Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Black powder

Itäinen Waterloo 23.10.2013 (Black Powder, 28mm)

The_Battle_of_Waterloo

Waterloo

Kerholla pelataan 28-millisillä figuilla ja Black Powder säännöillä Waterloon itäistä puolta ke 23.10 n. 17.30 alkaen. (Tarvittaessa peliä jatketaan torstaina 24.10 17.30 alkaen, mutta yritetään hoitaa homma kotiin yhdessä illassa, sillä ainakin 2 pelaajaa on ilmoittanut, että torstaina voi tehdä tiukkaa osallistua.) Itse (Marko S.) toimin pelinjohtajana. Olen tehnyt itäiseen Waterloohun perustuen skenaarion, jossa on voittotavoitteet ranskalaisille ja liittoutuneille, mutta myös jokaiselle pelaajalle erikseen. Taisteluun on yritetty rakentaa Waterloon ainekset, mutta pelaajat pääsevät sorkkimaan valmista käsikirjoitusta omilla strategisilla päätöksillään. Ylläreitä voi siis olla luvassa puolin ja toisin.

Mukaan on ilmoittautunut pelaamaan käsittääkseni Kalle (Preussi), Samuli (britit), Teemu (Ranska) ja Sami (Ranska). Jokaiselle pitäisi riittää komennettavaksi 3-4  noin 4:n unitin prikaatia! (Myös kerholla pyörivästä EiA-lautapeliporukasta tulee Janne ainakin tsekkailemaan meininkiä…)

28-millisillä ei päästä lähellekään oikeita joukkojen määriä tai koostumuksia. Eli sillä mennään mitä on käytettävissä. Pelaajia pyydetään kestämään tämä kuin miehet.

Pelissä käytetään joukkojen statteja “Albion Triumphant Volume 2:sta”, mutta pyritään pitämään joukkotyypit minimissä turhan sääntöpläräilyn minimoimiseksi. Kirjasta on käytössä seuraavat lisäsäännöt. Muut voidaan unohtaa.

  • “Half Battery” (1 tykki on ½ patteri ja 2 tykkiä on täysi patteri.)
  • “Lie Down” (Inf. komennetaan makuulle ja artillery joutuu med ja long kantamilla re-rollaamaan osumat. Jos makailijoihin chargataan, osasto tuhoutuu automaattisesti.),
  • “Steady Line” briteillä. (Inf. unit, joka ei ole “disordered” tai “shaken” voi myös “stand and firen” sijaan “fire and counter-charge” ilman closing fire bonusta.)
  • “No prisoners! No pity! I will shoot any man I see with pity in him!” Preussilla. (Jalkaväki ja ratsuväki saavat ranskalaisia vastaan “Tough Fighters” säännön.)
  • “Death of a Commander” (Kuolleen komentajan korvaa heti uusi komentaja, jolla on yhden huonompi staff rating.)

Käytetään myös seuraavia houseruleja:

  • Normi infantry ei saa “not clear” -bonusta skirmatessaan metsässä.
  • Prikaati breikkaa vasta, kun YLI PUOLET sen uniteista on tuhoutunut tai shaken ja tällöinkin breikkaamisesta tulee vain -1 tai -2 staff ratingiin. -2 tulee vain, jos komento on agressiivinen. Yritetään näin pitää vähäiset joukkomme pidempään mukana toiminnassa.
  • Laudalle (reservistä) tuleva joukko ei saa samalla vuorolla chargata.
  • Samalla LIIKKEELLÄ (move) ei voi sekä liikkua oman osaston läpi (interpenetration) ja chargata. Samalla VUOROLLA voi edelleen interpenetroida ja chargata. Tämä on pieni täsmennys, mutta mielestäni parantaa realistisuutta lähietäisyyksillä.

Huomioita pelin maastosta:

  • “Ridgen”takana oleva osasto saa light coverin vastakkaisen ridgen tykkien ammuntaa vastaan.
  • “Sunken lanessa” oleva inf saa light coverin kaikkea ammuntaa vastaan.
  • Yön sateiden jälkeen kaikki laudan “pelto” on mutaista eli “rough ground”.
  • Kaikista rakennuksista saa vain light coverin eli +1 moraalibonuksen ampumista ja lähitaistelua vastaan. Lisäksi rakennukset antavat normikokoiselle unitille vain +2 combat result bonuksen.
  • Plancenoit koostuu 4:stä rakennuksesta.

Alustava simppeli Order of Battle:

(Eikä naureta siellä 15-millisten pelaajat. Meitä voi olla vähemmän, mutta meillä on isompia. :-)

Prussians (itä)

C-i-C on kenttämarsalkka Prinssi Gebhard Lebercht von Blücher (CR 8, +2 attacks)

1st Brigade (CR 8)

  • 4 cav

2nd Brigade (CR 8)

  • 4 inf
  • 2 can (full battery)
  • 1 small Jäger unit

3rd Brigade (CR 8)

  • 4 inf
  • 1 can (½ battery)
  • 1 small Jäger unit

British (pohjoinen)

C-i-C on kenraali-majuri Sir Thomas Picton (CR 8, +2 attacks)

1st Brigade (CR 8)

  • 4 cav

2nd Brigade (CR 8)

  • 4 inf
  • 2 can (full battery)
  • 1 small rifle unit

3rd Brigade (CR 8)

  • 4 inf
  • 2 can (full battery)
  • 1 small rifle unit

French (pohjoinen)

CiC on kenraali-luutnantti Drouet D’Erlon (CR 8, +2 attacks)

1st Brigade (CR 8)

  • 3 cav

2nd Brigade (CR 8)

  • 4 inf
  • 1 can (½ battery)

3rd Brigade (CR 8)

  • 4 inf
  • 1 can (½ battery)

4th Brigade (CR 8)

  • 6 can (3 full batteries)

French (itä)

CiC on kenraali Georges Mouton, Count de Lobau (CR 8, +2 attacks)

1st Brigade (CR 8)

  • 4 cav

2nd Brigade (CR 8)

  • 4 inf
  • 1 can (½ batery)

3rd Brigade (CR 8)

  • 4 inf
  • 1 can (½ battery)

 

Ja tääsä ovat jälkikäteen jokaisen pelaajan salaiset deployment-säännöt ja voittotavoitteet:

Brittien Picton:

Deployment: Aseta prikaatit länsilaudalle “brittien harjanteelle” tai sen taakse ja/tai koillislaudan tielle tai sen taakse. Osaston voi laittaa myös valmiiksi La Haye Saintiin ja/tai Papellotteen, mutta osastoilla on tällöinammukset loppu. Heitä ennen amuntaa noppaa, jos tulos on kierroslukumäärä tai sen alle, niin osasto on saanut ammuksia loppupelin ajaksi.

Voittotavoitteet:

  • +10% jos “ranskalaisten harjanne” on osittain liittoutuneiden hallussa
  • +15% jos Papellotte on liittoutuneiden hallussa
  • +30% jos La Haye Sainte on liittoutuneiden hallussa
  • +30% jos jos “brittien harjanne” on kokonaan liittoutuneiden hallussa tai +10% jos harjanne on osittain liittoutuneiden hallussa
  • +5-15% jos lähetät max 3 osastoa (á 5%) ratsuväkeä (ei saa olla disordered tai shaken) viimeistään vuorolla 4 tukemaan Wellingtonia lännessä
  • -5-10% jos pyydät Wellingtonilta yhden pienen reserviprikaatin (CR 8) apuun. Prikaatissa on max 2 osastoa (á -5%) jalkaväkeä (Jotta reservi voi tulla, on ensin oltava vähintään vastaava määrä vapaana (tuhottuna) brittifiguja.

(Picton saavutti pelissä 95% tavoitteistaan.)

Preussin Blucher:

Deployment: Prikaatit tulevat laudalle ekalla vuorolla etelä- ti koillislaudan itäreunasta. Jos yhden prikaatin jättää tulemaan vasta vuorolla 2, niin prikaati tulee Blucj´herin kanssa, jonka CR nousee 9:ään. Yhden prikaatin voi halutessaan asettaa valmiiksi Plencenoitiin ja sen viereen, muta prikaatin CR on tällöin vain 7.

Voittotavoitteet:

  • +20% jos “ranskalaisten harjanne” on osittain liittoutuneiden hallussa
  • +30% jos Papellotte on liittoutuneiden hallussa
  • +50% jos koko Plancenoit on Preussin hallussa tai á +10% per rakennus, jos kylä ei ole kokonaan hallussa.
  • -5-20% jos pyydät yhden pienen reserviprikaatin (CR 8) apuun. Prikaatissa on max 4 osastoa (á -5%) mitä joukkoja vain (Jotta reservi voi tulla, on ensin oltava vähintään vastaava määrä vapaana (tuhottuna) preussilaisfiguja.

(Blucher saavutti pelissä 30% tavoitteistaan.)

Ranskan Lobau:

Deployment: Kaikki prikaatit tulevat laudalle ekalla vuorollaetelälaudan länsireunasta. Yhden prikaatin voi asettaa valmiiksi Plancenotii tai sen viereen, mutta prikaatin CR on vain 7.

Voittotavoitteet:

  • +35% jos koillislaudan pieni pala “ranskalaista harjannetta” on kokonaan ranskalaisten hallussa
  • +15% jos Papellotte on ranskalaisten hallussa
  • +50% jos koko Plancenoit on ranskalaisten hallussa tai á +10% per rakennus, jos kylä ei ole kokonaan hallussa.
  • -5-20% jos pyydät yhden pienen reserviprikaatin (CR 8) apuun. Ensimmäinen avunpyytäjä saa 4 osastos Young Guardia (CR 8) á -5% ja toinen avunpyytäjä saa max 2 osastioa Old Guardia (CR 9) á -10%. On tosin mahdollista (heitä nopalla 6), että Napoleon ei lähetä apua, koska Grouchy (CR 7) on tulossa yhden prikaatin kanssa etelälaudan etelä- tai itäreunasta. Grouchyn prikaatiin voi kuulua max 4 jalkaväkeä ja /tai ratsuväkeä sekaisin á -5%. (Jotta reservi voi tulla, on ensin oltava vähintään vastaava määrä vapaana (tuhottuna) ranskalaisfiguja.)

(Lobau saavutti pelissä 85% tavoitteistaan.)

Ranskan D’Erlon:

Deployment: Aseta kaikki prikaatit “ranskalisen harjanteen” taakse tai päälle.

Voittotavoitteet:

  • +10% jos länsilaudan “ranskalainen harjanne” on kokonaan ranskalaisten hallussa
  • +20% jos Papellotte on ranskalaisten hallussa
  • +30% jos La Haye Sainte on ranskalaisten hallussa
  • +40% jos “brittien harjanne” on kokonaan ranskalisten hallussa tai +20% jos harjanne on edes osittain ranskalaisten hallussa
  • -5-20% jos pyydät yhden pienen reserviprikaatin (CR 8) apuun. Ensimmäinen avunpyytäjä saa 4 osastos Young Guardia (CR 8) á -5% ja toinen avunpyytäjä saa max 2 osastioa Old Guardia (CR 9) á -10%. On tosin mahdollista (heitä nopalla 6), että Napoleon ei lähetä apua, koska Grouchy (CR 7) on tulossa yhden prikaatin kanssa länsilaudan eteläreunasta. Grouchyn prikaatiin voi kuulua max 4 jalkaväkeä ja /tai ratsuväkeä sekaisin á -5%. (Jotta reservi voi tulla, on ensin oltava vähintään vastaava määrä vapaana (tuhottuna) ranskalaisfiguja.)

(Lobau saavutti pelissä -20% tavoitteistaan. :-)

Teemun ranskalaisia valmistumassa Waterloohun...

Teemun ranskalaisia valmistumassa Waterloohun…

Itäinen Waterloo valmiina...

Itäinen Waterloo valmiina…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tässä kuvia tilanteesta, johon peli eilen jäi. Ranska on vallannut Plancenoitin Etelässä, mutta kahdella muulla rintamalla taistelu käy kuumana ja idässä Britneyllä on jopa etulyöntiasema.

Bookmark and Share

53 comments to Itäinen Waterloo 23.10.2013 (Black Powder, 28mm)

  • Sellainen tarkennus tähän, että Juhan figut ovat pelissä, mutta Juha pelaa toista peliä samana iltana! Se marraskuu on mahdollinen.

  • avatar Marko

    Ok. Korjaan sut pois pelistä. :-)

  • avatar Sami K.

    Tuo breikkaussääntö on muuten hyvä, mutta suosittelisin -2:ta -1:en sijaan – jos käsky on kohti vaaraa tai heikompaa asemaan. Vetäytymiskäsky normaalilla commandilla. Tässä tosiaan pääsisit sinä Marko GM:nä vähän säätämään tuota seikkaa.

  • avatar Marko

    Selvennetään hieman tuota kuvaa pelipöydästä. Kuva on otettu ikään kuin luoteesta kohti kaakkoa. Eli kuvassa etualalla on brittien asemat (ridge ja sunken road) ja “La Haye Sainte”. Vasemmalla taaempana oleva rakennus on “Papelotte” ja kaukana takana näkyy “Plancenoitin” kylä.

    Ranskalaisten joukot asettuvat niin sanotusti “L:n sisäkulmaan”, britit “sunken roadin” päätyyn ja preussilaiset jonnekin vihreiden pöytien pitkään päätyyn. Taistelu alkaa suurinpiirtein tilanteesta kello 16 jälkeen. (Samaan aikaan läntisellä puolella Waterloota oli juuri käynnistymässä Neyn johdolla ranskalaisten valtava ratsuväkioffensiivi Hougoumontin ja La Haye Sainten välissä.)

    Toivottavasti auttoi hahmottamaan maastoa.

  • avatar Sami K.

    Tällä hetkellä vielä tortai vapaana, voi muuttua.

  • avatar Teemu

    Koska Einolle tarkennettu muuta kuin inf tai cav, niin pelataanko joukoilla sitä mitä ne ovat? Esim. Mulla on 2 kaartipataljoonaa, 4 fusiliers pataljoonaa ja pari yksikköä chasseurs kevyttä. Nämä siis 28mm

    • avatar Marko

      Ratsuväkeä on vähän ja sitä käytetään säästeliäämmin, joten erotellaan siitä käytettävien figujen mukaan eri joukkotyypit.

      Kaikki tykit ovat foot artilleryä.

      Lukuisamman jalkaväen suhteen mennään taas enemmän peruslinjalla. Ranskikset ovat kaikki fusiliereita. Reservistä voi tulla sitten kierrättämisen kautta kaartiakin. Preussilla jaetaan kaikki vain landwehriin tai musketeereihin. Briteillä erotellaan linestä vain highlanderit. Erilliset prikaatiin sidotut skirmaavat kivääriampujat, jägerit ja voltiguerit ovat tietty sitä itseäään.

      Katsotaan statit “Albion Triumphant Volume 2:sta”.

      Muista Teemu muuten ottaa myös 20-millisesi mukaan!

      Niin ja kumpi haluat olla: D’Erlon vai Lobau? Kun tiedän tämän, niin voin lähettää kaikille jo etukäteen hurrrjan salaiset henkilökohtaiset deployment-ohjeet ja voittotavoitteet. :-)

      Paras ranskalainen voittakoon. ;-)

  • avatar Teemu

    Sami antoi mulle palautetta eilen illalla, että olin pelannut sen joukoilla ja siitä käytännössä cuirassierien breikkaaminen, koska vastustaja kertoi mun linjanneen, että rakuunat tukevat jalkäväen lähitaistelua. Sami oli oikeutetusti tästä harmistaan.

    Ehkä oli vähän paksua vastustajilta väittää, että rakuunat toimivat näin, koska se mitä oli ehtinyt tapahtua oli seuraavaa:

    * käytiin taisteluja mun lohkolla
    * edettiin ko. jalkaväen kähinään
    * Kalle heitti preussilaisten iskut
    * Mä taisin heittää savet, 2 casualtyä tuli
    — taistelu pysäytettiin, koska Sami haluavansa pelata sen.

    Toki on korrektia, että supportit määritellään combatin alussa, mutta koska tässä Sami oli ottamassa tilannetta oikeutetusti haltuun, olisi hänen tullut saada linjata supportit. Kuten hän sanoi, jalkaväen taistelussa oli supportteja muutenkin.

    Vielä omasta puolestani anteeksipyyntö Samille keulimisestani, taistelun vimma mei mukanaan ja halusimme nopeuttaa peliä.

    Kostoksi murskaamme Preussi-Britannia liittouman joukot tänään perusteellisesti!

    P.S. Ehtikö kukaan tsekata, että mitä shaken yksikkö saa tehdä? Esim. chargeta?

    P.S.2. Olen kertsillä viiteen mennessä.Palaveri Pasilassa päättyy 16-16:30 välillä.

    • avatar Sami K.

      Kiitoksia kommentista, arvostan sitä. Nyt voimme entistä paremalla hengellä taistella Ranskan puolesta. Mitään protestia minulla ei vastustajille tuohon tilanteeseen siis ole, hieman vain tuli kolaus oman armeijakunnan komentamisen kunniaan, kun nopanheittojen lisäksi support-päätöksiä tehtiin puolestani.

      Tilanne on mielenkiintoinen – länsilohko ja rinne on vaarassa, kaikki riippuu Teemun joukkojen uudelleenjärjestäytymisestä.

      Täytyy kyllä todeta, että senteillä / Pike & Shotte-etäisyyksillä pelaamisesta pidän enemmän – en osaa hahmottaa taistelun kokonaiskuvaa ja uhkia, kun jostain yli viidenkymmenen tuuman päästä tulee kylkichargeja. Menee vähän överiksi se touhu. Omat ratsuväen mahdollisuudet ehkä jotenkuten saattaa ehtiä hahmottaa, mutta ei niitä vastustajan koneja ehdi ainakaan minä havainnoida kun on kiirus muutenkin niin kaukaa.

      • avatar kalle

        Tässä matsissa on nyt ylipäänsä liikaa ratsuväkeä. Lisäksi courassierit on aika ankaria vehkeitä tämmöseen jalkaväkikahinaan. Husaarit ja Preussin rakuunat nyt on parhaimmillaankin lähinnä koristeita kentällä… Tyylikkäitä sellaisia, toki.

        Homma toimisi ehkä fiksummin puolittamalla kaiken liikkeen, eli jalkaväki 6” ja ratsut 9”. Nyt se 54” ratsuväkiliike parhaimmillaan on aika hurjaa, ja jalkaväenkin 36” parhaimmillaan on vähän levotonta…

    • avatar kalle

      Mun ymmärtääkseni tosta supportista tuli puhetta vasta seuraavassa combatissa ? Eli pelattiin yksi combatti, missä sivussa olleet ruunat tuki linjassa ollutta jalkaväkeä. Se jäi mieleen, kun sanoin, että rakuunayksikkö oli vähän hölmön näköisesti voidakseen oikeasti tukea linjaa… Sitten, kun taisteltiin _toista_ combattia myöhemmin, mihin Sami tuli pelaamaan, niin siinä olisi haluttu se sama rakuuna yksikkö supporttaamaan uudelleen, tällä kertaa eri pääyksikköä. En itse asiassa ole varma, mutta veikkaan että se ei onnistu. En muista miten se eka combatti meni, mutta ainakaan en breikannut siinä mitään, taisi olla hyökkääjät jo valmiiksi disorderissa. Tai sitten sen pelaaminen jäi jotenkin kesken, ei voi muistaa.

    • avatar Samuli

      Shaken yksikkö ei saa chargeta ellen nyt aivan väärin muista. Pitää vielä tarkastaa oliko siinä jotain rajoituksia esim. saako edetä kohti vihollista jne.

  • avatar Teemu

    Kuvia eilisen pelitilanteista ja tilanteesta kun pelaaminen laitettiin tauolle täällä:

    https://skydrive.live.com/#cid=602F72BA9EE71C75&id=602F72BA9EE71C75%211633

  • avatar kalle

    Tässä kohtaa palautetta skenaariosta :

    Mun mielestä todella asiallisesti tehdyt tavoitteet, vieläpä pelaajakohtaisesti. Muutamat pikku valinnatkin on oivallisia. Samoin reservien mahdollistaminen on hyvä juttu. Kylien ja kohdepisteiden merkkaaminen lapuilla maastoon on kanssa oivallista.

    Joukkoja tarvitaan vielä vähän lisää, eli Plancenoit’n puolella voisi varmaan OOB:sssa olla mieluummin kolme jalkaväkiprikaatia, mutta siihenhän ei nyt ainakaan Preussilla vaan figut ihan vielä riitä. Pitää siis sutasta 64 ukkelia lisää tässä joku ilta :)

    Eli, hienosti tehty skenaario.

  • avatar Marko

    Kiitos. Teen samanlaisen skenun Iberissnkin.

    Maailmalla 66%:n liike ja kantamat tuntuvat olevan suosiossa. Kokeillaan seuraavassa pelissä sitä tai puolitusta. Myös tulkintaa 12″ proximitystä pitää miettiä.

    • avatar Teemu

      Kannatetaan ja nyt on hyvä käydä täällä keskustelua juuri noista opituista / kerratuista / ihmetellyistä sääntökohdista. Niinkuin käydäänkin. Pitäisi ehtiä pelaamaan useammin, niin ei tulisi säätöä ja vääntöä.

      • avatar kalle

        Yksi, mitä en ehtinyt sääntiksestä tarkistamaan, on ne hyökkäyksen kannalta näkyvyys säännöt. LUULEN, että sääntiksen kannalta se näkyvyys on 180 astetta, mitaten yksikön komentajasta. MUTTA, fiksumpi olisi mun mielestä 90 astetta siitä samaisesta keskimmäisestä modelista. Syynä se, että 180 asteen näkyvyys tekee vaan niin tyhmiä chargeja. Keskimmäisestä siksi, ettei unittien frontin koolla olisi merkitystä. Tai sitten voisi olla : 180 asteen näkyvyys yhden liikkeen tai initiativen chargeen 90 asteen näkyvyys sitä pidempiin.

  • avatar Sami K.

    Kyllä oli skenaario hyvin tehty, sorruin taas siihen, että yritin liian paljon, en saavuttanut mitään. D’Erlonin shameful defeat.

    Pitänee ostaa reilusti tuo Pike & Shotte ja pelata niillä säännöillä, toki Napo-yksiköillä ja stateilla.

    Kiitos Markolle omistautumisesta skenaarioon.

  • avatar kalle

    Teemu : Taakse ja sivulle tulee vaan max puolet iskuista, vaikka yksikkö ei olisi tappelemassa muihin suuntiin. s.65 : “a unit normally fights to it’s front, but if attacked in the side or rear, or if attacked from multiple directions then attacks are distributed as follows … Whatever it’s situation, a unit cannot allocate more than half it’s attacks to flank or rear.

    Ainakin luulisin…

    • avatar Teemu

      Luen vielä tänään kohdan, mutta kuulostaa toki järkevältä, kun siinä tosiaan on myös “but if attacked in the side or rear” eli ei vain tilanteissa, joissa on “multiple direction”. Eihän ne tehot taakse ja sivulle oo samat kuin eteen.

      Sivu ja rear hyökkäykset on tosi kriittisiä, koska sellaisia yksiköitä EI MYÖSKÄÄN VOI TUKEA!

  • avatar Marko

    Kalle, löin ranskalaiset takaisin sun preussilaisilla ja kontestoin vielä ranskalaisten harjanteen. Voisin vedota siihen, että pelasin maagisen hyvin, mutta totuus on, että heitin taisteluissa vain lähinnä viitosta ja muutosta. Silloin on helppo voittaa vain viitosella osuvallakin yksiköllä kolmosellakin osuvat. :-)

    • avatar kalle

      Heti käänty onni, kun miestä vaihdettiin, damn :)

    • avatar Teemu

      Joo hienosti Preussim reservit punnersivat massiivisen keskikentän taistelun. Se harjanteen kontestointi shaken-ratsuväellä nyt oli ihan vitsi. Selvä voitto liittoumalle kuitenkin.
      Pelaajakohtaiset tavoite-prosentit taisivat mennä:

      Samuli 95%
      Teemu 85%
      Kalle 30%
      Sami – 20% – tähän vaikutti paljon tuo viime hetken kontestointi (joka olisi poistettu, jos peli olisi jatkunut vielä kierroksen) ja se, että Sami kutsui -20% arvosta reservejä, jotka tunaroivat kentälle tulon ja eivät ehtineet juurikaan vaikuttaa peliin.

      • avatar kalle

        Minä uhrasin ihan tietoisesti 70% pisteistä, eli sen kylän pidon ja reservit, jotta saatiin kokonaisvoitto. Joka sekin kyllä näytti aika vaikealta, ennen kuin tuli Umpire pelaamaan :)

      • avatar Sami K.

        Hei, se oli Grouchy joka oli “tulossa”, kyllähän Grouchy tiedetään. Kahdesti mokasi sisälletulon, sitten piti D’Erlonin mennä katsomaan, mikä ihme maksaa.
        Ja ei sekään sitten hyvin mennyt.

        Muttajoo, olihan tuossa kohtalon iskuja, mutta konsolidoimalla olisi saanut La Haye Sainten ja ehkä brittikukkulan. Tosin olisi edellyttänyt niitä tupla-attack column-chargeja, joita en oikein suostu käyttämään, tai edes tiennyt mahdollisuudesta kunnes sellainen itseeni iski joskus puolivälissä.

  • avatar Teemu

    Ihmeteltyjä / opittuja sääntöjä

    * Chargaavan yksikön pitää nähdä kohteensa aktivointi-vaiheessa (komento / initiative)
    * Pitää chargata siihen sektoriin, josta koko liike lähtee (= ei voi koukata esim. kolmella liikkeellä)
    * Saa liikkua omien yksiköiden läpi ennen varsinaista charge moovia, jolla EI saa liikkua läpi
    * Attack column ampuu vain yhdellä nopalla
    * Taakse ja sivuille ikinä max 1/2 hyökkäyksistä
    * House Rule: täysin poispäin taistelusta katsova yksikkö ei tue
    * Disordered yksikkö ei voi liikkua initiativelläkään

    Mitäs muita niitä oli?

    • avatar kalle

      Talosta saa ampua kaikki noppansa, mutta vain kaksi per sivu. Elikkäs, jos on kolme noppaa ammuntaa, niin ilmeisesti saa ampua kaksi yhteen suuntaan ja yhden toiseen. En ole ihan varma missä muodostelmassa yksiköt ovat talossa, eli voi olla ettei sen puolesta sitä ammuntaa kuitenkaan ole kolmea noppaa. Toisaalta, jos tönössä on kaksi yksikköä, niinkuin pelissä sai nyt olla, olisivat voineet ampua eri sivuille, tai ehkä jopa jakaa noppiaan ?

      • Kun yksikkö on build up alueella, niin se ei ole missään normaalissa formaatiossa, vaan hajallaan asemissa, siksi ammuntaa tulee vain pari per sivu, tulivoima on se mikä yksiköllä on muutenkin.

    • Onko se, että charge movella ei saa interpenetroida teidän houserule, vai löytyykö se jostain säännöistä?

  • avatar Teemu

    Hei, laitoin figut juuri takas vitriiniin ja huomasin, että ne uudet sinikeltaiset kiillota peitsenkantajat (Polish Lancers) eivät olleet kyydissä mukana… onks havaintoo?

  • avatar Mika

    Isoissa peleissä on myös ehkä hyvä rajata että kenraalin followme ei ole käytössä, jos haluaa houserulata. Näin ratsuväki ei ratsasteli ympärilautaa heti kenraali etunenässä.

    Tää rajoite oli minusta hyvä isossa 15mm waterloossa, näin myös herohammer vivahde poistuu :)

  • avatar Antti Lahtela

    Suositaan isoissa peleissä prikaatikomentoja ensisijaisesti. En näe syytä kieltää tarpeen vaatiessa komentaa erillisiä yksiköitä, joskus esim. disorderin myötä jälkeen jääneiden yksiköiden suhteen se on jopa tarpeen. Follow Me! -komento taas tuottaa helposti liikaa säätämistä, kun sitähän ei tarvitse etukäteen ilmaista mitä yksikkö tekee.

    • Just, ensisijaisesti koko prikaati ja jos se ei onnistu, niin sitten pienempi kokonaisuus. Se toimi hyvin Waterloossa ;) ja käskytys on eri juttu, kuin se follow me touhu.

  • avatar Marko

    Ja mä laitoin vihdoin kaikkien nähtäväksi nuo voittotavoitteet. :-)

    • Hieno juttu, minulla on ideaasi mukaileva käytössä Austerlitzissä, mutta arvioin sillä itse kunkin osapuolen onnistumista, pelaajat saavat selkeät kirjoitetut käskyt.

You must be logged in to post a comment.