Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Historialliset sotapelit

11.9. Demo-peli: Ronin -eli samurai miekan heiluttelua noppien kolinan tahtiin!

RoninOsprey Wargames -sarjan uusin julkaisu pelitestauksessa keskiviikon 11.9. eksentrisissä peleissä alkaen klo. 18:00. Tule mukaan kokeilemaan tai katsomaan. Illan isäntinä Mikko “Maxxon” Kurki-Suonio ja Teemu “soturimunkki” Kujala. Talo tarjoaa miekkaa ja muista aseita heiluttelevat pikku-ukot lainaksi.

Kuvaus pelistä:

Set in an age of feuding samurai, wandering swordsmen and fearless warrior monks, Ronin is a skirmish wargame that captures the flavour and excitement of such Akira Kurosawa films as Seven Samurai and Yojimbo. Whether they prefer the loyal samurai retainers of a feudal lord or a horde of desperate bandits, players choose from one of several factions and build forces to battle for dominance and survival in 16th-century Japan. They may also recruit swords-for-hire to supplement their forces – masterless ronin, martial arts masters and secretive ninja will lend their skills to any commander who can afford them. A full points system, incorporating a wide range of equipment and skills, allows for detailed customisation of characters, while scenarios and a campaign system permit them to gain experience and develop over time. The fast-paced rules simulate the cut and thrust of hand-to-hand combat and require the player to make tactical decisions in the middle of a fight, immersing them in an era of war.

Pelin reference sheet 159938593-OWG-4-Ronin-Reference-Sheet , sisältää oikeastaan kaiken oleellisen säännöistä. Ei toki armeijalistoja,

Muutakin matskua täällä: http://www.scribd.com/doc/159938593/OWG-4-Ronin-Reference-Sheet

 

PELIRAPORTTIA

 

Teemun ja Samin soheit ottavat aloitteen ja ryntäävät eteenpäin

Teemun ja Samin soheit ottavat aloitteen ja ryntäävät eteenpäin

Mikon ja Bilin seitsemän + 3 samuraita tarkkailevat  tilannetta pyjamissaan

Mikon ja Bilin seitsemän + 3 samuraita tarkkailevat tilannetta pyjamissaan

Tiivis battleline etenee. Ensin pelasimme liikkumista väärin ja siirsimme yhden puolen kaikki ukot kerralla, vaikka pitäisi siirtää ukko kerrallaan, vuorotellen.

Tiivis battleline etenee. Ensin pelasimme liikkumista väärin ja siirsimme yhden puolen kaikki ukot kerralla, vaikka pitäisi siirtää ukko kerrallaan, vuorotellen.

7+3 samuraita tekee taktisen virheen: Bilin urhot hyppäävät aidan yli ja näin Mikon joukot jäävät suuremman vastustajajoukon kanssa yksin. Vain muutama Samin kuli ja yksi sohei siirtyy pihamaalle jarruttamaan Bilin urhoja.

7+3 samuraita tekee taktisen virheen: Bilin urhot hyppäävät aidan yli ja näin Mikon joukot jäävät suuremman vastustajajoukon kanssa yksin. Vain muutama Samin kuli ja yksi sohei siirtyy pihamaalle jarruttamaan Bilin urhoja.

Kokonaiskuvaa tilanteesta pelin keskivaiheiheilla.

Kokonaiskuvaa tilanteesta pelin keskivaiheiheilla.

Jännitys tiivistyy, kohta veri lentää!

Jännitys tiivistyy, kohta veri lentää!

Samin sohei haastaa nuolesta haavoittuneen Bilin samurai-sankarin... tulos ei ole Sohein kannalta toivottu...

Samin sohei haastaa nuolesta haavoittuneen Bilin samurai-sankarin… tulos ei ole Sohein kannalta toivottu…

Teemun ja Samin joukot jyräävät Mikon sankarit, joista yksi on jo haavoittunut vakavasti nuolesta. Ylivoima on liikaa samuraille, jotka unohtivat pukea haarniskat aamulla.

Teemun ja Samin joukot jyräävät Mikon sankarit, joista yksi on jo haavoittunut vakavasti nuolesta. Ylivoima on liikaa samuraille, jotka unohtivat pukea haarniskat aamulla.

Seuraavalla kierroksella Mikon urhot swampataan auttamatta...

Seuraavalla kierroksella Mikon urhot swampataan auttamatta…

Mikon akrobaatti saa kyytiä

Mikon akrobaatti saa kyytiä

Hurraa - sohei rule!

Hurraa – sohei rule!

Kokonaiskuva lopputilanteesta. Peli kesti vain 5 kierrosta. Jousimiehet tappoivat vissiin n. 4-5 vastustajaa tai haavoittivat ja sen jälkeen lähitaistelussa vastustaja oli helppo viimeistellä.

Kokonaiskuva lopputilanteesta. Peli kesti vain 5 kierrosta. Jousimiehet tappoivat vissiin n. 4-5 vastustajaa tai haavoittivat ja sen jälkeen lähitaistelussa vastustaja oli helppo viimeistellä.

 

 

Bookmark and Share

18 comments to 11.9. Demo-peli: Ronin -eli samurai miekan heiluttelua noppien kolinan tahtiin!

  • avatar Teemu

    Mikko (Maxxon), milläs pistemäärällä tehdään posset (eli buntait)?

    Onko muita kiinnostuneita?

  • avatar Teemu

    8 ukon Sohei-lista, 151p.
    1 Rank 4
    2 Rank 3
    2 Rank 2
    3 Rank 1

  • avatar Sami K.

    Olen tulossa, mutta kun puhut miekkaa heiluttavasta Samuraista, palautit mieleen tämän: http://www.youtube.com/watch?v=n5RA1yNFcHM

  • Kaivan ukot esiin illalla ja ihmettelen mitä niistä saa kasaan.

    En ole niin vakuuttunut tämän pelin skaalautuvuudesta, mutta whatever.

  • avatar Teemu

    Eiköhän toi alle 10 ukkoa pysy hanskassa.

    Mika ei jaksanut kaivaa aasia-maastoa, joten ota sä Mikko mukaan!

  • avatar Teemu

    Ehdotan, että pelataan sääntökirjan skirmish ja / tai capture skenaariot.

    Reference sheet peliin (josta lähes kaikki säännöt selviävät) löytyy täältä:
    http://www.scribd.com/doc/159938593/OWG-4-Ronin-Reference-Sheet

  • avatar Teemu

    Peliä kokeiltu. Osa tykkäsi enemmän, osa vähemmän. Mä tykkäsin. Ampuminen on kovin tehokasta ja joku parry -toiminto voisi ehkä olla. Mutta kyllä tätä ilokseen pelaa. Alle 10 ukkoa on hyvä määrä. Huomenna varmaan rapsaa kuvilla. Ehkä Mikko tekee tähän MODIN, jolla tästä tulee parempi. Vielä parempi.

    Haluaako joku muu kokeilla?

    • Mulla ei ole figuja, jolla tätä peliä voi järkevästi pelata. Loppu onkin vähän akateemista.

      Pohdin asiaa vähän ja tulin siihen tulokseen että kysymys ei ole niinkään listojen välisestä balanssiongelmasta vaan siitä, että puolustussysteemi nojaa liikaa panssariin. Sen puutetta ei voi korvata millään, mikä taas redusoi koko taistelusysteemin inikan voittamiseen, mikä taas suosii inikkabonuksia antavia aseita liikaa. Ja jousia, joskin täytyy sanoa että sulla oli about pelin parhaat jousimiehet kentällä, mikä ei välttämättä anna parasta mahdollista kuvaa asiasta.

      Jos olisin pelannut omaa listaani vastaan, koko peli olisi oikeastaan roikkunut inikkaheitoista. Samantien voi sitten heittää lanttia kumpi voittaa.

      Jotkut Bushi vs. Sohei -matsit täydellä panssarilla varmaan toimisi, mutta mä en halua pelata niitä.

      • avatar Teemu

        Tää onkin uusi haaste “ei sopivia pikku-ukkoja” ;-)… ei mitenkään ylitsepääsemätön haaste ;-)

        Mut tosiaan, panssari on aika välttämätön, jos on liikkeellä pyjamassa, niin nuoli ja miekka tekee pahaa jälkeä.

        Itsekin jäin kaipaamaan taistelukyvyn vaikutusta puolustukseen. Nyt se on vissiin tarkoitettu toteutuvaksi sen combat poolin kautta: kovemman ränkin jäbä pystyy laittamaan vaikka 3 countteria combat pooliin, joista yhden käyttää innarin enhanceen, voittaa sen ja sitten niittaa hyvällä skillillään yhden vastustajan pois pelistä. Grievous woundin ottaminen closiksessa on aika selvä peli.

        TAI voi ottaa enemmän defence counttereita ja enhanceta jokaista puolustus-heittoa.

        Silti pitää olla peltiä.

        Ongelmallista on se, että jos fight lisätään suoraan defence heittoon, niin se tekee korkeamman rankin ukoista tosi kovia. Voishan sitä toki kokeilla, tai vaikka niin, että 50% fightista saa lisätä defenceen, rounding up?

        Silti kannattaa olla peltiä ;-)

        • Siis: Mulla ei ole valmiina ukkoja, joilla tätä peliä voisi pelata, maalausjono on piiitkä ja into sen kasvattamiseen hyvin laimea.

          Ja toisekseen, tämä peli ei mallinna sellaisia taisteluita joita haluaisin pelata. Ks. “into” yllä.

          Tämä peli ei toimi ilman haarniskaa edes silloin kun kenelläkään ei ole haarniskaa.

          Kuinka monella tyypillä Seitsemässä Samuraissa oli haarniska?

          • avatar Teemu

            Hei, ongelma osin ratkottu! Uudessa WI:ssä oli Roninin designers notes -artikkeli ja siinä olevassa combat esimerkissä tulee kaksi selkeää selvennystä:

            1. Jokaisella modelilla tosiaan on oma combat pool

            2. Myös puolustusheittoon lisätään oma fight!!!!

            Eli kovemmat jätkät, ilman haarniskaakin, ovat oleellisesti parempia lähiksessä.

            Toki ampumista vastaan ei auta, joten lienee syytä rajoittaa ampujien määrää.

            Oon Mikon kanssa myös samaa mieltä siitä, että makeinta tätä ois pelata tarina vetoisissa skenaariossa, esim. Just 7 samuraita puolustaa kylää tai ninjat yrittää tappaa yöllä vihollisklaanin shogunin jne.

            Koskas kokeillaan oikeilla säännöillä?

            Voin duunata skenaarion!

            • avatar Sami K.

              Jousiampumista voisi rajoittaa siten, että poistaa tupla-ampumisen – joko voi ampua -1:llä siinä movement phasessa TAI sitten ampuu ilman miinusta action phasella. Oletko muuten varma, ettei se toimi juurikin noin oikeastikin?

              Mutta uskoisin tuolla uudistuksella jousimiestenkin olevan kunnossa. Ehkä voisi tuon tupla-ampumisen lisätä erikoiskykynä joillekin mestarijousiampujille? Miekkamestarien veroisille siis, lisähintaan.

              • Joo, en lukenut vielä sitä WI:n artikkelia mutta yleisellä tasolla näin olennaisten muutosten tekeminen peliin näin pian julkaisun jälkeen ei mairittele kustannustoimituksen ja/tai pelitestauksen tasoa.

                Rank 5 samurailla on sitten +8 puolustukseen? Hakkaapa siitä läpi…

                Jousien lumo katoaa, kun vastustajalla on haarniskaa. Toki mäkin olisin voinut dumpata koko talent poolini arrow stoppingiin, jolloin jousiammunta olisi ollut jo melko tehotonta. Se on aika pienestä kiinni, light woundia tuli tasaisesti mutta pahempaa ei juuri koskaan. Huonommat jousimiehet (ei re-rolleja, pienempi shoot) ja vähän panssaria, niin ainakin pikalaukaukset alkaa mennä enimmäkseen harakoille.

                Arrow stopping on vain ylihintainen, ainakin jos sen ainoa tarkoitus on kompensoida muun haarniskan puutetta. 3 pinnaa ja talent slotti +2 vs. arrows vs. 4 pinnaa medium armorista +2 vs. everything, no penalties — reilua, eikös?

                Ylipäätään ajatus, että kaikki talentit ovat samanarvoisia on kaunis, mutta tuhoon tuomittu. Pitempään pelatessa sieltä varmasti erottuu ne vakiot, jotka kannattaa aina ja toiset joita kukaan täysjärkinen ei ota ikinä.

                Pelin balanssi on jotenkin yliherkkä. Hirveä läjä sääntöjä niistä stunneista vai mikä se oli, ja sitten niitä ei tule juuri koskaan? Joku on näemmä ajatellut +1 osuman olevan yleinen tulos, mutta ei ole vaivautunut laskemaan todennäköisyyksiä ainakaan useammalla kombinaatiolla.

                • avatar Teemu

                  Niin, ei se varmaan ole muutos, ennemminkin errata. Asia kopattu artikkelin “esimerkki taistelusta” kohdasta. Ehkä se sääntökirjastakin löytyy, mutta ei meistä kukaan toistaiseksi huomannut ;-)

                  Mutta oleellinen kysymys on: koska kokeillaan oikeilla säännöillä ja ketkä mukana?

  • avatar Teemu

    Peliraportti kuvineen lisätty.

  • avatar Teemu

    Kas kehveliä! Pelihän tuli Fantasiapeleihin myyntiin!

    http://www.fantasiapelit.com/index.php?main=ai&kat=single&mista=indeksi&etsittava=_151096

    Mika – koskas otetaan Ronin -matsia?

  • avatar Teemu

    Samuli teki kimppatilauksen Sarissalle ja mulle tuli 4 samurai-ajan rakennusta. Nyt visioni samurai-teemaisesta maastosta pääsee toteutumaan, muoviset bonsai puut on jo hyllyssä ;-)

    Etsin vastaavista kuvia maalattuna ja vastaan tuli myös tämä:

    http://wargaminggallimaufry.blogspot.fi/2013/10/ronin.html

    Enivei…

    Mika – kiinnostaisko kimppa-projekti: Nippon kylä ja koko pelilauta kohdalleen

    Ja kun toi mohikaani kamppanja on purkissa, niin mun seuraava pelautus/kamppanjaprojekti on sitten 7 samuraita…

You must be logged in to post a comment.