Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Black powder

French Indian Wars – Last of The Mohicans -kampanjan päätös 23.3.

220px-J_Fenimore_Cooper_Viimeinen_mohikaani_kansikuva

Kenties vihoviimeinen Mohikaani 23.3. sunnuntaina kerholla!

Onko tulos tämä:

Fort Henry ranskalaisten ja huronien hallussa?

 

Muskets and tomahawks

Ko. peliin voi tutustua näistä linkeistä:

http://www.studio-tomahawk.com/index.php?page=mousquets&langue=en

(EN-sivut olivat juuri “under construction”…)

Pelien foorumi täällä:

http://studiotomahawk.freeforums.org/index.php

Pelin Reference sheet ja countterit täällä:

http://nstarmagazine.com/MUSKETS_AND_TOMAHAWKS_1_1.htm

Yksi arvio säännöistä:

http://anatolisgameroom.blogspot.fi/2013/02/muskets-tomahawks-rules-review.html

FIGU-SUOSITUKSIA

Warlord Gamesilta löytyy hyvä valikoima metallisia figuja:

http://www.warlordgames.com/store/black-powder/french-indian-war-1754-1763.html#/page/1

Soveltuvia ukkoja muovisena löytyy Perryn Brittejä, jotka voi ostaa WLG:lta tai Fantasiapeleistä:

http://www.warlordgames.com/store/american-war-of-independence-british-infantry-1775-1783.html

http://www.fantasiapelit.com/index.php?main=ai&kat=single&mista=indeksi&etsittava=_148783

SEKÄ Wargames Factoryn War of Spanish Succession Troops:

http://www.fantasiapelit.com/index.php?main=ai&kat=single&mista=indeksi&etsittava=_131746

Sekä ratsuväki War of Spanish Succession Cavalry (12) – tosin ratsuväkeä ei juuri näissä kähinöissä nähty… mutta ehkä upseereille.

http://www.fantasiapelit.com/index.php?main=ai&kat=single&mista=indeksi&etsittava=_136200

War Games Factoryn sivuilta löytyy myös tykki-boxi ko.aikakaudelle:

http://www.wargamesfactory.com/webstore/horse-and-musket

Toki Perryltä löytyy paljon myös metallisena AWI-figuja, joiden voisi kuvitella soveltuvan:

http://www.perry-miniatures.com/index.php?cPath=23_29&page=1

Samoin kuin Gripping Beastiltä:

http://www.grippingbeast.com/shop.php?CatID=2428

Kampanjan perusidea: Brittien ja Ranskalaisten (ja molempien intiaani-liittolaisten) välinen mittelö Viimeistä Mohikaania ja historiallisia tapahtumia seuraillen.

Pisteytys:  puolue (Ranska / Britit) saa pisteitä skenaarioiden mukaisesti ja/tai perussetillä:

Voitto 3 p.

Tasuri 2p.

Tappio 1p.

Luovutus 0p.

PISTEET TÄLLÄ HETKELLÄ

Britit 6p.

Ranska 12p.

Ranska / Huron littouma on nyt voittanut molemmat skenaario nelosen pelit. Tiukalla olivat. Eka pisteissä ja toka pelillisesti.

Yleiset house-rulet kaikkiin skenaarioihin:

1. Kolmen sankarimme kopla voi operoida yksikkönä tai yksilöinä, ovat kaikki type indians. Jos heitää ampuu jokin yksikkö, laukaukset jaetaan tasan kaikille.

2. Yksiköt voivat liikkua movement traylla, silloin se ollaanko esim. metsässä katsotaan movement trayn keskiviivan mukaan. Yksikön tulee ampua samaa kohdetta ja pyrkiä siihen, että kaikki tekevät saman actionin pelin nopeuttamiseksi.

3. Pelin kesto: kolmen kierroksen jälkeen aletaan sääntöjen mukaisesti heittää loppuuko peli, siten että kierros 4 vastaa sääntöjen kierrosta 1. (tätä voi modata jos haluaa pidentää peliä)

4. LOS: yli 6″ metsien / puskien tai vastaavien läpi ei näe.

5. “Kampanjan” avainhahmot eli  Hawkeye, Uncas, Chingachgook & Magua – OOB

Kampanjan (ei ihan) supersankarit toiminnan tuokseessa

Kampanjan (ei ihan) supersankarit toiminnan tuokseessa

Kampanjassa seikkailevat luonnollisesti kirjasta ja elokuvasta tutut sankarit. Muskets & Tomahawks peleissä näitä sankareita pelataan seuraavilla stateilla ja ominaisuuksilla sekä pisteillä. Osalla sankareista on 2 “woundia”. Tämä tarkoittaa sitä, että kun normi upseeri / johtaja kupsahtaisi, nämä urhot vielä porskuttavat. Haavoittumisen vaikutus: Aggressiveness -1, Movement -1

Jos Hawkeye, Uncas & Chingachgook liikkuvat ryhmänä (coherency), heitä voi “komentaa ryhmänä” (vai olikos tässä niin, että kaikki ko. troop typen toimivat kun niiden aktivointikortti tulee…

Hawkeye, “indian leader”, hunting rifle, tomahawk (thr. wpn.). 2 wounds. Talents: Guerilla, eagle eye, dodge, marksman, stealthy. Point cost: 35

Chingachgook - “indian leader”, 2 wounds.musket, tomahawk (thr. wpn.). Talents:  guerilla, hunter, warrior, stealthy.  Point cost: 35

Uncas - “indian leader”, musket, tomahawk (thr. wpn.).  Talents: guerilla, agile, brave, stealthy.  Point cost: 30

Magua –  “indian leader”, 2 wounds, rifle, tomahawk (thr. wpn.). Talents:  guerilla, backstabber, dodge, stealthy.  Point cost: 35

Sankareista ja anti-sankareista voi lukea lisää täältä: http://www.sparknotes.com/lit/mohicans/characters.html

Muskets & Tomahawks / French Indian Wars armeijalista VIIMEINEN MOHIKAANI KAMPANJA_armeijalistat

lastofthemohicans-running

HAHMOTELMA PELATTAVISTA SKENAARIOISTA JA AIKATAULUSTA

Kierros 1. Skirmish (Muskets & Tomahawks I BP Skirmish säännöt)

Peli-illat:

15.1.2014 pelataan skenaariota 3: hyökkäys Huron-kylään.

Mukana kampanjassa:

Ranska: Teemu (umpire), Sami ja Mikko K-S.
Britit: Kalle ja Marko sekä Juha (kukas Juhan oli editoinut pois?)

 

1. Raid on the Jackson farm: huron warparty is on the move
* Ehtivätkö Haukansilmä ja kumppanit apuun ajoissa?
* Voittotavoitteet: Huronien tavoitteena on polttaa ja ryöstää Jacksonien farmi, sekä tappaa siviilit (kuten M&T sääntökirjan skenaarioissa RAID ja SLAUGHTER). Jos voittavat, saavat bonuksena seuraavaan peliin 2 kpl kiväärejä. Haukansilmän ja kumppanien tavoitteena on estää Huronien aikeet aiheuttamalla heille riittävästi tappioita (Huronit lupuvat taistelusta kun 1/3 miesvahvuudesta on kaatunut), voittavat jos Huronien paetessa tilan päärakennus ei ole tuhoutunut ja suurin osa Jacksonien perheestä on hengissä. Bonus seuraavaan peliin: Colonial Militia -joukkojen moraaliin boosti / Haukansilmälle joku bonus-trait.  Tasuri, jos huronien breikatessa kaikki siviilit ovat kuolleet, ei bonuksia kellekään.

Pelin kesto: kolmen kierroksen jälkeen aletaan sääntöjen mukaisesti heittää loppuuko peli, siten että kierros 4 vastaa sääntöjen kierrosta 1. (tätä voi modata jos haluaa pidentää peli)

Erikoissäännöt: Herra Jackson voi antaa perheelleen komentoja ja liikkua heidän kanssaan, vaikka perhe sisältääkin sekä irregulaareja (pojat ja koira ovat colonial militiaa) että siviilejä (naisväki). Perhe perääntyy (flight) aina rakennukseen ja pois sieltä vain jos se on tulessa. Jos rakennuksen sisällä tulee flight-tulos, eivät aktivoidu enää sillä kierroksella. Siviilien (naiset) aktivoinnin voi käyttää  miesväen muskettien lataamiseen. Kun Herra Jackson on koherenssissa perheensä kanssa, hän saa toimia sekä colonial militia, että civilians -korteilla.

Kolmen sankarimme kopla voi operoida yksikkönä tai yksilöinä, ovat kaikki type indians. Jos heitää ampuu jokin yksikkö, laukaukset jaetaan tasan kaikille. Yksiköt voivat liikkua movement traylla, silloin se ollaanko esim. metsässä katsotaan movement trayn keskiviivan mukaan. Yksikön tulee ampua samaa kohdetta ja pyrkiä siihen, että kaikki tekevät saman actionin pelin nopeuttamiseksi.

OOB:

French: Huron Warparty with 1 Sachem (with rifle) 22p, 2 units 6 of Huron warriors (Auxiliraries), one unit is “Bloodthirsty” – 96p. and 1 unit of 6 French Marines (itseasiassa Canadian Militiaa, irregulars) 54p. TOTAL  172p.

British: Jackson family: 3 men with muskets (1Civilian leader and 2 colonial militia), 2 women(civilian settlers) with pistols, 1 dog (colonial militia) – 18p. 1 unit of 6 neighbours (colonial militia)-18p.  with an officer with rifle -27p. (, arrives in the end of round 1. (random table edge), Hawkeye, Uncas & Chingagook – 100p, arriwing randomly (random LONG table edge) at the end of round 2.

Total British points 163p.

Ekan skenaarion testipeli pelattu tänään kertsillä ja skenaariota hieman modattu sen perusteella. Edit: 9.12. vielä editoitu.

Kuvia :

Skenaario pelattu uudestaan 8.1. Mikan hyvät raportit (2 kpl) täällä:

http://maalaus.blogspot.fi/2014/01/muskets-tomahawks-game-1.html

 

2. Treachery of the mohawk scout Magua: will Munroe daughters end up under Magua’s knife?
* Saattue punatakkeja kuljettaa Eversti Munroen tyttäriä kohti Fort Henryä ja joutuu
väijytykseen
* Muskets & Tomahawks

Voittotavoitteet

Huron: kaapata Munroen tyttäret ja Brittiupseeri Duncan. Kaappaaminen tapahtuu “tappamalla” heidät lähitaistelussa ja sen jälkeen kuljettaminen kohti  Huronien deployment zonea normi-liikkumisella. 1 kuljettaja / 1 vanki.

Pisteet:

* 2 VP / vanki TAI 1p. jos kohteet tapettu ampumalla,

* 1 VP per tuhottu / pakoon ajettu Britti-yksikkö.

Britit & sankarimme: ajaa Huronit pakosalle, tappaa Magua ja suojella Munroen tyttäriä.

Pisteet: 

* 2 VP / elossa ja vapaana (ei huronien hallussa pelin päätyessä) oleva tytär.

* 2 VP jos Magua on tapettu.

* 1 VP per tuhottu / pakoon ajettu Huron-yksikkö.

Erikoissäännöt:

* Sankarit ja Magua (ks. ylhäällä talentit yms.

* Magua deployataan brittien kanssa. Britti-puoli EI saa vahingoittaa Maguaa ennen kuin tämä on joko 1. osoittanut aggressiota heitä kohtaan 2. Komentanut Huroneita (Let’s go boys). Huron-pelaaja kuitenkin pelaa Maguaa alusta asti. Magua saa ensimmäiseen hyökkäykseen +2 osumiseen ja +1 tappamiseen. Britit ovat tästä niin hämmentyneitä, että saavat toimia Maguaa vastaan vasta SEURAAVAN Maguan aktivoimisen jälkeen.

* Ambush:

- Huroneilla on hidden deployment (teen kartan, johon huron-pelaaja merkkaa missä joukot ovat

- Britit etenevät tietä pitkin, kunnes Magua tekee agression tai ambush laukeaa (Huronit avaavat tulen tai heidät spotataan), sen jälkeen aletaan käyttää kortti-aktivointia

- Huronit laitetaan kentälle kun ne joko ampuvat tai Britit spottaavat ne 12″ etäisyydellä

- Huronit saavat ensimmäisen kierroksen ampumiseen +1

* Deplyment: hidden, Huronit & Ranska merkkaavat karttaan paikan ja etäisyyden ko. maastoelementtin reunasta – spottausta varten.

* Neidit ja toinen Britti-upseeri matkustavat kärryissä. Kärryt liikkuvat max. 8″ kierros. Ne aktivoidaan kuskin troop typen mukaan. Jos kuski kuolee, eivät neidit voi ajaa kärryjä, mutta joku muu sankari voi hypätä ohjaksiin. Vaunuista saa suojaa: -1 ampumis -osumiseen, +1 defenceen lähitaistelussa.

* Neideillä erikoissääntönä “stand and shoot” eli saavat ampua pistooleillaan point blank -rangella kohti hyökkääviä vihollisia. Pistoolit ovat edelleen kertakäyttöisiä.

* Pelin kesto: kolmen kierroksen jälkeen aletaan sääntöjen mukaisesti heittää loppuuko peli, siten että kierros 4 vastaa sääntöjen kierrosta 1. (tätä voi modata jos haluaa pidentää peliä)

* Kolme sankaria saapuvat automaattisesti RANDOM pitkälle pöydän laidalle vuoron 2 alussa, vuoroja aletaan laskea siitä, kun kortteja ruvetaan käyttämään (Maguan agression / tai ambushaajien spottauksen jälkeen)

OOB:

Huron: 

Magua (deployed with British) 35p.
Ambushing Warparty with
1 Sachem (with rifle), talents: guerilla, warrior,  32p,
4 units 6 of Huron warriors
1. 42p.
2. two rifles 46p.
3. Blood thirsty 42p.
4. Blood thirsty 42p.

8 Canadian Militia 72p.

Total 311p.

British:

2 officers (toinen on Majuri Duncan XX):
1. Duncanilla heppa, ratsuväkimiekka ja pistooli, authoritarian talent 34p.
2. toinen on kärryissä, varusteina musketti, elite -talent 30p.

Two units of British regulars (8 kpl / yksikkö),
1. Elite + Marksman 88p.
2. 64p

1 unit of Rangers (6 models); 2 rifles 58p.

2 civilians with pistols, 4p. – eli Munron tyttäret, jotka matkustavat kärryissä. Heillä erikoissääntönä “stand and shoot” eli saavat ampua pistooleillaan point blank -rangella kohti hyökkääviä vihollisia.

3 sankaria 100p.

Total 378 p.

Pisteet eivät mene tasan, eikä ole tarkoituskaan. Huroneilla on vahva yllätysetu ja paremmat asemat alussa. 3 sankaria ovat ilmaisia briteille, mutta ehtivätkö ajoissa pelastamaan päivän?

Peliraportti 18.12. pelatusta skenaariosta 2. Teemu ja Mikko (Huron + Ranska) vs. Kalle (Britit + sankarit)

Toisessa 2. skenaarion koeajossa Britit ottivat jälleen köniinsä (vaikka Kalle viimeksi teknisesti voittikin). Kärryt ja toinen Monroen tyttäristä oli kuitenkin lähellä päästä pakoon, kuten kuvasta näkyy:

WP_001035

Toinen neiti ja Majuri Duncan olivat jo vankeina ja aivan näille kalkkiviivoille ammuttiin toinen sisaruksista. Kolme sankariamme saapuivat mukaan aivan liian myöhään. Muutamia modauksia skenaarion tämän pohjalta…

Lisää kuvia pelistä täällä: http://maalaus.blogspot.fi/2014/01/muskets-and-tomahawks.html

 3. Attack on the Huron-village

Our heroes aided by British troops (Regulars & Rangers) attack Magua’s village to save Cora Munro and Major Duncan!

Players set the table with below guidelines and with reasonable amount of terrain to cover the attackers as well – byt not tuu much, the village is on a clearing.

British Goals

* 4 p Save Major Duncan from the bonfire: latest round 4. Move to base to base. After round 2 burning fire causes 1 automatic hit to any rescuer, lethality 6+.

* 4 p. Save Cora Munro from Magua’s hut: move to base to base with the hut, then escort Cora to the riverside and transport away with a canoe. +1p if saved by Hawkeye.

* 0,25p for each Huron / French warrior killed or routed

* 0,5p officer killed

* 4 p. Village center secured: no enemy units / officers within 6″ of the totem

Huron / French -goals:

* 2p. Major Duncan not rescued

* 2p. Cora Munroe not rescued from Magua’s hut OR

* 1p. Cora Munroe not transported away with a canoe

* 0,25p for each indian / British warrior killed or routed

* 0,5p officer killed

* 5 p. Village center secured: no enemy units / officers within 6″ of the totem

OOB 

Kampanjan tässä kypsyysvaiheessa tehdään OOB:n kanssa niin, että puolet saavat itse koota armeijansa. Linkki armeijalistojen pdf-versioon niille, joilla sääntökirjaa ei vielä ole tuossa ylempänä.

Tässä minimivaatimukset:

  • Armeijan koko väh. 350p.
  • Huron / Ranska: pitää sisältää Magua. Ei saa sisältää ranskalaisia regulaareja / grenadierejä. Yli 75% modeleista pitää olla Huroneja.
  • Britti: Hawkeye for free. Irokeesi-liittolaisia enintään 50% modeleista

Muut säännöt:

* Brittien deployment pöydän laitaan, kylä lähes keskelle lautaa, huronit deployaa kylään,

* ranskalaiset nukuu random majassa (eri kuin missä Cora on). Heräävät ensimmäisiin laukauksiin, sen jälkeen aktivointi korteilla.

* Yksi Huron -yksikkö on metsällä ja saapuu kanooteilla joelta vuoron 1 loppuessa.

* Britit saa Hawkeyen for free. Hänen tehtävänsä on pelastaa Duncan ja Cora ja paeta sen jälkeen kanooteilla. Hawkeye EI näin ollen saa pysyä paikallaan tai liikkua pois päin kylästä kahdella peräkkäisellä aktivoinnilla. Yksikkö johon hän on yhteydessä (oliko se 4″) saa +2 reaktioheittoihin, mutta täytyy noudattaa samaa liike-ehtoa ja muutenkin liikkua hänen mukanaan. Hawkeyen troop typeksi katsotaan se, minkä yksikön läheisyydessä hän on + indian.

18.1. pelattiin Markon kanssa tuunattu versio (uudet VP:t yms.) skenaariosta 3. Oli hauska peli, josta ei puuttunut dramaattisia käänteitä.

Tässä raporttia – heti kun saan kuvat näkymään… (jotain on rikki)

 

4. Retreat to Fort Henry

Tässä internetistä napsattu skenu, jota voi toki modata (ottaa esim. ranskalaiset mukaan, isompi peli, siviilien rooli, linnakkeen rooli, jne.)

Lähde, jossa myös kartta: http://twomarshals.blogspot.fi/2013/05/bloody-run-1763-muskets-tomahawks.html

The Forces

British force

2 Regular officers
2 units of 10 Regular infantry

1 Irregular officer
2 units of 5 Rangers Indian force

2 Sachem
5 units of 6 Warriors

Standard Traits apply to all units

Extra Traits, Talents and Sub-plots for Officers and Events are optional but may skew the scenario.

Ignore the Objective Deployment in the rules and use the deployment given below

Terrain

I played this on a 2 x 4 table using 15mm figures but keeping the 28mm ranges and movement

The table is split into 4 equal sections, South, South Central, North Central and North

All of the fields have wooden fences with the exception of the field by the river which has stone walls – the one east of “B”

The river can only be crossed at the bridge

The fort and the entire Northern Section is only accessible by the British

British Deployment

The 2 Regular units deploy in column at A & B heading south. Unit A must be on the bridge.

The 2 Ranger units can deploy in the buildings or fields anywhere in the South Central section

British Objective – Scouting Mission

The British have to scout each section of the table. A section is scouted if there is at least 1 model in the section at the end of a turn. Note that the South section has a thin strip of land on the northern bank of the river.

The British leave the table by entering the fort. If at least 1/3 of the British, 11 figures, leave the table after scouting all sections then they have completed their victory conditions

Indian Deployment

Indians deploy a unit at location 1,2,3 & 4. All Indian units must start more than 6 inches from a British unit but can be in Linie of Sight .

The 5th unit is kept off table at the start. Every time an American Indian card is played then roll 1 dice. If the number rolled is less than or equal to the Turn number then the 5th unit can appear anywhere on the east or west edges of the 2 Central sections. Therefore the 5th unit gets 4 chances per turn of appearing.

The Indians are NOT allowed in the Northern section of the table – if an Indian unit enters the Northern section it is immediately removed from play due to overwhelming musket and artillery fire from the fort

Indian Objective – Engagement

The Indians have to kill 2/3 of the enemy, 22 British figures, in order to complete their victory conditions.

The Card Pack

The pack comprises

2 British Regular cards
4 British Irregular cards
1 British Forward Boys card

4 American Indian cards
1 American Forward Boys card

On the 1st turn remove one of the American Indian cards before shuffling. This card will be the first card played and represents the initial ambush by Pontiac’s force. On subsequent turns all cards are included in the shuffle.

5. Siege of Fort Henry: will the relieve force make it in time before the French cannons
pound Fort Henry and it’s defenders into dust?

Scenario as a word document: http://1drv.ms/1c1caSO

Siege of Fort Henry

Fort Henryn piiritt photo WP_20140303_00_05_35_Pro.jpg

Game duration: start throwing if game ends after 4 rounds.

Rules: M&T + suitable siege-rules from LOTOW’s Alamo supplement. PDF to follow.

Winning: reach more goals than the enemy. Draw if even.

 

Size of Forces (exact size to be agreed between players)

British defenders 400 – 500p.

• All colonial militia and Indians are reluctant (-1p) due to being forced to stay in Fort Henry, even when they learned about Huron warparties attacking frontier settlements. Minimum one unit of both must be taken.

• force must include 1 civilian leader and 7 civilians

Attacking French & Huron 800-1000p.

• minimum of 25% must be hurons

• 50% of hurons must take bloodthirsty -trait

• Hurons can shoot flaming arrows to lit up sections of the fort. Two hits generate one ignition action (see rule book p. 25 for setting buildings on fire. Single wall sections are size 2 wooden structures. Gate-section and towers are size 3.

• Take scalps: all hurons get +1 to all morale test, when within 12″ of the fort or inside it.

• all units with 6 or more models as a starting strength can have ladders with them. It takes 3 models to carry them. Muskets or rifles can’t be shot while carrying a ladder. Ladders are used as in LOTOW’s Alamo supplement. PDF to follow.

• French have digged trenches to approach the fort under cover. Set 4 markers 12 inches from the fort. Two of them are trenches and two are blanks. Up to 4 units can enter the board from trenches at the beginning of round 2. Sapper-unit must enter the game from the trenches. They are 4 models with regular morale and movement 5 (use Compagnie de la Marine profile). They are carrying an ignited demolition charge, that they will drop by the wall. Then roll d6

1 : dud. Sappers can stay by the charge and roll again next Round

2-3 too fast a fuse: charge detonates just before the wall and damages it XX.sappers die.

4-5 kaboom: section goes up in splinters. All models in the ramparts throw basic Save -1 or die (=take one wound)

6: demolition: this section goes up and adjacent sections take damage as result 2-3. Other consequences as 4-5 above.

Sappers can then replace fallen artillery crews but may not assault the fort.

• French Sappers

British objectives:

• Keep the Fort: no enemies within fort when game ends

• protect the civilians: 75% of civilians in the fort alive when game ends.

French / Huron objectives

• storm the fort: have units with more than 1 model inside the fort, when the game ends

• take scalps: more than 25% of the civilians must be killed in close combat by Hurons

6. Honours of War – we want blood!: British and French commanders have come into a treaty
and the British and the colonial militia are leaving Fort Henry with their colors and
weapons, but… hurons are not yet satisfied, they need to see their tomahawks coloured
red, blood red. http://www.youtube.com/watch?v=ZJv86RpLsVQ
* Black Powder

Binnie-Barnes-and-Randolph-Scott-in-The-Last-Of-The-Mohicans-1936

CALL FOR ARMS!

Mukaan kampanjaan kutsutaan ihmisiä, jotka

* Omaavat tai ovat valmiita hankkimaan aikakauteen soveltuvia figuja + maalaamaan ne (joutunemme ainakin Black Powder -peleissä pelaamaan Napoleonic-figuilla)
* Muutamia urhoja suunnittelemaan ja vetämään annettujen raamien pohjalta edellä kuvattuja skenaarioita (toki niin, että voi niissä ja / tai muissa pelata itsekin)
* Osaavat pelata jompaa kumpaa sääntösettiä tai ainakin ovat lukeneet säännöt
– Ekan Muskets & Tomahawks -pelin on tarkoitus olla demon omainen

 

ILMIANNA ITSESI TÄLLÄ FOORUMILLA ja kerro oletko halukas myös toimimaan Umpiren roolissa.

The Patrol -skenario. Muskets & Tomahawks Tiedustelupartio

MUKAAN ILMOITTAUTUNEET PUOLUEITTAIN

Ranska ja intiaaniliittolaiset (Huron)

Teemu

Sami K.

Mikko K-S

Britit, colonial mitilia ja intiaaniliittolaiset (Mohawk)

Juha

Kalle

Marko

Allekirjoittaneelta voi kysellä lisätietoja ja aion maalata kampanjan käyttöön hyvän määrän Woodland indianseja, colonial militiaa sekä French Indian Wars -ranskalaisia.

Tässä parhaillaan työn alla olevat vahvistukset eli Ranskan regulaarit ja lisää merijalkaväkeä

Ranskan vahvistukset skenaarioon 4.

https://skydrive.live.com/#cid=602F72BA9EE71C75&id=602F72BA9EE71C75%212154&v=3

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 Ekat Juhan vuoristomiehet tulevaan uuden mantereen kampanjaan. Lisää kuvia blogissani

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Inkkaripäällikkö ja sotureita

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

More indians!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ja tietenkin punatakkeja – For the King and coutry!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

British Colour Party

Lisää Brittejä valmistui ja muuta teemaan kuuluvaa…

enemmän Blogissani

http://mentor888.blogspot.fi/2013/11/musket-tomahawk-colour-party-ja.html

Hiittiä voi hakea myös näistä Viimeinen mohikaani -klipeistä:

Leffa vuodelta 1936 You Tubessa:

1992 leffan traileri: http://www.youtube.com/watch?v=aMZtQhhS14w

 

Bookmark and Share

310 comments to French Indian Wars – Last of The Mohicans -kampanjan päätös 23.3.

  • avatar Sami K.

    Kiitän ja kumarran, hauskaa oli.

    Ymmärrän, jos 28mm Black Powder vähän disillusinoi. Paremmin sopvivat sen skaalan figut tähän peliin. Taas 15mm ja alle, niin Black Powder on loistavaa.

    Jos tätä pelaa Napoilla, muokkaisin moraalia siten, että regularitkin todennäköisimmin routtaavat ennen viimeiseen mieheen tuhoutumista. Eihän siinä tarvitse olla kuin 2 moraaliclassia: Regular ja Irregular.

    Niin, ja mielestäni se closis olisi hyvä myös hoitaa siten, ettei se yksittäinen figu käy niittämässä kahtatoista (koska ottaa aluksi 1:1). Saatika 2 figua tulisi ja ottaisi 2 on 1.

  • Kiitos Teemulle kamppiksen organisoinnista. Hauskaa oli ja monenlaista tuli opittua.

    M&T on minusta ihan hyvä skirmish-setti kertalaukauskivääreille sinne 50-60 figua/puoli tuntumaan asti. Napossa ei tosin kannata välttämättä pelata kaikkia nostoväkiarmeijoita regulaareina…

    Siinä on joitakin juttuja, joita pitäisi selkiyttää tai tehdä virallisia tulkintoja, mutta niin on kaikissa säännöissä.

    Lueskelin tuossa eräänä päivänä vertailua Napon ja 7-vuotisen sodan armeijoista. Napon suuri innovaatiohan oikeasti oli asevelvollisuusarmeija, joka toi kentälle suuria joukkoja joilla oli enemmän intoa kuin välttämättä koulutusta. Suuri osa taktiikoista lähtee tästä oletuksesta.

    7-vuotisessa sodassa ei esimerkiksi käytetty neliömuodostelmaa. Iso-Fredi oli sitä mieltä, että paras tapa suojautua ratsuväeltä oli vetää maihin, antaa niiden ratsastaa yli ja sitten nousta ja ampua niitä selkään. Vaatii vaan äijiltä aikalailla kanttia ja koulutusta. Paljon helpompaa opettaa ne vetäytymään tiukkaan sumppuun.

    • Tuosta maihinmenoasiasta sen verran, että ranskalaiset kyrassieerit valittivat, että venäläiset kaartin sotilaat suojautuivat epäsotilkaallisesti lyömällä maihin, kun he hyökkäsivät ja ampuivat selkään :-D Olisko se ollut Autsrlitzissä. Äijäthän toimivat ihan Ison-Fredin doktriinin mukaan.

  • avatar Teemu

    Vielä tuli mieleen, että mukavaa oli suht rento pelaamisen meininki. Oli skenaarioita, joissa voimasuhteet eivät olleet tasan ja skenaarioita, joissa ennen tuunausta ei toisella puolella ollut paljoakaan mahdollisuuksia, mutta pelit oli silti viihdyttäviä (okei, myönnetään, että olin useammin voittavalla puolella…), kuten sunnuntain grande finale.

    Mitä ottaisitte ja mitä jättäisitte tästä kamppiksesta seuraavaan mukaan?

    En ole samaa mieltä siitä, että lähis-säännöt ois pahasti rikki. Ehkä se on vähän absurdia, että jos yksi ukko sattuu voittamaan vastassa olevan yksikön 1. kierroksella ja se yksikkö sattuu pakenemaan, niin voisi rajoittaa, että kuin monta vaparia yksi figu voi saada. Mutta ko. tilanne on jo aika moisen noppauksen tulosta!

    • Voisihan sen modata vaikka niin, että ne vaparit heitetään per hyökkääjä eikä per pakenija. (Tässä on pieni mahdollisuus geimata suurilla huonoilla yksiköillä)

      Tai annetaan reaktioheittoon modi voimasuhteista: 2:1 +1, 3:1 +2 4:1 tai parempi +3.

      Tai yksinkertaisesti vaan pelataan aina vähintään kaksi rundia mättöä ennen kuin tulosta katsotaan. Yleensä molemmat pelaajat kuitenkin haluavat hakata vastustajaa eikä juosta haneen…

      Ei se nyt oikeasti ole suuri ongelma, ei isot johdetut regu-yksiköt pääsääntöisesti juokse minnekään mistään syystä. Enemmän se koskee nopsajalkaisia inkkareita.

      • avatar Sami K.

        Meinaan siis Napo-matseja, mistä MArko puhui. Ei ole järkeä mielestäni pelata nelkkari-Napoa, missä joukot eivät routtaa vaan kuolevat viimeiseen mieheen pääsääntöisesti.

      • avatar Teemu

        Toi tapellaan aina vähintään 2 rundia on hyvä. Vähentää chargaan yksin tilanteita tai ainakin niiden kummallisia seurauksia.

  • avatar Teemu

    Wargames factory julkiasee 6 boxin sarjan AWI-figuja. Toi Colonial Milita ja Briti ainakin näyttää hyvältä: http://wargameterrain.blogspot.fi/2014/05/wargames-factory-painted-plastic.html

    Saa nähdä tuleeko inkkareita…

  • avatar Sami K.

    WGF on tasaisesti parannellut figulaatuaan ja nyt näyttää kyllä täysin kilpailukykyiseltä minun silmääni. AWI Black Powder olisi kyllä jees.

You must be logged in to post a comment.