Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Force on Force

Force on Force kampanja – Alpha Sierra September

Force on Force kampanja käynnistyy! 

Tuoreet liittouman joukot siirtyvät FOB asemminsa ja aloittavat toimintansa rajaseudun valvonnassa.

Linkin takaa löytyy kampanjan perusidea ja liitteenä pdf -tiedostona on koko kampanjan pelaaja -briiffi. Tätä täydennetään tarpeen mukaan kun kähinä etenee, mutta tällä pääsemme alkuun.

Ensimmäinen kampanjan peli pelattiin keskiviikkona 29.8. Ilmoittele osallistumisestasi tämän ilmoituksen kommenttiosioon.

Ensimmäisen taistelun Charlie Foxtrot raportti luettavissa!

Seuraavat suunnitellut Alpha Sierra pelipäivät ovat: 29.8. /8.9./12.9./22.9. ja lokakuussa 3.10./10.10./20.10/27.10/ valitse ja ilmoittaudu niin saadaan skenariot rakennettua!

Huom! pelejä voidaan aina säätää ja sopia pelaajien kanssa.

 

 

Katkelma kampanjan taustaan… Maan vapauttanut liittouma on juuri aloittanut rauhanpalautustaistelun toisen vaiheen, joka tähtää vuoristoseuduille vetäytyneiden kapinallisarmeijoiden toiminnan vaikeuttamiseen ja lopulta eliminointiin. Tästä syystä ympäri vuoristoseutuja strategisesti tärkeille alueille on alettu perustaa liittouman tukikohtia (Basecamps), jotka toimivat alueen liittouma-armeijan huolto- ja logistiikkakeskuksina ja eri maiden pataljoonista muodostettujen prikaatien tukikohtina. Basecamppien ympärille on muodostettu sektoreita, joiden rintamavastuu jakautuu eri liittoumamaiden pataljoonille. Kullekin sektorille on puolestaan perustettu etuvartioasemia (FOB), joissa kierrätetään tyypillisesti reilun joukkueen vahvuista operatiivista yksikköä, joka toimii kyseisen FOB:ista käsin.

 

Kampanjan periaatteet ja osapuolet

Kampanja on ns. osallistumiskampanja, johon voi osallistua, joko a) omalla armeijallaan tai b) pelata kampanjan järjestäjän (overlord) (Juha, Mika) figuilla.

a)      Jos pelaa omilla, niin silloin saa koko FOB:n tai joukko-osaston omiin nimiinsä kampanjan ajaksi, ja seurata oman yksikkönsä vaiheita ja kehittymistä sodan melskeissä.

b)      Jos haluaa vain tulla pelaamaan ilmoitettuina pelipäivinä / -iltoina, niin silloin vastuut jaetaan tilanteen mukaan pelaajien keskinäisellä sopimuksella ja Overlordin ohjauksessa.

Jos ja kun, tulee pelaamaan, on hyvä ilmoittautua etukäteen kerhon sivujen kautta kyseisen peli-ilmoitussivun kommenttiin.

Kustakin joukko-osastosta tehdään rosteri, jolla lähdetään kampanjaan. Yksikkö elää pelien seurauksena; voittaa, häviää, menettää miehiä, ja tätä seurataan ja sillä on vaikutusta seuraaviin peleihin.

Kampanjan ydinajatus on pelata tarinaa, jonka näyttelijöinä ovat liittouman sotilaat ja kapinalliset, ja seurata tarinan etenemistä sotatoimissa onnistumisen kautta. toinen ajatus on sitoa yksittäiset pelit osaksi isompaa kokonaisuutta ja luoda jatkumoa, jonka kautta oma joukko-osasto tai tiimi saa hauskaa historiaa, jota voi sitten pikkujouluissa ja saunailloissa muistella.

Metatasolla sillä saadaan myös kampanjassa eri sektorien välistä dynamiikkaa aikaan, parhaassa tapauksessa. Tämän vuoksi, kampanjan etenemistä seurataan myös seinäkartalla, joka on esillä kerholla pelaajien orientoimiseksi ja muiden hämmästeltävänä.

Varoitus; kampanjan pelit eivät ole aina reiluja eivätkä tasapuolisia, joten kannattaa pelata järjellä ja varovasti!

Osapuolet

Brittien joukkue (osa pataljoonaa, pelaaja kertoo…) – komentaja Mikko

Vahvistettu joukkue.  FoF sääntökirjan OOB:n mukaisesti rakennettu joukkue. Joukkueella voi olla pelaajan kampanjasääntöjen mukaan joitakin assetteja. Laatu: D8/D10, well supplied

Amerikkalaisten joukkue (101st airbone) – Komentaja Johannes.

Vahvistettu joukkue, kirjan OOB:n mukaan. D8/D10, well supplied

US erikoisjoukot – komentaja, nimi pyyhitty (call sign Frenzy)

Vahvuus, ei tiedossa. Joukkojen laatu, ei tiedossa. Sijainti, todennäköisesti Basecamp Julius. (tarkoittaa sitä, että erikoisjoukkojen osallistuminen perustuu skenaarioon). D10/D12 (jotkut D12/D12 erityisesti tarkka-ampujat), abundantly supplied

Saksalainen erikoissotapoliisijoukkue – komentaja Eric,( joissakin tilanteissa Overlord skenaarion perusteella)

Sijainti Basecamp Julius. Mukana KSK9 erikoisjoukkoja. Usein myös saksalaisen tykistön FO. D8/D8, abundantly supplied

Kapinalliset

Suuri joukko osin heikosti järjestäytyneitä kapinallisia, joiden piilopaikat sijaitsevat vuoristossa vaikeasti saavutettavissa paikoissa, joita tiedustelu ei ole paikallistanut. Näistä piilopaikoista käsin kapinalliset soluttautuvat laaksoon iskuja varten tai operoivat vuoristossa liikkuvia liittouman joukkoja vastaan.

Laatu: D6/D10. Kapinallisten assetit kampanjasääntöjen mukaan.

Kansainväliset terroristit

Osallistuvat silloin tällöin skenarioiden ja Overlordin harkinnan mukaan toimintaan. Ovat kovia ja pahoja äijiä. Laatu: D10/D10

Salakuljettajat

Toimivat hyvin aseistautuneen palkkasoturijoukon tukemana. Pyrkivät välttämään suoraa kontaktia liittoumaan, mutta jos tarve on toimivat häikäilemättömästi. Laatu: D8/D8

Tiedustelupalvelut

Alueella toimii tunnistamattomia tiedustelupalvelujen operaattoreita, jotka saattava joutua aika ajoin toimintaan mukaan. Laatu: vaihtelee

Koko kampanjan briiffi ja joitakin erikoissääntöjä liitteenä:

Päivitin kampanjan briiffin uusimman version 1.4

Force on force kampanja alpha september v1.4

 

Tästä se alkaa…

Bookmark and Share

69 comments to Force on Force kampanja – Alpha Sierra September

  • Kuulostaa hienolta, laittelen rosterin kasaan tällä viikolla.

    Valitettavasti en pääse tulenavaukseen, Vietnamin viidakko kutsuu (josko nyt saisi imperialisteille luun kurkkuun, kun ne jättää tankit kotiin…)

  • avatar Juha

    Tämä selvä, antaa jenkkien ottaa ensimmäinen operaatio uudella vastuualuellaan ;-) liityt sitten tulossa oleviin. Hahmottelin itse sellaista noin kolme peliä kuukaudessa rytmiä, jossa olis pari keskiviikkoiltaa ja yksi lauantaipeli. Laitan tästä huomenissa ehdotelman…

  • avatar Sami K.

    Jostain syystä edellinen kommentti ei ilmestynyt askarteluketjuun, mutta parempi tänne laittaa: eli siis skenaarioissa olevat ryhmät / fireteamit korvataan oman TO&E:n mukaisilla ryhmillä / fireteameilla, joihin voi myös kuulua esim. konekivääriryhmä, jos sellainen joukkueen TO&E:hen kuuluu?

    Katselin MO-FOn Rangereita http://www.grippingbeast.com/shop.php?CatID=39 ja ihmettelin, onko varustuksen vanhanaikaisuudella väliä? Ovat 90-lukulaisia nuo.

    Varmaan 2 kumpaakin fireteamia, 2 kk-ryhmää (vai onko 2 jo liikaa?), 1 “kessupakkaus” ja platoon HQ riittävät, eli 2/3 joukkueesta.
    Organisaattorit varmaan tarjoavat tukiryhmät kuten sniput ja heittimet sitten tarpeen mukaan.

    Rangerit kevyenä jalkaväkenä varmaan soveltuvat hyvin vuoristotaisteluun.

    Jos jostain löytäisi saksalaisia jägereitä, se olisi myös hyvin tilanteeseen sopiva ja omanlaisensa joukko, mutta en Bundeswehriä ole mistään oikein löytänyt ainakaan laadukkaana. Taitavat Mo-Fo, Mongrel ja Empress olla noita laadukkaampia valmistajia.

  • avatar Sami K.

    Niin ja lisäksi, voin tulla pelaamaan vaikka OPFORia keskiviikkona, jos ei jo lainafiguilla pääse aloittamaan Rangerien taivalta.

    • avatar Juha

      Skenario määrittää ensisijaisesti pelissä käytettävät joukot, tuttu Nato/US mallinen fireteam (4 miestä) on FoF pelin perusta, joten sillä mennään, onneksi molemmilla liittoumamailla neljä on perustiimi :-). Joten se joukkue on pooli josta ammennetaan, omaa armylistaa voi esitellä vain referenssimielessä ;-)

      Kampanjan kannalta kannattaa valita tuollainen tämän vuosituhannen varustus, niin pysyy fiilis päällä. Rangereita ei ole kauheasti tarjolla tälle vuosituhannelle, mutta erinomaisia US marines figuja löytyy Eurekalta, ja sitä joukko-osastoa ei vielä kenelläkään ole.

      Rangereita ei liene oikein lainaan kenelläkään, mutta jep, OpForissa on aina töitä ja OpForkin etenee ja kehittyy jos voittaa pelejä!

      • Jeps, lueskelin eilen kampanjasääntöjä ja nehän vaikutti ihan kivoilta.

        Btw: Onko OPFOR pelkkiä vuoristobandiitteja, vai toimiiko alueella myös merirosvoja?

        Rahtialus + kontteja voisi olla kiva projekti.

        • avatar Juha

          Kiitos! Jos laiva löytyy, niin se on sitten NASAn tontilla tai Spielbergin :-D. Siis jätetään ne konttilaivat seuraavaan AFrikka -kampanjaan, Mika on työstänyt siihen jo jonkun aikaa maastoja ym.

  • Britit partioivat ainakin 12.9.

    22.9. on R&A, partio on paikalla mikäli kulttuuriministeriön viihdejoukot eivät löydä päivälle lippuja.

    P.S. Pitää olla realisti, laivat lasketaan vesillä keväällä jäiden lähdettyä ;)

  • Kirjan listan mukaan ei kuulu. Minimit ja MAGit on jalkautettu fireteameihin. Muistaakseni 1. fireteamilla oli aina SAW ja 2:lla GPMG.

    Lisään jäppisten kamat myöhemmin, nyt ei ole kirjat mukana enkä muista ulkoa.

    Mugshotit olisi vielä kiva lisä, mutta figut ei ihan riitä siihen. Pitää laskea tarkemmin ja katsoa jos into riittää tehdä tämä 1:1 loppuun.

    • avatar Juha

      Saat kuitenkin koko joukkueen jo nyt, koska mulla on samoja nappeja samoilla camoilla maalattuna, joten rekrytoi sitten niitä tarpeen mukaan, jos into ei riitä.

      • Lisäilin aseet rosteriin. Näillä kavereillahan on ihan törkeästi konekiväärejä! (Ellei sitten väännetä kelloa takaisin johonkin 2000 tai 2005). Ryhmässä puolella kavereista on kk:t. Kukahan niitä paukkuja raahaa, niinkun oikeasti? Perinteisessä sakemanniryhmässä on kaksi kk:ta ja loput oikeastaan vaan kantaa ammuksia…

        No, joka tapauksessa. Pitänee hommata pari blisua raskaita aseita lisää, että saa kentälle yli ryhmän…

        • avatar Juha

          Juu Brittien nykyisillä fireameilla on lähtökohatisesti kaksi! SAWia tai SAW+GPMG eli neljä tukiasetta per sektio! Olen ajoittanut tämän touhun sinne 2008 tasolle, mutta tilanne taitaa olla sama ;-)

          • avatar Sami K.

            Itse asiassa: For earlier periods (2006-2008) reduce the number of Minimis to two per section (l. squad, 1 per fireteam), eli ei ongelmaa, ei välttämättä tarvitse ostaa lisää Minimejä?

            • Ei tuossa tipu listalta oikeasti kuin yksi kk.

              No, tulin nyt tilanneeksi ne joka tapauksessa mutta muuten mulle on ihan sama minkä vuoden listalla pelataan.

              P.S. L85 ei ole mitenkään maailman parhaan rynkyn maineessa, millä voi olla osuutensa intoon siirtyä Herstalin tuotteisiin: 11 kymmenestä sotilaasta valitseee mieluummin toimivan aseen.

  • avatar Mika

    Juha, mun kukkulat on luonnonvalkoisia.. vielä. Ajattelin myös sunnuntaina tulla rakentamaan niitä lisää.

    • avatar Juha

      Mahdetaanko mahtua, kun siellä on menosa 40k doubles turnaus ja paljon pelaajia…?

    • avatar Juha

      Mites Mika olis lauantaina IP sellainen tehoaskartelusessio?

      • avatar Mika

        Kas, kiitos Kalle muistuksesta. Pitääkin huomenna nostella kukkulat sivuun.

        Ensi lauantai ei käy mulle, sunnuntai kävisi kyllä. Mietin että josko tullaan raksaan siihen eteisaulaan hissin luo sunnuntaina. Siinä on hyvin tilaa :)

        Juha, ensi kerralla pöytä pitää suojata paremmin. Iso kukkula valutti aika kivasti liimaa joka puolelle, mutta huomasin ajoissa ja sain putsattu vielä ennenkuin oli kuivunut. Keittiön poikkikäytävältä löytyy paljon pahveja häkistä.

        Ehdotetuista pelipäivistä mulle käy kaikki muut paitsi 12.9, mutta mun kapinalliset pärjää ilman owerlordia.

        • avatar Juha

          OK, perustetaan työmaa siihen käytävään sunnuntaina, ja jep kaivellaan pahveja alle ;-) Pelaan silloin kapinallisten riveissä kans.

  • avatar Sami K.

    Olen vielä vähän kahden vaiheilla noista ostoksista, ei lopulta oikeastaan muuta fiksua ja melkein kohtuuhintaista löytynyt kuin Empress nykyaikaisista, ja niitä kai porukoilla on jo.

    No, katsellaan huomenna ja jutellaan paremmin, aloitan ainakin vapaan ja ylvään X-sistanin kansanutopian puolustamisen.

    • avatar Juha

      OK, tosin kävitkö katsomassa Eurekan valikoimaa? Siellä on kivoja nappeja, mariinit ja bundeswehr!

      • avatar Sami K.

        Oli, mutta hinta oli jo sen verran kova, että jo Empresskin tuntui halvemmalta, ja en tiedä johtuuko vain valokuvista, mutta ainakin ylävartaloiden yksityiskohdat olivat omaa luokkaansa siellä.

  • avatar Juha

    Lisäsin lokakuun alustavat peli-illat/päivät ja päivitetyn briiffin lisäsääntöineen.
    http://www.nopat.fi/2012/sotapelit/force-on-force-kampanja-alpha-sierra-september/

  • Airfixiltä on näemmä tulossa tänä syksynä 1:48 moderneja brittimalleja:

    http://www.wonderlandmodels.com/models/plastic-models/airfix/148-military-kits/

    Kuivalainen lupaili just että noita tulee heti, kun ne julkaistaan Englannissa.

    Pentele, tämän piti olla vaan pieni nopea väliprojekti ja sen piti olla jo ihan valmis!

    P.S. Jokaisessa fireteamissa on myös krenatööri, eli pohjilla on 7-8 noppaa tulivoimaa. Auts.

    P.P.S. Mistä saisi hyvän lentobasen? Emmää mitään, ihan muuten vaan kyselen…

    • avatar Sami K.

      Mutta eikös skenaario määrännyt ryhmän kokoonpanon ja aseistuksen? Eli jos skenussa on 6:n FP:n jenkkifireteamejä, en tiedä, toimiiko tuo varustus.

      • Kampanjassa äijät tulee rosterista, eihän tässä hommassa ole muuten mitään järkeä. Ja eiköhän ne kasaantuvat tappiotkin vähitellen pure.

        Juha rukkaa sitten skenuja tarpeen mukaan. Siellähän seisoo varoitus, että kaikki matsit eivät ole reiluja (Paranoia -termeillä “hose job”).

        Muuttuvat tavoitteet voisi olla aika mielenkiintoinen tavoite, tosin tyypillisessä pelissä on sitten todella tiukkaa ajan kanssa (ellei samalla saa aikalisää).

        P.S. Lisää raskasta aseistusta tilattu. Blisujen kokoonpanosta johtuen MAGeja on nyt sitten reilusti, ehkä pitää modata jostain niistä autoon ampuja. Hmmm… kuulosti jotenkin fingerporilta… oh well…

        • avatar Sami K.

          Juu, ei mitään, sain vain aiemmasta vastauksesta tuohon Rangereiden konekivääriryhmään sen kuvan, ettei niitä käytetä vaan normaaleja 4:n miehen tiimejä.
          Ei minulla siis mitään sitä vastaan ole, päinvastoin noin sen pitääkin olla, mutta tämän kuvan sain keskusteluista. No, kaikki selviää varmaan tänään.

          • avatar Juha

            juu selviää ;-) ja konekivääriryhmä on weapons team (säännöissä) jos kk on fire teamissa, jonkun maan rosterissa niin se sitten on. rangerit taitavat mennä normi jenkkimallin mukaan

      • avatar Juha

        Skenu määrää ensisijaisesti, jos skenu on kirjoitettu 6 nopan ft:lle ja sitten onkin 7 nopat ft, ni ei se oikeasti vaikuta mihinkään. Noppa sinne tai tänne, taktiikka on tulivoimaa tärkeämpää :-D. käytetään järkeä ja viritetään skenuja sopiviksi ;-)

    • avatar Juha

      Haa ajoneuvoja engelmanneille ja Merlin kopteri, se menee heti ostoon!

    • avatar Juha

      Joo,o on niillä tulivoimaa, fiksumpi fireteam rakenne ;-). Kannattaa kuistaa, että GPMG on liikkeessä vain +1 ase (on houserule, mutta pätee kaikkiin vastaavanlaisiin), mutta on sitä silti kauheesti noppaa :-)

      • avatar Sami K.

        Kaksi asiaa tulee myös mieleen:
        1) Ammukset loppuvat noin raskaasti aseistetulta ryhmältä nopeasti (Poorly supplied voi iskeä?)
        2) Tuollainen varustus painaa rutosti ja haittaa rikkonaisessa vuoristomaastossa, jossa kampanja käydään (en tiedä, onko fatigue olemassa, tai TQ-testejä juoksemiseen)

        Jenkkien aseistus on mietitty sen mukaan, että tulivoima ja liikkuvuus on optimoitu, sekä ammusten riittävyys (koko muu fireteam kantaa ammuksia SAWille)

        • Peli ei taida tuota kauheasti mallintaa, mutta jos oikeasti mietitään tuollaista aseistuksen muuttumista koko ajan raskaammaksi (v. 2000 ryhmässä taisi olla yksi GPMG ja yksi LSW) ja automaattiaseiden kylvämistä, kyllä siitä voi päätellä että kaverit taitaa enimmäkseen ajaa autoilla pitkien patikkapartioiden sijaan.

          Toisaalta myös sinkoja ei hirveästi tarvi enää raijata ja pitkitetty tulitaistelu paikallisosaston kanssa lienee epätodennäköinen: Maksimoidaan hetkellinen tulivoima. Paukut loppuu pian (tai vähintään on edessä vyönvaihto ilman lataajaa), mutta siinä vaiheessa jompikumpi osapuoli on jo irtaantunut tilanteesta.

          Mutta ammutaanhan niillä singoillakin pelissä täysin surutta. Oikeasti sinkomiehellä on kannossa ehkä 3-4 ammusta jos hyvin käy.

        • avatar Juha

          Ei malllinna moisia detskuja, ei. Hidastaa pelaamista sanoo pelin suunnittelija, tässä on pelissä keskeinen design idea on nopeatempoisuus ja toiminta, riittäväälä realismilla.

          • Jeps, hyvinhän peli kokonaisuutena toimii. Ei kai tässä kukaan kaipaa patruunanlaskupeliä…

            …nekin voi olla ihan hauskoja, mutta ei enää tässä skaalassa.

  • avatar Sami K.

    Ajattelin, että voisin hommata noita TAGin SASeja ja pitää niitä sekalaisena seurakuntana (joko SASina tai PMC:nä kuten Blackwater, tai mikä faktio nyt Juhan mielestä parhaiten hommaan sopisi.)

    Toinen vaihtoehto on hommata täältä http://newlinedesigns.co.uk/index.php?main_page=index&cPath=481 Mongrelin Arabeja (edustamaan jonkinlaista arabierikoisyksikköä pimeillä operaatioilla tms.) tai Israelilaisia (ilmeisesti -82-mallisia, en tiedä, saako niistä mitään)

    • Kalustoa ei kannata hylätä, vaikka se olisi vähän vanhaa. Kierrätys on ollut päivän sana sotavoimissa jo iät ajat: “vanhentuneet” kamat löytää tiensä helposti takalinjan yksiköihin, reserviin, kansalliskaartiin, ulkomaisiin yksiköihin tai ystäville muihin maihin (tai Roger Cormanin elokuviin :). Jenkkien WWII-jämillä sodittiin onnellisesti pari-kolmekymmentä vuotta ympäri maailmaa varsinaisen käytön päätettyä.

      X-stanilaiset rauhanturvaajat tulossa vyöhykkeelle?

      • avatar Juha

        Se on koko ajan pohdinnassa, pitäis jostan saada asiallisia early 2000 jenkkejä, mutta kivääri sais olla AK. Tosin menee se M16A2:kin ;-)

        niistä vois rekrytoida XNA:n

    • avatar Juha

      Hommaa pari ryhmää jotain esim. arabit (pääset liittymään kapinaan) tai Mooseksen poikia (pääset turvaamaan rauhaa :-), kun kerrot että napit ovat valmiit keksin sulle jonkin osan, se on taattu.

      • avatar Sami K.

        Luulen, että hommaan vain noita TAGin SASeja, tarpeeksi hämärää porukkaa olemaan melkein mitä vaan. http://www.theassaultgroup.co.uk/store/home.php?cat=50&sort=productcode&sort_direction=0&page=1

        Varustus on sekalaista, kuten Mikko sanoi, yritänkö tehdä tuon Britti-TO&E:n mukaisen komposition ja välttää esim. sinkoja, vai ostaa mitä vaan gearia?

        • avatar Juha

          Ihan kivoja figuja ja sopivan geneerisiä, melkein miksi vaan, jää sitten vain camo valinnasta kiinni. Go for it!

          Pelin kannalta on sama mikä tukitorrakko kädessä on yleensä +1 noppaa. Nykyään eivät näytä paljoa sinkoja raahaavan, varsinkaan rauhanturvaoperaatioissa ;-)

          • Nyt kun valikoimaa tarkemmin katselin, niin brittien puolelta löytyy oikeasti enemmänkin vaihtoehtoja. Mulla on kaikki kypäräpäitä, mutta sieltä löytyy jos jonkin sorttista barettia ja tupsupipoa kanssa.

            Valitettavasti valikoima osuu himppa huonosti yhteen modernin TO&E:n kanssa. Melkein jokaisessa kivääriblisussa tulee sinkomies, jota ei “virallisesti” saa tungettua mihinkään ja tukiasekavalkadin täyttämiseksi joudut oikeasti ostamaan melkein pelkästään SAW ja UGL -blisuja. Tylsää…

            SAS on enemmän sellaisia “tule sellaisena kuin olet” -hiippareita ja siten sovellettavissa melkein miksi vaan vähän epäformaalimmin pukeutuneeksi joukoksi.

          • avatar Sami K.

            Roger that. Katselin muuten noita sinkoja, ja huomasin, että aika moni antaa +2 tai jopa +3 AP! On hyvä, että olet abstraktoinut ne +1:seksi loppumattomilla laukauksilla. Tuo +3 Anti-Personnellia jostain AT-4:stä (joka on kertasinko, koko putki mäkeen!) olisi jo liian hirmuista. +2 on mielestäni ok, jos on erikseen anti-infantry warhead olemassa skenussa tms.

  • Näillä näkymin briteille sopii 3.10. ja 10.10.

    Sumu on liian tiheä 20.10. ja 27.10. kohdalla, mutta lisäsin ne alustavasti kalenteriin.

  • Btw: Pienen kuvahaun tuloksena näyttäisi ne TAG:n brittien singot olevan LAW 80:siä, ihan kotimaista tuotantoa.

    Walhepedian mukaan ne on edelleen käytössä, jonkin verran raskaampi ase kuin AT4.

    Evoluutiokessi se periaatteessa silti on.

    • avatar Sami K.

      Hmm, mitenkähän on näiden kanssa, niitä ei varmaan jaeta käyttöön Afghanistanissa ellei ole tankkiuhkaa, jota ei pahemmin siis ole.

      Oletettavasti on ok Special Forces-joukoilla kuitenkin.

      Mikä on muuten spec ops-squadin aseistus? Sama kuin muilla RM:illä varmaan?

      Jos ostaisin vielä tuon tiimin http://www.theassaultgroup.co.uk/store/product.php?productid=598&cat=50&page=1 (ainoa jäljellä oleva ilman sinkoja),

      • avatar Juha

        Vakio, pari rynkkyy ja pari tukiasetta = 4+2 noppaa, skenariopoikkeuksia voi olla, varsinkin jos ollaan erikoishommissa. Joten on hyvä kun pussissa on mistä ottaa, mutta kuten monasti olen sanonut, ei ole niin tarkkaa, tässä pelissä se menee aina skenarion pohjalta.

        • avatar Sami K.

          Ookoo, briteillä on tosiaan se GMPG siihen päälle joka sectionilla (eli joka toisella fire teamilla).

          Mietin tässä, pitäisikö nuo Momentum-pisteillä käytettävät SASit ostaa vai onko teillä tarjota ne käyttöön silloin, kun niitä käytetään?

          • Mun extra special forces -ryhmäni lymyää tuolla jossain maalausjonossa. Kun vaan löytäisi niille jostain sopivan auton vielä…

          • avatar Juha

            Juu saa olla, lopetaanko nyt noiden army -listojen läpikäynti ;), skenussa lukee napit ja jos nyt ei oo ihan kohdallaan, niin noppa sinne tai tänne. Annetaan kapinallisille sitten kanssa enemmän isoja pyssyjä.

            Ja kyllä ihan virallisia SAS figuja on ja proxyjä vaikka kuinka. Joten maalaamisella eikä ostamisella ole kiirettä, mutta kyllähän kokoelmaan niitäkin pitää kuulua ;).

  • avatar Sami K.

    Ok, päivitystä joukon kehittymiseen:
    Royal Marineni muodostavat C-joukkueen (callsign Claymore) SFSG:n http://en.wikipedia.org/wiki/Special_Forces_Support_Group F-komppaniasta, joka erikoistuu “amphibious operationeihin”, ja siihen on liitetty ML2- Mountain Leaders-sotilaita vuoristo-operaatioden vuoksi.
    Joukko on muuten tyypillinen Royal Marines-yksikkö, mutta tosiaan Special Forces support groupin roolissa tukee erikoisjoukkoja kuten SAS:ää ja SBS:ää tehtävissä, ja useiden tuon aikaisten UKSF-joukkojen tavoin käyttää perusaseenaan C8 SFW:tä SA80:n sijaan.

    Tätä simuloin siten, että aion usein käyttää Momentumia erikoisjoukkojen käyttöön. Näin SAS pääsee vauhtiin erikoistehtävien ulkopuolellakin.

    Aion Juhan suostumuksella hieman hankaloittaa vahvistusten saamistani siten, että uudet replacement-sotilaat joutuvat “Return to Duty-pooliin” vakavasti vahingoittuneiden, mutta ei kotiin lähetettyjen sotilaiden tavoin. Pidän ajatuksesta, että koloja rosteriin voi syntyä ja tappioita pitää välttää, varsinkin kun on kyse hieman erikoisemmasta yksiköstä, johon ei joka puskasta uusia vahvistuksia löydy välittömästi.

    Muut voivat käyttää tai olla käyttämättä systeemiä mielensä mukaan, itse vain haluan hieman lisähaastetta ja realismia kehiin. Olkoon tämä pientä kompensaatiota hieman raskaammasta varustuksesta, mitä briteillä on.

    • avatar Sami K.

      Lisää (harmillista, että ei voi editoida edellistä:

      Homma toimisi siis näin:

      Jos heittän replacement-taulukosta green recruitin, lasken sen “no replacement available”-heitoksi. UKSF:ään ei oteta märkäkorvia. Tällöin heitän uudelleen seuraavan operaation tai lepojakson jälkeen (oletan, että jos jättää taistelupäivän väliin, yksikkö on “levossa” ja aika kuluu.
      Jos heitän regularin tai liferin, heitän samantien return to duty-heiton sille. Jos tulee 4+, liittyy yksikköön samantien, muuten jää RTD-pooliin odottamaan seuraavaa mahdollisuutta liittyä (joka on seuraavan operaation tai lepopäivän jälkeen).

      Ajattelin myös pitää rinnalla SAS-trooppia (16 miestä), joita siis käytän Momentum-pisteillä, ja pidän niillä omaa rosteria. Heitän niillekin replacement-juttuja, sillä erotuksella että vain liferit (eli kutosen heitto) hyväksytään vahvistuksiksi SAS:ään – eli vaikeaa on paikata tappioita tästä eliittiyksiköstä, kuten kuuluukin.

      Kerro, mitä olet mieltä.

      Vielä kysymys, jos SAW gunner tai grenadier on poissa fireteamista, ottaako joku toinen soturi sen käyttöön vai onko ase pois pelistä myös, jos ryhmää käyttää alimiehitettynä?

      • avatar Juha

        Saat oman harkinnan mukaan vaikeuttaa pelaamistasi, ja onhan se hyvää fiilistelyä! Huomioi, että kun pöydällä on kaksi liitouman pelaajaa samalla puolella, niin momentumista joudutte neuvottelemaan.

        Specialist -aseet kierrätetään pystyssä olevien kesken.

  • avatar Sami K.

    Mietin, pitäisikö seuraavaan tehtävään ottaa kylmästi nyt koko SAS-trooppi peliin pelastamaan onnettomia tukijoukkojaan?
    Eli suunniteltaisiinko siitä 16:n SAS:in erikoisoperaatio, tarinallisestihan tuohon tämänpäiväiseen katastrofiin pitäisi vastata salamannopeasti ennen televisioitua teloitusta, ja Marinejoukkue on varmasti aivan hajalla, ja nuo miehet, jotka ehkä MIA-reissultaan takaisin selviävät, eivät tuohon operaatioon voi mitenkään ehtiä.

    Eli mahdollisesti isompi peli tästä, missä pitää iskeä kapinallisten kimppuun aikarajalla. Tosin aikarajat eivät oikein toimi, ellei niitä suunnittele sen varaan, että vuorolla 1 pamahtaa hiekkamyrsky ja eteneminen puolittuu.

  • avatar Sami K.

    Niin, ja niistä GPMG:istä fireteameissa, ne korjaantuvat sillä, että minä ammun tästä lähin AINA niillä Suppressive fireä -2 tulivoimalla (siis normaalisäännöillä).
    Eli suppressiopenalty ja GPMG-bonus korvaavat toisensa paikallaan ollessa, liikkeestä saan kai sitten -1 tulivoimaa. Juostessa ammutaan normitulta.

  • avatar Sami K.

    Jäikö tuo ehdotus huomaamatta, Juha? Mielestäni tuo tasapainottaa GPMG-fireteamin hyvin normaalin kuuden nopan tiimin kanssa: ampuu suppressiota kuudella nopalla paikaltaan, ja liikkeestä viidellä nopalla, eli on huonompi ampumaan tappavaa tulta liikkeestä, mutta suppressoi hyvin. Ja ei vaadi mitään sääntömuutosta, vain herrasmiessäännön siitä, että GPMG-tiimeillä ammutaan aina suppressiota (normaaleilla penaltyillä).

You must be logged in to post a comment.