Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Historialliset sotapelit

Sarjassamme eksentriset pelit: Gladiator Wars -demotusta OSA II 19.6. klo. 17:00(?) alkaen

Gladiator wars

“Man-to-man combat in the arenas of Ancient Rome. Hex-based movement, with full selection of     combat tricks employed by the masters. Game includes rules for basic gladiators, through the Champions of Rome. Profiles provided for fifteen different Gladiator types, two mounted Gladiators, four Barbarian types, female gladiators, and animals in the arena.”

 

 

 

Pelin sääntökirja hankittu Fantasiapelien alesta muistaakseni alle kympillä. Sääntökirja on yhtä sotkua ja sekavuutta, mutta peli vaikuttaa mielenkiintoiselta. Idea lyhyesti:

* Liikutaan hexa / ruutu-pohjaisella areenalla

* Figuilla on tietty määrä toimintokortteja, riippuen siitä ovatko kevyitä, raskaita jne. gladiaattoreita. Näin muodostuu tiimin toimintokorttipakka, joka sekoitetaan muiden tiimine korttien kanssa. Sitten käännetään kortti kerrallaan ja se tiimi, jonka kortti nousee (esim. mulla on padat) saa  operoida kaikilla ukoillaan. Toimintoja on esim. liikkuminen (d6 ruutua) ja sen jälkeen taistelu, ampuminen, verkon heittäminen, pudonneen varusteen noukkiminen, jne.

* Kun tyypit kehittyy, ne oppii temppuja

* Riippuen gladiaattori-tyypistä ja osaamisen tasosta käytetään eri noppia heitoissa: D6, 8, 10 ja 12

* suurin osa heitoista tehdään “kilpailevina” heittoina: toinen hyökkää  käyttäen Attack-charasteristiccia ja toinen käyttää joko defence- tai speed -charasteristiccia, se kumpi heittää isomman luvun voittaa = onnistuu

* Osumien jälkeen heitetään save (D6). Jos ei onnistu tulee haava tai kriittinen haava. Haavat näkyvät miinuksina about kaikessa sen jälkeen.

HOUSE RULES (rupesimme heti tuunaamaan sääntöjä ;-))

* Figujen front arc on control zonea, jolle voi liikkua vain jos tulee closikseen
* Closiksesta saa irroittautua heittämällä competitive heiton speed vs. attack. Jos irtoamista yrittävä voittaa, voi liikkua pois, jos häviää, vastustaja saa vapaan osuman ja jäädään taisteluun edelleen

 Ehdotuksia: Otetaan save d8:lla. Graze / no wound tulee heittämällä joko tasan saven tai kasin. Ehdotan, että save ei laske woundien myötä.

Skannaan sääntökirjan lopusta summaryn demo-pelistä kiinnostuneille, mutta ei tämä loppupeleissä kovin vaikeaa ole.

Pelistä arvio täällä: http://boardgamegeek.com/geeklist/summary/thing/20283

DEMOSESSIO 2.

Toukokuun onnistuneen demotuksen / sääntöjen ihmettelyn tuloksena päätettiin ottaa uusi setti – 19.6. keskiviikkona siis. Tulossa ainakin Teemu, Juha ja Mikko K-S.

Kunnianhimoisena tavoitteena olisi aloittaa X kpl Luduksia välinen “kampanja”, jossa gladiaattorit myös kehittyvät – Champions of Laru. Allekirjoittanut johtaa Ludusta nimeltä “House of Kujalus”.

KAMPANJASÄÄNNÖT

Jokaisella pelaajalla  oma Ludus (joo, pitää nimetä tyypit ja Ludus jne.). Kampanjan tavoitteena on kasvattaa LUDUKSEN kunniaa (brändia), sitä kertyy luonnollisesti uroteoista areenalla.

Ideoita Luduksen (maineen ja) kunnian (kunniapiste, kp) karttumiseen: KESKEN

- voittaminen taistelussa (jos reilu, niin enemmän) 0,5-1 kp
– näyttävät tapot (seiska!) 0,5 kp (+ voitto)
– rohkeus (ei vältä taistelua) / per erä 0,5kp
– röyhkeys (menee hakemaan vastustajaa tappeluun = kävelee kohti) / per erä 0,5kp
– selviytyy hengissä, vaikka on taistellut / per erä 0,5kp
– kuolee komeasti ja kaiken antaen 0,5 kp

- ludus voittaa erän: 1 kp

- ludus voittaa finaali erän: 2 kp

Miinuksia kunniaan:
– välttää taistelua (jollai stat. tai sääntöverukkeella, esim tällä ei pärjää) – 1kp
– seisoskelee perusteetta seinän vieressä tai ei liiku vaikka voisi (pitää marssia pystypäin areenalla ;-) – 1kp
– kevyemmän ja heikomman vastustajan kimppakuritus ja tappo (on murhaamista ei taistelua, yleisö ei tykkää) – 0,5kp

Alussa jokaisella Luduksella on 10 gladiaattoria, joista

* 1  valmiiksi Veteraani

* 2 Experienced

* 7 aloittelijaa

Aluksi 3  gladiaattoria per painoluokka, Hvy, Med ja Light, tyyppi valitaan nopalla. Yksi extra saa olla valittu luokka ja tyyppi.

Yksi peli-ilta on yksi “Gladiator Games”, johon aina jokaiseen taisteluun saa valita 3 gladiaattoria, kuitenkin niin, että kokeneimpia ei saa ottaa ekaan taisteluun (parhaat taisteli aina “Gamesien” loppupuolella).

Jos Luduksen miehet ovat huvenneet, voi samoja ukkoja peluuttaa useammassa erässä / games. Haavoittumisen vaikutukset tottakai seuraavat.

Illan päättyessä katsotaan miten Ludus on saanut hankittua uusia rekryyttejä:

* Jos voitit erän illan peleissä, saat D3 +1 rekryyttiä.

* Muut saavat D3

* Rekryyttien luokka  (light, medium, hvy) ja laji arvotaan, kuitenkin niin, että tulee mahdollisimman tasaisesti eri luokkia. Rekryytit luonnollisesti aloittelijoita.

Lisäksi katsotaan, miten pahasti haavoittuneet pahempi critical) toipuvat D6:

1 = Kuollut. Poissa kampanjasta.
2-3 = Pahasti haavoittunut ja missaa seuraavan kierroksen
4-5 = ”Just a Flesh Wound”. Seuraavalla kierroksella: -1 kaikkiin testeihin ja -1 liikkumiseen
6 = ”Just a Scratch, I’m Fine!”

Experiencen kertyminen ja kehittymisnopeus

Nyt sääntökirjassa sanotaan vaan, että “selviydyttyään useasta taistelusta gl. pääsee kovempaan koulutukseen (siitä tulee veteraani)…”

Tasot

5 xp = Experienced
10 xp = Veteran
20 xp = Champion
+ 5xp = new trick

TÄMÄ ON KESKEN… ideoita:

Experienceä saa:

1p. selviää hengissä erästä JA on taistellut ja vähintää tappanut jonkun tai haavoittunut itse

1 p. tappaa vastsutajan taistelussa, +0,5 jos vastustajia on enemmän, +0,5 jos tekee tapon yhdellä iskulla, +0,5 jos vastustaja on kokeneempaa tasoa

1p Erän loppuessa vielä pystyssä, kunhan on taistellut, eikä vain piilotellut / juossut karkuun

1p. jos on erän voittaneessa Luduksessa

1p onnistunut tempun (tricks) käyttö

 

Tuon figut, mutta saa tuoda omiakin, jos gladiaatoreita löytyy.

Ilmoittele jos olet kiinnostunut!

Ja fiilistä voi hakea vaikka täältä:

http://www.imdb.com/title/tt1442449/

https://battlefornuceria.com/

http://www.starz.com/originals/spartacus/Videos/#/free-spartacus-war-of-the-damned-episode-1

Keneen sinä samaistut? Gannicus – Spartacus – Crixus?

Valitse aseesi ja astu hiekalla!

 

Tässä kuvia Gladiaattori-tiimeistä ja testipelistä sekä edellisistä sessioista:

 

Purppuran Luduksen gladiaattorit, kova uho päällä.

Purppuran Luduksen gladiaattorit, kova uho päällä.

Testipeli käynnissä Aadan 7v. kanssa

Testipeli käynnissä Aadan 7v. kanssa

Punaisen Luduksen sankarit

Punaisen Luduksen sankarit

Valkoisen Luduksen posse

Valkoisen Luduksen posse

Caesar antaa peukkumerkin ja pasuunat soivat

Caesar antaa peukkumerkin ja pasuunat soivat

 

 

 

 

 

 

 

Bookmark and Share

51 comments to Sarjassamme eksentriset pelit: Gladiator Wars -demotusta OSA II 19.6. klo. 17:00(?) alkaen

  • avatar Juha

    Sain sattumalta pari blisteriä Foundryn cladiaattoreita viikonloppuna, paljon niitä peliinntarvitaan, jos vaikka maalais…

  • Kuten taisin joskus mainita, mulla on tusinan verran gladiaattoreita maaleissa ja Flagshipin Habet, Hoc Habet -säännöt. En ole kyllä niillä koskaan pelannut, mutta olivat aikoinaan niin hyvässä maineessa että sääntökirja oli ihan pakko etsiä kiven ja kannon alta.

    Kaksintaistelu lyömäaseilla on kyllä todella haastava aihe figupelille. Samoin kuin kaksintaistelu lentsikoilla, mutta tasan päinvastaisesta syystä….

    Ja mahtaako kukaan muistaa, että GURPSin esiaste oli peli nimeltä Man to Man. Sitä mulla ei ole, vaikka ekan laitoksen GURPS löytyykin ja… yksi (ainoa ikinä julkaistu?) Man to Man skenukirja.

    P.S. Fantsulla on taas Starship Troopersin jämät alessa. Mulla taitaa päästä viirata, kun harkitsen neljännen startterin ostamista vaikka kolme ekaa alkaa vasta hiljalleen olla maaleissa.

    • avatar Juha

      Haa, Starship trooperseja! No jos siltä tuntuu, niin anna mennä ;-) Ja onhan se todella halpa nyt! Eikös ne ötökät ainakin ole aika monikäyttöisiä?

      • avatar Sami K.

        Täytyy myöntää, että SSG vaikutti erittäin hauskalta peliltä yhden demon perusteella. Ehkä jopa ihmisten välisten taistelujen mallintamiseenkin? En ole koskaan kokeillut. Suurin osa suunnitelluista uusista lajeista jäi kai tulematta, paitsi osa skinnyistä.

        Pelaan sitä siis mielelläni.

  • avatar Teemu

    Mäkin ostin SST:N aloituspaketin alesta, mutta ei keskustella siitä täällä.

    Olisivatko Juha ja Mikko ainakin kiinnostuneita kokeilemaan? Ajattelin tehdä areenankin…

    • avatar Juha

      Juu, sorry tuo sivupolku ;) kyllä vaan, maalaan karjut ja pelataan vaan. Tämä vois olla semmoinenhauska beer & brezels peli.

      • avatar Teemu

        Juuri näin! Tavoitteena jokin keskiviikko toukokuussa. MIten olisi 22.5.?

        • Sopii mulle. Voin yrittää lukea tuon toisen sääntösetin niin voidaan vertaillakin jos aikaa piisaa.

          Hmmm…. mun piti joskus tehdä gladiaattoriareena, missäköhän se on…

          Ajattelin vetää mun Muskets & Assegai -minikampanjan loppuun toukokuussa, joten hyvä sopia nämä muut jutut niin saan sen suunniteltua.

        • avatar Juha

          Toukokuu 22.5. sopii, en osaa sääntöjä, mutta tulen paikalle :-)

  • avatar Teemu

    Sääntöja tarkennettu ja kuvia tätä(kin) varten maalattuja figuja.

    Lähdetään siitä keskiviikkona, että jokainen pelaaja saa valita harjoituspeliin yhden kutakin gladiaattoriluokkaa (heavy, medium, light) omasta tiimistään (kolme väriä). Aseistuksen (ja kilven) pitää olla oikein. Skannaan eri gladiaattorien statit ja jaan ne printtinä osallistujille.

  • avatar Sami K.

    Oli kyllä muuten hauska idea tuossa, mutta mielestäni vaatii aika paljon teippiä tuo systeemi. Niin kuin nähtiin, raskaammat olivat oikeastaan vain huonompia, etenkin ne 5+ saven “huonot raskaat”. Mielestäni gladiaattorityyppien välillä pitäisi vallita jonkinlainen balanssi pro / con jokaisen tyypin välillä, tai sitten vain kaikki ovat samoja, samoin luokat saisivat olla tasapainossa paremmin. Lightit olivat parhaita, ja Teemun sankari tappoikin neljä jannua – ei tulisi ikinä heavyltä onnistumaan, sanoisin.

    Ehdotuksia: Otetaan save d8:lla (tästähän ei ollut varmuutta, miten toimii, etenkin sen armon anelemisen kanssa). Graze / no wound tulee heittämällä joko tasan saven tai kasin. Ehdotan, että save ei laske woundien myötä.

    Light kestää kolme woundia, ts. kolme woundia saatuaan anelee armoa, medium 4 ja heavy 5.

    Heksakartat kannattaa ottaa käyttöön, niitä kyllä saa, jos ei muuten niin pitää tuoda Battletech-karttoja! Figuilla ei tarvitse olla heksabasea, senkun front oikeaan heksasuuntaan, niin heksa itse kertoo loput.

    Tuossa taas keskustelua sääntöseteistä, jos kiinnostaa: http://theminiaturespage.com/boards/msg.mv?id=146231

  • avatar Juha

    Kiva ja näppärä naurupeli. Hieno syy maalata uusia figuureja! Säännöt menee noinkin, ei se niin vakavaa ole ;) pelataan, vaikka kymmenen peliä ja mietitään sitten tarvitaanko säätöä, nyt pelattiin jotain kuitenkin väärin. Homman ydin on kuitenkin jokaisen omat ja näyttävät Luduksen miehet, ei elegantti säännöstö. Jatketaan pelaamista ja ennen muuta maalaamista, mutta ei sääntöworkshoppia :D ja katsotaan…. On mielipiteeni.

  • Mä kaivan vertailun vuoksi HHH:n esiin, kokeillaan sitä(kin) joskus.

    Henk.koht. hexat nyppii mua figupelissä, mutta kartasta saa siistimmän jos viitsii tehdä sille “battlesuitit”. Hexarajojen sijaan merkataan hexojen keskipisteet. Näitä ei kuitenkaan tahdo löytää mistään valmiina (paitsi em. Battlesuit -pelistä ja ne on liian pieniä figuille), vaatii vähän viitseliäisyyttä — mutta niinhän tämä harrastus muutenkin.

    • avatar Juha

      Mitä simppelimmät säännöt ja mitä nopeatempoisempi peli, niin sitä hauskempaa on. siis jos se on simppeli ja nopea, niin kokeilaan vaan. Minö inostuin nyt maalaamaan lihaksikkaita miekkamiehiä :-D

  • avatar Teemu

    Joo, hauskaa oli – varsinkin kun voitin tokan mätön! Eka peli meni ihan sääntö-treeneiksi ja väärin pelaamiseksi – kuten aina. Pelikorteilla aktivointi tuo hauskaa dynamiikkaa peliin. Ja joo, tosiaankin aion rakentaa ainakin puolikkaan Areenan katsomoineen. Ensi kerralla muistan ottaa myös leijonan matkaan.

    Mikko ehdotti maileissa 19.6. ajankohdaksi… meillä on firman kesäjuhlat edellisenä iltana, mutta voin neuvotella hallituksen kanssa…

    Ehkäpä demo chariot racingistakin silloin… saa nähdä.

    Kuvia pelistä lisätty. Kohta.

    • avatar Juha

      Hmmm… onko siinä sääntökirjassa jotain voittoehtoja tai kunniapisteitä tai muita? Jos “voitto” on SE juttu, niin homma alkaa aika nopeasti maistua alushousunnapilta. Se johtaa kummalliseen kikkailuun, taistelun välttämiseen (yleisö ei tykkää), selkään puukottamiseen ja kaikkeen mikä ei kuulu reiluun areenahenkeen. Jos toisen lyö tasasisessa ottelussa, niin se on miesten hommaa.

      Minusta tätä pitäisi pohtia enemmän kuin pelin mekaniikkaa!

      kaunis kuolema menee aina yleisöön ;-)

      • avatar Teemu

        Komppaan! Hahmotellaan asioita, joista saa expoa ja sitten korjataan, jos ohjaa peliä huonontaviin asioihin. Normaalia kannustusmallin rakentamista ;-). Mitä Juha itse laittaisit listalle?

        • avatar Juha

          Mistä saa mainetta ja kunniaa:
          – voittaminen taistelussa (jos reilu, niin enemmän)
          – näyttävät tapot (seiska!)
          – rohkeus (ei vältä taistelua)
          – röyhkeys (menee hakemaan vastustajaa tappeluun = kävelee kohti)
          – selviytyy hengissä, vaikka on taistellut
          – kuolee komeasti ja kaiken antaen
          Mistä saa huonon maineen:
          – välttää taistelua (jollai stat. tai sääntöverukkeella, esim tällä ei pärjää)
          – seisoskelee perusteetta seinän vieressä tai ei liiku vaikka voisi (pitää marssia pystypäin areenalla ;-)
          – kevyemmän ja heikomman vastustajan kimppakuritus ja tappo (on murhaamista ei taistelua, yleisö ei tykkää)

          tässä ajatuksia tuosta “roolipelaamisesta” ;-)

          • Ideaalisesti näiden pitäisi myös vaikuttaa “peukkuäänestykseen”. Yleisö haluaa nähdä kunnon taistelijan uudestaan, pelkurit ja selkäänpuukottajat joutavat ekokierrätykseen.

            Tällä tavalla koiruuksien yrittäminen puree konkreettisesti omaan nilkkaan.

            HHH on gladiaattorisääntöjen “elävä legenda” ja se on nimenomaan rakennettu kampanjapeliin. Luen sen läpi niin vedetään testipeli.

        • avatar Juha

          Jatkan aiheesta, kun tuli mieleeni. Miten jos ottaisimme käyttöön kaksi käsitettä; maineen ja kunnian. Maine olisi arvokkaampaa, koska sitä on vain voittajilla, mutta kunniaa saisivat myös urhoolliset hävinneet.

          Jotenkin tällä logiikalla; kaksi ukkoa tappelee reilussa mätössä ja toinen kuolee. voittaja saa mainetta ja kunniaa (esim. 2xp) ja hävinnyt (kunniaa 1xp), silloin palkittaisiin myös taisteluun hakeutumista, ei sen välttämistä.

          • avatar Sami K.

            Pitäisi olla joku balanssi maineen ja kunnian että taktiikan välillä, muuten pelistä tulee pelkkä Kimble, kun päätökset poistetaan, ainoa kunniakas action on kävellä eteenpäin lyötäväksi.

            Mutta katsotaan nyt oikeasti noita sääntöjä, on se jännä, että ollaan aina valmiita kesken pelin keksimään ties mitä house ruleja, mutta sitten kun yritetään pelien välissä kehittää peliä, niin sitten halutaan pitää vain säännöt niin kuin ne on kirjoitettu.

            • avatar Juha

              Ajatus on tuoda mukaan sellaisia “sääntöjä” joita ei varsinaisessa säänöstössä ole, ei koskea kirjoitettuihin sääntöihin sinänsä. Otetaan vain mukaan jotain tuollaista hauskaa “roolipelaamisen” kaltaista joka ratkaiseen mm. voittamisen ehdot. Sääntöjäkin voi toki muuttaa, mutta ensin pitää pelata tarpeeksi, että voi ottaa kantaa jonkun toimivuuteen tai ei.

              Minusta nuo pari kevyttä houseruletusta olivat ihan OK, koska figuilla ei ollut hexa baseja, eikä mulle tulekaan. Merkkaan front archin muuten.

              Tosin, kukaan ei etene löytäväksi, vaan lyömään :-D, siinä on riskinsä, mutta se on gladiaattorin elämää se.

              No, yhtä monta mieltä kuin miestäkin ;-)

              En ole muuten koskaan pelannut Kimbleä, joten en tiedä miten siinä löydään?

          • avatar Teemu

            Tyhmäkö kysymys: mitä ae kuollut sillä kunnialla enää tekee? Ellei se sitten generoidu Luduksen kunnia-tilille, joka esim. vaikuttaisi ko. Luduksen gladiaattorien “plea for mercy” -heittoihin. Kampanjassa myös sen Luduksen, jolla eniten kunniaa, saisivat yhden extra XP:n per selvitty taistelu = motivaatio pitää yllä Luduksen kunniaa = tsemppaa enemmän areenalla = oppii ja kehittyy

            • avatar Juha

              No eihän kukaan nyt gladiaattorin kunniasta puhu, vaan luduksen! Gladiaattori on orja ja hyödyke, ludus kerää kunnian ;). Hyvä idea tuo luduksen kehittyminen.

  • avatar Teemu

    Ai niin, house rulattiin seuraavat jutut:

    * Figujen front arc on control zonea, jolle voi liikkua vain jos tulee closikseen
    * Closiksesta saa irroittautua heittämällä competitive heiton speed vs. attack. Jos irtoamista yrittävä voittaa, voi liikkua pois, jos häviää, vastustaja saa vapaan osuman ja jäädään taisteluun edelleen

    Experiencen kertymiselle ja kehittymisnopeudelle pitäisi keksiä säännöt. Nyt sääntökirjassa sanotaan vaan, että “selviydyttyään useasta taistelusta gl. pääsee kovempaan koulutukseen (siitä tulee veteraani)…” Mutta ei kerrota montako ottelua pitää selvitä, että nousee seuraavalle tasolle.

    Ideoimme, jo, että tapoista single combatissa tulisi expoa. Vastaavasti kahdesta vastustajasta pitäisi tulla. Se, että selviää hengissä voisi olla 1 expo. Ja siitä, että on pelin loppuessa vielä pystyssä, niin vaikka 2 (kunhan on taistellut, eikä vain piilotellut / juossut karkuun).

    Sitten tasot

    5 xp = Experienced
    10 xp = Veteran
    20 xp = Champion
    + 5xp = new trick

    Miltä kuulostaa? Sais rakennettua kampanjan / tarinan, jossa jokaisella ois oma Ludus (joo, pitää nimetä tyypit ja Ludus jne.) ja alussa vaikka 10 gladiaattoria, joista 1 olis valmiiksi Veteraani ja 2 Experienced. Sitten ois “Games”, johon aina jokaiseen taisteluun saisi valita 3 gladiaattoria, kuitenkin niin, että kokeneimpia ei saa ottaa ekaan taisteluun (parhaat taisteli aina “Gamesien” loppupuolella).

  • avatar Mika

    Hyvä setti oli! Korttipakka oli kiva mekanismi valita kuka menee ekana.

    Hauskasti kevyesti haarniskoidut kaverit olivat parempia kuin raskaasti haarniskoidut. Kenties sattumaa tai sitten köntykset eivät haarniskoisaan kyenneet liikkumaan mihinkään. Tästä todistuksena mun viisi-kuusi perättäistä ykkösheittoa.

    Toinen havainto oli että raskasta pääsi liikuttamaan aika harvoin ja jos tällä once-in-a-life-time toimellaan löi ohi, niin kaveri oli about aina lassottu/verkotettu ennen kuin pääsi tekeen muuta. Lopussa laskin että mun oli pakassa kaksi korttia raskaalla hepulla kun taas Teemulla oli 7 korttia kahdella kevyemmällä tappelijalla.. :)

    Kiitos pelidemosta

    • Historiallisestikaan gladiaattoritaistelut eivät olleet reiluja, mutta epätasapaino oli kyllä tasan toisinpäin — yleensä raskaampi gladiaattori voitti.

      Paritukset olivat myös lähes aina traditionaalisia (retiarius vs. secutor jne.) Gladiaattoritaistelu oli spektaakkeli, ei urheilua (hmmm… vapaapaini?). Murmillo on legioonalaisen vastine areenalla, voi miettiä vaikutusta yleisön moraaliin ja mielialaan jos viholliskansoja mallintavat taistelijat rökittää niitä 6-0…

      Mutta tämä on peliä, joten se siitä. Todellinen kysymys on, jääkö ne raskaat sitten kokonaan käyttämättä, jos gladiaattorit saa vapaaasti valita?

      • avatar Juha

        Mietin tuotamuuten itsekin eilen illalla, luulen että jokin tapamme tulkita sääntöjä tai sääntökummallisuus teki raskaat jotenkin “heikommiksi”, olisko se niiden verkkojen ja lassoje dominassi? Lisäksi varmaan kannattaa lukea uudelleen ne erilaiset miinukset eli stäkkääntyvätkö ne ihan todella tuollaiseen -7 tai -8 tasoon? No peliä on… katsotaan, silti oli kivaa ja tappoihan mun raskas Teemun hemmon yhdellä iskulla hyökkäyksen päätteeksi, joten kyllä ne osaa. Ja Mika heitti putkeen ilmiömäiset 8 ykköstä liikkumisnopalla, joten se selittää hitautta ;-).

        Ei jää raskaat käyttämättä, sillä teimme sellaisen ruletuksen, että pelaaja joutuu ottamaan yhden gladiaattorin per painoluokka, Hvy, Med ja Light, ja sekin minkä saa menee nopalla. Siis ei pääse toolaamaan omaa listaa, mie tykkään siitä ;-)

        • avatar Sami K.

          Meillä ei ollut varmuutta save-nopan laadusta, niin heittelimme d6:tta. D8 tuntuisi järkeenkäyvemmältä kriittisten osumien määrään nähden ja “down”-säännön jne. kannalta.

          Ei tuo mitään kummallista matikkaa ole, heavy kun on huono niin on huono. Puolet actioneita, sama offensiivi, usein itse asiassa heikompi (keyvyillä +1 aseen pituudesta), puolustuskyky sama, alttius verkoille eikä itse omaa niitä. Edut: hieman parempi save (3/5 heavysta on 5+ save, vain cataprachtilla ja hoplonilla on 4+), ja kestää mennä isommille miinuksille, jolloin tosin on jo lähes taistelukyvytön.

          Mutta idea tässä gladiaattorihommassa on jees, paitsi en ole suuri fani näille kaikki vastaan kaikki-härdelleille, niissä ei oikein ole tolkkua jo lähtökohtaisesti, ja lisäksi tulee noita ihme liittoutumisia, joka sitten rikkoo koko syyn tehdä kaikki vastaan kaikki.

          Mutta löytyyhän noita vaihtoehtoja tähän pelaamiseen ja eri sääntöjäkin, katsellaan.

  • avatar Juha

    Niin oli, kiitos muuten Teemu presentaatiosta! Sait mulla ainakin innostuksen gladiaattorien maalaukseen syttymään, 15 kpl on jo työpöydällä ja hiitti päällä ;-). Korttiaktivaatio sopii tällaiseen peliin hyvin ja nopeat erät myös. Menee hyvin beer & bretzels osastolle (olisko se Suomeksi Kaljaa ja Makkaraa).

  • avatar Teemu

    Otetaanko 19.6. seuraavan kerran?

  • avatar Juha

    Mukana, tällä kertaa oman Luduksen miehillä!

  • avatar Teemu

    No niin seuraavan koitoksen hetki lähestyy. Onnistuinpa nostamaan artikkelin kärkipäähän nopat.fi -sivulla. Hähää.

    Uudet kokeilijat tervetuloa. Olen varsinaiselle sivulle päivittänyt vähän house-ruleja ta kampanjan hahmotelmaa. Sortataan tää aluksi kuntoon, max 20 min. aikaa siihen käyttäen.

    Sopiiko aloitus jo 17:00?

    Meillä on Lotr-kampanjan loppuseremoniat 17:30-18:00. Saatais speksi kasaan ja uusille (ainakin Mikko) voisit Juha vetää sitten lyhyen sääntöjen hahmotusdemon 17:30-18:00. Toki voidaan aloittaa sillä ja mä liityn sitten seuraan 18:00. Tuon figuja ja areenan ruutupohjan.

  • avatar Teemu

    Hienoa, että huomasitte tän, olin just lähettämässä mailia aiheesta. Katsokaapa nuo kampanjasäännöt läpi – mitä tuumaatte? Saa kehittää ja rakentavasti kommentoida!

    • Millä kikalla toi artikkelin nosto onnistuu?

      Katsotaan nyt ensin tuo peruspelin toiminta ennenkuin suurimuotoista kampanjaa ruvetaan väsäämään.

      • avatar Teemu

        Toi kampanjakonsepti toki toimii riippumatta pelisysteemistä. Mikko, me muut kokeilimme peruspeliä jo toukokuussa, nyt olisi kiva edetä siitä.

        Artikkelin nosto onnistui muuttamalla julkaisupäivämäärää.

  • Mulla on HHH mukana ja onnistuin jopa lukemaan puolet säännöistä eilen…

  • avatar Teemu

    Jugulan julkaisu lähestyy… http://blog.studio-tomahawk.com/2014/01/english-version-below-as-usual.html

    Mahtaisiko kevään eksentrisiin Ludus-kampanja?

You must be logged in to post a comment.