Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Fantasia- ja Scifi-pelit

Syksyn 2013 Warhammer Fantasy Kampanja

komeetta

Kampanjan tausta ja tavoitteet

Vanhan Maailman laitamille on pudonnut Tulinen Pallo taivaalta. Muinaisten legendojen mukaan pallon sisältä löytyy Suurten Muinaisten salattu tieto, joka voi auttaa valloittamaan koko vanhan maailman, ja ehkä tavoittamaan tähdetkin jonain päivänä.

Ennustus on eri muodoissaan kaikkien Vanhan Maailman rotujen tiedossa, ja siksi tämän Tulisen Pallon iskeytymistä maahan on seurattu jo kuukausien ajan. Saadakseen aarteen haltuunsa Vanhan Maailman mahtavimmat kansat ovat liittoutuneet ryhmittymiksi, jotka yhdessä tavoittelevat aarretta. Liittoumat eivät välttämättä tule kestämään, kunhan aarre on hallussa, mutta se on toinen tarina se.

Valtavat armeijakunnat ovat siirtymässä kohti Tulisen pallon laskeutumispaikkaa. Vielä ei ole mahdollista siirtyä tutkimaan aluetta, liekit palavat vielä liian kuumina.

Mutta alue hohkaa villiä ja hallitsematonta magiaa ympäristöönsä. Ympäristöstä voi löytyä muutakin arvokasta, joka ehkä auttaa lopullisen tavoitteen saavuttamisessa.

Ja joka tapauksessa on syytä näyttää liittolaisille kaapin paikka kurittamalla hieman lähistölle saapuneiden vihollisjoukkojen etuvartioita…

Pelien raportointi :

www.nopat.fi/2013/turnaukset-ja-tulokset/warhammer-fantasy-kampanjan-pelirapsat/

FINAALIT

Ensimmäinen Finaalipeli 13.10 sunnuntaina.

Mikäli se päivä ei joillekin sovi, ehdotan toista finaalia johonkin näistä päivistä : lauantai 19.10, lauantai 26.10 ja sunnuntai 27.10.

Finaalipeli : Pelataan 9000 pinnaa + bonukset per puoli. Liiton pitää koostua kolmesta max 3000 pinnan armeijasta.

Armeijakompit : Ei grand armya, ei spesial charactereita.

Deployment :

  • Pelipöydän koko on ~48” * 180”. Eli leveys 2.5 kertaa normaali, luultavasti. Katotaan kun pistetään lauantaina kenttä kuntoon. Ajattelin että mieluummin aika tiukka kenttä, kuin liian harva, tulee eeppisempää pöhinää…
  • Valmistellaan ukkelit liikutusalustoille.
  • Kumpikin armeija merkkaa deployment aikansa lapulle. Tämä on se aika mitä deploymenttiin on maksimissaan käytettävissä. 1 – 30 minuuttia on luvattavissa. Vähemmän aikaa luvannut valitsee puolen ja saa aloituksen. Vastustaja saa yrittää kaapata aloituksen 6:lla. Ei mitään rerolleja tähän heittoon millään konstilla.
  • Ennen deploymentin aloitusta liitto saa neuvotella strategiastaan 3 minuuttia, jolloin ei kosketa figuihin.
  • Kun aika alkaa, laitetaan yksiköt ja sankarit paikalleen yhtäaikaisesti koko liiton osalta. Ne yksiköt tai sankarit joita ei ehdi laittaa, tulevat ykköskierroksella reservistä laudalle sen pelaajan deployment alueelta mihin ne kuuluvat, ks alla. Kun aika loppuu, mitään formaatiota ei enää muuteta, ja pöydälä mahdollisesti osittain olevasta yksiköstä poissa olevat figut jäävät pois pelistä. Jos yksikkö on laittomalla paikalle ( yli 1” poissa omalta depoalueelta) yksikkö menee reserviin.
  • Armeijat eivät saa olla limittäin. Jokaisen liittouman armeijan on siis oltava yksin yhdellä pöydänkaistaleella. Kaistaleen leveys ja sijainti deployment zonella voi olla mikä tahansa, eikä sitä tarvitse erikseen päättää. Esimerkki: Kääpiöarmeija saa mennä vaikka 10” alueelle kentän reunaan, kun WoC levittäytyy 100” alueelle kentän keskelle.
  • Poikkeus limittäysyyteen: Jokaisella pelaajalla saa olla yksi yksikkö (ja sen mahdolliset detachmentit tai weapon teamit), joka rikkoo sääntöä. Ei tarvitse erikseen julistaa, mikä yksikkö näin tekee. Tähän yksikköön saa liittyä max. 1 hahmo. Yksinäinen hahmo voi myös olla itsekseen se yksikkö, mutta silloin häneen ei saa liityä enää toisia hahmoja. Scoutteja ei koske limittäisyysvaatimus, eikä niitä lasketa poikkeusyksiköksikään

Eka vuoro :

  • Kentällä on hälvenevä sumu. Kaikki sotakoneet testaavat 4+:lla saavatko ampua. Kaikki BS ammunta yli 15”:aan on -1 osumiseen. Kaikki taiat jotka kohdistuvat yli 15”:aan saavat -1 nopan heittoon. Yli 6” liikkuvien artsujen ja lentämisen maksiminopeus on ekalla kierroksella kahta pienempi.

Muuta :

  • Ei piitata sääntiksen liittoumasäännöistä.
  • Max 2 dispel scrollia ja sen kaltaista esinettä per liitto.
  • Yksikkökoossa armeijakohtaiset ETC -rajoitukset
  • Poweria saa magiavaiheessa koko liittouma 3D6. Dispelliä tulee suurin ja pienin noppa. Magiavaiheessa saa käyttää maksimissaan 18 noppaa, ja ETC kompin max. +2 extra pd/dd raja tarkastetaan armeija kerrallaan.
  • Kuka tahansa saa käyttää kenen tahansa saman liittouman Hold Your Ground ja Inspiring Presence sääntöjä -1 ld:llä. Jos siis ld 8 yksikkö re-rollaa epäonnistuneen ld-testin käyttäen kaverin BSB:tä, re-roll käyttää arvoa ld 7. Sama yksikkö voi myös saada ld 9:n liittolaisen kenraalilta, jos tällä on normaalisti 10. Molemmat miinukset lasketaan, jos käyttää sekä kaverin kenua että bsb re-rollia.
  • Liittouman yksiköt ovat taikojen ja muiden vastaavien kannalta friendly toisilleen, mutta niihin ei voi littyä kuin oman armeijakirjan hahmot. KUITENKIN : Kaikki alueella friendly unitteihin vaikuttavat taiat purevat vain yhden armeijan asioihin.
  • Reign of Chaos-taulukon tulos katsotaan arpomalla yksi magianopista pois. Taulukon tulokset 5, 6, 8 ja 9 vaikuttavat vastustajista vain yhteen. DoC-pelaaja päättää taulukon tuloksen heitettyään, kehen. Ei voi valita kahdesti samaa pelaajaa, ennen kuin muut on valittu kerran.
  • Kaikki mahdolliset efektit, jotka vaikuttavat kaikkiin omiin tai vihollisen yksiköihin, myös area afektit, vaikuttavat vain yhteen armeijaan.
  • Buffivaunut tms vaikuttavat vain omaan, tai yhteen vastustajan armeijaan.
  • Vain yksi crown of command per puoli, mitään scrollia ei saa tuplata
  • EI GRAND ARMYA

Mistä taistellaan :

  • Laitetaan keskiviivalle Viisi objektia, siis Meteoriitin sirpaletta. Yksi keskelle, Loput tasavälein viivalle. Pelin voittaa se, joka kuuden kierroksen jälkeen hallitseen useampia objekteja. Hallinta menee niin, että yksikkö jolla on enemmän woundeja 3” sisällä objektin keskikohdasta hallitsee sitä.

23.9. Viimeinen kierros pyörähtää vapamuotoisesti käyntiin !

Panokset ovat tällä kertaa kovemmat kuin ehkä ikinä milloinkaan.
Panokset on ladottu pöydälle, sotatanssit on tanssittu, herjat heitetty, ja on aika syöksyä katsomaan mitä maagisia artefakteja meteoriitin laskeutumispaikalta löytyy.
Neljännen kierroksen jälkeen eniten voittoja kerännyt liittouma pääsee haastamaan. Pelataan tietty hyvä/paha -akselilla, eli Grumpyt siis valitsevat vastuksensa epäkuolleista tai kaaoksesta yms.
Ja koska varsinainen sota alkaa vasta nyt, tämän kierroksen voitot lasketaan eniten voittoja saaneen laskemiseen tuplana !
Pelin päätteeksi kukin pelaaja saa yhdestä tämän kierroksen pelistä antaa yhdelle henkiin jääneelle sankarille jonkun näistä ominaisuuksista, kertakäyttöisen :
- reroll armour saveen, jos AS on enintään 4+
- reroll wardiin, jos ward on enintään 5+
- reroll mihin tahansa LD -testiin, jos LD on enintään 8
Merkatkaa finaalipelin rosteriin !
Peliaikaa on 10.10.2013 kello 24.00 asti !
Pelata voi käydä kertsillä milloin vain kerhon aukiollessa. Ja peliksi voi tulkita pelin muitakin kuin kampanjaan osallistuvia kerholaisia vastaan.

8.9. Valon joukot vetäytyvät ! Kolmas kierros alkaa 11.9.

Aloitetaan kolmannen kierroksen pelaaminen keskiviikkona 11.9. Ilmoitelkaa vielä kakkoskierroksen tuloksia.

Ensimmäinen kierros oli Valon joukoille katastrofaalinen, ei yhtään aluevaltausta ! Muut liittoumat onnistuivat pitämään alueillaan olleet Warppikivikeskittymät hallussaan. Ja meteoriitin ympärillä on entistä isompi ei-kenenkään maa, jolla taian voimat pyörivät mielipuolisen vahvoina. Onko sinne menemistä ?

Kolmannella kierroksella Valon joukot ovat tiukan paikan edessä, voitto tai kuolema ! Valo saa pelin alussa valita itselleen yhden edun peliin alla olevasta listasta. Mikäli apua käyttää, ja häviää pelin, se lasketaan Noloksi Tappioksi, ja finaaliin tulee -100 pistettä Valon joukoille :

  • Automaattinen aloitus
  • Yhdessä magia phasessa saa säätää jompaa kumpaa taiantuulinoppaa ylös tai alas D3. Max 6:een tai min 1:een.

 

campaign-second-round

Kolmoskierroksen skenaario, pelipäivät ja mitä on pelissä ?

Pelataan kolmoskierrosta keskiviikkona 11.9. kello 16.30 alkaen kertsillä. 

Pelikoko : 1200 pinnaa, Border Patrol kompit. kaikin puolin Battle Line. Voitto : vähintään 175 pisteen erotus.

Ja mistä taistellaan :

  •  Voitto taistelusta tuo omalle liittoumalle finaaliin yhden ylimääräisen power- tai dispel nopan. Tappio antaa pelaajalle -1 ensimmäiseen dispellausyritykseen finaalissa.
  • Yhdelle taistelusta selvinneelle yksikölle saa +1 WS neloskierrokselle.
  • Pelin voittaja saa pitää +1WS:n myös finaalipelissä. Tämäkin siis oltava selvinnyt taistelusta.

10.8. Tulipallo on alkanut sykkiä pimeää Warppia !

Tulinen pallo on alkanut purkaa maagisia Warppikiviä ympäristöönsä. Warppikivellä voi olla maagisia ominaisuuksia, joita voidaan käyttää hyväksi taistelussa Tulipallon lopullisesta valtaamisesta. Kaikkien joukkojen komentajat ymmärtävät tämän asian strategisen merkityksen, ja niinpä taistelun ensimmäisessä vaiheessa pyritään valloittamaan ja pitämään hallussa alueita, joille warppikiveä on lennellyt. Suurin osa Warppimateriaalista on liian hienojakoista käytettäväksi hyväksi, mutta joukossa voi olla isompiakin määriä ainetta.

 

Ilmoittautuminen :

Ilmoita osoitteeseen nopat-campaign@hotmail.fi : Nimi, Rotu millä pelaat (ja mahdolliset muut rodut, joilla voisit pelata kakkosvaihtoehtona), ja mihin liittoon haluat. Joissain tapauksissa Uber tuomari voi kuitenkin laittaa toiseen liittoon tms. Meilissä voi myös mainita haluavansa liittouman kenraaliksi. Muuten arvon sen.

Laitan liittoumille meilin, mistä voi poimia kavereiden eemeliosoitteet.

Turnaus on jäsenille ilmainen, muille hinta on 30€ / kampanja.

Mukana ( 11 ) :

  • Kalle, High Elves, Empire, Daemons, WoC or whatever
  • Teemu : High Elves
  • Sami A : Skaven tai TK
  • Jaakko : Liskot
  • Eetu : TK
  • Juha : Emp / WoC
  • Olli : VC, tai WE/Emp/DE
  • Petteri: VC / Ska / WE
  • Pasi T Dwarfs / HE
  • Samuli WoC
  • Marko Lizkot

Alustavaa jakoa :

  • Valo : Teemu & Jaakko & Marko, HE + LM
  • Epäkuolleet : Eetu P + Olli K. :  TK + VC
  • Rotat : Sami A, Petteri & Samuli : Ska / TK / WoC
  • Grumpy : Juha, Pasi & Kalle : Emp + Bret/DW

Finaali :

Kampanja huipentuu kimppapelinä pelattavaan finaaliin 13.10 sunnuntaina. Pelataan rinnakkain kaksi megapeliä arviolta 10 000 pinnaa per puoli pelit, vähän riippuen osallistujien määrästä. Finaalin deployment tullaan tekemään samalla lailla kuin Ropeconin kimppapelin deployment.

Kakkoskierroksen skenaario, pelipäivät ja mitä on pelissä ?

Pelataan kakkoskierrosta keskiviikkona 28.8. kello 16.30 alkaen kertsillä. 

Taian pyörteet käyvät meteoriitin laskeutumispaikalla uskomattoman poikkeuksellisina !

Niinpä, tämän pelin ajan puhaltavat taian tuulet tasaisesti : Magianoppia ei heitetä tasoittavan pelaajan vuorolla ollenkaan; hän käyttää magiavaiheessa samoja nopan tuloksia kuin aloittanut pelaaja. Hän siis tietää liikevaiheessaan, millaiset tuulet seuraavaksi puhaltavat.

Lisäksi, viidennestä vuorosta alkaen kummatkin pelaajat saavat epäsuoraa tulitukea meteoriitin laskeutumisalustalle unohtuneista, puoliksi tuhoutuneista örkkien sotakoneista :

Heitetään jokaisen vuoron Aloittavan pelaajan shootingissa D6 ja nopan mukaan saa yhden laukauksen jollain örkkien sotakoneella:
3-4 = Spear Chukka
5 = Rock Lobber
6 = Doom diver

Tasoittavan vuoron pelaavalla on sama ase käytössä. Laukaus katsotaan tulevan mistä tahansa oman deployment zonen takareunalta. Mikäli pelaajalla on vielä armeijassa käyttökunnossa oleva sotakone, korvaa örkkisotakone yhden oman koneen käytön tällä vuorolla (saa siis valita käyttääkö omaa vai örkkikonetta).

Pelikoko : 1200 pinnaa, Border Patrol kompit. kaikin puolin muuten Battle Line. Voitto : vähintään 175 pisteen erotus.

Ja mistä taistellaan : Jotkut liittoumat ovat onnistuneet tunkeutumaan Warppikiviä sisältäneille alueille Suuren Meteoriitin tuntumassa ! Tämä ei ollut kuitenkaan hyvä idea, koska hehkuva Warppikivi vääristää vähämielisten ymmärryksen. On vetäydyttävä, kerättävä voimia ja odotettava että kuumuus hälvenee. Alueella ei ole kuitenkaan kuin äärimmäisen rajallisesti ruuaksi ja juomaksi kelpaavia tarvikkeita, viihdykkeeksi kelpaavia naisia tai epäkuolleita koossapitämään tarvittavaa taian pyörrettä. Elintärkeät elintarpeet eivät vaan riitä kaikille. Armeijat marssivat vatsoillaan, ja kun Meteoriitille ei ole menemistä, on paras harventaa vihollisen rivistöjä ja vahvistaa omia.

  •  Voitto taistelusta tuo omalle liittoumalle +100 pinnaa finaaliin. Tappio pienentää omaa armeijaa 50:llä.
  • Tappion kärsineet joutuvat kolmannella kampanjakierroksella antamaan vastustajan nimetä armeijastaan yhden yksikön, joka joutuu pyydettäessä tekemään LD -testin vuoronsa alussa. Jos testi epäonnistuu, yksikön on chargettava mikäli se on mahdollista, ja mikäli chargeheitoksi riittää korkeintaan 8. Jos testi onnistuu, yksikkö on ITP seuraavan vuoronsa alkuun asti.

Lisäksi :

  • Jokainen vähintään kaksi  peliä pelannut ja raportoinut liittouma saa finaaliin :  +100 pistettä

Veteraanistatukset tarjolla kakkoskierroksella

Nämä veteraanistatukset tulevat olemaan käytössä kolmoskierroksen peleissä, mutta eivät finaalissa, ellei toisin tapahdu !

Itsepäinen (ainoastaan Infantry tai Monstrous Infantry) : Yksikkö on Stubborn max LD 7:llä (ei voiparantaa mitenkään). Voit siis käyttää normi LD:tä, tai LD7 stubbornia, tai omaa LD:tä stubbornina, jos se on alle 7:n.

Veriset Teurastajat(ainoastaan Infantry, Monstrous Infantry) : Yksikön iskuista eturivillä on on 1 Killing Blow per ukko combatin ekalla kierroksella yksikön chargatessa. Support iskut, sekä mahdollisesti useammat iskut toimivat normaalisti.
Helvetin Ratsastajat (Cavalry, Monstrous Cavalry, Monstrous Beasts) : Yksiköllä on Quite Devastating Charge kerran pelissä, julista käyttö ennen chargen kantaman testausta. Quite Devastating Charge on kuten Devastating Charge, mutta antaa yksikölle max 3 lisä attackia yhteensä.
Tarujen Hirviö (Monsteri tai Monstrous Beast) : +1A tai +1W
Jumalten suosikki : Yksiköllä on MR1
Vaikeasti Tapettava (Sankari) : +1W
Kurkunleikkaajat (Fast Cavalry, Skirmish Infantry) : Yksiköllä on Ambushers erikoissääntö
Tuhon Kone (War Machine) : Sotakone saa rerollata kerran pelissä Misfire taulukon tuloksen
Teräskynnet : Yksiköllä on Quite Armour Piercing erikoissääntö. Tämä on kuten Armour Piercing sääntö, muttei toimi kuin mahdolliset asebonukset huomioiden yhteensä max S5 iskujen kanssa, ja vaikuttaa maksimissaan kuuteen iskuun. Taikomalla saa strenaa nostaa.
Kohtalon Suosikit : 6+ Ward (ei kumuloidu yksikön mahdollisten muiden wardien kanssa)
Puolustuksen Lukko (Infantry) : Yksikkö taistelee melkein yhtä riviä useammalla combatin ekalla kierroksella ottaessaan Chargen vastaan. Tästä säännöstä seuraavia lisäiskuja voi tulla enintään kolme kappaletta.

Ensimmäinen kampanjapeli

Keskiviikkona 14.8. kello 17.00 Kerholla. Ne pelaa, jotka on paikalla. Haasteita voi vapaasti heitellä, ja pelejä voi keskenään sopien pelata milloin vain muulloinkin.

Toinen ekan kierroksen kampanjapelipäivä on keskiviikko 21.8. kello 17.00 Kerholla.

Pelataan lähtökohtaisesti 1200 pinnan peli Border Patrol kompeilla ( http://www.nopat.fi/2012/fantasia-ja-scifi-pelit/border-patrol-living-rulebook/ ) . Keskenään sopien voi pelata muitakin pelikokoja ja millä kompeilla haluaa.

Ilmoittakaa osoitteeseen : nopat-campaign@hotmail.fi pelin tulos, ketkä pelasivat, kumpi voitti.

 Ensimmäisen kierroksen panokset : 

  • Parhaiten kierroksensa tavoitteissa onnistunut liittouma saa : Finaalipelissä, deploymentin lopuksi, ennen Vanquardeja, saa vaihtaa kahden yksikön paikkoja keskenään. Mikäli kummallakin liitolla on tämä, niin arvotaan kumpi puoli vaihtaa ensin.
  • Jokainen vähintään kaksi  peliä pelannut ja raportoinut liittouma saa finaaliin :  +150 pistettä
  • Jokainen pelannut ja raportoinut pelaaja saa finaaliin : Veteraanistatuksen yksikölle, joka selvisi taistelusta hengissä. Yksikön ei tarvitse olla finaalissa tarkalleen samassa koostumuksessa, vaan voi olla arvokkaampi.
  • Jokainen pelin voittanut pelaaja saa finaaliin : Veteraanistatuksen mille vaan yksikölleen, ei siis kumulatiivinen edellisen kanssa, ja yksikön ei tarvinnut olla tässä pelissä mukana.

Ekalla kierroksella on tarjolla tiettyjä veteraanistatuksia, myöhemmillä voi olla toisenlaisia.

Liittoumien tavoitteet ensimmäisellä kierroksella :

Epäkuolleet ilmoittivat näin :

Kuihtunut viestinviejä tuo vanhan papyruksen: Epäkuolleiden liittouma hyökkää etsimään warppikiveä valon liittouman puolelle pyrkien näin myös samalla häiritsemään valon liitouman omaa warppikiven etsintää. Lisäksi epäkuollut liittouma tekee iskuja valon liittouman puolella pehmeisiin kohteisiin(kylät/siviilit) pyrkien saamaan aikaan paljon raatoja ja näin suurentamaan armeijaansa. 

  • Team Epäkuolleiden voitot Valon liitosta lasketaan tuplina Warppialuevaltauksia laskiessa. Jos Epäkuolleen eivät nujerra yhtäkään Valon liiton joukkuetta, Epäkuolleilla on kierroksen lopussa hallussaan korkeintaan yksi warppikivialue muista tuloksista riippumatta.

 Rotat taas ilmaisivat itsensä näin Rottamaisesti : 

Rottien-liittouma pyrkii vangitsemaan vihollisen upseereja ja käyttämään hämmästyttävän tehokasta warp-boarding kidutustekniikkaa ja saadakseen selville vihollisen suunnitelmat, sijainnin ja vahvuuden, ja käyttääkseen tätä tietoa jatkossa suunnitellakseen yllätysoffensiivin vihollisen selustaan. 

  • Rotat – tiimin pelaajat saa seuraavalla kampanjakierroksella aloitusheittoon +1 per tällä kierroksella parhaassa pelissään tappamiensa vastustajan sankarien määrä. Myös omia aikojaan kuolleet tai lopussa pakenevat lasketaan. Max +2 kuitenkin. Mutta, jos yksikään vastustajan sankari ei heitä henkeään, pelaajalle tulee -1 aloitusheittoon.

Ja Grumpyjen tavoite :

  • Grumpy Alliance seuraa taistelukentällä joukkojen komeita lippuja, ja estääkseen vihollisten lippujen häiritsevän vaikutuksen, poistaa ne kentältä. Grumpyt saavat kaapatuista lipuista tuplapisteet. Toisaalta, jos Grumpy -pelaaja ei saa yhtään lippua kaapattua, tulee pelistä ylimääräinen 50 pinnaa vastustajalle. Tätä tavoitetta ei kerrota vastustajalle ennenkuin pisteitä lasketaan.

Tavoitteista : Epäkuolleet eivät saavuttaneet tavoitettaan, joten heidän aluevaltauksensa lasketaan yhdeksi. Muiden tavoitteet olivat pelikohtaisia.

Light Alliancen tavoitteet : 

  • Vanhojen kansojen neuvosto on kokoontunut. Muinaiset slannit ottivat kommunikaatioyhteyden haltia-aateliston kanssa. Yhdessä näimme parhaaksi vanhalle maailmalle, että Skavenien ja kaaoksen voimien eteneminen ja erityisesti pääsy käsiksi saastaiseen warppikiveen tulee estää. Samalla lähetetään parhaat terradon- ja kotkakuriirit viemään viestiä Grumpy-liittouman nuorille roduille allianssin toivossa. Ensihyökkäyksellä on tarkoitus varmistaa yhteys, jota pitkin kunnianarvoiset Slannit pääsevät itse paikalle.

Ja vaikutus eka kierroksella : Valon liiton joukot ovat erityisen herkistyneet astraalitasolla, joten pelaajat saavat kukin tällä kierroksella yhdessä pelissä käyttää kerran taikaan tai dispellaamiseen +1, ennen noppien heittoa.

Ensimmäisen kampanjakierroksen tulos ja seuraukset ja vaikutukset seuraavaan kierrokseen :

Grumpyt valloittivat kaksi aluetta, epäkuolleet ja Rotat yhden, ja Light ei mitään.

  • Grumpyt valloittivat suurimman alueen !
  • Rotat saavutti tavoitteensa parhaiten teurastamalla vihollisen sankareita silmittömän raivon vallassa. Siis Vanguardi finaaliin Rotille.
  • Jokainen tiimi pelasi vähintään kaksi peliä !
  • Light -alliance sanoi irti löyhän liittonsa Grumpy Alliancen kanssa, niinpä Light Alliancella on “Aihetta Kiukkuun” -erikoissääntö Grumpyjä vastaan : Kerran pelissä yhden ennen deploymenttia valitun yksikön eturivillä on hatred Grumpyjä vastaan !
  • Rotat puolestaan ottivat kahteen kertaan nekkuun Epäkuolleilta, ja saivat “Vengeance is mine, Squeeck !” -säännön : yhdelle yksikölle hatred yhtä ennen deploymenttia valittua Epäkuollut -yksikköä vastaan.
  • Epäkuolleet puolestaan häikäistyivät Light Alliancen uusista säihkyvän puhtaista panssareista, niin että opettelivat sotimaan silmät kiinni ja luottamaan vaistoonsa. Yhdelle ennen deploymenttia valittavalle yksikölle  kertakäyttöinen +1 osumiseen lähitaistelussa Valon joukkoja vastaan.
  • Grumpyt puolestaan poistuivat kentiltä voittamattomina, mikä ottaa kaikkia aivoon suunnattomasti, ja saa Grumpyt leijumaan. Vastustaja saa kerran pelissä pakottaa yhden Grumpy -yksikön ottamaan LD testin ennen lähitaistelua. Mikäli testi epäonnistuu, kyseisen yksikön WS tippuu seuraavan lähitaistelun ajaksi yhdellä.

Grumpyt onnistuivat voittamaan eniten Warppialueita, niinpä heillä kävi Hillitön Munkki !  Grumpyt voivat löytämiensä Warppikivien avulla säätää kakkoskierroksella yhdessä taikavaiheessa jompaa kumpaa taiantuuli noppaa yhdellä haluamaansa suuntaan !

 

Veteraanistatukset tarjolla eka kierroksella

Itsepäinen (ainoastaan Infantry tai Monstrous Infantry) : Yksikkö on Stubborn max LD 7:llä (ei voiparantaa mitenkään). Voit siis käyttää normi LD:tä, tai LD7 stubbornia, tai omaa LD:tä stubbornina, jos se on alle 7:n.

Veriset Teurastajat(ainoastaan Infantry, Monstrous Infantry) : Yksikön iskuista eturivillä on on 1 Killing Blow per ukko combatin ekalla kierroksella yksikön chargatessa. Support iskut, sekä mahdollisesti useammat iskut toimivat normaalisti.
Helvetin Ratsastajat (Cavalry, Monstrous Cavalry, Monstrous Beasts) : Yksiköllä on Quite Devastating Charge kerran pelissä, julista käyttö ennen chargen kantaman testausta. Quite Devastating Charge on kuten Devastating Charge, mutta antaa yksikölle max 3 lisä attackia yhteensä.
Tarujen Hirviö (Monsteri tai Monstrous Beast) : +1A tai +1W
Jumalten suosikki : Yksiköllä on MR1
Vaikeasti Tapettava (Sankari) : +1W
Kurkunleikkaajat (Fast Cavalry, Skirmish Infantry) : Yksiköllä on Ambushers erikoissääntö
Tuhon Kone (War Machine) : Sotakone saa rerollata kerran pelissä Misfire taulukon tuloksen
Teräskynnet : Yksiköllä on Quite Armour Piercing erikoissääntö. Tämä on kuten Armour Piercing sääntö, muttei toimi kuin mahdolliset asebonukset huomioiden yhteensä max S5 iskujen kanssa, ja vaikuttaa maksimissaan kuuteen iskuun. Taikomalla saa strenaa nostaa.
Kohtalon Suosikit : 6+ Ward (ei kumuloidu yksikön mahdollisten muiden wardien kanssa)
Puolustuksen Lukko (Infantry) : Yksikkö taistelee melkein yhtä riviä useammalla combatin ekalla kierroksella ottaessaan Chargen vastaan. Tästä säännöstä seuraavia lisäiskuja voi tulla enintään kolme kappaletta.

Liittoumat :

chaos-alliance

Sallitut Rodut :

  • Daemons of Chaos
  • Warriors of Chaos
  • Dark Elves
  • Beastmen
  • Orcs & Goblins
  • Max 2 WoC -armeijaa

Light alliance

Sallitut rodut :

  • High Elves
  • Wood Elves
  • Lizardmen
  • Ogre Kingdom ( vain yksi )
  • Voi olla yksi vahvistus Grumpy Alliancesta

Pelaajat : Kalle M. ( Suurhaltiat )

grumpy alliance

Sallitut rodut :

  • Empire
  • Bretonnia
  • Dwarfs
  • Ogre Kingdom ( vain yksi )
  • Voi olla yksi vahvistus Light Alliancesta

undead alliance

Sallitut rodut :

  • Tomb Kings
  • Vampire Counts
  • Skaven
  • Ogre Kingdoms (vain yksi)

Liittoumien muodostus ja pelien määräytyminen

  • Liittoumassa on oltava ainakin kahta rotua, mieluiten kolmea.
  • Liittoumaan voi liittyä 2 – 5 pelaajaa. Kesken saa tulla mukaan, ja kierroksessa voi pelata 0-n peliä per pelaaja.
  • Ogreja voi olla useammassa liitossa, mutta vain yksi per liitto
  • Grumpy Alliancen ja Light Alliancen välillä voi olla osin samoja armeijoita

Kampanjan kesto ja ratkeaminen

  • Kampanjaa pelataa kolme kierrosta, jonka jälkeen pelataan Kimppapelinä finaalit liittouma liittoumaa vastaan.
  • Vastakkain olevat liittoumat ratkeavat kampanjan kuluessa
  • Finaaliin voi osallistua eri kokoisilla armeijoilla, ja eri määrä pelaajia per puoli.
  • Finaaliin tulee kokonaispistekoko per puoli. Tähän voi tulla pieniä muutoksia kampanjamenestyksen mukan.

Kampanjakierros

  • Alla näkyy kartta kampanjan alkutilanteesta.
  • Kampanjan Pääpiru (allekirjoittanut) ilmoittaa kierroksen alussa Kampanjakierroksen yleisen tilanteen, olosuhteet ja tilanteet.
  • Liittoumien ylin kenraali ilmoittaa sähköpostilla liittouman tavoitteet kierrokselle Pääpirulle.
  • Muoto on vapaa, ja tavoitteet voivat olla mitä tahansa. Mikä tahansa ei kuitenkaan välttämättä ole mahdollista.
  • Liittouma voi esimerkiksi antaa tavoitteekseen : Valon Allianssi Keskittää pääjoukkonsa hyökkäykseen Kaaosta vastaan ja rakentaa linnoitusta Epäkuolleiden suuntaan.
  • Tavoitteet mielellään sellaisia, että niistä saadaan kampanjaan mielekästä tapahtumaa. Todella kypsät yritykset johtavat meteorivyöryyn, tauteihin ja ikävääv säähän ko liittouman alueella.
  • Kun tavoittteet on saatu, Kampanjan pääpiru (allekirjoittanut) ilmoittaa millaisia pelejä on eri osapuolille tarjolla. Ketkä voivat pelata ketä vastaan, ja mitä erityistä peleihin liittyy, millaisia skenaarioita pelataan, minkä kokoisilla armeijoilla, ja mitä peleistä on tarjolla jatkoa varten.
  • Aika pelata pelejä on kolme viikkoa, jonka jälkeen kootaan tulokset. Pelejä varten sovitaan joka viikolle yhteinen pelipäivä, jonne voi tulla vapaasti pelaamaan. Pelejä voi myös sopia etukäteen. Haasteita voi huudella myös julkisesti.
  • Kartalle voi ilmestyä asioita, jotka vaikuttavat peliin.
  • Mikäli liittoumilla ei ole yhteistä rajaa kierroksen alussa, on hyökkäys tai tutkimusmatka toista liittoumaa vastaan hankalampaa ja epätodennäköisemmin hyvä idea.
  • Hyvä hu0mata että Pääpiru osallistuu kampanjaan, se ei kuitenkaan välttämättä ole mikään etu ko liittoumalle :)
  • Pelaillaan luultavasti ~1200 pinnan pelejä kampanjan arkipelipäivinä ja 2400 pinnan pelejä kampanjan viikonloppupelipäivissä. Vapaasti voi valita, käykö pelaamassa viikolla vai viikonloppuna, ja itsekin voi sopia pelipäiviä. Jos pelipäivänä ei ole sattumalta kampanjan mukaista vastusta paikalla, tapahtuu adhoc kahakka suunnitelmien vastaisesti. Näin eeppisessä kahakassa kärhämiä voi suuressa sekasorrossa syntyä eri tavoin.

 

 

Bookmark and Share

121 comments to Syksyn 2013 Warhammer Fantasy Kampanja

  • avatar Teemu

    Moi. Varmaan sait mun ja Pasin tuloksen 2. Kierrokselta? Voitto valolle.

    Voi varmaan jo pelata 2400p. Matseja kaipaan vastustajaa la illalle. Myös ti ja ke illat sopivat ensi viikolla. Pelaan siis helffeillä.

  • avatar Teemu

    Onkos saumaa siirtää tota loppupeliä, joka nyt 13.10.? Olen silloin Lontoossa peli-tapahtumassa.

  • avatar kalle

    It’s the final countdown ! TIDIDITTITTIII, TIDIDITTITTII, we’re leaving to veenuss!!

    Kampanjan viimeinen kierros ennen Grande Finaalia lähtee kirmaamaan !

    Itse pelailen tiistaina kertsillä Mikan Tunkkuja vastaan, puoli viidestä alkaen.

  • avatar Samuli

    Oisko jotkut muutkin kertsillä huomenna? Säännöt hakusessa eli löysäpipoinen matsi tai helppo voitto tiedossa halukkaalle :)

  • avatar anwil

    Keskiviikoksi vastustajaa kolmesta lähtien?

  • avatar anwil

    Vieläkö tuo finaalin ajankohta 13.10 on sama?

  • avatar kalle

    Finaalipelin kuvaus on lisätty tuonne. Kait kaikki pääsevät finaaliin ? Jotain huutoja olen ollut kuulevinani siitä, ettei jollekin tuo päivä sopisikaan ???

    Varmuuden vuoksi, merkatkaa tonne Doodleen teille sopivat päivät :

    http://doodle.com/9qir8q44yy63kt7p

    Mulle sopii ainoastaan toi 13.10…

  • avatar kalle

    Otetaas keskiviikkona tiukka viimeinen kampanjapelipäivä. Pitää vähän kattoa keskiviikon aikataulua, mutta luultavasti kerkeisin about puoli viideksi kertsille. Kukas haluaa ottaa turpiinsa ?

  • avatar Pasi

    Olen peli seuraa vailla ke klo 1730 eteenpäin

  • avatar Eetu

    mä tuun ke paikalle.

  • avatar kalle

    Sunnuntaille on tulossa siis ainakin Grumpy tiimi kokonaisuudessaan, sekä rottajoukosta Sami ja Petteri, sekä varamiespalvelun Mika, joten jos ei muutosta tule, niin ainakin Rotat – Grumpyt matsi toteutuu tuolloin.

    Katotaan mihin saadaan toista peliä, tai onko muita vaihtoehtoja 13.10. pelipareiksi.

    Jos ei muu auta, niin laitellaan doodlea toisesta finaalipelistä vaikka marraskuulle.

  • avatar kalle

    Oolright, näyttää siltä että muille paitsi Valotiimille toi sunnuntai onnistuu !

    Jompikumpi pahistiimeistä joutunee siis tyytymään vähemmän haastavaan vastukseen myöhemmin arvottavana ajankohtana…

  • avatar sami h

    Tarkoittaako tämä: “Yksikkökoossa armeijakohtaiset ETC -rajoitukset”, mitä siinä lukee.

    Eli esim. template rajoituksia tai yksikköjen lukumäärissä ei ole rajoituksia?

  • avatar sami h

    Ja mitenkäs loret, jos on samoja loreja eri armejoiden taikureilla, niin voivatko ottaa samoja loitsuja?

    • avatar kalle

      Ottakaa kantaa :
      – halutaanko suunnilleen ETC -kompit per armeija, ilman esim joidenkin armeijoiden koko muutoksia ?
      – vaiko kevyemmät kompit, missä on vaan yksikkökoko rajattu yms ?

      Ei joka tapauksessa rajoiteta samoja loreja.

      Mites olis tämmönen komppi :
      – “Jotain Rajaa”, eli otetaan joka armeijaan suht monipuolisesti asioita.

  • avatar kalle

    Sunnuntai sopisi näköjään 8 pelaajalle, joten tehdäänkö tämmönen viime hetken veivaus :

    Otetaan hyvä vastaan pahat mättö, niin kaikki joille sunnuntai sopii pääsee kerralla pelaamaan.

    Elikkä tarkoittaa joukkueita :
    – Juha(Emp), Pasi(DW), Kalle(Emp) ja Mika (haltiat)
    – Eetu(TK), Petteri(SK), Olli(jotain), Sami(TK)

    Toi tarkoittaa ~12 000 pinnaa per puoli ja neljä pelaajaa per puoli, mikä on vielä ihan pelattavissa.

  • avatar sami h

    Eeppinen mättö, more the merrier! :D

  • avatar kalle

    OK, kun ei vastalauseita kuulu, niin sitten pelataan sunnuntaina eeppinen hyvät vastaan pahat mättö. Lähtökohtaisesti jokainen tuo 3k armeijan, plus mahdolliset bonarinsa, merkkaa selkeästi rostereihinsa kampanjan aikana tulleet bonukset yms.

    Jos paikalle sitten ilmestyykin joku pelaaja enemmän tai vähemmän, niin tehdään lennosta säätöä, varatkaa siis vaikka vähän lisäjoukkoja matkaan.

    Käyn laittamassa ison pelitilan valmiiksi lauantaina iltasella, jos joku muu pääsee kanssa virittelemään niin hyvä. Koitan levittää vaikka lakanan peitoksi, niin voidaan tehdä sokkodeployment, siinä säästää ihan sikana aikaa. Sokkodeployment johtuu taistelukentällä olevasta maagisesta sumusta ja höyrystä, jonka vuoksi ensimmäisellä taistelukierroksella sotakoneet saavat ampua vain 4+:lla. BS:ään tulee -1 ja kaikkeen taikomiseen -1 nopan heittoon. Lentävien ja ratsastavien juttujen liikkeessä on -2.

    Muistutetaan vielä yleisestä Megabattle periaatteesta, että kaikki asiat mitkä vaikuttavat koko armeijaan, kohdistuvat Megabattlessa vain yhteen liittolaisarmeijaan, joko omaan tai vastustajaan.

  • avatar sami h

    Q: entäs areaefektiloitsut, vaikuttavatko kaikkiin jotka ovat rangella, vaikkapa iso bironas timewarp?

  • avatar Olli Katila

    VCn kaikki ominaisuudet/loitsut on “friendly undead” tulkitaanko tunkut “friendly undead”:ideiksi vai onko ne “nehekharan undead” eli jotain muuta?

    • avatar kalle

      Tulkitaan ne suspicous, later to be deadened undedeiksi.

      • avatar sami h

        TK FAQista:

        Q: Are models with the Nehekharan Undead specialrule
        Undead? (p28)
        A: Yes

        Jos kerran muutkin liittolaiset tulkitaan friendly modeleiksi taikomisen suhteen niin miksi pitäisi tehdä tässä poikkeus?

        • avatar kalle

          Eipä kait sitten aihetta, kun se on noin selvä. Rajasin kuitenkin area afekteistä muut kuin oman armeijan ulos. Samoin buffivaunut, ja esim kaksi empire armeijaa ei saa stackaytyvää efektiä toistensa hurrikaaneista/luminarkeista, samoin ei vamppien nostatustaiat lisää tunkkujen määrää.

  • avatar kalle

    Tuunailin tossa pikkasen noita sääntöjä, kattokaa onko ne tolkulliset. Koitetaan välttää kovin ovelia stackaytyviä armeija – armeijaa boostaten kikkoja. Massaa kentälle ja hirveä vääntö päälle :)

    • avatar kalle

      Tulipa mieleen vielä, pitäisköhän kokeilla 40k:n apocalypsen deploymenttia, eli piilossa luvataan deployment aika per puoli 1-30 minuuttia, ja vähemmän luvannut deployaa kaiken ensin. Sitten toinen joukkue, ja ekana deployannut aloittaa. Ne mitä ei luvatussa ajassa saa kentälle tulee reservistä eka vuorolla.

      • avatar Juha

        Tommoinen depo kuulostaa hyvältä. Isoissa peleissä menee muuten monta tuntia, kun ukkoa väännetään pöydälle. Peli tulee kestämään muutenkin niin kauan.

  • avatar kalle

    Käyn laittamassa ison pelitilan valmiiksi huomista matsia varten, eli jos joku käy kertsillä pelaamassa, niin pelatkaa muualla.

  • avatar kalle

    Jeah, figut on pakattu, ja yksiköt järjestelty. 2 * 3000 pinnan armeijat ja vähän päälle, joten oli hiukkasen järjestelemistä :)

  • avatar Pesku

    Mun klaanin rotat kuoli omiin ruttoihinsa. Petteri peruu, 39 asteen kuumees on vähä vaikee pelata.

    • avatar kalle

      Mä otan mun rotat mukaan, tee Sami niistä vaikka joku lista. Pieniä puutteita on : en löytänyt kuin toisen Abon, ja tykkejäkin on vaan yksi. Ottakaa jotain proxitusta mukaan jos tarttee. Muuten noita rotia on ihan kohtalaisesti.

  • avatar kalle

    Lopputulos oli kovan väännön jälkeen tiukka tasuri :) Objektit 2-2 ja yksi ei-kenenkään. Vikalla vuorolla vielä svingasi lujaa, ja hyvisten selkeä 4-0 voitto kääntyi tasuriksi. Eli homma oli siis hyvin tasapainossa. Pientä tarkennusta pitää tehdä jatkossa objektien pitoon, kun nyt ei ollut ihan selkeästi kirjoitettu :)

    Mutta sen verran hyvin toimi, että tämän voisi ottaa joskus uusiksikin. Seuraavaan objektien pito näin : 3” etäisyydellä objektin keskipisteestä olevat yksiköt pitävät tai contestoivat objektia. Jos on kummankin puolen yksiköitä, niin rankkien määrä ratkaisee (ei rajoitettu kolmeen, ja yksikin täysi ränkki riittää). Jos ei ole kummallakaan rankkeja, niin kummankin puolen suurimman yksikön yksikkökoko ratkaisee, yksikkökooksi lasketaan yksikön woundien määrä, single modelin kohdalla jäljellä olevien haavojen määrä. Tämä tulkinta on myös linjassa nyt pelatun lopputuloksen kanssa.

    • avatar kalle

      Ainakin Teemu, Jaakko, Marko, Petteri ja Samuli jäivät tästä finaalista pihalle, onko teillä ja muilla mielenkiintoa kakkosfinaaliin tämän vuoden puolella ? Voin pistää doodlea auki, mutten välttämättä itse pääse pelaamaan.

  • avatar kalle

    Toiseen finaaliin osallistumaan halukkaat voivat ilmoittaa tänne sopivia pelipäiviä :

    http://doodle.com/uv8crwwgfk7c4ycm

    Saa tulla pelaamaan, vaikka olisi jo kertaalleen pelannut, tai vaikkei olisi kampanjassa ollut mukanakaan. Silloin vaan ei ole kampanjabonareita. Itse en luultavasti pääse pelaamaan, joten järjestelyt ovat osallistujien vastuulla.

You must be logged in to post a comment.