Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Black powder

Mustaa ruutia kerholla

Pitkään suunniteltu Noppakerhon Black Powder päivä kokosi kehon pelitilaan kymmenen asiasta kiinnostunutta figupelaajaa. Pelit pystytettiin kahdelle pöydälle – 20/28mm ja 15mm skaaloille ja isojen poikien pöydälle oli enemmän pelaajia, mutta pikku pikku-ukkojen pöydälle isommat armeijat.

15mm päydällä pelattiin Espanjan kampanjaan sijoittuva Busacon taistelu, jossa uljas Brittiläis-Portugalilainen armeija kohtasi marsalkka Neyn komentaman ranskalaisen armeijan.

15mm pöydän taistelukuvaa blogissani.

28mm pöydällä vastakkain olivat niin ikään Ranska ja Englanti ja tapahtumapaikkana Belgia.

Tästä raporttia Mikan blogissa ja kuvia lisää 15mm peleistä: 1 ja 2 .

Tässä Teemun napsimia kuvia 20/28mm peliä – Marko lupaili peliraporttia (jossa voidaan samalla tarkentaa väärin pelatut tilanteet ;-)). Joo, treeniähän tämä oli ja hauskaa sellaista, vaikka välillä mekkala oli aika korvia huumaava. Yleensä nuo pidättyväiset Britti-aateliset kävivät kiihkeää vääntöä siitä mitä tehdä. Ranskalaiset herrasmiehet nauttivat samaan aikaan konjamiiniä!

 

 

Näistä Napoleonic pelipäivistä pitää rakentaa uusi traditio!

Bookmark and Share

103 comments to Mustaa ruutia kerholla

  • avatar Teemu

    Sacre bleu! Ja niinkuin hyvään jälKipeliin nukkuu, vaadimme Ranskan uljaan armeijan julistamista voittajaksi! Viimeisellä vuorolla taisteltiin kylän hallinnasta. Kertsillä tulkittiin brittien voittaneen mukana olleen komentajan ansiosta yhdellä, joka johti ranskisten vetäytymiseen kylästä. Ranskiksille olisi kuitenkin kuulunut +3 combat resoon yhden sijasta eli tappion sijasta olisimme voittaneet myös tämän käsikähmän ja siten koko taiston. Viva la France!
    Lähetän kuvani Markolle raporttia varten.
    Hienoa, että mukana oli uusia pelaajia.
    Teemu

    • avatar Juha

      Vive la France! Toisella pöydällä peli oli selvä, Le Emperor oli voittaja! Muuten se herrojen Hine konjakki oli aika tyylikäs juttu, pitää jättää ensikerralla auto kotiiin ja ottaa brandyä ja sikaareja mukaan :)

    • avatar Sami K.

      Mistäs jäivät resot laskematta? 2 osumaa ja talobonus =3, Highlandereillä 3 osumaa + komentaja = 4.
      Jäikö joitain oleellisia combat bonuksia ottamatta?

      No, eipä tuolla lopulta ollut väliä, vika vuorohan oli pelleilyä, kun halusimme vaan luoda “toimintaa”, helppohan sinne olisi ollut pistää 5 yksikköä attack columniin kylän taakse, sen sijaan mentiin etulinjaan leikkimään.

      Mutta hauskahan tuo oli, ja hauskemmaksi muuttuu, kun opitaan, miten pelataan.

      • avatar Juha

        Kyllä me jo siellä isojen armeijoiden pöydällä osattiin pelata :)

        • avatar Sami K.

          No, meillä varmaan sitten oli liikaa kokkeja tulkitsemassa samaa sääntösoppaa! Vaikka hyvät ja suhteellisen helpot säännöthän nuo ovat.

          Voisimme myös miettiä, miten moninpeleissä toteutetaan suunnitteleminen ja toisten pelaajien käskyttäminen temaattisella ja hauskalla tavalla.

          Yksi hauska vaihtoehto olisi, että pääkenraali keskustelee sivussa umpiren kanssa, ja umpire välittää tavalla tai toisella käskyt eteenpäin, ehkä heitettyään 2d6, kuinka “rikkinäinen radio” viestiketjusta syntyy! Ehkä se toisi oman jännityksensä peliin, kuinka hyvin prikaatinkenraalit osaavat itsenäisesti toimia muun armeijan osana, ja mahdollisuus sooloiluun ja odottamattomiin tilanteisiin olisi aivan erilainen.

          Mutta mitä teemmekään, (jos mitään), niin tavoitteena kannattaa olla moninpelin valjastaminen mahdollisimman hauskaksi ja erilaiseksi kokemukseksi yksinpelaamisesta. Lopulta yhden pelaajan auktoriteetti muiden yli ei ehkä sitä edistä, vai mitä mieltä olette? Kenraali voisi siis olla vain “bonusta jakava” figu, ja kaikki pelaajat varsinaisesti prikaatinkenraaleja. Ehkä kenraalifigu mahdollistaisi sijoittumisellaan myös viestinviennin ja keskustelun.

          Aiheen vierestä: Rick Priestley suunnittelee loppuvuodeksi uusia sci-fi ja fantasiasäännöstöjä. Onko luvassa Bolter Action ja Heil (Karl) Franz! ? Eipähän tarvitsisi näistä virittää versioita sitten! Kummatkin säännöt ovat nyt hyviksi todettuja.

          • avatar Juha

            Black Powder hengen mukaisesti mitään noppia ei tarvita, C in C neuvottelee G de B:iden kanssa ja tekee viisaita huomioita ja johdattaa kenraaliensa sotaoimet oikeaan suuntaan hyvillä neuvoilla.

            Tietty, aina parempi, jos jokainen komentaa omaa prikaatia :-)

            • avatar Sami K.

              Tuollainen neuvottelu on hyvä tehdä skenaarion alussa ennen deploymentiä, mutta tuskinpa taistelun kuluessa CiC pääsee neuvottelupöydän ääreen enää prikaatinkenraaliensa kanssa! Tuosta johdattamisesta pelin aikana vaan olen hieman eri mieltä.

          • avatar Marko Sysipuro

            Eihän nytkään ollut mitään yhden pelaajan ylivaltaa muiden yli. Ei ollut mitään sääntöä, että pitää tehdä niin kuin c-in-c haluaa ja sanoin toistuvasti alleviivaten, että prikaatinkomentajat tekevät ihan niin kuin haluavat. Eli kenraali oli nytkin “vain bonusta jakava figu”. Se oli sitten ihan kenraaleista itsestään kiinni mitä tekivät. :-)

            (Tarkoitus ei muuten ollut, että pelissä olisi ilman omaa prikaatia oleva yksinäinen c-in-c, mutta koska Teemu oli maalannut hienon Napoleonbasen ja halusi sitä erikseen käyttää, niin sellaisesta sovittiin pelin alussa. BP:n taisteluraporteissa tällaista erillistä komentajaa ei ole kuin muistaakseni kerran.)

            Olisihan se kiva, jos armeijan koomunikointi olisi altis ongelmille ja viiveelle, mutta omasta mielestäni peliä vain hidastaa kaikenlainen kontrolloitu kommunikointi yhden puolen pelaajien välillä. Lisäksi pelin fiilis kyllä putoaa, jos kommunikointi ihmisten välillä on rajattua.

            Ja mitä tulee väärin pelaamiseen, jos säännöt eivät ole kaikille selvät, niin sillähän ei ole oikeastaan väliä, jos joku pelaaja toimii pelin järjestäneenä tuomarina. Tällöinhän tuomarin päätös on täysin sääntöjen vastaisenakin oikein. :-)

            • avatar Sami K.

              Eipä siinä mitään, mennään näillä. Saa jäädä jokaisen päätettäväksi, mitä tekee.
              Hauskaa oli joka tapauksessa.

            • avatar Juha

              Komppaan Markoa, PB pelissä ei ole tarkoitus, että marsalkka/kenraali pomottaa, eikä pelin mekaniikka ole rakennettu niin, vaan prikaati on pelin kannalta operatiivinen yksikkö, marski on vain laatta, joka antaa taktista joustoa komentorakenteeseen (varsinkin kun homma alkaa mennä sekaisin) ja antaahan se marski myös sen jonkin combat bonuksen (jos marskia nyt haluaa käyttää tistelujoukkona ;-)

      • avatar Teemu

        Talobonus menee seuraavasti:

        +1 tiny units
        +2 small units
        +3 normal units

        Eli meille ois tullu +3, nyt laskettiin +1

        Teemu

        • avatar Marko Sysipuro

          Ihan samoin brittien kylää hallinneelta kivääriosastolta jäi laskematta useamman taistelukierroksen ajan yksi plussa taistelubonusta. (Annettiin +1 vaikka yksikkö oli small.) Eli näillä mennään. Marginaalinen voitto briteille ja Ranska was robbed. Asiaa! ;-)

  • avatar Teemu

    Meillä Ranskan puolella toiminnan koordinointi meni ihan mukavasti ja leppoisasti. Lopussä vähän neuvoteltiin siitä, mikä on paras kahdesta tai kolmesta tavasta tuhota Brittien jalkaväki :-).

  • avatar Mika

    Le Grande Battlen pikakirjoitettu kuvareportaasi on luettavissa. Ainakin kuvia on riittävästi :)

    http://maalaus.blogspot.fi/2012/10/le-grande-battle.html

  • avatar Marko Sysipuro

    Ai niin, tärkein meinasi unohtua!

    Suurkiitokset kaikille osallistujille. Oli erittäin mukavat 8h(!) ja nautin pelin päällepäsmäröinnistä. Toivottavasti näemme kaikki vielä samoissa merkeissä pian uudelleen. Silloin säännöt ovat taas paremmin hallussa ja saadaan homma varmasti purkkiin vähän nopeammin.

    PS. Pakko myös sanoa erikseen kiitokset Mikalle kylän maalaamisesta nimenomaan tätä peliä varten ja myös Samulille, Teemulle ja Villelle 28mm figujen viime hetken maalamisesta – niin ja Juhalle lainafiguista. (Ensi kerralla ei ehkä enää tarvita 20mm pikku-ukkoja?)

  • avatar Juha

    Summa Summarum, hieno kokemus ja pari mukavaa peliä ja minusta virkosi taas Napoleonic pelaaja noin kymmmen vuoden tauon jälkeen. Sirryn mieluusti General de Brigadesta Black Powderiin!

    Tuumattiin jo pikku-ukkopöydällä, että jatkamme sotimista. Voisimme itse asiassa perustaa “jo perinteeksi muodostuneen Napoleonic -pelipäivätradition” kerholle, eli seuravaa vain kohdistamaan.

    Ja mikään ei estä pelaamasta välissä.

    • avatar Samuli

      Hyvät pelit tosiaan vaikka aika pitkäkestoinen setti oli :) Uutta peliä vaan kehiin niin pääsee sääntöjä treenaamaan vähän lisää. Ja saa hyvän tekosyyn millä perustella perheen toiselle puoliskolle alati kasvavaa muovimäärää.

      Joku house-rule tai vastaava pitäisi ehkä tuohon kylässä tappelemiseen tehdä, sillä nyt tilanne oli vähän omituinen kun kylän tappelua ei puolustavalta puolelta pystynyt juurikaan tukemaan hyökkäämättä koko kylän ympäri. Tai vaihtoehtoisesti olisi kylään pitänyt mahduttaa useampi joukko-osasto jos sen ympäri liikkumiseen vaadittiin jalkaväeltä 3 täyttä liikettä.

      Ja tosiaan ei tuon varsinaisen kenraalin käytön pitäisi tai tarvitsisi liittyä mihinkään suurempaan johtoporrastukseen pelaajien välillä. Lähinnä tarjoaa pelissä mahdollisuuden komentaa yksiköitä joiden komentaja on blunderoinut komentovuoronsa seis. Ehkä sitä joskus sääntöjen ollessa paremmin hallussa voisi käyttää ylikomentajaa jossain varsinaisessa käskytysroolissakin, mutta tällaisissa peleissä on paljon hauskempaa kun jokainen pelaa (ja riitelee taktiikasta).

      • avatar Juha

        Kylät ja rakennetut alueet ovat hankalia, vähän kuin metsät. Tosin metsissähän ei oikeastaan voi sotia :-).

        Komentosysteemin on minusta hyvä, ja tarkoituksenmukainen tähän peliin, kyllä prikaatinkeraali osaa johtaa, jos noppa suo :-)Meillä kenraali heilui “liberona”sinne missä tarvittiin ylimääristä johtajaa.

  • avatar Teemu

    Ilman muuta jokainen johtaa omaa prikaatiaan. Se on sitten tiimin sisäinen asia, jos se päättää luovuttaa veto-oikeuden ylikomentajalle (joka esim. osaa säännöt parhaiten tms.)

    Kylästä. Luulen, että nyt tuli vähän extreme-tilanne, kun kylä oli niin iso. Pienemmän kylän ympäri olisi esim. ratsuväki kiertänyt hetkessä. Kyläänhän voi laittaa normiyksikön ja pienen (vai oliko se tiny) + tykin. Lisääkö se sitten puolustajien noppien määrää, en muista. Normi-yksikkö saa tosiaan + 3 combat resoon. Se yhdistettynä terminator-saveen on aika jykevä setti.

    Seuraavaa peliä vaan aikatauluttamaan. Mä ainakin tarviin DL:n maalaamiseen!

    • avatar Samuli

      Joo säännöissähän nuo rakennelmat on ollut hieman pienempiä jolloin tuo yhden normaalin ja yhden tiny unitin päästäminen rakennelmaan vaikuttaa ihan fiksulta. Nyt tuon ympärille olisi mahtunut jo karkeasti arvioiden 10 attack columnissa olevaa yksikköä joten ehkä vähän enemmän yksiköitä talon sisällä olisi ollut kohdallaan.

      Ja joo seuraavaa peliä kehiin. Saan myös hyvän syyn vältellä tenttiviikon tenttejä ja näin säilyttää opiskelijaetuuden pidempään.

      Voisi kokeilla pelata hieman leveämmällä tantereella niin ratsuväen liikettä pääsisi hyödyntämään paremmin. Toimintaakin tulisi ehkä ennen viidettä vuoroa jos jalkaväki aloittaisi edes vähän lähempää toisiaan.

  • avatar Antti Lahtela

    Hieno pelipäivä oli, saatiin ainakin 15mm kentällä oikean taistelun tuntua :)

    Itselläkin vielä paljon opittavaa säännöistä ja menee pari peliä vielä kunnes osaa tehdä tasapainoisia skenuja. Meidän pelistä jäi minulle mietintään puolustajien aseman parantaminen. Mielestäni hyökkääjä ei ollut mitenkään ylivoimainen, mutta puolustajat kyllä aika helpolla saatiin etenkin ampumisella pakenemaan.

    Portugalilaiset kukkuloilla esim. olisi voinut hyvin saada etua kivikkoisesta maastosta antamalle heille vaikka +1 Morale heittoon. Lisäksi puolustajat olisivat voineet saada lähitaistelussa vaikka +1 combat resoon kuvaamaan valmiita asemia (vaikka eivät olleetkaan erityisemmin linnoittautuneet). Tästä on hyvä mennä eteenpäin, Black Powder sääntöinä on kyllä oikein mainiot!

    • avatar Juha

      Mietin ihan samaa eilen kun opiskelin sääntöjä, puolustajan asemaa voisi harkita parannettavaksi jotenkin, moraleen +1. kyllä tuo maasto sinänsä vaikuttaa, että kun sen tuomitsee erityisen rankaksi, niin liike putoaa kolmannekseen. Resoon olisi voinut soveltaa +1 puolustajalle, koska hyökätiin ylärinteeseen.

  • avatar Juha

    Sen verran innostus on noussut, että ehdotan seuraavaa Black Powder päivää marraskuulle joko 17. tai 24. marraskuuta?

    • avatar Teemu

      17.11. sopii paremmin, toinenkin mahdollinen. Oisko Doodle hyvä?

      • avatar Samuli

        Kumpikin käy hyvin. Pitää varmaan liittyä ihan virallisesti sitten kerhon jäseneksikin jos näissä rupeaa käymään.

      • avatar Juha

        Odotellaan muiden kommentteja, Doodlaatko sinä Teemu? Mitähän 15mm miehet sanovat? Pitääkin maalata pari – kolme pataljoonaa pieniä ranskalaisia lisää…

        • avatar Sami K.

          Ei käy 17.11, 24.11 käy hyvin.

          Intoa kyllä on, jos tästä tulee traditio, pitänee hommata noita Grenadiereja kaksoiskäyttöön (40k:n kanssa), kuten uhkasin, tuo sääntösetti on vaan niin pirun hyvin toimiva.

        • avatar Teemu

          Antti, Jaakko ja Marko eivät vielä ole ottaneet kantaa. Muuten tuo 24.11. ois voitolla. Ehkei enää tarvita Doodle. Antti, Jaakko, Marko, huhuu!

          • avatar JaakkoB

            Mulle kelpaa molemmat päivät. Hiitti edellisessä oli sen verran kova että uusia pataljoonia on jo päässyt maaleihin.

            • avatar Marko Sysipuro

              Molemmat päivät taitavat käydä, mutta 24.11. selvästi paremmin ja varmemmin.

              • avatar Antti Lahtela

                Mulle sopii varmuudella 17.11, tuo 24.11 päivä vielä epävarma. Sopikaa kumpi vain, tulen sitten jos pääsen.

                • avatar Juha

                  Ok, voimmehan erityttää 15mm ja 28mm striimit omiin päiviin, pääasia että saadaan pelaajat koolle ja pelattua.

                  Annan Mikalle komennettvaksi edelleen mun 28mm britit, niin saavat nekin ulkilla.

                  • avatar Teemu

                    Okei siis:

                    17.11. ainakin 15mm peli:
                    Jaakko, Juha, Antti

                    28mm peli sopisi: Teemu, Samuli

                    24.11. 20/28mm peli: Marko, Samuli, Sami
                    Ehkä: Ville, Teemu

                    Laitan oman sivun näistä, ehkäpä saadaan vielä muitakin mukaan (Tero, Eetu, Mika, Jne.)

                    Teemu

                    • avatar Antti Lahtela

                      Sovimmeko nyt siis 15mm pelin 17.11 päivälle? Minulle se sopii kyllä.

                    • avatar Juha

                      Kyllä, sovimme 15mm Napo´-pelin 17.11.

                    • avatar Teemu

                      Jaksaako joku tehdä näistä seuraavista pelipäivistä ilmoitukset eli omat sivut? Saataisiin kenties taas uusia pelaajia messiin.

                      Teemu

                    • avatar Juha

                      Jaksaa, lupaan tehdä tuosta 15mm päivästä ainakin.

                    • avatar Teemu

                      Varmaan yksi yhteinen sivu molemmista riittää.

                    • avatar Samuli

                      Oisko se 28mm sitten 24.11? Itse en nyt ainakaan pääse 17. päivä edes mukaan kun ehti siihen jo muuta tulla tielle.

                    • avatar Juha

                      OK, laitan yhteisen sivu huomenna…

  • avatar Sami K.

    Olisikohan säännöissä mainittu “Building” sitten tarkoittanut noin yhtä isoa rakennusta pikkurakenteineen ja aitoineen, eli tyypillistä farmia? Tuo kylä oli aika varmasti liian suuri ollakseen vain yksi “building”, vaan pelin kannalta yksi talokin olisi kai voinut olla erillinen building.

    • avatar Juha

      Säännöissä on aikas lailla selkeästi kerrottu, että “building” on noin 12×12″ alue, joka muodostuu rakennuksesta (-ista), apurakennukisista ja aidoista tms. jos alue on isompi, niin se sitten jaetaan osiin em. periaatteela. Sanovatpa herrat kirjassaan vielä, että tällaiset asiat vaativat abstraktiota, joten pelaajia suositellaan sopimaan asia ennen peliä. Muutenhan nuo rakennetun alueen säännöt on aika selkeät.

      Rakennetuissa alueissa on se ongelma, että niistä ampuminen on rajoitettu, kuten neliöillä. Mutta toisaalta rakennetulle alueelle linnoitettua vihulaista on vaikea saada puskettua pois sieltä.

      • avatar Sami K.

        Ahaa, selvä juttu. Oli vaan niin outoa, miten yksikön pinta-ala kasvoi tuhatkertaiseksi kylään mennessä, ja yhtäkkiä kaikki tykit olivatkin kantamalla.

        • avatar Juha

          Tykit, yksihän sinne builtinkiin vain mahtuu??

          • avatar Marko Sysipuro

            Sami tarkoitti, että vihollisen tykit kantoivat kylän haltuun ottaneeseen yjksikköön.

            Toistan vieklä, etä kylä ei ollut yhtään sen isompi kuin mitä säännöissä mainittiin mitoiksi ja kyseessä ei tosiaan ollut rakennus vaan rajattu rakenneuttu alue.

            Ja minun mielestäni kirjan rakennus/kylä-säännöissä ei ole mitään vikaa. Britit itse valitsivat ranskalaisten tykkien takia, etä eivät mene edemmäs, josta olisivat voineet sitten tukea kyläläisiä hyökkäämällä ranskalaisten kylkeen. Tämä oli skenussa ihan tarkoituksella mitattu ja aseteltu. Kukkulat eivät olleet joen takana sattumalta juuri niin, että niistä kantaa puoleen väliin kylään.

            Ja eui siihen kylään olisi ranskalaiset saaneet kuin 2 attack columnia. Sanoin, etä 2 per puoli mahtuu yksiköitä ja jos ranskikset olisivat yrittäneet kyljistä sisään, niin britit olisivat olleet taas ranskisten kyljissä.

            Ehkä silti helpointa on, että ensi pelissä ei ole kyliä. ;-)

            • avatar Samuli

              Lähinnä tuossa oli se ongelma että siitä kylän keskipaikkeiltakin olisi tarvittu se vähintään kaksi komentoa että pääsee hyökkäämään vihollisen kimppuun. Takapuolelta ei olisi jalkaväki tainnut yhdellä vuorolla mitenkään päästä kimppuun. Ehkä keskeltä kahtia jakaminen olisi tehnyt hommasta vähän fiksumpaa, tai yksikkörajoituksen nostaminen pikkasen ylemmäs.

              Mutta joo liikaa tykkien pelkoa oli kyllä menossa mukana :) Ranskalaisten 11 kanuunan patteristo kuumotti vähän liiankin paljon siihen nähden kuinka vähän tykit lopulta pitkältä kantamalta saivat vahinkoa aikaiseksi. Sitä kautta jäi myös useamman brittiyksikön first fire ominaisuus käyttämättä kun vihulaista ei eteen ilmestynyt :)

              Ensi kerralla sitten rohkeammin päin.

            • avatar Juha

              Jaa, no onhan se vaarallista mennä tykkien kantamalle, mutta ei se tykkienkään tulivoima ole kummoinen kaukaa ampuessa, sen huomasi hyvin kun joutui siinä Espanjapelissä marssimaan pari vuoroa kanuunatulessa. Tosin ei siellä mitään Grande batteryä ollut :)

              • avatar JaakkoB

                15mm pelissä opeteltiin tykkien oikeaoppista käyttöä. Sen jälkeen kun olit Juha lähtenyt niin turhaannuin tykkien tehottomuuteen pitkällä matkalla sekä huonoihin LOS:eihin. Niinpä armeijan ylikomentaja ja prikaatin komentaja ottivat tykit henkilökohtaisesti komentoonsa parin vuoron ajaksi (Follow me – käsky) ja johdattivat nämä etulinjaan. Se automaattinen kolme liikettä yhdelle yksikölle auttaa kummasti saamaan yksikön haluttuun paikkaan. Seurauksena huomattiin että grapeshot 6″sta murtokohtaan on aika häijyä. Oli tosin ehkä myös hieman riskiä johdattaa ylikomentaja tällä tavoin etulinjaan.

                • avatar Marko Sysipuro

                  Itävaltalaispataljoona otti 28-millisten pelissä 15(!) nopan edestä grapeshottia grand batteryltä. Yksiköstä tuli shaken, mutta ei mennyt edes disorderiin eikä breikannut! :-)

                • avatar Juha

                  Hienoa ja ranskalaisen röyhkeää johtamista, hyvä!

                  Joo tykit eivät onneksi dominoi peliä, mutta ovat läheltä ikäviä.

                  Sitten päivän nillitys, Napoajan jalkaväkitykistä ampuu Canisteria ja laivasto Grapesotteja, on minua joskus valistettu ;)

                  • avatar Marko Sysipuro

                    Ei vaan cannisteria käytettiin VAIN maalla, koska se sisälsi pienempiä laivaan pystymättömiä kuulia ja grapeshottia taas käytettiin sekä maalla että merellä. :-)

                    • avatar Juha

                      OK, tuo on kyllä loogista :)

                    • Se alkuperäinen rypäleammus…

                      Kanisteri on olennaisesti grapeshotin evoluutiomalli. Alunperin irtokuulia kaadettiin vaan suoraan piippuun korvakuulolta tilanteeseen sopiva määrä (tästä tulee sanonta “shotted to the muzzle”).

                      Sitten joku keksi pakata ne valmiiksi kangaspussiin lataamisen helpottamiseksi ja latausten standardoimiseksi (se piipun tasalle lataaminen ei yleensä ole niin kauhean fiksua). Koko pussi piippuun ja avot. Pussin voi tarpeen vaatiessa avata ja latausta säätää.

                      Napon sotien aikaan keksittiin nötkötin lisäksi laittaa säilyketölkkeihin kuulia – syntyi kanisteriammus. Ammuttaessa ohut peltitölkki repeää ja kuulat lentää mutta käsin niitä ei ole enää niin näppärää availla.

                      Mikään ei varsinaisesti määrää, minkäkokoista kuulaa kummanlaiseen pakkaukseen laitetaan.

                      Merellä käytetään raskaampaa kuulaa, koska ampumamatkat ovat pääsääntöisesti pidempiä. Grapeshottia käytetään miehistöä ja köysiä vastaan, sen vaikutus laivan runkoon on joka tapauksessa marginaalinen kun täysillä kuulillakin tahtoo olla vaikeuksia kunnon tammilankkujen kanssa.

                      Laivastossa kaikki on isompaa… maavoimien standardi 12-naulainen on merellä säälittävä pikkupyssy ja pienempiä ei oikein viitsi edes mainita oikeista sotalaivoista puhuttaessa.

                      Miksi laivasto puhuu sitkeästi grapeshotista:
                      – vanhoillisuus, kerran grapeshot, aina grapeshot. Ei ole syytä aliarvioida aselajissa, joka jakoi sapeleita vielä 1. maailmansodan aikaan
                      – suurempiin tykkeihin ei välttämättä saa kanisteriammuksia
                      – peltitölkit ja meri-ilmasto ei välttämättä ole hyvä yhdistelmä

                      Eri termit voivat vaan jäädä sitkeästi elämään. Vrt. onko se “magazine” vai “clip”? En pitäisi mitenkään ihmeellisenä upseerin komentavan grapeshottia ja putkeen oikeasti menevän kanisteriammuksen. Ryyniä mitä ryyniä.

  • avatar Juha

    Erinomainen päivitys mustaruutiajan “rypäleaseiden” tilaan! Nyt tiedän enemmän!

  • avatar Mika

    Ymmärsinkö oikein että yhdellä pataljoonalla voi olla vain kaksi tykkiä sääntökirjojan mukaan?

    Tämä selittää miksi 28mm pelissä kaksi pataljoonaa pelkkiä tykkejä tuntui vähän hassulta.

    Ensi pelissä tämän voisi pelata oikein, muutoin britit tuovat vain raskasta ratsuväkeä ja tykkejä peliin ja perkeleesti sharpshooter skirmareita ;)

  • avatar Sami K.

    Prikaateja varmaan meinaat. Olikohan tuossa taustalla kuitenkin skenaarion joukot, jotka ajavat yli armeijalistoista? Jos vaikka edusti jotain Grand Batteryä.

  • avatar JaakkoB

    Ei säännöissä ole noita mun mielestä rajoitettu, mutta pelintekijöiden ideanahan onkin että pelataan historiallisia skenaarioita eikä listoja rakenneta pisteiden tai optimoinnin kautta.

    Olen itse lähtenyt siitä että ranskalaisessa divisioonassa oli noin 8 pataljoonaa kahdessa prikaatissa ja 8 tykkiä. Pelissä pelaamme näitä kahdeksaa tykkiä kahtena patterina joissa 2 figua kummassakin. Näin prikaatissa on 4 pataljoonaa ja yksi patteri. Isossa pelissä sitten ehkä vielä armeijakunnan reservitykistö päälle.

    Mielestäni näillä karkeilla määreillä on jalkaväen ja tykistön suhde pelissä kunnossa.

  • avatar Marko

    Yhtään mitään ei tykkien suhteen pelattu vääriin. Eikä BP:ssa ole mitään armeijalistoja. Pelijohtaja tekee skenun joko historiaan tai omaan päähänsä perustuen ja BP:n tekijätkin pelasivat usein vain kaikella mitä oli teemaan saatavilla.

    Eikä säännöissä ole mitään rajoituksia tykkien määriin. Pataljoonaan sidotut pienet tehottomat tykit ovat sitten eri asia, mutta näitä ei oikein enää Napoleonin aikana käytetty. Faq-pdf:ssa näille on sitten annettu omat heikommat tulivoimat, jos joku sellaisia haluaa käyttää. (Tai esim. itävaltalaiset käyttivät isompiakin tykkejä sidottuna patasljooniin, mutta lopettivat, kun Napoleon näytti miten tykkejä kuuluu käyttää. Eli juuri niin kuin pelissäkin käytettiin.)

    Tuollaiset pelkistä tykeistä koostuvat prikaatit olivat ihan normaaleja ja sääntökirjassakin niiden käytöstä muistutetaan, että jos enemmistö tai kaikki prikaatista koostuu tykistä, niin tykit lasketaan mukaan prikaain breikkaamiseen, mihin niitä ei normaalisti lasketa.

    Ennen kuin päästään käsiksi historiallisiin skenuihin, niin jos joku haluaa tuoda kentälle vain tykkejä ja ratsuväkeä, niin siitä vaan. :-) Kyllä toimiva armeija yleensä ne 3 aselajia tarvitsee.

    Nyt tosin aluksi olisi kiva pelata kaikella mitä on, kunnes maalattujen figujen valikoima kasvaa.

  • avatar Juha

    Säännöt eivät sanele, totta. Mutta on se aika karua hyökätä parilla jv pataljoonalla 12 tykin patteriin ;)

    Näissä historiallissa OOB:ssä tykit ovat joko prikaatin pyssyjä (6-8 naulaa) ja isot tykit armeijakunnan reserviä, ja toisiaan Itävaltalaisilla on sitten vielä sellaisia söpöjö patajoonan pikkukanuunoita, jotka kulkevat samaa pataljoonan käskyn alla.

    Toisaalta, joissakin taisteluisssa, erityisesti ranskalaiset muodostivat juuri tuollaisia Grande Battery tykistömuodostelmia, joten sikälis se 28mm peli OK. ongelma näyttiolevan, että britit eivät päässeet kiertämään tykkejä sivustan kautta esim. nopealla ratsuväellä tai hevostykistöllä.

  • avatar Marko

    Ensi kerralla pelataan sama lauta pitkittäin, niin on tilaa kiertää. Ranskikisilla (jotka siis hävisivät pelin) oli peräti 2 grand batteryä, joiden vahingoittaminen ja kunnossa säilyttäminen olivat myös osa tavoitteita. Toisessa batteryssa oli 7 ja toisessa 6 tykkiä. Sääntöinä käytettiin 6-8 naulan tykkien sääntöjä. Pelaajat olisivat voineet jakaa tykit prikaateihin tasaisemminkin, mutta annoin mahdollisuuden tehdä grand batteryjäkin.

    Noille pikkukanuunoille annettiin faq:ssa tulivoimaksi muistaakseni 0-1-2, eli kantamalle 24″ 1 noppa ja 6″ 2 noppaa.

    (Taktisesti noita tykkejä lienee helpoin lähestyä niin, että kun ollaan alle 24″ sisällä, niin yksi yksikkö on lähinnä ja pakottaa jokaisen tykin tulittamaan sitä ja säästää muut koskemattomina. Chargessa taas hyökkääjät osuvat auttamatta useampaan tykkiin/batteryyn (jos eivät ole kaikki samaa batteryä), mikä tarkoittaa closing firessa ylimääräistä -1 osumiseen. En muista tuliko closing fireen muutenkin +1?)

    Kaikki keskustelu muuten viittaa selvästi siihen, että kaikki kaipaisivat historiallisia OOB:ja. ;-) 28-millisissä tämä tulee aina olemaan iso haaste.

    • avatar Juha

      Näin on, nuo historialliset napo-ajan taistelut tuppasivat olemaan aika suuria ja niiden OOBeissä on äijää kun meren mutaa ;) Oli silloin pieniäkin kähinöitä, mutta niitä ei kukaan oikein kirjaillut ylös, joten pakko soveltaa.

      Katselin 15mm peliä varten pientä Barrossan taistelua ja siinäkn on 8 pataljoonaa brittejä ja 9 hiton isoa pataljoonaa ranskalaisia (pataljoona koko 20 – 36 figua), että silleen…

      • avatar Samuli

        Tämän takia 6mm :) Jos saisi pari muuta innostumaan niin noista saisi nopeasti luotua aika massiivisiakin joukkoja sopuhintaan. Baccukselta esim. divisioonan laajuinen joukko huimat 35 puntaa. Isommatkin taistelut onnistuisivat ilman että tarvitsisi koko huoneen laajuista pelipöytää.

  • avatar Sami K.

    Toki kuusimilliset ovat minulle kiinnostavia, olen itse asiassa itsekin ihmetellyt niitä aiemmin ja todennut, että “ketään ei ole kiinnostanut”. Ehkä tilanne on jo muuttunut?

    Mutta ensisijaisesti pitäisi tehdä kartoitus, suurinpiirtein kuinka paljon ja mitä figuja, ja missä skaaloissa vanhoilla parroilla kuten Juhalla on. Jos Juhalla esim. on tuhansittain maalattuja 15-millisiä Napoja, muttei lainkaan kuusimillisiä, niin 15-millisten ympärille rakentaminen voisi olla fiksuinta.

    Mutta mielestäni kyllä kuusimillisille pitäisi oma edustuksensa klubille saada. Miten olisi esimerkiksi classical / ancients Hail Caesar-säännöillä? Muita ehdotuksia? Jotenkin vaan nuo massiiviset kilpirivistöt toimivat erittäin tehokkaasti kuusimillisissä.

    Asiaan liittyen, tässäpä on Rapier Miniaturesin sivusto, jossa myydään vielä halvempia ja vielä hienompia figuja kun Baccuksella (poislukien tosin Baccuksen uusitut kreikkalaiset ja makedonialaiset plus muu uusi tuotanto, joka kyllä ehdottomasti kilpailee laadussa):

    http://www.rapierminiatures.co.uk/page/Range/6mm_Ancients_Single_Packs.html

  • avatar Sami K.

    Ok, tutkittuani skaaloja jäin ihmettelemään, että miksei kukaan käytä tai puhu 1/72-skaalan (n. 24mm) muovifiguista? Nehän ovat aivan naurettavan halpoja, esim. n. 7 puntaa reilusta neljästäkymmenestä figusta, ja figuthan näyttävät erittäin hyviltä, esim. http://www.plasticsoldierreview.com/Review.aspx?id=102 (ei ole paras tai historiallisin esimerkki, mutta nopeasti katsottuna ensimmäinen hyvä maalattu esimerkki. Ja löytyypä niille kauppakin täältä Helsingistä, Kuivalainen.biz:istä, näköjään settien hinta on siellä 7€.

    Minä ainakin näkisin siirtyväni historiallisissa tuon skaalan edustajaksi, noilla voi kuitenkin hyvin pelata 28-millistenkin kanssa, jos kerta 20-millisetkin jo kelpuutettiin.

    Ja Hail Caesarissa jos isoja armeijoita haetaan ja tarpeeksi figuja alustalle, niin miksei sitten noilla, jos hinta oli koskaan kysymys?

    Toki ymmärrän, jos raha ei ole lainkaan este, vaan maalausaika, tai jos figujen “kuuluu” ulla metallisia, jotta tulee oikea sotapelifiilis, mutta nyt melkeinpä näen vaihtoehtoina lähinnä nuo, ja sitten 28-milliset, kun haetaan parasta mahdollista laatua hinnasta välittämättä.

    Aika hassua tehdä tuollainen löytö, kun olin jo ehtinyt innostua taas kuusimillisistä, mutta noilla saa melkein yhtä paljon massaa per euro (itse asiassa yli puolet siitä , kun Baccukselta 96 figua maksaa kaikkien kulujen jälkeen kympin).

    Tuolta linkkaamaltani Plastic Soldier Review-sivulta kannattaa tutkia, siellä on kaikki setit aikakausittain arvosteltu kuvien kera.

    • Maalasin kerran setin 1/72 “perinteisiä” muovisotilaita 30-vuotiseen sotaan, kun projektia vetänyt kaveri valitsi skaalan hintavetoisesti.

      Se oli ihan kammottavaa. Ei #¤%¤#¤”# enää ikinä. Karu fakta on, että ne eivät ole kauhean hyviä figuja. Tässä skaalassa undercuttien (mitä sekin on suomeksi?) puute ei vihlo hammasta ihan niin pahasti kuin 1/32:ssa, mutta detalji on todella ohutta ja pehmeää. Lisäksi materiaali on ihan ahterista, muottirajojen poistaminen on todella rasittavaa. Viila/rapsuttaminen ei toimi, terävällä skalpellilla tulee samalla skulptattua figu uusiksi ja katkottua satunnainen miekka/keihäs, kuuma metallilanka on rasittava käyttää, tulee impattua höyrystynyttä polyeteeniä eikä sekään oikeastaan toimi. Toimivan pohjamaalin löytäminen on haasteellista (ja mitä tulee siihen erikeepperillä pohjustamiseen: paljonkohan siitä ennestäänkin olemattomasta detaljista jää näkyviin sen liiman alta?) Ja silti käytössä niistä tuppaa rapisemaan maalit pois.

      Mutta se nyt riippuu kunkin omista tavoitteista. Minä tykkään maalaamisesta ja tykkään ottaa lähikuvia figuistani ja laittaa ne 20-kertaisena suurennoksena tietokoneen taustakuviksi. Jos figu ei toimi siinä, jos sitä ei ole hauska maalata minä en halua niihin koskea vaikka niitä jaettaisiin ilmaiseksi. Skidinä oli P-A ja maalasin kaikki Kinder-munien ukkelitkin mutta enää ei siihen tartte ruveta, onneksi.

      Jos pitää valusaumojen poistamista turhana puuhana ja tavoitteena hirveä massa etäisesti ihmismäisiä hahmoja 3 metriin päästä katsottuna, kaipa näistä jotain saisi dippailemalla. Mutta mun aika on kyllä arvokkaampaa.

      Joku näiden pehmomuovien valmistaja on skaalannut omiaan ylös 28mm:ksi. Niistä viimeistään näkee, että ei pojat, ei näin…

      Kyllä muakin HC:n/BP:n/P&S:n figumäärät kauhistuttaa. Mutta ainoastaan maalausajan takia. Kokemus on osoittanut, että teen yhden 100 ukon armeijan vuodessa ja sitten en sen sorttisia äijiä ihan vähään aikaan halua nähdäkään. Sillä tahdilla HC-pelin voi buukata 5-10 vuoden päähän…

      Tossa noita on. Aivan kaameeta tuubaa. Lahjoitin ne kaverille, kun en kestänyt katsella niitä:

      http://www.smallcuts.net/photo/index.jsp?id=1603

      P.S. Ja reisillehän se projekti meni. Halvasta hinnasta huolimatta kukaan muu ei maalannut ukkoja edes niin paljoa kuin minä.

      P.P.S. Ja mä en edes osaa maalata. Mä vaan tykkään siitä.

      • avatar Sami K.

        Ok, funtsinkin, että pakko noissa on jotain maalausteknillisiä ongelmia olla, koska muutenhan niitä käytettäisiin paljon.
        Toisaalta, ei kai kukaan sentään väitä, että nämä olisivat detaljeiltaan heikompia kuin 6- ja 10-milliset? Ainakaan siis nuo uudemmat 2000-luvun setit, tietenkään 80-luvun juttuihin ei kannata koskea pitkällä tikulla.

        Tutkiskelin, että 15-milliset ovat noin kaksi kertaa kalliimpia per figu, kuin 10-milliset (jotka taas ovat n. kaksi kertaa kalliimpia kuin kuusimilliset).
        Ero figulaadussa varmaan onkin sitten sen mukainen, ainakin siltä näyttäisi. Muoviset 28-milliset ovat aika lähelle saman hintaisia, kuin metalliset 15-milliset, joten rahallisesti en näe suurta hyötyä itse niistä hinnallisesti tai maalauksellisesti.

        Mutta kyllä, ensisijainen skaala on tietysti se, mitä figuja ihmisillä jo on. Ei tässä kukaan ole yrittämässä toisia saada vaihtamaan ja heivaamaan vanhoja skaaloja pois, kyllä niitä ristiin voi pelata, kuten on jo tehty. Pitää varmaan kokeilla itse yhtä settiä noita 1/72:sia ja todeta, voiko niitä maalata.

        • avatar Juha

          Käytännössä itse pyörin parin skaalan ympärillä ihan parin periaatteen vuoksi. 28mm on se klassinen skaala, joak sopii hyvin skirmaamiseen ja on kelpo maalauksen kannalta – joka minullakin on erittäin tärkeää. 15mm sitten on erittäin hyvä massapeliskaala ja antaa vielä hyvän mahdollisuuden tarkkaan maalaukseen, jopa niin että esim. Napoajan armeijassa saa maalattua juuri ne joukko-osastot ja erikoisuudet uniformuissa, joita todella on paljon :)

          Mutta ei se estä kasaamasta myös 28mm napoarmeijaa, onhan siellä jo pohjaa…

      • avatar Sami K.

        Ovathan nuo aika kurjia ja huonosti detaljoituja nuo pikemenit, ei siinä mitään. Mutta ovatkohan nuo sitten jotain wanhoja ja “perinteisiä” muovifiguja, kun esim. nopeasti TYW-osiota selaillessani nämä http://www.plasticsoldierreview.com/Review.aspx?id=1600 vaikuttavat aivan eri tason figuilta, enkä nyt itse näe noita “olemattoman detailin” figuiksi. Onkohan tuossa jonkinlainen “once burned, twice shy”-efekti, että kun on kerran wanhoja muovifiguja kokeillut, niin vaikka tapahtuisikin valtava muutos, sillä ei ole enää merkitystä.

        En tiedä, miksi PVA:lla pitäisi lähteä pohjustamaan, onhan noita plastic primereitä jo vaikka kuinka. Mutta varmaan silti kannattaa pysyä kovamuovisissa ja metallisissa figuissa, kun maalaus on pääasia, eikä raha ole tosiaankaan este satojen miniatyyrienkään hommaamiseen per armeija verrattuna aikaan. Silloin tosin voi jo harkita palkkamaalausta, ellei ole sitä mieltä, että vain itse maalattua armeijaa voi pelata.

        Joka tapauksessa minulla on semmoinen kutina, että noita 15-millisiä Napoja löytyy aivan tarpeeksi kaikkiin peleihin jo vaikka jo Juhalta, joten tässä olikin nyt enemmän kysymys uusista aluevaltauksista ja aikakausista.

        Edelleenkin olisi kiinnostavaa kuulla vanhojen partojen figuinventaariota (mikäli sellaista ovat tehneet tai osaavat arvioida), joten perustanpa sitä varten ketjun tuonne forumille, niin päästään kartalle, mitä porukoita löytyy ja missä skaaloissa.

        • En tiedä minkä firman figuja ne oli, kaveri oli hommannut ne. Mutta noita kuvia katsellen ne oli juuri noita vanhoja Revellejä.

          Zvevdan uudemmat figut on eri materiaalia, sen kertoo niiden moniosaisuus (perinteistä pikkusolttumuovia ei liimaa erkkikään). Kovemmasta “koottavamuovista” tehtynä (tosin se vaatii valuteknisistä syistä pientä uudelleensuunnittelua) nämä voi toimiakin, jos tykkää skaalasta. Markkinoilla on kyllä sitä sun tätä liikkeellä, kannattaa ostaa testipakkaus ekaksi.

          Mä en tykkää. Enkä tykkää “true 25mm” figuistakaan. En osaa maalata niitä itseäni tyydyttyvällä tavalla. Ne on just sen verran isoja, että kasvot pitäisi pystyä maalaamaan mutta en vaan osaa. Ja sitäpaitsi ne näyttää ruipeloilta kukkakepeiltä ja “skaalakorrektit” aseet taittuu tai katkeaa yhtenään. 15mm ja pienemmät on niin pieniä, ettei kasvoja tarvi edes yrittää maalata, silloin harvoin kun niitä teen. Tää juttu on ihan mun korvien välissä :)

          Mielenkiintoista muuten on, että suuressa osassa 1/72 figujen maalausartikkeleita ei neuvota miten niitä varjostetaan vaan keskitytään todistelemaan miksi varjostusta ei mukamas tarvi tehdä.

          Mitä tulee palkkamaalaamiseen: Pidän enemmän maalaamisesta kuin pelaamisesta. Musta palkkamaalauttaminen on vähän sama, kuin maksaisi jollekin siitä että se tulee syömään pihvin sun annoksesta ja sulle jää vaan perunat ja porkkanaraaste. Jotkut kuulemma pitää porkkanaraasteesta…

          Palataksemme asian pihviin: Minusta hinta on väärä argumentti. Jos oikeasti tykkää jostain, niin siitä vaan tekemään. Mutta jos tekee sitä vain siksi että se on halpaa, jossain vaiheessa rupeaa kaduttamaan.

          Maalaan yhtä figua noin tunnin. Ottaen huomioon käytettävissä olevan vapaa-ajan, mulle on melko lailla sama maksaako se figu 50 senttiä vai 2 euroa. Jos kalliimpi figu on hauskempi maalata, valinta ei ole vaikea. Jos oikeasti hyvät maalaajat käyttää, öh, 5-10 tuntia figuun, en yhtään ihmettele kun ne ostaa silmää räpäyttämättä 20e ukkeleita ja pelaa niillä pelejä 5 ukon armeijoilla.

          • avatar Juha

            Tuossa hinta-asiassa on pakko kompata, ei se kai ole koskaan ollut ohjaava tekijä, vaan se tykkäänkö napista vai en. Olen itsekin kovin maalausorientoitunut pelaaja.

            Taustalla on myös se, että olen muuten kokeillut joskus ns. palkkamaalaamista, ja se on muuten aika rankkaa hommaa. Tylsää maalata, jotain mistä ei itse ole yhtään kiinnostunut, joten lopetin :)

    • avatar Juha

      Onhan noita tullut joskus keräiltyä ja maalattua. Tälläkin hetkellä on isot armeijat 1/72 skaalan WW2 nappeja jossain laatikossa, ja niillä on pelattu CD pelejä noin 15 vuotta sitten, mutta asiaan.

      Skaaloja on ja vaihtoehtoja on, ja niistä kannattaa valita seuraavlille kriteereillä sopivin:

      1. mikä sopii omalla kukkarolle ja maalaustekniikalle ja “sattuu” silmään
      2. onko muilla jo näitä, eli löytyykö peliseuraa ilman?
      3. jos muilla ei ole, olenko valmis maalaamana molemmat sodan osapuolet, saadakseni aikaan peli (kokemusta on, ja menee raskaaksi, varsinin napoaikana :)

      Mutta jos joku nyt yrittää saada minut vaihtamaan napoleonic skaalan, niin voin sanoa että turhaan :) Ja lisäksi en pidä itse noista “bendy plastic” figuista.

      Toisaalta aion kyllä kasvattaa vielä 28mm Britti armeijaani, ihan vain display periaateella ja voihin niillä sitten pelatakkin…

  • avatar Antti Lahtela

    Jokainen pelaa tietenkin sitä skaalaa kuin näkee parhaaksi, järkevää olisi kuitenkin pelata niitä skaaloja mihin löytyy muilta nappeja. Minulla on paljon 6mm figuja tokaan maailmansotaan, mutta suosin 15mm skaalaa tällä hetkellä.

    Meitä on kerholla jo neljä 15mm Napoleon-pelaajaa, joten miksi lähtisi uutta skaalaa tuomaan mukaan? 6mm skaalaa voin pelata, mutta ei ole resursseja kerätä kahta skaalaa samaan aikaan.

    Mainitsit Sami nuo 1:72 skaalan figut ja niitä tosiaan saa lähimarketista halvalla. Markon 20mm britit käsittääkseni oli juurikin noita muovisia 1:72 figuja. Näitä löytyy itseltäkin tokaan maailmaansotaan, mutta niissä on ongelmana pehmeä muovi. Niistä vääntyilee ajan mittaan maalit irti, joten siirryin mieluummin 15mm skaalaan. Lisäksi monien valmistajien muotit näihin figuihin on parhaimmillaan jostain 80-luvulta, joten asennot yms. eivät mielestäni enää ole laadukkaita.

    Mikäli 28mm figut eivät innosta ja isompia armeijoita haluaa, niin hypätkää ihmeessä 15mm kelkkaan. Juhalla tosiaan valtava kokoelma, niin ei tarvitse heti armeijallista hankkia kun voidaan yhdessä pelata.

    • avatar kalle

      Mä tuun ainakin komppailemaan 15 millisiä Napoja. Ei ole tosin vielä ensimmäistäkään, mutta heti kun muilta kiireiltä ehtii… Sen lisäksi voisin joka tapauksessa alkaa kasailemaan 28 millisiäkin, niitä on jo paketillinen Preussilaisia hyllyssä avaamattomana.

    • avatar Teemu

      Joo, tosiaan edellinen pelihän oli “20/28mm” eli yli puolet mun ranskalaisista ja kaikki Markon britit (hyvin maalattuja, nättejä yksiköitä) oli 20mm. Ideana taitaa olla, että käytetään niitä osana armeijaa kunnes saadaan kimpassa tarpeeksi 28mm ukkoja.

      Mukava kuulla, että Zvedsa on vaihtanut raaka-ainetta. Perinteinen pehmeä muoviämpäri-muovi on kieltämättä hirveää työstää.

      Pari vinkkiä:

      1. Pese kuumalla vedellä ja tiskiaineella rasva (valuprosessista syntynyt) pois
      2. Pohjamaalaa veden ja erikeeperin sekoituksella –> antaa jäykkyyttä ja mahdollistaa maalin tarttumisen
      3. Maalaa perusvärit ja dippaa
      4. Lakkaa

      Saa kohtuullista kamaa järkevässä ajassa.

      Teemu

  • avatar Marko

    Tuo vedellä laimennetulla Erikeepperillä pohjamaalaaminen on ainakin muutaman vuoden takaisille 20-millisille ihan välttämätöntä. Estää myös maalin lohkeamisen figun aseiden ja käsien tapuessa.

    Esim. Zvedzan figut olivat jo muutama vuosi sitten todella hyvin skulptattuja ja ilman valujämiä. Lienevät tosiaan jo eri muovilaatuakin? Valitettavasti ovat aika yksityiskohtaisia ja anatomisesti oikeat mittasuhteet omaavia (ei liian isoja päitä ja käsiä ja liian leveitä ruumiita) eli eivät mk-s:n kauraa. :-) Itsekin tykkään maalata mieluummin vanhaa Foundryä kuin anatomisesti oikeaa 20-millistä.

    Itse en enää 20-millisiä hanki. 28-milliset ovat kyllä niin paljon parempia ja nykyään edullisiakin. Katselin myös noita 15-millin pelejä ja jotenkin sydän ei vain sykähdellyt samoin, kun 28-millisiä katsellessa. Eli 38:lla mennään.

  • avatar Sami K.

    Nuo 1/72:t ovat Elon laskuopin mukaan 25-millisiä (183 cm/72), joten kokoeroa 28-millisiin ei niin hirveästi ole, ellei sitten puhuta scale creepanneista figuista. Tässä ehkä pääpointti olikin, että sopivatko ne mukaan 28-millisten peliin vai eivät meidän peleissä.

    Ihmetyttää kyllä vaan niin kovasti, että onkohan tuossa nyt kaksi eri skaalaa, mitkä sekaantuvat, kun katselee tämäntyyppisiä settejä http://2paintminiatures.com/blog/?p=2239 ja miten tasokkaita figuja ne ovat, niin puheet olemattomista detaljeista ja hirveistä valujäljistä hämmästyttävät (tekstissä mainitaan, että valujälkiä ei ollut). Onko noissa sitten tapahtunut viimeisien vuosien aikana sitten valtava muutos? Edelleenkään ei käy kiistäminen, että olivathan ne kamalia nuo Mikon esittelemät pikemanit…

    Samalla sivustolla on sivupalkissa myös “how to prime your miniatures”, ja siinä ei puhuta sanallakaan pva-maalista, vaan keskustellaan normaalisti (aerosoli-akryyli-)spraymaaleista ja niiden sävyistä, ja kyseessä nimenomaan 1/72:t. Outoa. Mutta eivät ne “plastic primeritkään” normaalispraymaaleja kalliimpia enää ole.

    • avatar kalle

      ne 1/72 on skaalana niitä revelinkin prismoissa myymiä pikkusotilaita, jotka on oikeasti lähempänä 15 millisiä kuin 28 millisiä.

    • avatar Juha

      Valitettavasti vain kokoeroa on, 1/72 on kyllä yleisesti maailmalla tulkittu 20mm figuksi. tosin nämä mm-mitat nyt ovat sitten mitä ovat. Mutta kyllä noissa 1/72 ämpärinapeissakin on kokoeroa ja paljon laatueroa.

      Eikös sellainen linjaus nyt näytä olevan, että 28mm peleissä pyritään 28mm figuihin (siis Perry, Victix jne.) ja sitten on tuo 15mm “vähemmistö” :)

      Muuten kyllä 15mm figullekin voi maalata kasvojen highlitit ja jopa silmät – olen joillekin tehnyt :D

    • Homman juju on siinä, että 28mm ei ole oikea mittakaava. Niitä figuja voi mittailla erikseen koko viikon ja laskeskella nominaalisia mittakaavoja eikä asia muutu mihinkään: Kun ne laittaa rinnakkain eroa on kuin yöllä ja päivällä (en tällä ota kantaa kumpi vuorokaudenaika on parempi, molemmilla on kannattajansa).

      28mm figu EI ole mittatarkka pienoismalli vaan taideteos. Sen mittasuhteita on muutettu tiettyjen asioiden korostamiseksi ja maalauksen helpottamiseksi.

      Esim. nopeasti mitaten mun peukalo on 2cm paksu. Skaalakorrekti 1/72 peukalo olisi siis sellaisen varttimillin paksu. En mä ainakaan sellaista detaljia pysty maalaamaan. 28mm figulla sormet onkin lähempänä täyttä milliä. Jos niitä sormia ei pysty maalaamaan, käsi muuttuu lihalapaseksi.

      Ja mitäs siitä ehkä 5mm paksusta miekanterästä tulee mittakaavassa? Kestääkö käyttöä?

      Mitä tulee mittakaavatarkkuuteen: Michelangelon Daavid ei ole mittatarkka. Ruumiinosien mittasuhteita on muutettu, koska tekijän mielestä patsas näytti siten paremmalta.

      Kreikkalaisen temppelin pylväät ovat itse asiassa keskeltä hieman paksummat, sillä jos ne ovat oikeasti tasapaksuja, silmä valehtelee ja väittää niiden olevan keskeltä ohuempia.

      Prätkärotsin vaakaraita saa käyttäjän näyttämään rotevammalta ja vie huomion pois mahasta.

      Jokainen saa tykätä mistä tahtoo.

      Mutta 28mm figu ei ole epäonnistunut pienoismalli, eikä sitä sellaisena pitäisi arvostella. Olen yrittänyt tässä lyhyesti kertoa syitä, miksi ne eivät edes yritä olla pienoismalleja.

      Ei niiden figujen yhteensopivuutta voi mitata millään viivoittimella yhtään sen enempää kuin spektrometri kertoo kravatin yhteensopivuuden takkiisi. Se pitää vaan katsoa omalla silmällä.

      P.S. Niille, joilla ei ole figusilmää on sitten mamman vanhat säännöt “älä yhdistä ruuta ja raitaa” sekä “osta koko armeija yhdeltä valmistajalta”.

      • avatar Sami K.

        Olen samaa mieltä kyllä siitä, ettei tarvitse olla pienoismalli ja oikean kokoiset kädet, vaan parhaan näköiset mittasuhteet.
        Oikeastaan tämä keskustelu lähti liikeelle siitä, kun kuusimillisiä tarjottiin vaihtoehdoksi huokean hinnan takia, nyt kuitenkin vaikuttaisi siltä, että kuusimillisten edut ovat nopeassa maalattavuudessa ja pienessä tilantarpeessa, ja toki sillä saa melkein tuplasti figuja kentälle samalla rahalla kuin 1/72:silla, mutta näitä taas tarvitaan huomattavasti vähemmän yksiköihin. Vähän ovat tietysti omenoita ja appelsiineja, mutta suurin piirtein näin.

        Victrixin figut taisi Samuli mainita huonoiksi, eli Perryt jäävät jäljelle, niitä taitaa saada samalla rahalla miinus pari puntaa 40, mitä Victrixiä 60, mutta ovat hienoja figuja toki (eivätkä “nappeja”, sapettaa kyllä tuo termi loputtoman paljon, yllättävän laajalle tuokin kammotus on levinnyt).
        Ovat kuitenkin n. kolme kertaa kalliimpia kuin 1/72:t.
        Minulla tuo raha tulee aina ensin kysymykseksi figuhankinnoissa, rahaa ei ole loputtomasti (tai sitten olen vain niin säästäväinen luonteeltani). Mutta tosiaan, enemmänkin ajattelin noita muita aikakausia niiden suhteen, vähän hämäävästi tämä keskustelu käydään Mustan Ruudin ketjussa.

        Yksi projekti on ollut tehdä hienot counterit Command & Colours Ancients-lautapelille, tuolla skaalalla countterit voisi vaihtaa figuihin, ilman, että talous kaatuu. Samalla tietysti niistä tulisi Hail Caesar-armeijat.

        • avatar Samuli

          Joo ainakin omissa seteissä Victrixin muovi on ollut todella haurasta ja pistimiä menee jatkuvasti katki. Poislukien yksi paketti minkä muovi oli eriväristä pehmeämpää ja samalla myös sitkeämpää. Siinä taas ongelmana oli enemmänkin se ettei muokkaaminen ja purseiden poisto oikeen meinannut luonnistua. Uusia laatikoita en tule ostamaan kun ei se hinta Perryihin nähden edes ole paljoakaan huokeampi. Victrixin ukoissa myös kasvot ovat ajoittain aika koomisia sarjismaisten mittasuhteidensa takia. Toiset tykkää, itse pääosin en. Ois vaan pitänyt näin köyhänä opiskelijana sijoittaa rahansa metallisiin hamemiehiin niin ei tarvitsisi valittaa :)

          Ja joo tosiaan 6mm figujen idea oli se että niistä saisi aika massiivisiakin osastoja aikaiseksi ilman että tarvitsisi kymmenien neliöiden laajuista pelipöytää. Huokeus nyt tulee vähän kaupanpäällisiksi pienen koon takia. Vajaalla satasella saisi useammankin divisioonan kentälle.

      • avatar Juha

        Niin totta! Tuo skaala-nillitys on mallarien harrastus, mittaavat tankkejaan mikrometrillä :D

  • avatar Sami K.

    Jospa nyt unohdetaan Prisman pikkusotilaat, selkeästi tässä nyt on joku sekaannus niiden ja esim. Zvezdan ja Caesarin uudempien settien välillä, Plastic Soldier Review:n mukaan niiden mitat ovat järjestään n.24 milliä jaloista päähän.

    • avatar Samuli

      Sami nuo koothan vaihtelevat tosiaan aika reippaasti valmistajien välillä. Heittoa tulee aika reippaastikin. Itse olen hankkinut Force on Forcea varten figuja nimenomaan 1/72 skaalassa ja joidenkin valmistajien tuotteet helposti yli päätä pidempiä kun laittaa vierekkäin kohdilleen. Skaala saattaa helposti heitellä jossain 1/60 – 1/90 välillä jos niitä ns. “ideaali-ihmiseen” vertaa.

      Samaa “ongelmaa” on 28mm valmistajillakin. Perryn ja Victrixin tuotteissakin on jo ihan mukavasti pituuseroja ja eri ruumiinosia on korostettu aivan eri tavalla. Metalliset 28mm ukot ovat aika pitkälti vielä pahemmilla pituusheitoilla ja eivät välttämättä samassa yksikössä kovin hyvin toimi. Esimerkiksi pelissä olleet 28mm Foundryn(?) britit olivat jo ihan silmiinnähden eri kokoisia kuin omat Perryni.

      Ja tosiaan viime kerralla pelissähän oli juuri noita Zvezdan 1/72 (tai 24mm) ukkoja ja ero Perryn ja Victrixin tuotteisiin oli aika massiivinen. Kokonsa puolesta olivat paljon lähempänä naapuripöydän 15mm miehiä kuin 28mm.

      • avatar Sami K.

        Niin, varmaankin se tarkoittaa sitä, että 28-millin tyypit ovat järjestään scale creepannet reippaasti yli 30-millisiksi, ja 15-milliset olivat varmaan sitten Xystoneita tms. (en yllättyisi, Juha varmasti maksaa laadusta), jotka ovat varmaan sitten jo käytännössä 20-millisiä figuja. Noita kokojahan yritettiin standardisoida aikanaan samoin kuin pienoisrautateitä, mutta ei ollut ottajia moiselle, ja nyt figumaailma on melkoinen viidakko kokojen suhteen. Ehkä olisi selkeämpää, jos aina settien mukana lukisi figujen pituus päästä varpaisiin?

        • avatar Marko

          Jep. Mun 1/72 britit olivat Zvedzaa.

          Zvedzallakin pituus on venynyt. Vanhemman brittipaketin – jossa on highlandereita – figujen pituus on jalanpaohjasta SILMIEN tasolle (Päähineiden takia ei kannata figuja mitat päälakeen.) maksimissaan 20mm. Sitten taas myöhemmät 95th riflet ovat selvästi rotevampia ja pituus onkin jo silmiin asti mitattuna 22mm. Kun viereen laittaa seisomaan vanhaa 25-millistä Foundryä, niin ovat lähes saman mittaisia, mutta muuten ovat sitten täysin eri universumista. 25-milliset foundryt sopivat paljon paremmin “heroic 28-millissten” :-) eli GW:n 30-32-millisten figujen kanssa yhteen kuin saman mittaisten Zvedzojen kanssa.

          Ja mitä tulee Zvedzan pohjustamiseen erikeepperillä, niin ainakin kaikki tähän asti Suomessa hyllyssä näkemäni 1/72 figut ovat sitä samaa “äppärimuovia”, joka on ehdottomasti pohjustettava liimaseoksella ja johon toimii liimana ainoastaan sellainen 2-komponettiliima, jossa pinnat on ensin aktivoitava “tussilla” ja sitten vasta liimattava. Muut liimat eivät vain pidä yhtään, vaikka tekisi millaisen poppatanssin. Ja silti Zvedzan kreikkalaisilla on useimmilla erilliset keihäät (sikaohuita ja vääntyneitä), kilvet ja hevoset. Maalaaminen ja liimaaminen on työlästä. En suosittele.

          • avatar Sami K.

            Keskustelua voinee seurata / jatkaa TMP:lle luomassani ketjussa, jossa kokemukset ovat näemmä olleet järjestään positiivisia viime aikoina.
            http://theminiaturespage.com/boards/msg.mv?id=284799

            Kunhan noita figulistauksia tulee lisää (tosin en tiedä tuleeko, nyt kun topicit menivät “piiloon” Sagan alta), niin valitsen jonkun periodin ja kokeilen jotain uutta hyvää settiä, henkilökohtainen kokemus on kuitenkin se paras tapa oppia.

  • avatar Teemu

    Aika millimetri-keskeinen keskustelu…

    Kuis isot pippelit teillä on?

    ;-)

    T

You must be logged in to post a comment.