Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Historialliset sotapelit

Kevään 2013 WAB Liiga & Turnaus

Syksyn 2012 Warhammer Ancient Battle Liiga on kunniakkaasti takana, joten ajatukset on syytä suunnata kevään 2013 Ancient Liigaan.Jotta kaikki pääsevät uusia juonia punomaan, pistetään sääntösetin drafti jo tänne reposteltavaksi ja kommentoitavaksi. Sääntösetti on alustava, mutta kommentteja otetaan jo vastaan. Jos pelissä on jotain erityisen rikki, kommentoikaa.

Sääntösetti : 2013-kevaan-wab-liiga päivitetty 11.3.2013

Sääntötiivistelmän WAB:ista ja erratat voi ladata täältä:

http://wabforum.co.uk/viewtopic.php?f=56&t=11144

Turnauksen aikataulu :

Helatorstai 9.05.2012

  • 08.30 – 09.00 ilmestyminen paikalle, armeijat pelikuntoon etc.
  • 09.00 – 12.00 eka peli
  • 12.00 – 12.30 lounas
  • 12.30 – 15.30 toka peli
  • 15.30 – 18.30 kolmas peli

JOS paikalla on pariton määrä pelaajia, vikana liigassa oleva skippaa pelin. Kahta peliä ei joudu menettämään. Pelaamaton pelaaja saa kierrokselta saman määrän pisteitä kuin kierroksella eniten saanut.

Pelaajat ( 5/ 6 ) :

  • Kalle Mannonen
  • Teemu Kujala
  • Mika Vuorio
  • Kustaa Lehtonen
  • Sami Kilpinen

Figupoliittinen linjanveto :

  • Grande Finaalissa pelataan oikeilla ja maalatuilla figuilla ( siis kunhan päällisin puolin näyttävät oikeahkoilta, junou)
  • Paitsi uusille pelaajille annetaan enemmän siimaa, eli juniorien ja uusien pelaajien sallitaan hiukan proxittaa ja pelata osittain maalaamattomillakin nappuloilla myös Grande finaalissa.

 

Bookmark and Share

111 comments to Kevään 2013 WAB Liiga & Turnaus

  • avatar Teemu

    Vaikuttaa ihan passelilta. EIhän 11.5. ole äitienpäivä?

    • avatar kalle

      En tiä, säädetään niin ettei turnauspäivä ole mikään erikoispäivä.

      • avatar Teemu

        Itseasiassa su 12.5. on äitienpäivä. Muutin lauantaille 11.5. HUOMATKAA KAIKKI ;-)

        Yks vaihtoehto ois samalla viikolla oleva helatorstai 9.5. Vapauttais viikonlopun muille peleil… eiku mökkireissulle ja emäntien juhlimiselle.

  • avatar Sami K.

    Osallistun tähän, jos saan armeijan kuntoon tuohon mennessä.

    Varmaan voi taas Hail Caesaria pelata vapaasti liigapeleissä, itse alkaa olla sellainen fiilis, että warhammerismit sopivat paremmin juuri fantasiaan ja HC on oikeastaan vaan parempi kuin WAB.

    Ehdottaisin seuraavaa sääntöihin: Fantasyn 90:n asteen arcit otetaan käyttöön kokonaisvaltaisemmin.
    Vaihtoehto 1: kun yksikkö on jo ennestään “engaged” toisen yksikön kanssa lähitaistelussa, charget tulevat kylkiin / taakse FABAn mukaan. Kuvastaa sitä, että yksikkö ei enää pystykään reagoimaan tulevaan chargeen, kun on jo lukittu. (Eli oletan tuon WABin perussäännön kuvastavan sitä, että kohdeyksikkö pystyy reagoimaan tulevaan hyökkäykseen sen verran, että kylkeen chargaaminen on normaalisti vaikeampaa)
    Vaihtoehto 2: charget tulevat FABAn mukaan 90:n asteen arccien mukaan.

    Lisäksi esitän, että “clippauksien” esto otetaan täysivaltaisesti käyttöön: Jos hyökkäävä yksikkö pääsee kontaktiin kohdeyksikön kanssa, niin free alignmentin lisäksi hyökkääjää liu’utetaan niin, että kontaktissa olevat figut on maksimoitu. Jos hyökkääjä pääse liukumaan tarpeeksi, niin kohdeyksikköä liu’utetaan tarpeen mukaan. Jos taistelun kuluessa syntyy lisää tilaa, niin yksiköitä siirretään taas niin, että kontaktissa olevat figut maksimoituvat.

    Lisäksi voisi olla sääntö, että jos ei saa neljää figua kontaktiin yksiköstä, ei voi laskea rank bonuksia tappeluun.

    Mitä mieltä olette?

    • avatar kalle

      Hyviä pointteja, olen kuitenkin tosi vastahakoinen muuttamaan sääntöjä, helpompi on sitten etsiä melkein toinen sääntösetti. HC:ta lähempänä WABia olisi War & Conquest. Ei vaan jaksa koko ajan opetella uusia sääntöjä, niin mielellään pelaisi WABia toisenkin kampanjan.

      HC:n paremmuuteen en osaa sanoa mitään, vain yksi peli on pelattuna, siitä kyllä tykkäsin. HC:n ongelma on pelin iso koko, johon voi tosin löytyä helpotusta pistämällä vähemmän ukkoja yksikköön. Alan nyt lukemaan taas HC sääntistä ja armykirjaa seuraavaan HC -sessioon, niin sitten voi olla vähän enemmän sanottavaa tohon. Jahka saan itsekin HC:sta paremmin tuntumaa ja pelataan toi tammikuun sessio niin katsotaan.

      Kylkicharge on sen verran raju juttu WAB:issa, mm paniikki-testin takia, etten lähtisi sitä helpottamaan. Itse onnistuin liigan aikana kolme kertaa tekemään ratkaisevan kylkichargen niin, että vastustajan arvokas yksikkö juoksi sen testin feilanneena karkuun ja hävisi pelin. Mun mielestä toi kylkihomma toimii.

      Clippausten kanssa elettiin faban seiskaedikka, ja sekin on osa tätä peliä, chargematkat on aika lyhyitä, kun matkaan menee see wheelauskin, ja siitä voi seurata clippauksia, jotka pitää puolin ja toisin huomioida.

      Clippauksesta pitää muistaa, että combatin jälkeen voi tehdä redress ranksia. Siinä voisi antaa LD testillä (combat modifiereineen) antaa hävinneellekin mahdollisuus korjata combatin jälkeen tilannetta.

      • avatar Sami K.

        No tuohon clippaukseen nyt en näe mitään perustetta, jos tilaa on. Free Align-kuvassa sääntökirjassa s. 32 yksikkö myös “shiftaa” hiukan oikealle, jotta yksiköt ovat suoraan vastakkain. Oletan tämän tarkoittavan sitä, että free alignmentin henki on se, että minimoidaan clippaus.

        Clippaus ei ole koskaan ollut “osa peliä”, vaan jatkuvasti sääntökirjojen (ainakin Fantasyn) appendixeissa on teroitettu, että välttäkää viimeiseen asti clippauksia! Ne ovat pelisysteemin “bugi”, jonka ympäri on ollut tarkoitus pelata.

  • avatar Teemu

    Joo, kylkicharge ei voi muuttaa. Panic-testi on niin paha seuraus.

    HC on mukava peli – pelaillaan sitä kaveripeleinä tms. nyt alkuvaiheessa. Kun meillä on riittävä määrä porukkaa, jotka osaa pelata sitä, niin sitten vois viritellä vaikka päivän turnauksen, esim. loppukeväästä. Mulla on hyvä WAB-hiitti päällä, vaikka säännöissä puutteita onkin. Toi 6″ panic range on erinomainen muokkaus. Onko jokin muu asia pahasti rikki?

    • avatar kalle

      Se sun fear-viikinki + GW hero + berserkki boksis :) Mutta ehkä sen voi kiertää jollain, huu nous.

      • avatar Teemu

        No onhan se aika kova kombo. Tosin se isompi yksikkö ILMAN kenraalia ja erserkkejä on 700 pistettä, berserkit on 26p. / kpl ja LD 10 pomo jotain 250. Siinä on siis n. puolet pisteissä = munat yhdessä korissa. Sekun panikoi pommeista / kylkichargesta tai jostain, niin hei hei.

        • avatar Sami K.

          Juu, uskon kyllä, että sakseilla oli hyvä mahdollisuus kestää ainakin oikealla laidalla, väsyneenä tosin sekoilin ne äijät liian lähelle (typerä matkanarvauspeli) ja vasemmalla laidalla taas sekoilin vielä pahemmin (kankean liikkumissysteemin seurauksena ja epäonnistuneen linjanmuodostuksen seurauksena yksiköt käytännössä marssivat 4″ chargematkalle turhaan). Ongelma on siinä, että jos yhdenkin rundin häviää, se on siinä.

          Fear autobreak on ehkä liian kova sellaisenaan, vai onko se vain sillä rundilla, kun fearsome-tyypit chargeavat?
          Eipä silti, se olisi countteroitavissa niin, että tekee yksiköistä tarpeeksi isoja, pisteellisestihän se on helppoa.

          • Eikös se fearin nollaaminen vaadi 2:1 outnumberin, eli käytännössä jotain 40-50 äijän yksiköitä. Himppa liikaa, IMHO. Tätä voisi tietysti säätää.

            • avatar kalle

              Muistaakseni fearia aiheuttava autobreikkaa voittaessaan vain, jos sillä on määräenemmistö, eli ei sen nyt niin mahdoton ole.

              • avatar Sami K.

                Jos tuo autobreak toimii tai toimisi vain chargerundilla ylivoimalla, niin se on kondiksessa mielestäni. Jos taas joka ikinen vuoro, siinä ei ole tolkkua, koska toisella rundilla viikingit saavat jo keihäät mukaan, ja sitten mikään ei enää estä heitä voittamasta.

                • avatar kalle

                  Fear / autobreak vaatii tosiaan outnumberin, joten musta se on ihan OK. ne fearia aiheuttavat unitit vie paljon pisteitä, ja niitä voi ampumalla harventaa, samoin niihin voi mennä vaikka kahdella isolla unitilla kiinni. Eli ihan pelattavia.

                  Kuten sanottu, en ole kovin halukas muuttamaan sääntöjä, ainakaan niin kauan kuin WABi pelejä on vain kymmenkunta tullut itse pelattua. Se paniikki 6”, ja phalangin kylkeen ampumissääntö on ihan riittäviä säätöjä.

                  Teemun Viikingeille heitän haasteen : otetaan turnauslistoilla uusintamatsi, jäi vähän ratkaisemattomaksi, kun lähdin turhaan peruuttelemaan :D

                  • avatar Teemu

                    Fear: juuri näin, ei voi muuttaa muuttamatta pisteitä ja se on iso sotku. Kyllä ne on hoidettavissa. Vaatii vaan ison yksikön / kaksi yksikköä.

                    Kalle – otat siis haasteen vastaan. Haluaisin pelata sen kakkosskenun ja mun B-valinnoilla. Tein virheen, enkä käyttänyt siihen miettimääni B-listaa. Se kostautui, objektiivit Mikalle 2-1.

                    Ajankohta onkin sitten haasteellisempi. Iltapeli joulukuussa / välipäivinä?

                    • avatar kalle

                      OK, välipäivät ois OK. Iltapelit on vähan tuskasia. Katotaan, kun pelisuma hellittää.

  • avatar Sami K.

    Omasta armeijasta tuli vielä mieleen: Huscarlit ovat LD 9 ja Stubborn. Ne voivat muodostaa combined formation-yksiköitä fyrdien kanssa, mutta jos ottaa yhtään huscarleja, thegnit ja fyrdit maksavat +2 pistettä, eivätkä ole warbandeja.

    Stubborn korjattiin siten, että jos osalla (pienemmällä) yksiköstä on stubborn, heitetään 4+:aa, onko yksiköllä stubborn vai ei, kun häviää ekan kerran matsin. Mutta Leadership on ongelma: sääntöjen mukaan majorityn LD:tä käytetään aina. Koska Warband lähtee pois, on yhdistetyn Huscarl / Fyrd-yksikön LD mahtava 5, ellei sitten Huscarleja ole enemmän (missä taas ei ole mitään tolkkua, koska taistelussa Huscarlit kuolevat pois ensin, ja huscarleja saa max. 66%, ja sekin on jo todella eksessiivistä).

    No, seurauksena huscarleja ei oikein ole järkeä ottaa, mutta ajattelinpahan vaan mainita tuon bugin.

  • avatar Juha

    HC on tulevaisuutta, olen jo alkanut basettamaan uusia figuja neljän ja kuuden ukon baseille, joten WAB saa jäädä. Mutta HC taipuu aika kehnosti turmauspelaamiseen, ihan noin figumääränkin suhteen. Pikemmin skenupohjaisia pelipäiviä. Turnaajien kannattaa jatkaa WABilla tai DBx peleillä, ne on viritetty kilpapelaamiseen ;)

    • avatar Teemu

      Mäkin laitan ukkoja 40mmX40mm baseille, mutta ei se liity siihen pelaako WAB:ia vai HC:tä. Toimii molemmissa, eli saa ukot rankattua yksiköiksi.

  • avatar Sami K.

    Samaa mieltä muuten, mutta en kyllä näe, miksei HC:ta voisi pelata liigapelinä. Emme kuitenkaan pelaa kilpapelejä vain hupiturnauksia, ja HC:ssä nuo armeijalistat ovat myös olemassa. Tässä WAB-turnauksessa nähtiin, että keskinkertaisellakin armeijalla Kalle pääsi liigavoittoon, ja WABissa on todella selkeitä voimaeroja armeijoiden välillä, en sanoisi sitä mitenkään tiukasti viritetyksi.

    Figumäärä nyt ei pitäisi olla este pelaamiselle missään tapauksessa. Ei ole mitään perustavaa syytä, miksi HC vaatisi enemmän figuja kuin WAB, kaikki on vaan pelaajien päätöksestä kiinni. Toki “virallisilla” määrillä voi tehdä tiukkaa, mutta Rick itsekin sanoo useassa paikkaa, että vapaasti saa pelata erikokoisilla yksiköillä, kunhan siitä on yhteinen sopimus.

    Ymmärrän kyllä Juhan pointin, ettei figumääriä haluta minimoida vaan maksimoida, mutta siinä vaiheessa jos aletaan puhumaan figumäärien tarpeesta esteenä pelaamiselle, ei ole mitään järkeä olla poistamatta sitä estettä, kun se niin helppoa on. Vaikka yhdessä yksikössä saattaakin olla hieman vähemmän figuja, niin koko armeijassahan tietysti on kaikki figut kuitenkin käytössä, ja jos ei, sitä varten on sitten nuo skenupohjaiset pelipäivät, ja täytyy myöntää, että ne itseäkin eniten kiinnostavat – niitä vain todennäköisesti on harvemmassa kuin “liigapelejä”.

    Mutta varmaan tätäkin liigaa saa taas pelata niillä säännöillä, kuin itse kutakin huvittaa.

    • avatar Juha

      En ole vielä ehtinyt tuota HC:tä lukemaan, mutta kun se menee kuitenkin BP:n tyyliin niin Unit on Unit, kunhan siinä on joksenkin sama frontage, sama se miten paljon siinä on ukkeleita. Tosin voihan siitä synytyä hassun näköisiä sotaisia, jos toiselle puolella Unit 12 ja toisella puolella 20 tai 24 figua, mutta kyse on lähinnä sopimisesta.

      Ja sopiihan se liigapeleihin toki, kai, mitä se liigapeli muuten tarkoittaa?

      Jotenkin sellainen historiallispohjainen pelaaminen on enemmän suuria määriä hienosti maalattuja figuja, ilman armeijalistalähtöistä, Min-Max asetelmaa.

  • avatar Teemu

    Seuraava WAB-armeija: RUS – on jo suunnittelussa. Siihen saa viikinki-figuja, WFB:n Kislev-ukot ja mongooli-ratsuväkeä. Raskaampi Druzhina-ratsuväki pitää hankkia. Siihen esim. WLG:n Sarmatian Cataphracts – muovisia ei taida millään valmistajalla olla?

    Jos muutkin mietitte armeijoiden laajennuksia, niin voisi tehdä kimppatilauksen WLG:ille. Muoviukot saa Fantsustakin, mutta metallisia. Yli 50£ tilaukset ilman postikuluja.
    Laittakaa mailia tai vastausta tähän, jos olette kiinnostuneita / mitä tilaisitte. Jouluksi ajattelin tilata.

    Tässä kun googlailin, niin vastaan tuli myös tällainen:

    http://www.relicminiatures.com/home.html

    Tosi hyvännäköistä tavaraa.

    • avatar kalle

      Mä osallistun tilaukseen. Ainakin nää :

      Achaemenid Persians: Mounted Persian commander, 4£
      Greeks: Greek Slingers 12£

      Paljon muutakin tekisi mieli tietysti hankkia, mutta noi nyt ainakin.

      • avatar Teemu

        Kalle, ehdulliset ja hyvännäköiset Greek Slingerit muovisena: Wargames Factoryn Numidians Fantsusta. Oon ostanut 2 settiä ja niistä on syntynyt mm.

        * Ancient jousimiehiä
        * Slingereitä kreikkalaisille ja Kitbashinginä viikingeille
        * Kitbashina vaikka mihin

        n. 40 ukkoa 20€

        Teemu

        • avatar kalle

          Loistavaa, poistetaan kreikkalaiset listalta !

        • Se on todella monikäyttöinen setti, niistä saa käytännössä kaikkea kevyttä jalkaväkeä 200-500BC välimeren tienoille, etenkin jos pummaa vaihtokilpiä ja päitä vielä jostain.

          Figujen laatu on tyypillistä Factoryä, eli bulkkitrooppina siedettävää. Aseet eivät ihan heikoimmasta päästä, vaikka kyllä niitä pitää vähän varoa.

          Siinä boksissa on kyllä vain 28 ukkoa, ja ihan kaikkia vaihtoehtoja ei pysty rakentamaan kaikista figuista, esim. 28 jousimiestä ei yhdestä boksista onnistu.

          Ehdottomasti suositeltava silti, etenkin kun muovivaihtoehdot on aika vähissä.

        • avatar kalle

          Kävin poimimassa tommosen boksin. Heti kun operaatio Gondor hellittää, alan ihmettelemään noita.

      • avatar Teemu

        Komento takaisin. Raskas ratsuväki ja berserkit ei mahdukaan samaan armeijaan, joten raskas ratsuväki saa jäädä. WLG:n sijaan tilaus taitaakin suuntautua Old Glorylle. Sieltä Rus-figuja. Sieltä saa jos mitä ancienttia, joten kimppatilauksesta kiinnostuneet tsekatkaa.

        Ancients:

        http://www.oldgloryuk.com/disp_items.php?m=1&sh=2

        Dark age:

        http://www.oldgloryuk.com/disp_items.php?m=2&sh=2

        Aika pian oon laittamassa, joten nopeaa toimintaa!

    • Gripping Beastillä on muistaakseni ihan “virallisia” rus-figuja.

      • avatar Teemu

        Joo, niin on. Vois ottaa sieltä eturiviin jotain ukkoja ja sitten konvertoida / maalata vaikka käyttämättömistä muovi-viikingeistä yms. ancient-muovista Rus-ukkoja.

    • avatar kalle

      Muista pitää pelintekijän vinkki mielessä mongooliarmeijaa rustatessa :D
      postby MartinG » Tue Nov 20, 2012 3:28 pm
      Most people hate playing against nomad armies because they are able to avoid contact and thus grind out minor wins, which are not satisfying for either player. If you want to model Huns, but also want good games, I suggest you model the army that fought at Chalons (the Catalaunian Plain) in 451, with lots of allied troops that can participate in a stand-up fight. That way you can use Huns and keep your friends!

      • avatar Teemu

        Joo, ihan hyvä pointti. En usko, että 30-40 ampuvan ratsastajan armeijalla otetaan massacre-voitto oikein kenestäkään. Siksikin ensi tuo RUS, jossa voin yhdistää jo maalatut viikingit ja maalata sitten NOmadeja tukemaan niitä. HArmi vaan, ettei samaan listaan saa berserkkejä ja raskasta ratsuväkeä. Raskas ratsuväki saa jäädä toistaiseksi siis… RUS-berserkit on muuten varustettu kahdella woundilla ja ovat toki kalliimpiakin.

  • avatar Mikko Kivistö

    Ite vois tulla kokeileen liigaa nyt sitten niillä hinduilla.

  • avatar Marko

    Hassua, että itsekin katselin hinduja sillä silmällä, mutta jos kuitenkin maalaisin olemassa olevia projekteja (Aragon & Greece) ensin valmiiksi. :-)

    Osallistuisin mielelläni, mutta äitienpäiväviikko ei turneelle kyllä käy. En ole mitä suurimmalla todennäköisyydellä pk-seudulla tuolloin. Isänpäivä vielä meni, kun isänä voi aina vetota siihen, että mitä tekee isänpäivän tienoilla, mutta äitienpäivä on ihan toinen juttu. :-)

    Tietysti voin vain pelata nuo edeltävät pelit…

  • avatar Teemu

    Tiedoksi myynti-ilmoitus Sotavasarassa:

    http://www.sotavasara.net/keskustelu/viewtopic.php?f=42&t=103570

    Ancient-figuja esim. Hail Caesar tai Warhammer Ancient Battles -peleihin:

    * 32 metallista Caesarin roomalaista (Foundryn, pohjamaalattu) 45€ (normaalisti 60€)
    Näitä: http://wargamesfoundry.com/historical_ranges/single_packs/ancie/bnts/roman_-_caesarian/veteran_legionaries_advancing_with_sword_cr014/?sector_id=12 ja
    näitä ainakin: http://wargamesfoundry.com/historical_ranges/single_packs/ancients/roman_-_caesarian/veteran_legionaries_attacking_with_swords_cr033/?sector_id=12
    Näille löytyy2 upseeria jalan ja yksi ratsailla + standardi & muusikko, nämä metalliset yht. 15€

    Warlord Gamesin Macedonian phalangites, 40kpl, avaamaton boxi, 24€
    http://www.fantasiapelit.com/index.php?main=ai&kat=single&mista=indeksi&etsittava=_139143

  • avatar kalle

    Pistin tonne alustavaa pelaajalistaa, kattokaa puuttuuko oma nimi, tai onko oma nimi liikaa :)

    Laitoin myös figupoliittisen linjanvedon, sitäkin voi kommentoida.

  • avatar Marko

    Figupoliittinen linjaus kuulostaa musta hyvältä. Olen mukana. (Voin olla tarpeen mukaan kahdellakin armeijalla: Spanish ja Greeks.)

    Olen samaa mieltä Samin kanssa siitä, että klippaus on ongelma, mutta olen eri mieltä siitä, että sille tulisi/voisi tehdä jotain. Jos esim. otetaan käytöön ehdotettu sivusuunnassa shiftaus, niin seurauksena on lisää ikävää, mutta vain eri muodossa. Silloin esim. falangit jotka eivät osaa chargatessaan wheelata saavat ison edun – myös muut isot ja kömpelöt eliittiyksiköt. Ne eivät muutenkaan saa wheelaamattomuutensa vuoksi paljon ukkoja taisteluun, mutta sivushiftaus antaisikin leveällä kulmasta klippaavalle falangille yhtäkkiä tuhottomasti lisää hyökkäyksiä.

    Tai ajatelkaapa pelkoa aiheuttavia great weapon berserkeillä vahvistettuja viikinkejä. Nyt ne saisivatkin klipatessaankin mahdollisesti kaikki pikkuherot ja muutkin lyömään. En suosittele.

    Jos klippaamiselle jotain pitäisi tehdä, niin kieltäisin vain yhden figun kosketukseen päätyvät charget, mutta se nyt on oikeastaan melkein ihan sama onko kontaktissa 1 vai 2 figua. Ja tällä sitten taas rankaistaisiin isoja kömpelöitä ja hitaita yksiköitä, joiden wheelaamiseen menee enemmän tuumia kuin pienempien.

    Eli eletäänkö vain klippaamisen kanssa. :-)

    • avatar Teemu

      Kuluneen vuoden aikana pelaamistani WAB-peleistä yhdessä oli klippaus-tilanne. En koe isoksi ongelmaksi.

    • avatar Teemu

      Jaaha, Markolta lähti taas mopo käsistä ;-) Mukana kahdella maalaamattomalla armeijalla ;-).

      Yksi sun espanjalainen knihti oli näköjään pakattu mun laukkuun, koitan muistaa tuoda tänään.

      • avatar Marko

        Mä vain yritän inspiroida itseni maalaamaan loppuun aloittamani armeijat. Siksi luin tässä juuri loppuun yhden kirjan Maratonin taistelusta (antiikin perimätiedon mukainen, mutta sittemmin tutkijoiden vääräksi todistama taistelupäivämäärä oli muuten mun syntymäpäiväni) ja aloitin heti perään kevyen tutkimuksen Spartan historiasta.

        PS. Viestinviejä Maratonista juoksi muuten kaiken todennäköisyyden mukaan vain n. 34 km (vuoriston läpi, eikä turvatonta rantatietä pitkin, minkä olisi voinut ratsastaakin). Tosin taisteli tätä ennen 3h. Merkittävämpää onkin, että sama viestinviejä (jos nyt oli sama) oli ennen taistelua juossut 4 päivän aikana 440km (Spartaan ja takaisin). Nämä viestin tuonnin jälkeen kuolevat viestinviejät tosin olivat vähän sellainen kreikan taruissa/historiassa toistuva dramaattinen teema. Eli oikeat maratoonarit juoksevat vain 34km – mutta maastossa. Ai niin, uusimpien tutkimusten mukaan kolmiloikkaakaan ei kreikassa koskaan hypätty. Koko laji on vain tutkijoiden tulkintamoka 1800-luvulta. Sori kolmiloikkaajat. Nyt laji tuntuu entistä tyhmemmältä. Voi ei. Aivot naksahtivat näköjään antiikille. Pitää … pystyä … lopettamaan.

  • En uskalla luvata mitään keväästä mitään ennen kuin kisakalenteri virallistuu vuodenvaihteen jälkeen, mutta tyranni kyllä yrittää punoa juoniaan.

    P.S. Kreikkalaisten omistajat, kiinnostaako kampanja Sisilian hallinnasta?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Magna_Graecia

    • avatar Marko

      Kiinnostaa! Jos “Kreikan Aleksanteri” (makedonialaisiahan aikalaiset eivät pitäneet kreikkalaisina – toisin kuin kreikan valtio nykyään :-) Alcibiades olisi saanut johtaa ateenalaisia, niin Syrakusan kohtalo olisi ollut toinen.

      Kenellä muilla on kreikkalaisia? Teemulla? Villellä? Ja olihan siellä tietysti paikallisiakin…

      • Kampanja Sisiliassa on tosiaan mun Turmsin ja Timoleonin innoittama ikuisuusprojekti.

        Mulla on armeija kreikkalaisia, vino pino kelttipalkkasotureita ja kartagolaiset tekeillä. Ongelma vaan on, että kreikkalaiset taistelivat myös keskenään, jolloin käytännössä tarvitaan vähintään kaksi armeijaa hopliitteja.

        Kreikkalaiset ja kartagolaiset tappelivat Sisiliasta on/off reilut 300 vuotta, joten tarkka ajankohta on säädettävissä.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Greek-Punic_Wars

        Mulla on kartat yms. matskua valmiina.

        • avatar Marko

          Asiaa.

          Mun intohimo on “aina” ollut Peloponnesolaissodat, joihin Sisilia liittyy juuri tuon Ateenan sotaretken myötä, mutta ei mulla ole yhtään mitään kreikkalais-puunilaissotiakaan vastaan. (Roomalaisten puunilaissodat sen sijaan eivät innosta.)

          Maalaan geneeriset kreikkalaiseni (lähinnä korinttilaisia kypäriä) valmiiksi ja katsotaan tapahtuuko mitään. :-)

    • avatar Teemu

      Kiinnostaa jollain aikataululla – ensi kesä? Saisin omat kreikkalaiseni maalattua. Tai sitten voin tulla jo maalatuilla makedonialaisilla.

  • avatar Marko

    Kirjahyllystäkin löytyy heti ainakin 3 romaania (tietokirjoja ei kannata laskea) antiikin Sisilian kamppailuista: Mika Waltarin “Turms, Kuolematon”, Valerio Massimo Manfredin “Tyrant” ja Steven Pressfieldin eeppisen hyvä “Tides of War”. Voin suositella kaikkia.

    • avatar Teemu

      Voisin lainata ton Tides of Warin?

      • avatar Marko

        Käy. “Tides of War” kertoo Peloponnesolaissodista ja Ateenan massiivisesta ja aivan älytömästä (ja surullisesta) sotaretkestä kesken kaiken Syrakusaan ja tietysti epäonnisesta Alcibiadeksesta, joka soti sekä Spartan, Ateenan että Persian puolella.

        Tosin Pressfieldin “Gates of Fire” on vielä parempi, mutta se kertookin Thermopylain solasta. 6 päivää ja 525 sivua verta, hikeä ja kärsimystä kunnes lopussa odottaa kuolemattomuus parhaiten ikinä hävitystä taistelusta. Asiaa. :-)

        Tuon molemmat tänään kerholle…

        PS. Ja Pressfieldiltä löytyy myös kirja Aleksanterista ja Makedonian Afganistanin valloituskampanjasta ja Amatsoneista ja… :-)

    • Munkin pitää laittaa Kartago sitten taistelukuntoon. Keväällä voisi ottaa vähän testiä ja hinkata kampanjasääntöjä ja rysäyttää syksyllä varsinaisen jutun käyntiin.

      En ole 100% vakuuttunut, että haluan pelata tätä WAB:illa.

      P.S. Onko kenelläkään kokemusta toimivista laivastosäännöistä tälle kaudelle?

  • avatar Teemu

    Mistä löytyy “special deployment” -sääntö Wabissa?

  • avatar Teemu

    Lisäsin tonne leipätekstiinkin, sääntötiivistelmä niille joilla ei ole sääntökirjaa (ja muillekin):

    http://wabforum.co.uk/viewtopic.php?f=56&t=11144

    Täällä taitaa olla tuoreimmat erratat:

    http://www.wabgt.co.uk/downloads.php

  • avatar kalle

    Sääntösetti sai perusteellisen kevätsiivouksen. Päivitin skenaarioita yms.

    Onkos ilmoittautujia lisää ?

  • avatar Teemu

    Moi

    Oikein hyvältä näyttää. Nyt pitää ruveta sutimaan RUS-possea kasaan kiihtyvällä vauhdilla!

  • avatar kalle

    Päivititetty sääntösettiä, eka turnauspelistä puuttui objektien pistearvo, ja finaaliturnauksen päivämäärästä oli kahta tietoa…

    Kampanjasta yksiköille tulevat bonukset ovat ihan tarkoituksella todella laimeita, ettei ne ala dominoimaan. Voi olla liiankin laimeita, pitää vielä ehkä kattoa. Sellainen tarkennus pitää vielä lisätä tonne, että yhden veteraanistatuksen voi ottaa vaan kertaalleen kampanjan / turnauksen aikana.

  • avatar Mikko Kivistö

    Mulla on aika kiireistä kampanjan aikaan, eikä armeijakaan ole oikein koossa niin on pakko jättää väliin.
    Innolla seuraan kuitenkin. Katotaan jos pääsisi seuraamaan matseja vaikka turnaukseen.

    • avatar Teemu

      Voihan sitä tulla pelaamaan vaikka vaan turnaukseenkin. Ja vaikka laina-armeijalla. Hävikkiä tuli ainakin viimeksi kampanjapelit –> turnaus.

  • avatar Teemu

    Rus-armeijan maalaus edistyy… pelaan niillä Hail Caesaria lauantaina. Old Gloryn Russian Town Guard etenee ja kaivoin esiin Kislev Winged Lancersit esiin Druzhina hvy cavalryksi.

    Laitetaan kuvia lähiaikoina.

  • avatar Mikko Kivistö

    Voisi yrittää päästä turnaukseen pelaamaan, mutta täytyy katsoa lähempänä.

  • avatar Marko

    Taidan pitää nyt pienen tauon miniatyyripelaamisesta, eli perun tämänkin osallistumiseni. Sori Kalle.

  • avatar kalle

    Jos täällä on vaan 6 pelaajaa tulossa pelaamaan, niin jätetään kampanjavaihe väliin, ja pelataan turnauspelit tossa helatorstaina vaikka.

  • avatar Juha

    Hei WAB pelaajat, minulla on yllätyspalkinto, tämän turnauspäivän parhiten maalatun armeijan omaaja saa palkinnoksi Cribbing Beastin viikinki -boksin . Se on vintage kamaa ysäriltä ja ja pakattu oikeaab VHS videolaaikkoon. Siis kilpailemisen arvoinen palkinto! Mitäs sanotte?

    • avatar Teemu

      Asiaa. Kai Juha tulet pelaamaan?

      Kalle – missä täällä se sun ehdotus / kysymys Hail Caesar -turnauksen ajankohdasta oli? En löydä…

      Teemu

  • avatar kalle

    Kaikille Antiikin sodista kiinnostuneille kirjavinkkinä Petri Hiltusen upea kuvitettu klassikko Ksenofon Anabasis
    2. osa Tuhanten miesten marssi on ilmestynyt ja tarina on valmis. Aivan hemmetin upea sarjis, joka kuvittaa tämän maailmanhistorian klassikkoteoksen varmasti arvoisellaan tavalla. Ostakaa omaksi, tai multa saa lainaan.

  • avatar kalle

    Oiskos turnaukseen vielä tulijoita ?

  • avatar Teemu

    OOn houkutellut Raulia Salosta ja yhtä Jesseä, jolle myin Caesarian roomalaiset…

  • avatar Teemu

    Turnaus lähestyy ja lämmittelynä / revanssina edellisen turnauksen Kallen voitoksi ratkaisseesta pelistä Viikingit (Teemu) – Rooma (Kalle)(jonka Teemu voitti vain niukasti, koska roomalaiset vetäytyivät taistelusta) otettiin uusintamatsi sunnuntaina. Viikingit
    olivat tässä välissä vaeltaneet Novgorodin seudulle ja palkkautuneet siellä paikallisen RUS-ruhtinaan armeijaan. Lista oli melko kokeilullinen pitäen sisällään pari yksikköä pelottavia viikinkejä, perusjalkavälkeä, maaorjia, skirmaajia sekä huippuketteriä aron
    horse archereita.

    Peli eteni seuraavasti:

    Deployment: Rooma laittaa eliitti-legioonansa keskelle, auxiliaa sivuille ja scorpiot taakse. ASB heiluu yksinään legioonien takana.
    RUS tekee melko tasaisen battlelinen. Viking-allyt ottavat toisen flankin ja liikkuvat 8″ riding horses -ominaisuudella ennen pelin alkua. Horse archerit deployaavat toiseen laitaan.

    1. kierros

    Rooma saa aloitteen. Sivuissa auxilia etenee pikamarssia. Eliitti-legioonat vyöryvät eteenpäin. linkomiehet ottavat asemat sivustoilla. Linkomiehet ja Scorpio tappavat kaksi viikinkiä. RUS-armeija etenee laidoilla agressiivisesti; horse archerit
    ovat ekan vuuoron jälkeen jo vihollisen joukkojen takana (saavat liikkua normiliikkeen ampumisen jälkeen).
    Keskellä edetään varovaisemmin, maaorjat edellä. Viikinki-yksiköt tekevät kilpimuurit. Ampuminen tappaa vain muutaman legioonalaisen, vaikka horse archerien osumistarkkuus on hurja… ei hyvä.

    2. Kierros

    Rooma hyökkää vasemmassa laidassa auxilialla eteen tyrkylle asettuneiden maaorjien kimppuun sekä baltti-heimolaisten kimppuun.
    Keskellä Rooma etenee lähes iholle.
    Hurjat baltit kaatavat auxiliaa niin javelineilla kuin lähitaistelussa. Alle 5 miehen vahvuuteen huvennut auxilia autobreikkaa ja baltit miehittävät objektiivin. Toinen auxilia pieksee maaorjat heittämällä, mutta innostuu liikaa ja seuraa pakenevia orjia suoraan
    shieldwallissa odottavien viikinkien syliin… auts!
    RUS-ampuminen lähietäisyydeltä alkaa tuottaa hieman parempaa tulosta, muttei läheskään riittävää… horse archerit ampuvat roomalaisia selkään, onneksi nämä osaavat käyttää kilpiään siihenkin suuntaan, kuten myös heittää raskaita keihäitään taaksepäin(?)

    3. Kierros

    Rooma jatkaa rynnäkköään. Toinen legioona hyökkää toisen maaorjayksikön kimppuun ja toinen sling-skirmaajien. Maaorjat yllättävät ja pitävät rivinsä pelottavaa vihollista vastaan hurjalla LD5:lla! Skirmaajat perääntyvät, jolloin legioona ja yksi auxilia
    redirectaavat Varjazien kimppuun (viikinkejä nekin), jotka odottavat kilpimuurissa.
    Lähitaistelussa toinen legioona jyrää maaorjat ja pursuitissa samantien slingerit. Ai jai – mutta toisaalta ovat aika paitsiossa tällä hetkellä. Oikeassa tappelussa RUS-munakoria vastaan Rooma ottaa muusikolla voiton (RUS ASB unohdetaan laskea) ja drilled
    legioona tekee voluntary give groundin – ovelaa! Viikingit murskaavat vasemmassa laidassa auxilian ja etenevät kohti keskustaa sivusuunnassa. RUS-vuorolla selustassa oleva horse archers hyökkää yksinään pööpöilevän Rooman ASB:n kimppuun, joka haavoittuu, mutta
    saa pelin tasapeliin lipun avulla. Varjazit liiskaavat kulmittain olevan auxilian, josta pelästyneenä legioonakin hieman panikoi.
    Rus-militiaottaa haltuun oikean laidan objektiivin. Kaksi objektiivia RUS-armeijan hallussa.

    4. Kierros

    Rooman panikoinut legioona rallyää. Paitsioon juossut orientoituu uudestaan. Pientä shiftailua muualla ja sitten taas tapellaan:
    Varjazit innostuvat liikaa ja chargaavat legioonan kimppuun – ei kannattaisi ilman shieldwallia ja thrusting speareilla varustettuna, toisaalta toinen legioona hengittää niskaan. Sitten tapahtuu ratkaiseva käänne: horse archerit tappavat asb:n ja viikinkien selustaa kohti etenevä legioona panikoi ja juoksee 11 tuumaa aivan pöydän reunaan asti. Kallelle meinaa ruveta riittämään…

    5. Kierros
    Varjazit saavat toisen rivin keihäsmiehet mukaan taistoon ja kombinaatio, jossa kenraali, asb, vielä yksi elossa oleva berserkki, parit viikingit hilpareilla ja tokarivi keihäillä voittaa taiston. Roomalaisia on piesty sen verran, että olisi autobreikki… koska
    legioona on stubbborn, arvotaan kumpi sääntö vie voiton… autobreak ja legioona tuhotaan. Kaikki objektiivit ovat RUS-armeijan hallussa ja horse archerit juhlivat Rooman armeija-lippua heilutellen… pelin lopputulos ei jää epäselväksi. Viikingit kruunaavat itsensä oikeutetusti WAB-kuninkaiksi!

    Kiitos Kallelle pelistä ja siitäs sait!

    P.S. Olemme molemmat sitä mieltä, että HC on parempi turnauspeli. Organisoidaan vaikka lohkot, niin saadaan paremmin historiallisia vastinpareja myös turnauksessa.

    • avatar kalle

      Vaikka tuli takkiin, niin ihan OK peli silti. Sikäli, että ei tullut oikeastaan itse pelattua mitenkään huonosti, ja mahdollisuuksia oli ihan hyvään peliin. Yhden virheen tein siinä, että kolmoskierroksella ajoin maaorjien yli, ja sen takia se ryhmä oli käytännössä poissa pelistä. Kattoin että hyvällä heitolla pääsen seuraavalla kierroksella viikinkien kylkeen, mutta oikeasti olisi pitänyt pysyä paikallaan ja hinautua varmuudella sinne kylkeen.

  • avatar kalle

    Löytyiskös vielä yksi pelaaja, multa saa Persia -armeijan lainaan ? Juniori onkin Brucen keikalla tuolloin, joten lisäpelaajalle olisi tilausta.

  • avatar Teemu

    Jaakko B, Pave ja Raul kysytty: ei tärpännyt.

  • avatar Gusse

    oon kipeenä, en valitettavasti pääse pelailemaan

    Kustaa

  • avatar kalle

    No, pelataan Teemun kanssa Hail Caesaria kertsillä kympistä alkaen. Jos joku on pelistä kiinnostunut, niin terve tuloa seuraamaan. Kokeillaan mahdollisesti joskus pidettävään HC turnaukseen suunniteltuja pikku säätöjä ja pelikokoa.

  • avatar Teemu

    Lopulta meitä oli sitten kaikkien peruutusten ja peruuttamatta jättämisten jälkeen jäljellä. Oli mukava Hail Caesar -peli Kallen kanssa. Sääntöjä opeteltiin edelleen ja molemmilla oli vähän laittomat listat. Kalle voitti.

    Miten on – vieläkö porukalla on kiinnostusta WAB:ja pelata? Vai siirrytäänkö Hail Caesariin? Vai pelaamaan wabia faban säännöillä? Se voisi lisätä pelaajien määrää.

    Niin ja opetelkaa käyttämään kalenteria ;-)

    Teemu

    • avatar kalle

      Mä ainakin tulen karsimaan pelien määrää jatkossa, niin pysyy säännöt edes jotenkin hallussa. Jäljelle jää faba ja Black Powder + Hail Caesar.

      Käytettiin tossa pelissä toteutumattomaan turnaukseen tehtyjä pikku säätöjä, mitkä helpottaa vähän pienemmällä figumäärällä pelaamista, eli mahdollistettiin neljän yksikön divisioonaan ottaa 1-2 skirmish yksikköä täyttämään sitä neljän limittiä, ja annettiin kolmannen divisioonan olla yhtä pienempi. Lisäksi armeijassa oli yksi ylikomentaja, jolla on komentoihinsa reroll.

      Vähän randomia toi oli silti, Teemu olisi voittanut jos olisi saanut Follow Me:n kommandin oikeaan paikkaan onnistumaan, nyt sain vietyä lopulta aika selvän voiton. Ja onnistuin pitämään Teemun kovat yksiköt vuorosta toiseen disiorderissa ammunnalla.

      Mut hauska peli, ja opitaan sääntöjä vähitellen.

      Järjestellään jollain tahdilla HC ja BP pelisessioita. Ehkä hyvä pelailla nyt vaikka tänä vuonna jotain satunnaispelejä, ja jos kiinnostusta on niin katotaan sitten onko pelaajia jonkinlaiseen turnaukseen tai kampanjaan.

    • avatar Juha

      Jätin sen WABin jo viime syksynä, ei nappaa. Basetin figut HC tyyliin ja sitä voi kyllä pelata ja varsinkin skenu vetoinen historiallinen touhu kiinnostaa.

      • avatar kalle

        Myönnetään, että mukava on pelata ikään kuin oikeiden vastustajien kesken, onhan se vähän hassua jos pelataan ns historiallista peliä, ja konfliktin osapuolten välissä on 1500 vuotta ja kymmenen tuhatta kilometria. Historiallisessa kohtaamisessa olisi omasta mielestäni mukava olla skenaario valmiiksi olemassa ja tiedossa, eli mieluiten joukot, maasto, reservien tulo ja tavoitteet valmiiksi etukäteen määritettynä, muuten se historiallisuus on aika näennäistä. Kuten siinä HC:n AD52 Border Raid -skenaariossa. Joka nyt ei sinänsä ole mitenkään historiallinen sekään, mutta kuitenkin ikään kuin mahdollinen, tyypillinen tai muuten vaan mielekäs. Ja sisältää mukavasti taustatarinaa.

        HC:kin on kuitenkin peli eikä historiallinen simulaattori, ja mitään peliteknistä ongelmaa tossa ei mun mielestä tule vaikka pelaisi antiikin egyptiläiset samuraita vastaan. Okei, sellaset joukot ei tainneet noin historiallisesti ihan hirveästi rähistä keskenään, mutta toisaalta pelin mekaniikka ei mallinna (?) lopulta kuitenkaan minkäänlaista todellista sotimisen mallia, oli siinä sitten vaikka roomalaiset ja gallit vastakkain.

        Esteettinen ja temaattinen näkökulma on vähän eri asia kuin pelitekninen, ja siltä kannalta ymmärrän ihan hyvin halun pelata ‘todellisilla’ osapuolilla. Silloin ei vaan päästä kovin usein leluilla leikkimään.

        Siispä, mulle kelpaa pelaaminen temaattisesti ja historiallisesti tarkasti, tai sitten ihan vaan peliä pelinä.

        • avatar Juha

          Totta, kyseessä on jonkinlainen abstraktio sotimisesta ei simulaatio – sellaista en varmaan edes jaksaisi. Minulle “historiallisuus” on lähinnä juuri tuota mahdollisten vastustajien kohtaamista ja koko figuilu esteettisten, temaattisten ja jopa draamallisten motiivien ohjaamaa. Silloin tarinapohjainen ja jopa epätasapainossa oleva pelaaminen OK. Antiikin ja vielä keski-ajan skenariot ovat usein todennäköisiä eivät todellisia, koska ovat pirun huonosti dokumentoituja, ja jos ovat ovat ajanjakson massiivisimpia (aiheuttaa tunnetun ongelman ;) Oikeastaan kovanokkainen historiallisuus on pakkopaita, joka johtaa mahdottomiin tilanteisiin. Joten en sellaista edes hae.
          Epähistoriallisella osastolla pelaan sitten 40k, faba ja muita hurlumhei pelejä, ja kivaa on sekin!

      • avatar Sami K.

        Mieluusti juu keskitytään HC:hen, nyt kun Kalle sanot, niin tosiaan mieluummin sitten HC epähistoriallisilla kohtaamisilla, kuin WAB.
        Mietin vaan tuota turnausformaattia, että nyt kun meitä HC:n pelaajia on sen verran vähemmän eikä niin turnausorientoitunutta ehkä, niin sellainen pienen sodan simulointi siten, että siinä voisi olla useampi pikkupeli “turnausvaiheena” kuitenkin ehkä jossain mahdollisessa historiallisessa viitekehyksessä, ja lopussa sitten iso ratkaisutaistelu, pääpointtina sen sodan tarinan eteneminen ja oman puolen voitto, sekä tietysti henkilökohtainen kunnia (sitä varten lähinnä “kunniapisteitä”, voitoista ja herrasmiesmäisyydestä saa kunniaa, hirveästä vänkäämisestä ja sääntöjen kiertämisestä miinusta kunniaan.

  • avatar Gusse

    HC kyllä kiinnostaa, WAB alkaa ehkä olla vähän menneen talven lumia, sekottaa fabaan asioita niin helposti. HC:ta tulen mielelläni jatkossa pelailemaan kaikissa muodoissa.

    -Kustaa

  • avatar Teemu

    Jäbät, kuulostaa hyvältä. Itse tykkään HC-säännöistä kovasti. Ja tosiaan listat on paremmin tasapainossa, esim.: WAB:issa en viitsisi egyptiläisillä edes yrittää muiden aikakausien armeijoita vastaan, mutta HC:ssä ihan eri juttu.

    Mikko K. heitti joskus talvella tarjouksen vetää Etelä-Italiaan sijoittuva kampanja. Se mm. kiinnostais.

    Ehdotan että:

    * Pelataan alkuun muutamia HC-pelipäiviä; porukat ilmoitta millä armeijoilla on tulossa pelaamaan ja sitten paritetaan historiallisesti niin pitkälle kuin pystytään. Voi tulla myös nelinpelejä, isompia ja pienempiä – sen mukaan miten on aikaa ja ukkoja. Jos haluaa pelata vain omilla figuilla, niin tuo Kallen ja mun virittämä turnaussetti on aika toimiva.

    * Sitten kun ollaan saatu about 10 pelaajaa mukaan ja on kaikilla säännöt about hallussa, niin vaikka kampanja

    * Kun on niin hyvä rutiini, että 250p. peli menee kolmessa tunnissa, niin vois kokeilla turnausta, jossa historiallisesti eipahasti-pielessä olevat armeijat ja loppukierros sitten swissisti.

    Mulle vois sopia eka peli-ilta kesäkuun huitteilla ja pelata voin

    Biblical / Chariot era: Egypti
    Classical: Kreikka / Macedonia / Rooma / keltit
    Dark ages: Rus / Viikingit

    Ja heti kun se Dacian Wars -lisäosa ilmestyy, niin kokeillaan sitä laivasto-taistelua ja siegeä tietty myös!

    • avatar kalle

      Dacian Waria odotetaan kuola valuen… Mun Persian Immortaalit voi haastaa kaikki kerholaisten kreikkalaiset, yhdessä tai erikseen, semmonen putki on nyt päällä.

  • avatar Sami K.

    Tässä on se haaste, että pitäisi ehkä yrittää fokusoida koko ryhmä tietyn aihepiirin pariin, tämän takia mm. Napoleonic BP toimii, kun aihepiiri on rajattu (tosin haasteita siinäkin on, skaala ja se, ettei tarpeeksi moni tee Ranskaa vielä!), eli voisimme yhdessä miettiä kaikkia kiinnostavan aihepiirin, ja kerätä siihen aihepiiriin yhdessä figuja. Esim. puunilaissodat oli hyvä ehdotus, tosin 28mm ei taida löytyä muovifiguja lainkaan, eli silloin eri skaala olisi ehkä paikallaan, mutta mikä?

    Eikös sinulla Teemu ollut samurai-armeija vielä?

    Pike & Shotte Sengoku Period olisi aika kiinnostava muuten sekin. Siinä olisi pike & shotten lisäksi myös muita mielenkiintoisia yksiköitä.

    • avatar kalle

      Mä ehdotan, että keskitytään Kyyros II Suuren vaiheisiin. Mä voin mallintaa Kyyroksen armeijan, ja muut voi alkaa tekemään paimentaisia, Lyydian, Meedian, Babylonian ja egyptin armeijoita. Mun osuus onkin jo aikalailla valmiina.

      Aihepiiristä on hyvin materiaalia Xenofonin ja Herodotoksen kirjoissa sekä tietysti Vanhassa Testamentissa.

      • avatar Juha

        Keskitytään vaan, ihan näin nopeasti, onkos vastustaja jotain sellaista hopliittia vai minkälaista armeijaa? Pitänee sivistää itseään tuon ajan sotilaista.

        • avatar Teemu

          http://fi.wikipedia.org/wiki/Kyyros_II_Suuri

          Se ehkä täytyy huomioida, että porukalla ois ko. aikakauteen jo jotain valmiina…

          Mä pystyn noihin geimeihin tekemään kreikkalaisia ja egyptiläisiä.

          Toinen aikavaihe olis Macedonian noususta alkava aikajakso:

          * macedonialaiste matsaa kreikkalaisia, persiaa, kaikkia kansoja, intialaisia ja lopulta roomalaisia vastaan.

          Tähän löytyy tosi monelta armeija.

          • avatar kalle

            En mä nyt ihan tosissani ollut ton Kyyroksen kanssa ollut, vaikka se historian suurmiehiä onkin.

            Parempi katsoa sellanen jakso, mihin saadaan paremmin myös kreikan kansoja ja vaikka roomaa mukaan. Eli toi Teemun ehdotus kuulostaa hyvältä.

  • Joo, mun Projekti T on valitettavasti jäänyt pahasti muiden juttujen jalkoihin. Tosin jos mun ei tarvitsekaan maalata kolmea armeijaa, se voisi ruveta edistymään huomattavasti reippaammin.

    Jos tätä hommaa katsoo edes semi-vakavan historiallisesti, iso kysymys on tuleeko keisarilliset roomalaiset mukaan vai ei.

    Niitä on jengillä paljon, mutta oikeasti historiallisia vastustajia on vain sekalaiset barbaaripoppoot ja parthialaiset joita ei ole kellään eikä saa oikein mistään. Rooma poisti kaikki sivistyneet vastustajat kartalta jo pitkälti tasavallan kauden puolella.

    Keisarillisilla roomalaisilla oikeasti realistisin kampanja olisi joku Rooman lukuisista sisällissodista parilla barbaari-invaasiolla höystettynä (ja temppelinryöstö co-op skenuna).

    Jos kelataan kelloa taaksepäin enempi, luokkaa 350 ekr. peleissä on mukana nouseva Makedonia, koko suur-kreikka, Kartago, persialaiset (tosin suurin osa persialaisfiguista on oikeasti 150v vanhemmasta Xerxeksen armeijasta, mutta kohtuullisella säädöllä selvinnee), keltit, germaanit, espanjalaiset, Pohjois-Afrikan kansat ja Rooman tasavalta — kaikki _ennen_ kuin joku on jyrännyt niiden kulttuurin ja pistänyt miehille lainavormut päälle. Intialaisten invaasio ei ole ehkä kaikkein realistisin lisä vaikka aikakausi onkin oikea…

    Montako pelaajaa meillä on, joilla on _vain_ keisarillisia roomalaisia?

    • avatar Sami K.

      Tosiaan eihän noita tasavallan aikaisia roomalaisia edes ole muovisina, eli se on sitten metallisena, tai ehkä innostuneet voisivat tehdä puunilaissodat jne. eri skaalassa.

      Itseäni kyllä miellyttää muovinen hopliittitarjonta, jotain siihen suuntaan sitten (ellei niitä muovisia principeja jne. tule siltä joltain firmalta, joka Velitejä jo tekee)

      • avatar Teemu

        Eikös ne tuoreet Warlord Gamesin muoviset Caesarian Romans ole aika lähellä tasavaltalaisia?

        • avatar kalle

          Joo, ja veikkaan että auxiliaryn kanssa ei tule ongelmia sovittaa imperial tai republican armeijoihin, jolloin parilla boksilla noita Keessarin joukkoja saa jo äkkiä muutettua imperial joukot tasavaltalaisarmeijaksi. Ja takarivejä voi aina täytellä imperiumin joukoilla, sinne kukaan kuitenkaan kato… Esim mun ratsuväki sopii molempiin, samoin longot, javelinit ja luultavasti auxit. Tarkoittaa sitä, että jollain max 40 ukolla se muuttuu historiallisesti päteväksi tasavaltalaisarmeijaksi, jolla on juomapullojenkin vuosimalli sijoitettavissa tarkalleen oikean sotaretken alku- tai loppuvaiheeseen.

          • avatar Sami K.

            Sanoisin, että Caesarian-figut kelpaavat kyllä Principeiksi, jos haluaa Hastateilla fiilistellä, se on sitten asia erikseen (löytyy lähinnä heart protector ja kypärä panssarina), ja tietty Triarit erikseen, roomalainen hopliittiyksikkö.

    • avatar kalle

      Eiköhän niitä imperial roomalaisia figuja voi pelata tasavaltalaisten säännöillä ihan sujuvasti. Sanoisin että figujen mahdollinen historiallinen epätarkkuus jää monen muun paljon suuremman epätarkkuuden jalkoihin.

  • avatar Sami K.

    Skenaariot ja taistelukuvaukset ovat tärkeitä skenujen luonnin kannalta, minulta löytyy Lost Battles (mukana samanniminen kirja), ja se käsittelee nämä taistelut: http://www.fifthcolumngames.co.uk/LBscenarios.html

    Ja aina on tietysti C&C Ancientsin skenaariokirjasto, josta voi olla apua, esim, mutta en laita linkkiä, kun tulee se typerä “ylipäällikön hyväksyntä”-juttu, ccancientsia kun etsitte, niin löytyy.

    Mistä muualta löytyy skenuja ja materiaalia tuohon aikakauteen?

    2nd Punic War, Alexander, Successors, siinä on varmaan just otollisimmat teemat.

  • avatar Teemu

    Tulkitsen, että mun ja Mikon ehdotus saa kannatusta (ja ovat riittävän yhtenevät).

    Sitten konkretiaan, eli tarvitaan skenuja ja pelipäivä. Laitanpa Doodlen pelipäivästä.

  • avatar kalle

    Mitäs olisi mahdollisuudet pelata 25.5. Hooceeta kerholla aamutuimaan ? Ihan satavarma en ole vielä tuon päivän sopivuudesta itsellenikään.

    Vois ottaa ihan 1v1 pelejä sen mukaan ketä paikalle tulee. Tommosta 300-400eaa välimerellistä peliä, itse pelaisin luultavimmin persialla.

    Ehdottaisin pelikooksi 250 pinnaa, Divisioonissa voi laskea max 2 skirmish yksikköä divisioonan yksikköminimimäärään, muiden skirmish –rajoitusten puitteissa. Kolmas divisioona voi olla pienempi, että saa mahtumaan 250 pinnaan.

    Tämä pelin koon pitäminen pienempänä ihan vaan siksi, että kun säännöt on kuitenkin vähän hakusessa, niin peli menisi nopeammin. Aika isoja sääntövirheitä tehtiin Teemunkin kanssa edellisessä pelissä, saattoi tosin johtua siitä että alla oli BP pelejä, eikä ollut tullut HC sääntöjä kerrattua, kun piti alun perin pelata WAB:ia…

    • avatar Teemu

      Ihan kiva ajatus, mutta sen viikonlopun peliaika menee sunnuntain WH Doubles turnauksessa.

      Ehdottaisin iltapeleiksi noita 250p- 1on1 -pelejä.

      Myös 16.6. sunnuntai sopisi HooCee-pelipäiväksi.

  • avatar Sami K.

    Mulla ei ole mitään välimeren figuja vielä, mutta voisin toimia nyt kolmen pelin GM-kokemuksella GM:nä, säännöt ehkä siis paremmassa hallussa. Hieman isompi peli siis, ja skenaarion kanssa jne, eiköhän nuo pistematsit suju ilman GM:ää.

    En tiedä mihin asti teillä on aikaa, mutta voisi jopa pelata skenaarion liittyen aamun 1v1:iin joskus yhden kahden maissa alkaen, jos siis aloitatte vaikka suoraan ysiltä nuo pelinne.

  • avatar Teemu

    Moi

    Avasin Sumplin (doodlesta oli tullut maksullinen) HooCee-peli-illasta tänne:

    http://www.sumpli.com/p.php?i=7235ca0ef8acbc4

    Speksit:

    Pelikoko 250 pinnaa, Divisioonissa voi laskea max 2 skirmish yksikköä divisioonan yksikköminimimäärään, muiden skirmish –rajoitusten puitteissa. Kolmas divisioona voi olla pienempi, että saa mahtumaan 250 pinnaan.
    Voi käyttää erillistä Commander in Chiefiä. jolla LD9, maksaa 25p.
    Yksiköiden frontagesta Hail caesar-keskusteluketjussa forumilla.

    Muuten tietty pitää rajoituksia noudattaa.

    Aloitettais pelit 17:00 alkaen.

    16.6. sunnuntaina vois pelata jonkun isomman skenaarion, Sami on lupautunut GM:ksi.

    Mä pelaisin mielelläni Rus-armeijalla, kun sitä on koko alkuvuosi kasattu ja maalattu. Jos halutaan olla 300-400 ekr. välimeri-tunnelmissa niin sitten pelaan Macedonialla / successoreilla, jotta saan norsun mukaan ;-)

You must be logged in to post a comment.