Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Hail Caesar

HAIL CAESAR: Battle of Benfleet 894 AD – helatorstaina 29.5.

The Battle of Benfleet took place between the Vikings and Saxons in 894. This was towards the end of the Saxon period, and the Thames and other waterways made the area vulnerable to Viking attacks. Benfleet was used as a Viking base. However the Vikings were defeated in the battle by the army of King Alfred under the command of his son Edward the Elder and his son-in-law Earl Aethelred of Mercia.
 photo WP_20140309_16_47_28_Pro.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tämä taistelu uusitaan Hail Caesar säännöillä helathorstaina kertsillä.

Pelin jonkinlaiset speksit löytyvät Wargames Illustratedin julkaisemasta Mega Wargames -kirjasta.

Anglo-sakseja oli n. 1200 ja viikinkejä n. 400 + naiset ja lapset

Skenaario:

 photo Haesten_s_fort_s.jpg

Tavoitteet:

Anglo-saksit: vallata molemmat viikinkien varustukset: kylä ja satama sekä polttaa viikinkien laivat. Suojata oma baggage-train.

Laivojen polttaminen tapahtuu ampumalla sinne tulinuolia (+1 osumiseen, normi modifierit) riittävä määrä; katsotaan mitä HC-säännöt sanovat rakennusten polttamisesta.

Viikingit: puolustaa asemiaan, naisia ja lapsia ja estää laivojen poltto, kunnes Hastanin ryöstelemään lähteneistä 3000 viikingistä saataisiin apujoukkoja. Reinforcementtien tavoitteena auttaa puolustajia ja lootata AS:ien baggage train.

Eli peli pelataan objektiiveistä, joista kukin on yhden taoi kahden voittopisteen arvoinen:

* Viikinkikylä hallussa (yksikkö lähempänä kylän keskustaa)

* Viikinkien telakka hallussa (yksikkö lähempänä telakan keskustaa)

* Piste per poltettu / polttamaton laiva (2 laivaa yhteensä)

* Viikinkien naisten ja lasten vangitseminen: viikingit saavat yhden medium infantry bondin, jolla stateissa -1 combat valueen, staminaan ja morale saveen). Kun tämän yksikön breikkaa closiksessa jäävät naiset ja lapset vangiksi.

* Anglo-Saksien baggage trainin loottaus 2p.

Pelilauta ja deployment: MWG-kirjan mukainen

Peli pelataan 72″ X 96″)  pelipöydällä pitkittäin. Viikinkien kylä ja satama on toisessa päädyssä, joka päättyy mereen (Markolta ois kiva saada ranta-lauta lainaan). Ne ovat viikinkien deployment alue. Naiset ja lapset ovat kylässä. Anglo-saksien deployment Zone on 30″ toisesta päästä, jonne myös baggage train sijoitetaan.

Anglo-Saksit jättävät yhden jalkaväki divisioonan reserviin (Edwardin joukot saapuivat alueelle pienempinä ryhminä). Se saapuu (komennetaan) laudalle seuraavasti:

* 2. kierroksella -1 komentotestiin

* 3. kierroksella +1 komentotestiin

*  4. kierroksella +2 komentotestiin ja saapuu automaattisesti, eli liikkuu vähintään yhden liikkeen pöydän reunasta.

Kesto yms. : MWG-kirja puhuu 15 kierroksesta, joka kuulostaa liialta, ehkä 10 kierrosta?

Viikinkien reinforcementtien saapuminen:

Viikinkien reinforcementtina saapuu 165p. divisioona, jossa kahdella yksiköllä on hevoset (medium cavalry, stateissa vaikuttaa vain liikkeeseen).

Saapuvat seuraavasti:

Kierroksella 5. 6+, saapuvat Anglo-saksien takareunalta

Kierroksella 6. 5+, saapuvat A-S:ien deployment zonen random reunasta eli up to 30″ takakulmasta.

Kierroksella 7. 4+, saapuvat A-S:ien deployment zonen random reunasta eli up to 30″ takakulmasta.

Kierroksella 8. automaattisesti, saapuvat A-S:ien deployment zonen random reunasta eli up to 30″ takakulmasta.

Eivät saa chargata kierroksella, jolla saapuvat

OOB: MWG-kirjaa mukaillen hamottelin armybuilderilla listat, joissa vastaavat joukot eli AS-joukoilla ylivoima, kunnes viikinkien apuvoimat saapuvat. Apuvoimiin viikingit saavat muuten ratsuväkeä, koska historiallisestikin näin oli. Käytännössä ton sai HC-standardeilla toimimaan kun teki molemmille yhden divarin. AS:llä tietysti isompi. Pistesuhde ei kuitenkaan ole 1:3, vaan viikinkien lista on 117p. ja AS:llä 172p.

Anglo-Saxon List – Benfleet Anglo Saxsons

 

1 Anglo-Saxon Cavalry Division, 19 pts, 1+ 6 models
1 Commander, 1 model
1 Thegnus Light Cavalry, 6 models

1 Anglo-Saxon Division, 153 pts, 1+76 models

1 General (Re-roll)
1 Ceorls Medium Infantry, 12 models
1 Ceorls Medium Infantry, 12 models
1 Geburs Light Infantry (Javelin), 12 models
1 Heavy Infantry Huscarls (Double-Handed Axes; Elite 4+; Stubborn; Tough Fighters; Valiant), 12 models
1 Heavy Infantry Thegns, 12 models
1 Skirmishers (Slings), 8 models (ei niin tarkkaa)
1 Skirmishers (Bow), 8 models (ei niin tarkkaa)

Total List Cost: 172

Vikings List

1 Viking Division, 117 pts
1 General (Re-roll)
1 Heavy Infantry Hirdmen (Heavy Throwing Weapons; Tough Fighters; Valiant; Wild Fighters), 12 models
1 Medium Infantry Bondi (Heavy Throwing Weapons), 12 models
1 Light Infantry Bondi Archers (Bow), 12 models
1 Medium Infantry Bondi (Heavy Throwing Weapons), 12 models
1 Thrall Skirmishers (Javelin; Slings), 8 models (ei niin tarkkaa)

Total List Cost: 117, models 1+ 56 models

Jotta saadaan mielekkäät HC-pelit, niin ehdotan, että kolminkertaisetaan homma, eli molemmille puolille 3 X tuo sama divisioona + AS:n ratsuväki-divariin kaksi yksikköä lisää.

Viikinkien reinforcementtina saapuu 165p. divisioona:

Unlimited Pts – Vikings List

1 Viking Division, 81 pts
1 General (Re-roll)
1 Heavy Infantry Hirdmen (Heavy Throwing Weapons; Valiant)
1 Medium Infantry Bondi (Heavy Throwing Weapons)
1 Medium Infantry Bondi (Heavy Throwing Weapons)

1 Viking Division, 82 pts
1 Commander
1 Heavy Infantry Huscarls (Elite 4+; Stubborn; Tough Fighters; Valiant)
1 Medium Infantry Bondi
1 Medium Infantry Bondi

Total List Cost: 163

Riittääkö figut?

Tuolta voi katsoa kerhon houserulet yksiköiden koolle:

http://www.nopat.fi/2013/tapahtumat/historic-house-rules-nopat-ja-taktiikka-kerholla/

Eli normijalkaväkiyksikössä on vain 12 figua, ellei se ole warband, joita meillä ei tässä ole, ja ratsuväellä 6. Toki jos figuja riittää, niin voi laittaa lisää rivejä, tulee komeampaa. Mutta frontagella on väliä, sillä ei, onko sitten 2 vai kolme riviä.

Laskin tonne divisioonien / yksiköiden perään model-määrät osviitaksi. Mä (Teemu) pystyn tuomaan peliin:

1 divarin AS-joukkoja (osa saattaa näyttää kelteiltä / viikingeiltä) + 2 ratsuväki-yksikköä

2 divaria Viking-joukkoja

1 viikinkilaivan

1 kylän, ainakin (niitä tarvitaan kaksi). Vois järjestää kertsillä “palisade-askarteluillan”.

PELAAJAT

Viikinkien ylipäälliköksi on valittu Sami “Anwil” H. ja hänen vasallinaan Teemu

Edward Vanhemman manttelia kantaa Mikko “Artisokka” K.  kilpimiehenään  ilmeisesti kaimansa Sami K.

Muiden oldermanien ja jaarlien ilmoittautumista vielä tarvitaan. Varmaan AS-figuja tarvitaan lainaan Markolta, Samulilta, Maxxonilta…

Lisää aiheesta:

http://www.benfleethistory.org.uk/page_id__158_path__0p4p51p.aspx

http://benfleethistory.org.uk/images/uploaded/originals/P1020898.jpg

 

 

Bookmark and Share

54 comments to HAIL CAESAR: Battle of Benfleet 894 AD – helatorstaina 29.5.

  • avatar Sami K.

    Kannattaisi varmaan tehdä niin, että pisteiden sijaan ottaa tuon suhdeluvun yksikkö- / figumäärään.
    Muuten tullee liian iso ylivoima anglo-sakseille. Kuten kaikki Vikings-sarjansa katsoneena tiedämme, viikingit ovat kovempia jätkiä kuin anglo-saksit joten “voimasuhteet” olivat varmaan 1:2 tai jopa alle ennemmin kuin 1:3.

    • avatar Teemu

      Taidat Sami olla aivan oikeassa. Edwardin armeijassa suurin osa porukasta oli “levies from London”. Toi pistesuhde tietäisi aika lyhyttä peliä.

      Täytyy vielä lukaista MWG-kirjan kuvaus yksiköiden määrästä ja monistaa sitä, jotta saadaan mielekäs HC-peli.

      Markon kanssa oli puhetta viikinkilaivasta ja hänen merenranta-laudastaan, eli olithan Markokin osallistumassa? Ja Samuli figuineen varmaan tarvitaan AS-allianssiin.

      Mietin, että saisiko tästä kaksi rinnakkaista peliä, joista toisessa Hastanin joukot raidaa AS-kylää ja niiden pitää saavuttaa tietyt tavoitteet, jotta voivat lähettää apuvoimia Benfleettiin…. Varsinkin jos meillä on jopa 5-6 pelaajaa.

      Miten Maxxon ja sinun AS-joukkosi, liityttekö rintamaan?

  • avatar Sami K.

    Yksi keino on kikkailla yksikkökokojen kanssa, small unitissahan on juuri neljäsosa large unitista, mutta kuten tiedämme, jos neljä small unittia tappelisi yhden largen kanssa, tulos olisi selvä (20 atk & 16 stamina vs 9 atk / 8 stamina). Joten jos eri kokoisia yksikköjä käyttää niin täytyy huomioida, että se luo laatueroja, mutta ilmeisesti realistisella tavalla, sotatieteiden tohtori Sabinin Lost Battles noudattaa juuri tätä linjaa.

    Joku hyvä suhde yksikkömäärien ja kokojen kanssa vain kehiin.

  • avatar Teemu

    Mä tuotan vielä uuden ehdotuksen joukkojen suhteesta, toi piste-logiikka ei toiminut, kuten Sami K. hyvin huomioi. Onneksi MWG-kirjassa on jonkinmoinen “nää yksiköt” -tyyppinen OOB:kin kuvattu.

    Kaipaisin kannanottoa pelin koosta. Jos mennään ihan perusjutulla, niin toi on enemmänkin Saga-koon peli, mutta voihan sen skaalata ylöspäin, jotta saadaan HC-tiimipeli mielekkääksi.

    Skenua pitää myös miettiä: tavoitteet on selvät Edward haluaa vallata Benfleetin ja polttaa laivat, viikingit haluaa estää, mutta missä vaiheessa Viikinkien apujoukot saapuvat? Heitetäänkö nopalla jonkun kierroksen jälkeen? Myös A-S joukot voisivat saapua porrastetusti (Edwardin joukot saapuivat mestoille pienemmissä ryhmissä).

  • Noi ylipääliköt taisi mennä toisin päin, Minä olen puhtaiden kristillisten arvojen edustaja, ja Anwil oli ryöstelevän rosvoporukan pääpahis.
    Mun mielestä ton voisi skaalata HC :ksi jos se on realistista. Siis lähinnä saadaanko nappeja tarpeeksi kentälle. Tämä sen takia, että itseä on toi HC kiinnostanut jo jonku aikaa, ja tämä olisi hyvä tekosyy siihen lähteä.

    Olen suunnitellut beissaavani omat viikingit (poislukien naiset ja berserkit) HC tyylisiin blokkeihin, pistäväni pari krusifiksi standardia = sakseja. Minkälaisia määriä ja beissikokoja tulisi alkaa suunnittelemaan?

    Mitä tulee viikinkien vahvistuksiin, niin eikös joku kasvavan todennäköisyyden randomointi toimisi? esmes. vuorolta X lähtien pahikset heittävät D10. Ensimmäisellä kerralla vahvistukset tulevat 10, toisella kerralla 9-10, kolmannella 8-10 jne. Kuitenkin niin, että joka tapauksessa tulevat vuorolla Y.

  • avatar Teemu

    Uudet order of battlet värkätty.

    Jotta saadaan mielekkäät HC-pelit, niin ehdotan, että kolminkertaisetaan homma, eli molemmille puolille 3 X tuo sama divisioona + AS:n ratsuväki-divariin kaksi yksikköä lisää.

    Riittääkö figut?

    Tuolta voi katsoa kerhon houserulet yksiköiden koolle:

    http://www.nopat.fi/2013/tapahtumat/historic-house-rules-nopat-ja-taktiikka-kerholla/

    Eli normijalkaväkiyksikössä on vain 12 figua, ellei se ole warband, joita meillä ei tässä ole, ja ratsuväellä 6. Toki jos figuja riittää, niin voi laittaa lisää rivejä, tulee komeampaa. Mutta frontagella on väliä, sillä ei, onko sitten 2 vai kolme riviä.

    Laskin tonne divisioonien / yksiköiden perään model-määrät osviitaksi. Mä pystyn tuomaan peliin:

    1 divarin AS-joukkoja (osa saattaa näyttää kelteiltä / viikingeiltä) + 2 ratsuväki-yksikköä
    2 divaria Viking-joukkoja
    1 viikinkilaivan
    1 kylän, ainakin (niitä tarvitaan kaksi). Vois järjestää kertsillä “palisade-askarteluillan”.

    Mites muut?

    Ja muut vois ottaa isomman roolin ton skenun viimeistelyssä… olkaa hyvä!

  • Multa pitäs tull ainakin 1 divisioona näin nopeesti katottuna. Ratsuväkeä on vaan 6 modelia.
    Palisadea tarvinnee siihen osaan kylää mikä ei ole joen saartamaa. Tota Marshia pitää väsätä kanssa, sen voin tehä vaikka minä, mukavaa hommaa.

  • Kuinkas Kenraali beissataan? Onko sillä väliä?

  • avatar Teemu

    Maastoista… 4Ground on julkaissut Viikinki-taloja:

    http://www.4ground.co.uk/Default.aspx?page=283

    Olikohan Samuli juuri tilaamassa tuolta jotain…?

  • avatar Teemu

    Projekti nitkutteli tänään kiivaasti eteenpäin. Speksattiin lounaalla Sami H:n kanssa skenua, kirjoitan sen tonne sivulle pian, ja illalla pelattiin Benfleettiä Saga-skaalassa Samulin kanssa. Viikingit otti armotta turpaan, mutta tulipahan tuo hieno viikinkilaivasta koottua ja pohjamaalattua.
    https://onedrive.live.com/?cid=602f72ba9ee71c75&id=602F72BA9EE71C75%212692&ithint=folder,&authkey=!ACU4bA_uK5uiHJE

  • avatar Teemu

    Skenaario puhtaaksikirjoitettu Sami H:n kanssa suunnitellusta. Simuloin liikkumisen yms. vielä paperilla. Kommentit toki tervetulleilta. Voisi oikeastaan pyttää neutraalia osapuolta arvioimaan (Kalle, Juha…).

    Samuli lupasi lainata AS-joukkonsa.

  • Näyttää hyvältä mulle, kyllä noilla spekseillä pienet turpasaunat saada aikaan :)
    Viikinkiylivoima on miehekäs kun vahvistukset tulee, mutta sitä ne toisaalta kyllä tarviikin peitotakseen strategisesti ylivertaisen vastuksensa.

  • avatar Sami K.

    Oliko siis kuitenkin tarkoitus triplata tuo aloitusdivari, eikä sentään refuja enää triplata?
    Mitenkäs, onko tuo kylä linnoitettu – pitääkö sitä vastaan hyökkäillä suojatuista / rajatuista avoimista paikoista, jolloin alussa saksien ylivoima vaikuta, sitä vielä korostaen, että jos vain 1v1-matsit onnistuvat, ja saksithan niissä dunkkuun ottavat pääasiassa, vastustajaa samalla kuluttaen…

    Kunhan kyselen, ainakin luulisin, että on hieman enemmän puolueettomalta kannalta, ottaen huomioon edellisen. Tarkkaa tämä skenupuuha.

    • avatar Teemu

      Juuri näin, eli kun oob on triplattu, niin viikingit tulevat tuon reinforcementin myötä tasapisteisiin.

      Kylällä ja telakalla on palisade. Kattelin sääntöjä Dacian Wars lisäosasta, muistaakseni hyökkääjä menettää charge bonarin ja puolustaja saa,plussaa moralesaveen.

  • Ihan selkeä tuo tavoitteen asetanta on, ja hyvä että on useita tavoiteltavia asioita, ei pyöri yhden objektiivin ympärillä. Linnoitukset tuppaavat olemaan näissä BP -johdannaisissa aina hieman kysymysmerkki, mutta voimalla kun hyökkää niin menee lopulta läpi.

  • avatar Marko

    Voin tulla pelaamaan ja tuoda yhden laivan ja Anglo-Saxini mukanani. Laitan figulistauksen myöhemmin…

  • avatar Teemu

    Lisätty Viikinkien reinforcementin listaus. Tein kaksi divaria, jotta tulee tasapainoa (ei jää koko reinforcement osasto jököttämääm yhden päonnistuneen komentoheiton takia).

    Ratsuista: ehdotan, että viikinkien lisäjoukot liikkuvat hevosilla siihen asti kunnes julistavat chargen / tulevat chargatuiksi. Silloin jalkautuvat automaattisesti ja toimivat siitä eteenpäin jalan.

    Miten palisadet jaksaa Mikko? Laitan vielä tänään vahvistusta kuinka paljon figuja tuon. Ainakin siis 1 divarin kummallekin puolelle. Vähän huolestuttaa nyt nuo saksonien joukot, koordinoippa Mikko hommaa ja listatkaa muutkin figunne.

  • Multa tulee tosiaan 1 AS divisioona joka on ilmeisesti *gasp* maaleissakin..
    Oliko Marko tulossa pelaamaan, ja jos, niin paljonko miehistöä sieltä tulisi?
    Samulilta sai kanssa lainaan ilmeisesti väkeä?

    Laskeskellaan paljonko noista tulee, ja skaalataan sen perusteella sitten.

    Mä lupasin tehä sen marhin enkä palisadea, tossa niitä pari kohtuu kokosta palaa onki jo ekan vaiheen jälkeen kuivumassa.

    • avatar Marko

      Olen tosiaan tulossa. Mulla on 41 ukkoa maaleissa. 1 pomo, 12 haarniskoitua, 16 haarniskoimatonta ja 12 ampujaa (linkoja ja jousia). (Sitten on myös ryöstösaalista kuten sikoja ja orjia kuljettavia ukkoja 3 kpl 40mm baseilla.)

  • avatar Teemu

    Moi, syynäsin ukot ruotuun. Saan kasaan ainakin 2 divaria viikinkejä ja 2 divaria ansglosakseja, joissa tosin wysiwyg on aika ceorl ja geburs -painotteinen. Samulin peltipaidat ja Markon kirvesmiehet hoitanee homman kuntoon. Lisäksi 2 yksikköä ratsuväkeä AS ja 1 viikingeille. Saatteko Samit hoidettua toiset kaksi viikinki divaria?

  • Siis tosta tarkemasta listauksesta, mulla on juurikin ton listatun AS divarin verran miehiä, slingejä ei oo, mutta jousia tuplasti.

    • avatar Teemu

      Mikko, eiks sulla ollut yks ratsuväki yksikkökin?

      Eniwei, Markon ja Samulin (tuo figut kertsille huomenna) figujen kanssa AS-osasto on kunnossa. Ja varmaan jää figuja viikingeillekin.

      Jääkö Mikolta “yli” viikinkifiguja viikinkien puolelle?

      Samit – listatkaa mitä tuotte!

  • avatar sami h

    Mä en kyllä ole kerinnyt aktivoitumaan maalausosatolla lainkaan, mulla on siis se 3 divaria viikinkejä (siis jo yksi divari on 12 modelia), hirdmenejä. Maalaamattomia kelttejä löytyy, joita saan tarvittaessa jokusen maaleihin jos tarvis.

    • avatar Teemu

      Yksi divari on:

      1 Viking Division, 117 pts
      1 General (Re-roll)
      1 Heavy Infantry Hirdmen (Heavy Throwing Weapons; Tough Fighters; Valiant; Wild Fighters), 12 models
      1 Medium Infantry Bondi (Heavy Throwing Weapons), 12 models
      1 Light Infantry Bondi Archers (Bow), 12 models
      1 Medium Infantry Bondi (Heavy Throwing Weapons), 12 models
      1 Thrall Skirmishers (Javelin; Slings), 8 models (ei niin tarkkaa)

      tai vaihtoehtoisesti 1 reinforcement divari:

      Unlimited Pts – Vikings List

      1 Viking Division, 81 pts
      1 General (Re-roll)
      1 Heavy Infantry Hirdmen (Heavy Throwing Weapons; Valiant)
      1 Medium Infantry Bondi (Heavy Throwing Weapons)
      1 Medium Infantry Bondi (Heavy Throwing Weapons)

      1 Viking Division, 82 pts
      1 Commander
      1 Heavy Infantry Huscarls (Elite 4+; Stubborn; Tough Fighters; Valiant)
      1 Medium Infantry Bondi
      1 Medium Infantry Bondi

      Total List Cost: 163

      Eli sulla on Sami siis 3 yksikköä eli yksi tuollainen reinforcement divari. Tee sä se. Muista 120mm movement trayt!

  • avatar Sami K.

    Mihin aikaan taistelu alkaa?

    Lasken figut tänään. Hätäapumaalausta voi suorittaa tarvittaessa unarmoured-tyypeilleni, tällä hetkellä on vain panssarimiehiä.

    • avatar Teemu

      Mitäs sovitaan pelin aloittamisesta? Jo 10:00 vai iltapäivästä? Mulle aika sama.

      Sami K. saatko kasaan yhden normi-viikinkidivisioonan ja yhden reinforcementtina saapuvan?

      Tosiaan panssarittomia taidetaan tarvita eniten tällä hetkellä.

  • avatar Sami K.

    Jaahas, no voi pärse. SAGA-laukkuni on edelleen kadoksissa edellisen leirin jäljiltä. Pitää pyytää sille toimitus, en voi laskea siis mitään. Siellä on niitä Rohan-anglo-sakseja joku 40-50 “panssaroimattomia”, varmaan saman verran huskarleja, ja Rohanin ratsumiehiä tusinan. Niin, ja about 30 ainakin niitä Bretonnian Man-At-Armseja myös jos niillä mitään tekee.

    Kaipa voisin koittaa vääntää noita panssaroimattomia tässä välissä. Toivon mukaan sen laukun figut saadaan peliin.

    • avatar Teemu

      Ilmoittele ajoissa saatko ja Sami, ennen kaikkea: hoida figut 120 mm. movement traylle ajoissa. Ei mitään pizzaboxien leikkailua kertsillä kun pelin pitäisi alkaa.

      Voin torstaina hakea Markon, merilaudan ja sinut Lepuskista.

  • avatar Marko

    Tuonko mä muuten sen rantalaudan kerholle?

  • Multa voi jäädä muutama berserkki tmv yli, mä tuon ne kanssa varmuuden vuoksi.
    Ja joo, mulla on 6 ratsumiestä.

    10-11 aloitus on hyvä, ei kauheen aikasin.

  • avatar Sami K.

    40 panssaroimatonta keihäsmiestä tulossa, väsään ne valmiiksi tämän ja huomisen päivän aikana. Movement Trayt voivat olla ongelma, plasticard-levyni on “rullalla” eikä suoristu, mutta katsotaan.

    Saan huomenna sen SAGA-laukun kerholle toimitettuna viideltä. Onkohan viideltä ketään vielä paikalla, että pääsee sisälle…

    Edit: perusvärit 40:lle Bondille ovat valmiit, pikamaalattuna viidessä tunnissa. En ala nyt tällä kertaa avaamaan vielä lakkapurkkeja koska ainakin kilpiä pitää vielä hioa myöhemmin ja basetus jää odottamaan sitä, että muistan ostaa materiaaleja – en enää viitsi sotkea baseja vanhalla “astroturf”-nöftällä.

    Huomenna teen trayt ja sen linkomiesyksikön.

  • avatar Teemu

    Aloitetaanko 11:00? Ehtii vielä huomenna aamulla maalata ;-)

    Näin ollen hakisin Markon ja Samin Lepuskista 10:30

    Kelläs on avain?

    • avatar Sami K.

      Tarvitaanko enempää kuin 1 linkomiesyksikkö? Tässä yön aikana ehtii ehkä vielä maalata. Markolla on avain.

      Edit: ok, nyt on karut mutta pelikelpoiset keskiraskaat ja kevyet joukot vihreine alustoineen valmiita. Kaikki valmista hyvään peliin huomenna.

  • avatar sami h

    11 lienee hyvä.

  • avatar Sami K.

    Jees, tosiaan Pike & Shottessa on tuo double-handed weapons laitettu -1 morale saveen kuten on järkevää http://www.warlordgames.com/pike-shotte-rules-summary-download/

    Nyt tässä väliajalla tosiaan voisi myös sopia että oikeasti ne medium infantryt ovat myös “heavy infantryä” sääntöteknisesti, jotta voidaan edes leikkiä kilpimuurisotaa.

    Hieno peli ja monisävyinen taistelu, aaltoilua tuli mukavasti.

    • avatar Teemu

      Sami saikin WLG:n foorumilla hyviä vastauksia medium inf kysymykseen:

      http://www.warlordgames.com/forum/viewtopic.php?f=29&t=15893

      Mielestäni ei geneerisesti tulkita, että med inf voisi closata ränkit, mutta kieltämättä dark ages peleissä, pitäis osata… vaatisko niille ehkä extra komennon (of sequence), eli komentaja komentaa “shieldwall”, niin sitten onnistuu. Heavyt taas on enemmän ammattilaisia, joten ne osaa ilman eri sanomista (eli yksikön johtajan komennolla)

      • avatar Sami K.

        Juu, pitäisi katsoa ehkä tapauskohtaisesti tuo sitten, mutta pääpointtini on että jos se medium on muuten samanlaisella taistelutavalla menevä yksikkö, niin tarpeeksi eroa heavyn ja mediumin välille tulee sillä 4+:n ja 5+:n moraalierolla, se missile penalty -1 perustuu juuri kilpimuuriin edestä ampumisen vaikeutta, olisi jotenkin pöljää mielestäni esim. jos normaaleja medium hopliteja ei pitäisi mennä kyljistä ampumaan nimenomaan ja sama dark agesissa.

  • avatar Teemu

    Jee, hyvät meiningit. Vanhat ja uudet pelaajat oppi sääntöjä ja yllättäviä käänteitä riitti.

    Kuvia täällä:
    https://onedrive.live.com/redir?resid=602F72BA9EE71C75!1633&authkey=!AH0D_X-B57jR_v8&ithint=folder%2c.jpg

    Jos joku jaksaatehdä raportin.

    Sami: houserule-keskustelut niille tarkoitetulle sivulle. Mulle sopii tuo gw modaus.

  • avatar Sami K.

    ….Mikä ihme on niille tarkoitettu sivu?

    No juu, mutta viimeistään tästä näki, että ainakin alkuun Umpire on hyvä olla (sellainen pelaamaton) niin voi tehdä neutraaleja sääntötulkintoja.

    Hauskana kuriositeettina kummaltakin puolelta haavoittui kaksi johtajaa – se risk-reward-mekaniikka taistelussa toimii hyvin.

  • avatar Teemu

    Multa taisi jäädä Dacian Wars -lisäosa kertsille, ellei joku pjannut sitä vahingossa reppuunsa?

    Ken bongaa, niin jos vaikka sinne kolikkopurkkihyllylle laittaa, kiitos. En vielä tiedä milloin oon kertsillä seuraavan kerran – ei yhtään peliä sovittuna!

  • Hyvä peli ja hyvät säännöt, tällästä lisää vaan, ei ollu turha ostos toi HC näköjään.
    Hiukka omaperänen toi että divisioona voi seistä parikin vuoroa tekemättä mitään, mutta luo tietty tilanteita :)
    Skenu oli just tasapainossa, kiitokset kaikkivaltiaalle umpirelle!

    • avatar Teemu

      Joo, tiukkaa umpirointia homma vaatii – ja sääntöjen tuntemusta – mikä vaatii lisää pelejä.

      Homma ois mennyt vielä historiallisemmin jos ois jätetty tuo Viikinkien lisäjoukot pois ja annettu pelille kierros-maksimi, esim. 10. Nyt taidettiin pelata 7 tai 8.

      Eli idea oli, että Anglo-Saksit on ylivoimaisia ja voitto ratkeaa sillä, että onnistuuko viikingit viivyttämään hyökkäystä niin, että aika loppuu = apujoukot saapuu = AS perääntyy, koska muuten ne lahdataan… miinkuin nyt pelissä kävi

  • avatar sami h

    Ensikokemus HC:stä oli äärimmäisen positiivinen. Moni asia mikä ottaa nuppiin fabassa on tässä korjattu. Erityisesti formaatiokikkailujen puuttuminen saa kiitosta.

You must be logged in to post a comment.