Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Historialliset sotapelit

Warhammer Ancient Battle Tournament 1.4.2012

Pelikoko : Uusin supplementti : Armies of the Antique (vuodelta 2011) : 2100 pistettä, muilla kirjoilla 1500 pinnaa.

Säännöt : Warhammer Ancient Battles 2.0, pelataan 28mm nappuloilla.

Pelipaikka ja hinta : N & T Kerhohuone, Nahkahousuntie 5, 3.kerros, Hinta on 10€ ei-jäsenille.

Armeijat : Kaikki armeijat kirjasta : Armies of Antiquity (rel 2). Vanhempiakin supplementteja saa käyttää, mieluummin kuitenkin tuota uudempaa, niin ovat ehkä vähän paremmin armeijat samalla viivalla… Multa saa AoA:n skannauksia.

Aikataulu :

Sunnuntai 1.4.2012
•    08.30 – 09.00 : saapuminen paikalle ja ilmoittautuminen, oman armeijan laittaminen pelikuntoon.
•    09.00 – 12.00 : Eka matsi
•    12.00 – 12.30 : Lounastauko (lounas on käytännössä kun pizzat tulevat)
•    12.30 – 15.30 : Toka matsi
•    15.30 – 18.30 : Kolmas matsi
•    19.00             : Hommat paketissa, ja tulosten julkaisu

Tilaa on kahdelletoista. Ilmoittautuminen tänne tai Sotavasaraan.

Turnaussäännöt :

Pisteytys, mahdolliset skenaariot yms kehitellään tässä matkan varrella, mutta varsin suoraviivaiseen toteutukseen pyritään näin ensimmäisessä turnauksessa.

Turnauksessa on lupa pelata maalaamattomilla armeijoilla,ja kevyt proxityskin on sallittua. Siis, voi täytettällä esim yksikköjen takarivejä väärän armeijan napeilla, yms. Kunhan nyt armeijan ja yksiköt kuitenkin tunnistaa oikeaksi.

Peleistä saa pisteitä 0-18, 20, 24 , armeijan maalauksesta ja ulkoasusta 0 – 8 pistettä.

Tulostusystävällinen sääntösetti : ancient-turnaus

Eka peli

Deployment : Heitetään noppaa, isomman heittänyt valitsee puolen. Uusi nopan heitto : isomman heittänyt saa valita kumpi laittaa ekan yksikön. Tämän jälkeen yksiköt vuorotellen paikalleen. Heitetään noppaa, isomman saanut saa valita aloittajan. Ekana joukkonsa kentälle laittanut saa aloitusheittoon +1.

Pelin kesto 6 vuoroa, tai kunnes aika loppuu.

Jätetään Break point tästä pelistä pois, muuten voittopisteet normaalisti, sivun 149 mukaan.

Turnauspisteet : 0 – 18 pistettä. 10 +/- 1 aina jokaista täyttä 150 pistettä erotuksessa kohti, WAB 2.0 kirjan pisteisiin skaalattuna.

Toka peli

Muuten sama kuin eka peli, mutta deploymenttiin otetaan reservit : kumpikin pelaaja jättää yli 20% joukoistaan (pistehinnasta laskien) reserviin.

Reservit : Merkkaa ennen deploymenttia miltä reunalta reservit tulevat ( voi merkata yksikkö kerrallaan ). Reservejä heitetään vuorosta 2 alkaen. Kaikki reservit tulevat kentälle kerralla eka yrityksellä 5+:lla, sitten 4+:lla, 3+:lla jne. Reserivit on asetettava valitulle reunalle, 4” syvyydelle ja 6” päydän kulmista. Reservit voivat kentälle tullessaan liikkua ja ampua normaalisti, mutteivat chargeta.

Pelin kesto 6 vuoroa, tai kunnes aika loppuu.

Turnauspisteet : 0 – 20 pistettä. 10 +/- 1 aina jokaista täyttä 150 pistettä erotuksessa kohti, WAB 2.0 kirjan pisteisiin skaalattuna. Ei Break Pointtia.

Kolmas peli

Deployment ja pelin kesto: kuten peli yksi.

Ennen Deploymenttia (ja puolen valintaa ) asetetaan kentälle kolme objektia, vuorotellen , aloittaja arpoen. Objektit asetetaan 15” päähän kentän pitkästä sivusta ja 12” päähän lyhyistä sivuista sekä toisistaan. Jos jo asetettu objekti tekee muiden asettamisen mahdottomaksi, säädetään objektien paikkaa tarpeen mukaan.

Objektia hallitsee 3” etäisyydellä objektin keskikohdasta oleva ei -fleaava yksikkö. Hallinnan prioriteetti menee näin :

  • Closed/Open -order unitti ennen skirmish -unittia
  • Isompi yksikkö

Objekteista jaetaan kaksi turnauspistettä per objekti, ja victory pointeista 0 – 18 pistettä kuten edellä, eli pelistä voi maksimissaan saada siis 24 pistettä.

Peli päättyy, mikäli toinen armeija menee Break Pointtiinsa. Tällöin lasketaan pisteet, se pelaaja joka ei mennyt break pointiin saa kaikki objektipisteet.

Break Pointia varten armeijan pistearvo lasketaan näin : 2 pistettä jokaisesta formed unitista, +1 piste jos formed unit on yli 300 pisteen arvoinen. 2 pistettä norsusta. 1 piste skirmish yksiköstä, lisäpiste, jos skirmish yksikössä on 15+ modelia. Sankarit, sotakoneet ja scythed vaunut eivät nosta armeijan pistearvoa.

Break Point puolestaa on 25% armeijan pistearvosta, pyöristäen ylöspäin. Kun armeijan jäljelläoleva arvo menee Breaking Pointtiin, peli päättyy. Armeijan arvo vähenee näin : Tuhoutunut tai kentältä paennut yksikkö menettää pisteensä, Puoleen modeleista vähentänyt yksikkö menee puoleen arvoonsa, pyöristys alaspäin. Kuollut tai kentältä paennut kenraali vähentää armeijan pistearvoa kahdella, BSB yhdellä – vaikkeivat nämä heput siis nosta armeijan pistearvoa !

Turnauksen ykköspalkinto (massivisen pokaalin lisäksi ) :

FAQ :

Warhammer Ancient Battle Errata : Ancient faq

Q : Voiko elefantti käyttää kenraalin LD:tä tai BSB:tä ?

A : Ei voi.

WAB sääntöteknisiä asioita, mitkä on hyvä tietää :

Sääntötiivistelmä : WAB sääntösheetti

Armeijalistat :

  • yksi sotakone per 1200 pistettä (AoA II) – elllei toisin sanota armeijakirjassa
  • lippu, muusikko ja leaderi vievät 5 pistettä kukin. Skirmarit voivat ottaa vain leaderin. Samoin voi olla armeijakohtaisia poikkeuksia.

Sponsored by :

Bookmark and Share

64 comments to Warhammer Ancient Battle Tournament 1.4.2012

  • avatar Juha

    No täten ilmoittaudun mukaan, joko roomalaisilla (tylsää) tai kelteillä!

  • avatar sotalammas

    Kyllä mukana pitää olla tässä mittelössä. Minäkin kyllä ilmoittaudun tylsästi roomalaisilla =)

  • avatar JaakkoB

    Messissä ollaan. Roomalaisilla (kuinkas muutenkaan).

    Juha, otatko keltit?

  • avatar kalle

    Hyvältä näyttää. Roomalaisia on mukana, mutta onpahan aika paljon kaiken näköistä muutakin. Minäkin teen kakkosarmeijana roomalaisia, joita voin siis lainata turnauksessa. Maaleihin ne ei välttämättä tohon mennessä ehdi, ehkäpä kuitenkin.

    • avatar Juha

      Hoi, multa saa joku koko joukon roomalaisia lainaan peliin, jos tarvitsee täydennystä. Löytyy legioonaa, auxiliaa, ratsuväkeä ja sotakone (scorpio).

      • avatar kalle

        Hienoa, täytyy lähempänä turnausta tehdä listaa mahdollisista laina-armeijoista, koska kaikilla ilmoittautuneilla ei varmaankaan ole omaa armeijaa.

  • avatar kalle

    11 pelaajaa on jo ilmauttautunut peleihin, eli hyvältä näyttää. Pidetään reenipelejä about noina Teemun mainostamina päivinä :

    ma 30.1.
    ma 6.2.
    ke 8.2.
    pe-su 17.-19.2.

    Tarkemmin noista päivien lähestyessä.

  • avatar Teemu

    Tosiaan jos osa tylsistä haluaa olla vähemmän tylsiä, niin täältä vois saada lainaksi Egyptiläisiä ja Hopliitteja.

    Tsekatkaa myös:

    http://store.warlordgames.com/pre-order—macedonian-phalangites-8049-p.asp

    Teemu

  • avatar kalle

    Turnauksen skenaariot ja pistelasku on lisätty, kattokaa ja kommentoikaa, niin säädetään kuntoon.

  • avatar kalle

    Huomatkaa uusi uljas Sponsorimme ! Fantsulta on tullut käsittämätön läjä uusia historic nappeja hyllyihin, joten kipin kapin hankkimaan sieltä pussilliset paketteja askarreltaviksi.

    Fantasiapelit tukee Ancient turnausta muhkealla palkinnolla, joten nyt kannattaa alkaa reenaamaan veren maku suussa.

  • avatar kalle

    Löytyiskös persialaisille vastusta ? Torstaina taikka sunnuntaina ?

  • avatar kalle

    Seuraavaa harjoitusvastustajaa otetaan vastaan ! Henryn kanssa otettiin reenipeli, rapsaa tuolla : http://www.sotavasara.net/keskustelu/viewtopic.php?f=11&t=100131&start=20

    Paljon meni sääntöjä pieleen, joten harjootusta tarttetaan. Mutta hauskaa oli :)

  • avatar Marko Sysipuro

    Saiskos sulta Kalle skannausta/kopiota Hoplite Greek tai Later Hoplite Greek -listoista? En nyt tähän hätään jaksa tilata koko armeijakirjaa ja Fantsussakaan sitä ei ollut ainakaan netin mukaan myynnissä. (Ellei sitten ole Stadin pelikaupassa.)

    T. Marko

  • avatar kalle

    Lisäsin tänne linkin WAB 2.0:n faqiin. Kannattaa katsoa etenkin nämä (eli nämä olin itse ymmärtänyt väärin, tai en saanut sääntiksestä mitään tolkkua asian suhteen) :

    – front / flank / rear -charget. Toimii aivan erilailla kuin fabassa tai miten sen intuitiivisesti ajattelisi.
    – miten toimitaan, jos chargeaja ylettyy fleeaavaan yksikköön.

  • avatar Teemu

    Tossa on muuten ristiriita:

    Armeijat : Kaikki armeijat kirjasta : Armies of Antiquity. ____Muut mahdolliset supplementit eivät ole käytössä.____

    Kuitenkin yllä sanotaan, että 2000p AoA ja 1500p. muista kirjoista.

    Teemu

    • avatar kalle

      Joo, toi oli alkuperäinen ajatus, mutta otin siihen vähän sallivampaa otetta… Päivitin tonne postaukseen, sillei että vanhempiakin supplementteja saa käyttää, kunhan suostuu potemaan vähän huonoa omaatuntoa :)

      • avatar Teemu

        Noissa varsinaisissa lisäosissa on monipuolisemmin vaihtoehtoja, mutta näyttäis siltä, että AoA:lla saa vähän enemmän joukkoja…

        Kyssäri: lisäosassa Macedonialaisialla on ballistojen lisäksi stone thrower, AoA:ssa vain ballistoja. Voiko ottaa lisäosien vastaavista listoista yksiköitä, jos kertoo niiden hinnan 1,4:llä? (Tosin ballistojen hinnat ovat samat molemmissa…)

        1 sotakone / 1200p… tarkoittaako, että per alkava 1200p.?

        Teemu

        • avatar kalle

          1200 pistettä -> 1 sotakone. 2400 pistettä -> 2 sotakonetta, capice ? Ellei listassa toisin sanota.
          Eikä rusinoiden poimimista eri kirjoista, kiitos :)

  • avatar Marko Sysipuro

    Hei hei, mikäs kotiinpäinvetojuttu tuo kolmosskenaario on. Pelottaako persialaispelaajaa kreikkalaisten miehinen voima niin paljon, että lipullisille yksiköille on annettu etu. Jos poikasi ei ole vielä huomauttanut, niin kreikkalaisethan eivät saa lippuja mihinkään yksikköön. Paitsi jos pelaavat nimenomaan varhaisella kreikkalaislistalla Thebalaisvaroiantilla ja ottavat Xerxesiltä allyja. Todellista persialaisten kieroilua. :-)

    • avatar kalle

      Reikkalaiset voi tulla yrittää puskemaan persiaaneja pois objektilta, eikä jäädä tärisemään sinne omaan nurkkaansa 3+ saven shieldwallfalangiensa suojaan.

      Täytyypä tässä joku päivä käyttää vähän aikaa noihin skenaarioiden läpikäyntiin. Ancient sääntis ei myöskään määritä pelien kierrosten määrää, määritellään siihen joku kesto. Samoin deployment on kaikkea muuta kuin määritelty asia. I’ll tingel öbaut it.

  • avatar kalle

    Kirjoittelin vähän auki noista skenaarioita, päivitin asioita sieltä ja täältä yms.

    • avatar Marko Sysipuro

      Halaut varmaan korjata tuon, että reservejä heitetään vuorosta 3 alkaen, mutta reservit tulevat jo vuorosta 2 alkaen. :-)

      • avatar kalle

        Joo, olen arponut ottaako reservit kakkos- vai kolmoskiekasta alkaen. WAB sääntiksessähän ei ole pelin kierrosten määrää, vaan pelataan breaking pointtiin. Turnauksessa tuntuisi fiksummalta pelata rajattu määrä kierroksia, mutta esim reservien heiton aloittaminen kolmoskiekalta tuntuu aika myöhäiseltä. Taidan siis muuttaa tuon heittelyn alkamaan kakkosesta.

        Ei ole oikein riittävää tuntumaa pelien kestoon, että uskaltaisi mennä tuohon rajaamattomaan kierrosmäärään, mikä toisaalta tuntuisi ihan hyvältä tavalta pelata tätä.

  • avatar JaakkoB

    Noista WAB sääntöteknisistä jutuista on varmaan hyvä täsmentää etteivät nuo 5 pistettä per komentomodeli tai 1 sotakone per 1200 pistettä päde kaikille armeijoille, vaan osalla on omat rajansa/pisteensä.

    Mielestäni kreikkalaisia voisi auttaa sen verran että voisivat tuossa objektiveskorauksessa laskea pelin päättyessä yksiköllään olevan lipun mikäli käyttävät tähän jäljelle jääneitä oraakkelipisteitä.

    • avatar kalle

      Hyviä pointteja, päivitin. Taidan muuttaa kolmosskenaariossa vielä closed order -yksikön sijaan formed yksikön. Pitää vaan tarkistaa kotosalla termit, eli ajatus lähinnä vaan se, että open- tai closed -yksikkö vie objekti skirmareiden nenän edestä, mutta open- ja closed -orderiin on varmaan tarpeetonta tehdä eroa.

      • avatar Sami K.

        Samurait eivät myöskään saa lippuja ensinkään, eivätkä myöskään mitään oraakkelipisteitä. Kannattaa rehellisesti vaan miettiä se homma uudestaan.

        • avatar kalle

          Ookoo, päivitetty. Muistuttaisin siitä, että WAB:issa lippu on myös aina iso riski, lipun kaappauksesta saa 100 pistettä, eli en nyt sanoisi että pienen pieni siima lipuille on niin vakava asia. Mutta, tämä objektin constestointi prioriteetti asia on aika pieni.

  • avatar Marko Sysipuro

    Niin ja ainakin erratan mukaan näyttäisi sittenkin siltä, että formed open order yksiköt saavatkin +2 combat resolution bonuksen. Erratan toiseksi viimeisellä sivulla (itseasiassa faqin puolella) puhuttaessa leadershipin rankbonuksesta mainitaan erikseen myös lopussa, että max combat resolution bonus rankeista sekä closed että open order -ykiköille on +2.

  • avatar kalle

    FAQ : What Leadership rank bonus do open order infantry warbands get?
    The warband rank bonuses for combat resolution and leadership are separate. So all infantry warbands can enjoy
    up to +3 leadership bonus for ranks, while there is a maximum combat resolution rank bonus of +2 for
    close or open order infantry.

  • Tätä voisi melkein harkita pelattavaksi. Jostain pitäisi vaan hoitaa joku maalaamaan ukot

    • avatar kalle

      Mä maalaan sulle parhaillaan – lainaan – roomalaislegioonaa. Tosin taitaa jäädä sille tasolle, että yhden yksikön eturivissä on maalia… Ehkä kahden tai kolmen.

      Lainaan saa tällaisen roomalaisjoukon (Tapsa, tai kuka tarviikaan) : 5 * 20 legioonalaista. Niille voi itse keksiä veteraaniuden, pretorian guardiuden yms. Yksi kopla soveltuu erityisesti auxiliareiksi. Lisäksi, jos erikseen pyytää niin voin tuoda High Elf ratsastajia roomalaisiksi ratsumiehiksi, kun luultavasti en kerkeä roomalaisratsuja sunnuntaiksi kokoamaan.

      • Mä haluun pelata barbaareja :) (= örkkejä)

        Tuli kaverin polttarit lauantaille, joten jää nää kekkerit väliin, mutta pitää
        varmaan ainaki toi ohjekirja ostaa ja sitten etsiä joku palkkamaalari sotavasarasta.

        Ukothan ei maksa mitään kun noita on yhdessä boxissa 30 kpl.

  • avatar Sami K.

    Meinasin tulla jo lauantaiksi pelaamaan…olisi se kyllä aika tavalla ketuttanut tulla ovelle aamulla turhaan.

    Oma veikkaus on, että peasant revolt-japsiarmeija on suht hanurista ja kuolee esim. massajousitulta vastaan, tai 3+ saveja vastaan (itsellähän on kaunis save – ), ainoa, mitä vastaan varmaan pärjää hyvin, on toiset kevyesti panssaroidut lähitaisteluarmeijat.

    Mutta näillä Yareilla mennään, niin pääsee vähän hommaan sisään. Ihmetyttää näin vanhana Faba-pelaajana tuo yksiköiden hinnoittelu. Pelataan hieman modattua seiskaedikkaa, jossa hintahaitari suht tavallisen ihmisen välillä voi olla lähemmäs 20 pistettä? Esim. barbaarit ovat 5 pojoa, hyödyllisillä Warband-säännöillä, ja säännöt vielä antavat semi-stubbornin isoille läjille, kun taas samurait maksavat jotain 22 pojoa “pakollisilla” optioilla. Eiväthän Chaos Warrioritkaan noin paljon maksaneet!

    No, näkee sitten. Ja aina on Hail Caesar, Impetus ja Warmaster Ancients.

  • avatar kalle

    Lisäsin tonne pdf:nä sääntösetin, mukavampi tulostaa kuin suoraan www -sivulta.

  • avatar kalle

    Turnauksen parhaalle armeijalle on mitali tiedossa, joten vielä kannattaa sutia viimeiset viimeistelyt.

    • avatar Marko Sysipuro

      Joo, mä sain just liimattua armeijan kasaan ja aloitankin sitten maalaamisen. Noot! :-)
      Nyt osaa arvostaa one piece -metallifiguja, kun on koonnut kreikkalaisia miljoonasta osasta. Ehkä “huvittavinta” on yrittää liimata hopliittien kypäriin harjaksia.

  • avatar Marko Sysipuro

    Tuli muuten mieleen, että miten menee pistelasku noiden 1500 pisteen armeijoiden kanssa, kun ne pelaavat 2100 pisteen armeijoita vastaan? 1500p armeijoistahan ei saa tuota 18 pistettä irti vaikka voittajalta ei kuolisi mitään ja voittaja saisi vielä kaikki aluepisteetkin ja lisäpisteet kenusta ja armeijan standardista ja parista yksikköbannerista. Silti voi jäädä alle 18 pisteeseen. Sen sijaan toisin päin 18 pistettä voi tulla täyteen 1500p armeijalle jo ennen kuin vihollinen on edes kokonaan tuhottu.

    Ei siten että MINÄ niitä pisteitä olisin keräämässä, mutta JOKU muu 2100p listalla pelaaja voi haluta pisteitä. Mähän en ole kreikkalaisilla vielä ikinä peliä voittanut WAB:ssa. :-)

  • avatar Teemu

    No niin Markolta ja kreikkalaisilta meni sitten voittamisneitsyys wabissa.

    Oikein mukava turnaus, helppo näin voittajana sanoa… ;-)
    eikä happikaan loppunut.

    Harmi että osa pelaajista jäi tulematta, Juha ja keltit ois ollu virkistävä vaihtelu. Nyt ei kentällä nähty yhtään warbandia. Ittelle kaks kertaa vastassa rooma ja kerran Markon tutut hopliiti. No roomalaisilla pyyhittiin pöytää!

    Laitanpa huomenna peliraportit.

    Kuvia pliiS ja tulokset!

    Teemu

  • avatar kalle

    Tulokset :
    Name Points Army Total Difference
    1. Teemu Kujala 49 6 55 0 Macedonia
    2. Jaakko Björklund 39 6 45 0 Rome
    3. Marko Sysipuro 44 0 44 0 Sparta
    4. Kalle Mannonen 32 6 38 0 Persian
    5. Henry Hyttinen 25 3 28 0 Rome
    6. Sami Kilpinen 23 3 26 0 Japanese
    7. Ville Mannonen 19 0 19 0 Rome
    8. Mika Vuorio 11 6 17 0 Tuareg

  • avatar Teemu

    Ja tässä luvattua raporttia peleistä

    1. Peli Henryn roomalaisia vastaan, roomalaisten tuhoamamn kreikkalaisen kaupungin raunioissa.
    Joukot deployattiin klassisen Makedonian mallin mukaan phalanxit keskelle pienellä porrastuksella, companions Aleksanterin kanssa oikeaan flankkiin, skirmaavat hypaspistit niiden suojaksi, toiset skirmaajat suojaamaan toista laitaa / phalanxeja. Roomalaiset asettuivat phalanxeja vastaan ja deployasivat sotakoneensa kukkulalle. Aleksanteri vei hyvällä suunnittelullaan (stratagem sääntö 20p.) pelin aloituksen Makedonialle.

    Aleksanteri ohjasi wedge-muodostelmassa olevan persian companions yksikön asemiin temppelistä suojaa hakien. Hypaspistit etenivät kohti roomalaisia blokkeja ja skirmaajat kohti sotakoneita, joita roomalaisten auxiliaarit siirtyivät suojaamaan. Phalanxit etenivät.

    Skirmaajat hyökkäsivät roomalaisen kevyen jalkaväen kimppuun ja pitkäksi venytyt kahakka jumitti roomalaisten oikean sivustan. Roomalaisten blokit viivyttelivät hyökkäystä ja saivat kokea hypaspistien tarkan (bs4 javelineja) keihässateen niskassaan… pelkäsivät Aleksanterin kiilan kylkihyökkäystä.

    Vihdoin taistelulinjat kohtasivat ja phalanxit kärsivät painavien heittokeihäiden sateessa. Aleksanteri ja Makedonian pyhälippu pitivät phalanxit ruodussa.
    Alun jälkeen roomalaiset eivät saaneet niin pahaa jälkeä aikaiseksi ja vaaka alkoi kääntyä phalanxien eduksi. Yksi roomalaisista yksiköistä joutui kylkihyökkayksen kohteeksi, pelästyi ja pakeni tämä tai jokin break aiheutti roomalaisten rintamalinjan murenemisen. Yksi phalanxeista jyräsi alleen roomalaisten bsb:n, hypaspistit tekivät roomalaisten kenraalille 2 haavaa javelineilla. Verta vuotava kenraali saattoi vain katsoa kuinka hänen armeijansa suli pois, kunnes hän itsekin jäi hyrän alle…

    Rooma oli kukistettu ainakin toistaiseksi.

    Lisää tarinaa huomenna.

    Teemu

You must be logged in to post a comment.