Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Fantasia- ja Scifi-pelit

WoTR/LoTR/Hobbit-kampanjan viimeinen kierros (päivitetty 19.6.2013)

WOTR-kampanjakartta - 5. vuoron alkutilanne

5. vuoron alkutilanne

Vähiin käy ennen kuin loppuu. Eli piiitkän kampanjan viimeinen kierros kääynnistyi.

Sormus löydettiin viime kierroksella ja on melkein totaalisesti epäonnistuneen tuhoamisyrityksen jälkeen nyt Aragornilla Minas Tirithissa. Tosin huhut kertovat, että uutta saattuetta suunnitellaan. Sitä ennen Minas Tirith saanee kimppuunsa ainakin lauman örkkejä…

Ohessa on tilanne 5. kierroksen alussa. Laittakaa mulle siirrot 16.5. iltaan mennessä. Muuten keksin ne itse. Kiitos. :-)

 

5. vuoron liikkeiden jälkeen

5. vuoron liikkeiden jälkeen

Ohessa on tilanne 5. kierroksen liikkeiden jälkeen. Otin käyttöön nyt sitten sen säännön, että armeijat voivat törmätä tiellä ja voittaja saa tehdä siirtonsa loppuun. Eli käytännössä Amon Sul – Rivendell ja Khand – Harad HQ -peleissä ratkaistaan kumpi saa kumman alueen. Vedin mutkat suoriksi, jotta vika kierros saadaan kunnialla pelattua. Eli siirtojen ja kartan mukaan vikan kierroksen pelit menevät seuraavasti:

  • SUURI TAISTELU Minas Tirithissa, jossa haltioiden 1 armeija ja Gondor/Rohanin 2 armeijaa taistelevat Harad/Easterlingsien ja Mordorin kahta armeijaa vastaan. (Jos joku ihmettelee, että miten haltiat ja örkit ilmestyivät paikalle, niin haltiat saivat peukalokyydin kotkilta ja Brandywinen örkit katosivat ympäröivään maastoon ja Mordor kokosi sen tilalle uuden armeijan suoraan Minas Tirithin ympäristöstä “orcs are everywhere”-erikoissäännöllä.) (Mordorille, Gondor/Rohanille ja Harad/Easterlingseille tämä peli lasketaan 2 pelin arvoiseksi pisteissä, jotta saadaan kätevästi huijattua kierroksen 2 pelin vaatimus täyteen.)
  • Haltiat vs. Misty Mountains, jossa ratkaistaan saavatko haltiat Rivendellin vai gobbot Amon Sulin. (Misty Mountainsille tämä peli lasketaan kahden pelin arvoiseksi pisteissä, jotta saadaan kätevästi huijattua kierroksen 2 pelin vaatimus täyteen.)
  • Haltiat vs. Harad/Easterlings, jossa ratkaistaan saavatko haltiat Khandin vai H/E Harad HQ:n. (Toteutuessaan tämä peli lasketaan molemmille 4. kierroksen rästipeliksi.)
  • HUOM! JOS TUNTUU SILTÄ, ETTÄ PELAAMATTA JÄÄNEITÄ PELEJÄ PITÄISI SAADA PELATTUA, NIIN NIITÄ VOI SOPIA PELATTAVAKSI KENEN KANSSA TAHANSA – MYÖS MINUN. NÄISTÄ PELEISTÄ SAA HALUTESSAAN TUPLAPISTEET. (KIERROSPISTEISTÄ LASKETAAN KESKIARVO.)

Peliraportteja viimeiseltä kierrokselta

WP_000823 WP_000824 WP_000825 WP_000826 WP_000827 WP_000828 WP_000829 WP_000830 WP_000820 WP_000821 WP_000822

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LOPULLISET KAMPANJAPISTEET

Pisteet oli tarkoitus julkistaa keskiviikkona 19.6. vasta kerholla, mutta en pääsekkään itse paikalle ja Jaakko laittoi jo Mordorin pisteet jakeluun, joten laitetaan nyt sitten muidenkin pisteet tähän alle järjestyksessä näkyville.

Kampanja ratkesi tosiaan vasta viimeisellä kierroksella ja viimeisessä pelissä Minas Tirithista ja sormuksesta. Mordor ratkaisi kampanjan vetäisemällä viimeisellä kierroksella järkyttävät 87 pistettä. Huh huh.

Eli onnittelut voitosta Mordorille eli Jaakolle ja Iikulle!!!

(”…kampanjan lopussa lasketaan puolueen hyväksi täydet normaalit pisteet ”vain” seitsemästä parhaasta taistelusta. Jokaisesta muusta pelatusta taistelusta saa pisteitä yhdestä kolmeen (V3/T2/H1). Näitä minipisteitä ei modifioida.”) Tämä on otettu alla huomioon.

Mordor/Isengard 185p

M/I:lla oli yhtensä 10 peliä, joista 3 huonoimman pelin pistemäärä muutettiin.

1. kierros yht. 19p (MUUTETTU > 14p)

  • Tappio G/R:ia vastaan = 6p (5+1) (MUUTETTU > 1p)
  • Tasapeli H/E:ia vastaan = 12p (10+1+2-1)
  • Valloitti Konnun = 1p

2. kierros yht. 26p

  • Tappio MM:ia vastaan = 9p (5+2+2) (MUUTETTU > 1p)
  • Voitto G/R:ia vastaan = 19p (15+2+2)
  • Minas Tirith vallattu = 4p
  • Osgiliath vallattu = 2p

3. kierros yht. 30p (MUUTETTU > 21p)

  • Tappio haltioita vastaan = 10p (5+3+2) (MUUTETTU > 1p)
  • Voitto haltioita vastaan = 20p (15+3+2)

4. kierros yht. 37p

  • Smaugille = -2p
  • Voitto MM:ia vastaan = 20p (15+4+2) (peli siirretty 3. kierrokselta)
  • Voitto haltioita vastaan = 19p (15+4) (peli siirretty 5. kierrokselta)

5. kierros yht. 87p

  • Tuplavoitto G/R:ia ja haltioita vastaan = 44p (15+5+2) x2
  • Sormus löytyi = 10p
  • Sormus hallussa = 20p
  • Helm’s Deep valloitettu = 2p
  • Pelin lopussa hallussa Helm’s Deep = 2p
  • Pelin lopussa hallussa Mordor HQ = 2p
  • Pelin lopussa hallussa Isengard = 1p
  • Pelin lopussa hallussa Osgiliath = 2p
  • Pelin lopussa hallussa Minas Tirith = 4p

 

Misty Montains 134p

MM:lla oli yhteensä 8 peliä, joista huonoimman pistemäärä muutettiin.

1. kierros yht. 27p (MUUTETTU > 22p)

  • Voitto haltioita vastaan = 18p (15+1+2)
  • Tappio haltioita & G/R:ia vastaan = 6p (5+1) (MUUTETTU > 1p)
  • Valloitti Yksinäisen vuoren = 3p

2. kierros yht. 24p

  • Voitto M/I:ia vastaan = 19p (15+2+2)
  • Rivendell vallattu = 2p
  • Iron Hills vallattu = 3p

3.kierros yht. 28p

  • Voitto haltioita vastaan = 18p (15+3)
  • Tappio M/I:ia vastaan = 8p (5+3)
  • Mirkwood valloitettu =      2p

4. kierros yht. 4p

  • Smaugille = -7p
  • Lorien valloitettu = 2p
  • Tappio haltioita vastaan = 9p (5+4)

5. kierros yht. 56p

  • Pelin lopussa hallussa Lorien = 4p
  • Pelin lopussa hallussa Rivendell = 4p
  • Pelin lopussa hallussa Mirkwood = 4p
  • Pelin lopussa hallussa HQ:t = 4p
  • Tuplavoitto haltioita vastaan = 40 (15+5) x2 (M/I pelasi MM:n puolesta)

 

Elves 121p

Haltioilla oli yhtensä 9 peliä, joista 2 huonoimman pelin pistemäärä muutettiin.

1. kierros yht. 29p (MUUTETTU > 24p)

  • Tappio GM:ia vastaan = 6p (5+1) (MUUTETTU >  1p)
  • Voitto MM:ia vastaan = 18p (15+1+2)
  • Evil HQ haltioiden hallussa = 2p
  • Taisteli ihmisten kanssa liitossa = 3p

2. kierros yht. 22p

  • Voitto H/E:eja vastaan = 19p (15+2+2)
  • Kontu vallattu = 2p
  • Evil HQ haltioiden hallussa = 2p
  • HQ vihollisen hallussa = -1p

3. kierros yht. 33p

  • Voitto M/I:ia vastaan = 20p (15+3+2)
  • Tappio MM:ia vastaan = 10p (5+3+2)
  • HQ vihollisen hallussa = -1p
  • Harmaat satamat vallattu = 3p
  • Tappio M/I:ia vastaan = 8p (5+3) (MUUTETTU > 1p)

4. kierros yht. 21p

  • Smaugille = -1p
  • Voitto MM:ia vastaan = 21p (15+4+2)
  • HQ vihollisen hallussa = -1p
  • Evil HQ haltioiden hallussa = 2p

5.kierros yht. 21p

  • Tappio M/I:ia ja H/E:ia vastaan = 10p (5+5)
  • Tappio M/I:ia (ja M/M:ia) vastaan = 10p (5+5)
  • HQ vihollisen hallussa = -1p
  • Evil HQ haltioiden hallussa = 2p

 

Gondor/Rohan 96p

G/R:lla oli yhteensä 7 peliä, eli ei tule pistemuutoksia.

1. kierros yht. 36p

  • Voitto Mordoria vastaan = 16p (15+1)
  • Voitto MM:ia vastaan = 18p (15+1+2)
  • Osgiliath hallussa = 2p

2. kierros yht. 6p

  • Tappio M/I:ia vastaan = 7p (5+2)
  • Minas Tirith vihollisen hallussa = -1p

3. kierros yht. 19p

  • Voitto H/E:ia vastaan = 18p (15+3)
  • Minas Tirith vihollisen hallussa = -1p
  • Umbar hallussa = 2p

4. kierros yht. 19p

  • Tappio Sauronia vastaan = 9p (5+4)
  • Löytyi sormus = 10p

5. kierros yht. 16p

  • Tuplatappio M/I:ia ja H/E:ia vastaan = 20p (5+5) x2
  • Helm’s Deep vihollisen hallussa = -2p
  • Minas Tirith vihollisen hallussa = -2p

 

Harad/Isengard 93p

H/E:lla oli yhteensä 5 peliä, eli ei tule pistemuutoksia.

1. kierros yht. 12p

  • Tasapeli Mordoria vastan = 10p (10+1-1)
  • Valloitti Pelargirin = 2p

2. kierros yht. 9p

  • Tappio haltioita vastaan = 7p (5+2)
  • Valloitti Dol Guldurin = 2p

3. kierros yht. 14p

  • Tappio G/R:ia vastaan = 8p (5+3)
  • Valloitti Lorienin = 2p
  • Valloitti Black Gaten = 2p
  • Valloitti Rauroksen = 2p

4. kierros yht. 0p

5. kierros yht. 58p

  • Tuplavoitto G/R:ia ja haltioita vastaan = 44p (15+5+2) x2
  • Valloitti Iron Hillsin = 2p
  • Valloitti Harad HQ:n = 2p
  • Sormuksen löytäminen = 10p

 

Bookmark and Share

58 comments to WoTR/LoTR/Hobbit-kampanjan viimeinen kierros (päivitetty 19.6.2013)

  • avatar Teemu

    Saitko Marko liikkeet?

  • avatar Sami K.

    Jotenkin taas tuntuu hassulta, että oikeastihan ihmisten ei edes olisi kannattanut olla Minas Tirithissä – oletan, että garrison + army ei stackaa millään tavalla, ja kukaan ei olisi osannut sitä esim. Umbarista tulla hakemaan (paitsi jos siis diilejä ei olisi tehty). Mutta saadaanpahan hienompi lopetus.

    Jäiköhän joltakin liikeet tekemättä?

    • avatar Marko

      “Garrisonia” ei tule, jos alueella on oma armeija, mutta OMA HQ on ainoa alue, jossa sääntöjen mukaan voi olla useampi saman puolueen armeija yhtäaikaa. Eli Kyllä sinne kannatti siirtää kaksi Gondor/Rohanin armeijaa.

  • avatar Marko

    Sain kaikki siirrot! On ollut kovasti kiirettä, mutta vihdoin olen koneella ja rykäisen kartan ennen klo iltakuutta valmiiksi, koska silloin saapuu vieraita ja viinipullo sanoo perjantain kunniaksi poks.

  • avatar Teemu

    Mahtava vika keikka luvassa!

    Nyt täytyisi sitten löytääyhteinen aika Minas Tirithin taistelulle.

    marko, miten asetelma 3 vs. 2 vaikuttaa peliin? Vai sovimmeko keskenämme?
    enemmän pisteitä hyviksille vai? pahikset tuskin innostuvat vaihtoehdosta, jossa voivat voitollakin saada vain tasurin,,,

  • avatar Sami K.

    Teemu pelatkoon megamatsin Minas T:ssa, voin pelata Gobboja ja H/E:tä vastaan LOTRia / Hobittia (valinnan mukaan). Tosin näidenkin toteutuessa olisi vasta neljä peliä viidesti kasassa, en tiedä menikö se jotenkin niin, että Teemu “avuliaasti” pelasi yhden niistä “puolestani” aikaisemmalla kierroksella tms.

    Katsotaan nyt onnistuuko tällä kierroksella edes yksi peli, vielä on optimismia sen verran.

  • avatar Teemu

    Toi Minas Tirithin -matsi vaatii varmaan kokonaisen pelipäivän, jos se pelataan isona wotr-pelinä – mikä olis tosi hienoa! Ja jos hyvikset voittaa, niin heti perään sormuksen tuhoamis-skenu…

    Realiteetti mun kohdalla on, että eka mahdollinen vapaa viikonlopun päivä mulla on 16.6. sunnuntaina. Jos muut saatte pelin aikaisemmin, niin toki parempi. Toki oon mielelläni mukana, jos muut ei koe ongelmaksi pelata tätä “loppumättöä” vasta silloin.

    • avatar kalle

      Mulla olisi paremmin aikaa 23.6…
      16.6. on vaimo duunissa, joten kovin pitkää rupeamaa en ainakaan pysty pelaamaan, ehkä semmonen puolen päivän pistäytyminen.
      Viikolla löytyy keskiviikkoja ja torstaita, jolloin voi pelata, noin kerran viikossa.

  • avatar Teemu

    Toinen vaihtoehto pelata isompi peli ja mahdollistaa useampien pelaajien osallistuminen seuraavan parin viikon sisällä voisi olla se, että pelataan peli suosiolla useampana iltana, esim. Ti Ke To. Eri iltoina voi pelaajakokoonpano muuttua.

    Saisko GM:ltä tilattua tähän skenaarion? Joka tosiaan huomiois asetelman 3-2.

  • avatar Teemu

    Tein sumplin potentiaalisesta peli-aikataulusta:

    http://www.sumpli.com/p.php?i=9c70ee002ed4e10

    Ideana siis hakea kolmen illan putki, jossa joka illalle saadaan kummallekin puolelle vähintään 2 pelaajaa. Valitaan ne kolme (miel. perkkäistä) iltaa, joihin saadaan paras osanotto.

    Käykää sumplimassa!

    Tää vaatii varmaan kampanjan vikan kierroksen venyttämisen tonne kesäkuun puolelle, toivottavasti ei oo ongelma…

    • avatar Sami K.

      En ollut huomannutkaan tuota Teemun Sumpli-ilmoitusta. Varmaan oli tippunut “viimeksi sanottua”-kohdasta pois – sehän tämän järjestelmämme heikkous on, että jos tiput noiden vikan viiden kommentin alle, todennäköisyydet tulla huomatuksi tippuvat minimaaliseksi. Pitäisi jotenkin osata kaivaa uusi kommentti keskeltä ketjua ilman edes vihjettä siitä, että ketjussa on sinulle lukemattomia viestejä yleisnäkymästä.

      Mielestäni olisi kehittämisen arvoinen asia, ainakaan minä en kaivele sattumanvaraisesti ketjuja läpi, jos eivät näy kommentit noissa viiden joukossa niin voi voi.

  • avatar Teemu

    Niin ja ois tosiaan makeeta, jos GM tekis meille skenun ja vaikka ehtis mukaankin (ainakin alkuun)

  • avatar jaakko

    Hou ja terveisiä Prahasta!

    Hieno homma, että tuli tällainen kiva loppuhuipennus kampanjalle. Meikälle on vielä järjestettävissä melkein kaikki ajat ennen juhannusta ainakin jotenkin, joten toivottavasti toimii. Toi pelaaminen peräkkäisinä arki-iltoina käy ihan hyvin kanssa.

    Mulle käy oikeestaan kaikki nää kolme vaihtoehtoa kuvaamaan pahisten alivoimaa:
    a) Tasakokoiset armeijat, mutta voitolla saadaan vaan tasuri kampanjapisteiden kannalta. Tämä sääntöjen mukaan näin, mutta tosin olettaisin meidän saavan voitolla kuitenkin Sormuksen =)
    b) Jonkinlainen järkevähkö piste-etu hyville.
    c) Tasakokoiset armeijat, mutta pahikset joutuvat hyökkäämään jonnekin voittaakseen ja hyvikset voittavat jo pitämällä asemat.

    Oikeestaan kysymys lienee mikä näistä nyt tuntuu reiluimmalta?

    • avatar Teemu

      Toi Jaakon ehdotus C vois olla aika fluffikas. Edelleen parasta olis, jos Marko jaksais vääntää meille loppuhuipennukseen skenun…

      • avatar Sami K.

        Tekee klassiseen tyyliin, että ihmiset ja haltiat ovat puolustamassa alivoimalla (80%) asemia, mutta sitten pelin toiselle puoliskolle liittyy Rohanin ratsuväki (40% esimerkiksi, jolloin sitten on hyviksillä ylivoima).

        Peli tarpeeksi pitkä, että ehtivät pahikset vähän aikaa jyllätä ylivoimalla. Ehkä Minas Tirithin muurien puolustaminen voisi olla hieman liikaa, tai jos sellaiset olisi, hyvikset pitäisi ehkä pudottaa 60%:aan aluksi. Marko ratkaiskoon.

  • avatar Teemu

    Iikku ja Oskari – käykää sumplimassa, niin saadaan aika sovittua…

  • avatar Teemu

    Minas Tirithin mätön aikataulu alkaa hahmottua…

    Parhaalta näyttäisi 5.-7.6. (ke-pe)

    Pystyn itse tuon 5.6. myös venymään.

    Vielä tarvittaisiin Harad / Easterling -edustaja peliin, niin se olisi siinä… Mikko / Samuli?

    • avatar Teemu

      Moi

      Nyt on riittävä äänestystulos kasassa. Pelataan lopputaistelu seuraavasti:

      Aloitus tiistaina 4.6. klo. 17:30
      * Skenaarion esittely / Marko
      * Pelikenttä
      * Deployment ja aloitus
      Hyviä pelaamassa: Oskari, Teemu / Sami
      Pahiksia pelaamassa: Jaakko & Mikko (varalla Marko)

      Jatketaan torstaina 6.6. klo. 17:30
      Hyviä pelaamassa: Kalle / Oskari, Teemu / Sami
      Pahiksia pelaamassa: Jaakko & Mikko (varalla Marko)

      Jos ei valmista, niin viimeistely perjantaina 7.7.
      Hyviä pelaamassa: Kalle / Oskari, Sami
      Pahiksia pelaamassa: Jaakko & Mikko (varalla Marko)

      Merkatkaapa kalentereihin. Ja Marko, miten olis sen skenaarion kanssa?

      • avatar Teemu

        Markon kanssa ideoitiin skenaariota. Vaikuttaa lupaavalta… Ideana on yhdistää sormuksen tuhoamisen yrittäminen tähän isoon peliin. Todellinen loppuhuipennus siis!

        Toivottavasti saamme kohta lukea siitä lisää (mm. pelin koko), niin pääsee armeijoita juonimaan.

      • avatar Marko

        Juu. Kirjoittelen skenun…

  • avatar Sami K.

    Voisivatko goblinit / Harad ottaa yhteyttä minulle sami.kilpinenATaim.com , tai voisiko joku ystävällisesti kertoa heidän yhteystietojaan?

  • avatar Teemu

    Samilla taas uusi mail-osoite…

    Sami – mulla on Gobbo-Tuomaksen kanssa WOTR-peli tän viikon perjantaina. Eli sovi sä Harad / Easterlingin kanssa peli.

    • avatar Sami K.

      Se on alias sille gmail-jutulle, halusin vain myös etunimi.sukunimi-jutun. Eli vanha toimii edelleen, tuo aim ohjaa suoraan gmailiin vain.
      Mulla on edelleen vasta 2 peliä pelattuna, niin varmaan voin pelata kenen tahansa kanssa, vaikka Markon, useamman pelin, että tänne vain viestiä, jos haluaa pelata.

  • avatar Teemu

    Valitettavasti Tuomaksen kanssa tälle päivälle sovittu peli näyttää siirtyvän sairastelun takia. Mites muut – onko pelejä sovittu?

    Marko, voinko auttaa skenaarion tekemisessä ensi viikon isoon peliin?

    Hyviksillä siis 3 armeijaa ja pahiksilla 2. Olisiko tämä sitten 10% ylivoima ja muutama pala Minas Tirithin muuria (mulla on valkoinen linnoitus – tuon).

    Jos pelattais vaikka 3600p. peli, eli hyviksillä ois silloin joukkoja 3960p. VAI haluatteko isompaa?

    Haltiat ottaa tästä 1/3 eli 1320p. Kalle ja Oskari, sopikaa miten jaatte ihmisten voimavarat eli jatketaan joukkojen suunnittelua mailitse.

    Jaakko – olethan aktiivinen Mikon suuntaan!

    Eli varmistetaan kaikki, että saadaan tää Grande Finale pelittämään!

  • avatar Teemu

    Jee, pääsen tänään pelaamaan sittenkin. Ja eka peli Iikkua vastaan tässä kampanjassa. Heitin myös Gobbo-pelaajille kysymyksen, että voiko tämä peli vastata peliä Amon sulin ja Rivendelin välissä?

  • avatar Sami K.

    En nyt tajua, mitä muutakaan tuossa pelissä oli panoksena kuin Amon Sul / Rivendell-juttu. Toivon mukaan et kuitenkaan syönyt omia pelimahdollisuuksiani.
    No, kuten sanottua, kenen tahansa kanssa saa pelata ja minulla on 3 peliä pelaamatta, niistä 1 on sovittu, mutta kaksi peliä vielä voin pelata SBG:tä kenen tahansa kanssa, kuka haluaa kokeilla tai oppia sitä, jos ei muussa mielessä.

  • avatar Teemu

    Rivendell is lost!

    Isengardin joukot voittivat haltiat selvästi, voih. Wipeout 7. kierroksella. Haldir ja Radagast haukkasivat nurmea pysyvästi. Sarumanin magia oli pelin ratkaisevia tekijöitä. Iikku tuurasi Gobboja paremmin kuin hyvin ja taas opittiin uutta säännöistä (suhteessa siihen minkä luulimme olevan oikein):

    • puolustajan asebonus (esim. Pike) kun lasketaan noppien määrää ja fightin eron vaikutusta
    • haastaja valitsee kenet vastustajan sankareista haastaa
    • loitsun epäonnistuminen ei lopeta taikomista

    Ainakin näitä on pelattu vähän vaihtelevasti.

    Hyvä peli!

  • avatar Sami K.

    Siis täh, en nyt tajua, mitä tekemistä Isengardin sekoiluilla on Rivendellin kanssa. Koitan saada vielä gobboja vastaan pelattua, tarvitsen siihen lainaan WOTR-joukkoja Pavea vastaan, toinen gobbopelaaja ehkä voi pelata SBG:tä?

    Tietysti Markon kanssa voin myös pelata tuon Rivendell-matsin.

    • avatar Teemu

      Kysyin goboilta, että voiko Iikku tuunata niitä, kun Tuomas ei pystynyt pelaamaan. Toki Sami jos saat gobboja vastaan pelin aikaiseksi, niin onhan se sitten se oikeampi matsi. Mun idis oli varmistaa, että karttaan vaikuttavat jutut saadaan pelattua. Mut tosiaan parempi jos pelaat gobboja vastaan. Miten se peli Haradrimeja vastaan, joka oli Sami sun vastuulla?

  • avatar Sami K.

    Pelataan tänään se matsi Haradia vastaan. Paven kanssa on ollut juttua, Tuomaksen kanssa ei vielä. Mutta Pave pelaisi vain WOTRia, mikä tietty käy minulle, jos saan figuja.

    Tietty voin taas pelata Markon gobbojakin vastaan..

    • avatar Sami K.

      Juu, ja kuten tavallista, vastustajani peruutti juuri pelin. Melkein jo uskoin, että pääsen pelaamaan jotain muuta kuin Markoa vastaan. Voisin pelata vaikka ihmisiä vastaan jos on aikaa, Kalleen ainakin voi luottaa. Toki myös Markoon.

      • avatar Teemu

        Ei oo totta toi perumisten määrä! Pitäis tosiaan virittää kampanjoihin säännöt pelien peruuntumisen varalta, esim. peli on automaattisesti tasapeli, mutta pelin peruuttanut osapuoli joutuu perääntymään ja saa vain puolet kampanjapisteistä, tai jotain.

        Tuomas sanoi, ettei sille sovi peli tällä viikolla. Toki saat haltioita lainaksi WOTR:ia varten. Voin jättää niitä kertsille vitriiniin Minas Tirithin taistelun jälkeen.

  • avatar Marko

    Saatte sopia pistemäärän kuten itse haluatte ja miten figuja riittää. Sen tiedätte parhaiten itse. Peli on 110% vs 100%, katsokaa alta perustelut. Hyviksillä pitäisi armeija jakautua mahdollisuuksien mukaan suurinpiirtein niin, että kolmasosa olisi haltioita, komasosa rohanilaisia ja kolmasosa gondorilaisia. Pahiksilla vastaavasti mahdollisuuksien mukaan suurinpiirtein puolet Harad/Easterlinejä ja puolet Mordorista/Isengardista.

    Säännöissä sanotaan useamman armeijan peleistä näin: “Jos alueella syntyy taistelu useamman puolueen armeijoiden välillä ja esim. 2 osapuolta haluavat liittoutua kolmatta vastaan, niin tulee 2 vs. 1 peli. Ylivoimaisen puolen pelaajat saavat kuitenkin tuoda ”vain” 60 % kokoiset armeijat. Eli peli on 120 % vs. 100 %. Toinen vaihtoehto on, että jos alivoimainen pelaaja on puolustaja, niin hän saa valita pelaavansa tasavahvoilla armeijoilla, mutta alivoimaisen pelaajan maksimitulos on tasapeli ja hyökkääjän tappio taas lasketaan tasapeliksi. Tasapelissä hyökkääjä aina perääntyy.”

    Eli kun nyt on 3 armeijaa (Gondor, Rohan ja haltiat) vastaan 2 armeijaa (Mordor/Isengard ja Harad/Easterlings) ja Jaakko tuskin haluaa pelata tasurista, koska panoksena on sormus, niin käytetään noita prosentteja. Säännöissä ei varsinaisesti ole huomioitu 3 vs 2 peliä, mutta, jos omia sääntöjäni oikein tulkitsen, niin koska 2 vs 1 pelissä saa yhteensä 20% edun, niin 3 vs 2 pelissä etu on yhteensä vain 110% vs 100%.

    Peli tapahtuu MT:n muurien alla Pelennor Fieldsillä. Pelikenttä on 8×6′ pöytä, jossa deployment tapahtuu normaalien Shieldwall-skenun sääntöjen mukaan (12″ sisään 8′ reunasta). Hyviksillä on toisessa deploymentnurkassan pieni pala MT:n muureja. Jaetaan muuri 2-3 “terrain featureen”, joihin mahtuu sen verran porukkaa kuin niihin mahtuu. (MT:n muurienosien Defence Bonus on +4.) Pahikset saavat antaa vastaavasti 2-3:lle formaatiolle sisäiset muurinmurtajat (ignoroivat Defence Bonuksen). Rohanin armeija (n. 1/3 hyviksistä) sen sijaan tulevat laudalle reinforcementteina (sääntiksen sivu 81) tokalla vuorolla eri sivulta (6′ pitkältä reunalta), kuin mitä MT:n muuri koskettaa.

    Pelissä taistellaan Pelennor Fieldsin hallinnasta ja Minas Tirithiin murtautumisesta (ja tietty sormuksesta ja jopa sen tuhoamisesta).

    Laitetaan 5 objektiivimarkeria (hallinta “The High Groundin” mukaan, sääntiksen sivu 77) pelikentälle niin, että 1 on keskellä ja 3 ovat n. 30″ keskipisteestä kohti pelilautojen kulmia. Viidettä objektiivia ei laiteta vaan sen lasketaan olevan hyviksillä, jos pelin lopussa MT:n muureilla ei ole pahiksia ja pahisten hallussa, jos yksikin komppania on MT:n muureilla tai niiden yli.

    Pelissä on oltava mukana sormus ja se on oltava pelin alussa jollain Gondorin (ei Rohanin) Epic Herolla. Sormuksen voi antaa toiselle samassa formaatiossa olevalle Epic Herolle tai 1″ päässä sormuksenkantajan formaatiosta olevalle toisen formaation Epic Herolle liikkeeessä. Sormus ei voi kuitenkaan liikkua vuoron aikana kuitenkaan kuin vain yhden saman puolueen Epic Heron mukana. Antamista ei lasketa vielä sormuksen liikkeeksi. (Eli ei pelata nyt Blood Bowlia.) Sormuksen kantajan voi aina haastaa ilman mahtia dueliin ja duelin voittaja saa sormuksen.

    Hyvikset voivat pelin kuluessa myös yrittää tuhota sormuksen. Jos formaatio, jossa on sormus liikkuu ulos pahisten deploymentpäädystä, niin tämä formaatio pääseee läpi pahisten linjoista ja siirretään Tuomiovuorelle eli toiselle 4×6′ pöydälle, jonka toisessa kapeassa päädyssä odottaa Sauron. Tämä on täysin erillinen minipeli. Jos hyvisformaatio pääsee kosketuksiin vuoren kanssa ja ei ole taistelussa tuolloin Sauronin kanssa, niin sormus lasketaan tuhotuksi. Vain 1 hyvisformaatio voi yrittää läpiumurtoa. Jos pahikset saavat Pelennorilla sormuksen ja siirtävät formaation ulos omasta deploymentpäädystään, niin sormus on pahisten.

    Jos sormus tuhotaan, sen tuhonneiksi lasketaan Gondor/Rohan ja haltiat. Jos sormus päätyy pahiksille, niin sen lasketaan olevan sekä Mordor/Isengardin ja Harad/Easterlingien hallussa. Siis täydet kampanjapisteet kaikille.

    Sääntöjä ja niiden reiluutta saa kommentoida… :-)

    • avatar Teemu

      Hyvä setti! (saitko Marko mun kirjoittaman draftin mailissa?)

      Ehdotin 4000p. peliä, eli hyviksillä 4400, joka jaettuna kolmella on 1467p.

      Teen haltia-armeijan tältä pohjalta. Edelleen: hyvikset koordinoidaan armeijoita hieman sähköpostitse.

    • avatar Teemu

      Olisin kaivannut jotain vaikutusta Sormuksen haltijalle (on se sitten haltia, ihminen tai örkki)…

      • avatar jaakko

        Olikos Marko tulossa paikalle? Mulla ei ainakaan oo mitään käsitystä kuka paikalla lopulta on, kun keneltäkään (pl. Teemu) ei mitään varmaa oo kuulunut. Näkynee sitten viiden jälkeen mikä on tilanne…

        Mut jos Marko on paikalla, niin tän kampanjan säännöissähän lukee, että Sormusta saa käyttää ja GM kertoo sitten efektin.

        Sen vois vielä lisätä, että jo fluffin kannalta on vähintään lievästi kyseenalaista, että Sormusta voi siirrellä vapaasti kelle tahansa. Onhan siitä kai historiassa yksi henkilö ikinä luopunut vapaaehtoisesti…

        • avatar Teemu

          Marko sanoi tulevansa ainakin käymään kuuden maissa. Voidaanhan me toki sopia keskenämmekin mikä sormuksen vaikutus on. Soittelen tästä vielä Markolle matkalle kertsille. Olihan se sumpli jo sinänsä “sitova” ilmoittautuminen. Hyvien leirissä asioita on myös koordinoitu… mikä onkin voittomme avain, jos pahikset tulevat taistelutantereelle täysin ilman koordinointia! Hah!

          Olen Jaakon kanssa samaa mieltä sormuksen siirtämisestä. Se voisi vaatia courage-testin (eivät nyt niin pitkään ole olleet vaikutuksen alaisia). Sitten jos sormusta käyttää, voisi sen jälkeen tulla -1 tähän courage -testiin… ois fluffikasta.

      • avatar Teemu

        Seuraavat sääntötarkennukset sovittiin

        * Sormuksen kantajalle “Touched By Destiny”
        * Sormuksen antaminen toiselle Epic-herolle vaatii onnistuneen courage-testin
        – jos sormusta on käyttänyt (TBD), tulee testiin -1
        * Sormusaaveiden komppanioilla on BANE-sääntö sormuksen kantajan komppaniaa vastaan

        Pelin kesto:

        * Sovittiin, että peli kestää 5 vuoroa ja 5. vuoron lopussa heitetään D6: 4+ ja peli jatkuu vielä kierroksen.
        * Sormusta kantavan formaation siirtyminen pahisten kentän laidan yli aloittaa toisen pelin Sauronia vastaan. Tämän pelin kestoa ei ole määritelty.

  • avatar Sami K.

    Eli ajattelit niin, että tuo Rohirrimien “outflankkaaminen” ja Minas Tirithin muurit kompensoivat sitä, että hyvisten täytyy uhrata iso formaatio + sankarit jne. ulos taistelusta Sauronia vastaan? Pitäisi toimia. Varmaan tuohon breakthrough-juttuun pitää uhrata ihan sikana pisteitä puolustajista.

    Tarkoitit varmaan myös, että sormusduelissa saa sormuksen, jos surmaa kantajan, ei vain voittamalla. Ja tietysti myös kantajan formaation liiskaamalla lähistelyssä, ampumisella liiskattu sormusyksikkö taas tiputtaa sormuksen paikalleen.

  • avatar Oskari Holm

    1320 pistettä tais nyt olla se kolmannes hyvisten pisteistä eikö niin? Sopii mulle ainakin, hirveesti enempää mulla ei Rohanilaisia WOTRiin ole.

    Pääsi unohtumaan, että mullahan oli tällä viikolla myös perjantaina töitä (alk klo 18.00), eli pelin venyessä niin pitkäksi en sittenkään pääse paikalle. Figut voin toki jättää muiden komentoon jos näin käy. Muut päivät on edelleen ok.

    • avatar Teemu

      Oskari, kirjoitin tonne ylemmäs:

      Ehdotin 4000p. peliä, eli hyviksillä 4400, joka jaettuna kolmella on 1467p.

      Kerro jos tarviit rohaneita lainaan.

      Mullekaan eiu sovi perjantai,Kallelle ja Samille pitäisi sopia. Jos siis peli venyy sinne asti.

  • avatar Teemu

    Moi

    Ollaan Jaakon kanssa menossa viiden maissa laittamaan maasto valmiiksi. 17:30 olis tarkoitus aloittaa:

    * Skenun kertaaminen
    * Deployment
    * Peli liikkeelle

    Tänään tulossa ymmärtääkseni:

    Hyvät: Teemu ja Oskari
    Pahat: Jaakko, Iikku ja Mikko
    GM: Marko

    Jee!

  • avatar Teemu

    Kiitos Marko piste-yhteenvedosta ja onnittelut voittajille. Vähän noi “tuplavoitto” -pisteet arveluttaa… varsinkin vikalla kiekalla ne heilautti pisteitä rajusti. Esim. Misty Mountainsin ja Harad/Easterlingin pelaajat ei itse pelanneet yhtään peliä, mutta kuittasivat peleistä 40 pistettä = n. 1/3 koko kampanjan pistesaaliista. H/E 44p joka lähes puolet niiden pisteistä… Vastaavasti me (Sami) ei saatu aikaisemmilla kierroksilla pisteitä “luovutuksista” eli kun vastustajat peruivat viime hetkellä pelejä.

    Mut joo, katkeraa tilitystä tää vaan on, kun ei voitto tullut kotiin. Hyviä pelejä oli ja Minas Tirithin iso peli oli hieno päätös kampanjalle.

    Kertsillä palkintoja tänään klo. 17:30

  • avatar Sami K.

    Juu, skenaarioiden ei pidäkään olla hyviksille helppoja tai tasapainotettuja, unohdetaan vaan pisteet niin voi täysillä fiilistellä.

You must be logged in to post a comment.