Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Deus Vult

Deus Vult sääntökatsaus

Deus vult!

Kiitoksia Teemulle Deus Vult sääntökirjan lainauksesta, omani on vielä matkalla FF:n webbikaupasta. Lukaisin pikaisesti oleellisimmat säännöt läpi, ja koska netistä
löytyvissä arviossa ei kerrota sääntömekaniikasta paljoakaan ajattelin tiiserinä kirjoitella niistä.

Yleistä:

Deus Vult mallintaa keskiaikaisia taisteluita, painottuen ristiretkiin. Sääntökirjasta löytyvät yleiset ristiretkiläisten ja saraseenien listat. Fire Forge on myös julkaissut ilmaiset  Kingdom of French, Teutonic Order ja Kingdom of England listat.

-Mittaus on aina sallittu.
-Kun yksikköä on liikutettu, ei liikettä saa korjata enää jälkikäteen.

Armeijalistat:

Armeija koostuu yhdestä pakollisesta main army divisioonasta, ja optionaalisista vanguard- ja rearguard divisioonista. Vanguardeja maksimisssaan yksi, ja rearguardia 1 jokaista main armyn divisioonaa kohden. Tähän voi olla listakohtaisia poikkeuksia.

Komento:

Kullakin divisioonalla on oma Battle Leader. Battle Leader voi antaa komentoja komentajan command rating arvon verran, joka tyypillisesti vaihtelee välillä 1-4. Yksikköön liittynyt komentaja saa yhden ilmaisen extrakommennon oman yksikkönsä käskyttämiseksi. Divisioonan koostuessa 1-8 yksiköstä voi käydä niin ettei kaikkia yksiköitä ole mahdollista komentaa. Kukin yksikkö kun voi suorittaa rajallisen määrän toimintoja, ja eri toiminnot maksavat vaihtelevan määrän action pointteja (AP). Yksiköllä on käytettävissä 4 AP:a.

Käytettävissä olevat komennot:

  • Deploy (4)
  • Restore the Ranks (4)
  • Change Formation (2)
  • Retreat (4, tehtävä disorder testi)
  • Advance (2, liikuu suoraan eteenpäin)
  • Change Direction (1, voi pivotoida max 45 astetta)
  • Charge (4)
  • Attack (4)
  • Shoot (2)
  • Supporting Volley (4)

Deployment:

Deploymentissa pelataan eräänlainen minipeli. Puolenvalinnan jälkeen pelipöytä jaetaan kuuteen sektoriin (6′ x 4′ pöytä), joihin vuoronperään deploytaan scoutteja, joita on
normaalisti käytettävissä 4 infantry scouttia ja 3 mounted scouttia. Scoutteja voi armeijaa rakennettaessa ostaa useampia, pl. esim Teutonic Knights lista, jotka eivät voi
ostaa scoutteja. Kun scoutit on depottu, käydään sektorit lävitse – se kenellä on sektorilla eniten scoutteja valitsee sektorille sijoittuvan maastokappaleen etukäteen
valituista kuudesta maastokappaleesta. Tasapelissä noppa ratkaisee, ja mounted scout voittaa jalkascoutin.

Lisäksi pelissä on käytettävissä subterfuge kortteja, jotka valitaan pakasta vetämällä. Näitäkin voi ostaa pisteillä, ja kortit tarjoavat erilaisia deployment vaiheessa
pelattavia yllätyksiä – mm. voit pakottaa main armeijan yksikön saapumaan rearguardista tai yrittää salamurhata battle leadereita (joka korvataan vähemmän taitavalla).

Kierrosmekaniikka:

Jokaiselle battle leaderille on oma korttinsa. Kierroksen alussa kortit laitetaan nurinperin haluttuun aktivointijärjestykseen. Yksi tapa aloiteen määrittämiseksi oli
aloitteen antaminen battle order vaiheen nopeammin suorittaneelle pelaajalle. Veikeä tapa luoda painetta!
Tämän jälkeen paljastetaan battle leader kortteja yhtäaikaisesti, ja käsitellään paljastettujen komentajien komennot aloitteen omaavan pelaajan päättämässsä järjestyksessä,
jonka jälkeen nostetaan seuraavat komentajat. Viimeiseksi käsitellään komennottomat yksiköt, jonka jälkeen aloitetaan seuraava kierros.

Kannattaa siis miettiä tarkkaan vastustajan suunnitelmia: jätätkö chargea suunnittelevan komentajan odottamaan vastustajan liikkeitä ja riskeeraat chargekohteen liikkuvan pois
charge kantamalta…

Formaatiot:

Yksiköt muodostuvat standeista, joissa on cavalry yksiköissä 2 (50x50mm) tai infantry yksiköissä 6 (60x40mm) modelia. Standien lukumäärä yksikössä vaihtelee 2-8 välillä.
Jos yksikössä on alle 50% standeja alkumuodostelmasta, tai vain yksi standi, se tuhoutuu automaattisesti. Standien käyttö ei vaikuta basetukseen, mutta pelimekaniikka tietysti
suosii multibasetusta. Tästä syystä esim. FF:n cavalrybokseisssa ei ole single basetettavia baseja kaikille modeleille. Casualtyt kuitenkin poistetaan yksittäisinä
modeleina.

Ja tästä mie tykkään! Yksiköillä on yksinkertaisesti kaksi muodostelmaa. Deep formation, ja line formation. Line on rivi standeja, ja maksimissaan 8 leveä. Deep formation
on maksimissaan kaksi standia syvä. Change formation komento vaihtaa yksikön muodostelman rivin ja deep formationin välillä, rintamasuunnan säilyessä samana.
Deep formationissa olevat yksiköt taistelevat tehokkaamin kuin line formaatiossa. Vastaavasti ampuvat yksiköt suosivat line formaatiota. Ammunta on tehokkaampaa jos kohde
on deep formaatiossa.

Liike:

Kuten komennoista nähdään, regimented yksiköiden liikuttaminen on varsin kankeaa, kuten tietysti kuuluukin. Suunnan muutokset kuluttavat komentajan komentopoolia
tehokkaasti, joten deploymentissa tehdyt valinnat joukkojen sijoittamisesta ovat erinomaisen tärkeitä.


Taistelu:

Chargessa yksiköt alignoidaan aina täyteeen base-kontaktiin, kontaktissa olevat standit määrittävät iskujen lukumäärän. Rykmentit alignoituvat standilukumäärän mukaisesti, tasatilanteessa hyökkääjän mukaisesti. Warhammerista tuttuja pikkuyksiköillä pakotettuja suunnan muutoksia ei siis ole mahdollista tehdä.

Perusmekaniikka on yksinkertainen, jokaista attack noppaa kohden heitetään D6. 6 on suoraan casualty, 4+ on hitti, tai casualty jos kohde oli disordered. Tästä nähdään heti että disordered yksiköt ovat erittäin haavoittuvaisia chargeille. Chargen tapahtuessa flankista tai rearista, on yksikkö automaattisesti disordered… Taistelun jälkeen vertaillaan aiheutteja total hittejä, ja taistelun hävinnyt testaa courage attribuutillansa jääkö taistelemaan seuraavalle vuorolle. Mikäli yksikkö tuhoutuu suoraan chargessa, ei sillä ole mahdollisuutta lyödä takaisin.

Perusmekaniikka varioidaan yksiköiden erilaisilla spesiaalisäännöillä, esim. keihäsoptiolla varustetut jalkamiehet saavat spear hedge säännön, lance charge aiheuttaa aina 4+ tappoja jne.

 

 

 

 

Maalausprojekti on alkanut ja pelamaan päästään toivottavasti enemmin kuin myöhemmin. SAGAn crescent & cross lisäosa onneksi tarjoaa mahdollisuuden pelailla samoilla figuilla jo pienemmälläkin kokoonpanolla.

Bookmark and Share

4 comments to Deus Vult sääntökatsaus

You must be logged in to post a comment.