Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Hail Caesar

Sengoku-kauden Samurai-armylist HooCee…

Tarkoituksena olisi luoda armeijalista.

Seuraavaksi planissa sitten Samurai vs. Samurai -peli. Tuunaan listaa vielä ton Pike&Shotte listan avulla.

Mun napit ei ihan riitä 3 divaria vs. 3 divaria Samurai-matsiin (paitsi jos rakennan ja maalaan ne kaikki loppuun). Kuulutetaan siis muita Samurai-figuja omaavia pelaajia ottamaan haaste vastaan! Mika Vuorio, Mika Vuorio, kuuleeko Mika Vuorio. Tän vois pelata 2 vs. 2 tiimipelinä, niin Mikan ei tartte stressata pelaamisesta. Eli jos et vielä omaa japskeja, niin hae ja maalaa Wargames Factoryn Japskeja Fantsusta ja tule pelaamaan!!!

 photo WP_20140727_21_48_47_Pro.jpg

23.8. Tänään Samurai-lista otti tulikasteen. Peli jäi hieman kesken, mutta Kalle ja mongooli-horde oli niskan päällä… Lue raportti kommenteista.

 photo WP_20140824_11_27_38_Pro.jpg

Tähän mennessä netistä kaiveltua…

Työstetty lista: täällä

Warlord on puskenut ulos Samurai listat Pike & Shotteen: http://www.warlordgames.com/downloads/pdf/Pike-and-Shotte-Samurai-Army.pdf

Tästä on tarkoitus ottaa juttuja listaan jahka ehdin työstää seuraavan version.

Sitä voi tarkastella täällä.

Hail Caesarille on myös Yahoo-Group:

https://groups.yahoo.com/neo/groups/HailCaesarRules/info

Sieltä löytyi aikas hyvä lista, joka on ladattu tuonne samaan Google drive-kansioon, johon linkki tossa ylempänä. Sitä olen tuunannut eteenpäin.

Ko. listassa on tällaiset erikoissäännöt aseille ja muille jutuille. Alla mun muutosehdotukset niihin.

Niillä on tällaisia erikoissääntöjä:

 

Name Effect Cost
Yumi same as bow 0
Katana Reroll 2 dices vs infantry only 5
No-Dachi Ennemy morale capped at 5+, reroll 1 dice 5
Naginata Reroll 2 dices vs cavalry only 5
Disguised Start the battle disguised on Ashigaru, revealed just before the first CaC 10
Sacred Relic Ennemy Clash and Sustain reduce by 2 10
Ronin -1 morale save -5
Ally Each “Ally” General must check his loyalty each beginning turn, roll 2D6 on 11+ he and his clan betray -5
Teppo -1 morale save, no closing/traversing shot, fire each other turn 10
Gun Powder Artillery -2 morale save, fire each other turn 50
Heavy Gun Powder Artillery no morale save allowed, fire each other turn 100

 

Näihin pari kommenttia / muutosehdotusta:

Katana maksaa liikaa: reroll maksaa standardisti 1 pisteen ja tossa se on vaan jalkaväkeä vastaan (sitähän Mongoleilla on runsaasti), korjaisin hinnan kahteen pisteeseen

No-Dachi maksaa liikaa; GW maksaa 1 pisteen, rerolli toisen, hinnaksi siis 2p.

Teppo onmyös tosi kallisja ampuu vain joka toinen kierros, eli käytännössä kerran koko pelissä, sitten on joku jo naamalla (kantamat on niin lyhyet). Korjaisin ampumaan joka kierros, mutta max 1 liike, kuten sotakoneilla. Hinnaksi laittaisin 3p.

 Naginata  voisi olla myös:

  • Give Naginata (halberd) +3p. (+2 to clash value and +1 to sustained)

Samurai-ajan figuja saa esim. täältä:

http://www.steelfistminiatures.com/products/16th_century_samurai_lords

Fantasiapelit: Wargames Factoryn muovisia. Ihan ok nappeja.

Perry: https://www.perry-miniatures.com/index.php?cPath=23_38

Klassiset Clan Warit (heroic koko): https://www.veltd.net/zencart/index.php?main_page=index&cPath=36

 

MUUTA netistä löydettyä, ei vielä editoituna:

A Japanese army of the sengoku-period was made of not more then ¼ of samurai

whether mounted or as foot soldiers with yari. Most armies other then Takeda till
1575 included not more then 20% cavalry on ponies(not Kurosawas knights). Half of
the fighting men or more were ashigaru with yari. A wast part of a Japanese army
were servants with almost no experience with weapons. You could use then mybee as
hordes killing wounded enemies. After the introduction of guns say after 1548 guns
did slowly replace bows but not completely.

So my Japanese army of the sengoku-period contains:
1 cavalry general
1-2 samurai cavalry
1-2 samurai foot soldiers
6-8 ashigaru with yari
1-3 ashigaru with bow
0-2 ashigaru with tepo

1) No pike, treat them as long spear per the list.
2) No Ninja, really? If you really want to paint a guy in black pajamas (they wore
other colors depending on the weather/terrain) treat them per the sniper rule in
Pike and Shotte. Can’t kill but can bother a leader for a turn.
3) No Ronin. Best left for a skirmish game. Whole armies would change sides if
there Daiymo was killed. In a era of constant warfare it would be a waste to loose
a bunch of trained and armed troops.
4) In the late period limit either side to 1 gun and once deployed it cannot move.
Senikahara (sp) was one of the few battles were guns were deployed (and it was in
1600). Osaka was a siege in 1615. Some clans may have the option of “off board”
artillery being supported by naval ships either Japanese or in some clans a
Portuguese ship.
5) Limit the Hatamato one to the army Diamyo. It should only be used as a last
resort or to finish the deal (Think of them as the Old Guard). They should have to
stay next to the head Diaymos Maku (Immobile command)
The Yahoo group on Hail Ceaser is pretty close from what I have studied. The
changes I have made are as follows from the yahoo files:

1) Ninja: NO! get a comic book. If you want to paint a Ninja treat them as a
sniper as in pike and shotte.
2) Ronin: There were never units of Ronin. In a era of constant warfare trained
samurai not finding gainful employment was not common. Whole units would change
sides after there lord was lost. Ronin are best used for skirmish games
3) I am going to change the Nagainata/No Dachi stat to more like the halberd
attack in HC. there first attack is better but sustained is less
4) Artillery is never required as it was rare and expensive. But some clans would
have the possibility of naval support from Portuguese.
5) Limit 1 Hatamato per army. They should stay near the main Daiymo only only used
as as last resort or as a finishing blow to the enemy. Think of the as the Old
Guard.

As far as proper oder of battle per clan; like I said before a 1/3, 1/3, 1/3 mix
of Samurai, Ashigaru yari, ashigaru missile troops will get you in the ball park.
The closer you get to 1600 the more teppo. Cavalry also became more scarce. Oda
would have more teppo sooner due to trading with the west. Takeda Samurai could be
up 1/2 mounted (until 1573). Chosin Samurai and Ashigaru could be rated lower
since they were farmer/samurai. If you really are looking for answers look to some
of Bradfords books. And if you can get it a copy of “Killer Katanas II” The back
of the rules are a wealth of information on diffrent clans and ablities of
diffrent leaders.
A few rules to go by:
-Clans that are short on samurai (younger clans, clans that have been decimated by
warfare, etc) will rely largely on ashigaru armed with yari spears and teppo guns
to make up the numbers. Such a clan will have few yumi bows, as only a small core
of samurai footsoldiers and cavalrymen will have the skill to properly use the
bow.

-Clans that have more samurai than ashigaru (traditionalist clans, clans that
don’t have the population to support huge ashigaru armies, etc) rely a lot more on
the yumi bow as frontline fighters and large cavalry formations, with less
reliance on spears and guns (and indeed those spears and guns will likely be
relegated entirely to their smaller ashigaru forces).

-Don’t use sword units. Only loan sword ashigaru (Ikko faction) are permissable in
small numbers, as it would not be surprising to see ashigaru armed with swords
they’ve looted from battlefields, nobushi warriors who are a ragtag bunch armed
and armored with stolen equipment. You might be able to get away with a Katana
ronin unit, but that’s really pushing it.

-Naginata is still used but is falling out of favor amongst the samurai, in favor
of the yari spears. You could have a single unit of naginata samurai to represent
those who still choose to wield the polearm over the straight spear, but again
thats pushing the line.

-Again, bows are favored by samurai, and while there are plenty ashigaru archers,
the clans that have enough samurai will employ a large number of samurai bowmen
supported by a modest force of yari ashigaru (and yari samurai and cavalry). Clans
favoring ashigaru will favor the teppo over the yumi, though most clans will still
employ both as much as possible.

-Cavalry can really be of any type, but there should be more cavalry archers
compared to other cavalrymen at a 2:1 ratio.

-Most daimyo will not ride into battle, preferring to sit on a folding chair in
the back, represented by the Stand and fight ability (Takeda Shingen in
particular). Of course lesser generals have everything to gain by leading from the
front, and a few of the most successful daimyo preferred to ride into battle
(Tokugawa Ieyasu in particular. Uesugi Kenshin did lead the charge at least once).

-Most likely only Iga’s Hattori clan would employ Kisho Ninja, and in their case
they would definitely use them in place of most of their samurai (the samurai of
Iga were few in number, which is why ninjutsu was established in Iga in the first
place). Of course many clans employed ninja, spies, and assassins but not too
often as frontline units.

-I can’t really provide any information on siege units, as I have limited
knowledge in that area

-Warrior monks are employed by plenty of clans, some more than others of course.
The typical weapon of the sohei warrior monk was the naginata, but there were
plenty of sohei archers and gunners as well (seems warrior monks have no qualms
with using firearms for a holy cause).

Ja vielä pari linkkiä:

 

http://theminiaturespage.com/boards/msg.mv?id=277195

http://samurai-archives.com/military.html

 

 photo WP_20140726_15_00_27_Pro.jpg

Bookmark and Share

33 comments to Sengoku-kauden Samurai-armylist HooCee…

  • avatar Sami K.

    Skenuja varmaan pitäisi löytyä.
    Tuossa kuuluisimmista GMT:n versiot:
    http://www.gmtgames.com/living_rules/gbsa_scenarios.pdf

    Samurai Battles-pelin skenaariot:
    http://samurai-battles.com/scenarios/
    http://ccsamuraibattles.net/scenarios.html

    Sivumainintana:
    Command & Colours-pelin fanisivustoilla on jäätävät määrät skenaarioita eri aikakausista. Sieltä vaan kartat ja deployment-positiot, tarkemmat OOB:t löytyvät alan kirjallisuudesta – tai hyvällä onnella wikipediasta, varsinkin jos 1800-luvusta puhutaan.

    Tässä Ancientsille:
    http://www.ccancients.net/Maps/index.html

    Napoleonics:
    http://www.ccnapoleonics.net/Maps/

  • avatar Teemu

    Lisätty eka versio listasta (linkki Google driveen). Tsekatkaapa. Word-dokkari.

  • avatar Teemu

    Kalle, tsekkaappa googelidraivista toi lista, että ei oo sulla suurempia vastalauseita. Lisään sinne vielä rakettisysteemin (medium artillery) kun on siihen hienot napitkin.

  • avatar Teemu

    No niin pääsin Yahoon HC-grouppiin sisään (suosittelen, mm. R. Priestley on aktiivinen) ja sain sieltä ladattua niiden kehittämän listan (Excelissä) samassa Google Drive-kansiossa kuin muukin rompe.

  • avatar Teemu

    Toi Yahoo Groupin lista on selvästi pitkälle hiottu, joten en lähde pyörän keksimistä pidemmälle jatkamaan. Vielä pitää siihen tueksi selvittää muutamat siellä olevat lisäsäännöt. Tsekkaa Kalle se tosiaan. Ja SAMI siinä on valmiit listat!

    • avatar kalle

      Koitan kattoa tässä joku ilta. Olikos mongooleille olemassa joku HC -lista ? Mitä vähemmän erikoissääntöjä, sitä parempi.

      • avatar Teemu

        Erikoissäännöt antavat armeijalle sen flavorin. Ilman niitä on vaan erinäkösiä ukkoja samoilla statlineilla (ratsuväki, raskas / medium / kevyt -jalkaväki).

        • No mutta, mitäs vikaa siinä on? ;-) Niitähän ne juuri ovat, eivät sen enempää :-D

        • avatar kalle

          Tää on tämmönen filosoofinen näkemysero :)Hooceessa periaatteessa ne koostumussäännöt on oleellisin flavor (eikä niistä tartte enää pelatessa piitata), sen lisäksi yleensä on aika pieni määrä aika pieniä säätöjä, jotain falangia, eliittilegioonalaisia jne, marksmaneilla yhden nopan reroll jne. Ne on ihan OK, mutta sitten jos niitä on paljon ja kovin merkittäviä, niin ei niitä tämmösissä kerran kesässä pelailuissa muista eikä hahmota, eikä osaa sanoa millä hemmetin hemuleilla mikäkin kikka oli :) Hooceen erikoissäännöt on onneksi enimmäkseen aika pieniä, joten pelataan ja katotaan sitten miten toimii.

          • Eikös tuollainen “hemulikikkailu” ole enempi Warhammer -osastoa? Minä juuri pidän näissä BP johdannaisissa peleissä siitä, että joukot on aika tasalaatuista sakkaa, ja taktiikka sekä unittien taktinen allokointi se juttu, ei niinkään unitin stateilla peluu. Tosin HC poikkeaa hieman, mutta kyseessä on filosoofinen tai enemmän preferenssikysymys. Ja on oikeesti off-topic, joten sorry ;-)

          • avatar Teemu

            No ei tää oo yhtään off topiccia, kun kommentteja listasta pyysin! Eli hyvä ja jatketaan.

            Kyllä siinä nyt täytyy tehdä eroa onko sankarillinen samurai vai jotain perusjanttereita. Suuria juttuja ei ole, kaikilla samurailla on “Valiant” -sääntö ja munkeilla tough fighters + stubborn. Ei siis mitään massiivista. Noi aseiden speksit on aika kummalliset ja ihan liian kalliit.

            • Kaiketi se on vähän pelin/taistelun skaalasta kiinni, muutaman miehen ottelussa, yksilöiden erot korostuu. Mutta kun mennään divisioona tai jopa armeijakuntakokoluokkaan, niin siinä sitten tuppa melkein kaikki olemaan toistensa kaltaisia, siis noin taisteluarvoiltaan. Ja kun noita kovia jätkiä on muutama, niin niitä tupataan pitämään pomon reservissä, ettei ne menis rikki.

              Ehkäpä tästä tulee myös näkökulmaero?

              • avatar Nysse

                HC:ssa niillä on ehkä enemmän merkitystä kuin BP:ssä. Erilaisia taistelutyylejä oli niin monta ettei ihan geneerinen statsi rivi toimi. Makedonian falangit, rooman legioonat ja gallialaisten warbandit toimivat oikeastikin aika eri tavalla ja HC:n muutamat lisäsäännöt tuo sen ihan kivasti esille. Mustan ruudin ajalla pääasiassa kaikkien jalkaväkiyksiköiden toimintaperiaate oli lähes sama jne. Näin vähän kärjistäen.

                Mutta taas jos noita yksiköitä olisi se 20-30 per puoli vähintään niin sitten varmaan alkaa vähän merkitys kadota pelillisesti siitä miten eri yksiköt toimivat ja alkaa asemoinnilla olemaan isompi rooli.

                • Totta tuokin, mutta eikös samuraiarmeija olekin taistelutyyliltään vähä kuin keski-aikainen eurooppalainen?

                  • Riippuu hirveästi aikakaudesta.

                    Se yleisin ja helpoiten figuja saatava Sengoku Jidai -kausi muistuttaa aika lailla myöhäiskeski-aikaa ja varhaisrenesanssia Euroopassa. Mutta siihen ei esim. Mongolit oikein osu enää, jumalainen tuuli puhalsi n. 400 vuotta aiemmin.

                  • avatar Sami K.

                    http://samurai-archives.com/military.html

                    Ehdottaisin, että nuo erikoissäännöt standardisoidaan ilman mitään optioita ostaa mitäkin erikoissääntöjä samuraille. On ok, että on erikseen esim. “Elite Samurai”-stattilinja ja normaalit samurait (samoin kuin on veteraanit BP:ssä erikseen), sen lisäksi, että on Hatamoto (joka käsittääkseni on vain ja ainoastaan ratsuväkeä).

                    Yksiköt:
                    Yari Ashigaru / Samurai
                    Naginata / No-Dachi Samurai (harvinainen, mutta jos skenussa on niin sitten on, listassa rajoittaisin yhteen)
                    Yumi Ashigaru / Samurai
                    Teppo Ashigaru / Samurai (kyllä, oli myös samuraiden ase)
                    Yari Kibamoto (samurai-ratsuväki keihäin)
                    Yumi Kibamoto (harvinainen Sengoku-aikaan)
                    Hatamoto Kibamoto (Daimyon henkivartijat)

                    Tuossa oleellisimmat. Varsinaista “shokkiratsuväkeä” ei oikein ole hevosten laadusta johtuen.

                    • Ihan kiinnostaa, että mikä on elite samurai?

                    • avatar Sami K.

                      Paremminkin “veteran samurai / ashigaru”, jos sellaisia haluaa käyttää. Ei ole minun puolestani pakollinen, mutta on ihan ok, jos taistelussa kuvataan joukkolaatujen olevan erilainen. Esim. Oda Nobunagan joukko oli pieni mutta erittäin kyvykäs, toki Nobunagan johtajuus ratkaisi, mutta Okehazamassa Imagawaa vastaan kyllä oli selkeä kyvykkyysero, voimasuhteet olivat 5:1.

                  • avatar Nysse

                    Jep Samurai aikakauteen ei välttämättä tarvitse noita erikoissääntöjä niin paljoa kun osapuoletkin ovat pitkälti samanlaiset. Statseilla pystyy tekemään pääosan yksikköeroista ja antaa eliitille jotain lisäboonusta. Mutta joo ite en oo kyl tähän figuja keräämässä nii en sotke lusikkaani enempää soppaan :)

                    Mutta tosiaan pääpointtina tuohon Juhan alkuperäiseen kysymykseen että ehkä siihen HC:n varsinaiseen aikakauteen eli antiikkiin ja sitä edeltäviin nuo lisäsäännöt on vähän relevantimmat kun vastakkain olevat joukot on erilaisia. Mitä samanlaisemmat vastukset niin sitä enemmän lisäsäännöt vaan lisää häslinkiä kun pitää kaikki muistaa.

                    • avatar Sami K.

                      Mielestäni skenaarion suunnittelija voi hyvin päättää, mitä sääntöjä milläkin yksiköillä on. Onko päätarkoitus tehdä toimivat yksikkötyypit skenaarioita varten vai tehdä Warhammer-tyylinen “pelataan 1500 pt Sengoku-peli”-juttu?

  • avatar Teemu

    Jee, hyvää keskustelua! Nyt ollaan Kallen kanssa pelaamassa pienehkö testimatsi. Täysin samaa mieltä Juhan kanssa siitä, että isossa mittakaavassa spesiaalit “katoavat” jossain määrin, mutta vielä enemmän Samulin kanssa samoilla linjoilla että ancient / medieval armeijoissa näillä ominaisuuksilla ja säännöillä, kuten falanxi, pyritään tuomaan armeijan erityispiirteet ja taistelutyyli esiin.

    Mulla helposti iskee päälle sellainen roolipeli-moodi, joka varmaankaan ei ole historiallisesti relevantti.

    Mutta tavoitteena on siis saada aikaiseksi historiallisesti relevantti Sengoku Jidai lista HC:tä varten. Tosiasia tietty on, että japsit taisteli aikaa vähän muita kuin toisiaan vastaan… Toivottavasti saan Mikan vastustajaksi joskus! Onko kellään muulla Samurai nappeja?

    • avatar Sami K.

      Juu, älä ymmärrä väärin, Teemu – itsehän kyllä pidän erikoissäännöistä sopivassa määrin annosteltuna. Yksikkötyyppien erilaisuus armeijalistojen sisällä on hyvä tuoda esiin. Lisäksi, koska oletettavasti näillä joukoilla voidaan myös lähteä sotaan Koreaa vastaan (miksi ei?) niin ei ole edes kyse “suljetusta” balanssista, jolloin peleissä on tapana häivyttää maan joukkojen erityispiirteet (bushido-henki, ashigarutkin ovat busheja jne.), niin on ok, jos siellä on jotain yhteistä erikoissääntöä joukoilla, jotka tekevät niistä japanilaisen näköiset.

      Lähinnä itsesäni siis hieman vierasti tuo konsepti siitä, että listat olivat “valitse oma erikoissääntösi”-mallisia, samurailla optionaalisena jotain 4 kykyä, jolloin menee liikaa listapelaamiseksi ja cherry-pickaamiseksi – lisäksi haluaisin nähdä, mikä on periodin “standardi”.

      Armeijarakenteesta sen verran, että Sengoku-aikana joukot järjestettiin aselajeittain. Eli keihäät olisivat omina divisiooninaan, jouset ominaan jne, se tekee jo taistelusta erilaista. Eli siis kunkin Daimyon keihäät / jouset / musketit erikseen. Muut harvinaisemmat meleehärpättimet sitten varmaan keihäiden mukana.

      Niin, ja tosiaan, jos ei kontekstista tullut selkeäksi, mitään “katana samurai”-yksikkötyyppiä ei ole. Ryöstömiekka-ashigaruja tuskin tarvitsee mallintaa, ellei tule skenussa vastaan.

  • En tiiä oletteko huomanneet, mutta Warlord on puskenut ulos Samurai listat Pike & Shotteen: http://www.warlordgames.com/downloads/pdf/Pike-and-Shotte-Samurai-Army.pdf

    Varmaan noista voi jotain soveltaa Hail Caesariinkin

  • avatar Teemu

    Just huomasin saman. Hienoa ja täytyy tutustua.

  • avatar Teemu

    Kallen kanssa päästiin vihdoin testaamaan Samurait vs. Mongoolit HC-peliä.
    Kuvia täällä: http://1drv.ms/1AKUx1y

    Tässä lyhyt raportti: Taisteltiin luostarin hallinnasta. Yksi divari, jossa Sohei-munkkeja oli valmiina asemissa luostarin luona, Samurai-armeijan kenraali eliitteineen oli flänkkäämässä. Mongoolit voittivat aloitusheiton.

    1. Kierros: Mongoolit rynnivät kohti temppeliä, nuolisade teki osumia puolustajiin ja Teppo Ashigarut panikoivat pois pelistä. Samurai-armeija asettui puolustusasemiin ja ensimmäiset apujoukot etenivät hyvää vauhtia suojaamaan toista sivustaa vasemmalla. Muutama nuoli löysi maalinsa mongoolien-riveissä, mutta ilman toista Teppo-yksikköä oli selvää, että mongoolien tulivoima oli ylivertainen.

    2. Kierros. Heti kärkeen Samuraiden tärkein heitto epäonnistuu: flänkkäävää divisioona eliitteineen ei sitten saavu kentälle 2. kieroksella. Mongolit rynnivät silmille temppeliä puolustavan divisioonan kimppuun: Ashigarut jyrätään kierroksessa, sohei-munkit sen sijaan tappelevat vastaan tosissaan ja jarruttavat vihollisen etenemistä. Yari-samurait ryntäävät turhaan kohti nopeita mongoli-jousimiehiä, jotka laukaisevat jousensa ja ratsastavat nauraen takavasemmalle. Oikealla rintamalohkolla edetään varovaisesti ja jatketaan laukaustenvaihtoa, tällä kertaa mongolien nuolisade on melko tehoton.

    3. Oikea rintama murtuu lopulta. Samurai kenraali saapuu vasemmasta laidasta vihollisen kylkeen selustaan. Mongoolien kivenheitin saa nappiosuman raskaaseen Samurai-ratsuväkeen, joka vetäytyy läpi eliittiyksikön, molemmat disorderissa. Jep jep.

    4. Kierros, pelataan käytännössä vain samurai-kenraalin divisioonan charge (eliitti karistaa disorderin ennen komentoja onnistuneella nopanheitolla). Mongolien jo osumia ottanut ratsuväki ottaa yksköitä kylkeen ja eteen ja siitä tehdään muussia (n. 11 woundia läpi muistaakseni). Vastustajan kenraali yrittää väittää voittaneensa ja että pitää mennä kotiin… it ain’t ovet ’till it’s over!

    Pelattiin proximity sääntöä niin, että sen vallitessa yksiköt saa liikkua vain yhden liikkeen, poislukien mahdollinen komennolla tehtävä charge (jos yksi liike ei riitä taisteluun pääsemiseen.) En oo kyllä varma onko tääkään oikein, mutta on siinä se logiikka, ettei ruveta vihollisen edessä liikkumaan pitkiä marsseja. Näin me se siitä Priestleyn artikkelista (Google-drivessa) tulkittiin.

  • avatar Teemu

    Seuraavaksi planissa sitten Samurai vs. Samurai -peli. Tuunaan listaa vielä ton Pike&Shotte listan avulla.

    Mun napit ei ihan riitä 3 divaria vs. 3 divaria Samurai-matsiin (paitsi jos rakennan ja maalaan ne kaikki loppuun). Kuulutetaan siis muita Samurai-figuja omaavia pelaajia ottamaan haaste vastaan! Mika Vuorio, Mika Vuorio, kuuleeko Mika Vuorio. Tän vois pelata 2 vs. 2 tiimipelinä, niin Mikan ei tartte stressata pelaamisesta. Eli jos et vielä omaa japskeja, niin hae ja maalaa Wargames Factoryn Japskeja Fantsusta ja tule pelaamaan!!!

  • avatar Teemu

    Nyt löytyi todella hienoja samurai-pomoja ja dekaaleja! Tilaus lähtee.

    http://www.steelfistminiatures.com/products/16th_century_samurai_lords

You must be logged in to post a comment.