Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Black powder

Historic House Rules Nopat ja Taktiikka -kerholla

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Joka kerta, kun aletaan pelaamaan Black Powderia 28 tai 15 millissä, taikka Hail Caesaria, aletaan muistelemaan että kuinkas leveitä niiden fronttien pitikään olla, ja vaikka mitä. Eikä sillä ole edes niin paljoa väliä… Mutta toisaalta, kun on ukkoja beissaamassa, niin miksei tekisi niinkuin muut ovat hyväksi havainneet. Siispä, kootaan tänne hyvät käytännöt koskien MITÄ VAAN Historic peliä, joka House ruleja kaipaa.

Huom : nämä ei ole mitään natsismia, saat pelata muutenkin beissatuilla tai eri levyisillä yksiköillä, tämä on SUOSITUS, tai HYVÄKSI HAVAITTU ratkaisu. Senttien poikkeama sinne tai tänne EI KIINNOSTA KETÄÄN.

Black Powder Yleisesti:

 Pelillisiä säätöjä :

  • Support : Tukevan yksikön pitää edes vähän näyttää siltä, että se tukee taistelua, eli ei tue jos katsoo ihan eri suuntaan.
  • Charge : Chargeliike saa mennä oman yksikön läpi, mutta vaatii ylimääräisen liikkeen
  • With Me (follow me, tai joku) : Ei käytetä
  • Support -yksiköiden testi, kun tuettu yksikkö on tuhoutunut : plussaa testiin jäljelläolevasta staminasta.
  • Metsä : closed order yksikkö voi liikkua puolta liikettä metsässä. Closed order yksikkö ei ole metsässä obscured
  • Lähitaistelussa voi olla vain yksi yksikkö toista vastaan per frontti. Muut voivat supportoida

Black Powder 28mm : 

Beissaus :

  • Siis, jalkaväen perusrakenne on 40mm * 40mm laatta, jossa on noin neljä ukkoa.
  • Näistä tehdään Line -formaatio laittamala 4 rinnakkain, ja Attack Column laittamalla 2 vierekkäin ja 2 peräkkäin.
  • Linen leveys on siis 160 mm, syvyys 40mm
  • Attack Columnin leveys on 80mm ja syvyys 80mm.
  • Square sama kuin Atttack Column, mutta laita ukot katselemaan eri suuntiin.
  • Large Unitti : 6 laattaa, eli 240mm, small 2 laattaa, eli 80mm ja tiny 1 laatta, eli 40mm.
  • Ratsuväen peruskoko on : 6 ratsua rinnakkain 25mm jaolla, eli : 150mm leveä ja 50 mm syvä. Large Unitti kahden syvyisenä, eli 150*100mm.

Matkat :

  • Pelataan lyhyemmillä liikematkoilla : Jalkaväki 8”, Ratsuväki 12”.
  • Ammunta lyhennetään samoin 2/3 kantamalle, eli 18”:n ammunta onkin 12”.

Black Powder 15mm :

Peruskoko jalkaväen laatalle on 30 * 15mm, ja siinä 3 ukkoa. Voi tottakai tehdä myös 30 * 30 laatalle 6 soturia.

Pataljoonan koko on 6 laattaa (30*15 millisiä) tai 3 laattaa (30×30).

Ratsuväen beissaus : 30 x 20-25mm ja 2 ratsukkoa.

Hail Caesar Yleisesti :

Pelillisiä säätöjä :

  • Support : Tukevan yksikön pitää edes vähän näyttää siltä, että se tukee taistelua, eli ei tue jos katsoo ihan eri suuntaan.
  • Charge : Chargeliike saa mennä oman yksikön läpi, mutta vaatii ylimääräisen liikkeen
  • With Me (follow me, tai joku) : Ei käytetä
  • Support -yksiköiden testi, kun tuettu yksikkö on tuhoutunut : plussaa testiin jäljelläolevasta staminasta.
  • Metsä : closed order yksikkö voi liikkua puolta liikettä metsässä. Closed order yksikkö ei ole metsässä obscured
  • Lähitaistelussa voi olla vain yksi yksikkö toista vastaan per frontti. Muut voivat supportoida

Hail Caesar 28mm :

Beissaus

  • Normaalin jalkaväkiyksikön leveys on 120mm, syvyys 40mm. Ukkoja yksikössä ~12. Tarkoittaa 20*20 millin beisseillä 6 leveätä ja kaksi syvää joukkoa.
  • Largeyksikkö tai Warband vastaavasti 200 milliä leveä, eli 10 ukkelin levyinen.
  • Ratsuväen koko 150 milliä leveä ja 50mm syvä, eli tarkoittaa 25*50mm cavalry beisseillä 6 ratsukkoa rinnakkain.
  • Light chariotteja 3 modelia standardiyksikössä, jolloin frontage 120mm

Hail Caesar 15mm :

Hail Caesar 6mm :

Hail Caesar 6mm: 6x30x15mm-laatta, jokaisessa laatassa 6 miestä kahdessa rivissä (yht. 12 per laatta, 72 per yksikkö).

 

Bookmark and Share

63 comments to Historic House Rules Nopat ja Taktiikka -kerholla

  • avatar Sami K.

    Hail Caesar 6mm: 6x30x15mm-laatta, jokaisessa laatassa 6 miestä kahdessa rivissä (yht. 12 per laatta, 72 per yksikkö).

  • avatar kalle

    Kannattaa vähän vilkaista noita ‘houseruleja’, mahtoiko mennä millilleen oikein…

  • avatar Antti Lahtela

    Tälle oli selkeästi tilausta, hienoa juttu!

  • avatar Teemu

    Hyvä hyvä. Kiitos Kalle kun avasit pelin. Noita voi sitten Wikipediamaisesti täydentää. Jos on joku house rule ehdotus, niin heittää eka tänne keskusteluun ja jos saa kannatusta, niin editoidaan leipätekstiin. Toki varsinaiset sääntömuunnokset voidaan sitten vahvistaa pelikohtaisesti aina umpiren tms. toimesta. Mutta hyvä, ettei millejä tarvitse enää ihmetellä!

  • avatar Samuli

    Pitäiskö tuo 28mm Black Powder ratsuväki pistää kuitenkin 12 ratsua normaalikoko? Small ja Tiny yksiköt ei ehkä toimi niin hyvin jos normaalikoko on 6 ratsua? Oisko sopivat koot tyyliin Large 16, Medium 12, Small 6, Tiny 2-4?

    Ja pitäiskö lisää se forumilla esitetty armeijan eteneminen yhteiskomennolla pelin aluksi? Eli Kenraali voi antaa etenemiskomennon koko armeijalle kerralla jollain korotetulla Leadership arvolla jos yksikään prikaatinkomentaja ei ole antanut vielä yhtään komentoa pelin aikana. Saisi alun sujumaan paremmin ja kuvastaisi tosiaan niitä alun taistelusuunnitelmia paremmin.

    • avatar Samuli

      Siihen joka pelissä vastaan tulevaan metsässä liikkumiseen Black Powderissa vois myös yrittää sopia jonkun house rulen ellei siihen ole jo päädytty? Esim. normaalit muodostelmat voivat liikkua mutta hitaammin ja eivät saa samaa coveria kuin skirmaajat?

      Mun mielestä myös noihin supporttaajien break testeihin voisi tehdä jotain pientä muokkausta. Tuntuu vähän hassulta että joku täysissä ruumiin ja sielun voimissa oleva yksikkö tuhoutuu tai lähtee karkuun jos kaverit breakkaavat. Hyvä variaatio voisi olla esim. antaa bonusta break testiin sen verran mitä on staminaa jäljellä (esim. normaalilla yksiköllä joka ei ole ottanut yhtään osumaa +3 break testiin).

      Ja viimeisin sääntöehdotus liittyen neliöiden muodostamiseen. -1 testiin jos ratsuväki hyökkää alle yhden liikkeen päästä ja +1 jos yli kahden liikkeen päästä.

      • avatar kalle

        Eikös BP:ssä kaikki yksiköt voi vaihtaa muodostelman skirmishiksi, jolloin voivat liikkua metsässä ? Siitähän se hidastus oikeastaan tulee. Luin just säännöt läpi, ja tommonen oli jäävinään mieleen.

        • avatar Samuli

          Joo noinhan toi toimii myös. Tosin itse ottaisin silti normaaleilta joukoilta ne ylimääräset coverit pois sillä oletuksella etteivät osaa, eivätkä pyri hyödyntämään metsän tarjoamaa suojaa. Muodostelman muutoksen sijaanhan voisi sallia mennä normimuodossa metsän läpi mutta vaikka puolittaa liikkeen?

          • Me ollaan pelattu niin, että metsään saa mennä kun muuttaa muodon openiin (skirmish) vaatii ao. määrän komentoja ja vauhti hidastuu ja sama toisinpäin, Kun tullaan metsästä. Tulivoima open orderilla on 1 eli sama kuin mixed formaatiolla. Kaiken tarkoitis on vain a) kertoa, että line infantry ei osaa eikä halua tapella näi ja samalla poistaa tehokkaiden skirmish yksiköiden ad hoc muodostamisen. Tosin meidän pikkupikku-ukko-osatolla ei edes tapella metsässä, vaan tasasella ;)

    • Pohdittiin tuota etenemiskomentoa Antin ja myös Samin kanssa, ja se ei ole realitistinen Napoleonic ajan sodissa. Taistelut ovat liian isoja ja koko ” taistelulinja” saattaa ulottua useiden kilometrien leveydelle, joten ylipäälliköllä ei ole mitään keinoa käskyttää koko linjaa liikkeelle. Sopinee antiikin kivenheittokisoihin, mutta emme käyty 15mm isoissa taistoissa.

      Noihin muihin en osaa otta kantaa, mielestäni PB ei oikeastaan vaadi peruspelimekaniikan säätöä.

      • avatar Samuli

        Joo ehkä isoimmissa taisteluissa tuo ei toimi, mutta esim. koko Divisioonalle voisi antaa saman komennon. Sen kokoiset osastot kuitenkin toimivat ajan taisteluissa pääosin yhdessä. 28mm:llä tuskin hirveästi sitä isompia kähinöitä tulee. 15mm on sitten jo vähän eri asia kun Corps koon taistelut onnistuvat ja näissä koko armeijan käskyttäminen yhdellä komennolla ei ole välttämättä realistista.

      • Minusta “koko linja marssii” -komennot ei sovi Napoon.

        Jos sellaisen käyttämiseen on suuri kiusaus, ehkä jopa molemmilla puolilla, sanoisin että deployment on tehty sitten liian kauas.

        Jos kysymys on kilpajuoksusta tärkeän sillan valtaamiseksi tms. sitten siihen kuuluukin vähän epävarmuutta.

        Minä en näe tässä kauheaa ongelmaa. Ei se armeija niin hirveän monessa palasessa kuitenkaan ole. Antaa vaan varovaisia divisioonakomentoja (tai mikä se termi BP:ssä onkaan). Jos komennot on aina “täysillä eteen”, niin sitten saa kyllä ihan mitä tilasikin…

        Minusta joku “vasen sivusta laahaa/eteni liikaa” on niin tyypillinen todellinen ongelma, etten pidä sen estämistä jollain sääntöviilauksella hirveän mielekkäänä.

    • avatar Teemu

      Moi. Kiitos Samuli aktiivisuudesta. Onko sullakin muuten editointioikeudet?

      Oikeastaan se normikoko on 12 ratsumiestä, mutta koska syvyydellä ei oo niin väliä, niin todettiin, että kuusikin riittää kunhan leveys on se kuus ukkoa. Sitten jos on enemmän ukkoja, niin saa komeamman yksikön, kun on kaksi riviä. Mä sitten ostin SELWG-showsta loogisesti aina 9 ukkoa Perryn ratsuväkeä (Polish lancers Ranskalle ja Kasakat ja Cuirassierit), joka ei mätsää mihinkään vaihtoehtoon… No yks blisteri lisää kutakin jossain vaiheessa.

      Mut kuinka usein me pelataan mitään tiny-yksiköitä BP:ssa? Eli onks välii?

  • avatar Marko

    En myöskään kannata noita koko armeijan komentoja, mutta tuo ehdotus, että normi infantry ei saa metsässä skirmish-muodostelmassa liikkuessaan cover savea on hyvä. Jos taas light infantry menee metsään ja ottaa sen pakollisen skirmish-muodostelman, niin ne saavat tietty coverin.

    12 kokoiset (150x100mm) ratsuväkiyksiköt näyttävät musta liian isoilta 16 kokoisten (160x20mm) infantry-yksiköiden vieressä. En kannata. Musta 1 rivi ratsuja riittää paremmin kuin erinomaisen hyvin.

    Prikaatien breikkaaminen on 28millisillä pelatessa aika rankkaa, kun nappuloita on vähemmän, joten ehdotan, että house ruleksi, että prikaati breikkaa, kun sen uniteista YLI puolet on tuhottu tai shaken JA/TAI että kun prikaati breikkkaa, niin se jatkaa muuten normaalisti, mutta sen command valueen tulee -1. Näin ei 28-millisten pelit pääty heti.

    Tuota supportoivien breikkaamista pitää miettiä…

  • avatar Antti Lahtela

    Kaikki yllämainitut “ongelmat” tulee ratkaistua kun kentällä on paljon joukkoja molemmilla puolilla. Näin suurin osa armeijasta kuitenkin etenee suunnitelman mukaisesti jo pelkästään todennäköisyyksien valossa. Lisäksi jos muutama pataljoona “breikkaa” hävityn lähitaistelun vuoksi, pitäisi takana olla pari prikaatia lisää odottamassa reservissä.

    Ei lähdetä vääntämään taas mitään 28mm vs. 15mm kädenvääntöä (kun peliä voi pelata molemmissa skaaloissa hyvin), mutta Black Powder on suunniteltu pelattavaksi isoilla määrillä figuja. Tämä näkyy komentosäännöissä selkeimmin. 1-2 prikaatia pöydällä ei näillä säännöillä ole oikeastaan yhtään mitään.

    Lisäksi kannattaa muistaa tuossa skirmish-metsä sääntöjen viilauksessa se, että skirmish- ja cover-bonukset eivät ole cumulatiivisiä (katso sivu 47 sääntökirjasta, ‘to hit modifiers’). Eli skirmish-joukkoihin ei osu 6+ heitolla metsässä vaan normaalilla 5+ osumisella. Cover bonus on siis se ‘not clear’.

    • Jep, jep. Kaksi divisioona per puoi olis sellanen hyvä lähtökohta peleille, niin sillon olisi varaa muutama pataljoonan mennä menojaan. Ja niinhän iissä tuon ajan taisteluissa olikin, tai oikeasti enemmän. Mutta jokaiseen peliin kannattaa sopia pelaajien kesken miten sääntöjä puukotetaan, niin että sopii pelattuun taisteluun ja sen kokoon.

    • avatar Marko

      Tuon “not clearin” jättäisin just skirmish-muodossa metsässä vaeltavalta normiyksiköltä pois.

  • avatar Sami K.

    Mutford House Ruleista muutamia ehdotuksia (HC & BP)
    Levy / Shaken Troops:
    +1 Levy/Shaken ordered to advance towards visible enemy, or to a less safe position
    -1 Levy / Shaken troops given an order which results in a move to a position of greater safety
    What is considered to represent a place of greater safety may require an umpire ruling.

    Blunders
    1. Units with an elite status have the option to re-roll a blunder. If an elite unit is part of a group, the re-roll is only allowed for the elite unit.
    Rationale: We had a series of games where elite units such as a 1st cohort, or Macedonian companions ran away whereas lesser units in the vicinity carried out their orders. We felt that elite units needed a second chance.
    2. The C-in-C cannot re-roll a blunder.
    Rationale: The rules allow this but we feel a blunder is exactly that and makes the game more interesting.

    Broken Brigades/Divisions.
    When a brigade/division is broken (at the end of a player’s command phase), the commander has a leadership rating penalty of -2 thereafter unless the units are ordered to retire or leave the table. Units can also be rallied, though a successful rally does not alter the status of the division which remains broken. If a unit of a broken division is ordered into combat and needs to take a break test, the result is modified by -2. Troops can use initiative to retire, but not to engage with the enemy. To engage the enemy requires an explicit order. In the event of a failed order, all units in the command which have not received an order can make a free move to retire off the table (standard HC). Artillery are abandoned and removed from the table as soon as a division is broken.

    Movement in woodland
    We recognise two types of woodland: open (or managed) and dense (unmanaged).
    Open (managed) Woodland
    Units in close order can make a half move without penalty. Any distance more than this results in automatic disorder.
    Units in open order (including skirmishers) can move through all woodland at half speed without penalty. If the unit moves at more than half speed, it is automatically disordered.
    Dense woodland
    Close order movement is not possible at all
    Units in open order can make a half move without penalty. Any distance more than this results in automatic disorder.
    A unit which is more than 3 inches from the edge needs to test for ‘wandering’.
    1 = move at 45 degrees to left 2 = move at 45 degrees to right 3+ = no change of direction

    Siinäpä pureskeltavaa. Hyviä ideoita minun mielestäni ovat juuri noiden Levyjen ja Eliteiden pieni lisäerottelu (ainakin HC:ssä Levy jää kovin vähämerkitykselliseksi, toki BP:ssä on enemmän väliä). Tuosta metsäjutusta on keskusteltu paljon aiemmin, tuossa olisi yksi ratkaisu: line / closed order ei mene open orderiin, vaan vääntää keveämmissä metsissä omassa muodostelmassaan hitaasti, kun taas dense woods mahdollistaa jo aiemman pelaamamme tiiviit metsät, joista ei linja läpi mene taistelun aikana.

  • avatar Samuli

    Waterloo pelin jälkeen ainakin seuraavia sääntöjä mietittiin ja ehdoteltiin puolin ja toisin.

    Disordered Cavalry voi vetäytyä yhden liikkeen suoraan pois vihollisesta.

    66% Range käyttöön kaikessa (Movement, Shooting, Command etc.)

    Supporting Unitit saavat Break testissä Staminansa verran bonusta. (3 Staminan joukko, joka ei ole ottanut osumaa saa +3, eli minimi break test tulos 5 ennen tappiota. Yksiköt ei siis maagisesti räjähdä ja ei jätetä turhaan tukematta heikossa jamassa olevaa kaveria)

    Hyökätessä viimeinen liike ei saa mennä oman yksikön läpi. Liikkeen ei kuitenkaan tarvitse olla täysimittainen, esim. ensimmäinen liike 6″ kaverin läpi ja toinen hyökkää viholliseen. Vaihtoehto kaksi: Disorder testi hyökätessä omien läpi ellei yksikkö ole Elite. 4+ ei Disorderia?

    Omien yksiköiden takaata voi ampua jos väli on vähintään 3″. Kohde on obscured jos väli on alle 3/4 yksikön leveydestä. (Virallinen sääntö menee, että aukon oltava 6″ ja obscured jos alle 50% yksikön frontagesta on vapaata. 28mm:ssä yksikön frontage on n. 6.2″ niin ei oikein toimi)

    Samin ehdottama metsäsääntö ja siihen lisättynä se ettei Line saa suojaa ampumiselta metsässä.

    • avatar Samuli

      Asia mikä herätti paljon keskustelua pelissä oli se että chargeissa pitää hyökätä siihen frontageen mikä näkyy liikkeen alussa. Useammalla liikkellähän tämä meinaisi lähinnä viimeistä liikettä, mutta ilmeisesti ainakin sääntöjen kirjoittajat ovat korjanneet että eivät ole tarkoittaneet että tilanteen voisi pelata näin. Voi olla aika powerplay ratkaisu ajoittain ajella eka vihollisen ohi ja sen jälkeen palata selustaan, mutta toisaalta jossain tilanteissa tämän salliminen olisi järkevää ja ihan perusteltuakin.

      Esim. kukkulalla tykistöä jonka ratsuväki näkee vuoron alussa. Käsky edetä maaston suojassa sivustaan ja hyökätä sieltä sen sijaan että rynnii avoimelta suoraan päin tykkejä. Vaihtoehtoisesti esim. jalkaväki taistelemassa ja takaviistossa ratsuväkiyksikkö. Järkevä käskyhän olisi käskeä ratsuväki tukemaan jalkaväkeä hyökkäämällä heidän muotonsa toiselta puolelta viholliseen sen sijaan että rynnii omien yli. Kolmantena esimerkkinä vaikkapa käsky hyökätä kukkulan yli ja pyrkiä taisteluun kohtaamansa vihollisen kanssa.

      Kaikki tilanteita missä touhu olisi kaikinpuolin historiallisesti validia ja järkevää, mutta ehkä tietyllä tavalla vähän gamistista. Kaipa tähän pitäisi joku Umpiren suuri sana aina ottaa tai sopia pelissä vastustajan mikä kuullostaa järkevältä liikkeeltä ja konsensuksella rajata hölmöilyt pois. Hyvä olisi poistaa kaikki kirmataan vihollisen ohi ja vedetään U-käännös selkään ratkaisut, mutta hitusen tyhmää jos jotkut taktiset kuviot estetään samalla.

      • Ei niitä estetä, niitä ei vain pysty viemään läpi yhdessä vuorossa.

        Mikä on minusta ihan järkevää, jos esim. vihollisella on asianmukainen reservilinja se ehtii reagoimaan kummiin koukkauksiin.

        Yleisellä tasolla komentojen tulkkaaminen uusiksi komentoheiton tuloksen perusteella ei minusta ole sääntöjen hengen mukaista. Jos joukot lähetetään koukkaamaan, niin sitten ne koukkaa vaikka tulos olisi vain yksi siirto. Samoin suora hyökkäys on suora hyökkäys vaikka tulos olisi “liikaa” siirtoja.

        • Juuri komentojen antaminen ja niiden onnistuminen tai epäonnistuminen on tämän pelin “juttu”, siksi niihin kannattaa panostaa! komennot tulisi antaa niin, että kerrotaan selvästi mihin joukko pyrkii ja mihin formaatioon ja sen jälkeen katsotaan onnistuiko? Jos jää kesken niin, siiten jää, niin kävi usein!

          Lisäksi en pidä erilaisista lisäyksistä, joilla koetetaan vähentää komentojen epäonnistumista, koska silloin otetaan peliin kuuluva tärkeä muuttuja pois. Ja se on itse asiassa ihan hauskaa, kun tulee sekaannusta ;-)

      • avatar Teemu

        Mä kyllä linjaisin (kuten säännötkin) yhdellä liikkeellä tuon koukkaushyökkäyksen pois. Ratsuväki on niin nopeaa, että kyllä pääsevät kylkiin, kun manoveeraavat ajoissa oikein. Varsinkin jos “with me” on käytössä, niin toi ois aivan kestämätöntä. Nytkin Waterloo-pelissä ratsuväki tuli laudan toiselta puolelta vastustajan linjaan tykkeihin kiinni. No tosta With me:stä onkin keskustelu käytössä. Tosiaan rajoittaisin sitäkin. Ei oo kovin järkevä näillä liikkeillä.

      • Olen edelleen sitä mieltä, että hyökkäyskäsky on yksinkertainen käsky, jolla hyökätään johonkin, joka nähdään tai jotenkin selkeästi tiedetään. Hyökkäys on yksi liike, joka onnistuu tai ei, ja osuu siihen frontageen josta on alkanut, koska se pitää tehdä suorinta mahdollista reittiä. Jos haluaa koukata, niin silloin koukkausliike on taktinen hyökkäyksen valmistelu, joka tehdään ensin, ja seuraavalla vuorolla sitten soitetaan rynnäkkökäsky. Näin ajattelen tämän, joten “kurvausrynnäköt” eivät oikein tunnu hyviltä.

  • avatar kalle

    Kirjottelin tonne joitain house ruleja 28mm BP:stä. Samilla oli joitain juttuja tuolla, esim prikaatin breikkaus, jonka ajattelin lisäillä, mutta kun se on oli niin pitkä, en vielä jaksanut säätää… Ottakaa kantaa, jos tuonne meni jotain ei-kaikkien-mielestä-OK -juttua.

    • avatar Teemu

      Ihan hyvä lähtökohta. Tosin laajennetaan tuo 60% matkat koskemaan myös ampumista. Noilla vois silloin marraskuussa testata ja arvioida sen jälkeen toimivuutta (plan-do-check-act).

      Tohon follow me -sääntöön vois ottaa sen pehmennyksen, että jos on jo antanut muulle prikaatille komennon, niin sen jälkeen komentaja voi tehdä follow me:n. CiC eiu koskaan vois tehdä sitä. Ei ois uskottavaa.

      • avatar kalle

        Tää on konsultti-BS vapaa zone, joten se on vaan : ACT, ACT, Whine-at-the-forums, ACT, ACT -malli, millä mennään… Lisäsin ammunnan paikalleen.

        • avatar Teemu

          Noi toihan on ihan sama prosessi ;-)

          Pointti oli vaan, että kokeillaan ja mietitään toimiko muutokset = oliko pelikokemus parempi. Ja näinhän me tehdään joka tapauksessa. Eli näiden ei tartte olla, eikä tietenkään ookkaan kiveen hakattuja.

        • avatar Teemu

          Eli preussilaiset lehmäjoukot (lue Landwehr) lisätty house rulena? Vrt. “Ammunta lisätty paikalleen”. Ehhehheheheh

      • avatar Samuli

        Eiks DMAIC sopis näihin nopan viskomisiin ja mittailuihin paremmin :)

        Tohon Follow Me vois olla järkevä myös että liikkeen pitää päättyä tietyn mitan sisään omista kuten vissiin siellä Waterloon threadissä ehdoteltiin. Komentaja kävisi kannustamassa ne takana haavojaan nuoleen lehmäjoukot tai muut pauketta säikähtäneet aloittelijat takaisin ruotuun :)

  • avatar Sami K.

    Moving squares (p.74 Black Powder)
    We play that a square cannot move or change formation if an enemy cavalry unit is within 12” and is able to charge the square. We found pinning squares by cavalry too prohibitive and decided to exclude cavalry that is unable to contact the square because of intervening friendly (or enemy) troops, not having room to charge home, or because they would start a charge facing the wrong direction and thus be unable to charge home – cavalry commanders thus need to be more proactive in their deployment to pin enemy squares!

    Ehdotus vaan.

    • No noinhan mekin se on pelattu, tai niin ainakin ajattelen asian. Ratsuväen pitää aidosti uhata, kuten tuossa on kuvattu, muuten kokenut jalkaväki ei siitä piittaa ;-). Ratsuväki on kuitenkin niin nopsaa, että ehtii manöveeraamaan ja saattaa yllättää.

    • avatar Antti Lahtela

      Jalkaväen komentaja keskellä neliötä ei pystynyt näkemään mitä sen lähellä laukkaava ratsuväki oli tekemässä. Näin ollen jos siellä edes muutama poni vilahti, niin miehet useimmiten pysyivät neliössä turvallisuutensa vuoksi.

      Tässä päästään taas siihen, että pitää olla reservissä omaa ratsuväkeä ajamassa pois vihollisen ratsut jalkaväen kimpusta. Lisäksi ratsuväkeä pitäisi olla suhteessa jalkaväkeen sen verran vähän, että suuressa mittakaavassa ei se pääse liikaa vaikuttamaan vaikka muutama pataljoona neliöön jumittuisikin.

      • Nii, siis tämä taisi olla nyt vain keskustelua keskustelun vuoksi, asia ja sääntö lie selvä ;-). Niin se menee, ratsuväki taistelee ratsuväkeä vastaan.

        Mitä enemmän joukkoja, sitä parempi pelikokemus :-D

  • avatar Sami K.

    28mm Waterloosta jäi korpeamaan, kun ratsuväki ei voinut interceptata heidän editseen rynnistävää vihollisratsuväkeä. Löysin tällaisen säännön:

    Intercept

    The intercept-test is taken voluntarily by cavalry units if they themselves are not being charged but wish to intercept an enemy charge made against friends within 18”. To intercept, the cavalry unit must be steady and have a clear line of sight and unimpeded path to the charging enemy unit (they may not interpenetrate close-order friendly troops).

    Cavalry successfully passing the test may turn to face before making the intercept move provided they have room to do so.

    Any intercepts made by cavalry units successfully passing the test take place with both opposing units moved to a point equidistant from their starting positions (attackers who have made more than one move have their starting position measured from one move away from the intercepting cavalry).

    The intercepted enemy unit is considered to have no time to respond and the resulting close-combat is carried out in the phasing player’s close-combat phase as normal.

    If the chargers make contact with the original target unit of the charge before being intercepted then the resulting close-combat will involve the chargers, the target unit and the intercepting cavalry.

    Any disordering terrain must be taken into account when calculating the range to the enemy unit so in some circumstances terrain may stop the intercepting cavalry before they reach the target.

    The test is exactly the same as a command roll. Roll 2xD6; if the score, plus or minus any command modifiers, is equal to or less than the brigade commanders staff rating then the test is passed, otherwise it is a fail.

    If the intercepted enemy unit is charging cavalry then they will also be classed as charging in the ensuing close-combat. Intercepted charging infantry are classed as stationary and disordered. Opposing cavalry that make a successful intercept cannot be ordered to move again in their own player-turn directly after this. It is considered they have already used up their move allowance for that turn.

    Cavalry units that fail a voluntary intercept-test are not penalised and may be commanded during their side’s command phase as normal.

  • avatar Sami K.

    Lisäksi hyvä selvennys BUA:ista (Built up areas):
    Built up Area Classifications

    This is adapted from a suggestion by Alan Charlesworth on the BP Yahoo forum.

    Light Protection. Buildings of largely wooden construction. Wattle & daub with timber frames. North American farms and outbuildings. Light or hastily dug earth-works.
    +1 ‘morale save’. Combat Result Modifier = +1

    Medium Protection. Buildings of largely brick construction but without substantial surrounding walls. European farms villages and small towns. More Substantial earth-works such as redoubts.
    +2 ‘morale save’. Combat Result Modifier = +1

    Superior Protection. Brick and/or stone buildings with substantial brick or stone surrounding walls. Farms or chateaus such as Hougoumont and La Haye Saint.
    +2 ‘Morale Save’. CRM = 2

    Extensive Protection. Stone fortifications, city-walls, castles and earth + stone emplacements.
    +2 ‘Morale Save’. CRM = 3

    Troops occupying any type of BUA block are ‘not clear’ targets for shooting hits. If a unit inside a BUA loses a round of close-combat then it also loses the +1 or +2 morale save bonus on subsequent rounds of the same combat (BP. P66).

  • avatar Teemu

    Marathon-artikkelista napattu keskustelu teemasta “voiko kaksi (tai enemmän) yksikköä chargeta yhtä hail caesarissa / blackpowderissa?”:

    Sami:

    Huomioikaapas muuten sellainen seikka Hail Caesarin skenaariosuunnittelussa, että ainakin minun mielestäni yksikkökoko on suurin yksikkölaadun määre.

    Samaan frontageenhan mahtuu nimittäin 4 pientä ja 1 iso yksikkö – 20 hyökkäystä ja 16 staminaa vs. 9 hyökkäystä ja 8 staminaa, jos heavy infantrystä puhutaan. Kannattaa ottaa huomioon, jos pitäydymme normaaleissa kokoeroissa.

    Toinen vaihtoehto on tehdä niinkuin minä aion tehdä Gettysburgissa, eli ottaa large vain esim. 4:3 suurempi ja small 2/3 pienempi.

    Maxxon:
    En ole koskaan tajunnut, miksi kukaan haluaisi ottaa large unitteja — ne ovat enemmänkin rangaistus armeijan huonosta organisaatiotasosta tjsp.

    Peli on selvästi rakennettu sen varaan, että 90% yksiköistä on normaalikokoisia. Pienten yksiköiden spämmääminen rikkoo pelin.

    Yksi vaihtoehto olisi tietysti tylysti todeta, että yksikkö taistelee aina yhtä yksikköä vastaan etulinjassa ja unohtaa kaikki “kuka mahtuu mihin koloon lyömään” -pelleilyt. Joku on päätaistelija, loput tukee ja sillä sipuli.

    Teemu:
    Tää on mun mielestä relevantti keskustelu, koskien kaikkia tän sääntömallin pelejä (joista pelaamme nyt HC:ta ja BP:a). Osa porukasta on pelannut BP:ia tuolla one on one -periaatteella ja osa ei.

    HC:ssä pitää ainakin elefantin mahtua mukaan samaan rähinään.

    Vastaavasti mun mielestä BP:ssa ranskalaisten hyökkäyskolonnien vahvuus on se, että niitä kaksi siihen brittien rivissä seisovaan teloituskomppaniaan. Jos ei mahdu, niin se on iso etu “stand and shoot” -taktiikalle.

    Tosi harvassa listassa on edes optiona “Field as a large unit”, joten HC:ssä aika marginaalinen ongelma?

    Toinen kyssäri on se, että jos meidän normiyksikön leveys on 12cm, niin tarviiko ison olla 24 cm vai riittäiskö pienempi frontage ja enemmänkin rivi tai kaksi äijiä lisää syvyyteen. Tämä voisi tuoda seuraavat edut:
    * Isoja voisi liikutella
    * Isoa vastaan ei mahtuisi kahta normi-yksikköä (elefantti ja pieni mahtuisivat normin kanssa)
    * Näin ollen isosta voisi olla jopa jotain iloa.

    Kopioin tämän myös tuonne historiallisten pelien house rule -stringiin, jotta on “oikeassa paikassa”, jatketaan tätä keskustelua siellä!

  • avatar kalle

    Lisäsin tänne sekä HC:n että BP:n yksi yhtä vastaan säännön, sekä jäsensin vähän uusiksi.

  • avatar Sami K.

    Black Powder: Attack Column : +1 to command the unit (as normal), and the unit gains the Elite USR (or improves existing elite to 3+), instead of improving the morale save. At the start of any round of close combat, the unit immediately forms into a battle line. If unable to do so, the unit is disordered and fights with half its attacks.

    Perustelu: http://www.napoleon-series.org/military/organization/maida/c_maida.html

    • avatar Teemu

      Palaisko se sitten matsin jälkeen takaisin attack columniin automaattisesti? Toi +1 morale save on kyllä hyvä, koska ampuminen on niin kovin tehokasta… toisaalta se, että vois toipua disorderista ennen komentoja ois kyllä tosi hyvä..

      Olikos meillä jo house rulet sille, että esim. disordered ratsuväki saa aina perääntyä poispäin vihollisesta yhden liikkeen? Se on aika urpoa, että ne jää siihen telotettavaksi…

      • Tuosta juteltiin kun viimeeksi Antin kanssa pelattiin, se nyt vain on se riski, joka on otettava, jos lähtee ratsuväellö yksin huseeraamaan. Such are fortunes of war!

      • avatar Sami K.

        Ei palaa. Pitää komentaa siihen takaisin. Mutta tämähän on realistista. Kolonnahan kerää enemmän tappioita, mutta pitää koheesion hyvin etenkin kokemattomammilla ja vähemmän yhtenäisillä / kansainvälisillä pataljoonilla, mutta vaikutus paljon pienempi yhdessä taistelleihin veteraaneihin – siksi elite on paras ja sopivin. Ja pelissä pitää kolonnan liikkeellä.

        Tuo disorder-yksiköiden initiative-perääntyminen on Pike & Shottessa, minä sitä ainakin käytän ja kannatan. Ei ole mielestäni mikään periodijuttu vaan perusmekaniikka.

        • avatar Antti Lahtela

          En itse näe tarvetta säätää enempää hyökkäyskolonnan sääntöjä, ne Albion-lisäosien muutokset ovat mielestäni riittäviä. Toki pelinjohtajat voivat tarvittaessa käyttää miten haluavat, mutta en näihin “House rule”-kirjauksiin laittaisi mitään mikä ei ole yleisesti pelaajien suosimaa.

          Napoleonin sodissa yleensä taistelut ratkaistiin tulivoimalla, joka oli saatu mänöövereillä oikeaan paikkaan. Joten ihan hyvä että ampuminen onkin tehokkaampaa kuin lähitaistelu. Meidän kerhon Ranskan edustajat ovat selkeästi mieltyneet käyttämään lähitaistelua, mutta useimmiten ranskalaisetkin siirtyivät linjamuodostelmaan ammuskelemaan vihollisen kanssa sen sijaan että ryntäävät kolonnassa eteenpäin.

          En myöskään allekirjoita tuota Disorder-ongelmaa, kun miellän sen osaksi pelin ja jopa aikakauden luonnetta. Jos tätä halutaan enemmistön päätöksellä käyttää, ei minulla ole sitä mitään vastaan.

          • Jätän nyt nuo gung-ho jutut kommentoimatta kokonaan. Peli toimii näin ihan hyvin, jokainenhan saa pelata kuten haluaa.

            Disorder on disorder, ja silloin ei tehdä mitään, kun on epäselvyys tilanteesta, ollaan vain. Jos vetäytyminen sallitaan niin sallitaanko sitten kenties muuta, jos siltä tuntuu?

            No se siitä.

            • avatar Sami K.

              Sen oli tarkoitus olla kehu, ehkä parempikin sana tosin tuolle olisi.”Committed to the attack”, tiedät, mitä tarkoitan. Ja siten saa usein tuloksia aikaan tilanteissa, joissa varovaisemmat eivät saisi, kun vaaraa uhmaten hyökätään. Varovaisuudella taas voi säästää joukkoja ja joskus pelastaa tilanteen, muttei se ole niin kunnioitettavaa kuin rivakka ja päättävinen hyökkäysasenne.

              Tuo salliminen on umpiren homma, toki jos umpirea tai yksimielisyyttä ei ole, mennään kirjan mukaan. Mutta umpiroiduissa peleissä umpire päättää säännöt sääntökirja tukenaan, aivan kuin roolipeleissä, sääntökirja ei ole “jumalan sana” ja Rick itse toteaa, että näin peliä on tarkoituskin pelata.

  • avatar Sami K.

    Niin, tuonne ylöshän ei varmaan laiteta muuta kuin Noppakerhon yleisesti hyväksytyt säädöt, mutta tämä on silti oikea paikka keskutella ja ehdottaa niitä.

    Ranskan syy lähitaistelun suvereeniin käyttöön ei johdu muusta kuin siitä, että hyökkäyskolonnasäännöt ovat mitä ovat. Juu, ehkä Juha on niin gung-ho, että hyökkäisi suoraan kimppuun, vaikkei se olisikaan “kustannustehokkain” tapa saada Ranskalla asiat suoritettua, mutta kyllä mielestäni säännöt määrittelevät, miten peliä pelataan suurimmalle osalle pelaajista. Siksi mielestäni epähistoriallinen Ranskan hyökkäyskolonnasääntö vaikuttaa koko systeemiin. Muut kuin Napo-periodit poislukien.

    No mutta, jos saan jotain 1 on 1-pelejä joskus BP:ssä pelattua, testataan näitä ainakin Teemun ja Mikan kanssa. Ja toki myös jos teen Gettysburgin kaltaisia skenuja lisää, katsotaan, miten se onnistuu.

  • avatar Antti Lahtela

    Pelaan itse niiden ihmisten kanssa joiden kanssa on kiva pelata ja yleensäkin niitä pelejä joista pidän. Eli ei ollut tarkoitus kenenkään pelaamistapaa arvostella :)

    Tarkoitus oli ottaa kantaa yleisesti aiheeseen hyökkäskolonna, kun siitä keskustelu lähti. Ja Teemu mainitsi siis ampumisen liiasta tehokkuudesta, niin tein huomion että pääosin meidän peleissä ranskikset tulee päälle ja kovaa :) Ja tämä ei siis ole huono juttu, kenties parempi kuin pelkkä ampumiskilpailu linjojen kesken. Vaihtoehtoisia taktiikoita toki kannattaa käyttää vaihtelun vuoksi etenkin jos kokee hyökkäyskolonnan säännöt ongelmalliseksi :)

    • avatar Sami K.

      Ei mitään ongelmaa, Antti, tämä on vain herrasmiesmäistä keskustelua aiheesta ja historiasta, eikös se ole yksi osa tätä harrastusta? Ok, sääntöjen kautta, mutta historiaan pohjautuen :)

      Ja kuten aiemmin, niillä säännöillä mennään, miten pelinjärjestäjä on asiat miettinyt, joten jos mennään perussäännöillä muissa kuin minun pelissäni, ei sekään ole ongelma.

    • Näinhän se kannattaa tehdä, pelata sellaisten kanssa joiden kanssa jakaa näkemyksen pelistä ja pelaamisesta. Tein saman johtopäätöksen, tuossa reilu kuukausi sitten, ja sillä mennään jatkossa entistä vahvemmin.

  • Mites 15mm BP:ssä olette beissanneet skirmishaajat ja tykistön? Nyt työn alle alkaa ilmestyä noi mun preussilaisten loput ja varmaan voisin ennen beissausta yrittää toteuttaa samanlaista standardia kuin muutkin.

    30x30mm laatalle oli nyt ideana pistää pari skirmaajaa ja 30x45mm laatalle aina tykki. Korjataan jos heittää liian pahasti muista.

    • Niin ja kuinka monta laattaa on nyt ratsuväkiyksikkö? 3kpl 2 ratsun laattaa vai 6kpl? Vai jotain ihan muuta?

    • 30 frontage taitaa olla normi, mulla vähän hiettelee, mm. 12″ on leveemmällä, mutta 30mm on OK. Baen pituus on ihan sama, kunhan tykki kivasti mahtuu, mulla taitaa olla tuoreimmat basetettu 30x30mm.

      • Allright pistetään sitten loputkin nippuun. Jos sitä sais sit täs syyskuun loppuun mennessä nuo maaleihin. 4 pataljoonaa landwehriä ja linjaa kumpaakin, 4 yksikköä Jägereitä, 3 Rakuunaeskadroonaa ja vissiin 8 tykkiä. Pitää varmaan noiden jälkeen täydentää jonkun vähän laadukkaamman valmistajan tarjonnalla tuota valikoimaa.

  • avatar Teemu

    Nonniin. Ostin sitten starter 15mm. Ancienttiin, Makedonia ja Gallia (keltit). Oli Sotussa myynnissä. Tohon 15mm. HC-skaalaan ei ole sovittu basetusta. Oisko sama logiikka kuin 28mm eli 6 ukkoa rivissä, 2 syvyydellä? Baseina käyttäisin noita samoja kuin BP 15mm.eli 30mmX30mm. Käytännössä yksi perusykskkö olisi siis 2 laattaa. Mutojahan ei ole kuin linja ja kolumni. Warbabdeissa ja phalanxeissa sitten enemmän syvyyttä.

  • avatar Teemu

    Skirmsreita laittaisin sitten 2 modelia 30mm X 15mm laatalle.

  • avatar kalle

    Musta toi on ihan OK, eli jos toi basetustieheys toimii BP:ssä, niin miksei HC 15mm:ssä. Vilkase Teemu miltä toi näyttää niiden kerhon gallien ja makedonialaisten kanssa, niitähän on jo aika läjät. Yksikkökokoa varmaan kannattaa nostaa jos vaan ukkoja piisaa, nehän on vedetty 28 milliin tosi pieniksi, että riittäisi figut ja tila. 15mm voi ihan hyvin olla enemmän ukkoja per yksikkö, näyttää paremmalta.

    • avatar Teemu

      Joo, enemmän nappeja on hyvä. Mutta jos menee tolla basetuksella. Yksiköistä saa sitten isompia kun vaan laittaa laattoja enemmän.

  • avatar Teemu

    Näyttäis siltä, että “maailmalla” HC15mm pelataan pitkälti DBM-basetuksella:

    “The DBx 40mm norm translates OK.

    All you need is a way of defining Large/Standard/Small/Tiny units.

    For infantry I’m using 8/6/4/2 and for cavalry 4/3/2/1

    For distance I tend to read inches as centimetres.”

    Pitääpä huomenna katsoa ne kertsillä olevat nappulat. 40mm. ois siitä hyvä, ettei tarvitsis tilata custom-baseja.

You must be logged in to post a comment.