Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Black powder

Gettysburg Black Powder 6mm-kampanja alkaen 22.3.

acw

 

Union Opening Video:

http://www.tubechop.com/watch/2369219

 

Confederate Opening Video:

http://www.tubechop.com/watch/2369214

Gettysburg-kampanjan, jota olemme pitkään suunnitelleet olisi vihdoin tarkoitus alkaa 22.3. Kampanja on jaettu useampaan skenaarioon eikä välttämättä seuraa historian kulkua, vaan pelaajien päätökset ja sotaonni vaikuttavat siihen, mitä skenaarioita pelaamme ja kuka vie voiton tässä ratkaisutaistelussa. Kampanjaa on tarkoitus pelata noin kahden viikon välein lauantaisin.

Pelaamme hieman muokatuilla Black Powder-säännöillä, joilla on tarkoitus antaa aikakauteen aivan oma tuntunsa Napoleaaniseen sodankäyntiin verrattuna.

http://www.nopat.fi/forumpress-2/?vasthtmlaction=viewtopic&t=230.4

6mm

 

Pelaajat:

Unioni:

Samuli (15 laattaa jalkaväkeä, 8 laattaa skirmishaajia, 6 ratsuväkeä, 7 komentajaa, 5 kahden tykin laattaa)

Antti Lahtela

Konfederaatio:

Kalle Mannonen (39 laattaa jalkaväkeä, 1 ratsuväkeä (9 ratsastajaa), 3 komentajaa, 2 kahden tykin laattaa, WIP : 3 inf + 1 cav + 2 officer)

Mika Vuorio

Puoluekantaansa ilmoittamattomat:

Sami Kilpinen (GM, 30 basea l. 10 rykmenttiä jalkaväkeä)

Mikko Kurki-Suonio

Jaakko Baljaskin

Mikko Kuljukka

 

Tarvitsemme lisää pelaajia, jotka haluavat osallistua projektiin figujen kanssa, kummallekin, mutta akuutisti etenkin Konfederaation puolelle. Olemme jo porukalla ostaneet Baccuksen figuja:

https://www.baccus6mm.com/index.php?content=products

Hyvä alkukontribuutio on esim. Infantry Booster. Käytämme standardiyksiköillä kolmea 20x20mm-basea, jokaisessa basessa on 8 rivimiestä ja optionaalisesti pari skirmisheriä edessä.

 

Tehtävänanto-videot:

McPherson’s Ridge:  Union http://www.tubechop.com/watch/2369109  Condeferate:  http://www.tubechop.com/watch/2369142

 

 

Säännöt:

NOPPAKERHO BLACK POWDER ACW HOUSE RULES

Distances : 

Initiative distance is 6 cm. Close range for shooting is also 6 cm.  Command Radius is equal to the commander’s CMD rating in cm. The basic rule is halved distances in CM.

 

Move Distances 

 

Infantry Lines, Wagons 6 cm, Manhandled Guns 6 cm -

Infantry Columns, Limbered Foot Art, Skirmishers, Cavalry 9 cm

Cavalry Columns, Limbered Horse Artillery 12 cm

Commanders 18 cm

Cavalry Commanders 24 cm

 

Move Modifiers

 

Road: +3 cm (base movement 9cm) or +6 cm (base movement 12cm). This can only be claimed if the entire move is done on the road in column or limber.

Dense Woods: One third pace for line / column, Half pace for skirmishers. impassable for artillery

Broken Ground: Half pace. skirmish only. (rocky slopes, steep hills, marsh and dense scrub.)

Light Woods:  2/3 pace for line / column, normal pace for skirmishers & open-order infantry, impassable for artillery

Rough Ground: Half pace for line / column, normal pace for skirmishers, impassable for artillery

Crossing Obstacle: 3 cm penalty for infantry, 6 cm penalty for cavalry, impassable for artillery.

Enter/Leave B.U.A: One move. Moving inside a built up area (B.U.A) is 4 cm

March Column: Free move if Command roll failed

Limbered Artillery: Free move if Command roll failed.

 

Unit Type Differences

 

Infantry:

Green: At: 5 Mo: 5+,  Sta 3

Trained: At: 6 Mo: 4+ , Sta 3,  Elite 6+

Veteran: At: 7 Mo: 4+ Sta 4 Elite 5+, Reliable

Crack: At: 7 Mo: 4+,  Sta 4, Elite 4+, Crack, Tough Fighters, Sharpshooters, Reliable

Infantry are armed with Rifled Muskets (18 cm range). Sharpshooters have a range of 30 cm

Cavalry:

Green: At: 4 Mo: 5+ Sta 3 Marauder

Trained: At: 5 Mo: 4+ Sta 3 Marauder

Veteran: At: 6 Mo: 4+ Sta 4 Marauder, Reliable

Crack: At: 6 Mo: 4+Sta 4 Marauder, Crack, Tough Fighters, Sharpshooters, Reliable

 

Mounted Cavalry fire with 1 die and fight as skirmishers. Dismounted cavalry in a line shoot and fight with -1 shots/attacks.

Cavalry are armed with Cavalry Rifle Carbines (14 cm range).

 

Artillery:

Rifled Field Gun-Howitzer: No bonus to hit for close range or closing fire. No penalty to hit at long range.

Rifled Horse Gun-Howitzer: Same as above, plus one free limber / unlimber per order. Can be manhandled up to 2 actions

Napoleon 12pdr Gun-Howitzer: +1 to hit at short range (9/12cm)

Standard Artillery of the period have a -2 penalty to saves at any range.

Small Artillery batteries are at -1 to hit at close and medium ranges, and only have a -1 penalty to saves at long range.

Artillery Shooting Ranges in cm close/effective/long range (3/2/1 shots)

 

Napoleon 12pdr Gun-Howitzer 9/18/36

Napoleon 12pdr Gun-Howitzer on Hilltop 12/24/48

Rifled Field Gun-Howitzer 3/24/48

Rifled Field Gun-Howitzer on Hilltop 3/30/60

Rifled Horse Gun-Howitzer 3/18/36

Rifled Horse Gun-Howitzer on Hilltop 3/24/48

 

New and Special Rules

 

DIFFERENT UNIT SIZES & SIDE SUPPORTERS ATTACKING

If it so happens that a smaller regiment is fighting a larger regiment, then one supporting regiment may participate in the combat if it is in base contact with the regiment it is supporting. In this case, the number of combat dice will be equal to the larger regiment’s combat dice on both sides. The larger regiment inflicts all its hits on the primary regiment, and the supporting regiment will only have to take a break test in case the primary regiment breaks. However, if two small regiments are fighting a large regiment, proceed by the rules as normal.

 

SKIRMISHERS:

Every unit may form skirmish order.  They will suffer from a -1 command penalty (does not apply to cavalry and dedicated skirmishers) as well as -1 shots, -2 attacks and -1 to their morale save.  Only dedicated skirmishers receive the  “skirmish fire” hit bonus.  Movement in skirmish order is 9 cm.

BROKEN BRIGADE RULE

Effect on units in broken brigades:

1) Units that have already left the table cannot return.
2) Shaken units within 6 cm of the enemy must retire except if occupying buildings, defences or in square.
3) Broken brigades have a command penalty of -2 unless the units are ordered to retire or leave the table.
4) If a unit of a broken division needs to take a break test, the result is modified by -2.
5) Units in broken brigades may be rallied, and this may cause the brigade to become unbroken.

 

INTERPENETRATION

Formed units interpenetrating other formed units with their charge move are disordered on a roll of 1-3.

 

SUPPORTING UNITS
Fresh units (ie. without any hits) take break tests at a +1 modifier. Support distance is 3 cm. A unit cannot support to its rear arc.

 

DISORDERED UNITS:
A Disordered unit may be commanded, at a -1 command penalty, or use their initiative (within initiative range of the enemy), to do one of the following:

a) A disordered unit can be ordered to reform  to battle line.

b) Disordered cavalry units can be ordered to retreat one move to their rear quarter.

 

ORDER TO RETREAT:

An engaged unit may be ordered (at normal command rate) to retreat from close combat.  This means that in the following hand to hand phase, they will count as rolling “withdraw” if they roll “hold”.

 

RALLY! and FOLLOW ME!
A commander can perform only one of these per turn, but Rally does not have to be the last order of his turn.

Follow Me can only be used as the first and only order by a Brigadier. The follow me!-move has to end with the brigadier within 27 cm (one move) of all his units.

 

COMMANDERS IN COMBAT

A commander engaged in combat treats his Command as 7. This is to discourage this practice. Commanders may exit combat with their own move.

 

REPLACING COMMANDERS

A commander may be replaced at any time and immediately, and the replacement’s Command is always 7.

 

EVADE:

Evade is as per Hail Caesar: the charging unit completes its move and may end up catching and charging the evaders.

 

WOODS

- shooting is restricted to 6cm  (dense) or 12cm ( light) in woods and all enemy count as not clear;

- infantry in woods do not get the +1 close range or closing fire bonus for shooting.

- skirmishing infantry do count their normal +1 bonus for being skirmishers;

- skirmishers in woods can fight in hand-to-hand but do suffer the -1 to hit as skirmishers;

- any unit that falls back as a result of a combat in woods falls back the full distance.

 

HILLS

- Firing from an elevated position grants extra range range for artillery. Period gun-howitzers  firing over friendlies only suffer the -1 to hit penalty if the “intervening” friendlies are within 6cm of the gun or 6 cm from the target.

- Infantry (or dismounted cavalry) fighting from a significantly  elevated position like Culp’s Hill receive a +1 (+2 in exceptional cases) combat resolution modifier.

In addition, troops that lose a round of combat against enemies at a higher elevation treat “hold your ground” as “retreat in good order” as they are repulsed from the hill.

 

Rebel Yell!

Union units that tie a round of combat with Confederates must take a break test even if they are not shaken.

Bookmark and Share

48 comments to Gettysburg Black Powder 6mm-kampanja alkaen 22.3.

  • avatar Nysse

    Oon viidestoista päivä reissussa joten joku muu ohjastakoon Union joukkoja ensimmäisessä taistelussa. Diilailen figut kerholle tai jonnekin muualle mistä ne pelipäivään saadaan.

  • Aika ei sovi mulle. Hauskaa sotaa!

  • avatar kalle

    15.3. on kertsillä 40k -turnaus, lukee kalenterissa ja on merkattu : “Kaikki tila käytössä” :) Mulle pelipäivinä on parhaita keskiviikot. Viikonloppuisin olen tyypillisesti joko järkkäämässä tapahtumaa tai sitten on vaimo duunissa ja pitää “hoitaa” teinejä.
    EDIT : Merkkasin tonne paljonko mulla on koossa confederaatiota. Jos muutkin päivittää saldonsa, niin nähdään suoraan millasta peliä pystytään pelaamaan. Paljonkos ekaan peliin tarvitaan joukkoja ?

  • avatar Antti Lahtela

    Hyvä että on nyt tämä sivu mitä on helpompi seurata. Vähän huonosti mullakin maalis-huhtikuussa vapaita viikonloppuja alkaa olemaan, mutta figut on käytettävissä mikäli en itse pääse paikalle.

  • avatar Sami K.

    Ok, 15.3. on mahdoton, siirretään siis taas. Aikamoiseksi siirtelyksi menee. Toivon mukaan 22.3 on nyt tilaa että miniatyyrit kasassa.

    Pitääkö nyt siis luopua Fog of Warista OOB:n suhteen, jos pitää laittaa julkiseksi kummankin puolen joukkovaatimukset? Vai voiko niitä jotenkin piilottaa spoilerin alle, ja kunniasysteemillä mennään, ettei katsella toisten OOB:ita? Kuitenkin kiusaus huijata tulee olemaan suuri :)

    • avatar kalle

      Pistä meiliä porukoille jos haluat pitää salaisuuksia. Mä voin luvata että noteeraan korkeintaan sen, mitä mun tarttee tuottaa.

      • avatar Nysse

        No en nyt tiedä onko se niin kriittistä näkeekö noita muita jne. Jos ei kuitenkaan tiedä millon tulee joukot kentälle tai mistä tulevat niin ei se suunnittelussa paljoa auta.

        Ja kyllähän tohon aikaan jo sotilastiedustelu suunnilleen tiesi rykmentin tarkkuudella mitä on tulossa :) Divisioonat yms. pysyivät aika hyvin standardeina niin jos jotain näki niin tiesi kavereiden olevan lähellä

    • avatar Nysse

      22.3. pitäis alustavasti sopia.

  • avatar kalle

    24 laattaa jalkaväkeä on kasassa, nyt ei pysty kyllä hetkeen noita enempää maalaamaan. Pitää koittaa jos jaksais maalata vaikka komentajia tai ratsuja.

  • avatar Antti Lahtela

    Mulla on vapaat peliajat sen verran kortilla nyt maalis-huhtikuussa, joten en pääse pelaamaan tähän kampanjan alkuun. Tosin tulen pelaamaan Napoleonin sotia kerholle samana lauantaina, näin ollen figut on käytössä ja voin olla hengessä mukana.

    • avatar Sami K.

      Juu, niin kuin Samulin kanssa puhuitte, niin yksi riitää tähän ensimmäiseen peliin unionipuolella.

      Löytyykö mistään kuutta rykmenttiä lisää Konfederaatiolle (18 laattaa), että päästään pelaamaan? Koska nyt on jo viivästytetty jo aivan liikaa, pelaamme vaikka tyhjillä baseilla jos ei muuten peliä synny 22. päivä.

  • avatar kalle

    Mites Sami tarvitaan kapinallisten ratsuväkeä ja tykistöä ? Mulla on tossa molempia tekeillä, mutta ensinnäkin en ole ihan varma miten ne beissaisin, ja toisekseen paljonkohan niitä tarttee ekaan rytinään. Mulla on käytännössä 40 * 30 tai 20*20 millisiä lätkiä käytössä. 40 * 30 mahtuisi kolme * Kolme konia sillei ratsuväen marssin näköiseen muodostelmaan melko tiheään. Toinen vaihtoehto on vaan laittaa niitä harvempiin asetelmiin.

  • avatar kalle

    Taas on oikeiden ihmisten joukot vahvistuneet, ny on 33 jalkaväkilaattaa, vähän ratsuväkeä ja tykistöä kasassa.

    • avatar kalle

      Mulla alkaa kohta olla ostetut joukot maaleissa, onko mitään ajatusta tilata lisää ? On tuolla jotain pientä maalailtavaa vielä, muttei tosiaan paljoa. Taikka sitten mulla on jotain tinaa hukassa…

      • avatar Nysse

        Mulla vielä 7 pataljoonaa jalkaväkeä maalaamatta eli se 21 laattaa vissiin eli vielä on hetkeksi puuhaa. Mutta kaipa noita hättiäisiä voisi kohta tilata lisää.

        Sami mitä eri puolille pitäisi lopuksi OOB:ssa edes olla? Tarvitaanko lisää ratsuväkeä tai tykistöä ja kuinka paljon? Vai selviääkö vain nappaamalla lisää jalkaväkiboostereita.

  • avatar Sami K.

    Riippuu vähän mihin suuntaan kampanja kehittyy, mutta oikeasti jos halutaan pelata isoja pelejä ja oikeata määrää prikaateja niin tarvitaan pirusti lisää.
    Tämä ensimmäinen on vain alkusoittoa.

    Laskeskelin, että jos Pickett’s Charge pelataan (ei välttämättä), vaatii Konfederaatiolta ainakin n. 53 rykmenttiä. Tämä edellyttäen että reservissä olevat liikuttamatta jätettävät joukot kuvataan abstraktisti (niillä tosin on pelissä vaikutusta, jos vihollinen seikkailee niiden tulialueelle, ei muuten).
    Tykistöä kapinallisilla tarvittaisiin siinä väh. 9 ja mielellään 13 patteria.

    Ratsuväkeä tarvitaan jos kapinalliset pääsevät niskan päälle kolmospäivän ratkaisutaistelu(i)ssa, jolloin sitä tarvitaan enimmillään 12 rykmenttiä. Muttei niin olennaista muuten.

    Tarvitaan kipeästi apuja Konfederaateille ettei homma kaadu Kallelle, minäkin ehkä pystyn sen toisen inf boosterin tosin tekemään jos on tarvis ainakin.
    Unionia tarvitaan 33-41 rykmenttiä aktiiviseksi kolmos, mutta lisää tarvitaan varsinkin Pickett’s Chargeen esittämään reserviyksiköitä, joita ei voi käskeä.

    Ratsuväkeä max. 8 isoa (eli n. 30 laattaa) rykmenttiä ja tykistöä 11-17 patteria.

    Noita reservejä/ inaktiivisia yksiköitä säädetään sen mukaan, paljonko figuja sattuu olemaan.

    • avatar kalle

      Joo, mitään satoja laattoja en lupaa tehdä :) Nyt hankitut tehnen valmiiksi aika vikkelästi, tossa on taas 6 seuraavaa infantrylaattaa teossa, mutta sen jälkeen se menee ihan fiiliksen mukaan. JOs tulee Bakeriltä lisää kalustoa talvisotaan, niin teen ne luultavasti välissä, ja kääpiöitäkin olisi tarkoitus alkaa väkertämään. Ja 15mm Itävaltaakin tossa sivussa teen hiljalleen. Ja 28mm Preussia voisi taas tehdä, ja… Eli en lupaa mitään satoja confederaatio laattoja ihan hetkessä. Ajan mittaan lisää, mutta ilman etukäteisaikataulua ja sitoutumista.

      EDIT : Kampanjaa pitää varmaan vähän säätää sen mukaan, mitä joukkoja on käytössä ja millä aikataululla.

  • avatar Antti Lahtela

    Sami, jos haluaa päästä pelaamaan koko kampanjan tyylikkäästi läpi niin paras tapa on itse tehdä joukot ;) Esimerkin avulla eteenpäin, kampanjahan on sinun vetämäsi :-)

    Toki paras tapa on, kun on paljon ihmisiä mukana tekemässä. Mutta jos ei aktiivisuutta ole ja omaa halun pelata, niin ei muuta kuin figuja sutimaan :)

  • avatar Sami K.

    Juu, pelataan eteenpäin hitaasti tai sen mukaan, miten pelaajia ja figuja tulee. Tarvitaan Konfederaatiolle ainakin lisää pelaajia.

    Minähän en välttämättä hirveästi tässä pelaa, kunhan umpiroin ja suunnittelen kampanjaa. Varmaan tarvitaan lisää pelaajia.

    Kyllähän minä noita figuja teen kun tehdään laajennusta, mutta ei tämä kampanja siten toimi, että jos pelaajat lopettavat figujen tekemisen, niin GM tekeekin ne yksin.

    Jos lähtisin tekemään itselleni pelattavat ACW-joukot, tekisin varmaan Kallistran 12-millisistä (about 14mm korkeita), mutta pelaajien ehdoillahan tämä homma tehdään. https://www.kallistra.co.uk/?page=16

    Eipäs kuitenkaan mennä liikaa asioiden edelle, ykköspäivän skenuihin ei hirveän paljoa lisää figuja tarvita, joten tehdään nyt ne yhdessä ja katsotaan, kuinka käy. Koitan houkutella lisää pelaajia.

  • avatar Nysse

    Huomenna pelejä siis? Otetaanks vasta tuolloin klo 11 vai aloitetaanko jo aiemmin? Joku tunti siinä taas varmaan menee järjestelyihin joten mua ei ainakaan haittais alottaa tuntia tai pariakin aiemmin niin pääsee ajoissa kotiin

    • avatar kalle

      Taidettiin jo Samin kanssa sopia alotus 09.00, kukaan ei vaan muistanut sulle kertoa :)

      Olikos se näin, oi Kaikkitietävä ja Mahtava Umpire (joka toivottavasti suosit Etelää Umppiroinneissasi) ?

  • avatar Sami K.

    Kyllä vain, ysiltä aloitus. Satutko Samuli menemään Leppävaaran läheltä, julkisilla on kohtuullinen myöhästymisvaara.

    • avatar Nysse

      No voin mä ajaa kehän kautta keskustan sijaan. Eipä se nyt älyttömän pahasti kierrä. Etkös sä jossain siinä Sellon lähellä asunu? Tuu vaikka 8:40 siihen Leppävaarankadun päässä olevalle liikenneympyrälle niin poimin siitä kyytiin. Sul oli vissiin 4557 päätteinen numero?

  • avatar Sami K.

    Lisätty fiilistely-introt Unionille ja Konfederaatiolle. (Linkit nyt korjattu jos tuli väärä video)
    Union Opening Video:

    http://www.tubechop.com/watch/2369219

    Confederate Opening Video:

    http://www.tubechop.com/watch/2369214

    Sekä ensimmäiset tehtävänannot (tarkoitettu vain kyseisen puolen komentajalle :)

    Tehtävänanto-videot:

    McPherson’s Ridge: Union http://www.tubechop.com/watch/2369109 Condeferate: http://www.tubechop.com/watch/2369142

  • avatar Sami K.

    Laitoin postiakin aiheesta, mutta saako jompikumpi komentajista päätekstin (oleellisena säännöt + skenun OOB) vielä aamulla?

  • avatar Sami K.

    Heti kärkeen historia lähti uusille urille, kun Konfederaatio vei avauskohtaamisen voiton, pakottaen jopa paikalle ehtineen Iron Brigaden vetäytymään pois.
    Kapinallisten kärkenä ollut Archerin prikaati kärsi valtaisat tappiot, mutta puski eteenpäin ja löi Cutlerin prikaatin täysin, ja jatkoi vielä osin Iron Brigadeenkin, mutta joutui siitä vetäytymään ja antamaan tilaa toisessa aallossa tulleelle Pettigrew:lle, joka hoitikin homman loppuun Iron Brigaden vastahyökkäyksen tylpistyttyä täysin, samalla kun Davis ja Brockenborough marssivat uhkaamaan oikeaa sivustaa.

    Jos saamme kuvat pelistä tänne, niin voisi laittaa kuvallisenkin raportin.

    Henry Hethin divisioona on siis osin raskaasti kulunut, mutta voitokas, ja hyökkäys voi jatkua suoraan Seminary Ridgelle lähiaikoina kun uudet yksiköt saapuvat kentälle.

    • avatar kalle

      Jeps, oli hieno matsi. Voin jotain kuvia pistää tänne, niissä on lähinnä hyökkääviä confederation joukkoja ja pakenevia unionin trooppeja. Nyt tarvittais vaan pari pelaajaa lisää, että saadaan lisää joukkoja kentälle. Vaikka onhan näitä nytkin jo ihan kohtalaisesti.

    • avatar Nysse

      Pyh pohjoisen pojat vetäytyivät aiheutettuaan etelän sortajille lähes tuplatappiot :) Parempi vetäytyä ajoissa kuin kuluttaa omat joukkonsa loppuun. Attritiota kehiin!

      Mullakin on jotain kuvia. Katsoo jos saisi tänään viriteltyä ne nettiin.

  • avatar Sami K.

    Eipä aiheuttanut Unioni etelän pojille tuplatappioita – tappiot menivät aeuraavasti:

    Konfederaation tulos (Unionin menetykset):
    1170 jalkaväkeä
    170 ratsuväkeä x2
    220 tykkimiestä x3
    +500 McPherson’s Hill
    Totaalipisteet Konfederaatiolle: 2670

    Unionin pisteet: (Etelän tappiot):
    1200 jalkaväkeä = 1200 pts

    Lopputulos: Confederate Decisive Victory.

    Jokainen “osuma” lasketaan kymmenen miehen tappioiksi, sekä routista tulee yksi “osuma” lisää. Osa miehistä saadaan ruotuun takaisin, joten lasken tappiot niin, että jokaista 12:a osumaa (tai osaa siitä, väh 10.) kohden yksi rykmentti pienenee yhdellä standilla.

    Tässä tulessa olleiden prikaatien nykyiset vahvuudet:

    Unioni:
    Gamble: oli: 5 cav (1 large), rifle battery, nyt: 5 cav (2 small), small rifle battery
    Cutler: oli: 5 inf (1 large), rifle battery, nyt: 5 inf (4 small), rifle battery
    Meredith (Iron Brigade): oli: 6 inf, Napo Battery, nyt: 6 inf (5 small), small Napo Battery

    Konfederaatio:
    Davis: oli 6 inf, tiny sharpshooters, small napo battery, nyt: 6 inf (1 small), tiny sharpshooters
    Archer: oli 5 inf, nyt: 4 inf (3 small) (raskaimmat tappiot koko pelissä, mutta myös saavutti suhteessa eniten ja vetäytyi kuluneena takalinjaan.)
    Pettigrew: oli: 8 inf, nyt 8 inf (3 small)
    Brockenborough: 4 inf (2 small), ei tappioita (ei päässyt taisteluun asti vaan jumitti muodostelmansa kanssa tien päässä. Brockenborough ei ole Etelän kenraaleista terävin…)

    Konfederaation tykit olivat oma rykmenttinsä eikä kärsinyt tappioita.

    • avatar Nysse

      Etelän propagandaa muka pohjoisen suuret tappiot. Onneksi pohjoisen oikeamielinen lehdistö tiedottaa asiat oikein pääkaupungissa.

      Mutta joo vähän sulatti linjaa parin käytännössä täysin osumilta välttyneen yksikön häviäminen shakessa oleville konfederaateille ja heti perään poksahdus huonoilla break testeillä. Loppupeleissähän ei Unionilla tainnut kovin moni yksikkö edes käydä shakessa vaan tuhoutuivat aikalailla suoraan. Syytettäköön työläisten huonoa moraalia, liekö jotain Marxia lukeneet.

      Kunhan saadaan isommat joukot kasaan niin ei muutama huono nopan heitto putkeen aiheuta suhteessa niin paljoa vahinkoa. Divisioonakoossa muutaman pataljoonan/rykmentin katoaminen heti alkuun tuntui aika kovaa.

  • avatar Sami K.

    No, saattoi olla, että ne osumat jakaantuivat tasaisemmin Unionille, ja Konfederaatio onnistui saveissa paljon paremmin. Mikä on toki hieman hämmentävää, kerta Unionilla oli se “Stubborn” kahdella prikaatilla ja Crack yhdellä kanssa.

    Oli tosiaan viisasta säästellä miehiä: kaikki nuo Unionin miesparat joutuvat pian uudestaan tuleen Konfederaation höyryjyrän jyllätessä päälle, sentään Konfederaation kärkidivisioonat joutuvat lepoon ja uudelleenjärjeestykseen. Ei kun uusia miehiä tuleen!

    Olen valmis kyllä siihen, että esimerkiksi crack siirtyy eliten sääänöksi vain, pitää funtsia miten veteraaneilla sitten olisi hieman lisää kestoa sentään.
    Etäisyydet puolitetaan, tosin saattaa olla, että hieman nostetaan liikemääriä suhteessa (esim. 6 cm move linessä, 9 kolonnassa ja skirmishaten), ja kiväärit kantavat 12 cm. Tämä siksi, että jos initiative distance on 6 cm, sillä on parasta yltää lähitaisteluun!

  • avatar Sami K.

    OOB:t lähetetty pelaajille seuraavaan skenuun, ei hirveästi lisää figuja pitäisi tarvita, mutta jonkun verran molemmille puolille.

    Umpire oli hirmuisen puolueellinen Unionille ja määräsi jostain syystä OOB:tä vastoin Gamblen ratsuväen eliteksi: sitähän se ei ole, vaan Trained, niin kuin paperissa luki. Hups. Onneksi sentään ei vaikuttanut pelin lopputulokseen.

    Lisäksi emme huomanneet heittää 7:ää noppaa lähiksessä veteraaneille. No, siinä tappeli veteran vs veteran / elite, niin ei tehnyt eroa. Mutta jatkossa sitten.

  • avatar Sami K.

    Säännöt päivitetty. Kiitos hyvästä palautteesta, olen sitä mieltä, että näillä tulee vielä parempi peli. Erikoissääntöjä on siis vähennetty.

    – Etäisyydet on skaalattu alaspäin, perussääntö on puolet kirjassa annetuista, ja senteillä.
    – Yksikköjen laatueroa on muutettu: otan käyttöön 3+ moraalin veteraaneille ja crackeille (ent. eliteille), mutta savejen re-rollausta on vain crack-joukoilla (luonnollisesti crack-sääntö, eli re-rollaus kerran jos ei ole yhtään osumia sisässä). 3+ pitäisi toimia, kerta Napoissa sitä Ranskikset koko ajan käyttävät, kerta tässä ei saa save bonuksia (2+ modifioituna olisi tietenkin liikaa).
    – Elite-säännön vaikutusta jalkaväellä on skaalattu alaspäin: nyt disorderien pitäisi pysyä paljon helpommin sisällä.
    – Kukkulasääntöjä selvennetty: combat res. bonusta tulee vain kunnon kukkuloista eikä pikku nyppylöistä
    – Rebel Yell muutettu siten, että lähistelyn tasapelissä Union unit joutuu ottamaan break testin kuin olisi Shaken.

    • avatar Nysse

      Tuli muuten vähän kerrattua noita sääntöjä. Esim. yksittäiseen tykkiin ei sääntöjen mukaisesti saa chargeta jos vieressä jalkaväki. Charge tulee väkisinkin kumpaankin. Nuo tuplabasetetut tykit saavat ne vaan näyttämään sen verta isoilta että about mahtuisi.

      Samoin jos Large taistelee normaalia vastaan se käyttää kaikki noppansa vaikka frontage olisi leveämpi. Voinee ajatella että jantterit juoksevat tosielämässä vihollisen sivustoille mättämään.

      Closing Fire tulee ilman modifiereita ellei closing fire tule kahdesta (tai useammasta) yksiköstä (tykki + jalkaväki) jolloin osumiseen -1. Close Range plussasta ei ole mainintaa.

      Siihen en oikein löytänyt mitään vastausta lasketaanko closing firen casualtyt combat resulttiin. Sinäänsä vaikuttaisi ihan loogiselta ja antaisi jotain etua puolustajalle hyökkäyksessä siitä että pistetään lähietäisyydeltä tulta hyökkääjiin. Varsinkin ne alun kähinät oli viime pelissä jänniä kun pari etelän yksikköä napsahti shakeen, mutta onnistuttuaan break testissä jyräs hyvin linjan sen +1 to hitin ja rebel yellin avulla vaikka tais lopulta osumat lähiksessäkin mennä tasan.

      • avatar JaakkoB

        Mulla nyt ei ole sääntökirjaa tässä, mutta tämä menee kutakuinkin näin:

        Closing firessa saa sen +1 osumiseen minkä lisäksi tykit ampuvat sen 3 kertaa. Osumat eivät sinällään vaikuta lähitaisteluun, mutta hyökkääjien tulee ottaa moraalitesti jos ottavat yhdenkin tykinosuman tai tarpeeksi pienempää kuulaa. Testi otetaan siinä vaiheessa kun yksiköt on liikutettu kontaktiin mutta ennen kuin lähitaisteluiskuja lyödään. En muista käytetäänkö moraalitestissä ampumiskolonnaa vai lähitaistelukolonnaa (luulen että lähitaistelua).

        Tämä kuvaa siis sitä murtuuko hyökkäys ennen kontaktia vai eikö. Disorder ei itsessään estä rynnäkön viemistä loppuun, mutta vaikuttaa tietenkin osumisiin, moraaliheittoihin ja mikä viheliäintä, se ei lähde pois niin kauan kuin yksikkö on lähitaistelussa.

        PS. On hyvä pitää mielessä että oikeastihan pistimiä ei pahemmin päästy käyttämään Napoleonin sodissa tai niiden jälkeen muuten kuin perääntyvää vihollista vastaan. Useimmiten jompikumpi osapuoli vetäytyi ennen kontaktia. Rynnäkön ja tulenavauksen psykologinen vaikutus oli kaikki kaikessaan etenkin kun lataaminen oli niin hidasta. Jompikumpi osapuoli tyhjensi piiput ensin ja sen jälkeen joko lähti uhmakkaasti rynnäkköön tai ei lähtenyt. Jos vastaanottava osapuoli ei pelästynyt tästä oli se vahvoilla, sillä kavereilla oli edelleen kovat piipussa. Jos vastaanottava osapuoli ei murtunut tästä shokista niin ensiksi ampuvat yleensä vetäytyivät sen sijaan että ottaisivat point blank osumia.

        • avatar Sami K.

          Juuri noin, Jaakko, poikkeuksena se, etteivät rifled artilleryt saa tässä closing fire-bonusta (koska ovat niin pieniä ja keveitä, 3″ vs. Napon 12″). Saavat toki kolme noppaa.

          • Nyt meni kyllä tuumat ja paunat sekaisin.

            Esim. 12-naulaisen Napon putken sisähalkaisija on n. 120mm

            Kolmetuumaisessa Parrotissa on suunnilleen vastaava ammus…

    • avatar Nysse

      Ite pitäisin kaikki vakiona kuten jo tulikin todettua. Veteraaneille ja eliitille voi sitten jotain laittaa. Yksinkertaiset ja identtiset statsit tulee vielä muistettua ja ne muutama eliittiyksikkö oikeasti erottuu massasta :) Nyt oli tosiaan vähän vaikea muistaa mitä kaikilla oli ja esim. olen itse näemmä heittänyt joka ikisen taistelun liian pienellä määrällä attack noppia kun nyt tuli katsottua nuo statsit uudestaan.

      Green olisi siis vastaava kuin vakiolinja mutta kaverina tuo Unreliable ja/tai Freshly Raised
      Vakiolinja kirjasta
      Veteraaneilla vaikka se Elite jossain kevyessä muodossa 5+/6+ ja eliitillä joku Reliable ja Elite 4+.

      Mutta joo sun kampanja niin sun päätöksiähän nää on.

      • avatar Sami K.

        Tykkihomma taisi mennä sitten ihan ok.

        Tokihan Large saa enemmän noppia jos taistelee 1 v 1. Pointti siinä, että jos jos vihollinen hyökkää samalla tai isommalla leveydellä (esim: 4 standard-kokoista kolmea largea vastaan), niin joka tappelu käydään tietysti samalla määrällä noppia. Ei se mene niin, että sitten larget tappelevat kahdeksalla ja normaalit kuudella ja yksi standardeista vain supporttaa sivusta. Pitänee tehdä tuosta ruling tuonne, jos on epäselvää.

        Closing Fire on +1 osumiseen, se näkyy ampumamodifier-taulukosta kyllä. Samassa on close range-bonus.

        Ei vaikuta closing fire combat resoon.

        Se on jo todettu selkeästi toisaalla (ml. Mazikainen), ettei tuollainen pieni piperrys joukkoerojen kanssa luo mitään pelillistä eroa noiden joukkojen välille, joka taas johtaa siihen, että tiputetaan ne vähätkin turhina (tosin Mazikainen lähti samoille linjoille hieman kuin minä käsittääkseni), jolloin kaikki on täysin vakiota. Kyllä minä tuon kaavan tiedän. Muistakaa, että nuo erot eivät ole vain flavoria varten, vaan myös skenaariosuunnittelua varten. Jätän sellaisen kampanjansuunnittelun, jossa kaikki vedetään tasan ja määrätkin tasan, asiaan enemmän perehtyneille.

        Mutta nyt ei ole oikea aika keskustella tästä, ottaen huomioon, että juuri väheni erikoisrerollien määrä pieneen murto-osaan yksiköistä: siihen crack-tasoon, ja silläkin vain freesinä moraleen. Nuo erot kuuluvat minulle muistaa ja muistuttaa, eikä se haittaa mitään jos jotain unohtui, kunhan peli rullaa. Ei tuota joudu pysähtymään ja miettimään.

        Olennaisinta minun mielestäni on, ettei pelissä ole mitään “kerran pelissä per yksikkö”-juttuja. Ne oikeasti hidastavat ja niitä on vaikeaa muistaa, onko käytetty vai ei. Siihen tuo suunnittelu onkin perustunut.

        Sivuhuomautuksena vielä 3+ moralesta, että se ei sitten mene 2+:aan paitsi aivan poikkeuksellisen massiivisissa linnoitteissa (jota ei Gettysburgissa oikeastaan näy). Linnoitteet auttavat moraalissa huonompaa väkeä eniten muutenkin historiallisesti.

        • avatar Sami K.

          Voimmeko siis ottaa seuraavan pelin TO 3.4 tai SU 6.4 ?
          Ei montaa laattaa tarvita lisää.

          Mikan unionin sankarit olisi kyllä hyvä saada maaleihin, voimmeko siinä auttaa jotenkin?

          • avatar kalle

            To 3.4. on mulle OK, ja yleensäkin keskiviikot ja torstait sopii yleensä kohtalaisesti. Toi 6.4. on huono, kun vaimo on duunissa ton viikonlopun, ja ajattelin jo siinä lauantaina käydä kertsillä Lautapelilauantaina, joten en oikein 6.4. viitti jättää teinejä keskenään himaan.

            Infantrya mulla on nyt 39, ja 3 seuraavaa valmistuu piakkoin.

          • avatar Samuli

            Oon reissussa torstaista eteenpäin, mutta eiköhän joku muukin voi pohjoisen miehiä johtaa. Figuja en ehdi tuottaa lisää

  • avatar Sami K.

    Ok, en huomannutkaan, että vastasitte (varmaan ei osunut katsominen tuohon “viiden viimeisimmän viestin” juttuun), otetaan siis matsia jo 3.4 jos vain unionilla riittää miehiä seuraavaan peliin. Jos Mika saisi edes sen sinisen undercoatin niille jos ei muuten?

    Laitan kalenteriin.

    Reynoldshan otti ja kuoli tuossa kohtaamisessa ja puikoissa on uusi komentaja Doubleday “historiassakin”, joten on ok vaihtaa. Pidetään niistä komentajista paremmin kirjaa jatkossa, nimittäin niidenkin tappiot voivat vaikuttaa. Mennään tässä vielä historian mukaan.

    Antin varmaan pitäisi päästä pelaamaan jos Samuli ei.

You must be logged in to post a comment.