logo

Kerhohuone on Malminkartanon juna-aseman vieressä. Asemalta katsottaessa Myyrmäenpuolella tunnelia ja näppärästi kaupan vieressä. Osoite on Pihkatie 6 Helsinki.

Nopat Facebook ja pelikeskustelu

Nopat ja Taktiikka Facebook
» Liity Nopat Facebookiin

Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään
» Sovi peleistä, eri peleilla on alikeskusteluryhmiä

Huom. aktiivisin keskustelu on Facebookissa kuten peleistä sopiminen.

Ylläpito

Noppien ylläpitäjien kirjautumissivu Kirjaudu
Bolt Action

Talvisota -Bolt Action skenaario

 

Suojajoukkotaistelut olivat talvisodan alussa käytyjä viivytystaisteluita, joissa suomalaiset joukot hidastivat Neuvostoliiton etenemistä. Ne alkoivat 30. marraskuuta 1939, ja niiden katsotaan päättyneen 5.–6. joulukuuta 1939, Kannaksella, kun suojajoukot vetäytyivät kenttäarmeijan pääasemien taakse lepoon reserviin.

Suojajoukkojen viivytystaistelun tuloksena pääpuolustusasemiksi vakiintui lounaasta kaakkoon lueteltuna linja: Kyrönniemi, Kuolemajärvi, Hatjakanlahdenjärvi, Muojaanjärvi, Salmenkaita ja Vuoksi II armeijakunnan rintamavastuualuella ja Vuoksi, Suvanto ja Taipaleenjoki III armeijakunnan osalta.

Suomen tiedustelu on tunnistanut heikosti vartioidun vihollisen varaston, jossa säilytetään vihollisen kriittisiä huoltotarvikkeita. Tehtävänä on ottaa kohde haltuun ja pitää se, kunnes kohde on saatu tuhottua. Tällä hidastetaan vihollisen etenemistä kriittisellä  rintamalinjalla. 

Alkuasetelma : kentän keskellä on varasto, josta taistellaan. Voittaja on se, jolla alue on pelin lopussa hallussa.

 

Neuvostojoukoilla on kentällä kaksi yksikköä vartioimassa varastoa (6’’ sisällä), toinen yksikkö saa olla tankki. Suomi saa laittaa kaikki ryhmät kentälle, vähintään 18” etäisyydellä sekä varastosta että neuvostoyksiköistä. Neuvostojoukoista puolet tulevat hälyytyksen saatuaan ekalla vuorolla omalta kentänreunaltaan kentälle, loput reservistä kakkoskierroksesta alkaen. Neuvostoliitto saa käyttää normi moraaliaan kentälle tulossa (ei -1:tä).

 

Pelin kesto : 6 vuoroa, seitsemäs vuoro tulee jos kuudennen vuoron lopussa heitetään nopalla 4 tai enemmän.
Voittaja: Voittaja on se, jolla varasto on hallussa pelin lopussa. Hallitsevalla on yksikkö 3’’ etäisyydellä kohteesta, eikä vastustajan yksiköitä samalla etäisyydellä kohteesta.

Pelata voi joko Suomen tai Neuvostoliiton joukkoja.  Neuvostoliitolla on luonnollisesti määrällinen ylivoima sekä panssarivaunuja käytössä. Suomen etuna on paremmin motivoidut sekä taistelukykyisemmät joukot, jotka eivät pienistä miehistötappioista säikähdä. Lisäksi suomalaisilla on mm polttopulloja ja karahkoja käytössä tankkien tuhoamiseen…

Suomi  (regular infantry)

Plutoona 1 : Luutnantti, kaksi pikakiväärijoukkuetta, heitin, tarkka-ampujatiimi, tank hunter

Plutoona 2 : Luutnantti, kaksi pikakiväärijoukkuetta, panssarintorjuntatykki, tykistön tarkkailija (voi kutsua tykistökeskityksen), tank hunter

 Lista pdf:nä

Neuvostoliitto (inexperienced infantry)

Plutoona 1 : Vänrikki, komissaari, kolme pikakiväärijoukkuetta, kiväärijoukkue, T26B –kevyt tankki

Plutoona 2 : Vänrikki, komissaari, kolme pikakiväärijoukkuetta, kiväärijoukkue, T26B –kevyt tankki

Lista pdf:nä

 

Bookmark and Share

5 comments to Talvisota -Bolt Action skenaario

You must be logged in to post a comment.