Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Historialliset sotapelit

Warhammer Ancient Battle turnaustulokset 1.4.2012

Taustaa

Ensimmäinen järjestämäni Warhammer Ancien Battle -turnaus on onnellisesti takana !

Homman motivaatio lähti ihan alkujaan siitä, että olisi kiva pelailla Warhammerin seiskaedikkaa ja kun sattumalta uusi Ancient Battle kirja sattui ilmestymään sopivasti, niin sitähän piti kokeilla. No, Ancient Battle -säännöt ovat ihan tarpeeksi kutos/seiskaedikkaa täyttääkseen tämän tarpeen, toisaalta kuitenkin aivan eri peli. Suurin osa armeijoista on kuitenkin pääasiassa kolmosen stattiriviä kauttaaltaan : WS3, S3, T3 I3.  Pienin eroin armeijoiden organisoituneisuudessa, panssaroinniessa ja nopeudessa.

Ensimmäinen vaikea valinta oli tietenkin armeijavalinta – vaikka ne kaikki ovatkin ihmisiä. No, Fantasiapelit ratkaisi asian lopulta helpolla, kaupassa oli sattumalta sopivaan aikaan erittäin edullisia antiikin persialaisia myynnissä, joten niistäpä sitten tein armeijan. Armeijan säännötkin näyttivät ihan mukavilta, listaan saa vähän kaikkea halutessaan : vaunuja, hyviä ampujia, ihan OK lähitaisteluyksiköitä ja erilaisia ratsuja. Loistavaa. Siihen kun vauhtiin pääsi, tuli koottua myös roomalaisarmeija, joka on kylläkin vielä maalaamatta.

Turnauksen skenaariot

Ancient Battlesta ei ole pahemmin turnauksia järjestetty, ja kakkosedikasta vielä vähemmän, joten piti vähän säveltää.Koska useimmilla potentiaalisilla osallistujilla kuitenkin on kokemusta faban pelaamisesta, otin deploymenttiperiaatteeksi ihan suoraan seiskaedikan pitched battlen. Pistelaskuksi pääasiassa ETC -turnausten victory pointsit. Kuitenkin siten, että turnauksen kolmessa pelissä aina jaossa oleva pistemäärä kasvaa, jolloin alussa tapahtuvat isot voitot eivät heti ehkä ratkaisisi turnausta.

Ancient Battlesissa ei sääntökirjassa ole mitään pelin kestoa, vaan ilmeisesti tarkoitus on pelata pelit aina breiking pointtiin. Ihan hyvä niin, mutta turnauspelillä on hyvä olla ennakoitava kesto, joten pistin kestoksi kuusi kierrosta. Viime hetkellä säädin tämän vielä niin, että 4+:lla pelissä on vielä seitsemäs vuoro. Tämä siksi, että hitaimmillakin hopliiteilla on mahdollisuus päästä joskus tappelemaankin. Tämä oli ihan hyvä viritelmä mielestäni.

Skenaarioina pelattiin pääasiassa vanhaa kunnon pitched battlea, mutta kakkospeliin otin kuitenkin WAB -sääntökirjasta reservi -kuvion mukaan. Tosin hiukan nopeutettuna, jo kakkosvuorosta alkaen, tämäkin pelin lyhyemmän keston nimissä. Reservien tulo kentän sivulta tuo aikamoista vipinää peliin, mutta kentälle tulevan reservin vauhtia pitää seuraavalla kerralla vähän rajoittaa, nyt oma pelini kärsi vastustajan vikkelästä ratsuväestä liikaa… Oma moka.

Kolmosskenaarioon otettiin breiking point mukaan, samoin kolme objektia. Objektit toimivat hyvin, mutta breiking pointin laskemisesta tuskin kukaan on innostunut – vähintäänkin pitää ensi kerralla ohjeistaa breiking pointin laskeminen paremmin.

Turnaus

Harmillisesti turnaukseen tuli muutamia peruutuksia loppumetreillä, ja joku ei ihan ilmoittamatta ilmeisesti kyennyt paikalle. Niinpä jäivät Keltit ja Viikingit ainakin näkemättä.Pistäkääpäs pojat armeijat iskuun, seuraava turnaus tulee syksyllä. Pistän äänestystä ajankohdasta hyvissä ajoissa tulemaan.

Pelikokona uuden Armies of Antique -kirjan 2100 pinnaa tai vanhojen kirjojen 1500 pinnaa tuntuu ihan sopivalta koolta. Pelit pysyvät säädyllisen mittaisina, mutta mielestäni kentälle saa kuitenkin ihan asiallisen armeijan. Luultavasti seuraava turnaus mennään samalla koolla, niin uusien kenraalienkin on helppo tulla hommaan mukaan, ei tarvita mitään ihan älyttömiä hordeja.

Vähemmän yllättävästi tällä kertaa kentillä nähtiin kolmet kreikkalaiset ja kahdet kreikkalaiset. Eksotiikkaa edustivat Samin japanilaiset, mun persialaiset sekä Mikan Kameliratsastajat.

Etenkin Jaakon Roomalaiset, Mikan Tuaregit sekä Teemun Hopliitit (ja mun Persialaiset) oli todella tyylikkäitä armeijoita. Seuraavaan turnaukseen saadaan luultavasti ainakin pari komeata maalattua armeijaa lisää.

Tämä oli muuten ensimmäinen järjestämäni turnaus, jossa kaikki pelaajat olivat kerholaisia ! (paitti mun kiintiöjälkeläinen).  Turnaus pelattiin todella rennossa herrasmieshengessä, niinkuin figupelit kuuluu pelatakin. Parasta mahdollista sunnuntaipäivän viihdettä.

Lopulliset tulokset :

Nimi, Pelipisteet, maalaus, Total, Armeijan nimi
1. Teemu Kujala 49 6 55  Macedonia
2. Jaakko Björklund 39 6 45  Rome
3. Marko Sysipuro 44 0 44 Sparta
4. Kalle Mannonen 32 6 38  Persian
5. Henry Hyttinen 25 3 28  Rome
6. Sami Kilpinen 23 3 26  Japanese
7. Ville Mannonen 19 0 19  Rome
8. Mika Vuorio 11 6 17  Tuareg

Kuvakavalkaadia :

Teemun voittoisat Hopliitit, upea armeija :

Paras armeija -palkinnon voittaneet Tuaregit :

Jaakon aivan upeat roomalaiset :

Tässä ratkaisupeli : Isolla voitolla Jaakko olisi noussut turnausvoittoon. No, tuli niukka tappio ja kakkossija.

Täällä mun ekapelissä Tuaregit kunnolla saarrettuina :

Kiitos kaikille. Oli kivaa, ja tätä tulee toivottavasti lisää !

Bookmark and Share

26 comments to Warhammer Ancient Battle turnaustulokset 1.4.2012

  • avatar Teemu

    Kiitos Kallelle järkkäämisestä! Lisää maistuis ja voin tulla järkkäämään. Välillä vois testata myös Hail Caesaria lisää.

    Hyviä kuvia, saatiin pippelitkin mukaan!

    Teemu

    • avatar Marko Sysipuro

      Jep. Kiitos ja lisää tosiaan maistuisi ja 2100p tuntui ihan hyvältä. Mitähän kokoa maailmalla mahdetaan pelata?

      Spartalaisten drilled/stubborn-combolla on niin helppo pelata, joten pitäisi opetella pelaamaan jäykkiä normihopliitteejakin.

      Muutenkin hopliitit ovat nyt sudin alla ja voin ilolla sanoa, että koko armeija on jo luopunut kenttäharmaasta ja saa päälleen paraikaa vaatteita…

  • Hmmm… millä basetuksella olette pelanneet HC:ta? Mietin tässä, miten järjestäisin omat joukkoni.

  • avatar Sami K.

    Kuulemma vain yhden pelin verran on Marko testannut sitä, ja ei ainakaan millään kiinteillä baseilla. Eikös tuo 8×2 infantrylle ole hyvä lähtökohta, sitten rivejä lisää, jos ukkkoja on liikaa.

    Tuo peli vaikuttaa vievän Warmasteria eteenpäin niin paljon, että kyllä ainakin historiallisten suhteen se näyttäisi voittavan edeltäjänsä. Vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, ja jos sinulla, Maxxon, on sääntökirja ja haluat pelata, olen erittäin valmis testaamaan.

    Toinen viestini jäi johonkin limboon, mutta 6-milliset Rapierin ukot ovat sen verran hienoja, että sen skaalan armeijoiden kokoaminen (varsinkin, kun yksi 28-millinen historiallinen Shieldwall-armeija on jo hommattu) kiinnostaisi paljon enemmän, kuin lisää 28-millisiä. Mutta onko tuo 28mm nyt lopullinen sana kerholla? Saako turnauksissa pelata skaaloja ristiin (tietty oikein basetettuna), kerta High Elfitkin saivat osallistua?

    Tosin näköjään Hail Caesarissa on listat vain klassisille ja sitä aiemmille listoille, eli shieldwall-ajan armeijalla ei edes pääse mukaan, ellei löydy sopivaa proxya (late romans, lähinnä?)

    Kannattaa googlata 6mm rapier romans (ylin hakutulos), jos kiinnostaa. Linkkejä en enää tähän mahtavaan keskusteluformaattiin laita, sillä se näköjään saa viestit häviämään.

    • Joo, ei mitään kiinteää. Mulla kaikki jalkaväki menee 25mm prikoille ja siitä ei tingitä minkään sääntöjen takia.

      Wirallisiin ukkomääriin wirallisilla leveyksillä on liki mahdoton päästä ilman jotain kiinteää multibasetusta. Jostain on siis pakko joustaa ja silloin on parempi että kaikki joustaa samaan suuntaan.

      Mulla on vanhoja peruja 80x80mm ja 120x60mm baseja. Jälkimmäinen on kaakeille himppa nihkeä.
      Lisäksi tilasin kokeeksi yhden 6×4 sabot basen, ja sehän on melko nerokas paitsi että sitähän ei sitten järjestetä uudestaan marssirivistöön. Ne kyllä tekisi customina mitä vaan kokoja, kunhan tilaa sopivan nipun.

      80x80mm vetää 3×2 tai 3×3 ukkoa, niitä kun laittaa kaksi tai kolme vierekkäin siinä on yksikkö. Järjestämällä ne peräkkäin saa marssimuodostelman.

      HC:ssahan ukkojen määrällä ei oikeasti ole yhtään mitään väliä. Sen sijaan jos basejen koot ei stemmaa, siitä tulee kaikennäköistä migreeniä.

      Yksikköjen olisi kuitenkin kiva näyttää hyvältä, ja mähän en millään pohjamaaliprikaatilla pelaa. Niinpä tässä yritän arpoa paljonko pitää maalata lisää figuja, että niistä saa pelikelpoisen armeijan, tai kolme (Projekti T).

      P.S. Black Treellä oli pimeä aika aleessa, niin sorruin tilaamaan nipun sakseja.

  • avatar JaakkoB

    Kiitos kaikille oikein mukavasta ja rennosta turnauksesta ja etenkin Kallelle järkkäämisestä.

    Tästä jäi tosi hyvä maku suuhun ja oonkin taas pläräilly AoA:ia ja suunnitellut (jälleen) kartagolaisarmeijaani. Pitääpä taas pian ottaa joki 1vs1 vääntö kerholla.

    En itse suostu/ala pelaamaan eri skaaloilla vastakkain – tosin 20vs25mm menee vielä pitkin hampain. Tämähän on vähän samaa kun että toinen pelaa tyhjillä prikoilla ja toinen viimeistellyllä armeijalla. Visuaalisuus on ainakin minulle tässä yksi tärkeimmistä elementeistä. Proxyttaminen esim. high elffeillä ei sekään ole kovin houkuttelevaa, mutta tämä nyt vielä menee (örkit vs. ancient armeija ei oikein).

    Sori jos olen kranttu :)

    BTW onko kukaan muuten nähnyt tai kähminyt hyllystä mun Armies of Antiquity 1:stä (tai mikä sen nimi nyt olikaan) – sitä aikaisempaa versiota armeijalistakokoelmista? Se oli palautettu hyllyyn kun olin lainannut Mikolle mutta on nyt kateissa.

  • avatar teemu

    Joo. Myös mulla ja Markolla on ukot 20x20mm basetuksessa, toki multibasetusta suosien. Mikalla taitaa olla sekä 20, että 25mm prikkoja käytössä.
    Jaakko, luulen että se vanha aoa on mun jäljiltä jossain, siis himassa tai kertsillä. Tsekkaan tänään himasta.

    Teemu

  • avatar Marko Sysipuro

    Hail Ceasarissa normijalkaväkiyksikkö on 160-200mm leveä ja pienemmät yksiköt 80-120mm leveitä. Ratsuväellä samat mitat ovat 150-200mm ja 75-100mm. Syvyydellä ei ole hirveästi merkitystä, mutta normiyksiköt taistelevat (myös ratsuväki) kaksi ukkoa syvinä, hopliiteille suositellaan 3:n ukon syvyyttä esteettisistä syistä ja piket ja warbandit ovat 4 rankkia syviä. Eikä pelissä poisteta ukkoja yksiköistä vaan vain koko yksikkö aina kerrallaan.

    Eli HC:iin voi ihan hyvin tehdä mittaohjeistukseen sopivia movement traytä ja laittaa sen päälle sitten niin paljon ukkoja kuin haluaa ja hyvältä näyttää.

    Yksiköitä tosin tarvitaan periaatteessa paljon enemmän kuin esim. WAB:ssa. Normi divisioonassa pitäisi olla yleensä vähintään 4 ei-skirmausyksikköä ja yhdellä puolella mielellään 3 divisioonaa. Eli tämä tekee yhteensä 12 yksikköä (esim. 20mm basetuksella minimissään 192+ jalkaväkifigua) plus skirmaajat. Toisaalta, koko peli perustuu siihen, että tehkää niin kuin haluatte. Pelin suunnittelijat eivät itsekään noudata omassa sääntökirjassaan näitä armeijalistakirjan mukana tulleita ohjeistuksia. :-)

    • Syvyydellä on väliä interpenetraation kanssa (koska liikettä ei saa lopettaa toisen yksikön päälle). Kieltämättä melko marginaalista, mutta kuitenkin…

      Leveys on teoriassa melko vapaa, mutta jos molemmat eivät noudata samaa leveyttä tulee näitä perinteisiä “kuka mahtuu tappelemaan” -ongelmia, joiden takia mun 80mm leveät kärryt saa WABissa aina 6-0 turpiin rupuisimmilta skirmaajiltakin. Tää on just tää ero: voihan sitä pelata mutta…

      Seuraava ongelma on sitten, miten ne 24cm leveät perusyksiköt saadaan mahtumaan ja liikkumaan normaalilla 6×4 -pöydällä. Peli on tehty niin isoille pöydille, ettei erkilläkään ole oikeasti sellaisia…

      12 yksikköä x 24cm leveys = 288cm. 12×16 = 192cm. Vähän on kortilla liikkumatila 180cm leveällä pöydällä.

      • avatar Marko Sysipuro

        Ainakin pelintekijöiden mukaan HC on tarkoitettu ihan perinteisellä 6×4 pöydällä pelattavaksi, mutta ymmärrän huolesi. (Black Powder onkin sitten eri juttu.) Hail Ceasarissa on tärkeää myös olla joukkoja takana tukemassa, joten ihan kaikkea ei tarvitse “riviin” laittaa ja rintamaan tulee kuitenkin aukkoja, kun osa joukoista etenee ja osa ei.

        Tuollaisissa “liian leveät vaunut” -tilanteissa, varsinkin kun ongelma on selvästi etukäteen tiedossa, voivat herrasmiehet etukäteenkin tietysti sopia, että lyömään pääsee vain tietty määrä ukkoja.

        Minulla ja Teemulla ei ainakaan ollut ongelmia ekassa pelissämme 6×4-pöydällä vaikka kummallakin oli muistaakseni jotain 10 yksikköä pelissä. Silti roomalaiset onnistuivat kiertämään ateenalaisteni kylkeen. Ja aina voi pelata pienemmillä armeijoilla, kuten HC:n tekijätkin tekevät välillä sääntökirjassa – esim. juuri kreikkalaisilla.

        • Sain just eilen HC:n armeijakirjan ja kyllä putosi pohja tältä ajatukselta. “Standardin” 300 pisteen armeijaan vaadittava figumäärä on astronominen (ellei sitten rupea peeloilemaan jollain 8 figun “yksiköillä”). Vaikka skaalaisi vähän alaspäin siitä 24-48 figua/yksikkö normista.

          Tosin eipä pelintekijöiden matematiikkakaan oikein vakuuta. Useimpien armeijoiden perusyksiköt on siinä 30 pisteen kieppeillä, ja niitä pitäisi saada vähintään 12 kolmeen divisioonaan. 12 x 30 = 360pts. Milläs pisteillä niitä skirmaajia yms. ostellaan sitten 300pts. armeijassa, ei niiden hinnat kuitenkaan negatiivisia ole…

          Jos nyt heitetään ilmaan, että mulla on 100 hopliittia maaleissa (rupusakkiahan ei huomioida). Siitä voisi tehdä vaikka 5 kpl 18 vahvaa yksikköä 160x80mm baseille. Mutta onko se vaan niin, että peli ei toimi näin pienellä yksikkömäärällä? Seuraava vaihtehto on lätkiä 10 äijää 120x60mm baseille, mutta siinä ei sitten falangissa ole enää ollenkaan syvyyttä. Tällä saisi keploteltua yksikkömäärän kymmeneen, eli kahteen divisioonaan. HC on kuitenkin musta peli, jonka kuuluu näyttää hyvältä.

          WABissa näistähän saa 100×15 = 1500 pinnaa, plus tukijoukot ja kenraali niin se reilu 2000 pinnan armeija on helposti kasassa.

          Hmmm… divisioonien määrän tarkoitus on tietysti tasata komentojärjestelmän satunnaisuutta. Ja toisaalta divarissa pitää olla tarpeeksi porukkaa, ettei sen liikutteleminen mene liian helpoksi.

          (Joo, muovi on halpaa mutta maalausaika ei ja pohjamaaliprikaatilla ei pelata)

          • avatar Sami

            Eli tukee vahvasti ajatusta pienellä skaalalla pelaamisesta. 6mm tai 10mm, jos siihen mennään, niin itsellä preferenssi 6mm. Silloin tulee helposti kasaan 24 äijää per yksikkö, ja voi tehdä isompiakin yksiköitä. Tietysti etäisyyksiä pitää vähän skaalata yksikköjen leveyksien mukaan, mutta sen voi sitten skaalata about niin, että tuuma kääntyy sentiksi. (jos vaikka 160mm leveiden yksiköiden sijaan pelataankin 60-80mm-leveillä yksiköillä).

            Näissä on sitä armeijan tuntua.

            • avatar kalle

              Kannattaiskohan alkaa kokoilemaan DBM -nappuloista Hail Caesariin sopivia ? Eiks ne ole ns 15 millisiä tai jotain ? Mulla on siell kerholla niitä jotain hopliittejä tai jotain, ja niilläkin olisi kiva leikkiä. Lisäksi mulla on kilo unkarilaisia 15mm nappeja odottamassa kokoamista ja maalaamista, ja niistä voisi alkaa tekemään jotain HC armeijaa.

              Eli eiköhän oteta projektiksi ottaa joskus talven tullen HC:tä 15mm napeilla ?

              6 millisethan on ihan kärpäsen paskan kokoisia, emmä niitä jaksa alkaa turaamaan.

              • avatar Sami

                En tiedä, mikä on 15-millisten hinta/määrä/laatusuhde (kuullut, että se ei ole erityisen hyvä), mutta ilomielin pelaan niillä klubin 15-millisillä.

                Niistä voisi hyvinkin saada tuon tuuma-senttikonversion ja vieläpä suht samoilla figumäärillä kuin 28mm.
                Kukaan ei arvosta mikroskaalan figujen tuomaa massiivisen armeijan fiilistä ja tunnetta…lopulta pöydällä se on oikeastaan tärkeätä, mielestäni yksittäisillä figuilla ei ole niinkään väliksi.

                Mutta makunsa kullakin. Pitää tutkia noita 15-millisiä, ja jos niitä tosiaan on vapaasti käytettävissä, niin tottakai niitä hyödynnetään myös. Pitää varmaan rebasettaa niitä, voin tulla toki auttamaan siinä. DBM:ssä ei muistaakseni elementillä hirveän monta äijää ollut (jotain 5-8 jalkaväelle).

                • avatar Niilo Kalakoski

                  Monet uudet 15-milliset (no usein oikeasti 18mm) ovat minusta tosi hyviä laadultaan. Hinta alkaa sitten toki nousta niissäkin, mennään jossain 3-4 EUR/8 jalkamiestä tai 4 ratsumiestä.

                  Äkkiä kuunnellen nuo DBM-baset voisivat sopia aika sujuvasti sentti-tuumakonversion jälkeen HC-pelailuun suhteella 4 alustaa=>1 HC yksikkö. 15mm DBM-base on aina 40mm leveä, 2×2 alustaa voisi mennä aika hyvin tuohonkin systeemiin?

                  • avatar Sami

                    Totta, tuo 80mm kuulostaa hyvältä.
                    Kukas tulee testaamaan peliä ensi viikolla? Ei tässä nyt talveen asti odotella testausta, turnauksesta varmaan oli puhe Kallella.

                    • avatar kalle

                      Ei riitä aivokapasiteetti ja aika lähiaikoina. Pikkusen olen HC:n sääntöjä pläräillyt, mutta menee varmaan ainakin kuukausi, ennen kuin olen ehtinyt sen kunnolla pänttäämään. Sitten voisi kokeilla noilla DBM alustoilla pelailla.

          • avatar Marko Sysipuro

            Mutta edelleenkin toistan, että HC:n suunnittelijat itsekin pelasivat esim. sääntökirjan hopliittitaistelun muistaakseni niin, että kummallakin puolella oli vain 4 hopliittiyksikköä ja 3 pientä kevytaseisten yksikköä yhteensä 2 divisioonassa per puoli.

            HC:n koko pointti onkin rennot pelit, eikä armeijalistojen tuijottaminen. Eli helpostiko noita rajoituksia purkaa. Tosin on totta, että pienemmillä divisioonamäärillä tuurin määrä paisuu entisestään…

            Pienemmillä figumäärillä tosin WAB toimii paremmin, mutta WAB:ssa olaan sitten taas siinä beissien koon ongelman äärellä.

  • avatar Sami

    Tässä väliajallahan voisi tietysti kokeilla Warmasteria, ja ennen kuin kukaan älähtää, aivan hyvin sitä voi 28-millisilläkin pelata, basetusta vaan pitää vähän muuttaa. Laittaa äijät 50x50mm (monster base)-alustoille, 4 jalkafigua tai 2 ratsufigua / 1 kärry (raskaat kärryt tuplasyvyydellä, shokkiratsuväki käyttää omia basejaan 2 peräkkäin).

    Itselläni on peruskirja, tosin sitä on erratoitu sen verran, että kokoamani PDF-versio (erratoiden kanssa) voi toimia paremmin, tai ainakin sieltä korvaavien sivujen tulostaminen.
    Tokihan tuo HC vie konseptia eteenpäin, mutta mistä sitä tietää, kumpi oikeasti toimii paremmin, jos ei koskaan kokeile.

    Sivunoottina mainittakoon, että olen myös itse päivittänyt Warmaster Fantasy-armeijalistat vastaamaan Warmaster Ancients-sääntöjä (eli örkit ovat 3:n attackin unreliable shock warbandeja, sen sijaan että olisivat vain tylsiä 4:n attackin infantrya, haltiat ovat “legioonaa” jne.), joka on siis helppoa pisteyttää siinä pelissä.
    Kiinnostaisi kovasti kokeilla pelata sitä Warhammer-figuilla em. basetuksen kanssa (ei siis tietenkään tarvitse olla kiinteänä), ottaako joku haasteen vastaan?

  • avatar Juha

    Kalle tuossa kannusti panemaan armeijan iskuun seuraavaan turnaukseen, ja oheisesta linkistä löytyy kuvaa olemassa olevasta hordesta. Se olikin isompi kuin muistin, reilut satakaksikymmentä kelttiä ja vielä hevot päälle! Kuvat:
    http://mentor888.blogspot.com/2012/04/kelttibarbaarien-esiinmarssi.html

    • avatar kalle

      Todella tyylikäs setti, ja olisi kiva nähdä roomalaiset vastaan keltit -matseja.

      • avatar Juha

        kiitos! Niitä pitää pelata, kyllä ennen turneeta. Itseasiassa pelasin aikanaan enemmin roomalaisilla. Jotenkin tuntuu, että keltit eivät ole ihan voittokortti noita hopliitteja vastaan, mutta sou wat?

  • avatar Sami

    No, eikös Rick Priestley juuri selittänyt, miten warbandit vs. roomalaiset-matsi menee Hail Caesarin taisteluesimerkissään? Ainakin siinä pelissä pitäisi olla kunnossa.

  • avatar kalle

    Päivän lukuvinkki, Petri Hiltusen sarjakuva Anabasis : http://personal.inet.fi/yritys/petrihiltunen/petrihiltunen.fi/Anabasis.html

    Persialaisten ja kreikkalaisten kärhämää, upeaa ja inspiroivaa kuvitusta !

    • avatar Marko Sysipuro

      Anabasis löytyy luonnollisesti hyllystä ja itse asiassa juuri eilen luin lyhyen elämänkerran Xenofonista. Tosin jostain syystä on häpeäkseni tunnustettava, että hyllystä ei löydy mitään Xenofonin omia tekstejä. On se kumma henkinen raja tuo Peloponnesolaissotien päättyminen.

      Niin ja mielelläni olen tulossa 10.6. pelaamaan. Pitää vain nopeuttaa armeijan maalausta.

  • avatar kalle

    Sunnuntaina 10.6. voisi olla sloti Ancient -turnaukselle, mahtaisikos sopia herroille ja onko intoa ottaa vielä ennen kesälomia uutta turneeta ?

You must be logged in to post a comment.