Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Black powder

Black Powder – Battle of Klyastitzy (21.3)

Venäläiset krenatöörit valtaamassa Jakobovon kukkulaa...

Klyastitzy, 1.8.1812

Mon Général,

Ranskan joukot ovat tunkeutuneet syvälle Venäjän rajojen sisälle ilman suurempaa vastarintaa. Oudinot valmistautuu siirtämään II armeijakuntaansa kohti Pietaria, olettaen Wittgensteinin I armeijakunnan vetäytyvän jälleen yhä syvemmälle kotimaahansa. Aamun hälvetessä ranskalaiset havahtuvat venäläisten etujoukkojen olevan  jo iholla…

Kykeneekö Oudinot torjuamaan Wittgensteinin yllätyshyökkäyksen ja pitämään Klyastitzyn alueen Ranskan hallussa? Onnistuuko Wittgenstein lyömään ranskalaiset pois Pietarin suunnalta saavuttaen kampanjan ensinmäisen voiton?

Venäjän 1812 kampanjan ensimmäinen taistelu käydään kerholla 21.3 n. klo 0900-1800. 

Ole siellä tai olet rangaistuspataljoonassa – ensi vuorolla(!) ;)

 

 

 

Taustatiedot, OOB:t ja kartat löytyvät tästä linkistä –> Klyastitzy

EDIT: en saa linkkiä toimimaan, pistän s-postilla tulemaan halukkaille jos en saa ongelmaa korjattua…

 

Joukot ja komentajat

Kommentteja ja toiveita otetaan vastaan. Ilmoittakaa jos ette pääse paikalle tai haluatte jonkun toisen sijoituksen – myös keittiövuoroja tarjolla ;)

Ranska (II armeijakunta)

Armeijakunnan komentaja “Oudinot”: Juha

6th Division “Legrand”: Jaakko B

8th Division “Verdier”: Teemu K

3rd Cuirassier Division: Juha

Venäjä (I armeijakunta)

Armeijakunnan komentaja “Wittgenstein”: Aito

Advance Division “Koulnieff”: Sami K

1st Division “Berg”: Antti L

2nd Division “Kakhoffski” :Samuli S

Reserve Division “Sasonov”: Sami K

Tarvittavat joukot

Peliin tarvittavat joukot: velvoitan kamppanjaan osallistuvia tuomaan joukkonsa peliä varten käyttöön!

Ranska

Line Battalion x 26

Leger Battalion x 8

Light Artillery Battery x 5

Heavy Artillery Battery x 5

Chasseur Cheval Regiment x 2

Cuirassier Regiment x 3

 

Venäjä

Line Battalion x 16

Jäger Battalion x 8

Grenadier Battalion x 8

Light Artillery Battery x 8

Heavy Artillery Battery x 2

Dragoon Regiment x 3

Cuirassier Regiment x 1

Hussar  Regiment x 1

Bookmark and Share

43 comments to Black Powder – Battle of Klyastitzy (21.3)

  • avatar Aito

    Pahoittelen pelipaketin linkistä, en saanut kunnolla toimimaan.

    Pistin sähköpostissa pelipaketin osallistujille. Sami K:n ja Teemu K:n s-postit vedin yhteystiedoista, en tiedä onko kurrantit osoitteet?

  • Tuota, kysymys. 21.3. on kalenterissa WH40K turnaus. Mahdutaanko silloin tuonne pelaamaan?

  • avatar Aito

    Tarkistin ja kyllä me mahdutaan, mutta ei päästä priimapaikoille. Joudutaan käytävälle hissin viereen evakkoon.En ole vähään aikaan käyny kerholla mutta muistelisin että se riittää, mitä mieltä olet?

  • avatar Teemu

    Trastuitse.

    Mulla on ko. lauantaina ip meno, joten pääsen aamupäiväksi (ilmeisesti) mukaan.

    Näin ollen pelaisin mielelläni heti taistelun alkua (Legrand) – sopiik@o Jaakko sinulle tällainen roolivaihdos?

    @Sami K. omat figut ilman muuta mukaan – ja vielähän niitä ehtii tuunaamaan! Lisää sitoutumista ja fiilistä!

    Itsellä nyt maaleissa n. 6-7 pataljoonaa jalkaväkeä, joten työn alle otetan heti 4 patteria tykkejä ja legere-jalkaväkeä.

  • Ei kellään satu olemaan ylimääräisiä Ranskalaisia upseereita ratsain tai jalan? Jäi tilauksesta uupumaan pari pussia noita, koska valmistajan tuotanto siirtyy uudelle firmalle. Lopputuloksena riittävästi figuja vain paria komentobeissiä varten.

    Eli jos löytyy upseeristoa ylimääräisenä 15/18mm skaaloissa niin voin poistaa hyvään hintaan. Mieluiten tosiaan tuota isompaa päätä niin sopii yhteen Fantassin/CGM/AB akselin kanssa.

  • avatar Aito

    Muistutuksena kaikille, että 1812 ensimmäinen peli pelataan lauantaina 21.3 klo 0900-1800. Osallistujille on lähetetty s-postia järjestelyihin liittyen.

    Muistakaa tuoda joukot ja itsenne paikan päälle. Jos havahduit kampanjaan tässä vaiheessa niin tervetuloa pelaamaan tai seuraamaan!

  • avatar Antti Lahtela

    Paikalla ollaan komentamassa vihreitä miehiä.

  • avatar kalle

    Ihan vaan muistutuksena, järkkärit ainakin jo ovatkin tietoisia : Samaan aikaan kertsillä on menossa 40k -turnaus, joka vie kaiken tilan kertsiltä. Tämä battle on siis mahdollista käydä ainoastaan siinä hissin edessä, siihenkin pöytä hyvin mahtuu, ja sitä tilaa on ennenkin käytetty. 40k -turnausta järkkäävät Miika Kalliokari & Jouni Haavisto Suomen 40k ETC -tiimistä.

    • avatar jaakko

      En oo nykytilanteesta ihan varma, mutta ainakin jossain vaiheessa siinä käytävällä oli sellanen huono puoli, että ajastimella toimivia valoja joutu painelemaan päälle jatkuvasti uudelleen. Mutta jos lähtee hissiltä oikealle ja sitä käytävää pitkin, löytyy sieltä yksi lukitsematon ja tyhjä huone. Kunhan jäljet siivoaa, niin suht hyvä optio…

  • Vähän uusia joukkoja 1812 kampanjaamme. http://mentor888.blogspot.fi/2015/03/blackpowder-polish-reinforcement-for.html. seuraavaksi alkaa suomalaisten kaartin jääkärien maalaus!

  • Taistelu on tauonnut ja joukot vetäytyneet leireihin, tasainen taistelu ja lopulta ratkaisematon. Hienoa peliä, kiitos!

  • avatar JaakkoB

    Kiitos kaikille hyvästä pelistä. Lukekaa blogistani mitä todella tapahtui: http://napoleon-complex-gaming.blogspot.fi/2015/03/black-powder-battle-of-klyastitsy.html#more

  • avatar Aito

    Kampanjan aloituspeli onnistui kutakuinkin hyvin, suurkiitos sekä Venäjän että Ranskan armeijakuntien kenraaleille hyvähenkisestä pelista ja hienoista figuista.

    Skenario oli mielestäni kohtalaisen hyvin onnistunut, tosin laaditut säännöt ja rajoiteet ei ehkä toimineet kuten olisin kuvitellut ja/tai niitä ei ollut tarpeeksi. koska joukkoja oli molemmilla puolilla kutakuinkin yhtä paljon, olisi Venäläisille kuulunut jonkinlainen etulyöntiasema asettaa alkuvuoroille. Deployment ja etäisyys Jakobovon kukkulalle olisi voitu lyhentää ja Venäläisille antaa jonkinlainen hyökkäys boonus ekalle 1-3 vuorolle. Tämän lisäksi Verdierin joukot olisi voitu siirtää joen taakse, jolla oltaisiin saatu lisää jännitystä kehiin. Muuten tämä oli onnistunut kokonaisuus.

    Esitän seuraavanlaisia rajauksia ja selvennyksiä seuraavia pelejä varten.

    – Pelaajien tulee antaa ensisijaisesti prikaatitason käskyjä, eikä komentaa yksittäisiä pataljoonia. Tämä säästää aikaa ja helpotta pelin kulkua.
    – Venäläisillä jalkaväki- ja jääkäripataljoonilla on stamina 4.
    – Prikaatinkomentajat pysyvät LD 7.
    – Divisioonankomentajalla on LD 8 ellei ole nostoväkeä (-1) tai erikoisjoukkoja (+1).
    – Divisioonankomentaja voi käskeä vain divisioonan tason käskyjä, ei yksittäisiä prikaateja. “Divisioona siirtyy kukkulan tasalle hyökkäysmuodostelmassa”.
    – Armeijakunnankomentaja voi antaa yhden re-rollin käskytykseen per vuoro yhdelle divisioonan- tai prikaatinkomentajalle. Hänen on oltava komentoetäisyydellä.
    – Armeijakunnankomentaja ei käskytä divisioonia tai prikaateja eikä hänellä ole omaa LD tasoa. Hän on antanut divisioonan komentajille jo käskyt sisään ennen taistelua ja ohjaa esikuntansa kanssa pelin kulkua suullisilla tai kirjallisilla käskyillä pelin aikana.

    Ajatuksia?

    • Hyvin meni, Verdierin sijoittaminen joen taa olisi tuonut jännityselementin alkuun, ja rauhoittanut Legrandia, ehkä. Välimaastoon olisi voinut jättää pari rykmenttiä kevyttä ratsuväkeä Verdierin etujoukkona.

      Muuten nuo linjaukset on hyviä, niitä ei enää kannata lisätä. Tuo armeijakunnan komentajan re roll on hyvä, nyt oli vähän “liian” helppo komentaa, BP peliin kuuluu olennaisena osana epäonnistuneet komennot, pelin suola. Lisäksi pelaaja ei voi itse päättää käyttää re rollia, vaan se pitää pyytää ;)

      Prikaatien pitäminen kasassa ja niiden komentaminen kokonaisuutena on hyvä juttu, ja sujuvoittaa peliä.

    • avatar Teemu

      Kiitos pelistä.

      Pari ajatusta:

      * Divisioonatason käskyn antaminen on suuri riski. Sen kun mokaa, niin koko divisioona seisoo. ELi ei kannata, jos siihen ei ole rerollia. Ennemmin lähtee komentamaan prikaateja yksi kerrallaan
      * Prikaatitason komennot: jos prikaatissa on esim. sekä jalkaväekä, että tykistöä, kuten nyt oli, niin voiko komentaa esim. näin “jalkaväki pataljoonat hyökkäävät vihollisen kimppuun ja tykistö antaa asemistaan tulitukea”?
      – jos ei voi, niin pakottaminen prikaatitason komentamiseen ei oikein toimi.
      – vastaavasti, jos osa pataljoonista on linjassa ja osa hyökkäyskolumnissa, niin haluaa toki komentaa erikseen niitä kolumneja, koska saavat plussia komentoon. Heti jos ottaa muitakin kuin hyökkäyskolumneja samaan komentoon, kuten ne tykit, niin menettää bonarit. Tämä pakottaisi käytännössä koko prikaatin olemaan hyökkäysmuodostelmassa, jos haluaa ylipäätään hyökätä.
      – tietysti voidaan tehdä niin, että samalla nopanheitolla voi eri pataljoonat saada eri määrän liikkeitä, hyökkäyskolumnit helposti enemmän kuin tykistö / linjassa olevat.

      • Idea on se, että komennetaan aina prikaatikokonaisuutta, jos se on mahdollista ja/tai järkevää, pakkopaitahan se ei ole. Ajatuksemme ei alunperinkään ollut rajata pelaajin komentamista, vaan nopeuttaa kierroksen etenemistä ja sujuvoittaa pelaamista. Minusta suuri synti ei ole prikaatin erilaisten (eri roolisten) osien komentaminen erikseen, varsinin kun ollaan taistelukosketuksessa viholliseen.

        Tällä haetaan vaan turhan “nysväämisen” karsimista, jolloin taistelussa säilyy mukava “flow”.

        Itse asiassa ei tuo ole edes ollut “issue” aikaisemminkaan, sitä pidetään mukana muistuttamassa herrasmiehiä siitä, että säilyttävät reilun ja reippaan otteen sotatoimissaan.

        • avatar Teemu

          Tällä minndsetilla juurikin hyvä asia. Mites toi divisioona-komentaminen, tolla speksillä ei kukaan (järkevä) marsalkka anna divisioonakomentoja.

          • avatar JaakkoB

            Usein on parempi komentaa koko divisioonaa tai armeijakuntaa, jotta etenevät tasaista tahtia ja osasto ei hajoa. Jos komentaa prikaateja erikseen niin saa “varmasti” jonkun liikkeelle, mutta yhteistoiminta onkin sitten tulevina vuoroina hankalampaa.

            Komentoplussat toimivat yksikkökohtaisesti. Näin ollen voi käydä niin että osa yksiköistä saa 1 tai 2 komentoa enemmän läpi kuin toiset. Jokainen osasto lähtee toteuttamaan komentoa mahdollisimman tarkasti, kuitenkin siten että komentoketju (6cm / 6″) osastojen välillä säilyy. Paljon riippuu myös siitä miten muotoilee käskyn. Esimerkiksi jos sanoo että “prikaati etenee yhtenä rintamana tasolle X” niin silloin kaikki liikkuvat samaa vauhtia.

            • avatar Sami K.

              Veit jalat suustani, hämmensi kyllä tuo Teemun mielipide divisioonakomennoista – usein koheesio on tärkeämpää, kuin “saada edes joku” liikkeelle.

              Jos taas on kiire ottamaan joku asema haltuun millä tahansa prikaatilla, tai erityisen kiire saada vahvistuksia käynnissä olevaan taisteluun, on luonnollista, että käskyt taas annetaan prikaatikohtaisesti.

            • avatar Teemu

              Jaakko kirjoitti:

              “Komentoplussat toimivat yksikkökohtaisesti. Näin ollen voi käydä niin että osa yksiköistä saa 1 tai 2 komentoa enemmän läpi kuin toiset.”

              Lauantaina pelattiin kyllä toisin. Ainakin Antti ohjeisti mua, että mennään useampaa pataljoonaa komennettaessa sen “heikoimman lenkin mukaan”

              Jos on noin, kun Jaakko kirjoittaa, niin sitten prikaatikomennot toimivat paremmin.

              Divisioonakomennosta: koheesio usein tärkeää, tosin usein olen kokenut karmaisevia hetki kun laaja joukko jää vain seisomaan, niin BP:ssä kuin HC:ssä.

  • Onhan siinä riski, mutta sitä varten on se C-n-C:n re-roll, sitä ei kannata polttaa jonkun pahaisen brigadierin komenteluun. Lisäksi mm. kaartin ja muiden divisioonien Ld 0n 8, joten kyllä sillä jo komentelee.

  • avatar kalle

    Tärkeintähän on se, että vähillä säännöillä saadaan aikakausituntuma sotaan.

    • Hassua kyllä, BP:ssä on hyvä aikakausituntuma, mukavan kevyellä säännöstöllä. Ovat tavoittaneet ninusta jotenkin ytimen ja epäonnistunut käskytys on juuri sitä. Niin se taisi mennä silloinkin, armeija ei syystä tai toisesta toiminut ihan suunnitelman mukaan.

  • Pitäiskö ottaa kirjalliset käskyt käyttöön, niin joutuis vähän miettimään miten käskyttää ;) ei enää onnistuisi, ” tää nyt menee tähän…” Tyyppiset komennot :D

    • avatar Aito

      BP vaatii pelaajalta hieman tutustumista käskyttämiseen, eteenkin miten pidetään käskyt lyhyinä ja ytimekkäinä. Tämä voi vaatia synkkää itsepuhelua ja ajatuksian kasaamista. Ehkä pitäisi järjestää ylimääräiset kertausharjoitukset jotta pääsee treenaamaan käskyttämistä ;)

      Eli sanotaanko, “noh nää tässä menee puolet linjassa ja puolet hyökkäys muodostelmassa about tohon ja toi tykistö sitten siirtyy tohon sivulle että pystyy ampuu kukkulalla jaa” VAI “Prikaati siirtyy kukkulan tasalle muodostelmassa X*. Tykistö tukee hyökkäystä prikaatin sivustalta.”

      Voin olla väärässä, mutta jos herrasmiespeliä pelataan niin voin henk koht luottaa siihen, että jos vastustajan prikaatinkomentaja toteaa käyttävänsä “Mixed Order” muodostelmaa, niin hän itse virittelee ja siirtää nämä yksittäiset pataljoonat esim kaksi kärjessä hyökkäysmuodostelmassa ja kaksi sivustoilla linjassa tukena. Nämä muodostelmat sitten liikkuvat miten liikkuvat prikaatin sisällä, jotkut pidemmälle käyttäen boonuksia ja toiset ei. Noppa ratkaisee tuloksen. En tule kyttäämään kuinka paljon pelaajat käyttää tätä väärin, aikuisia kun ollaan.

      *Käytetyt muodostelmat ovat:
      – Linjassa
      – hyökkäyskolonnassa
      – marssikolonnassa
      – “Mixed order” muodostelmassa.
      – Neliössä
      – Skirmish muodostelmassa

      Ajatuksia?

      • Juuri näin, aikuisia ollaan – ainakin iän perusteella – ja näin se on mennytkin. Kaikkia osallistujia kannustetaan selkeään ja ytimekääseen käskyvaiheeseen, joka on pelin olennainan osa. Tämä on command and control -peli siinä milelessä.

  • avatar Teemu

    Okei, pataljoonat prikaatin sisällä saavat bonukset yksikkökohtaisesti. Hyvä. Mites sitten vaikuttaa etäisyys komentajasta prikaati- ja varsinkin divaritason komennoissa? Normaalisti 12″” / cm:n jälkeen tulee -1 ja 24″ / cm:n jälkeen -2, jne. DIvisioonatason komentoia annettaessa on ilmeistä, että osa joukoista on aika kaukana komentajasta. Onko logiikka, että mitataan matka esim. divarikomentajasta prikaatinkomentajaan ja modifier koko prikaatille tulee tästä etäisyydestä vai katsotaanko etäisyys pataljoonakohtaisesti (mikä tekisi homman aika työlääksi ja olisi vastoin ideaa “sujuvoitetaan peliä isompien kokonaisuuksien komentamisella”)?

    • Komentoetäisyys prikaati tai divisioonakomennoissa 6″ unittien välillä, ja se ketjuuntuu lähimmästä eteenpäin. Joten riittää, että yksi komennettavan kokonaisuuden unit on oikealla etäisyydellä. Oikeastaan pelissä on vain rikaatin komentajat ja yksi CnC, mutta kun meillä on niin hiton isot pelit, että nämä divarien jehutkin pyrkii mukaan ;)

  • avatar Aito

    Näkisin että divisioonankomentaja käskyttää omia prikaatinkomentajia, eli riittää että prikaatinkomentajat ovat riittävällä etäisyydellä.

  • avatar Antti Lahtela

    Hyviä ajatuksia, kannatan jatkossa edellä mainittuja.

    Lisäyksenä Teemun kommenttiin, totta on että osa bonuksista tulee mukaan vaikka komentaa eri muodostelmissa olevia. Kyse oli Ranskan omasta +1 bonuksesta, minkä saa vain jos kaikki pataljoonat ovat hyökkäyskolonnassa. Eli normaalin hyökkäyskolonna bonarin saa vaikka osa prikaatikomennon osista olisi esim. linjassa.

    Pahoittelut jos olin epäselvä.

    Olemme myös usein antaneet tykkien tulla ranskalaisen kolonnan mukana limber-muodostelmassa jos tarkoitus on edetä, se selkeyttää komentamista. Tämä ei siis yleensä päde jos aikoo pistää tykit ampumisasemiin, siihen tarvitsee oman komennon.

    Pääasia tosiaankin että peli kulkee, korostuu etenkin näissä isoissa peleissä missä varsinainen taistelu alkaa vasta pelin keskivaiheilla. Keep it simple :)

You must be logged in to post a comment.