Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Force on Force

Force on Force 14.3. – The Hunt

Viime taistelussa kovia kokeneen liitouman mitta on täysi, pahat teot eivät voi jäädä maksamatta. Näin ollen pahojaan tehnyt kapinallisten hit -tiimin valitaan erityisen tärkeäksi kohteeksi. Tehtävään valitaan huippukoulutettu puolijioukkue merijalkaväen erikoisjoukkoja, joiden tehtävänä on eliminoida kyseinen kapinallissolu.

Homma vain ei ole ihan helppo, sillä paikalliset kapinalliset pitävät heitä sankareinaan, ja asettuvat epäilemättä moisen tehtävän tielle aseineen!

Jatkamme siis The Alamo pelistä alkanutta tarinaa kolmannella pelillä, jossa merijalkaväki metsästää huippukoulutettua terroristisolua.

Keskiviikkona 14.3. klo 17.00 alkaen kerholla, paikalla Force on Force Demo team , Mika ja Juha!

The hunt is on, join the Action!

Katso kuinka metsästyksessä kävi!

Bookmark and Share

21 comments to Force on Force 14.3. – The Hunt

  • Laitoin kalenteriin, tulossa ollaan.

    Hyvällä säkällä mun britit tulee nauramaan siirtomaajoukkojen räpellykselle.

    • avatar Sami K.

      Toki jatkamme kampanjaa.

      Tällainen kampanjameininki on siistiä, ja kuten puhuimme, konseptia varmaan laajennetaan kattamaan muitakin pelejä, kuten WH40k tai vaikka WW2, josta puheenollen, Maxxon, onko arviota, missä vaiheessa saisit säännöt luettua testipeliä varten?

      • Tällä nyt ei ole enää mitään tekemistä Afghanistanin kanssa, mutta:

        Luin BoF III säännöt läpi viikonloppuna. En kokenut suurta valaistumista (ensi vaikutelma oli “onko joku oikeasti pelannut esimerkkiskenuja näillä säännöillä?”), mutta voihan noita kokeilla.

        Pelissä tosin tarvitsee läjäpäin erilaisia markkereita (fatigue, used, kranaatit, ammukset ainakin näin alkajaisiksi), onko kerholla jotain yleiskäyttöisiä lainattavaksi? Korttipakka mulla saattaa jossain olla itselläkin, ehkä jopa ilman vähäpukeisia naikkosia…

        Joo, ja britit ei kyllä keskiviikoksi valmistu.

        • avatar Juha

          Markerit ja muu ylimääräinen sälä, on minulle aina varoitusmerkki. Tuleehan siinä tunne “realistisuudesta”, mutta peli saattaa hidastua melkoisesti. Itsellä on muistoja aikanaan pelatuista Commen Desicion peleistä, olivat raskaan oloisia ;-)

          • Kuten sanottua, en kokenut näistä säännöistä välitöntä valaistumista. Lähinnä kirjanpitohelvetti arveluttaa. Mutta mun vanjat kaipaa toimintaa niin kaikkea voi kerran kokeilla paitsi kansantanhua ja …

            • avatar Sami K.

              No, länsiliittoutuneiden kanssa on sitten aina Kampfgruppe Normandy. Nopeasti pelautuva setti.

              Ymmärrän, että ammusten kirjanpito ei välttämättä ole hauskaa. Katsotaan, josko nuo ovat oikeasti mitään sen kummempaa, kuin mitä FoF:issakin voi FoW-dekistä tulla (tai esim. juokseminen, moraalitilat jne).

              Mutta onhan noita settejä. En ehkä täysin myyty ole FoF:ista WW2:een, koska vähän enemmän ehkä haluaisin siinä panostusta oikeasti toimivaan suojaavaan maastoon (1 noppa lisää, eli käytännössä yksi äijä lisää ryhmäkokoon riippumatta tulivoimasta, on lopulta aika pieni efekti kovasta suojasta.

              Mutta FoF:in tarkoitus onkin vähän eri, kuin WW2:n yleensä, eli nopeat ja tappavat kahakat, joissa liikutaan paljon ja äijää kaatuu koko ajan. Mielestäni pelin suunnitteluperiaatteet tukevat juuri tätä, tarjoten kuitenkin mahdolllisuuksia taktikointiin.

              Mutta kyllä se Graalin Malja WW2:llekin löytyy vielä (vaikka monille se FoW onkin)

              • Ammus- ja kranaattikirjanpidosta voi vielä sopimuksella luopua, mutta “fatigue” ja “used” -tiloista on pakko pitää kirjaa yksilötasolla tai peli ei vaan toimi.

                Tämä voi toimia ihan hyvin pienemmillä joukoilla, mutta jos pelissä on tarkoitus olla 1-2 joukkuetta per puoli? Laudalla juoksee siis reilu sata ukkelia, joilla jokaisella touvissa ikioma nippu markkereita… joo, ei kiitos. Esimerkkiskenujen ja joukkorosterien koot ei musta ollenkaan natsaa sääntöjen hyvin vahvaan yksilöpainotukseen. Hitto, en mä halua edes mitata 50 äijän liikkeitä yksi kerrallaan.

  • avatar Juha

    Jos saat britit maaliin, niin saat tuoda ne heti kentälle, 3 x 4 fire team ja kessu. Eksoottiset modelit löytyy multa.

  • Katsotaan miten saarivaltion pojat edistyy, pitäisi ensin saada FoW jenkit pois alta ettei pöytä taas täyty puolivalmiista projekteista. En lupaa vielä mitään.

    Baptism of Fire III on yöpöydällä luettuna puoliväliin ja sain noi itänaapurin sankarit inventoituakin. Näemmä niitä olikin jo kasautunut pari joukkueellista, mikä mun näppituntumalla on BoF:iin jo aivan liikaa.

  • Niin, btw: Bill aikoi myös tulla huomenna peliin.

  • avatar Sami K.

    Ymmärrän. Ei ehkä sitten ole se peli mitä haetaan, jos aktivaatio ja kirjanpito on yksi äijä kerrallaan – tuontyylisen pelin kruunaamaton kuningas on Nuts! – ja sitähän aina voidaan pelata myös (puhutaan yhdestä ryhmästä / puoli silloin).

    No, katsellaan noita muita settejä tässä Kampfgruppe Kurskia odotellessa.

    Huomenna nähdään.

    • Olikohan mulla NUTS jossain vai pitikö se vaan ostaa… Chain Reaction on jossain joka tapauksessa.

      Joo, vähän samoja piirteitä molemmissa peleissä, ihan kivannäköinen mekaniikka joka kuitenkin menee helposti “tukkoon” jos ahnehtii liikaa joukkoja peliin. Fatigue -mekaniikka on mielenkiitoinen, mutta tosiaan aika kirjanpitointesiivinen.

      Sinänsä FoF:in suojamodeja voisi tuunata. Se on tehty nopeasti liikkuvaan peliin ja siitä puuttuu sellainen “munat turpeeseen” optio. On häkellyttävän vähän väliä ammutaanko sua kesken juoksun vai hyvissä asemissa. Tämä estää peli jumittamasta paikoilleen, mutta ei välttämättä sovi kaikkiin tilanteisiin. Aika harva juoksuhauta on vallattu ampumalla puolustajat pois avoimella pellolla seisten…

      • avatar Juha

        FoF desing painottaa nopeaa pelaamista (actionia), ei coverista coverin nysväämistä, ja siksi se sopii mulle. Hey ho, let’s go -mentaliteetilla ;-). Mutta toisaalta on siinä ero, ammutaanko juoksuun vai kun olet kunnolla suojassa. Neljä äijää juoksussa (save D3) hyvissä asemissa paikallaan talossa (save D6) ja jos on liivejä vielä niin… Mutta tästä ja muusta on käyty lähes jatkuvaa keskustelua Ambush alleyn foorumeilla ;-)

        • avatar Sami K.

          Lähinnä mielestäni systeemissä olisi kuninkaallinen tilaisuus nostaa puolustajan defense quality-noppaa yhdellä asteella kovasta suojasta yhden nopan lisäksi, jos suojaan on “pureutunut”(concealmentista sitten se yksi noppa).

        • Me ei olla taidettu kauhean aktiivisesti käyttää sitä “regularit paikoillaan suojassa” bonusta. Tosin pelatuilla skenuilla se vaikuttaa lähinnä siihen taakse jätettyyn sniperiin. Niin ja juuri kukaanhan ei ole uskaltanut varsinaisesti juosta, jolloin ero jäitkö nalkkiin avoimelle vai pääsitkö liikkeen loppuun ja suojaan on tasan yksi noppa.

          Joo, kun tuli Crossfiresta puhe olen tosiaan sitä aikoinaan jonkin verran pelannut. Todennäköisesti innovatiivisin peli, mitä olen ikinä nähnyt (ei mittanauhaa, ei vuoroja, oikeasti), mutta sillä on paha taipumus jumittaa sillä aukealla asuu kuolema. Sitten kaikki kykkii suojassa ja odottaa sitä onnekasta heittoa, jolla vastustajan kk saadaan pelistä pois. Niin ja se toimii hienosti vain ja tasan niin kauan, kun pelissä on pelkkää jalkaväkeä + tykistö. Tankkisäännöillä voi heittää vesilintua, ne vaan pilaa pelin eleganssin.

          Sinänsä se soveltuu erinomaisesti pelattavaksi FoW alustoilla.

          • avatar Juha

            Paikallaan nököttäviä regulaareja ei ole tosiaan paljoa nähty, koska olemme pääosin pelanneet näitä epäsymmetrisiä kähinöitä. Tosin juuri päättyneen minitarinan ensimmöisessä pelissä kokonainen ryhmä jenkkejä oli piiritettynä hoteliissa, joka itsessään antoi D3 suojan. Tappiot tulivat vasta kun he pakenivat paikalta Hummereilla ;-).

            • avatar Anonymous

              No eikös se paikallaa nököttäminen tarkoita, että säännöissä on se vika, että ei pääse tehokkaasti kiertämään sivustaan?

              • avatar Juha

                No eivät säännöt sitä estä, vai mitä tarkoitat? Ei säännöissä mitään vikaa ole, usein se on taktiikassa ;-)

                • avatar Anonymous

                  Viittasin Crossfireen Maxxonin kommentissa. En osaa kommentoida, onko vika heidän taktiikoissaan, joten oletin, että “paikallaan nökötys” koettiin sääntösetin ongelmaksi enemmän kuin taktiseksi osaamattomuudeksi.

                  Mielestäni tietynlaiset lainalaisuudet tosielämästä on hyvä olla pelissä, koska se inspiroi tosieläämän taktiikoita käyttämään. FOF:issa on omat lainalaisuutensa ja siksi hieman omanlaisensa taktiikat, useasti kuitenkin pääpiirteittäin tosielämässä toimivat toki.

                  • avatar Juha

                    Aivan, ymmärsin viittauksesi väärin ;-) Crossfirea olen vain kerran pelannut, joten ei ole oikein pohjaa. Fof antaa koukata sen kuin vain haluaa!

  • avatar Juha

    Force on Force on The Modern Skirmish game, kelpaa jopa West Pointin kadeteille!
    http://www.ospreypublishing.com/blog/West_Point_cadets_try_Force_on_Force/

You must be logged in to post a comment.