vs. Ranska

  • avatar JaakkoB

    Hieno homma. Maltan tuskin odottaa.

    Juhan ekstensiivisen figukokoelman johdosta tällä ei tuskin ole merkitystä, mutta tuon kehiin kuusi pataljoonaa ranskalaisia sekä 2 patteria. Nämä voivat olla esimerkiksi kahdessa identtisessä prikaatissa. Jos laitatte figut kentälle ennen kuin ehdin niin käyttäkää vaikka markkereita jotka sitten korvaan näillä omillani.

    • avatar Juha

      OK, ne muodostavat Lorencezin ja Berthezenin prikaatit ja osan neljännestä tykistöprikaatista. Ja kuten heti huomaatte ehdin jo vaihtaa taistelun, se tuleekin olemaan Eckmuhl 1809 ;)

  • avatar Sami K.

    Onko tämä osallistumispeli? Joka tapauksessa voisin tulla ihmettelemään tätäkin skaalaa käytännössä.

    • avatar Juha

      Ei ole demopeli, mutta kyllä pelistä kiinnostuneet mahtuvat mukaan ihan pelaamaan, sillä idealla että pari kentsua per puoli on hyvä määrä.

  • avatar Sami K.

    Juu, tuota tarkoitinkin. Laitan kalenteriin ylös.

  • avatar Antti Lahtela

    Kävi ilmi että tähän peliin olisi kiinnostuneita tulemaan kerhon ulkopuolelta ihmisiä, miten isosta pelistä on kyse ettei tule liikaa pelaajia?

    • avatar Juha

      Ei ole kovin iso, muistaakseni about viisi prikaatia per puoli. Siis teoriassa paikka viidelle kenraalille, mutta jos pöydän ympärillä pörrää kymmenen uutta pelaajaa, menee pelaaminen seminaariksi ja desibelit nousevat. Olisin sitä mieltä, että kolme per puoli on maksimi, katselijoita saa olla toki.

  • avatar Sami T

    Hei,
    Tulisin mukaan tähän peliin uutena pelaajana, kuten lauantaina oli puhetta.
    Sen verran mielenkiintoiselta näytti :)

    Laina prikaatilla yms. mennään vielä..

  • avatar Juha

    Nyt kun tämä herättää kiinnostusta, niin varaudun peliin kahdella pöydällä. Main event on Egmuhlin taistelun osa ja toiselle pöydälle sitten tarvittaessa jokin muu peli.

  • avatar Teemu

    Hienoa, että innostus leviää.

    En itse pääse 2.12. pelaamaan, mutta ehkä Marko pääsee demagookin hommiin.

    Suositteln tosiaan max. 2 kenraalia / puoli, ellei tosi iso peli. 3 menee helpolla takkuiseksi.

  • avatar Juha

    Sunnuntain Napoleonic pelien alustava rintamavastuujako päivitetty postiin.

  • avatar Sami K.

    Tänään Juha tarjosi pelit ja miniatyyrit, kiitos taas siitä.

    Olisikohan niin, että kaksinpeleissä (tai pienemmissä, normaaleissa peleissä) tuo 15mm on toimivampi kuin 28mm? Mitä mieltä olette? Jos tuolle jotain omaa lähtisin hommaamaan, niin sitten varmaan noita venäläisiä 15-millisiä, katselin Warriorin http://www.warrioronline.demon.co.uk/gallery/index.htm ja lancashiregames.comin (nyt on ale päällä talven) figujen olevan kohtuullisen näköisiä ja hintaisia – onko 15mm-konkareilla parempia neuvoja ostopaikoiksi?

    • avatar Juha

      Kun tämä PB on varsin skenariovetoinen, niin tuollainen “pieni normaali” on pelikonseptina hieman outo. Lisäksi parhaat BP pelit syntyvät kimpassa pelaamisesta, jolloin pelissä on kaksi – kolme prikaatinkenraalia per puoli, se juttu on on juuri pelaaminen samanhenkisten kamujen kanssa ja fiilistely. Siis tapa, jolla haluan itse tuota pelata.

      Noista Napoleonic skenarioista vain sen verran, että ne ovat kaikki ISOJA – siis pienetkin taistelut. Varsinkin ne, jotka on julkaistu jossain kirjoissa.

      Parhaat 15-18mm figut: http://www.fighting15sshop.co.uk/russian-infantry-1812-15-314-c.asp

  • avatar Sami K.

    Sellaista tuli vielä mieleen, että oli puhetta Juhan kanssa siitä, että jos 28-millisillä ei pelaa kolmella pöydällä ja saa sitä 12’x6′-kenttää, yhdellä pöydälläkin voisi pelata ja puolittaa kaikki etäisyydet. Näin voisi tehdä aina 15-millisilläkin senttien sijaan. 28-millisillä etäisyyksien puolittaminen tarkoittaisi myös käytännössä yksikkökokojen pienentämistä 24:stä figusta kuuteentoista linjajalkaväellä (tiny 4, small 8, large 24), jotteivät pataljoonien rintamat ole naurettavan suuria liikkuma- ja tulikykyyn verrattunua. Tämä mahdollistaa hieman isompien taistelujen pelaamisen myös figujen riittävyyden kannalta, ainakin kunnes niitä on tarpeeksi isompiinkin taisteluihin.

    Minä voisin myös toimia joskus Umpirena näissä, olisi mielenkiintoista joskus pelauttaa vaikka jotain pientä kampanjantynkää joskus. Juha mainitsi, että General de Brigade-skenaariokirjoissa on hyviä skenaarioita, onko muita lähteitä tiedossa? Etenkin sellaiset, missä mainitaan yksiköiden taistelukyvystäkin jotain (niin voi tietää, mitkä yksiköt ovat Brave, Reliable, Veteran, Elite ja päinvastoin) olisivat hyviä.

    • avatar Juha

      Napoleonic skenarioita on GdB skenariokirjoissa, joita on julkaistu nyt viisi. Lisäksi niitä löytyy Shakoon ja BP:hen on tulossa yksi. Alan lehdistä löytyy myös. Ja sitten on myös netti pullollaan kuvauksia taisteluista, joista voi itse vääntää skenuja, mutta silloin jo pitää tuntea sen ajan eri maiden armeijoita ja yksiköitä kohtuu hyvin, niin että ymmärtää noita laatueroja.

      • avatar Sami K.

        Lasalleen on myös aika hyvin netissä skenuja, niistä voisi kohtuuhelposti tehdä BP-skenuja. Tässä lisäskenaarioita netissä, niitä on myös tietysti Lasalle-kirjoissa. https://sites.google.com/site/honourscenarios/scenario–cerro-de-medellin-1809

        Huomionarvoista: reliable ja experienced on “vakiotaso” tuossa, eli tavallinen line unit. SK-arvo kertoo pataljoonan skirmarien määrän, ja laskemalla yhteen prikaatin kaikki skirmisherit voidaan määrittää, minkä kokoinen light infantry prikaatilla on BP:ssä. Esim. yht. 1-3 on tiny unit, 4-5 on small, 6-8 on normal, tai sitten useampi small.

        • avatar Juha

          Jup, Napoleonic on ehtymätön lähde, siitä on tavaraa kauppojen hyllyissä ja netissä, ei lopu aineisto kesken. Ja onhan aina se kuuluisa Nafziger collection, jos haluaa mennä oikein syvälle ;)

  • avatar Sami K.

    Seuraavia yleisluontoisia sääntöeroavaisuuksia (eli ei aikakauteen mielestäni liittyviä sääntöjä, vaan sääntömoottorin muutoksia) löytyi Pike & Shottesta:

    Differences between Pike and Shotte & BP

    1. Brigades break when they’re > 50% rather than = 50%

    2. Units that are disordered cannot be given orders in the Command part of the turn ; however they can make one initiative move as per the rules in the initiative moves section although must be directly away from the unit that caused their disorder, or the closest enemy when disordered by other means. (eg. pike blocks moving over terrain etc). (Tärkeää, disordered unittien ei tarvitse jäädä jököttämään ikuisesti paikalleen tuleen vaan saavat vetäytyä. Disordered unitit broken brigadeissa saavat jo tehdä tämän, mutta nyt prikaatin ei tarvitse olla broken, jotta disordered unit voi sen tehdä.)

    3. Shaken units can move away from enemy units on a failed order or if no order is given as above for disordered units.

    4. Support distance is 6″ in BP, 3″ in P&S (tämä voisi olla pätevä, jotta supportit näkyvät selvemmin, eikä “vahingollisia” supporteja synny liikaa)

    5. Shaken and Disordered units can Support in BP, they cannot in P&S

    6. Units engaged to flank/rear -1 in hand-to-hand in BP, -1 per face in P&S

    Mitä mieltä noista? Aika päteviä mielestäni. Täytyy muistaa, että BP on sarjan ensimmäinen peli, hieman on kehittynyt se jo näköjään P&S:iin mennessä kerätystä kokemuksesta. Voisi kokeilla ottaa käyttöön, ainakin, jos minä olen umpire.

    • avatar Antti Lahtela

      Miksi korjata jotain jos se ei ole rikki? Black Powder toimii sääntöinä hyvin, joten liiallinen sääntöihin kajoaminen rikkoo helposti pelin kuin pelin.

      En ole paras ihminen tästä keskustelemaan, sillä minun aloitteestani pelasimme viime pelissä Mixed attack column-säännöt “omilla” säännöillä. Tästä keskustelimme jo aikaisemmin ja päätettiin kokeilla sääntöä, että mikäli skirmish-joukot ovat hyökkäyskolonnan edessä ei pataljoona voi hyökätä lähitaisteluun (tämä siis vaatii yhden liikkeen uhraamisen skirmaajien käskemiseen yksikön taakse, eli palautumisen normaaliksi kolonnaksi).

      Kyseinen muutos tuli tarpeelliseksi, koska pelissä ei vaan ollut mitään syytä käyttää normaalia hyökkäyskolonnaa. Asiaan vaikutti myös ranskalaisten saamat bonukset kolonnassa etenemiseen, mikä tekee niistä aikamoisia jyriä. Tällä muutoksella on tarkoitus antaa puolustajalle hieman enemmän aikaa reagoida.

      Sääntöjen muuttaminen on siis järkevää kun se tasapainottaa peliä. Samin mainitsemat säännöt ovat mielestäni oikein hyviä muutoksia peliin, en vain näe niiden korjaavan mitään merkittävää tällä hetkellä. Pelaaminen GW:n tyyliin errata- ja FAQ-vihkosten kanssa ei ole mun juttu :)

      • avatar Juha

        Olen samaa mieltä Antin kanssa, ja se on yleinen kantani myös. Mennään yleensä säännöillä ja sellaisenaan, jos pelaajat ovat yhdessä sitä mieltä, että jokin on tyhmää, niin sitten muutetaan.

        Minusta BP ei tarvitse noita muutoksia, ja ovat aika lailla pieniä muutoksia, jotka eivät minustakaan korjaa mitään vikaa, ovat vain muutoksia?

  • avatar Sami K.

    No, umpirestahan nuo ovat kiinni, koko pelihän on oikeastaan umpiren sääntötulkintaa, ja umpirella pitääkin olla valta käyttää jotain tilanteeseen sopivia sääntötulkintoja. Olkoon nuo ylläolevat umpiren harkinnassa, pelaajien ei niitä tarvitse välttämättä muistella.

    Miksi korjata jne- fraasiin: Rick Priestley itse ne korjasi P&S:iin (ehkä myös HC:hen, en muista), ja minä luotan sääntösuunnittelijan mielipiteeseen tässä tapauksessa. Hän ei ole vaan raaskinut julkaista rules updatea BP:hen toisin kuin teki GW-aikanaan Warmaster Ancientsin kanssa kahdesti uusien periodikirjojen ilmestyessä. Ehkä se on Warlordin tapa.

    Oleellisuudesta tuo prikaatien breikkaus on nimenomaan sopimusasia ja umpire päättää juuri niin kuin tehtiin jo aiemmissa skenaarioissa (samaa sääntöä käytettiin luonnollisesti), mutta tuo retreat-mahis disordered-yksiköille on minusta ehdotttoman tärkeä, ettei yksikköä estetä vetäytymästä tulen alta. Meilläkin Mikan kanssa oli sellainen tilanne, missä yksinäinen ratsuväkiprikaati olisi jäänyt täysin jumiin vailla mahdollisuutta perääntyä vihollisen tulen alta, siinä ei ole tolkkua.

    Toki aina voi pelata Pike & Shottea, ja niillä säännöillä voisi pelata mielenkiintoisia Sengoku-ajan taisteluja Japanissa. Siellähän myöhempien tuliaseiden rinnalla taisteli koko ajan yari- eli pikemaneja sekä jousimiehiä, taistelevaa ja ampuvaa ratsuväkeä, naginatamiehiä, ja tietysti kaikilla samurailla lienee myös swordsmen-sääntö käytössä pääaseistuksen lisäksi.

    Asepukujen ja lippujen värikkyys on myös omaa luokkaansa, eli otollista maalaukselle. Teemun samurait ainakin olisivat tästä varmaan kiinnostuneita.

    • avatar Juha

      Just niin, umpire tai sitten yhteinen sopimus pelaajien kesken, niin hyvä tulee.

      Tuo prikaatien breikkauson aika lailla yksiselitteinen, puolet tai enemmän pataljoonista mennyt = broken brigade, joka ei voi edetä kohti vihollista(tämä on oma mielipide) ja sen loput pataljoonat ovat pakotettuja vetäytymään jos vihulainen on 12″ tai lähempänä. Aika selkeää :)

You must be logged in to post a comment.