Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Hail Caesar

Keskustelu Thermopylain taistelusta ja seuraavasta HC-pelistä

Taistelu kiihkeimmillään, Mikan kuva

Taistelu kiihkeimmillään, Mikan kuva

Lisää kuvia:
































Jostain syystä peliraportin kommentointi on lukossa keskustellaan täällä.

Koska pelataan seuraavat HC-pelit ja millä teemoilla? Britannian valtaus-kampanja? Platae? Gaugamela?

Bookmark and Share

43 comments to Keskustelu Thermopylain taistelusta ja seuraavasta HC-pelistä

  • avatar kalle

    Vois pelata vaikka toisen Persia – Kreikka -matsin, nyt kun on joukotkin about kasassa. Otetaan vaan erilainen skenaario, ja about samat joukot. Seuraavassakin pelissä voisi joukkoja tuoda aalloissa sisään, niin pysyy ehkä se peliaika rajallisempana ?

    Tottakai Rooma – britit matsikin mulle kelpaa, ja se HC:n uuden Britannia -kirjan Britannia -kampanja saattaisi olla pelattava.

  • avatar Nysse

    Plataea olisi ihan siisti, mutta figuja kaivataan vähän enemmän jos halutaan koko taistelu pelata. Tosin sen saa aika kivasti jaettua kahteen osaan kreikkalaisten siipien oltua melko kaukana toisistaan taistelun alkaessa. Koko taisteluun tarvittaisiin about 6 divaria hopliitteja ja 8-10 divaria persialaisia. Spartan siipi voisi mennä 2vs3 ja Ateenan siipi 4vs6 seteillä.

  • Dumppasin kuvat tänne:

    http://www.smallcuts.net/photo/autoblog.jsp?date=2013-08-26

    Joo, ihan hauska peli. Ensi kerralla voisi kokeilla vähän perinteisempää linjataistelua.

    Ja voisin kerrata ne priority target -säännöt. Vähän turhan fabalta tuntuu noi väkkyränä kylkeen wheelaavat hyökkäykset.

    Mä ainakin haluan nähdä antiikin taistelussa oikean taistelulinjan ja jotain oikeaa hyötyä reservilinjasta.

  • avatar Teemu

    Mikko, toi proximity-sääntö on HC:n vaikeimmin hahmotettavia. Hyvä jos kertaat. Chargaaja saa chargeta siihen kvartaaliin (front, side, rear), josta liikkeensä aloittaa.

    Mikko edelleen, jos jaksat niin lisäile kuvia raporttiin. Jos sitä vielä pystyy editoimaan. Mä muokkasin sen vanhasta jutusta ja vaihdoin julkaisuaikaa (jotta sen sai uusimmaksi). Koitin täpätä kommentoinnin takais9in päälle, mutta aika jumissa tuntuu olevan…

    • Kysymys ei ole siitä, mihin saa hyökätä vaan mistä muusta pitää välittää. Ts. wheelaatko yhtä yksikköä kylkeen vaikka saat sitten toisen seuraavalla vuorolla omaan kylkeen? Pelillisesti pikavoiton hakeminen tietysti kannattaa (1:1 autobreakkaaminen on liki mahdotonta), mutta onko se ns. “realistista”? Mikä on reservilinjan funktio, jos siitä ei tarvitse välittää?

      Toistaiseksi en ole nähnyt HC:ssä kunnon motivaatiota eheän taistelulinjan ylläpitämiseen, mutta tietysti toi solassa säheltäminen on vähän erikoistapaus.

      Samoin (ed. peli) kevyiden joukkojen etu huonossa maastossa on jäänyt vähän hakuselle. Joko me tulkattiin jotain väärin, tai sitten peli bugittaa IMHO pahasti. Kevyet yksiköt EIVÄT ole vain huonoja linjayksiköitä, vaan niillä pitäisi olla ihan oikea rooli.

      • avatar kalle

        Muistaakseni, jos edessä (keskimiehestä suoraan edessä) on yksikkö 12” sisällä, et vaan voi chargeta muualle kuin ko yksikköön. Eli, vaikka olisi mehukas kylkicharge muuten laillinen, mutta edessä 12”:ssa on vihollinen, niin se edessä oleva on ainoa laillinen kohde. Eli reservilinja vähintäänkin huolehtii siitä, että jos linja repeää, tai joku menee läpi, niin läpimenneen on tultava siihen reservilinjaan kiinni, eikä voi tehdä mitään kylki/selkä chargeja.

      • avatar Teemu

        Kevyistä yksiköistä: nehän on ainoita, jotka muistaakseni saa difficult terrainissa taistella… (vai sekoitanko black powderiin?)

        • No ainakaan sitä ei niin tammikuussa pelattu.

          Jos legioonalaiset voivat vaan ilmoittaa menevänsä open orderiin ja sen jälkeen tapella puskassa yhtä hyvin kuin kuka tahansa muukin (tai itse asiassa paremmin, koska kaikki siellä saa open order penaltyn mutta legioonalla on pohjalla paremmat statit), niin IMHO säännöissä jokin mättää.

          Puskasta ei saa hyökätä ulos reformaamatta (mikä on taas toinen ongelmien lähde jos välissä ei ole moiseen tilaa).

          • avatar Teemu

            Terrain kohta säännöissä sanoo, että formed yksiköt ei saa mennä metsään oLlenkaan ja open order ratsuväen vauhti putoaa 6″:aan.

            Rough groundissa muut kuin open order yksiköt voi liikkua vain yhden liikkeen vuorossa.

            Tarttee siis olla kevyttä ratsuväkeä ajamaan metsässä ammuskelevat skirmaajat pois

            • No tätä siis pelattiin tammikuussa väärin… pistetään korvan taakse.

              Voisi olla hyvä, jos tässä vaiheessa joku jaksaisi kiteyttää näitä skenaarioon tyyliin: “vain tämä yksiköistäsi pystyy toimimaan tuolla metsässä”.

            • Tuo kohta on BP:ssä hieman risitriitainen, sillä siinäkin sanotaan yhdessä kohtaa yksi-kantaan juuri noin, line unit (formattu) ei saa mennä metsää kuin tietä pitkin. Sitten toisaalla sanotaan, että jos line menee metsään, niin sen pitää omaksua open order, siis saakin mennä? Olemme ratkaiseet asia niin, että saa mennä, mutta openissa ja ei osaa tapella kuin yhdellä nopalla.

              Minusta on ihan reilua, että formattu joukko ei mene metsään, silloin kevyelle jalkaväelle on rooli ja sitä kannattaa olla, ja silloin se on myös historiallisen esikuvansa kaltainen.

  • avatar kalle

    Ei kyllä taida syntyä kahdeksaa eikä kymmentäkään persialaisdivaria ihan hetkessä :) Nyt oli kolme jalkadivaria ja yhdet hopliitit + ratsuväkidivari, ja sanoisin ettei kovin paljoa enempää ole tulossa, ellei sitten Gussen tuotantolinjalta tule. Yksi divisioona jalkaukkoja on aina 64 äijää, joten ihan hetkessä ne ei synny.

    Miten olisi ihan vaan 600 pinnaa puolin ja toisin battle lineen ? Pelataan murtumiseen asti.

    • avatar Nysse

      Joo tosiaan ihan noin paljoa ei jalkaväkeä ole, mutta aika reippaasti nykyistä enemmän kuitenkin. 5 divaria persian jalkaväekä, 1 divari petturikreikkaa ja pari divaria ratsuväkeä olisi Persian setti.

      Jos Ateena ja kumppanit vs. persia + petturikreikkalaiset otetaan Plataesta niin siinä joukkokoot olisivat aika pitkälti samat kuin lauantain pelissä ja lisäfiguja ei oikeastaan tarvita.

    • avatar Teemu

      Nythän ei mun figuja ollut ollenkaan Persian riveissä… Pystyn lupaamaan 1-2 yksikköä kameleja (Mikalla lisää), egyptiläisiä runsaasti, horse archereita, 2 kpl scythed chariotteja…

      Kreikkalaisiahan porukalla on pilvin pimein.

    • Multa irtoaa vielä toinen divari palkkasotureita plus jotain pikkusälää.

      Aikataulusta riippuen voi jotain uuttakin ehtiä maaleihin. Pitää tutkia vanhoja kuitteja saanko mä maalata niitä lupaus-slotilla…

  • avatar Teemu

    Ja Afrikan mustia urhoja, joita myös Mikalta löytyy.

    • On mullakin aineksia nuubialaisinvaasioon, jos siihen halutaan lähteä.

    • avatar kalle

      Mustia miehiä levyiksi on ihan jees, niitä pitää olla neljännes porukasta. Ratsuväkeä vois olla joku pari divaria.

      Siispä persiaaneja on nyt nähty kentällä :

      2 divaria immortal + sparabaroja
      1 divari levyjä
      1 palkkasoturihopliittiposse.
      1 ratsudivari

      Mulla jäi itse asiassa yksikkö tai kaksi vielä käyttämättä.

      Jos palkkasotureita ja ratsuväkeä on lisää luvassa, niin ongelma on enää kasvattaa noiden immortaalien ja sparabarojen määrää, sitä ei voi luvata ihan lähiaikoihin. Kaksi neljän unitin divisioonaa + skirmarit on yhteensä 128 jalkaväkimodelia. Voin ehkä tehdä yhden tommosen divarin ensi kevääksi.

      EDIT : Persian raskas ratsuväki on mulla itse asiassa kakkosprojektina nyt menossa, ja tilasin siihen lisää ukkoja, eli tavoitteena on tehdä 12 ukkelin heavy cavalry unitti.

  • avatar kalle

    Ehdotan edelleen, että pelataan vaan ~600 pinnan matsi Persia vs Kreikka, jolloin meillä on modelit olemassa. Pelikentän kooksi kaksi normikenttää pitkät sivut yhdessä. Vaikkapa kolme divaria liikkuu kentälle ykkösvuorolla, ja loput liikkuu kentälle kakkosvuorolla.

  • Treenimatsi käy mulle. Turha sotkea liikaa erikoisjuttuja huttuun, kun vielä harjoitellaan koko hommaa.

    Persian armeijan kokoonpanosta sen verran, että sen jalkaväkihän oli suureksi osaksi nimenomaan sitä melko tyhjänpäiväistä nostoväkeä. Kuolemattomia oli tasan 10 000, siitähän ne nimensäkin sai. Jos Kreikan valloitukseen oikeasti lähti mainostettu puoli miljoonaa tjsp. miestä, suhdelukuja voi laskeskella kotiläksynä.

    En tiedä taas kompeista mitään, mutta IMHO kokoa pitäisi saada kasvattaa pumppaamalla lisää nostoväkeä kentälle. Niin Xerxeskin teki.

    Ratsuja kyllä pitäisi olla toinenkin divari. Niin saadaan aito persialaiskarkki: soft chewy center and flighty wings ;)

    • avatar kalle

      Komppien mukaan sitä levyä pitää muistaakseni olla vähintään 25%, mutta saa siis olla enemmänkin, eli kyllähän sillä voi ainakin määrää pumpata ylöspäin.

      Jotenkin on persialaisen jalkaväen maalauskiintiö täynnä, mutta zuluja, eikusiis kushiitteja tms vois kyllä tehdä lisää :)

    • avatar Teemu

      Mulla on kotona boxi Persian ratsuväkeä (suunnittelin Aleksanterin MAcedoanian Empire / Successor -armeijoihin). Voin ne laittaa pelikuntoon.

      Tässä kun hehkutetaan, niin toivottavasti joku innostuu liittymään Persia-rintamaan omalla armeijallaan…

  • Ihan mielenkiinnosta ja kun en jaksa laskea, niin kuinka monta unittia teillä oli mukana tässä mittelössä? perustuiko OOB johonkin taustamateriaaliin, vai olemassa olevaan skenuun?

    • avatar kalle

      Persialla oli 16 formed infantry unittia, 8 skirmish unittia ja 4 ratsuväkiyksikköä ja 3 vaunua. OOB oli ihan hatusta vedetty.
      Persian yksiköistä oli :
      DIV 1 ja 2 : 2 * immortal, 2 * sparat, 2 skirmish
      DIV 3 : Levyjä, 2 * keihäät, 2 * jouset, 2 skirmish
      DIV 4 : Palkkasoturihopliitteja, vaunu + skirmish
      DIV 5 : ratsuväkidivari, 2 vaunua

    • avatar Teemu

      Perustui tasapisteisiin + mun kirjoittamaan skenuun

  • avatar Sami K.

    Jos vain tarvitaan hopliittia lisää, tarjoudun maalaamaan niitä läjän niin kauan kuin Victrixin tarjousta kestää (syyskuun 2.). Ajattelin, että jos hommaisi sellaisia, jotka Karthagon sotureiksikin kelpaisivat. Libyalaisiksi ja muiksi palkkasotureiksi siis, toki myös kansalaisiksi hädän tullen.

    • avatar Teemu

      Jos Marko ja Samuli maalaavat joukkon valmiiksi (ja mullakin pari phalanxia vielä maalaamatta), niin luulen, ettei välttämättä akuuttia tarvetta ole. Varsinkin jos Mika innostuisi maalaamaan… mut ei se vara venettäkään kaada.

  • avatar Teemu

    Ottaisko joku pallon seuraavan pelin organisoinnista?

    • avatar Nysse

      No mä voin sen skenun ja order-of-battlen draftata ja hoitaa vaikka pelikentän kuntoon. Menee tosin omalta osalta johonkin lokakuulle ennenkuin vapaita päiviä alkaa löytyä.

  • avatar Marko

    Mulla on hopliittifalangin maalaus kesken, mutta sen jälkeen voin hyvinkin ostaa, koota ja maalata persialaisia immortaleja. Sitten on motivaatiota komentaa ihan kumpaa puolta tahansa. :-)

    • avatar Teemu

      Hyvä Marko!

      nysse: olisko joku sumpli.com sopivan lokakuun päivän löytämiseen?

      Sääntöjen muistamisesta: ois ollu molemmille osapuolille hyödyllistä Thermo-pelissä muistaa laittaa yksiköt marssikolonnoihin ja spartalaisille muistaa, että ne on elite ja sillä voi päästä eroon disorderista… Oh well!

  • avatar kalle

    Ostin just jonku Wargames Illustratedin, missä on Marathonin taistelusta skenaario. Aika suurpiirteinen, eikä vissiin mihinkään tiettyyn pelisysteemiin. Mutta tosta saisi joukot, ja perusdeploymentin. Persiaa on tuplamäärä ateenalaisiin, ja ateenalaisia joku reilu 120, eli vähän pitää persian yksiköitä pienentää että pystytään pelaamaan. Jos kiinnostaa, niin totahan vois skeduloida jonnekin tonne joulun ja uudenvuoden välipäiviin ? Sais taas inspiksen maalata vähän lisää immortaaleja…

  • avatar Teemu

    Mukana Marathonissa ilman muuta. JoulukuuLla ois tosiaan hyvä ajankohta. Parhaillaan täällä Turkin rannikolla vanhoja taistelutantereita tutkailemassa. Ja mielellään noi loputkin falangit maalaa jos tarvii.

    Kalle, mistä ostit vanhan WI:n?

    Ja sitten vaan ajankohta kiinni…

  • avatar Sami K.

    Hail Caesar-kokeilu Lost Battles-pelillä onnistui, Marathonin taistelussa Ateena pelastui, vaikka tilanne näytti toivottomalta, kun koko oikea sivusta tuhoutui persialaisten nuolien ja päättäväisyyden alla. Ateenan vasen sivusta lähti kuitenkin rullaamaan yhden kenraalin sankaruuden johdosta, hän koukkasi yhden falangin kanssa sivustaan samalla kun muu vasen sivusta ja keskusta rynni edestä Persian vasempaan sivustaan, aiheuttaen aikaan massapaniikin ja lopulta Persian antautumisen. Taistelu oli hiuskarvan varassa, Ateenan armeijan moraali oli murtumaisillaan. Taistelu inspiroi sen verran, että ajattelin korvata unit counterit 6mm-figuilla täältä https://www.baccus6mm.com/index.php?content=products ja / tai täältä http://www.rapierminiatures.co.uk/page/Range/6mm_Ancients_Single_Packs.html .

    Näin siitä tulisi oikea figupeli matkaversiona, ja varmaan maistuisi kerholaisillekin paremmin. Totta puhuen ne unit counterit ovat vähän kevyitä ja alttiita tahattomalle liikkumiselle, joten pelattavuuskin paranee.

    Ateenan kenraalit, varokaa Persian ratsuväkeä! Tämä taistelu opettaa, miten vaarallista on ratsuväki yksipuoliselle heavy infantry-armeijalle ilman omaa ratsuväkeä tai heittoaseita.

    • avatar Sami K.

      Repost, meni taas tuohon prkleen ylipäällikön hyväksyntään, jossa kestää ikuisuus (jos tulee koskaan)

      Hail Caesar-kokeilu Lost Battles-pelillä onnistui, Marathonin taistelussa Ateena pelastui, vaikka tilanne näytti toivottomalta, kun koko oikea sivusta tuhoutui persialaisten nuolien ja päättäväisyyden alla. Ateenan vasen sivusta lähti kuitenkin rullaamaan yhden kenraalin sankaruuden johdosta, hän koukkasi yhden falangin kanssa sivustaan samalla kun muu vasen sivusta ja keskusta rynni edestä Persian vasempaan sivustaan, aiheuttaen aikaan massapaniikin ja lopulta Persian antautumisen. Taistelu oli hiuskarvan varassa, Ateenan armeijan moraali oli murtumaisillaan. Taistelu inspiroi sen verran, että ajattelin korvata unit counterit 6mm-figuilla täältä https://www.baccus6mm.com/index.php?content=products ja / tai täältä Rapierilta.

      Näin siitä tulisi oikea figupeli matkaversiona, ja varmaan maistuisi kerholaisillekin paremmin. Totta puhuen ne unit counterit ovat vähän kevyitä ja alttiita tahattomalle liikkumiselle, joten pelattavuuskin paranee.

      Ateenan kenraalit, varokaa Persian ratsuväkeä! Tämä taistelu opettaa, miten vaarallista on ratsuväki yksipuoliselle heavy infantry-armeijalle ilman omaa ratsuväkeä tai heittoaseita.

  • avatar kalle

    Ehdotan 7 tai 8.12. Marathonin taistelua. Teen tosta piakkoin oman postauksensa, ja laitan siihen skenaariokuvauksen WI:n mukaan. Kyseessä on tosi suoraviivainen skenaario, jossa on yksi erikoissääntö, yksi nopalla heitettävä tapahtuma, ja valmis OOB.

  • avatar Sami K.

    Mielenkiintoista nähdä, miten OOB eroaa tuossa skenussa, Lost Battlesissa on 20 falangia Ateenalaisilla Marathonissa.

You must be logged in to post a comment.