Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Hail Caesar

Marathon 490BC Hail Caesar – 12.-13.2.

kuva

Pelataan kahtena arki-iltana HELMIKUUSSA eli 12.-13.2. Marathonin taistelu uusiksi Hail Caesarin säännöillä, ja tässä esitetyllä taistelun mallinnuksella.

NYT ON AIKA KOOTA JOUKOT (ja maalata kanssa)!

Tässä kuvattu Order of Battle on otettu Wargame Illustrated lehden numerosta 1274. OOB mallintaa todellista taistelua huomattavasti pienemmällä figumäärällä kuin mitä alkuperäisessä taistelussa on joukkoja ollut. WI:ssä OOB oli Impetus -pelisysteemiin, ja minä koitan puolestani siirtää sen kyseistä systeemiä tuntematta Hail Caesariin, joten korjatkaa kun huomaatte parannettavia kohtia :) Taustaa taistelulle :  Marathonin taistelun taustalla on Persian armeijan invaasio Ateenaan. Datis the Meden ja Artapherneksen johtama 20 000 miehen vahvuinen Persian sotajoukko rantautui aluksistaan noin maratoonin matkan päähän Ateenasta Marathonin tasangolle, tavoitteenaan mahdollisesti lannistaa silkalla miesvoimallaan Ateenan mahdollinen vastarinta. Ateenalaiset olivat kuitenkin asiasta eri mieltä, ja sulkivat kummatkin tasangolta Ateenaan johtavat reitit. Ateenan kenttäarmeijan koko oli 9000 Ateenalaista hopliittia ja 1000 Platatean liittolaista. Persialla oli käytössään massiivisen jalkaväkiarmeijansa lisäksi 1000 ratsumiestä. Taistelun alkua saatiin odottaa viisi päivää armeijoiden kohtaamisesta. Tänä aikana Sparta oli marssimassa Ateenan avuksi. Spartan lähtöä taisteluun oli viivästänyt viikolla heidän pyhistä pyhin juhlansa, ja vasta täyden kuun puhjettua heillä oli mahdollisuus marssia kohti taistelua. Taistelun käynnistymisestä ei ole tarkkaa tietoa, mutta se on varmaa että Kreikan hopliiteilla oli taistelun käynnistyessä kiire lähitaisteluun, eikä halua viettää yhtään ylimääräistä hetkeä Persian nuolisateessa. Skenaario :  Maasto : Ateenalla on takanaan ja deployment alueenaan ylävämpi alue, ja siis kukkuloita. Muuten kenttä on avoin. Hail of Arrows : Kreikalla oli ylisuuret kuvitelman Persian jousten tehosta varsin hyviä panssareitaan vastaan. Kreikkalaiset yksiköt ottavat moraalitestin aina oltuaan kaksi kierrosta nuolisateessa. Ratsuväki apuun : Kierroksesta kolme alkaen Persia heittää noppaa : 5:lla ratsuväki tulee peliin, rantautuen deployment alueen keskelle. 6:lla ratsuväki tulee kentälle kentän vasemmalta laidalta (Persiasta katsottuna). Jos ei tällä vuorolla tule ratsuväkeä, niin sitten heitetään seuraavalla uudelleen. “Advance as One! The army’s battleplan is to advance together according to a pre-arranged signal or some such arrangement. From the start of the game the General can give an Advance as One! order to the army instead of any commanders giving any other orders. The AaO order is passed on a roll of 10 or less regardless of the General’s Command value/any modifiers. On a Blunder roll (i.e. 12), instead of rolling randomly for every unit in the army, each Commander (including the General) must pass an individual Command roll to avoid the blunder – if all pass the army does not move. If any Commander fails his test the entire Division makes one roll and behaves accordingly. The AaO order can be given so long as no other orders have been given – once any Commander issues another order, or once a non-skirmishing unit is engaged in hand-to-hand combat, the battleplan is abandoned and this rule no longer applies.” Ateena :  Yksi Ateenan Divisioona on aina tällainen :

  • 1 * Elite Hoplite armed w long spear;Elite, phalanx, 35 pinnaa
  • 3 * Hoplite Heavy Infantry armed w long spears; Phalanx 32 pinnaa
  • Yhteensä 131 pinnaa

Lisäksi yksi divari, jossa on :

  • 2 Yksikköä Levy hopliitteja, 27 pinnaa
  • ja 2 yksikköä skirmareita, ~25 pinnaa
  • Yhteensä 79 pinnaa.

Kahdella Ateenalaisdivisioonalla tosta tulee 341 pinnaa. Kolmella 472 Persia : Yksi divisioona aina :

  • Yksi yksikkö immortals : 29
  • Yksi yksikkö Sparbara Infantry : 26
  • Yksi yksikkö Medium inf levy w spears : 20
  • Yksi yksikkö Medium inf levy w bows : 21
  • Yksi yksikkö skirmareita : 12
  • Yhteensä 108

Lisäksi divisioona:

  • 2 * Heavy infantry mercenary hoplites; elite phalanx : 35
  • 2 yksikköä skirmareita : ~24 pinnaa
  • Yhteensä : 94 pinnaa

Ja nopalla mukaan :

  • 2 * Medium cavalry 29

Kahdella Persian divisioonalla tuo on 310, ja konit 58. Kolmella persia divarilla 418 + 58

Bookmark and Share

100 comments to Marathon 490BC Hail Caesar – 12.-13.2.

  • Itsepäisyyspäivä varmasti EI käy, muista päivistä en ole vielä ihan varma.

    • avatar kalle

      Itsepäisyyspäivää mallintaisi ihan hyvin pienen Persian urhean kansan epätoivoinen ennakoiva isku suuren ja arrogantin Ateenan tulevia laajentumispyrkimyksiä estämään.

  • avatar Sami K.

    Sanoisin, että Ateenalaisia pitäisi olla vähintään 10, jotta saadaan edes jonkinnäköinen Marathonin näköinen muodostelma. Siis se, jossa on ohut keskusta ja tuplasyvyiset laidat.

    Tosin keskustan pitäisi oikeastaan olla oma divisioonansa…Riiittävätkö rahkeet kahteentoista falangiin? Varmaan Persialaisista tulee pula. Ne pitäisikin laskea ensin, koska niistä tämä varmaan jäisi kiinni, hopliittejahan saa helposti lisää.
    Immortal Miniatures kun julkaisisi ne luvatut Persiaaninsa, niin tämä homma lähtisi kunnolla käyntiin, niitä minäkin tekisin ilolla näin näkemättäkin, mutta en jaksa WGF:n vastikkeita.

    Pitää sanoa, että jos ratsuväen saapuminen on yhdestä 5+-nopanheitosta kiinni, niin johan on markkinat. Noin tärkeä elementti taistelusta jäisi vain todennäköisesti pois ja swingaisi peliä yhdellä nopanheitolla?

    Laitanpa tähän Lost Battlesin näkemyksen Marathonin joukoista.
    Ateena: 20 (Average) Hopliittiyksikköä (Long Spear Phalanx).
    Persia: 13 Levy- ja 5 Average Archeria (Medium Spear & Bow Infantry in HC, 13:a Levy-sääntö). 2 Levy Hoplitea. 1 Average Heavy Cav, 1 Levy Heavy Cav.

    • avatar kalle

      Toi ratsuväki on WI:n skenaariossa noin siksi, että sen artikkelin mukaan ei ole mitään selvyyttä siitä, missä Persian ratsuväki taistelussa oli. Oliko taistelussa vaiko eikö, ja jos ei niin miksei. Saattoi olla tekemässä jotain pidempää koukkausta tms.

      Kymmenelle hopliittiyksikölle ei saada mitenkään persialaisia vastukseksi tarpeeksi. Ei vaan onnistu.

  • avatar Sami K.

    Ok, prof. Sabin Lost Battlesissa siis kannattaa koulukuntaa, jonka mukaan puolet Persian armeijasta oli trireemeissä hyökkäämässä Ateenaan.

    Ratsuväessä tuo epävarmuus on juurikin tehty niin, että on puolitettu ratsuväen määrä kuvastamaan niiden vaikutuksen epävarmuutta. 2 Heavy Cavalryä, toinen Levy. En tiedä, mistä tuo kevyt tulee? Simuloi Levy Heavy Cavalrya? Meillä se voisi olla “Medium Cavalrya” Levy-säännöillä.

    Mutta joo, kun näin vanhoihin taisteluihin mennään niin tulkintoja on yhtä monta kuin on tutkijoitakin.

  • avatar Teemu

    Jee jee. Hopliittejä löytyy varmasti se 10 ja enemmänkin, nyt OOB ei huomioi juurikaan huomioi Ateenalle kevyitä joukkoja. Jokaisella hopliitillä kuitenkin oli aseenkantaja-helootti…

    Markohan uhosi maalaavansa myös persialaisia ja kuten olen aiemmin kertonut, voin kontribuoida egyptiläisiä ja ratsuväkeä (heppa ja kameli).

    Sami, WLG osti Immortal Miniaturesin pari vuotta sitten… Mutta ois tosiaan jees, jos niistäkin tulisi persialaisia, vaikkei noissa WGF:n kuorissa mitään vikaa ole.

  • avatar Teemu

    Siis WGF ukoissa. On se perkelettä nämä vaihdan sanaa sun puolesta toiminnot.

  • avatar Sami K.

    Suosittelen kokeiltavaksi Rick Priestleyn keksimää “Advance as One!”-sääntöä tähän skenaarioon luomassani ketjussa: http://www.warlordgames.com/forum/viewtopic.php?f=29&t=11843

    “Advance as One!
    The army’s battleplan is to advance together according to a pre-arranged signal or some such arrangement. From the start of the game the General can give an Advance as One! order to the army instead of any commanders giving any other orders. The AaO order is passed on a roll of 10 or less regardless of the General’s Command value/any modifiers. On a Blunder roll (i.e. 12), instead of rolling randomly for every unit in the army, each Commander (including the General) must pass an individual Command roll to avoid the blunder – if all pass the army does not move. If any Commander fails his test the entire Division makes one roll and behaves accordingly. The AaO order can be given so long as no other orders have been given – once any Commander issues another order, or once a non-skirmishing unit is engaged in hand-to-hand combat, the battleplan is abandoned and this rule no longer applies.”

  • avatar Teemu

    Välillä ollaan pelattu kenua niin, että se voi komentaa mitä tahansa joukkoja, ei vain korvata divarin komentajaa. Siis kun on CiC.

    Mulle tuli partio meno 6.-7.12. Sit varmaan pitää olla sunnuntai perheen kanssa. Voin tuoda ukot lainaan ja tulla vaikka lasten kanssa piipahtamaan sunnuntaina.

  • avatar Sami K.

    Kalle, kun säädät OOB:ta, muista, että Persialaiset jalkaväet deployataan kahden figun syvyydellä kun taas hopliitit varmaan kolmen. Auttaa Persialaisia figuja riittämään pidemmälle.

  • avatar kalle

    Jou, tein nyt ekan yritelmän armeijalistoista, suapi kommentoida. Säädin skenaariota samalla niin, että ratsuväkeä heitellään kolmoskierroksesta alkaen, se kun sopivasti tasapainottaa pisteitä.

  • avatar Sami K.

    Hmm, saanko kysyä, mikseivät kaikki Persian Medium Infantryt eivät ole sparabaraa? Oliko niillä tuollaisia “vajaavasti” aseistettuja yksiköitä?
    Toinen on, että tuossa kenelläkään Persialaisella ei ole Levy-sääntöä, vaikka suurin osa armeijasta oli. Josko antaisi noille levyn ja muuttaisi toisen ratsuväkiyksiköistä heavyksi kompensaationa? Ateenahan ei paljon ammu, joten lähinnä näkyy tuo levy siinä, että jos taistelusta vetäytyvät mutta pääsevät pakoon, niin eivät välttämättä tokene. Lähinnä tosiaan ampumista vastaan Levy haittaa, jos Ateena olisi Levy niin olisi aika mahdoton tämä matsi heille…

    • avatar kalle

      Tossa Persian divisioonassa on kaksi levy -yksikköä, eli noin puolet divarista on levyjä.

      • avatar Sami K.

        No enpäs taas osannut lukea.

        Mutford House Rules (dokumentti, joka löytyy HC:n Yahoo-ryhmästä) esittää, että Levy-yksiköt saisivat +1-rangaistuksen komentoon, joka vie heidät lähemmäs näkyvää vihollislinjaa tai verrannollisesti turvattomampaa paikkaa (nämä tietenkin umpiren tulkinnalla), jolloin Levystä olisi enemmän väliä. No, ei siitä house rule-paketista sen enempää, muuta kuin, että katsokaa, jos kiinnostaa (voin myös jakaa sitä) ja että jos minä tuomaroin pelejä, saatan käyttää osia siitä.

  • avatar Teemu

    Veikkaan, ettei tätä pelattu? Olen sinällään tyytyväinen, koska en olisi päässyt osallistumaan. Jonnekin helmikuulle vois aikatauluttaa tän? Samuli?

    Hiittiä: http://www.youtube.com/watch?v=jGEERBDelH8&feature=em-subs_digest

    • avatar Sami K.

      Jees, näyttää siltä, ettei pelattu. En edes huomannutkaan moista.

      Olen kyllä sitä mieltä, että nyt kun pää on avattu pienemmistä figuista tällä moottorilla (Gettysburg-projektissa), niin voisi kyllä valita pienemmän skaalan, jolla voisi toteuttaa muita armeijoita kuin imperial rome & barbarians / Greek & Persians.

      Vaikka successoreita tai puunilaissotia.

      Minulla on nykyään nuo HC:n kampanjakirjat käytössä, voin organisoida kampanjaa / pelejä niistä suht helposti siis. Voisi ottaa alkuvuodesta vaikka Britanniaa?

      • avatar Teemu

        Hyvä idea, mutta ei meillä hirveästi taida olla figuja (vielä) pienemmässä skaalassa. Mä haluan ehdottomasti myös pelata 25-28mm skaalaa. Kalle, tää oli sun posti alunperin… järkätäänkö?

        • avatar kalle

          Järkätään, jos löytyy pelaajat :) Persia on se pullonkaula, eli multa tulis about puolet figuista, mutta tarvitaan se toinen puoli vielä. Persiaa oli ainakin Gussella, oliko muilla ?

          • avatar Teemu

            Taisi olla Markolla ainakin? Mulla yksi boxi persia-ratsuväkeä ja sitten löytyy mustia miehiä ja egyptiläisiä, niin ja 3 hvy chariotteja ja aika paljon 20mm, mutta niitä en rupea maalaamaan. Ja tietty kreikkalaisia mercenaryiksi.

            Kai tän voi skaalatakin sen mukaan mitä on figuja?

  • avatar Gusse

    mun persiaanit on toivottavasti edelleen kerholla kun en niitä viimeksi muistanut mukaan ottaa. Mä tulisin mielelläni isolla skaalalla maratonia pelaamaan kunhan päivämäärä saadaan sopimaan. Pienempää skaalaakin vois kokeilla tulevaisuudessa, mutta siihen mulla ei ainakaan oo figuja.

  • avatar Teemu

    Ja kuka jaksaa laittaa tästä Doodlen? Helmikuulle? Kaksi arki-iltaa tai viikonloppu…

    • avatar kalle

      Doodle on muuttunut maksulliseksi, joten duudlataan näin :

      Oisko ke 12-13.2. OK ? Oishan ?

      Jos ei tosiaankaan sovi, niin entäs ke-to 26-27.2 ?

      Siinä välissä on hiihtolomaviikko, joten se ei käy, ja heti Talvisodan perään ei viitti.

  • avatar Teemu

    12.-13.2. sopii paremmin. 21.-23. oollaan Noppa-kerhon Hampuri-reissulla, joten sen jälkeisdellä viikolla ei ehkä ole mahiksia ottaa kahta iltaa pelaamiselle.

  • avatar Sami K.

    Huomioikaapas muuten sellainen seikka Hail Caesarin skenaariosuunnittelussa, että ainakin minun mielestäni yksikkökoko on suurin yksikkölaadun määre.

    Samaan frontageenhan mahtuu nimittäin 4 pientä ja 1 iso yksikkö – 20 hyökkäystä ja 16 staminaa vs. 9 hyökkäystä ja 8 staminaa, jos heavy infantrystä puhutaan. Kannattaa ottaa huomioon, jos pitäydymme normaaleissa kokoeroissa.

    Toinen vaihtoehto on tehdä niinkuin minä aion tehdä Gettysburgissa, eli ottaa large vain esim. 4:3 suurempi ja small 2/3 pienempi.

    • En ole koskaan tajunnut, miksi kukaan haluaisi ottaa large unitteja — ne ovat enemmänkin rangaistus armeijan huonosta organisaatiotasosta tjsp.

      Peli on selvästi rakennettu sen varaan, että 90% yksiköistä on normaalikokoisia. Pienten yksiköiden spämmääminen rikkoo pelin.

      Yksi vaihtoehto olisi tietysti tylysti todeta, että yksikkö taistelee aina yhtä yksikköä vastaan etulinjassa ja unohtaa kaikki “kuka mahtuu mihin koloon lyömään” -pelleilyt. Joku on päätaistelija, loput tukee ja sillä sipuli.

      • avatar Teemu

        Tää on mun mielestä relevantti keskustele, koskien kaikkia tän sääntömallin pelejä (joista pelaamme nyt HC:ta ja BP:a). Osa porukasta on pelannut BP:ia tuolla one on one -periaatteella ja osa ei.

        HC:ssä pitää ainakin elefantin mahtua mukaan samaan rähinään.

        Vastaavasti mun mielestä BP:ssa ranskalaisten hyökkäyskolonnien vahvuus on se, että niitä kaksi siihen brittien rivissä seisovaan teloituskomppaniaan. Jos ei mahdu, niin se on iso etu “stand and shoot” -taktiikalle.

        Tosi harvassa listassa on edes optiona “Field as a large unit”, joten HC:ssä aika marginaalinen ongelma?

        Toinen kyssäri on se, että jos meidän normiyksikön leveys on 12cm, niin tarviiko ison olla 24 cm vai riittäiskö pienempi frontage ja enemmänkin rivi tai kaksi äijiä lisää syvyyteen. Tämä voisi tuoda seuraavat edut:
        * Isoja voisi liikutella
        * Isoa vastaan ei mahtuisi kahta normi-yksikköä (elefantti ja pieni mahtuisivat normin kanssa)
        * Näin ollen isosta voisi olla jopa jotain iloa.

        Kopioin tämän myös tuonne historiallisten pelien house rule -stringiin, jotta on “oikeassa paikassa”, jatketaan tätä keskustelua siellä!

        • HC:ta en halua kommentoida millään tavalla, koska sitä olen pelannut vähän, siis ei ole pohjaa.

          BP:tä olen puolestaan nyt pelannut suht paljon. Ja siinä yksi yhtä vastaan toimii hyvin, ja tuottaa mukavan tasaisen tilanteen. Kaksi vs. yksi on over kill ja mielestäni hieman suunnittelun ideaa vastaan (tämä on mielipide). Ei se brittien ammunta ole liian tehokasta ja kompensoituu taas ranskalaisten aggressivisuudella.

          Itse asiassa koko BP:n idea on normaalit ja saman taisteluarvon omaavat unitit vastakkain, jolloin pelin fokus ei ole armeijalistoissa, vaan pelin hallinnassa – command & control ja pelitilanteen hallinta ovat pelin “juttu” (tämä on pelin kehittäjien mielipide)

          Siis hyvän BP pelin saa standardoimalla unitteja ja armeijoita.

        • HC:ssa large unit on rangaistus huonosta johtamisesta, esim. barbaarihorde tms. Ei niitä kukaan ota jos skenu ei pakota. BP:ssäkin ne taitaa olla lähinnä dervissilaumoja tai vastaavia.

          Ongelma voi olla pienten yksiköiden spämmääminen, mikä voi olla joillain listoilla mahdollista. Kaksi pientä on parempi kuin yksi normi. On se sitten hassua, kun kaksi pientä peltastia jauhaa hopliittiyksikön tomuksi…

          Eikö siitä patonkijunasta sitten saa mitään muita bonuksia? Jos saa, näppituntumalta sanoisin sen olleen Rickin tarkoitus eikä mikään 2-on-1 pläjäys.

          • avatar kalle

            Eiks ne ranskikset olleet aika juustoa, plussaa komentoihin ja seiveihin ja jotain muita auto-win juttuja. Vertaa Preussin speziaalisääntöihin : puolet armeijasta on nostoväkeä…

            • BP:ssä ei oikeastaan ole juustoa, juustomielessä. ranskisten erikoissääntö on ylimääräinen +1 commadeihin, ei muuta, niin ja se historiallinen fakta, että alkusotien aikana muut maat eivät oikein vielä osaanneet tuota hyökkäyskolonnajuttua kunnolla ;-).

              Joten ei nuo säännöt ihan rikki ole ;-)

          • Se patonkijuna saa paremman commandin +2 ja saveen +1 sekä iskee hyökätessä +1, joten etenee suht varmasti ja kestää iskuja kivasti, eli muodostaa yksinkin jo varteenotettavan uhan linjalle, ja oikein supportoituna tekee kyllä jälkeää. Siis ne usko, että näitä on ajateltu kahta samaan maaliin ;-).

            Toisaalta pelaajathan saavat nämä sopia haluamallaan tavalla.

            • avatar Antti Lahtela

              BP pelin tekijät eivät ole tarkoittaneet että useampi yksikkö taistelee vastakkain edestä samaan aikaan muuta kuin erikoistilanteissa.

              Tämä asia on korjattu selkeästi Albion 2- kirjan “Line vs. Column”-säännöissä. Siinä vain yksi yksikkö taistelee ja muut jotka samalla komennola hyökkää antavat vain tukea.

              Näin me ollaan 15mm skenessä pelattu alusta alkaen, eikä koskaan ole ollut ongelmia.

            • avatar Teemu

              Kaikki muutkin saa attack columinssa +1 saveen. Ranskalaiset on enintään homejuustoa.

              Ei sitten osattu siirtää tätä keskustelua house rule -osastolle ;-)

              Toki voidaan skenaario / pelikohtaisesti sopia, mutta se on aika työlästä. Tavoitteena meillä on kertsin houserulet, joilla mennään, jos ei jotain tosi pontevaa perustelua muuhun ole.

  • avatar Sami K.

    Minä ainakin lähden siitä, että iso yksikkö on huonoa levyä Tr. Philip Sabinin Lost Battlesin mukaisesti, ja pieni on veteraania.

    Ei siinä ole mitään tolkkua, että iso saa lyödä isommalla noppamäärällä pienempiä ilman vastustusta. Koko frontage on käytettävissä tappeluun, ellei sitten satu iso pääsemään itse jyräämällä päälle erikseen yksin olevaan mediumiin. Mutta on ihan reilua, etttä jos yksiköt ovat linjassa, että esim. BP:ssäkin tulisi 4 noppaa vs 4 noppaa jos iso hyökkää pahki linjaan, jossa normiyksikköjä.

    Kyllä se on niin selvästi noissa BP-peleissä nähty, että 2 kolonnaa vastaan 1 linja ei ole pelin henki. On vaikeaa pidätellä ranskalaisia jo yhtäkin kolonnaa vastaan. Taisteluraportit puhuvat selkeää kieltä tästä.

    Eri asia olisi, jos kolonna löisi vain esim. 3 noppaa, niin sitten voisi kombottaa kahdella kolonnalla yhteen. Sitten olisi kummankin staminat käytössä ja vahvempi hyökkäys, muttei tuplanoppia.

    • Sitä varten ne supportit on, IMHO.

      Iso vs. normi + normi support on about tasan hyökkäysnopissa. Isolla on staminaetu, mutta pienemmät ovat joustavampi organisaatio.

      Taitoeroille, veteraanistatukselle jne. on jo omat mekanisminsa. Näiden korostaminen tai korvaaminen jollain yksikkökokokikkailulla on minusta ihan turhaa.

      Suhtaudun skeptisesti jo fanttikomboon… kuka hitto oikeasti haluaa taistella jonkun hullun kärsäkkään RINNALLA (lue: jaloissa)? Ne lähetetään edeltä sotkemaan vastustajan linjat ja sitten tullaan perässä moppaamaan (jos hyvin käy, jos ei käy sitä suurempi syy olla kaukana dumbosta).

      • avatar kalle

        Hyvä pointti toi kärsäkäs, ei todellakaan ole oikein uskottava yhdistelmä.

      • avatar Sami K.

        Mikäs estää sitä isoa supportaamasta? Ellei tee erikoissääntöä.

        Ei voi laskea, että supportaamalla homma hoituu.

        Joko pitää yksiköt normikokoisena kaikki, tai sitten täytyy hyväksyä, että isot ovat huonompia ja pienet parempia. Ellei kikkaile.

    • Neljä noppaa ja kolme noppaa, mihis tuo viittaa? Mustaruudissa normit lyövät kuutta noppaa, paitsi muutamat kovat jannut ;)

  • avatar Teemu

    Mielestäni kannattaa tehdä vain periaatepäätös siitä, että kahta normia tai kahta enempää pieniä ei mahdu isoa vastaan.

    Dumboista en ole ihan samaa mieltä… kyllä niillä on monissa listoissa (ainakin WAB) omat sub-unittinsa tukemassa.

  • avatar Teemu

    No niin päivät helmikuulle valittu: 12.-13.2.

    Ketkä on mukana?

  • avatar Gusse

    En pysty varmasti sanomaan vielä, mutta alustavasti oon mukana.

    • avatar Teemu

      Gusse ja Kalle, otatteko Persian komentajuuden? Listaan tässä jossain välissä mitä figuja multa löytyy Early Persiaan… nyt pelikunnossa:

      * 1 Hvy chariot
      * n. 10 kameliratsastajaa
      * nomad henkisiä horse archereita
      * Skirmaajia javelineilla (Numidians)
      * Skirmaajia slingeillä, 2-3 yksikköä

      Marko, Samuli, Maxxon, jne. liittykää taistoon!

  • avatar Teemu

    Heis. Peli on kahden viikon päästä. On aika valita puoli ja alkaa koota joukkoja kohti taistelu kenttää! Ketkä on mukana?

  • avatar Sami K.

    Minä voin olla vapaaehtoisena umpirena ja päällepäsmärinä, että saadaan peli aikaiseksi, varmaan muuten ei luonnistu. Saadaan ehkä siten helpommin onnistumaan?

  • avatar Gusse

    mä en pääse paikalle, mutta mun persialaiset on ymmärtääkseni vielä kerholla (toivottavasti). semmonen harmaa muovilaatikko. Saa vapaasti käyttää.

    • avatar Teemu

      Kumpanakaan iltana?

      Toivottvasti sun ukot on tallessa.

      Mäkin oon maalannut Persialle vahvistuksia. Jos Kreikan puolelle on tunkua, voin liittyä Kallen käkkäräpartojen puolelle.

  • avatar Teemu

    Ketkäs ois tulossa?

    KalleMarkoMikkoNysseMika?

  • avatar kalle

    12.2. onnistuu, mut 13.2. on kuulemma vanhojen tanssit juniorilla, joten silloin ei.

  • avatar Nysse

    Pitäisi olla vapaata. 12.2. en välttämättä ihan tuohon 1730 ehdi. Figut tosin tismalleen samassa kondiksessa kuin viimeksi eli puoliksi maaleissa. Pitäis varmaan ryhdistäytyä tänkin projektin osalta :)

  • avatar Teemu

    Hyvä. On meitä tarpeeksi. Aloitetaan 12.2. ja jos Se torstai on huono niin voihan sitä jatkaa vaikka viikonloppuna.

  • avatar Teemu

    Mulle tosiaan sopii tän viimeistely myös la / su. Ajattelin päätteeksi esitellä myös Osprey Wargamesin peliä Of Gods and Mortals.

    Ilmoittautuneet so far:

    Umpire: Sami

    Kreikka: Samuli

    Persia: Kalle

    Ihan sama kumpi: Teemu

    Mites Marko – Mikko ja Mika?

  • Tulen keskiviikkona ja tuon fetanpurijani, torstai vähän auki mutta jätän ainakin armeijan kertsille.

    Viikonloppuna pitäisi olla jo napoja…

  • Hei, muistuksena tälle HC -porukalle launtaina 15.2. kerholla on Black Powder Eckmuhlin taistelu, joka varaa arviolta kolme pöytää käyttöön, ja jossa heiluu neljä kenraalia! Ettei tule yllätyksenä ;-)

  • avatar Teemu

    Hienoa, Mikko liittyi Kreikan komentajiin, eli jos meikäläinen on Kallen kanssa Persian puolella, meillä on hyvä 2-2 set up ja vielä umpire. Mika on matkoilla, Markosta ei ole kuulunut – toki edelleen tervetullut figuineen mukaan (ja figut ainakin tarvitaan).

    Nyt sitten OOB:t kuntoon! Eli varmistetaan, mitkä figut saadaan mukaan. Tänään vois kertsillä sopia tästä kun ollaan kaikki pelaajat talvi-kenttää hinkkaamassa.

  • avatar Teemu

    Victrixillä 30% ale ja tulossa uusia muoviboxeja: kreikkaa ja roomaa (miksei Persiaa???):

    http://theminiaturespage.com/news/?id=1797151591

  • avatar Nysse

    Tehokas maalauspyrähdys sunnuntaina ja nyt on 30 uutta hopliittia maaleissa ja dekaalit kilvissä. Eli aiemmin viimeisteltyjen kanssa kokonainen divari. Mutta löytyykö joltain ylimääräisiä komentoständejä?

    • avatar Teemu

      Figujen puolesta näyttää siltä, että kreikkalaisia on varmaan neljään divariin. Pelaannemme maksimeilla, eli niin paljon joukkoja laudalle kun molemmat puolet tasapisteillä kasaan!

  • Kysymys keskiviikosta 12.2., silloin vedetään siis HC peliä, joten Mohikaanipeliä ei pelata? Kalenteria kannattaa päivittää.

  • avatar Nysse

    Vinkataas nyt tännekin kun voisi kohdeyleisöä kiinnostaa. Ostan sotun kautta joltain wanhoja Citadelin 80-luvun kaaosfiguja ja se käy ne keskiviikkona kerholle tuomassa. Uhkasi samalla ottavansa muitakin vanhoja figujaan mukaan jos erehtyisin ostamaan. Tuolta näytti löytyvän listaa figuista mitä oli tarjolla jos joku muu innostuu: https://www.sotavasara.net/keskustelu/viewtopic.php?f=42&t=107386&p=1248649

  • avatar Teemu

    Tuon keskiviikkona 6 yksikköä hopliittejä, joista 1 on spartalaisia. Lisäksi skirmareita.

  • avatar Teemu

    Aloitetaanko viideltä (pöydän set up) niin vois ehtiä saada pelin valmiiksi yhdessä illassa. Sopiiko?

  • avatar Teemu

    Viideltä siis!

  • Mun pitää viedä juniori ekaksi potkimaan palloa, saatan myöhästyä hieman.

  • avatar Anonymous

    Peli pelattu. 4 divaria vs. 4 divaria (mikä Persian ylivoima muka?)Kreikkalaiset suorittivat upeasti sekä Kreikan puolella, että Persian palkkasotureina. Teemun ohjaamat palkkasoturit ja yksi persialaisdivisioona tuhosi Kreikan vasemman sivustan, mutta samaan aikaan kaksi kreikkalais-divisioonaa tuhosi 3 persialaista divaria ja ratsuväen… Aargh.

    • Tämä matikka ei oikein stemmaa… Persian oikeaan sivustaan jäi kaksi ehjää divaria (yksi persialainen ja palkkasoturit).

      • avatar Nysse

        Eikös tilanne ollu 6vs4 :) 4 Persialaisdivaria + kreikkadivari + pieni ratsuväkidivari persian puolella ja kreikalla 3 hopliittidivisioonaa ja 1 sekalainen skirmish + nostoväkidivisioona

      • avatar Nysse

        Niin ja tasoitustahan annettiin kun Kreikan toinen siipi taistelu alkusodan löysin rantein jättäen noppia heittämättä :)

    • avatar kalle

      Ihan hauska ja ripeä matsi oli. Mun komentamat kolme divaria ei kolmella ekalla kierroksella tainnu saada kuin kaksi komentoa läpi, ja nekin yhdellä liikkeellä. Sen jälkeen komennot toimi, mutta hirveällä vauhdilla päälle tulleiden kreikkalaisten liikkeisiin reagointi jäi aika vähiin. Niinpä aiottua taktiikkaa ei päässyt oikein soveltamaan. Tarkoitus oli kahdessa aallossa kuluttaa kreikkaa ja teurastaa sitten kolmannen aallon kovilla jätkillä, mutta näin se ei nyt mennyt.

You must be logged in to post a comment.