Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Bolt Action

Bolt Action Winter War skenu : Suurhyökkäyksen valmistelu

7.2.1940

Aamulla 11.2. neuvostojoukkojen tykistötuli alkoi heti aamuhämärässä koko 3. D:n puolustusalueen leveydeltä. Neuvostoliitto oli keskittänyt 20 km leveälle Summan alueelle 9 divisioonaa ja 5 panssariprikaatia noin 1 200 tykin tukemana. Huolimatta suomalaisen tykistön ampumasta torjuntatulesta vihollisdivisioonat hyökkäsivät voimakkaasti Summankylän, Lähteen ja Suokannan suunnilla useiden satojen hyökkäysvaunujen ja ilmavoimien tukemana. Lähteen kaistalla vihollinen oli iltaan mennessä edennyt jo tukilinjalle saakka. Lähteen suunnassa suomalaisilla oli enää yksi panssarintorjuntatykki.

 Peli : Bolt Action, pelattavaksi kerhon Bolt Action skenaariopäivänä

 Alkuasetelma : Neuvostoliitto valmistelee suurhyökkäystä pyrkimällä tuhoamaan suomalaisten strategisesti tärkeän bunkkerin.

Suomelta kentälle tulee puolet yksiköistä. Bunkkerissa on PST –tykki, sekä kuuden miehen pikakivääriryhmä (veteraaneja). Suomen puolella on myös linnoitettua asemaa (soft cover).  Bunkkeri antaa Hard Coverin.

Suomelta kentälle on laitettava puolet joukoista, pyöristä ylöspäin. Toinen puoli tulee reservistä oman deployment alueen reunoilta.

Neuvostoliitto voi laittaa puolet joukoista kentälle, loput tulevat reservistä oman deployment alueen reunoilta. Panssarivaunut johtavat hyökkäystä eli kaikkien tankkien on oltava alussa kentällä.

Joukot laitetaan kentälle vuorotellen.

Hyökkäys alkaa Neuvostoliiton tykistökeskityksellä.

Kartta :

Pelin kesto : 6 vuoroa, seitsemät vuoro tulee 4+:lla.

Voitto : Pelissä on seuraavat tavoitteet :

Suomi :

  • Pitää bunkkeri ehjänä
  • Tuottaa vastustajalle kovia tappioita ( vähintään 4 tuhottua jalkaväkiryhmää, pienet ryhmät lasketaan puoleksi)
  • Tuhota vastustajan tankit

Neuvostoliitto :

  • Tuhota bunkkeri
  • Pudottaa vastustajan taistelumoraali (vähintään n tuhottua ryhmää, pienet ryhmät lasketaan puoleksi)
  • Kaapata sotavankeja tiedustelutarkoitukseen.

Voittaja on se, kumpi onnistuu tavoitteissaan paremmin.

Erikoissäännöt :

Neuvostojoukoilla on yksi pioneeriryhmä, jolla on raskaat bunkkerinräjäytystarvikkeet. Tätä ryhmää ei tarvitse ilmoittaa vastustajalle. Ryhmä ei voi juosta raskaiden kantamusten vuoksi. Ryhmä ottaa kaikki moraalitestit -1:llä suuren räjähdemäärän vuoksi (kerro -1:stä vain jos testi epäonnistui). Mikäli ryhmä aloittaa vuoronsa kontaktissa bunkkeriin, se räjäyttää bunkkerin 3+:lla mikäli ryhmässä on vähintään puolet alkuperäisestä vahvuudesta. Mikäli vahvuus on alle puolen testi onnistuu 4+:lla.

Muut Neukkuryhmät voivat yrittää tuhota bunkkerin improvisoiduilla kasapanoksilla, onnistuu 6+:lla. Vain yksi tällainen yritys per kierros.

Sotavangin kaappaus : Jos NL tuhoaa jalkaväkiryhmän lähitaistelussa, yksi miehistä jää vangiksi, ja lasketaan vangiksi mikäli kaapannut ryhmä on hengissä pelin lopussa. Sotavanki saadaan myös, mikäli ampumalla tuhotaan ryhmä (moraalitesti epäonnistuu) ja ryhmästä 12’’:n sisällä on Neuvostoliiton jalkaväkiryhmä.

Joukot :

NL(  ) Inexperienced : luti+2 miestä, komissaari + 2 miestä, Forward Observer, 3 * LMG Squad( yht 12 miestä kussakin), 2 * SMG Squad (NCO:lla SMG, muilla kiväärit, 12 ukkoa), 1 kivääriryhmä 12 miestä. Kevyt mortar,  T26 A ja B, ~900 pinnaa.

Suomi() :  luti+2 miestä, LMG regular ryhmä (6 miestä, bunkkeriin, molotovit), LMG regular ryhmä(8 miestä), LMG veteraaniryhmä(8 miestä, molotovit), Kivääriryhmä veteraaneja suksilla (8 miestä, molotovit, tough fighter), LMG ryhmä regular ( 8 miestä, NCO:lla SMG),   1 * Medium PST, Sniper team, Medic, 890 pinnaa

Bookmark and Share

6 comments to Bolt Action Winter War skenu : Suurhyökkäyksen valmistelu

  • avatar JaakkoB

    Kuulostaa lupaavalta!

  • avatar kalle

    Eikös jollain ollu tehtynä jotain korsua tai bunkkeria, mikä kävisi tähän skenaarioon ?

  • avatar Marko

    Tarkoitat varmaankin, että tämä tapahtuu 1940 – eikä 1939.

  • avatar kalle

    Testasin skenaariota jo kolmannen kerran, tällä kertaa muutin peliä niin, että neukkureservejä sai alkaa heittämään jo ekalla kierroksella. Kakkoskierroksella reserviheittoihin ei tullut miinusta ja kolmannella pääsi automaattisesti. Muutin myös peliä niin, että kaikilla reservistä tulleilla neukuilla oli räjähteet mukana, ja säädin maaston niin että lähellä bunkkeria pystyi valitsemaan juokseeko tiellä, jolloin ojasta ei saa coveria vai eteneekö 6” jolloin saa coverin jos on ojassa.

    Pelaajina oli ihan aloittelijat, mutta selvästi muita pelejä pelanneet henkilöt. Tuloksena oli tasuri : Neukut tuotti vastustajalle tuhoa ja otti sotavangin, Suomi taas tuhosi tankit mutta pelasti bunkkerin. Neukut pääsi lähelle bunkkeria muttei kuitenkaan tuhoamaan asti, olisi mun mielestä pystynyt mennä bunkkerille, mutta neukkupelaaja halusi mieluummin ammuskella Suomen hiihtäjäveteraaneja.

    Neukkupelaaja hyödynsi Forward Observeria erittäin hyvin, eli malttoi odottaa oikeaa hetkeä sen käyttöön, eikä vaan pamauttanut heti kun mahdollista. Tämän ansiosta Suomi oli sitten hapoilla siinä vaiheessa kun neukut pääsi lähituntumaan, se oli ehkä suurin oppi tästä koepelistä.

    Tämä oli jo aika toimiva, vielä muutan ehkä sen, että räjäytyksen voi tehdä advance -komentona, eli liikkuu 6” ja sitten 3+:lla pamauttaa bunkkerin.

    No, tätä skenua on pelattu tarpeeksi, seuraavaksi kokeilen Talvisotaa Ostfront -kirjan skenuilla :)

You must be logged in to post a comment.