Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Hail Caesar

Hail Caesar Dacian Wars – Hold the Pass 18.6.

dacian-hold the pass kuva2

Pelataan Warlord Gamesin uuden Hail Caesar laajennuksen Dacian Wars skenaario Rooman ja Dacian välillä. Tervetuloa pelaamaan tai seuraamaan, joko omilla tai lainanappuloilla.

Dacian kampanja on noin vuoden 100 paikkeilla keisari Trajanin retki nykyisen Romanian alueelle kukistamaan paikallinen kiusankappale. Jo Julius Caesar oli suunnitellut Dacian sotaretkeä, mutta hänet murhattiin ennen kuin kampanjaa ehdittiin valmistelemaan. Trajan, joka hallitsi Roomaa sen kukoistuksen huipulla vei päätökseen sen mihin Julius Caesar ei koskaan kerennyt.

Dacian alue on vuoristoista, ja Rooman valtava sotakoneisto on kaukana kotoa, joten logistiikan hallinta on sotaretken kannalta avainasemassa. Tässä skenaariossa Dacian paikalliset joukot pyrkivät katkaisemaan yhden huoltoreitin, ja vaikeuttamaan siten legioonien taistelukykyä. Roomalla on luonnollisesti tähän sanansa sanottavanaan.

Dacian joukot :
1st div : 2*falxmen (kahdenkäden ase) + 2 medium infantry
2nd div : medium inf + small archers + small skirmish javelins + scorpio
3rd div : sama kuin 2nd.

Rooma :

1st div : 2 unittia legioonaa + 2 aux inf + 2 small archers + 2 linkoskirmari unittia
2nd : aux guard cav + aux med cav + foederati cav + aux light cav + baggage

Skenaariossa rooma pyrkii solan läpi, dacia on pistänyt tielle esteen ja miehittää kukkuloita. Pelialue on ilmeisesti normipelipöytä, pelataan pitkittäin. Rooma alottaa.

Dacia asettaa joukkonsa pöydän vasemmalle laidalle, kukkuloille ja tien katkaisevalle esteelle. Rooman joukot tulevat puolestaan kentälle kentän oikealta laidalta, kuljettaen mukanaan varusteita, ruokaa ja lääkkeitä legioonille. Roomalla on tavoitteena murskata vastus ja saattaa tarvikkeet esteen ohi kohti legioonia.

Ja kuinkas sitten kävikään, se selviää tiistaina 18.6. alkaen kello 16.00. Tervetuloa pelaamaan.

Kuvia :

Alkutilanne, Daakialaiset ovat linnoittaneet solan, jonka kautta Rooman varusteita yritetään viedä :

2013-06-18-248_600x337

2013-06-18-249_600x337

Daakia lähetti harhautuksena kevyitä joukkoja estämään Rooman vapaata etenemistä :

2013-06-18-251_600x337

Jossain kolmannella kierroksella Rooma pääsi jo isolla ryminällä lähitaisteluunkin :

2013-06-18-253_600x337

Bookmark and Share

15 comments to Hail Caesar Dacian Wars – Hold the Pass 18.6.

  • avatar Gusse

    Jes, tuun pelaamaan. Multa löytyy 1 ratsuväkiyksikkö, jota voi pelata esim. aux light cavalryna. 12 jousimiestä ja 24 javelinmiestä, jotka voi jakaa daciaaneille. Lisäksi yksi pieni linkomiesyksikkö. Tuon ne mukana.

    -Kustaa

  • avatar Teemu

    Multa saa barbaareja ja horse archereja lainaan. Tuutko Kalle hakemaan?

    • avatar kalle

      Voisin mä jotain hakea. Lainaa samalla noita roomalaisten ratsuja, mulla on vaan kaksi yksikköä, ja tarve olisi neljälle. Ne mun persialaiset näyttää aika tyhmiltä rooman joukoissa… Jos saa sulta lainaan perusbarbaarihordeja, niin voidaan laittaa niitä Samin viikinkejä vaikka eliittiyksiköiksi. Dacialla olisi kyllä yksikköjä, mihin viikingit paremmin sopisi, lähinnä Cap-wearer warbandit olisi ehkä sellasia. Gussella on vissiin tarpeeksi noita Dacian skirmaajia ja jouskareita yms.

      Kyllä tosta hyvä tulee :)

  • avatar Sami K.

    Hienosti rooma suoritti juuri ajoissa tehtävän; barbaarit murtuivat yksi kerrallaan, ja päädivisioona vetäytyi pienempien tuhouduttua. Kiirettä piti kärryn kanssa, joka meinasi jäädä jälkeen kahdella epäonnistuneella käskyllä. Lopulta henkilökohtaisella komennolla saatiin niukasti kärry ulos pöydän ollessa jo tyhjä vihollisista.

    • avatar kalle

      Hianoo ! Pahuksen silmätulehdus, jouduin jättämään Umpiren hommat kesken.Räpsin kuitenkin muutaman kuvan, pitääpä laittaa näkösälle joku päivä.

  • avatar Sami K.

    Kännykkäkameralla otin muutaman myös, en kyllä varmaan niitä nettiin saa, kun piuha kännyn ja koneen väliltä on hukassa.

  • avatar kalle

    Muutama kuva lisätty.

  • avatar Sami K.

    Juu, ja tuosta vikasta kuvasta tein rohkean sweeping advancen falxmiehiin, ja vaikka disorderoiduin, kaikkine supporteineni ja falx-miesten onnettoman osumaheiton ja break testin siivittämänä heistä tuli silppua, ja kylki oli auki.

    Toinen sivusta voitettiin ratsuväen kikkailulla. Tärkeä yksikkö oli light cavalry, joka tuhosi yhden archer-possen sekä scorpion, ja teki kylkichargen warbandiin. Kovia numidialaisia!

  • avatar Gusse

    hauska peli oli, jälkikäteen mietittiin että ois kandennu depota vähän eri tavalla. Nyt noi kaksi pientä divisioonaa murtu, mikä johti koko armeijan breikkaamiseen ja lähes koskemattomat jalkaväkijoukot pakeni muurilta. Ihan hyvältä vaikuttaa toi pelisysteemi, ens kerraks pitää opiskella vähän lisää sääntöjä.

    -Kustaa

  • Daakialaisten lista on, hmm, hieman haastava kun siinä on kaksi heittopussidivisioona jotka ei oikeasti kestä kontaktia. Ne on tarkoitettu ampumaan laidoilta ja se yksi soturiyksikkö on vain itsepuolustukseen ettei ihan mikä tahansa ratsupartio pyyhi niitä pois laudalta.

    Ne pienet divisioonat ovatkin “laittomia” mm. tästä syystä. Tasavahvoilla divisioonilla 2/3 murtaminen on oikea työvoitto, mutta että linja juoksee kun skirmarit saa neniinsä? IMHO army breakkiä olisi pitänyt säätää tähän skenuun.

    • avatar kalle

      Toisaalta, tossa on Roomalla 8 turnia aikaa mennä läpi ne tulee kuitenkin melko kaukaa päälle, nyt Rooma pääsi kolmannella tekemään ekat charget, mikä oli aika nopeata etenemistä, sitä aavistuksen auttoi vähän Rooman eduksi tehty tie+marssikolumni -tulkinta. Pelin tekijät on jossain australian conissa peluuttaneet tota skenua yhden viikonlopun, ja pelit on menneet eri suuntiin, ja siinä on useampia tapoja toimia puolin ja toisin. Itse olen edelleen sitä mieltä, ettei Roomalla mikään helppo tosta ole etenkään major victorya saada.

      • Speculum specularum… peliteknisesti barbaareille olisi varmaan edullisinta deplota toinen skirmaridivari reilusti takalinjaan ja pakottaa sandaalipellet tappelemaan oikean puolustuslinjan kanssa.

        Jos tavoitteena on kestää X vuoroa, ei ehkä kannata tarjota vastustajalle mahdollisuutta nopeaan army breikkiin…

        Noh, jätetään takapenkiltä ajaminen tähän.

  • avatar Gusse

    Joo pelin loppupuolella aattelin, että iso divisioona ois kannattanu deployta muurin eteen vääntämään isosti ja viivyttämään. Pienten divisioonien warbandit ois voinu laittaa muurin taakse, sitte scorpiot ja jouskarit sivuille melko taakse. Toisaalta ratsuväki pääsee melko helposti sivusta läpi, mutta en tosiaan tiedä mikä on pelintekijöiden idea ollu noista kukkuloista, että onko vuoristoa, johon ei esim hevosilla pääse. En tosiaan ite muistanu noita army break sääntöjä ja tyytyväisenä syötin höttödivisioonat roomalaisille. Oppia ikä kaikki. Hauskaa oli ja lisää pitää päästä pelaamaan. Ihan tyylikkäät armeijatkin saatiin pöydälle vähän sieltä täältä poimimalla.

    -Kustaa

    • avatar kalle

      Peli pelattiin kukkuloiden suhteen ihan oikein, lukaisin taisteluraportin Dacia -kirjasta. Eli vuorille oli ihan mahdollista ratsuilla mennä.

      Pari juttua mitkä antoi roomalle vähän ansiotonta etua olivat : Pelattiin kenttä kuitenkin vähän lyhyenä, eli olisi pitänyt olla selkeästi 1.5 normikentän levyinen, ja rooma sai tiestä ja kolumnista edun jota sääntökirjassa ei ole. Mutta pikku juttuja, Rooma oli tällä kertaa voitollinen ja voittonsa ansainnut.

      Tämän tyyppiset skenaariot on ehdottomasti mun mieleen. On määritelty maasto, määritellyt joukot, selkeät tavoitteet. Ja vähän erilaisia mahdollisuuksia pelata peli. Eihän tätä yhtä skenaariota montaa kertaa pelaa, mutta kiva että tällaisia on. Se onko skenaario sitten tasapuolinen ja toimiva jää aina nähtäväksi.

You must be logged in to post a comment.