Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Fantasia- ja Scifi-pelit

WoTR/LoTR/Hobbit-kampanjan 4. kierros (päivitetty 26.4.2013)

Tilanne 4. vuoron alussa

Tilanne 4. vuoron alussa

Yksinäiseltä vuori ei enää savua. Smaug on vihdoinkin herännyt Keski-Maan melskeeseen kesken kauneusuniensa ja on todella vihainen. Smaug lentää ympäriinsä ja vaatii kaikkia Keski-Maan hälinöitsijöitä korvaamaan keskeytyneet unensa kullalla tai muuten.

Ai niin ja joku sormuskin löytyi…

Ohessa on kartta tilanteesta ennen 4. kierroksen liikkeitä. Alueet joista sormusta on jo tuloksetta etsitty, on merkitty valkoisella pallolla.
Sormus pysyi viime kierroksella edelleen piilossa. Harad /Easterlingit tosin löysivät Lorienista Palantirinsa seuraksi Mithril-haarniskan. (Antaa Hobbitissa +2 Def ja WoTR:ssa +1 Resilienceen.) Mordorin HQ:ssa Barad-durissa taas lojuu maaginen miekka, jonka haltiat melkein saivat. Alueen onnistuneesti operoiva puolue saa miekan. (Antaa nimetylle sankarille +2 Fightiin.)
Harad/Easterlingeilla on ollut hieman ongelmia pelien kanssa. Tästä syystä 4. kierroksella H/E:ien pelejä voi yrittää sopia myös GM:n kanssa. Lupaan voittaa kenet tahansa kummalla tahansa systeemillä. :-)

Siirtojen antamiseen on aikaa torstaihin 25.4. klo 12 asti. Jonka jälkeen teen siirrot ja peliparitukset. Ketään ei odoteta.

Ai niin,  se Smaug. Siirtojen yhteydessä jokainen pelaaja ilmoittaa paljonko antaa voittopisteitä kultaverona Smaugille. Pisteet vähennetään voittopistesaldosta. Jos unohdat ilmoittaa tämän, oletus on, että et antanut mitään. Ylärajaa pisteiden antamiselle ei ole.

Puolue tai puolueet, jotka antoivat eniten pisteitä, saavat huokaista helpotuksesta ja pelaavat tämän kierroksen pelit +1 Couragella. Puolue tai puolueet, jotka antoivat vähiten pisteitä, saavat pelata tämän kierroksen Smaugin koston pelossa. Heidän kaikilla joukoillaan on -1 Courageen tämän kierroksen peleissä. Modifikaatiot koskevat kaikkia figuja.

 

Puolueet antoivat Smaugille kultaa (eli voittopisteitä) seuraavasti:

  • 7p Misty Mountains (Kaikille Courageen +1 kaikissa kierroksen peleissä.)
  • 2p Mordor/Isengard (Ei efektiä.)
  • 1p Elves (Ei efektiä.)
  • 0p Harad/Easterlings (Kaikille Courageen -1 kaikissa kierroksen peleissä.)
  • 0p Gondor/Rohan (Kaikille Courageen -1 kaikissa kierroksen peleissä.)
Tilanne 4. vuoron liikkeiden jälkeen

Tilanne 4. vuoron liikkeiden jälkeen

4. kierroksen siirrot (päivitetty 16.5.)

H/E:n tämän kieroksen kaikki konfliktiti tuomittiin hävityksi (tosin ei pelipisteitä kenellekään) johtuen H/E:n epäaktiivisuudesta. Lisäksi Helm’s Deep tuomittiin menetetyksi M/I:lle (ei pelipisteitä kenellekään) samasta syystä. Elämä on. :-)

Harad/Easterlings

  • Lorien > Moria (Liike epäonnistui. Gobbot tulivat Moriasta nopeammin päälle. Lorien tuomittiin silti menetetyksi. Armeija Lorienista perääntyi uutta perääntymissääntöä noudattaen Easterling HQ:iin.)
  • Black Gate > Barad-dur, Mordor HQ > Khand (March of The Mumakils -erikoisliikkeellä. Operointi.)
  • Rauros (Ei liikettä.)

Misty Mountains

  • Moria > Lorien (Peliä ei satu pelattua, mutta alue tuomittiin silti MM:lle.)
  • Mirkwood > Dol Guldur (Operointi.)
  • Rivendell > Amon Sul (Hävisi taistelun haltioita vastaan ja perääntyy takaisin Rivendelliin.)

Haltiat

  • Grey Havens > Dol Amroth (Harmaiden satamien erikoisliikkeellä. Operointi vain sormusta etsien.)
  • Amon Sul > Rivendell (Liike epäonnistui, koska gobbot tulivat Rivendellistä nopeammin päälle.)
  • Khand > Harad HQ (Ei pelattu peliä, mutta tuomitaan, että Harad HQ silti vallattiin.)

Gondor/Rohan

  • Minas Tirith (operointi) > Edoras
  • Umbar > Pelargir > Osgiliath (Riders of Rohan -erikoisliikkeellä. Operointi.)
  • Dunland > Isen (Operointi. Löytyi joku sormus.)

Mordor/Isengard

  • Isengard > Helm’s Deep (Peliä ei saatu sovittua, mutta tuomittiin silti M/I:n valloittamaksi.)
  • Edoras > Erech (Operointi.)
  • Ice Bay > Grey Havens > Brandywine (Forced March -erikoisliikkeellä. Operointi.)

 

4. kierroksen taistelut (päivitetty 14.5.)

  • Mordor/Isengad ja Gondor/Rohan taistelevat Helm’s Deepin kohtalosta. Ei pelattu!
  • Elves ja Harad/Easterlings taistelevat Harad HQ:n kohtalosta. Ei pelattu!
  • Misty Mountains ja Harad/Easterlings taistelevat Lorienin kohtalosta. Ei pelattu!
  • Elves ja Misty Mountains taistelevat Amon Sulin kohtalosta. Elves voitti. Elves: 21p (15+4+2). MM: 9p (5+4).
  • Jos Gondor/Rohan päättää viedä sormuksen heti tuomiovuorelle tuhottavaksi, niin G/R:lla on Hobbit-peli GM:ia vastaan. Pelissä 9 vapaavalintaista Gondor/Rohanin heroa/warrioria yrittää tuhota sormuksen. (Sormuksen voi lähettää automaattisesti myös Minas Tirithiin tai pitää sen löytäneellä armeijalla.) G/R hävisi. 9p (5+4). Aragorn tosin pääsi sormuksen kanssa karkuun Minas Tirithiin.
  • Misty Mountainsilla, Harad/Easterlingsilla ja Gondor/Rohanilla on vanhoja pelejä pelaamatta. (Ks. alla.) He voivat yrittää vapaasti sopia pelejä keskenään tai GM:n kanssa. Ei pelattu!
  • Myös Mika Vuorion ja Ville Valkaman aikatauluja voi kysellä rästipeleihin. Mika voi pelata gobboillaan Hobbitia ja Villellä on Harad/Easterling armeija kerholla WoTR-pelejä varten.
  • DEADLINE PELEILLE ON SU 12.5. klo 24.00. Sitten teen kartan ma 13.5 klo 12 mennessä ja viimeisen kierroksen siirtoihin on aikaa 14.5. klo 12.00 asti.

 

Pelattujen pelien tilanne (päivitetty 14.5.)

  • Misty Montains (2 taistelua pelaamatta kierroksilta 2 ja 4.)
  • Elves (1 taistelu pelaamatta kierrokselta 4. Muuten kaikki taistelut pelattu, kun 1 tappiollinen ylimääräinen taistelu 3. kierrokselta muutetaan 2. kierroksen taisteluksi.)
  • Gondor/Rohan (3 taistelua pelaamatta kierroksilta 2, 3 ja 4.)
  • Harad/easterlings (3 taistelua pelaamatta kierroksilta 1, 2 ja 3; sekä 2 taistelua pelaamatta kierrokselta 4.)
  • Mordor/Isengard (1 taistelu pelaamatta kierrokselta 4. Muuten kaikki taistelut pelattu, kun yksi 3. kierroksen ylimääräinen voitettu taistelu muutettiin kierroksen 4 peliksi.)

 

Pistetilanne 3. ja 4. kierroksen jälkeen

Päivitän pistetilanteen myöhemmin…

 

PELIRAPORTTEJA

Ennakkotietona (ennenkuin Oskari ja Marko saavat  varsinaisen rapsan aikaiseksi):

Gondor/Rohan tiimin ei onnistunut tuhota sormusta. Sauron peikkoineen ja aaveineen plokkasi reitin tuomiovuorelle. Aragorn pääsi kuitenkin pakenemaan sormuksen kanssa ja se on ilmeisesti nyt Minas Tirithissä…

 

Road to Rivendell – eli Elves vs. Misty Mountains taistelu Amon Sulilla (WOTR 1600p.)

Haltiat pyyhkivät laudan goboista ja Smaugista viidessä vuorossa. Goblin kuningas Dirtbag haukkasi taas nurmea ja missaa seuraavan kierroksen (sillä kestää nuolien nyppiminen perseestä meinaan tovin…)

 

Alun deployment: haltiat ensin ja sitten MM yrittää pientä refused flankkia...

Alun deployment: haltiat ensin ja sitten MM yrittää pientä refused flankkia…

Smaug tiirailee nälkäisenä haltioiden asemia...

Smaug tiirailee nälkäisenä haltioiden asemia…

Ja haltiat Galadrielin ja Legolasin johdolla hiemna kauhunsekaisin tuntein Smaugia...

Ja haltiat Galadrielin ja Legolasin johdolla hiemna kauhunsekaisin tuntein Smaugia…

Smaug liihottaa agressiivisesti päin haltioiden linjoja, mutta chargessa tulee C-testiin tupla-1. 3 mahtia palaa tässä. Smaugissa on jo 8 woundcounteria...

Smaug liihottaa agressiivisesti päin haltioiden linjoja, mutta chargessa tulee C-testiin tupla-1. 3 mahtia palaa tässä. Smaugissa on jo 8 woundcounteria…

Smaug pieksee Helf warrioreita, mutta seuraavalla vuorolla Legolasin cripling shot ja sitä seuraava nuolisade tappaa pedon! Legolasin epic shot on viimeinen naula arkkuun.

Smaug pieksee Helf warrioreita, mutta seuraavalla vuorolla Legolasin cripling shot ja sitä seuraava nuolisade tappaa pedon! Legolasin epic shot on viimeinen naula arkkuun.

Goblinit (jotka näyttävät örkeiltä) rynnistävät päälle ja ottavat pataansa Gildorin metsähaltioilta (epic defensen ja metsän avulla haltioiden D on 7)

Goblinit (jotka näyttävät örkeiltä) rynnistävät päälle ja ottavat pataansa Gildorin metsähaltioilta (epic defensen ja metsän avulla haltioiden D on 7)

Lothlorienin Galadrim hoitavat oikean sivustan.

Lothlorienin Galadrim hoitavat oikean sivustan.

Toisaalla Smaugin pehmittämät Helf soturit lyövät gobboja 72 kertaa, mutta vain 8 gobboa kaatua. Vastapalloon gobot teilaavat tämän veteraaniyksikön, RIP

Toisaalla Smaugin pehmittämät Helf soturit lyövät gobboja 72 kertaa, mutta vain 8 gobboa kaatua. Vastapalloon gobot teilaavat tämän veteraaniyksikön, RIP

Peli alkaa olla paketissa. Piilosta hyökänny puumies pieksi shaden ja taioilla paikalleen jumitettuja gobboja on lahdattu ampumalla surutta. Kenraalit toteavat tuloksen olevan Wipeout. Durburtz missaa seuraavan kiekan pelit.

Peli alkaa olla paketissa. Piilosta hyökänny puumies pieksi shaden ja taioilla paikalleen jumitettuja gobboja on lahdattu ampumalla surutta. Kenraalit toteavat tuloksen olevan Wipeout. Durburtz missaa seuraavan kiekan pelit.

 

Bookmark and Share

48 comments to WoTR/LoTR/Hobbit-kampanjan 4. kierros (päivitetty 26.4.2013)

  • avatar Marko

    Kartta on valmis. Jään odottelemaan siirtojanne. :-)

  • avatar Teemu

    Siirrot lähetetty!

  • avatar Marko

    Puoli tuntia aikaa siirtojen deadlineen. Misty Mountainsilla ja Gondor/Rohanilla on vielä miettimismyssy päässä…

  • avatar Teemu

    Marko – otan haasteen vastaan! ELi ois kiva pelata sunkin kanssa – WOTR:ia.

    Ois mahista saada pistetilannetta päivitettyä?

    P.S. Hienoa, että kaikki toimittivat liikkeensä annetussa aikataulussa.

    • avatar Teemu

      Pisteisiin liittyen: saiko Sami “voitetun pelin pisteet” siitä 2. kierroksen pelistä Tuomaksen kanssa, jota ei saatu pelattua vaan tulkittiin luovutukseksi?

      Koitan saada selvyyttä meidän tiimin pistetilanteesta…

    • avatar jaakko

      Jos edelliskerrasta viisastuneena ootetaan noi siirrot ensin ja sovitaan pelit vasta sitten =)

      Mistäs Teemu keksit, että kaikki lähetti siirtonsa? Toivottavasti toki näin!

      PS. Barad-dur odottaa vierailijoita sankoin joukoin.

  • avatar Teemu

    Moi

    Heitin tossa Gondor/Rohanille ja GM:LLE idean: järjestetään peli-ilta, jossa sormuksen tuhoamis-skenu pelataan ja muut voi tulla sitä katsomaan / pelaamaan omia pelejä.

    Mua kiinnostais peli Tuomasta vastaan Amon Sulilla, wotr-pelinä.

    Teemu

    • avatar Marko

      Me katsotaan Oskarin kanssa päivä Hobbit-pelille ja kerrotaan siitä muille, jotka voivat halutessaan tulla buuamaan/kannuistamaan saattuetta. Gondor/Rohan on siis päättänyt yrittää tuhota sormuksen. Ei tule tosin onnistumaan. ;-)

      Skenaario menee jolteensakin näin:

      Oskari valitsee Gondorilta ja/tai Rohanilta (ei muista armeijoista) vapaasti maksimissaan 9 figua ilman mitään rajoituksia. Koska sormuksen tuhoaminen ei ole mitään ilman söpöjä puolituisia, niin voi ottaa Gondor/Rohan teeman mukaisesti myös osaksi saattuetta minkä tahansa version Merrystä ja/tai Pippinistä. Myös Smeagolin voi ottaa vaikka Frodo ei olekkaan mukana. Saattue voi olla minkälainen mikstuuri tahansa warrioreja ja/tai heroja jalan ja/tai ratsain. Oskari ilmoittaa GM:lle saattueen lopullisen pistemäärän ja GM ottaa vastaavan pistemäärän edestä Mordorin joukkoja. Eli mitä paremman saattuen otat, niin sitä enemmän Mordor pistää kampoihin.

      Reiluuden nimissä GM ei kuitenkaan yritä voittaa hirveällä massalla. Vastaan tulee maksimissaan kaksinkertainen määrä figuja suhteessa saattueen kokoon. Mordorin joukkoja tulee johtamaan Sauron itse. (Vaikka hyviksiä olisi yhteispisteissä vähemmänkin, niin Sauron tulee silti, eli ota vähintään 375p.), joka on viime hetkellä huomannut vuorta lähestyvän saattueen. Niin ja jos saattueeseen ei kuulu Smeagol, niin Sauronilla on mukana myös ärsyttävä Gollum, joka seuraa kulloistakin sormuksen kantajaa!

      Tarkoitus on juosta/ratsastaa/kavuta Mount Doomin laelle ja heittää sormus sisään. (Matkaa on linnuntietä n. 36″.) Sormus on skenaariossa Light Object, eli kuka tahansa voi kuljettaa ja käyttääkin sitä ja sen voi antaa figulta toiselle. (Tosin kuten säännöissä sanotaan, niin sormuksen käyttäjä kuolee heti, jos Sauron on pelissä hengissä.) Kaikki “The Ringiä” koskevat säännöt ovat käytössä. Lisäksi sormuksen heittäminen ja toiselle figulle antaminen vaatii myös Courage testin.

      Tässä on nyt kyseessä Keski-Maan kohtalo (vaikka tämä ei kampanjan voittoa ratkaisekaan) ja “Broken Force” -sääntö ei ole käytössä.

      Lisäksi sormusta voi myös heittää kuin throwing weaponia. Eli sormusta voi Light Object -sääntöjen mukaisesti liikuttaa kerran ja antaa toiselle kerran TAI lisäksi antamisen sijaan heittää kerran. Jos sormuksen heitossa shooting-heitto onnistuu, sormus putoaa heittäjän haluamaan paikkaan (vaikka sinne Mount Doomin uumeniin). Jos heitto epäonnistuu, niin sormus scatteroituu d3″ random suuntaan toivotusta paikasta. Jos sormusta yritettiin heittää toiselle figulle, niin tämän on heitettävä myös onnistunut shooting-heitto +1:llä. Hmm. Pitäisikö pelata enemmän Bloon Bowlia…

      Peli päättyy, kun koko saattue, kaikki pahikset tai sormus on tuhottu. Jos peli jää kesken ajan päättyessä tai “vaimon soittaessa toista pelaajaa kotiin”, niin peli on tasapeli ja sormus jää sille kenellä sormus on tuolla hetkellä. Jos Gollum (mutta ei Smeagol) saa sormuksen, niin peli on myös tasapeli ja päättyy heti.

  • avatar jaakko

    Eihän sitä sormusta nyt tuhoamaan lähdetä! Ei kai ihmiset voi kieltäytyä rajattomasta vallasta?! Sormuksella voi vielä pysäyttää Sauronin… vaikka Helm’s deepissä. Apua kun tarvitsettekin =)

    Kun meille (ja Gondor/Rohanille) on vain yksi peli kartalla, niin ehdotin jo että pelattais matsi Helm’s deepistä nelinpelinä. Toivottavasti saisin vastauksiakin!

  • avatar Sami K.

    Haltiana tulisin mieluusti Helm’s Deepin nelinpeliin, olkoon se viimeisen vuoron kliimaksi. Onko meillä kunnon Helm’s Deepiä?
    Ja WOTR vai Lotr?

    • avatar jaakko

      Voitte tulla sit valtaamaan sitä meiltä takas viimeisenä yrityksenä vitoskiekalla, mut nyt ei näy haltioita missään, vain koloihinsa pakenevia ihmisiä. Ehkä Sormuksella voi kääntää kurssin?

  • avatar Sami K.

    Haltiat ovat teistä yhden alueen etelässä, en sanoisi. ettei missään…

  • avatar Sami K.

    Ehdotan, että viimeisellä kierroksella tuo armeijoiden ristiin liikkuminen toimii niin, että armeijat kohtaavat puolivälissä, ja voittaja saa haluamansa alueen, häviäjä vetäytyy lähtöruudustaan. Tämä siis, jos kumpikaan ei operoinut ensin / kummatkin operoivat ensin.

    Tällöin Amon Sulin “kohtalolla” on jotain väliäkin tällä kiekalla.

    • avatar jaakko

      Ihan hyvä idea käytettäväksi koko kampanjassakin sit joskus tulevaisuudessa.

      Toinen vois olla, että jos armeijalla ei ole “omaa” ruutua vieressä minne paeta, niin se ilmestyy jonnekin kotialueelleen (tai mahdollisimman lähelle, jos molemmat/kaikki vallattu). Tää samalla estäisi sitä uhkakuvaa, että armeijat vuoron perään hyökkäilevät johonkin paikkaan toistensa päälle ja samat pelaajat siten jatkuvasti vastakkain.

  • avatar Teemu

    Sääntöjenhiomis-ehdotus:

    TILANNE: kun kaksi armeijaa liikkuu päin toisiaan (kumpikaan ei operoi lähtöruutua)

    SÄÄNNÖT NYT: GM arpoo kumpi liikkuu ensin, sitten pelataan ja vetäydytään ruudusta, jossa taisteltu

    EHDOTUS: taistelu tapahtuu puolivälissä. Voittaja saa viedä liikkeensä loppuun. Häviäjä vetäytyy, EIKÄ saa operoida ruutua, johon on perääntynyt.

    AIKATAULU: ehdotamme Samin kanssa, että uusi sääntö otetaan käyttöön per heti.

    • avatar jaakko

      IMHO reilua mennä jo tapahtuneiden siirtojen kanssa sääntöjen mukaan ja tehdä ehdotukset tulevaisuutta varten, kuten Sami edellä. No jos asia gobboille sopii (hehän tässä menettäisivät etunsa), niin en mä lähde vastaan vänkäämään, vaikka toki välillisesti haltioiden menetyksestä hyötyvät kaikki muut myös. Toki voi kysyä oisko tätä ehdotusta tullut, jos liikkumisarvonta ois menny toiste päin =)

    • avatar Marko

      Tähän asti on menty niin, että jos liikkeet tapahtuvat yhtä aikaa, niin arvotaan 50/50 kumpi pääsee perille ensin. Päätimme alussa, että emme halua armeijoita viivoille, vaan kaikkien liikeiden on päädyttävä jollekin alueelle. Karttaa ei ole tehty tätä ajatellen. Reitit kulkevat alueista ristiin ja olisi ollut mahdollista, että samaan risteykseeen tulee useampikin eri puolueen armeija, jotka ovat meonossa ristiin ties minne ja osa ei esim. halua taistella muiden kanssa ja puolueilla on myös eri vauhdilla liikkuvia armeijoita. Sääntö meni nykyisen mukaan ihan vain sekavien risteyksissä törmäämisistä aiheutivien ongelmien välttämiseksi, mutta ehdotettua sääntömuutosta voi kokeilla vikalla kierroksella. Tulevaisuudessa sitten kartalle ei pitäisi jätää risteyksiä, jos halutaan taistella “viivoilla”.

      Ei ole reilua muuttaa enää tämän vuoron liikkeitä, koska haltiat olisivat halutessaan voineet käyttää kotkien erikoisliikettä ja ottaa kumman tahansa HQ:n lähes satavarmasti haltuunsa. Nyt kotkia selvästi säästettiin ja otettiin tietoinen riski ja hävittiin 50/50 heitto. Leipää ei voi voidella molemmilta puolilta. :-)

      Perääntymissääntö on mennyt nyt niin, että armeija perääntyy tyhjään alueeseen ja ensisijaisesti takaisin sinne mistä on tullut, sitten neutraalille alueelle ja sitten jonkun muun puolueen alueelle. Tämän muuttaminen niin, että jos ei voi perääntyä sinne mistä tuli tai omalle alueelle, niin armeija pakenee häntä koipien välissä esim. omaan HQ:iin kuulostaa ihan fiksulta.

      • avatar Sami K.

        Ei mitään tietoista riskiä otettu, itse ainakin olin pihalla tuosta mekaniikasta, tai sitten vain unohtanut. Oman käsityksen mukaan operointi oli se määräävä tekijä, “ehtikö ensin”. Varmasti vain siis unohdin tuon jutun, ei siinä mitään. Arvostaisin, jos GM ei puhuisi liikaa taktisista kuvioistamme ja oljenkorsistamme, se tulee nimittäin nyt vaikuttamaan ensi kierroksen toimintoihin. Ei kiva. Mutta tekemättömäksi sitä ei enää saa.

        Anyway, jo aiemmin totesin, että mielestäni GM:n annettuja päätöksiä vastaan ei sovi kapinoida, kun tuomio on annettu, luomani keskustelu tarkoitti nimenomaan kehitysehdotusta jatkopeleille ja kierroksille (jos joku muu esim. ottaa tämän mallin käyttöön, Marko tuskin ottanee!

        • avatar Marko

          Haltiat avasivat keskustelun julkisesti siitä, että eivät saaneet peliä Rivendelistä ja halusivat muutosta sääntöihin edukseen. Vastasin siihen julkisesti, että olisivat saaneet Rivendelin käyttämällä muita keinoja.

          Olisin tietty voinut olla menemättä yksityiskohtiin, mutta ei tämä vuoto nyt niin epäreilua ollut, kun otetaan huomioon, että Teemu on ollut suunnittelemassa KAIKKIEN puoleiden erikoissääntöjä ja vaikka olenkin niitä sen jälkeen hieman rukannut, niin haltioilla on kampanjassa kuitenkin ollut jonkinlainen käsitys kaikkien muiden puolueiden erikoissäännöistä. :-)

          • avatar Sami K.

            Niin, mutta yllättäen Rivendellin “saaminen” kotkilla tällä kierroksella tarkoittaisi vaatimusta voittaa 2 peliä (tämän kiekan ja seuraavan kiekan pelit) kun taas ensi kierroksella riittää vain se yksi. Eli siksi yllättäen ei ollut kotkan arvoista, varsinkaan kun piti olla mahis mennä pahiksilta hakemaan sormusta.

  • avatar Teemu

    Mun mielestä viivoilla taistelemisen ei tartte olla ongelma tilanteessa, jossa kaksi armeija liikkuu päin toisiaan:

    * Voittaja liikkuu haluamaansa lokaatioon
    * Häviäjä perääntyy ruudusta, josta liikkui törmäämään vastustajansa (voi olla jo toinen liike, jos liikkuu kaksi väliä erikoisliikkeellä).

    • avatar Marko

      Kahden armeijan törmääminen ei olekaan se ongelma. Se on simppeliä.

      Kartalla on kuitenkin 8 risteystä, joissa voi periaatteessa 3-5 eri suunnasta ja eri nopeuksilla tulevaa armeijaa kohdata. Tämä on se potentiaalinen sotku, joka haluttiin välttää sillä, että ei taistella viivoilla. Tulevaisuudessa pitää vain tehdä kartta ilman risteyksiä, niin tätä ongelmaa ei ole.

  • avatar Marko

    Tiedoksi, että saimme Oskarin kanssa ajan sovittua ja Aragornin surkea saattueen kuvatus laitetaan lihoiksi kerholla perjantaina 3.5. klo 15.30 alkaen. Sormus on käytännössä jo Sauronilla. (Lisää tähän kohtaan mielessäsi matalaa ja hieman metallista sardonista naurua.)

    • avatar kalle

      Holy Moses ! Halauaisko joku kouluttaa mua samaan aikaan vaikka pienellä pelillä Hobittia ? Mulla ei ole siis Hobitin sääntistä (lotri on, mutta säännöt aika heikosti hallussa), ja figut on enimmäkseen sekalaisia Gondorilaisia, mutta jos joku ( Teemu ? ) haluaa helppoja kampanjapisteitä, niin voisin ottaa erää. Eli : Tee tasapuoliset listat, valitse sopiva skenaario, ja anna noobille nenille.

      • avatar Marko

        Jos kukaan muu ei tule pe kerholle Hobbitia pelaamaan, niin eiköhän meiltä Oskarin kanssa liikene aikaa kouluttaa sua lisää Hobbitissa. Mulla on ylimääräinen pikkusääntis (voin myydä/vaihtaa/pantata/antaa) ja Oskarilla on varmaankin ihmisten uusimmat statit (ei ne oikeasti ole muuttunet) sisältävä “armeijakirja”. Ota vain figut mukaan ja laitetaan pientä sivupeliä pystyyn, jos ei jotain muuta treenaria tule paikalle.

        Vai mitä Oskari?

    • avatar Teemu

      Olipas yleisöystävällinen aika! No tulen itse hurraamaan Aragornin tiimille 15:30-16:30.

      Kalle voidaan samalla reenailla hobittia. Mulla säännöt aika hyvin hallussa, kun on hinkattu myös LOTOW:ia. Uusia sääntöjä en osaa (feintit ja muut).

      Marko, suoritetaan perjantaina treidaus. Mitä figuja halusit?

      • avatar Marko

        Ajattelin, että et ollut kiinnostunut sääntiksestä, kun ei ole mitään kuulunut. Tehdään vaan sovitut kaupat. Otan kaikki figut vastaan, mutta Arwen jalan ja ratsain riittää – jos ne sulla oli.

        Me aloitetaan 15.30, että ehdimme lopettamaankin ajoissa. Kyllä se peli kuitenkin kestää.

        Uusissa säännöissä on asesääntöjen lisäksi muitakin muutoksia kuten massed fire uupuu, liikkuminen antaa ampumiseen -1, heroic actioneita on merkittävästi lisää (heroic march, heroic channelling, heroic accuracy, heroic strike), kaikilla hirviöillä on 3 erilaista uutta power attackiä, loitsuilla on 2 eri tehotasoa, useimmat joukot pitää ottaa max 13 figun warbandeinä (hero + warruja), perääntymissäännöissä sanotaan, etttä perääntymisen pitää tapahtua 1″ SUORAAN poispäin vihollisesta tai on trapped. Nämä tulevat mieleen näin äkkiseltään.

  • avatar Teemu

    Fantasiapeleissä alessa aika paljon Lotr 7 Wotr -ukkoja, mm. Gondoria. “Harvinaisuuksiakin”, kuten tämä:

    http://www.games-workshop.com/gws/catalog/productDetail.jsp?prodId=prod1060227&_requestid=1440687

  • avatar Marko

    Gondor/Rohanin 9 hengen saattue ei onnistunut heittämään sormusta Tuoniovuoreen, mutta Aragorn osoitti todellisen luonteensa ja jätti muun saattueen kuolemaan ja pakeni sormuksen kanssa Minas Tirithiin. :-)

    Eli tappio G/R:lle, mutta sormus säilyi G/R:n hallussa ja on seuraavan kierroksen alussa Minas Tirithissa.

    PS. Pelin alkua katsomassa käynyt Teemu pilkkasi mun neljää (á 5p) örkkijousiampujaa, jotka tästä sisuuntuneena surmasivat 3 sankaria saattueesta – itse asiassa yhden örkin piikkiin meni sekä Merri että Pippin. Sauron sen sijaan oli surkea, vaikka pari sankaria nuijikin. Pelin yllättäjä oli pahisten Klonkku, joka viihtyi ihan liikaa hyvisten puolella ja voitti 3 alivoimaista taistelua. Klonkun suuri hetki oli, kun se vei taistelussa Fell Beastilla ratsastaneelta Undying-sormusaaveelta 5 williä yhdessä kierroksessa (Undying voi käyttää williä fatena). Kun Klonkku kävi “hyvisten” usuttamana yksin Sauronin JA Mordorin peikon kimppuun, niin se oli jo pahiksille liikaa ja Klonkku oli pakko lopettaa.

  • avatar Teemu

    Lisätty rapsa mun ja Paven pelistä – “Road to Rivendell”. Wipeout voitto haltioille, Durburtz nurmeen = 21p!

  • avatar Marko

    Pahoitteluni, mutta MUN aikataulu pissaa. Teen kartan vasta tänään illalla. Kestäkää. :-)

    Terveisin, GM

    • avatar Teemu

      No mutta hyvä, Samin ja Mikon matsin tulos Harad HQ:sta ehtii ehkä mukaan…

      Pistetilannekin ois kiva saada näkyviin. Voin auttaa sen tekemisessä. Haltioiden pistetilanteen (meidän laskelma) voit Marko tsekata sieltä Google drivesta.

      • avatar Sami K.

        Mikko peruutti tänään aamulla pelin, että enpä sitten päässyt tälläkään kierroksella pelaamaan. Alkaa jo oikeasti ketuttamaan. Siis huom. joka kierroksella vastustaja on peruuttanut pelin kerran tai kahdesti viime hetkellä, mitä ihmettä? Olen saanut vain 2 “varapeliä” pelattua GM:n kanssa. Ei voi kuin ihmetellä, sillä tällainen ei ole enää sattumaa.

        • avatar Teemu

          No onpas tylsää. Esitän, että GM dumaa näin ollen HArad HQ:n valloitetuksi!

        • avatar jaakko

          Epäilemättä ketuttaa. Ja sama tilanne siinäkin, ettei vastustajia nappaa edes vastata viesteihin pelien sopimiseksi. Kohtalaisen suoraa vittuilua niin kanssapelaajia kuin kampanjan järjestäjääkin kohtaan. Pakko sanoa, että mä en ainakaan oo jatkossa osallistumassa, jos kaikki muut eivät ole myös oikeasti mukana. Ihan turhaa haalia pelaajia, mikäli ei kiinnosta.

          • avatar Teemu

            Mitä isompi (ja pitempi) kampanja sen enempi tän tyyppisiä haasteita. Toki tässä on esim. Tuomaksella ollut pitkää sairastelua.

            Ratkaisu-idoita:

            * Jos pelaaja tietää (tai edes aavistaa) aikataulunsa haastavaksi, pelaa suoraan tiiminä yhtä armeijaa, jolloin esim. tässä kampanjassa vois olla vaikka 3-4 pelaajaa / puolue. Jollekin pitäisi peli saada sopimaan.

            * Sovitaan etukäteen peli-illat kullekin kierrokselle, joihin ilmoittaudutaan kamppanjan alkaessa ja ne laitetaan kalentereihin. Jokaisen velvollisuus on hommata itsellensä sijainen, jos tulee yllättävä este.

            * Jos peli joudutaan kuitenkin skippaamaan, on varalla malli, jossa noppaa (vaikka muutaman kerran) heittämällä ratkaistaan miten taistelu ratkesi. GM voi heittää tän. Näin ratkaistuista taisteluista saa tietenkin vähemmän pisteitä kuin oikeasti pelatuista. Esim. alkuperäisen (90-luvulta) Mighty Empiresin säännöissä on tällainen.

            Mitäs muille tulee mieleen?

            • avatar jaakko

              Mä oon vähän sitä mieltä, että just nää tiimit on kaiken pahan alku ja juuri. Kun ei ite oo suoraan (pelkästään) vastuussa, niin helposti antaa asioiden olla ja sittenhän ne ovat.

              Jos parin-kolmen viikon jaksolle ei ole olemassa yhtäkään vapaata aikaa, niin silloin on todellakin parempi jättää koko homma väliin. Toki joskus tulee esteitä, mutta sumplia kyllä pystyy, jos halua on. Sitten jos tilanne menee siihen, ettei huvita edes vastata mihinkään, mennään rankasti puhtaan vittuilun puolelle.

              Sanottakoon, että noita tiettyjä pelipäiviä en näe mitenkään toimivana. Sen sijaan, että pitäis löytää parille ihmiselle sopiva aika, niin tarttisikin saman tien kymmenelle.

  • avatar Marko

    Tervehdys,

    En ole vieläkään ehtinyt (kyllä, olen kylmästi priorisoinut muita asioita edelle) tehdä uutta karttaa aikaiseksi, jotta saataisiin vikan kierroksen siirrot aikaiseksi. Eipä sillä niin kiire silti ole, kun pelejä saatiin pelattua viime kierroksellakin vain kaksi. Itseasiassa juuri pelien vähäisyys aiheuttaa ongelman, kun pitäisi miettiä, että tuomitseeko kartan tilanteita suuntaan tai toiseen perustuen johonkin epämääräiseen “aktiivisuuteen”…

    Tänä iltana GM:ltä sitten uusi yritys… :-)

You must be logged in to post a comment.