Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Kerhohuoneen tapahtumia

NYT ALKOI: War of The Ring / Hobbit / Lord of the Rings -karttapohjainen kamppanja

WOTR_kampanjakartta_3Kampanjan suunnittelivat Teemu K. ja Marko S. (Teemu pelaa ja Marko toimii GM:ina.) Kampanja on Nopat ja Taktiikka ry:n jäsenille ilmainen, muille 20€. Aloitus 24.2.2013 klo. 13 alkaen Kertsillä.

FANTASIAPELIT SPONSOROIVAT KAMPANJAA PALKINNOILLA

KAMPANJASÄÄNNÖT (VERSIO 2.1) LISÄTTY 22.2.2013: Noppakerhon WoTR-Hobbit -kampanjasäännöt 2013 (versio 2.1)

Uudet (versio 2) puoluekohtaiset tavoitteet on lähetty kaikille 21.2. (Jotkut ovat saaneet jopa versio kolmenkin.)

Selvennyksiä kampanjasta (toivottavasti)

Peli siis tapahtuu 2 hengen puolueissa, joissa kaikki armeijat ovat yhteisiä. Mitään armeijoita ole nimetty kummallekaan pelaajalle missään vaiheessa. Koska käytämme kahta pelisysteemiä WoTR ja LoTR/Hobbit, niin pelejä pelaavat pelaajat (ompa suomenkieli rikasta) määräytyvät puolueen sisällä sen perusteella, että saadaan pelaajien käyttämät pelisysteemit osumaan kohdilleen. Esim. jos Gondor/Rohanilla on peli Mordor/Isengardia vastaan, niin sen voi pelata ihan kuka vain kummastakin puolueesta, kunhan vain saatte pelisysteemin ja ajan sovittua keskenänne. (Emme hae aiemmasta infosta poiketen eniten pisteitä saanutta yksittäistä pelaajaa – vain puoluetta.)

Jokaisen puolueen 3 armeijaa aloittaa pelin jostain omalta alueeltaan. Samalla alueella ei saa olla usempia saman puolueen armeijoita muuten kuin puolueen omalla kotialueella (HQ).

Armeijat liikuvat yhden tai useamman alueen viivoja pitkin (on poikkeuksia) alueelta alueelle. Esim. haltioiden liikkeet voisivat olla alussa: Rivendell > Amon Sul, Mirkwood > Ereebor ja Lorien > Edoras. Jos jollain haltia-armeijalla olisi 2:n alueen liike, pitäisi se ilmoittaa esim. näin: Rivendell > Amon Sul > Kontu.

Jos mikä tahansa armeija törmää minkä tahansa puolueen armeijaan, niin liike pysähtyy heti. Kaikissa liikkeiden ristiriitatilanteissa GM arpoo tai päättää liikkeiden nopeuden perusteella, mikä armeijaa ehtii minnekin ja mitä tapahtuu ja ilmoittaa puolueille tilanteen ja mahdolliset optiot.

Kahden tai useamman armeijan ollessa samalla alueella voi syntyä taistelu. Vasta kun tämä taistelutilanne on selvitetty tavalla tai toisella, niin armeijat voivat “operoida” ruudussa. Operointi tarkoittaa, että alue tutkitaan/valloitetaan/ryöstetään. Kaikki tapahtuu yhtäaikaa ja tarkoittaa samaa-asiaa. Alue lasketaan nyt puolueen omaksi alueeksi ja jos siellä oli sormus tai jotain muuta, niin se löytyi. Kaikki näkevät kartalta, että alueen hallinta on vaihtunut ja että alueelta ei kannata enää etsiä sormusta. Joidenkin alueiden valloittamisesta (operointi) joku puolue saa pisteitä ja joillekin puolueille alueelle menemisen ainoa motivaatio voi olla vain sormuksen (tai sen muun) etsiminen.

Jos armeijalla on useamman ruudun liike tai liike alkaa tutkimattomasta ruudusta, niin armeija voi operoida myös jossain muussa kuin liikkeen päätösruudussa. Tämä pitää kuitenkin ilmoittaa etukäteen, muuten oletusarvo on, että viimeinen alue operoidaan. Esim. haltioiden 3 ruudun liike voisi kuulua näin: Rivendell > Amon Sul (operointi) > Kontu. Tämä tarkoittaisi, että armeija siirtäisi Amon Sulin hallintaansa operoinnilla ja saisi sormuksen, jos se olisi siellä. Rivendell ja Kontu olisivat vielä tutkimattomia ja Kontu ei olisi vielä haltioiden hallussa.

Eli kotialueillaan (HQ) pystyy taistelemaan useammalla oman puolueen armeijalla. Myös muiden puolueiden kanssa voi taistella samalla puolella samalla alueella. Jos taistelussa olisi useampia kuin 2 osapuolta (siis vaikka 1 vs. 1 vs. 1) ja kaikki haluavat taistella, niin GM arpoo julmasti, että kuka jää taistelun ulkopuolelle ja perääntyy alueelta.

Toivottavasti tämä selvensi sääntöjä. :-)

 

PUOLUEET OVAT:

Team Haltiat (hyviksiä): 

  • Teemu, haltia: HQ Rivendell
  • Sami K., haltia: HQ Mirkwood

Team Gondor/Rohan (hyviksiä):

  • Kalle, Gondor: HQ Minas Tirith
  • Oskari, Rohan: HQ Edoras

Team Misty Mountains (pahiksia):

  • Tuomas, Misty Mountains: HQ Mount Gundabad
  • Pave, Misty Mountains: HQ Moria

Team Harad/Easterlings (pahiksia)

  • Mikko, Harad: HQ Harad
  • Samu, Easterling: HQ Easterling

Team Mordor/Isengard (pahiksia)

  • Iikku, Isengard: HQ Isengard
  • Jaakko, Mordor, HQ Barad-Dur

 

KAMPANJAN AIKATAULU

Suosittelemme sopimaan pelejä noille yhteisille peli-illloille, se on riemukkaampaa. Saa toki pelata muulloinkin. Kampanjan GM:kin löytyy usein ma-iltaisin kertsiltä.

  • Paketti-infosta poiketen: ilmoita liikkeet GM:lle LAUANTAINA 23.2.2013 klo. 18 mennessä. Ilmoita samalla myös sinua kampanjassa edustava sankari.
  • Aloitustapaaminen on SU klo 13 kertsillä. (On ekojen liikkeiden julkaisu, sääntöjen selventämistä, pelidemoa, pelien sopimista, jne. Valitettavasti GM Marko on tuolloin triplabookattua ja ei pääse paikalle edes etänä, mutta Haltia-Teemu edustaa GM:ia paikalla.) Viikolla 9-10 pelit. Yhteinen peli-ilta: TI 26.2. klo 17:30.
  • 2. liikkeiden ilmoittaminen GM:lle 10.3.2013 klo 21:00 mennessä. Viikolla 11-12 pelit. Yhteiset peli-illat: MA 11.2. ja MA 18.2. klo 17:30.
  • 3. liikkeiden ilmoittaminen GM:lle 24.3.2013 klo 21:00 mennessä. Viikolla 13-14 pelit. Yhteiset peli-illat: MA 25.3. ja MA 1.4. klo 17:30.
  • 4. liikkeiden ilmoittaminen GM:lle 7.4.2013 klo 21:00 mennessä. Viikolla 15-16 pelit. Yhteiset peli-illat: TI 9.4. ja MA 15.4. klo 17:30.
  • 5. liikkeiden ilmoittaminen GM:lle 21.4.2013 klo 21:00 mennessä. Viikolla 17-18 pelit. Yhteiset peli-illat: MA 22.4. ja MA 29.4. klo 17:30.
  • Viimeisen yhteisen peli-illan – 29.4. – yhteydessä julkaistaan myös kampanjan voittajat ja jaetaan palkinnot – kaikki paikalle”

 

YHTEYSTIEDOT:

  • Haltia-Teemu: teemu . kujala at kolumbus . fi, skype: teemu.kujala_business
  • GM-Marko: marko . sysipuro at geemaili . kom
Bookmark and Share

166 comments to NYT ALKOI: War of The Ring / Hobbit / Lord of the Rings -karttapohjainen kamppanja

  • avatar Teemu

    Hei, ottakaas kantaa: ajattelin hommata kampanjan voittajalle tavarapalkinnon (pokaalin tms. palkinnon lisäksi). Mikä seuraavista olisi mielestäsi paras palkinto:

    * War of the Ring -sääntökirja
    * Hobbit -aloituspakkaus
    * Lotr-figuja

    • avatar kalle

      Mulla on jo WotR -kirja ja ihan tarpeeksi lotrifiguja, joten äänestän single malt -viskipulloa :)

      Kampanjan budjetti huomioiden Hobittistartteri on aikamoisen arvokas palkinto, ellet saa hyvää sponssia siihen.

      • avatar Teemu

        Kalle, älä huoli, en usko että sulla on isoa riskiä saada palkintoa kampanjasta ;-D (niäh niäh niäh). Ja joo saan kulä hyvän sponssin. Mehän saatiin pari osallistumismaksua ja pari uutta jäsentä tän kampanjan myötä…

        • avatar kalle

          Ai, mä olen jo tehnyt palkintokaappiin tilaa wotripokaalille. Itse asiassa se on jo siellä, enkä ajatellut luovuttaa sitä mihinkään…

          • avatar Teemu

            Totta, justhan sä otit murskavoiton Misty Mountainsin Goblin-hordesta!

            • avatar jaakko

              Tosin alkaa vähän näyttää, ettei ns. “vapailta” ihmisiltä löydy rohkeutta edes ottaa matsia Mordorin joukkoja vastaan. Ehkä se ei ollutkaan sattumaa, että peliraportissa ihmisiä ei taidettu mainita sanallakaan.

              • avatar Sami K.

                Siellähän ne ihmiset haltiajousimiesten takana piileskelivät kuin mitkäkin sankarit! No, ei se yhteistyötä haittaa.

                Mordor on ilkeä ja pelottava armeija ilkeän ja pelottavan Sauron-Jaakon johdossa.

              • avatar Teemu

                Siinä tapauksessa raportti ei tee oikeutta ihmisille. Heillä oli voiton kannalta tärkeä rooli syötteinä ja muina diversioina.

                Vitsi vitsi.

                Faramir tappoi Durbutzin haasteessa, se ainakin mainittiin!

    • avatar Tuomas Lempiäinen

      Eikös käytännöllisin palkinto olisi lahjakortti Fantasiapeleihin tai Stadin Pelikauppaan tai johonkin vastaavaan paikkaan? Vai onko palkintojen jonkin kytkyn kautta oltava tavaraa? Esim. minulla on sekä WotR-sääntis ja Hobitti aloitusboksi mutta lahjakorteille löytyisi varmasti jotain käyttöä, tosin ei taida olla hirveää vaaraa voittamisesta kun on nyyppänä pelaamassa.

      Tai sitten se mainittu mallasviski käy myös.

      Jos on hyvää mallasviskiä.

      • avatar Sami K.

        Oletan, että tuotepalkinto lähtee paljon helpommin kuin lahjakortti millään erikoisdiilillä.

        Jos jotain figuja laitetaan sinne, niin sitten ehkä noita uusia kääpiöitä yms. ei ole kenelläkään, ja niistähän on pula myös tähän kamppanjaan, kun ei tullutkaan kääpiöpelaajaa (minulla 1 warband + 2 heroa, ei riitä)

  • avatar Sami K.

    Startteri on yleiskäytöllisin ja monipuolisin, mutta jos figuista saa jotenkin spesifoitua (esim. lahjakortti, joka on VAIN LOTR-figuja varten) niin sitten toki se.

  • avatar jaakko

    En mä kyl kaipaisi tähän kampanjaan mitään sen suurempia palkintoja. Jotain pientä ja epäkäytännöllistä mieluiten =)

  • avatar Teemu

    No nyt mä keksin loistavan palkinnon! Sitä ei saa Fantasiapeleistä… ;-)

  • avatar kalle

    Katosko tuolta kartalta noi paikat missä kunkin armeija on ?

  • avatar Teemu

    Ja mikä on tilanne liikkeiden jälkeen…??? Juu, ei malta odottaa! Vapautuuko Kontu? Palaako Mirkwood vai Rivendell?

    • avatar Marko

      Tein kakkoskierroksen sivun draftiksi, tallensin ja mielestäni julkaisinkin, mutta eipä sitä missään näy. Gm etsii Keski-Maata, katsotaan löytyykö…

  • avatar Marko

    Jaakko toimi ansiokkaasti ohjelmistoerkeologina ja löysi sivuni hautautuneena ihan väärään paikkaan. Kuka sen nyt sinne oli laittanut. :-)

    Kiitos Jaakko!

  • avatar Sami K.

    Aikamoista arvausleikkiä tämä, puolustaminen on melkein mahdotonta, kun pitää arvata etukäteen, mihin ruutuun vastustajat ovat hyökkäämässä. Jos Keski-Maan puolustaminen olisi ollut näin vaikeaa, niin Sauron olisi juhlinut voittoa jo kauan ennen Fellowshipin Mordoriin ehtimistä!

    Jonkinlainen “reserviliike” olisi paikallaan.

    Nyt siis haltiat pelaavat matsin Goblineita vastaan Rivendellissä, mutta sillä ei ole mitään väliä kartan kannalta?

    • avatar Teemu

      Juuri näin. Tätä voi miettiä viimeistään seruaavaan kampanjaan. Nyt kun ei ole ihan koko Mordorin armeija liikkeellä, niin tiedustelutiedot on vajavaisia.

      Kieltämättä voisi olla hyvä olla jokaisella tiimillä muutama kpl “intercept” -kortteja, joilla voi naulata vihollisen paikalleen ja näin varmistaa taistelun. Nykymallilla käy niin, että armeijat eivät suinkaan koko ajan törmää, esim. haltiat eivät nyt törmänneet kehenkään. Ratkaistiin tää Markon kanssa pohdittuamme noilla fluffikkailla ja aika loogisilla peleillä:
      * Rivendellin varusjoukot puolustautuvat
      * Haltiat puolustavat Etelä-Mirkwoodia

      Teemu

    • avatar Marko

      Kampanjan tarkoitus nyt ei niinkään ollut puolustaa tai valloittaa erityisesti mitään, vaikka tiettyjen paikkojen hallinnasta tietyille puolueille tuleekin pisteitä, vaan tarkoitus oli taistella ja etsiä samalla sormusta. Kartta tuo siihen enemmänkin vain lisäfluffia. Lisäksi hyvispuolueita on 2 ja pahiksia on 3, joten syystäkin hyviksillä on vaikeaa, jos alkaa kartalla alueiden valtauksia miettimään.

      Mitään reserviliikkeitä tai intercept-kortteja ei tule. Tämä on ihan tarpeeksi hankalaa näinkin. :-)

      Ja se matsi Rivendellissä on vain fluffia. Yhtä hyvin olisin voinut sanoa, että “haltiat pelaavat gobboja vastaan”. Nyt tähän vain lisättiin kartan pohjalta vähän fluffia. Oikeasti haltioiden armeijathan eivät ole lähimaillakaan. Voit Sami kuvitella, että gobbot yllättivät haltiat housut nilkoissa ja Rivendellissä ollut pieni varuskunta pistää kampoihin hetken ja häviää lopulta. Se miten kunniakkaasti pistävät kampoihin aluksi voi olla sitten se peli. Ja saahan siitä pelistä täydet kampanjapisteet!

  • avatar jaakko

    Oikea ratkaisuhan olisi jättää haltiat kokonaan ilman pelejä, kun eivät sellaisia onnistuneet hankkimaan.

    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .

    ja lisätään vielä hymiö
    =)

    • avatar Teemu

      Hyvä, että lisäsit hymiön. Kyllä me ihan mietittiin, että joku kolmesta naapurissa olevasta armeijasta hyökkää Mirkwoodin…

      • avatar jaakko

        No en mä tosiaan väitä etteikö tää liikkumissysteemi vois vähän erilainen olla, mut pakko sanoa et aika huonot mahikset Konnusta tai Dunlandista oli tappelua saada, jos se nyt oli edes tarkoitus.

        Mä varmaan muuttaisin sääntöjä niin, että päämajoissa on aina automaattisesti joku puolustamassa (ehkä jopa jollain pienellä edulla, eli tasapisteiseen matsiin pitäis olla 2 hyökkääjän armeijaa) ja muuten armeijat saa suhata miten haluavat.

        EDIT: Ja kelpaa otettavaksi käyttöön vaikka heti, eli että me jouduttais oikeesti valtaamaan Minas Tirith. Mutta miten vaan.

        • avatar Marko

          Otetaan tuo “miten vaan”. Gondor/Rohan päätti seikkailla haltioiden kanssa ja olla puolustamatta Minas Tirithia ja sillä mennään. Aina sen voi vallata takaisin. Taistelut on nyt paritettu ja pelit alkakoon.

  • avatar Marko

    Suosittelisin siirtämään keskustelun uudelle sivulle. Unohdetaan jo tämä sivu. (Tuon sivun oikean reunan linkin päivitykseen mun oikeudet muuten eivät riitä.)

  • avatar Teemu

    Ideoidaan vaikka tänne kampanjan jälkeen kokoontuvaa sääntöjen ja komppien -tuunaustoimikunnan työlistaa / ehdotuksia uusiksi kompeiksi / vanhojen muuttamiseksi.

    kOMPEISTA

    * Pitäisikö miettiä Swedish comp -tyyppistä ratkaisua? Eka juusto 1 komppipiste, toka samaa kaksi, kolmas on 4. Peruskura ei vie komppipisteitä…

    * Panic / disorder
    – mahdollisuus aina tehdä fall back liike, kun taistelu hävitty ja “disordered”
    – disorder ei pudottaisi hyökkäyksien määrää yhteen vaan esim. sama efekti kuin mokattu terror-testi (fight puoliksi)
    – Pitäisikö fall back move tulla aina, jos mokaa C-testin (nyt jos mokaa kolmella)

    * Magia
    – pitäisikö kaikkien maagien hintaa nostaa 30p.?

  • avatar jaakko

    Rehellisesti sanottuna mua kiinnostais väsätä tollanen Swedish compin tapanen systeemi. Tämä niin pitkälle vietynä, että kaikki valinnat olisi katsottu läpi ja niille lätkäisty joku arvo, kälyisimmille yksiköille toki 0. Samalla päästäisi siitä, että ei tarttisi kompata mitään pistehintoja sen enempää.

    Käytännössä toi varmaan toimisi parhaiten niin, että kompin tekemisestä kiinnostuneet laativat itse kukin oman listansa kaikista mitä kirjasta löytyy. Sitten yhdessä verrataan listoja ja päädytään johonkin niiden pohjalta.

    Toinen vaihtoehto olisi sitten, että joku (vaikka minä) väsää listan keskustelun pohjaksi ja muut miettivät siihen haluamiaan muutoksia. Katsotaan sitten yhdessä mitä muutetaan ja mihin suuntaan.

    Noita muita komppeja voisi kans harkittavan lisätä. Fall back -moven osalta täsmennystä voisi tehdä ja lisäksi saattaisi olla paikallaan laittaa long bow:n kantamaksi perinteisempi 30″.

You must be logged in to post a comment.