Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Historialliset sotapelit

Warhammer Ancient Battle Liiga Syksylle 2012

 

Pelinä : Warhammer Ancient Battles 2.0 ( multa saa digitaalisen painoksen säännöistä ‘lainaan’, ja skannailen listat tarpeen mukaan ).

Tuloksia ja peliraportteja täällä : Liigapelien tuloksia ja rapsaa

WAB Errata : WAB Errata v3 Feb 2011

AoA Errata : AOAerrata

Lisäksi :

- Ammunnan kannalta yksikön sivusta katsotaan 90 asteen periaatteella (kuten fabassa siis). Tämä poikkeaa siis chargessa märitellystä sivustasta, ja vaikuttaa esim ammunnan osumiseen phalangeihin ja shield walleihin.

Linkkiä viimeisimpiin faqeihin ja keskustelupalstalle : viewtopic.php?f=56&t=11144

“Liigapelit” voi pelata millä tahansa Ancient -sääntösetillä, suositellaan WAB:in lisäksi esim Hail Caesaria, War & Conquestia ja Clash of Empiresia ( josta mulla ei kyllä ole mitään omakohtaista kokemusta). Voi myös käyttää kertsin 15mm skaalan nappeja jos haluaa pelata HC:ta isommalla nappimäärällä.

Pelataan :

  • Elokuussa yksi peli 1200 pinnan armeijoilla
  • Syyskuussa yksi peli 1600 pinnan armeijoilla
  • Lokakuulle yksi peli 2100 pinnan armeijoilla
  • Marraskuulle päivän turnaus 2250 pinnan armeijoilla. 400 pinnaa armeijasta valittavissa A/B -valinnoista 10.11.2012

Jos ei jollain kierroksella ehdi pelaamaan, ei hätää – siitä tulee vaan nolla pinnaa.

Pelikoko ja periaatteet :

Elokuussa yksi peli 1200 pinnan armeijoilla. Keskenään sopien voi pelata isommankin pelin, skaalatkaa kuitenkin pisteytys 12 pinnaan.

Deployment : Heitetään noppaa, isomman heittänyt valitsee puolen. Uusi nopan heitto : isomman heittänyt saa valita kumpi laittaa ekan yksikön. Tämän jälkeen yksiköt vuorotellen paikalleen. Heitetään noppaa, isomman saanut saa valita aloittajan. Ekana joukkonsa kentälle laittanut saa aloitusheittoon +1.

Pelin kesto 8 vuoroa, tai kunnes hallituksen myöntämä iltaloma loppuu. Pelataan 48” * 48” kentällä. Sivuilta 6” on ei-deployment aluetta.

Jätetään Break point tästä pelistä pois, muuten voittopisteet normaalisti, sivun 149 mukaan.

Kampanjapisteet : 0 – 12 pistettä. 6 +/- 1 aina jokaista täyttä 100  pistettä erotuksessa kohti, WAB 2.0 kirjan pisteisiin skaalattuna. Lipuista, kenraalista ja BSB:stä saatavat lisä-VP:t puolitetaan.

Vähintään 2 pistettä, mikäli peli toteutuu ja kenraali säilyy pelin loppuun asti hengissä.

Pelit voi pelata vapaasti sopien, tai sitten tulla pelaamaan kertsille 12.8. kello 12.00. Ilmoitelkaa täällä loppupisteet 30.8. mennessä.

Mukana ( 12 /  16 ):

  • Kalle ( Persia / rooma )
  • Mikko ( syrakuusalaiset )
  • Teemu ( ?? )
  • Juha ( Keltit / rooma )
  • Pekka  Niemi ( heettiläiset)
  • Marko (Medieval Spanish Kingdom of Aragon)
  • Sami K. (viikingit)
  • Ville M (kreikka)
  • Niilo Kalakoski
  • Mika ( Tuareg)
  • Jaakko B ( Rooma )
  • Kustaa Lehtonen (Makedonia)

Parit ja tulokset ekakierroksella :

1.:( 6)    Marko Sysipuro – Mika Vuorio     : 6-6
2.:( 2)    Mikko Kurki-Suonio – Juha Nieminen     : 1-11
3.:( 4)    Ville Mannonen – Kustaa Lehtonen     : 12-0
4.:( 3)    Teemu Kujala – Niilo Kalakoski     : 7 – 5
5.:( 1)    Kalle-Rooma-Mannonen – Sami Kilpinen     : 5 – 7
6.:( 5)    Kalle-Persia-Mannonen – Jaakko Björklund      : 12-0

 Kakkoskierroksen peliparit, pelipäivä la 29.9. kello 10.00 :

1.:( 3)    Kalle Mannonen Persia – Ville Mannonen  8-8
2.:( 5)    Teemu Kujala – Juha Nieminen 16-0
3.:( 1)    Marko Sysipuro – Sami Kilpinen 16 – 4
4.:( 4)    Niilo Kalakoski – Mika Vuorio 0 – 16
5.:( 2)    Kalle (Rooma) Mannonen – Mikko Kurki-Suonio 8 – 8
6.:( 6)    Jaakko Björklund  – Kustaa Lehtonen

Kakkoskierroksen peli 1600 pinnan armeijoilla. Keskenään sopien voi pelata isommankin pelin, skaalatkaa kuitenkin pisteytys 16 pinnaan.

Deployment : Heitetään noppaa, isomman heittänyt valitsee puolen. Uusi nopan heitto : isomman heittänyt saa valita kumpi laittaa ekan yksikön. Tämän jälkeen yksiköt vuorotellen paikalleen. Heitetään noppaa, isomman saanut saa valita aloittajan. Ekana joukkonsa kentälle laittanut saa aloitusheittoon +1.

Deploymenttiin “Hidden deployment” : asetus muuten kuten Pitched Battle, mutta valmiiksi tehdään kartta, missä järjestyksessä joukot ovat oman puolen keskikohdasta lukien, esim : Legioona 1 : ensimmäinen keskikohdasta oikealle, Ballista, toinen keskikohdasta oikealle, etc. Tämän voi siis mieluummin piirtää.

Lasketaan scout value :

+1 jokaisesta light -yksiköstä
+2 yhteensä jokaisesta skirmish infantry yksiköstä
+3 yhteensä jokaisesta skirmish ratsuväki -yksiköstä
-2 jokaisesta sotakoneesta.

Jos pelaajilla on scout -pisteiden erotus :

0-1 : Hidden Deployment kummallakin
2-4 : Suuremman arvon pelaaja voi deployata yhden skirmish/light -yksikön flankin ei-deployment -alueelle
5 – 7 : Suuremman arvon pelaajan ei tarvitse käyttää deployment karttaa, ja voi deployata kaksi skirmish/light -yksikköä flankin ‘ei-deployment’ -alueelle, molemmat voivat olla samalla puolella.

Pelin kesto 8 vuoroa, tai kunnes hallituksen myöntämä iltaloma loppuu. Pelataan 56” * 48” kentällä. Sivuilta 8” on ei-deployment aluetta.

Jätetään Break point tästä pelistä pois, muuten voittopisteet normaalisti, sivun 149 mukaan.

Kampanjapisteet : 0 – 16 pistettä. 8 +/- 1 aina jokaista täyttä 100  pistettä erotuksessa kohti, WAB 2.0 kirjan pisteisiin skaalattuna. Lipuista, kenraalista ja BSB:stä saatavat lisä-VP:t puolitetaan.

Vähintään 4 pistettä, mikäli peli toteutuu, armeijassa on kenraali, ja kenraali säilyy pelin loppuun asti hengissä.

Tilanne kahden kierroksen jälkeen   :

Name                                     Points    Army    Total    Difference
1. Teemu Kujala                   23          0             23          0
2. Mika Vuorio                     22          0             22          0
3. Marko Sysipuro               22          0             22          0
4. Ville Mannonen               20         0             20          0
5. Kalle Mannonen Persia  20         0             20          0
6. Kustaa Lehtonen             16           0             0            0

7. Kalle Mannonen              13          0             13           0
8. Juha Nieminen                 11          0             11           0
9. Sami Kilponen                  11          0             11           0
10. Mikko Kurki-Suonio        9           0             9             0
11. Niilo Kalakoski                5           0             5            0
12. Jaakko Björklund            0           0             0            0

Kolmoskierros

Kolmoskierroksen peliparit, Yleinen pelipäivä sunnuntaina 4.11. clk 10.00

1.:( 2)    Teemu Kujala – Marko Sysipuro     : 11-9
2.:( 5)    Kalle Mannonen (Persia) – Mika Vuorio     : 8 – 12
3.:( 1)    Kalle Mannonen (Rooma) – Ville Mannonen     : 18-2
4.:( 4)    Juha Nieminen – Sami Kilponen     : 0-20
5.:( 3)    Mikko Kurki-Suonio – Kustaa Lehtonen     : 12-8
6.:( 6)    Niilo Kalakoski – Jaakko Björklund      : 0-0

Kolmoskierroksen peli 2100 pinnan armeijoilla. Keskenään sopien voi pelata isommankin pelin, tai toisen pelimuoden, skaalatkaa kuitenkin pisteytys 20 pinnaan.

Sääntömuutoksia : Nyt soditaan tosissaan, joten paniikkitestit säteilevät vain 6” (esim jos yksikkö breikkaa taistelusta tms).

Ennen deploymenttia : Asetetaan kentälle kolme objektia, kentän pitkälle keskiviivalle. Yksi keskelle kenttää, kaksi muuta siitä 18” päähän. Asetellaan maasto siten, että mikään difficult terrain, impassable tms ei ole 8” etäisyydellä objektin keskeltä. Pelissä objektia hallitsee yksikkö , joka on edes osittain 4” sisällä objektin keskipisteestä. Jos objektia hallitsemassa on molemman pelaajan joukkoja, hallinta ratkaistaan tässä järjestyksessä :

  1. Isomman Rank bonuksen (max 2) omaava, formed closed order yksikkö – tässä ei vaikuta bonuksen katoaminen esim kyljessä olevan yksikön vuoksi
  2. Formed closed order yksikkö
  3. Lähempänä keskikohtaa oleva yksikkö

Eli, jos objektista 4” sisällä on kaksi yksikköä, joista toinen on open order yksikkö, ja toinen closed order, niin se closed order yksikkö pitää objektia hallussaan etäisyydestä riippumatta. Jos objektilla on esim kaksi saman kokoista, formed yksikköä, lähempänä keskikohtaa oleva hallitsee.

Deployment : Heitetään noppaa, isomman heittänyt valitsee puolen. Uusi nopan heitto : isomman heittänyt saa valita kumpi laittaa ekan yksikön. Tämän jälkeen yksiköt vuorotellen paikalleen. Heitetään noppaa, isomman saanut saa valita aloittajan. Ekana joukkonsa kentälle laittanut saa aloitusheittoon +1.

Pelin kesto 8 vuoroa, tai kunnes hallituksen myöntämä iltaloma loppuu. Pelataan 72” * 48” kentällä. Sivuilta 12” on ei-deployment aluetta.

Pistelasku :

Laske pelipisteet näin :

  • Jokaisesta hallitusta Objektista 3 pelipistettä
  • Kummalla on lopussa enemmän lippuja kentällä : 1 pelipiste (pakenevan yksikön lippu katsotaan tuhoutuneeksi). Phalangit, joilla on vähintään 1 rank bonus jäljellä lasketaan tässä suhteessa lipulliseksi yksiköksi, jos ei ole pakenemassa.
  • Pelin lopussa hengissä olevasta ei-pakenevasta omasta BSB:stä ja kenraalista saa yhden pelipisteen
  • Kumpi on tappanut enemmän vastustajan yksiköitä : 1 pelipiste (pakenevat lasketaan tapetuiksi)

Pelipisteet muutetaan turnauspisteiksi näin :

  • Pelipiste ero yli 7 : 20-0 voitto
  • Pelipiste ero 6 : 18 – 2 voitto
  • Pelipiste ero 5 : 15 – 5 voitto
  • Pelipiste ero 4  : 14 – 6 voitto
  • Pelipiste ero 3 : 13 – 7 voitto
  • Pelipiste ero 2 :  12 – 8 voitto
  • Pelipiste ero 1 : 11 – 9 voitto
  • Pelipiste ero 0 : tasapeli 10 – 10

Tilanne kolmen pelikierroksen jälkeen ( Puuttu Niilo – Jaakko peli ) :

Name                          Points    Army    Total    Difference
1. Mika Vuorio                34     0     34        0 Tuareg
1. Teemu Kujala               34     0     34        0 Vikings
3. Sami Kilpinen              31     0     31        0 Vikings
3. Kalle Mannonen             31     0     31        0 Rooma
3. Marko Sysipuro             31     0     31        0 Reunited Kingdom of Spain
6. Kalle Mannonen Persia      28     0     28        0 Persia
7. Kustaa Lehtonen            24     0     24        0 Macedonia
8. Ville Mannonen             22     0     22        0 Kreikka
9. Mikko Kurki-Suonio         21     0     21        0 Syracuse
10. Juha Nieminen              11     0     11        0 Rooma
11. Niilo Kalakoski            5     0     5        0 Rome
12. Jaakko Björklund           0     0     0        0 Rome

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Finaali 10.11.

Pelaajat :

1. Mika Vuorio                34     0     34        0 Tuareg
1. Teemu Kujala               34     0     34        0 Vikings
3. Sami Kilpinen              31     0     31        0 Vikings
3. Kalle Mannonen             31     0     31        0 Rooma
3. Marko Sysipuro             31     0     31        0 Reunited Kingdom of Spain
6. Ville Mannonen Persia      28     0     28        0 Persia
7. Kustaa Lehtonen            24     0     24        0 Macedonia
8.  Mikko Kivistö  Rooma

Yleistä :

  • Pelataan 2250 pinnan armeijoilla.
  • Armeijassa saa olla 400 pisteen edestä A- ja B- valintoja. Esim A -valinnoissa raskas ratsuväkiyksikkö, ja B- valintana kahdet skirmish -ampujat. Näistä valitaan aina pelin alussa kumpaa käyttää.
  • Normipelikenttä, josta aina 12” sivuilta on no-deployment aluetta
  • Pelien keston on 8 kierrosta.
  • Ei lasketa Breaking Pointtia
  • Kaikissa peleissä wipe-out on 24-0 voitto.
  • Deployment : Heitetään noppaa, isomman heittänyt valitsee puolen. Uusi nopan heitto : isomman heittänyt saa valita kumpi laittaa ekan yksikön. Tämän jälkeen yksiköt vuorotellen paikalleen. Heitetään noppaa, isomman saanut saa valita aloittajan. Ekana joukkonsa kentälle laittanut saa aloitusheittoon +1.

Sääntömuutoksia :

  • Nyt soditaan tosissaan, joten paniikkitestit säteilevät vain 6” (esim jos yksikkö breikkaa taistelusta tms).
  • Ammunnan kannalta yksikön sivusta katsotaan 90 asteen periaatteella (kuten fabassa siis). Tämä poikkeaa siis chargessa märitellystä sivustasta, ja vaikuttaa esim ammunnan osumiseen phalangeihin ja shield walleihin.
  • Fleeaus : ekan fleeauksen jälkeen kohti lähintä kentän reunaa. Fleeaavat yksiköt menevät omien yksiköiden läpi.
  • Oraakkelipisteitä saa 2D3.

Aikataulu :

  • 08.30 – 09.00 ilmestyminen paikalle, armeijat pelikuntoon etc.
  • 09.00 – 12.00 eka peli, sisältäen lounaan
  • 12.00 – 15.00 toka peli
  • 15.00 – 18.00 kolmas peli

Skenaariot :

Eka peli :

Parit :

1.:( 6)    Teemu Kujala – Mika Vuorio     : 0-0
2.:( 3)    Kalle Mannonen – Marko Sysipuro     : 0-0
3.:( 4)    Ville Mannonen – Sami Kilpinen     : 0-0
6.:( 2)    Juha Nieminen – Kustaa Lehtonen     : 0-0

Deployment : Heitetään noppaa, isomman heittänyt valitsee puolen. Uusi nopan heitto : isomman heittänyt saa valita kumpi laittaa ekan yksikön. Tämän jälkeen yksiköt vuorotellen paikalleen. Heitetään noppaa, isomman saanut saa valita aloittajan. Ekana joukkonsa kentälle laittanut saa aloitusheittoon +1.

Turnauspisteet : 0 – 24 pistettä. 12 +/- 1 aina jokaista täyttä 150  pistettä erotuksessa kohti, WAB 2.0 kirjan pisteisiin skaalattuna.

Pelin lopussa elossaolevasta armeijan kenraalista saa max 2 turnauspistettä, mikä ei kuitenkaan voi nostaa kokonaispisteitä yli 24:n.

Toka peli :

Ennen deploymenttia : Asetetaan kentälle kolme objektia, kentän pitkälle keskiviivalle. Yksi keskelle kenttää, kaksi muuta siitä 18” päähän. Asetellaan maasto siten, että mikään difficult terrain, impassable tms ei ole 8” etäisyydellä objektin keskeltä. Pelissä objektia hallitsee yksikkö , joka on edes osittain 4” sisällä objektin keskipisteestä. Jos objektia hallitsemassa on molemman pelaajan joukkoja, hallinta ratkaistaan tässä järjestyksessä :

  1. Isomman Rank bonuksen (max 2) omaava, formed closed order yksikkö – tässä ei vaikuta bonuksen katoaminen esim kyljessä olevan yksikön vuoksi
  2. Formed closed order yksikkö
  3. Lähempänä keskikohtaa oleva yksikkö

Eli, jos objektista 4” sisällä on kaksi yksikköä, joista toinen on open order yksikkö, ja toinen closed order, niin se closed order yksikkö pitää objektia hallussaan etäisyydestä riippumatta. Jos objektilla on esim kaksi saman kokoista, formed yksikköä, lähempänä keskikohtaa oleva hallitsee. Yksi yksikkö voi hallita tai contestoida vain yhtä objektia.

Pistelasku :

Laske pelipisteet näin :

  • Jokaisesta hallitusta Objektista 3 pelipistettä
  • Kummalla on lopussa enemmän close order yksikköjä kentällä : 1 pelipiste (pakeneva katsotaan tuhoutuneeksi).
  • Pelin lopussa hengissä olevasta ei-pakenevasta omasta BSB:stä ja kenraalista saa yhden pelipisteen. BSB:n voi korvata yhdellä oraakkelipisteellä.
  • Kumpi on tappanut enemmän vastustajan close oder yksiköitä : 1 pelipiste (pakenevat lasketaan tapetuiksi)

Pelipisteet muutetaan turnauspisteiksi näin :

  • Pelipiste ero 8 tai enemmän : 24-0 voitto
  • Pelipiste ero 7 : 22 – 2 voitto
  • Pelipiste ero 6 : 20 – 4 voitto
  • Pelipiste ero 5 : 18- 6 voitto
  • Pelipiste ero 4  : 16 – 8 voitto
  • Pelipiste ero 3 : 15- 9  voitto
  • Pelipiste ero 2 :  14  – 10 voitto
  • Pelipiste ero 1 : 13 – 11 voitto
  • Pelipiste ero 0 : tasapeli 12 – 12

Pelin lopussa elossaolevasta armeijan kenraalista saa max 2 turnauspistettä, mikä ei kuitenkaan voi nostaa kokonaispisteitä yli 24:n.

Kolmas peli :

Ennen deploymenttia : Asetetaan kentälle Neljä objektia vuoron perään (arvotaan kumpi laittaa ekan objektin). Ei deployment alueille, ja vähintään 10” päähän toisistaan ja kentän reunoista. Jos ei saa vimeistä laitettua, säätäkää niin että onnistuu mahdollisimman hyvin. Objekti ei saa olla difficult terrainissa, ja siitä on oltava vähintään 3” lähimpään impassableen, difficulttiin yms maastoihin.

Pelissä objektia hallitsee yksikkö , joka on edes osittain 4” sisällä objektin keskipisteestä. Jos objektia hallitsemassa on molemman pelaajan joukkoja, lähin yksikkö hallitsee. Yksi yksikkö voi hallita tai contestoida vain yhtä objektia.

Pistelasku :

Laske pelipisteet näin :

  • Jokaisesta hallitusta Objektista 2 pelipistettä
  • Kummalla on lopussa enemmän yksiköitä kentällä : 1 pelipiste (pakenevat yksikön katsotaan tuhoutuneeksi).
  • Pelin lopussa hengissä olevasta ei-pakenevasta omasta BSB:stä ja kenraalista saa yhden pelipisteen, Yhdellä oraakkelipisteellä voi korvata BSB:n.
  • Kumpi on tappanut enemmän vastustajan yksiköitä : 1 pelipiste (pakenevat lasketaan tapetuiksi)

Pelipisteet muutetaan turnauspisteiksi näin :

  • Pelipiste ero 8 tai enemmän : 24-0 voitto
  • Pelipiste ero 7 : 23 – 1 voitto
  • Pelipiste ero 6 : 21 – 3 voitto
  • Pelipiste ero 5 : 19 – 5 voitto
  • Pelipiste ero 4  : 17 – 7 voitto
  • Pelipiste ero 3 : 15 – 9 voitto
  • Pelipiste ero 2 :  14  – 10 voitto
  • Pelipiste ero 1 : 13 – 11 voitto
  • Pelipiste ero 0 : tasapeli 12 – 12

Pelin lopussa elossaolevasta armeijan kenraalista saa max 2 turnauspistettä, mikä ei kuitenkaan voi nostaa kokonaispisteitä yli 24:n.

Turnauspäivän pelitulokset :

Ykköspeli 

1.:( 5)    Kustaa Lehtonen – Mikko Kivistö     : 24-3
2.:( 2)    Kalle Mannonen – Teemu Kujala     : 10-18
3.:( 6)    Sami Kilpinen – Mika Vuorio     : 3-24
4.:( 1)    Ville Mannonen – Marko Sysipuro     : 4-20

Kakkospeli :

1.:( 5)    Teemu Kujala – Mika Vuorio     : 15-13
2.:( 2)    Kalle Mannonen – Marko Sysipuro     : 24-0
3.:( 6)    Sami Kilpinen – Kustaa Lehtonen     : 24-0
4.:( 1)    Ville Mannonen – Mikko Kivistö     : 18-10

Kolmospeli :

1.:( 5)    Kalle Mannonen – Mika Vuorio     : 24-0     (0-0)
2.:( 2)    Teemu Kujala – Sami Kilpinen     : 21-5     (0-0)
3.:( 6)    Marko Sysipuro – Mikko Kivistö     : 24-0     (0-0)
4.:( 1)    Ville Mannonen – Kustaa Lehtonen     : 23-5     (0-0)

Lopputulos :

Name                       Points    Army
1. Kalle Mannonen          89     Rooma
2. Teemu Kujala            88    Vikings
3. Marko Sysipuro          75    Reunited Kingdom of Spain
4. Ville  Mannonen          73 Persia
5. Mika Vuorio             71     Tuareg
6. Sami Kilpinen           63    Saksit
7. Kustaa Lehtonen         53   Macedonia
9. Mikko Kurki-Suonio      21    Syracuse
10. Mikko Kivistö           13     Rooma
11. Juha Nieminen           11   Rooma
12. Niilo Kalakoski         5    Rome
13. Jaakko Björklund        0  Rooma

Bookmark and Share

197 comments to Warhammer Ancient Battle Liiga Syksylle 2012

  • avatar Gusse

    Ehdottaisin tohon 2. peliin pientä muutosta noihin voittopisteisiin. Elikkä tosta jos on tuhonnut enemmän yksiköitä niin saa 1 pisteen. Mun mielestä se vois olla että se kumpi tuhonnut enemmän close order yksiköitä saa sen pisteen. Mikäli kumpikin tuhonnut yhtä paljon close order yksiköitä tai ei ollenkaan, niin siinä tapauksessa tuhottujen skirmariyksiköiden määrä ratkaisee. Mun mielestä järkeivöittää peliä, ei mene pienten skirmariyksiköiden jahtaamiseksi vaan palkitsee isojen yksiköiden tuhoamisesta. Skirmareiden kun nyt oletetaan juoksevan kentältä enemmin tai myöhemmin :)

    -Kustaa

  • avatar Teemu

    Miten muuten pelaisitte Veteran säännön käytön, jossa on useamman eri innarin jäbiä?

    Esim. mun viikinkipossessa on samassa possessa 2 eri innari-steppiä:

    i4 Hirdmen
    i1 Hirdmen with GW

    Charge-vuorolla ei ongelma, mutta sen jälkeen on kun lyödään innarijärjestyksessä.

    Pitäis heittää kaikkien osumat kerralla, mutta menee säätämiseksi, jos osa kuolee siinä välissä…

    Teemu

    • Ihan sama ongelmahan sulla on, kun yksikössä on hahmoja välissä. Niillä on kuitenkin eri I, yleensä eri WS ja jopa eri T.

      Virallisten sääntöjen mukaan hyökkäykset pitää allokoida ennen kuin mitään heitetään, mutta hankalaksihan se menee. Koko tämä “kuka lyö ketä” -soppa on IMHO näiden sääntöjen heikoimpia kohtia.

      • avatar Teemu

        Säännöt siitä ketä lyödään / savet, on itseasiassa aika selkeät.

        Ampuminen: käytä majorityn savea. omistaja valkkaa ketkä ottaa pois.

        Käsikähmä: käytä eturivin majorityä savena. Hyökkääjä voi halutessaan dedikoida iskuja johonkin tiettyyn jamppaan (base to basen mukaan tietty), silti käytetään majority savea, erratasta:

        Different weapons
        …As a result of the different weapons some figures may have different armour saves than others. In close combat always use the saving throw of the majority of the front rank, when resolving missile fire use the Saving roll of the majority of the figures. Usually the owner of the unit decides which figures to remove as casualties, but the other player may elect to make attacks against specific figures if he wishes.

        • Niin, mutta kun periaatteessa voit lyödä vain b2b -kontaktissa olevia vastaan ja tappiot pitäisi ensisijaisesti ottaa sieltä. On mahdollista, että joku on kontaktissa vain suuren sankarin kanssa ja joutuu pakosta lyömään huonommilla mahkuilla. Tulee mieleen 4. edikan herohammerin nerokkaat clip-charget…

          Ja vastaavasti suuri sankari on kontaktissa vain yhden tyypin kanssa, mutta tekee vaikka kolme woundia. Mistäs ne loput tappiot otetaan?

          Ja command group on jo nyt poikkeus osuma-allokaatioihin…

          Skirmaajien kanssa homma menee entistä sekavammaksi, jos siellä on vaikka 2:1 parituksia.

          Saahan nämä ratkottua, mutta minusta homma menee tarpeettoman hankalaksi nysväämiseksi aina kun kaikkea ei voi heittää kerralla. Minusta mixed formaatiot voisi ratkoa jonkun majorityn mukaan, herot lisäisi vaan hyökkäyksiä kuten leaderit (taistelisivat omilla stateillaan vain haasteissa) ja päälle vielä joku leader casualty roll. Hmmm… kuulostaa itse asiassa WarCilta…

          • avatar Teemu

            Mikko kirjoitti:

            >periaatteessa voit lyödä vain b2b -kontaktissa olevia vastaan ja tappiot pitäisi >ensisijaisesti ottaa sieltä.

            Ei, vaan tappiot otetaan pääsääntöisesti omistajan päätöksen mukaan, takaa. Ellei hyökkääjä erikseen määrittele, että nyt lyön esim. tota sankaria. Yksikkö lyö yksikköä.

            • avatar Sami K.

              Mitäs ihmettä, minä ainakin olen pelannut sääntökirjan mukaan niin, että ammuttaessa joka toinen model kuolee aina toisesta ryhmästä, alkaen heikommasta savesta, enkä pidä niitä casualtyja mitenkään “muistissa”, vaan tämä katsotaan aina jokaista ampujaa kohtaan erikseen.

              Lähitappelussa taas olen ottanut reilusti Thegnejä pois Fyrdin sijaan, kerta eturivissä ovat, mutta kun Fyrdit tulevat eturiviin, joutuu sitten allokoimaan iskuja erikseen. Meneekö tämä oikeasti nyt sitten niin, että Fyrdit kuolevat takaa, ja Thegnit jäävät viimeiseksi? Onhan se paljon helpompaa pelata niin, mutta tekee myös minun yksiköistäni kovempia, veteraanit eivät kuolekaan aina ensin.

            • avatar kalle

              Pg 105 : combined formation, kohta 7 : casualties always fall amongst the models touching the enemy regardless of how they are armed or armoured.

    • avatar kalle

      Official ruling :

      Saman yksikön eri initiatiivin veteraanit toimivat omina veteraaneinaan. Eli, ini nelosen ukot voivat päättää käyttää veteraaniskillinsä, ja kun tullaan ini ykköseen, niin nämä kaverit tekevät itsenäisen päätöksen veteraaniominaisuutensa käytöstä. Voi siis tulla tilanne, jossa yksikön ini 1 jampoilla on veteraaniskilli jo käytetty ja ini 4 jampoilla se on vielä säästössä.

      Markkerit auttavat asian muistamisessa.

  • avatar Teemu

    Mun sankarit ei oo Veteraaneja

  • Sori, ymmärsin kysymyksen väärin.

  • avatar Teemu

    Lueskelinpa tossa AoA errataa (linkki tämän sivun alussa). Siellä mm. selvennetään, miten viikinkien berserkkerit toimii. Paljon ollut puhetta myös MIkan pommimiehistä…

    Page 123 Arab Caliphates
    The last entry should be headed “Special Units- 0-2 Naffatun”

    Yksikön koko saa listan mukaan olla 3-5 ukkoa. Maksimissaan siis 10 pommimiestä armeijassa.

    Merkittävä voitto meidän pohjoismaisten rauhanturvaajien terrorismin vastaisessa sodassa!
    ;-)

    Helpottaa mun tuskaa pelata Mikaa vastaan eka peli, mut toivottavasti tästä ei synny hirvee protestimyrsky jo pelattujen pelien tuloksista ;-).

    Teemu

    • avatar kalle

      Mä vaadin 20-0 voiton laitonta listaa vastaan pelatusta matsista ! Protesti tuomarineuvostoon !!!!!! No ei vaiskaan, mutta hyvä kun huomasit.

  • avatar Sami K.

    Eli siis 1850 pts + 400 pts “side table”-optiona kahdesta vaihtoehdosta?

  • avatar Juha

    Hei minulle tuli suurempi voima eteen, joka vei tuon lauantain mennessään, eli joudun jättämään tuon viimeisen ottelun sikseen. Jatketaan sitten Hail Cesar teemalla tammikuussa. Sinne sitten hienoja isoja ja maalattuja armeijoita ;)

    • avatar Teemu

      Viimeiset kolme ottelua… mistäs saadaan lisäpelaaja? Armeija kyllä saadaan lainaan.

      • avatar kalle

        Laitoin muutamille hangaroundeille viestiä sotussa ja meilillä. Katotaan tarttuuko ketään pyydykseen. Pitäisköhän mun pelata kahta armeijaa, kerkeän kyllä pelaamaan kahta siinä missä muut yhtä…

        Vai otetaanko parittomaksi semmonen kimppa-armeija, mitä ohjaa aina kuka omalta pelaamiseltaan sillä hetkellä kerkeää ? Jos Teemu tekee listan ja tuo napit turnaukseen ?

  • avatar kalle

    Teemu, kerrotaanko jossain, mitä viikinkien ‘Fearsome’ -erikoissääntö tarkoittaa ? En löytänyt sääntiksestä enkä armeijakirjasta. Varmaan vaan aiheuttavat pelkoa, vai onko tossa jotain muutakin ? Hitto kun näissä ei voi olla indeksejä.

  • avatar Teemu

    En nyt muista missä se selitetään / selitetäänkö. Ei mielestäni ole sääntöä “fearsome” eli fearia se tarkoittaa.

  • avatar kalle

    Varapelaaja löytyi, Mikko Kivistö tulee pelaamaan.

    • avatar kalle

      Mikko saatiin varapelaajina hätiin, joten Mikon kokonaissijoitus lasketaan ainoastaan tämän Grande finaalin pisteiden mukaan. Eli sijoituksessa verrataan vain muiden pelaajien vikoissa kolmessa pelissä saamiin pisteisiin.

  • avatar Gusse

    Mul on semmonen valitettava tilanne, että saataan joutua yöksi töihin (eräänlainen varallaolo), mikä voi tarkoittaa etten ehdi kerholle aivan 8.30-9 aikoihin. Tokaan peliin pitäisi kyllä varmasti ehtiä. Asia varmistuu vasta huomisella. Laitan tänne viestiä ja voin vaikka soittaa Kallelle sitten lauantaina aamusella ja ilmotella aikataulusta. Olin tosiaan pyytäny la ja su vapaaksi ku oli tää alunperin sunnuntaille kaavailtu, mutta tuli sitte tietysti perjantaille keikkaa.

    -Kustaa

    • avatar Gusse

      Ai niin, sen verran täytyy fiilistellä, että viikon tiukan maalamisen jälkeen armeija on nyt maaleissa, huikee fiilis!

      -Kustaa

      • avatar Teemu

        Loistavaa, mulla vielä viimeistely käynnissä, kun tein noin A ja B valinnat

      • avatar kalle

        Jep, mäkin sain jo eilen viimeiset persialaiset maaleihin, ja pari uutta lipunkantajaa tehtyä. Sain Teemulta kesällä siirtoarkillisen muslimilippuja, joista tein nyt pari ekaa. Ihan ei onnistunut niin hyvin kuin toivoin, joten en alkanut enempää kiireellä tekemään, säästin makeimmat liput kakkositeraatioon :)

        Elikkäs huomista turnausta varten sain kaksi ~2250 pinnan armeijaa koottua ja maalattua. Roomalaisia olisi paljon isompaankin peliin, kun ne vie niin pirusti pinnoja per nappula. Tosin, melkein kaikki napit vaatii vielä oikeasti viimeistelykierroksen, mikä vie vielä saman verran aikaa kuin eka maalauskierros, mutta on ne nyt silti maalattuja.

      • avatar Teemu

        Ja oli muuten tyylikäs armeija, kuten Makedonia aina. Ei pelattu vastakkain, joten voitko postata / mailata listasi. Itse olen pelannut Hypaspisteja skirmaajina, ne on koviksia!

    • avatar kalle

      Tossa on kohtuu hyvin peliaikaa, eli vaikka pääsisi peliä alkamaan kympiltä, sen voi vielä saada aikataulussa pelattua.

  • avatar Gusse

    Näyttääkin siltä, että pääsen ajoissa paikalle. Kyllähän sitä pientä highlighttausta ja yksityiskohtien hiomista olisi vielä vaikka kuinka, mutta kyllä näillä pelata kelpaa.

    -Kustaa

  • avatar kalle

    Voittajan on helppo hymyillä, reilut kolme kuukautta tiukkaa liigaa takana, ja kuusi kovaa kansainvälisen tason matsia pelattuna, ja uljas voitto yhdellä pisteellä takana ! Mahtavaa.

    Kiitos kaikille hyvästä vastuksesta, parempi onni ensi kerralla. No, kävi oikeasti tsägä tänään kahdessa matsissa, ja tuli massiiviset voitot.

  • avatar Mikko Kivistö

    Kiitos vaan Kallelle turnauksesta ja Teemulle armeijan lainasta.
    Seuraavaan kamppanjaan voisi osalllistua jo omalla armeijalla.

  • avatar Mikko Kivistö

    En vielä tiedä.
    Ehkä Hindu Indianeja tai kreikkalaisia hopliitteja.

  • avatar Mikko Kivistö

    No ne ronsut löytyy muovisina, muut vähän huonommin mutta eiköhän tässä jotain keksitä.

    • avatar kalle

      Ronsujahan saa BR -lelusta laadukkaina, ne on vaan pikkasen isoja. Intialainen norsu on onneksi vähän pienempi.

      • avatar Marko

        Intialainen norsu on itse asiassa isompi kuin muinainen POHJOISAFRIKKALAINEN Saharan pohjoispuolella elänyt norsulaji. Nämä ovat sittemmin kuolleet sukupuuttoon ja nykyään Afrikassa elvät norsut ovat isompaa eri lajia. Eli jos ottaa listan, jossa on afrikkalaisia norsuja, niin ne ovat kooltaan nykyisiä pieniä intialaisia norsuja pienempiä. Tämä näkyy myös stateissa. Afrikkalaisilla norsuilla on pienempi strena ja toughness kuin intialaisilla.

        Intialaislista on ihan hauska. 2250 pistteseen saa tungettua 6 norsua ja jopa raketteja. Tappavat 4+:lla laajalta alueelta ilman saveja, mutta lentävät ihan minne sattuu. :-)

        • Joo, näinhän se on. Tosin niiden lelujen skaala nyt on mitä on. Pitäisi melkein pitää yhtä figua taskussa mallina, niin voisi vertailla löytöjä.

          Isoja savannironsuja kukaan ei kait ole onnistunut kesyttämään, mutta suurriistaksi ne toki käy Afrikka-peleihin.

        • avatar Marko

          Paitsi tietysti jos tekee klassisen intialaislistan, niin siihen saa “vain” norsua, mutta voikin sitten ottaa senkin edestä sotavaunuja. :-)

    • avatar Teemu

      Mistä muovisia ronsuja?

  • avatar Teemu

    Tiukaksi tosiaan meni. Mielenkiintoinen toi roomalaisten jakauma: ykkössija ja häntäpää, tosin kukaan häntäpään rooma-armeijoista ei pelannut koko kuuden pelin sarjaa. Mukavaa kun ei turnauksessa ollut puolet armeijoista Roomaa.

  • avatar kalle

    Jaahas, jäi huomaamatta uudet faqit ja erratat : http://www.wabgt.co.uk/downloads.php

    Ei näytä olevan mitään kovin dramaattista, noin pikasella vilkasulla.

You must be logged in to post a comment.