Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Bolt Action

Eksentrinen keskiviikko 14.5.- Bolt Actionia

 

Eksentrikot lähtevät sotaan, ja lataavat pulttilukot ampumakuntoon!

Keskiviikkona testaillaan ja fiilistellään Bolt Actionia rennossa pelissä, ilman listoja ja pisteitä. Arkkiviholliset Neuvostoliitto ja Kolmas valtakunta taistelevat loppusodan vetäytymisvaiheen operaation, jossain Kuurinmaalla.

Asiasta kiinnostuneet ilmoitelkaa aikeistanne, niin katsotaan käydäänkö taistelua useammalla pöydällä.

Paikalla kaikki tarvittava, mutta omia lejujakin saa tuoda mukaan. Aloitus noin 17.30.

 

cot-banner

Bookmark and Share

25 comments to Eksentrinen keskiviikko 14.5.- Bolt Actionia

  • avatar Antti Lahtela

    Mä voin tulla mukaan opettelemaan sääntöjä, ei vielä ole tarpeeksi omia maaleissa niin pitää lainata figuja.

  • avatar Antti Lahtela

    Jees, mä todella sorruin monen vuoden tauon jälkeen maalaamaan 28mm figuja ja mukavaa vaihtelua pitkän 15mm putken jälkeen :)

    Kyllä mä yhden jalkaväki ryhmän saan ainakin valmiiksi, tosin se taitaa olla vähän liian pieni osasto tähän Bolt action peliin?

    • No tähän sun ei tartte tuoda omia, kun osapuolet ovat (toistaiseksi) Saksa ja NL, joten Britit olisivat hieman off place ;-)

      Mutta maalaa vaan niitä sitruunoita, niin sitten voidaan ottaa kunnon korkkarimatseja tuonempanan, kunhan saadaan Danube-kampanja pakettiin. Itse asiassa mullakin on laatikollinen niitä Boltin muovibrittejä, joten voin maalailla ne vahvistuksiksi tässä kevään kääntyessä kesään.

      • avatar Antti Lahtela

        Mä hankin 2 pakettia niitä, joten täysvahvuinen joukkue on tulossa. Vahvistukset toki kelpaa, mulla onkin pari skenua jo mielessä vaikka säännöistä tiedän hyvin vähän ;)

        Opetellaan säännöt nyt kuitenkin ensin :)

  • avatar JaakkoB

    Jaa-a. Jos tälle riittää enemmänkin intoa niin voisin saattaa valmiiksi joukkueellisen vuosimallin 44 SS-miehiä jotka ovat olleet jo toista vuotta puolivalmiina.

    Tää on paha kun figuilufokus laajenee tällä tavoin. “Maalausputkessa” on jo entuudelta neljältä eri aikakaudelta ja eri skaalassa.

  • avatar kalle

    Mä pysyn talvisodassa, mutta lumipuvut on valmiita haastamaan kenet tahansa millä tahansa rintamalla, vaikka Space Marinet tai Suurhaltiat.

  • avatar Antti Lahtela

    Eilen tuli pelattua ensimmäinen testipeli ja vaikutti kivalta sääntösetiltä. Juha näytti jo blogiinsa raportin laittaneenkin.

    Sattumanvarainen aktivaatio tuo kivan elementin peliin, vaikka voikin pahimmassa tapauksessa antaa aloitteen vain toiselle pelaajalle. Mukava pelata kuitenkin perinteisestä vuoromekaniikasta poikkeavaa peliä.

    Ainoa silmäänpistävä ongelma näytti olevan pienet yksiköt, tässä meidän pelissä 3 miehen konekivääriryhmä sekä komentoryhmät. Ne tuntuivat tippuvan kentältä hämmentävän helposti, etenkin kun ei ole varsinaista tuliprioriteettia vaan saa ampua mitä tahansa kantomatkalla. Sodassa tosin tulee tappioita, se pitää vaan hyväksyä :)

    Antaa aihetta jatkaa maalaamista 28mm figujen parissa!

    • KK-ryhmä olisi saanut itse asiassa apua “gun shield” -säännöstä, vaikka suoraan sanottuna musta se on ihan dorka Maximin naurettavalle peltilätkälle. Oikeiden tykkien kilvet sitten erikseen…

      Yleisesti pienet ryhmät pitää pitää poissa LOSista tai kantamalta, ellei niitä spämmää. Jos tuot kentälle vain yhden sinkoryhmän, se ammutaan veke ihan varmasti.

      P.S. Oli se assault maastossa FAQissa. Pitää vielä tsekata vihollisen läpi ampuminen, ts. voiko komissaarin piilottaa rangaistuspataljoonan taakse.

      • Joo, vihollisen läpi saa ampua jos näkee. Se on tosin coveria (yleensä soft).

        Unohtui point-blank bonus, tosin en ole ihan varma olisiko se oikeasti ikinä vaikuttunut mihinkään, koska tämä maailman huonoin quick ref sheetti ei tietenkään kerro paljonko se on…

        Ryhmässä lataajat palaavat kiväärimiehiksi, jos kk-ampuja kuolee. Weapon team eliminoituu kokonaan.

        Assaultissa pääsee “ilmaiseksi” eroon pinneistä, kunhan selviää hengissä.

        Muuten näyttäisi menneen ihan sääntöjen mukaan.

    • Joo, oli ihan mukava kokemus. Muutamia kummallisuuksia, mutta niitä on aina säännöissä, joten sikälis ihan normaali setti. Random aktivointi on kiva ja yksinkertaisuus viehättää aina. Pelissä on vähän “hammerin” makua, joten lähistely on itse asiassa ihan typerä, ja sitä varmaan pitää hieman ajatella uudelleen, peli ei oikaestaan kärsisi yhtään, vaikka sen elementin pudottaa kokonaan pois. No pelaaminen jatkuu kuitenmin eksentrisissä keskiviikoissa toukkuun ja vaikka kesäkuun alun, niin että saadaan reilusti pelejä alle, ja maalausmotivaatio tappiin!

      • avatar kalle

        Onhan se eeppistä, kun tough fighter finnit kahdella iskulla ja 3+ tapolla niittää kolminkertaisen määrään neukkuja hengiltä closiksessa. Lumipuvulla on kaksi iskua, tappaa 3+:lla, neukulla yksi isku ja nirhaa 5+:lla, niin siinä on jo mallinnus mallillaan mun mielestä.

        Postissa on odottamassa huuto.net:istä tilattu joku talvisota kirja, jos vaikka löytys matskua johonkin oivaan skenaarioon… Ja Bakeriltakin varmaan kuukauden sisään tulee lisäroinaa ja roipetta peleihin.

      • avatar Sami K.

        Kannatan tuota closiksen ignoroimista tai muutosta – lähitilanteessa kun se tuo aktivointisysteemin huonot systeemit eteen, kun lähes varmuudella hyökkääjä voittaa vähänkään isommilla porukoilla. Tulee sellainen fiilis vähän, että viikingit pärjäisivät tässä setissä mainiosti, ja high elfit varsinkin :P

        • Ei me mitään muuteta, eikä poisteta, ei varsinkaan yhden pelin varmalla käsityksellä ;-) Closing fira voisi himpun säätää, ehkä…Kunhan nyt pelataan, ja viisastutaan. Maasto ja skenut ovat avain hyvään peliin, ei niinkänn sääntöjen viritys!

      • avatar kalle

        En lähtisi yhden pelin kokemuksella hirveästi sääntöjä muuttelemaan :) Kait muisitte stand and shootinkin ? Ja jos välissä on obstacle lyödään samaan aikaan ? Onhan se lähis kuitenkin joukkuetason rähinöissä elementti sekin.

      • avatar Nysse

        En ehkä lähtisi itsekään sitä ainakaan poistamaan. Aika harvinainen tilanne ja kuitenkin stand & shootin ja suojassa olemisen jäljiltä ei hyökkääjältä edes kovin helppoa voittaa ilman runsasta ylivoimaa. Avoimella puolustaja on haavoittuva niin ampumista kuin lähistelyäkin vastaan. Sinäänsä ihan “realistista” että avoimelta ja huonosti puolustettavalta alueelta yllätetty yksikkö panikoi ja lähtee karkuun tuhoutuen jos yhtäkkiä kimppuun iskee vihulainen pistin ojossa. Aika kova luu saa olla että jää siinä odottamaan ja tappelemaan vastaan.

        Enemmän tuossa on ehkä rikki tuo tough fighters yms. sääntö. Tuplahyökkäykset veteraaneilla on aika eeppistä kamaa varsinkin niitä venakoita vastaan. Tosin viime talvisotapelissä venäläiset tuhosivat kaiken mihin hyökkäysivät avoimella ja hävisivät vain ne joissa puolustajat olivat linnouttautuneet rakennukseen.

  • Meillä ei ollut kentällä ensimmäistäkään linear obstaclea eikä taloihin saanut mennä koska en ollut lukenut niitä sääntöjä.

    Jäi kieltämättä sellainen fiilis, että kentällä olisi hyvä olla aitoja tai vastaavia.

    Ei mulla varsinaisesti closista vastaan mitään ole, mutta stand&shoot voisi olla tehokkaampi. Ehkä toimisi paremmin, jos olisi enemmän ryhmiä joita asettaa ambushiin tukemaan.

    Yleisesti tässä on kaikkein alternate activation pelien perusongelma: yritetään vedättää vaastustaja käyttämään aktivaationsa ja sitten jo-aktivoituja yksiköitä voi muiluttaa surutta, kun ne eivät takuuvarmasti enää tee mitään.

    • avatar Nysse

      Joo tää peli vaatii kyllä mun mielestä todella paljon maastoa että homma alkaa toimia ja sitä realismia saa mukaan. Kyllä se sotilas oikeassa löytää pienimmänkin syvennyksen aina kun lyijy alkaa viuhumaan eikä maastossa ole niin isoja suojattomia pätkiä kuin tasaisella pelilaudalla :) Avoimella pelattaessa toimii turhankin 40k henkisesti välillä.

      Mutta tosiaan tässä on juurikin tuo alternate activationin ongelma. Tiedä sitten pitäisikö sitten muokata esim. siten että tietyt aktivaatiot voisi tehdä vaikka olisi aktivoitu aiemmin. Ainakin omaan logiikkaan tuntuu vähän hölmöltä ettei peliteknisesti voi esim. ampua suojautuen samalla tai edetä “syöksyen” suojasta suojaan.

      Mutta joo eipä näitä kannata hirveästi ruveta muuttelemaan ennenkuin pelejä alkaa olla vyön alla useampia :)

  • avatar Sami K.

    Jep, se on totta, että liikaa muuttelun sijaan vaihtaa suosiolla sääntöjä, ellei tästä nyt tällaista “the one and only ruleset”-henkeä, eli GW-henkeä, jota tietysti Warlord Games ajaa myös Flamesin valmistajan Battlefrontin tapaan.

    Tuo “suojan hakeminen mistä tahansa syvennyksestä” on juurikin se woundaus-heitto.

    Oikeastaan se, että stand & shoot tapahtuu point blankilla ja lasketaan combat resoon mukaan korjaa suoraan koko assaultin. Sitten on oma moka, jos aktivoi yksikön siten että päätyy aktivoimattoman vihun charge rangelle.

    Silloin kunnolla pinnaamatonta yksikköä ei niin herkästi ilman massiivista ylivoimaa lähde, ja sehän on vain oikein, WW2:n idea on pinnata kaukaa ja tuhota läheltä. Maastot kannattaa rakentaa sen mukaan että flankkiminen ja manööveri on pääsijassa.

    • …paitsi että pinnaus ei vaikuta stand&shoottiin…

      Ja voit edelleen vedättää sen reaktion yhdellä yksiköllä ja sitten lyödä toisella vaparina päälle.

      Peliteknisesti seka-aseistetut ryhmät on rasittavia…

You must be logged in to post a comment.