Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Historialliset sotapelit

1. Vuoro (Nopat C&C kampanja): SOWING THE WIND

 photo Sowing the wind 1_zps0lvubfnj.jpeg” alt=”God Wills it!” />

C&C kampanjan ensimmäinen vuoro alkaa keskiviikkona 4.3. ja kestää maanantaihin 9.3. saakka.

EDIT: Tilanne tähän mennessä… Kristittyjen voitot – 7. Muslimien voitot – 0.
Tasapelit – 1.

“Saladinin sisko” skenaario lopputulokseksi laitetaan tasapeli tahattoman, mutta kriittisen ratkaisevan viimeisen kierroksen sääntötulkinnan takia.

Samuel von Nadel myhäili tyytyväisenä kun puolialaston viehkeä saraseeninainen astui esiin karavaanista. Salah ad-Dinin siskosta saisi suuret lunnaat Damaskuksen ruhtinaalta! Voitokas hymy muuttui kuitenkin katkeraksi virneeksi, kun hänen henkinen neuvonantajansa ilmestyi paikalle ja totesi, että ylhäinen saraseeninainen tuskin esiintyisi näin vähäpukeisena. Saladinin sisar oli todennäiköisesti onnistunut pakenemaan valepuvussa “Kirotut kierot Saraseenit! Kierompia kuin sapelinsa,” mumisi Samuel. “Noh, karavaani kuitenkin sisälsi paljon rikkauksia, joten reissu ei ollut ihan turha,” hän ajatteli ja löi Saladdinin siskon suosikkiunilelun peitsen kärkeen ja antoi käskyn palata linnan muurien suojiin.

Maaliskuu 1185. Kuningas Baldwin IV on kuollut.

Jerusalemin valtaistuimella istuu nyt yksin 7-vuotias Baldwin V, co-kuningas jo Baldwin IV:n aikana. Mutta hän on sairaanloinen ja vasta lapsi. Ibelinin paroni on julistettu kuninkaan suojelijaksi, mutta kuninkaan ja hänen lähipiirinsä ote vallasta on hatara ja monet Jerusalemin kuningaskunnan aateliset ja veljeskunnat ovat ottaneet heikon kuninkaan tilanteen ajaakseen omia agendojaan. Erityisesti Raynald de Chatillonilla tuntuu olevan omia ideoitaan…

Kerakissa käydyn taistelun varjo on pitkä ja sen muurien varjossa käydyn teurastuksen jälkeen muslimien ja kristittyjen välillä on vallinnut hauras aselepo. Baldwin IV on ollut Salah ad-Dinin panttivankina Kerakin taistelusta lähtien ja vaikka Salah ad-Din on vastustajansa kunnioituksesta antanut hänelle muslimilääkäriensä parasta mahdollista hoitoa ja antanut hänen käydä kirjeenvaihtoa Jerusalemin hovin kanssa, on Baldwinin mahdollisuudet vaikuttaa tapahtumiin Jerusalemissa olleet erittäin rajalliset.

Lisäksi Salah ad-Dinin on täytynyt voittaa aikaa. Kerakin taistelussa saadut raskaat tappiot ovat lyöneet hänen armeijansa rikki ja ainoastaan Baldwin IV:n vangitseminen on mahdollistanut hänen pysymisensä vallassa Damaskuksessa. Saladdinin on täytynyt uudelleen koota armeijansa, jolla hän suunnittelee ratkaisevaa siirtoa Jerusalemia vastaan. Nyt kuninkaan kuolema on kuitenkin muuttaanut hänen aikatauluaan. Saladdin on kuitenkin melkein valmis ja nyt hän tarvitsee vain riittävän syyn hyökätä…

On maaliskuu 1186. Pyhä risti on uudelleen kursittu kasaan (kärsi hieman vaurioita Kerakissa). Sekä Maitre Promontoire, että Mullah Nicodemus janoavat kostoa Kerakissa koetun vangiksi jäämisen nöyryytyksen jälkeen. Ibelinin Paroni yrittää epätoivoisesti pönkittää lapsikuninkaan valtaa. Teutoonit ja Templarit mobilisoivat. Sulttaani al-Sysipuro on saapunut Marokosta omat anti-kristityt ajatukset mielessään. Italiasta on ilmestynyt uusia ahneita tulokkaita pyhälle maalle maineen ja mammonan perässä. Muslimi mullahit saarnaavat aavikolla pyhää sotaa. Ja jopa emiiri Kallah al-Mannonsenkin mielestä on korkea aika jättää haaremi taakseen vähäksi aikaa.

Historian taivaannassa jyrisee kaukainen ukkonen.

HUOMAUTETTAVAA!!! PELAAJAT OVAT SIIS VAPAITA KAMPANJAN AIKANA VAIHTAMAAN VAPAASTI FAKTIOITAAN, JOS HALUAA KOKEILLA PELATATA JOLLAKIN MUULLA FAKTIOLLA, KUIN SILLÄ, JOLLA ON LÄHTENYT KAMPANJAAN MUKAAN.

RAJASOTAA
(Champions of God, C&C s. 110 – MULTIPLE)
Aselevosta huolimatta kristittyjen ja muslimien kuningaskuntien rajat ovat aina rauhattomia. Molempien osapuolien outpostien ja linnakkeiden läheisyydessä käydään jatkuvasti pienikokoisia taisteluita paikallisten alueiden hallinnasta ja glooriasta.
Vastapuolet: Kristityt vs. Muslimit
Erityissäännot: 4-6 pisteen warbandit.
Huomautettavaa: Tämä skenaario sisältyy ensimmäiseen vuoroon nimenomaan siksi, että se on mekaniikaltaan yksinkertaisin ja mahdollistaa vähemmän saagaa pelanneiden pelaajien “introduktion” pelimekaniikkaan ja C&C:n pelaamiseen. Luonnollisesti taistelujen lopputuloksella kuitenkin ON merkitys kampanjan kannalta.

KARAVAANIRYÖSTÖ
(The Escort, SAGA s. 67 – MULTIPLE)
Damaskuksen ja Egyptin välinen kauppareitti on elintärkeä Salah ad-Dinin valtakunnalle, mutta Jerusalemin kuningaskunta hallitsee maita aina punaiselle merelle saakka. Maitse kulkevat muslimikaravaanit ovat kuitenkin saaneet Baldwinin kanssa solmitun aselevon yhteydessä luvan kulkea eteläisten kristittyjen maiden halki. Rikkauksilla lastatut karavaanit ovat kuitenkin suuri houkutus monille kristityille paroneille ja ritareille, jopa ritarikunnille… Deus Vult! En avant!
Vastapuolet: Kristityt vs. Muslimit – kristityt ovat aina hyökkääjiä.
Erityissäännot: 4-6 pisteen warbandit.
Huomautettavaa: Kuten skenaariosäännöissä mainitaan, tulee muslimipelaajalla olla kolme baggage train elementtiä. Koreista karavaaniratkaisuista pelaaja saa paljon miehisyyspisteitä ja muiden ihailun.

SALAH AD-DININ SISKO
(The Escort, SAGA s. 67 – UNIQUE)
Kristittyjen asiasta täysin tietämättä, itse Salah ad-Dinin sisko on matkalla Kairosta Damaskukseen yhdessä aseistetuissa karavaaneissa, kun yht’äkkiä kristittyjen sotaliput ilmestyvät hiekkadyynin harjalle…
Vastapuolet: Kristityt vs. Muslimit – kristityt aina hyökkääjiä
Erityissäännot: 6 pisteen warbandit. Ennen peliä, muslimipelaaja merkkaa salaa missä Baggage train elementissä piilottelee Salah ad-Dinin sisko. Jos joku kristitty yksikkö päätyy lähitaisteluun jonkun muslimi baggage elementin kanssa, muslimipelaajan pitää välittömästi paljastaa, onko sisko piiloutunut tähän elementtiin. Muslimit voittavat automaattisesti, jos baggage elementti, jossa Salah ad-Dinin sisko piilottelee pääsee pakoon. Vastaavasti kristityt voittavat automaattisesti, jos kyseinen baggage elementti tuhotaan, jolloin Saladdinin sisko jää vangiksi. Tämä on ainut voittoehto tässä taistelussa.
Huomautettavaa: Kuten skenaariosäännöissä mainitaan, tulee muslimipelaajalla olla kolme baggage train elementtiä. Koreista karavaaniratkaisuista pelaaja saa paljon miehisyyspisteitä ja muiden ihailun. Lisäksi joku hieno figu Salah ad-Dinin siskolle jos tämä paljastuu korottaa miehisyyspisteitä entisestään.

Deus Vult! Allahu Akbar!

Bookmark and Share

13 comments to 1. Vuoro (Nopat C&C kampanja): SOWING THE WIND

You must be logged in to post a comment.