Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Määrittelemäton

Living Armybook : Armies of Antiquity kasiedikan Fabaan – WIP

otsikko

 

Tässä postauksessa esitetään armeijalistat ja säännöt Ancient armeijoille, pelattavaksi Warhammer kasiedikan säännöillä. Pohjana on Warhammer Ancient Battlen armeijalistat. Koska WAB ei ole enää myynnissä, ja kasiedikan fabasäännöt on muutenkin hauskemmat, päivitetään valitut armeijat näin ollen kasiedikkaan. Näillä listoilla on tarkoitus pelata ainoastaan keskenään, ei siis faba-armeijoita vastaan. Peli pelataan ilman magiavaihetta. Tämä postaus täydentyy satunnaisen epäsäännöllisesti sitä mukaa kun kerkeää. Otetaan pohjaksi Rooma, ja muut koitetaan säätää pisteiltään kilpailukykyisiksi suhteessa Rooman pistehintoihin.

Yleistä :

Peliä pelataan Warhammer Fantasy Battle kasiedikan säännöillä. Huomioidaan ETC -faqit niiltä osin kun eivät ole ristiriidassa tämän postin kanssa.

Faban armeijakompositiosääntöjen sijasta käytössä on armeijakohtaiset compositiorajoitukset.

Yleisiä Sääntöjä :

Muusikko, lippu ja champion maksavat aina 10 pistettä kukin. Championeilla on valinnan mukaan yhden parempi WS tai BS

Chargeajan ekan rankin WS on ekalla taistelukierroksella +1 j achargesta saa +1 CR.

Yleisiä lisäsääntöjä :

Drilled yksiköllä on nämä erikoiskyvyt :

  • Osaa tehdä käännöksen 90 astetta : jokainen modeli kääntyy paikallaan 90 astetta.
  • Se voi liikevaiheen aluksi tehdä yhden seuraavista muodostelmamuutoksista : jokainen modeli kääntyy paikallaan 90 astetta, jokainen modeli kääntyy paikallaan 180 astetta, lisätä tai vähentää 1-2:lla leveyttään.
  • Voi muuttaa formaatiotaan chargessa
  • Voi marssia ja muuttaa formaatiotaan
  • Voi koittaa väistää scythed chariotin
  • Voi valita olla tekemmättä pursuittia ilman testiä.
  • Drilled unit saa +1 CR ei-drilled yksikkö vastaan

Parthian Shot : Mikäli yksikkö kykenee marssimaan, se voi tehdä liikevaiheessa normaaliliikkeen, ja ampuvaiheessa ampua, ja liikkua sen jälkeen normiliikkeensä.

Veteran : Kerran pelissä yksikkö voi heittää combatin to-hit -nopat kokonaan uudelleen. Siis sekä osuneet että hudit.

Warband :

  • testaa vuoron alussa yhdellä nopalla: Ykkösellä on chargattava kohti lähintä mahdollista vihollista. Jos ei ole charge rangella, niin liikkuu kohti lähintä vihollista vähintään perusliikkeensä verran.
  • Warband joka liikkuu mitenkään muuten kuin suoraan eteenpäin, puolittaa liikkeensä.
  • Warbandin LD:hen lisätään +1 per rank, aina +3:een asti
  • Ainoastaan Warband -ominaisuuden omaava sankari voi liittyä yksikköön.

Fear: kuten fabassa, mutta kaikkien WAB-armeijalistoissa fearia aiheuttavien peruspisteet -20%

Elefantti:

  • D6 impact hittiä
  • Stambede kuten WAB:issa
  • Elefantin statit : S5 T5 A4 I2 W5 Save 5+ (ei voi parantaa savea millään)
  • Pistehinta 300

(Macedonian) Phalanx:

  • Phalanx-formaatio: väh. 12 figua, väh. 2 ränkkiä, frontagen oltava leveämpi kuin syvyyden (= more files than ranks)
  • Phalanx saa vain wheelata tai (quick)reformata. Quick reform -testiin -1
  • Trained & Macedonian phalanx saa tehdä about face manööverin eli 90% tai 180% käännös.
  • fronttiin tuleva ampuminen -1 osuumiseen
  • Chargeajat menettävät kaikki chargeen liittyvät bonukset jos charge phalanxin fronttiin
  • HtH: -1 (inf. & heavy chariots) / -2 (cavalry / light chariots) osumiseen phalanxia vastaan

Chariots – Hinnat tuplana, save max 5+

  • Light chariots have 2 wounds
  • Heavy chariots have 3 wounds

Wedge: kuten Armies of Antique 2 -lisäoassa. Liitteenä WAB2_Armies of Antiquity_rules

Yleisiä Ase- ja panssarisääntöjä :

Improvised Weapons : Vastustajan armour on yhden parempi

Mixed Weapons : saa rerollata hutinsa aina combatin ekalla kierroksella

Large Shield : +2 armour saveen

Thrusting Spear : Infantry : taistelee yhtä useammasta rivistä, Cavalry : +1S chargessa.

Heavy Throwing Spear : Infantry taistelee combatin eka kierroksella yhtä useammasta rivistä. Combatin eka kierroksella +1S. Skirmisherit : reroll osumiset.

Throwing Spear : Infantry : Taistelee yhtä useammasta rivistä combatin ekakierroksella. Cavalry & skirmish infantry : combatin ekakierroksella reroll osumiset.

 Pike: fronttiin+2 initiative vai ASF ? (ei voimassa muita pikeja tai kontoksia vastaan), lyö extra-ränkistä

Kontos: Fronttiin ASF – paitsi pikeja tai kontoksia vastaan, +1 S Chargessa / counter chargessa (otetaanhan counter charge sääntö mukaan?)

 

Early Imperial Rooma, 30BC – 193 AD

Armeijakompositio :

  • Characters : Enintään 20%
  • Cavalry : Enintään 25% pisteistä
  • Infantry : Vähintään 50% pisteistä
  • Artillery : 1 sotakone per 800 pistettä
  • Liittolaiset : enintään 25% Armenialaisia tai Maccabean

Sankarit :

Kenraali 0-1 152 pistettä 

M4 Ws5 Bs3 S4 T3 W3 I6 A3 Ld9

Varusteet . Käsiase, light armour ja Large Shield

Optiot : Hevonen 11pts, Large Shield vaihtuu heittokeihääseen ja kilpeen

Senior Officer 84 pistettä, BSB -optio +25

M4 Ws4 Bs3 S4 T3 W2 I5 A2 Ld8

Varusteet : käsiase, light armour & Large Shield

Optiot : Hevonen 11pts, Large Shield vaihtuu heittokeihääseen ja kilpeen

Ratsuväki

Equilites Alares 25 pistettä / kpl, Light Cavalry 

M8 Ws3 Bs3 S3 T3 W1 I3 A1 Ld7

Varusteet : Käsiase, javelin, throwing spear tai thrusting spear, light armour ja shield

Optiot : Drilled  +2 / model. Yksi Drilled yksikkö voidaan ylentää Guardiksi : Ws4 & BS4, +4 pts. Yksi yksikkö voidaan ylentää Legioonalaisiksi

Cohort Cavalry 26 pistettä / kpl, Light Cavalry 

M7 Ws4 Bs3 S3 T3 W1 I3 A1 Ld7

Varusteet : Käsiase, javelin, throwing spear tai thrusting spear, light armour ja shield

Horse Archers 19 pistettä / kpl, Light Cavalry 

M8 Ws2 Bs3 S3 T3 W1 I3 A1 Ld7

Varusteet : Käsiase, bow

Optiot : Light armour +2pts, shield +1 pts.

Lancers 23 pistettä / kpl 

M8 Ws3 Bs3 S3 T3 W1 I3 A1 Ld7

Varusteet : Käsiase, light armour, kontos

0-1 Kameliratsastajat 22 pistettä / kpl 

M6 Ws3 Bs3 S3 T3 W1 I3 A1 Ld7

Varusteet : Käsiase, javelin, throwing spear, light armour ja shield

0-1 Numidians / Moors 22 pistettä / kpl, Light Cavalry 

M8 Ws3 Bs3 S3 T3 W1 I3 A1 Ld6

Varusteet : Käsiase, javelin, shield

Erikoissäännöt : Parthian Shot

Jalkaväki

Legioonalaiset

Legioonalaisyksikön kenturio (=champion) parantaa yksikön LD:tä yhdellä.

Raw Legionary 15 pts

M4 Ws3 Bs3 S3 T3 W1 I3 A1 Ld 7

Varusteet : hand weapon, light armour, large shield, heavy throwing spear

Seasoned Legionary 17 pts

M4 Ws3 Bs3 S3 T3 W1 I3 A1 Ld 7

Varusteet : hand weapon, light armour, large shield, heavy throwing spear

Optiot : Veteraani +1pts per model,

Special säännöt : Drilled

Elite Legionary 24 pts

M4 Ws4 Bs3 S3 T3 W1 I4 A1 Ld 8

Varusteet : hand weapon, light armour, large shield, heavy throwing spear

Optiot : Veteraani +1pts per model,

Special säännöt : Drilled, Stubborn

 Auxiliary Infantry 

Auxiliaries 11 pts / kpl

M5 Ws3 Bs3 S3 T3 W1 I3 A1 Ld 7

Varusteet : Hand weapon, throwing spear or thrusting spear, shield

Optiot : Light armour 2pts/model, drilled 2pts/mode, veteran 1 pts/model

Light Cohort 11 pts / kpl, Skirmishers

M5 Ws3 Bs3 S3 T3 W1 I3 A1 Ld 7

Varusteet : Hand weapon, throwing spear or thrusting spear, shield

Optiot : Light armour 2pts/model, drilled 2pts/mode, veteran 1 pts/model

Archers 10 pts / kpl, Skirmishers

M5 Ws3 Bs3 S3 T3 W1 I3 A1 Ld 7

Varusteet : Hand weapon, Bow, Buckler

Optiot : Yhden yksikön voi kohottaa eliitiksi, BS4, Ld8, +3 pts / model

 

Artillery

 Light Bolt Thrower, 32pts

S4 T5 W2

Crew 2 * M4 Ws3 Bs3 S3 T3 W1 A1 Ld6

Heavy Bolt Thrower, 42pts

S5 T5 W2

Crew 3 * M4 Ws3 Bs3 S3 T3 W1 A1 Ld6

0-1 Stone Thrower, 90pts

S6  T5 W2

Crew 3 * M4 Ws3 Bs3 S3 T3 W1 A1 Ld6

 

Early German 150BC to 300 AD

Armeijakompositio :

  • Characters : Enintään 25%
  • Cavalry : Enintään 25% pisteistä
  • Infantry : Vähintään 50% pisteistä
  • Skirmishers : enintään 20%
  • Liittolaiset : enintään 20%

Sankarit :

Kenraali 0-1 161 pistettä , Warband

M5 Ws6 Bs6 S4 T4 W3 I6 A3 Ld7

Varusteet . Käsiase, light armour, thrusting spear or throwing spear, javelins & shield

Optiot : Hevonen 11pts, Ld muuttuu kasiksi, ja warband katoaa

 

Senior Officer 89 pistettä, BSB -optio +25, Warband

M5 Ws5 Bs5 S4 T3 W2 I5 A2 Ld6

Varusteet : käsiase, light armour, hrusting spear or throwing spear, javelins & shield

Optiot : Hevonen 11pts, Ld muuttuu seiskaksi, ja warband katoaa

Cavalry

Noble Cavalry, 26 pts/model

M8 Ws4 Bs4 S3 T3 W1 I4 A1 Ld7

Varusteet : Mixed weapons & shield

Infantry

Warriors, 7 pts / model, Warband

M5 Ws3 Bs3 S3 T3 W1 I3 A1 Ld 5

Varusteet : Hand weapon, shield, throwing spear

Optiot : Throwing spearin voi vaihtaa thrusting speariin. Thrusting Spear yksikkö voi ottaa stubbornin, 3pts / model

Fanatics, 9 pts / model, Warband, Frentzy,

yksi yksikkö per kolme warrior yksikköä, korkeintaan saman kokoinen kuin pienin warrior yksikkö

M5 Ws3 Bs3 S3 T3 W1 I3 A1 Ld 5

Varusteet : Hand weapon, shield, throwing spear

Skirmishers, 6pts / model

 M5 Ws2 Bs3 S3 T3 W1 I3 A1 Ld 5

Varusteet : Improvised weapon & javelins

Optiot : Buckler(free), yksi kolmesta yksiköstä voi ottaa vaihtaa javelinit bowiin, 1pts / Model. Ei saa olla isompi yksikkö kuin suurin javelin yksikkö

Optiot : Yksiköstä voi tehdä Cavalry Support -yksikön 5pts / model. Ws3 Ld6, mixed weapons, Chariot Runners. Valitse minkä cav yksikön tukena toimii

 

Macedonians & successors

Armeija ja statit kuten AoA 2.0 kirjassa, pl. seuraavat muutokset:

Heavy Chariot: 4 wounds ja point cost 85p. (vai laitetaanko enemmän?)

Huomioi tästä säännöstöstä seuraavat kohdat: pike, kontos, phalanx, wedge, parthian shot, chariots ja elephants

Bookmark and Share

30 comments to Living Armybook : Armies of Antiquity kasiedikan Fabaan – WIP

  • avatar kalle

    Kaipaakohan tää lista oikeasti noin montaa eri cavalryä, joiden säännöt on kuitenkin hiuksenhienolla erolla samoja… Melkein riittäis equilites ja horse archerit noin pelillisesti mallintamaan asiat. Sehän on sitten se ja sama millä figuilla kukin pelaa.

  • avatar kalle

    Early Imperial rooma on nyt listattu eka versio. Highlightasin jotain oleellisempia muutoksia WAB:iin nähden. Suurin ongelma Roomalla on se, paljonko ne maksaa Drilled -ominaisuudesta. WAB:issahan liikkeetä on paljon jäykempiä kuin kasiedikassa, ja Drilledistä ei välttämättä ole sitä etua mitä se pisteissä maksaa. Pitää kattoa, kunhan saan seuraavaksi barbaarit listattua. Stonarin pistehinnan laitoin nyt aluksi 90 pinnaan, minkä se yleensä fabakirjoissa kustantaa. Sekin voi olla liian vähän, kasiedikan säännöillähän näkee aina joka paikkaan, ja stonari osuu aina. Lisäksi kohteet ottaa aina kipeätä osumaa. Vois oikeastaan miettiä sellaistakin, että stonari woundaa parhaimmillaan 5+:lla, se on muuten vähän rikki.

  • avatar kalle

    Noniin, nyt olis säännöt ja listat roomalle ja barbaareille, uskallatko Teemu ottaa haasteen vastaan ?

  • avatar Teemu

    Mahtava pelinavaus Kalle! Peukut!

    Otan haasteen vastaan, mutta teen ensin lista variaation jollekin mielenkiintoisemmalle listalle (= jota haluan maalata ja pelata). Todennäköisesti Macedonian successors. Niitä tuli Lontoon SELWG-tapahtumasta hankittua lisää. Luvassa siis falangeja, wedgejä, norsuja ja chatiotteja…

    • avatar kalle

      OK, olisko Persia sille passelimpi vastus kuin rooma, jos edes etäisesti historiallisuuteen pyrkii ?

      • avatar Teemu

        Molemmat on historiallisesti kurantteja, koska Roomahan se valtasi Aleksanterin seuraajien tontit, eikö?

        Persia olis mielenkiintoisempi kuin Rooma, mutta kumpikin käy!

  • avatar Teemu

    Muokkasin lisää “yleisiä” sääntöjä. Saa “korjata” / kommentoida. Kalle, olitko modannut yleisesti noita joukkojen pistearvoja? Jos et, niin ei ole tarvetta kirjoittaa armeija-listoja tälle sivulle uudestaan, kunhan ko. armeijuan käyttämät säännöt on määritelty.

    • avatar kalle

      En modannut kuin stonaria, ja jotain ihan pientä (barbaarien bsb), mutta vähän veikkaan että niitä pitäisi pikkasen säätää… HtH osumisen miinuksen phalanksia vastaan on kait vaan fronttiin ? Phalangit on vähän niinkuin nurglen markin demoneita…

      • avatar Teemu

        Toki vain fronttiin. Kaikki jutut on fronttiin. Ja kun pelataan faban sektoreilla, pääsee helpommin ampumaan ja chargaamaan kylkeen…

    • avatar kalle

      Fearille vois kokeilla ensin -15%, sillon menee tommonen hirdman samaan pistehintaan kuin Early Imperial legioonalainen, ks statit tossa alla. Ne nyt vois olla suht samoissa pisteissä ? Ehkä silti tommonen hirdsman on parempi.

      vikings hirdmen M4 WS4 BS3 S3 T3 W1 I4 a1 LD8 17 hw, LA, shield “Throwing spear +2;
      twohand axe +3 Veteran +1″ Shieldwall, fearsome, different weapons, voi liikkua shieldwallissa normiliikkeen

      E I Roman Seasoned legionary M4 WS3 BS3 S3 T3 W1 I3 a1 LD7 17 hw, LA, Large shield shield, heavy throwing spear Drilled

      Hirdmanilla on parempi I ja WS, roomalaisella on parempi save ja ase eka kierroksella. Toisaalta kahden käden kirves +3 pinnalla on kasiedikan säännöillä kova ase, ja 20 pinnan HW Hirdman aika pätevä kaveri. Noi perushinnat ukoille on suunnilleen tuplat siitä mitä ne olisi fabassa, mutta heavy weapon ei.

      • avatar Teemu

        Hyviä pointteja. Pitääpä ottaa GW:t hirdmaneille ;-). Mut joo, roomalainen kestää sikapaljon paremmin kuin viikingit, joilla GW:n kanssa 6:n save…

  • avatar Teemu

    Kalle, oisko makedonian perilliset vs. Rooma tai Persia välipäivinä? esim. perjantaina 27.12. tai 1.1.?

    Mulla ois suunnitteilla ainakin 3000p. armeija.

    • avatar kalle

      Joo, koitetaan. Pistetään alustava kalenterivaraus vaikka 27.12. Voisin koittaa kattoa persialistan läpi. Tai sit mä tuun kaaossotureilla…

      • avatar Teemu

        Persia ois cool. Roomalaisetkin piestään, mut WoC ois jo vähän liikaa – LOL! Merkattu kalenteriin. Tervetuloa meille, mallinnan Gaugamelan taistelukentän (=aavikko).

  • avatar Teemu

    KALLE – mitä tuumaat combat reson laskemisesta? Soveltaisin siihen WAB 2.0 sääntöjä. Huomioi close order -ykiköt, joka on historiallisesti relevantti.

  • avatar kalle

    Vois laittaa kanssa kautta linjan commandit 10 pinnaa naamari, niinku fabassa näyttää olevan.

  • avatar kalle

    Pistin tonne pari lisäystä : Chargeajalla +1 WS. Tää kompensoi sitä, ettei ole taikavaihetta jossa buustata tai hexata chargen perään. Pistin vaunujen hinnan suosiolla tuplaksi, jos niillä on 3 tai 4 woundia.

    • avatar Teemu

      En näe logiikkaa tossa +1ws, koska ei ole magiaa… Laitetaan chargaajille +1 CR.

      • avatar kalle

        Toikin käy ihan yhtä hyvin. Se plus +1 WS tulee samalla logiikalla kuin HC:ssä on +1 osumiseen chargeajalla. Fabaan se +1 osumiseen on liioittelua, kun voi tulla sitten 2+:lla osumista. CR +1 on ihan OK kanssa.

        Toinen homma, mietin noita vaunuja, ja ne on kyllä aika nihkeitä tuplapinnoillakin… S5/T4 AS4+ vaunut on mahdottomia jousi/linkoammunnalle, ne voisi olla parempi pitää siinä yhdessä woundissa ja alkuperäisessä pistehinnassaan. T4, ja AS4+ tarkoittaa 18 nuolta, jos niitä woundeja on 3, se on 54 nuolta kauas, liikkumatta. Tässä pelissä kun ei ole oikein mitään yli S3:n missileitä, niin vaunut olis ihan OK sellaisina kuin ne WAB:issakin on.

  • avatar kalle

    Noniin, hommaa kokeiltu Macedonia vs Persia. Saatiin Teemun kanssa 3400 pinnan pelissä 15 pinnan tarkkuudella tasapeli, vaikka tapahtumia ja raatoja oli paljon, kummallakin puolella jotain 2300 pinnaa lähti. Hyvin toimi. Norsin sääntöjä päätettiin vähän kohtuullistaa, eli S, T ja save 5:een. Ihan hyvin homma pelasi.

    • avatar Teemu

      Joo hyvin toimi. En tosin muista tehneeni vielä PÄÄTÖSTÄ norsun modaamisesta, todettiin, että siitä on syytä keskustella ja katsoa kokonaisuutena: panic testit, käyttääkö kenraalia ja BSB:tä, savet, käsitelläänkö yhtenä modelina vai voiko mahudin & crewin tapaa erikseen (jolloin on pointtia ostaa niille haarniskaa)… eli keskustellaan tasapainoisesta kokonaisuudesta.

      Seuraavat avoimet sääntöasiat vois myös linjata:

      Chariots – Hinnat tuplana, save max 5+ –> toi 5+ save ei ole oikein fluffikas? Eikös fabasssa ole tyypillisesti 4+?

      Pike: fronttiin+2 initiative vai ASF ? (ei voimassa muita pikeja tai kontoksia vastaan), lyö extra-ränkistä
      –> kumpaa käytetään? Mä ehdotan +2 i, koska ASF antais useinmiten myös rerollin, eikä se ehkä ole perusteltu.

      Kontos: Fronttiin ASF – paitsi pikeja tai kontoksia vastaan, +1 S Chargessa / counter chargessa (otetaanhan counter charge sääntö mukaan?) – ei muistettu käyttää counter chargea, tai ei sellaista fabassa tietty olekaan, mutta otetaanko käyttöön? Olisi voinut muuttaa esim. chariot vs. eliitti ratsuväen taistelun.

      Lisäilen kuvia / rapsaa pelistä…

  • avatar kalle

    Fabassa heavy chariotin save on yleensä 3+, joskus 4+. Fabassa on kuinkin S4 ammuntaa ja S5 taikoja, WAB armeijoilla vain S3 ammuntaa ja iskuja, siksi ehdotan 5+ savea sekä vaunuihin että norsuun.

    Matikka menee näin T4 vaunuun, jolla 3 woundia ja 5+ save, siihen tarvitaan 41 nuolta poistamiseen 5+ osuvilla S3 nuolilla. Musta toi on ihan OK, siinä on peliä puolin ja toisin, vaunua pystyy vahingoittamaan, toisaalta sitä pystyy pitämään ammunnalta suojassa. Vaunun ongelma on se, että ne S5 impactit on kohtuuttomia. WAB:issa on 3+ save persian vaunulla ja yksi woundi, se tarkoittaa että vaunun poistamiseen tarvitaan 27 5+ osuvaa S3 nuolta. Vois jopa harkita sitä, että ottas vaunulle 4+ saven, mutta strenaksi vaan 4, niin se olisi vähemmän idioottimainen pelillisesti.

    Norsulla taas, T5 tai T6, 5+ save ja 5 woundia, tarvitaan 135 5+ osuvaa S3 nuolta. Sen yhden paniikkitestin saamiseen tarvitaan keskimäärin 27 nuolta…

    Tuntuu pelillisesti aika tyhmältä, jos Norsua ei pysty ampumalla tappamaan, ja lähikseen sen kanssa ei voi mennä vaunulla tai ratsuväellä, jotka on ainoat jotka voi sen vahingossa voittaa. Vaikka nyt munkilla onnistuit phalangilla sen kerran voittamaan, niin oddsit on aika heikot, voin laskea simulaattorilla joku päivä. Mun puolesta norsut vois bannia kokonaan…

    Pike : +2 I

    Ei counter chargeja.

    • avatar Teemu

      Vahvaa argumentointia. Tosin WAB-listoissa on tuhdimpaakin ampumista: useimmilla ancient-listoilla on kuitenkin bolttereita, jotka on kovin edullisia.

      Koitan kirjoitella sääntökokonaisuuden norsuista. On ne niin siistejä, että pitäähän niitä päästä pelaamaan… Tehdään modattu-versio ja pelitestataan lisää. Ei ne norsut tota meidän peliä mitenkään ratkaisseet.

      • avatar kalle

        Jees, kyllä norsuja ja vaunuja on ihan kiva olla, ne on ihan OK elementtejä peliin. Mutta mielellään niin, että niillä on sopivat heikkoutensakin. Vaunut saisi mun puolesta hajota kohtuu helpolla, siksi toi 5+ save, ja norsuilla saisi olla ongelmaa paniikin kanssa. Thunderstomp on ehkä se ongelmallisin norsun ominaisuus pelillisesti. Fluffillisesti ehkä ihan perusteltu. Mutta se tekee vaan niin pirusti tuhoa, ettei norsu kovin todennäköisesti koskaan breikkaa combatista. Ehkä sen tasapainoksi voisi sallia kaikki normaalit combat bonukset norsua vastaan, eli rivit, kyljet liput yms ? Jos kerran norsua pelataan faban kasiedikan säännöillä, niin pitää vähän karsia WAB:ista tulevia bonareita.

        Fluffillisesti kenraalin LD:n ja BSB:n käyttö norsun motivointiin on kanssa ei niin ilmeinen musta. Eli vois ottaa norsulle vaan en ratsastajan LD:n paniikki checkeihin ilman BSB rerolleja, niin silloin se olis ehkä ihan OK. ja max 5+ save. Silloin se norsu ei ehkä ihan niin paljon dominoi.

      • avatar kalle

        Bolttereita tarttee keskimäärin 4.5 laukausta per norsun haava, eli kuuteen woundiin 27 laukausta, joten kolme boltteria ei saa keskimäärin norsua tapettua kuudessa kaus menevässä amupakierroksessa. Oikeasti kenenkään 3 boltteria ei ammu kuutta kierrosta avoimelle. Toki kaksi boltterilaukausta voi tappaa norsun, muttei se kovin todennäköistä ole.

        • avatar Gusse

          Kyllä norsuja pitää saada pelata, mutta oon Kallen kanssa samaa mieltä siitä, että kenraalin tai bsbn ld ei mielestäni saa käyttää. Jos norsu vauhkoontui niin sitä ei varmaan hirveästi kiinnosta jos siellä on joku sukuvaakuna tai Aleksanteri suuri lähistöllä. Kyllä se on se oma crew joka tilanteen hallitsee jos hallitsee. 5 save kuulostaa mun mielestä ihan hyvältä, onhan niillä kova toughness ja monta woundia jo paksua nahkaa ja kokoa kuvaamaan. Ei noille sotanorsuille vissiin ihan kauheasti armoria laitettu. Jonkinlainen stomppi pitää olla. Tossa vähän mun ajatuksia aiheesta.

  • avatar Tusseilla

    Hieno homma, rapsaa kehiin vaan. Mulla ois kanssa kiinnostusta kokeilla jatkossa.

  • avatar Gusse

    Ja gusse siis tässä kommentoi.

You must be logged in to post a comment.