Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Historialliset sotapelit

C&C Kampanja: KOHTI PYHÄÄ MAATA!

Go to where the men speak Italian. And then keep going.

Kauan, kauan sitten…. tai oikeastaan tarkalleen 830 vuotta sitten… Kaukaisessa maassa…

Jerusalem, tammikuu 1185 AD – Marssi Kerakiin 1183 on ratkaisevasti heikentänyt Jerusalemin spitaalisen Kuninkaan Baldwin IV:n terveyttä ja nyt hän makaa kuolinvuoteellaan. Ainoa kruununperillinen on hänen sisarenpoikansa, vasta 7-vuotias co-Kuningas Baldwin V.
Jerusalemin kuningaskunta on kriisissä. Lisäksi Salah ad-Dinin ja ristiretkeläisten välinen hatara aselepo on katkeamispisteessä: Outremerin paronit silmäilevät ahnaasti muslimien rikkauksia täynnä olevia karavaaneja, aavikoiden heimot hyökkäävät pyhiinvaeltajia vastaan ja kuningaskunnan juonittelevat aateliset riitelevät keskenään vallasta. Kaiken kukkuraksi, Euroopasta saapuu jatkuvalla syötöllä uusia väkivaltaisia krisitttyjä tulokkaita pyhälle maalle – joko taivaallisten tai maallisten rikkauksien perässä (yleensä molempien).
Samaan aikaan Damaskuksessa, Egyptin ja Syyrian kuningas Salah ad-Din on onnistunut yhdistämään keskenään kilpailevat muslimifaktiot pysäyttämöttömäksi voimaksi ja nyt hän on kääntänyt katseensa kristittyjen hallitsemaan pyhään kaupunkiin.

Kaikki merkit viittaavat siihen, että lopullinen välienselvittely ristin ja puolikuun välillä on aivan horisontin takana. Molempien tavoitteena: Pyhän maan herruus.

YLEISESTI
Pyhä Maa on noppakerhon järjestämä ristiretkiajoille sijoittuva narratiivinen kampanja, joka pelataan maaliskuun alusta toukokuun alkuun. Ajallisesti se sijoittuu pyhälle maalle ajanjaksolle 1185 – 1187, jolloin Ayuubidien ja Jerusalemin kuningaskunnat kävivät ratkaisevan mittelön Jerusalemin pyhän kaupungin hallinnaksi.. Lisäksi – niin kuin jokaiseen eeppiseen sodan sinfoniaan – kampanjaan kuuluu Preludi vuodelta 1183 ja Requiem vuodelta 1191.

Kampanjassa käytetään sääntöjärjestelmänä pääsääntöisesti SAGA: The Crescent and the Cross ja Deus Vulttia suurempiin taisteluihin.

Kampanjaa pelataan keskiviikkoisin (aloituspäivä 4.3.2015 ja muut tarkat pelipäivät ilmoitetaan pian), sekä vapaasti viikonloppuisin, jolloin pelaajat voivat vapaasti pelata pelejä. Kampanjapaketti lähetetään kaikille osallistuville maileihin helmikuun aikana.

NARRATIIVISUUDESTA
Kampanja toimii narratiivisella periaatteella. Tarinan runko perustuu historiaan, mutta pelien lopputulokset vaikuttavat siihen miten tarina pyhän maan kohtalosta kehittyy.

Kampanjan fokus on eläytymisessä, tarinankerronnassa ja hauskanpidossa, sekä yksittäisissä peleissä. Tavoitteena on myös pelata visuaalisesti loisteliaita ja tunnetäyteisiä pelejä!

Jokaisella pelaajalla on oma “alter egonsa”, joka joskus korvaa jonkun historiallisen vastinehenkilön, jonka seikkailut pyhällä maalla muodostavat ikäänkuin tarinan tarinan sisällä ja jonka teot saattavat vaikuttaa suurenkin tarinan kehittymiseen. Näistä lisää myöhemmin.

ALTEREGOT
Kuten jo mainittu, kyseessä on narratiivinen kampanja. Pelaajilla on kampanjassa alter-egot, jotka joissakin tilanteissa korvaavat historialliset vastineensa (olen merkinnyt ne erikseen). Altergot olette TE pelaajat, eräällä tavalla teidän avatarinne pelipöydällä/tarinassa. Tietenkin jos warlord “kuolee” pelissä, niin eihän sitä alteregoa varsinaisesti tapeta, vaan se pikemminkin haavoittuu, pakenee, piiloutuu ruumiiden alle, tai jää vangiksi (joka antaa sitten hienon mahdollisuuden pelata Captured! Skenaario revanssina pelaajien välillä.) Listä pelaajista ja heidän alter-egoistaan alla.

Pelaajat saavat käyttää Heroes of The Crusading Age charactereita peleissä, mutta ei niillä nimillä millä he ovat. Mekaniikka ok, mutta käyttäkää esim. Alter-egoinanne.

Poikkeuksena Salah Ad-Din. Sitä ei voi ottaa. Sori. Asiasta ei neuvotella.

MUSLIMIT – “Allahu Akbar!”
Kalle (Amir Azad ibn Aijaz ibn Arman al-Manna)
Teemu (Mullah Nicodemus ibn Yahia ibn Aymaan al-Zugag)
Jussi V (Mullah Yaḥya al-Vepsalainen)
Jamo (Amir Jamael abd Markein)
Eelo (Amir Ismael al-Zahir Rukn al-Din Baibars)
Marko (Sultan Ma’ruF ibn Ishaq ibn Ali ibn Youssef al-Sysipuro)
Juha (Amir Yehia ibn Aijaz ibn Aijaz ibn Moses ibn Salomon al-Niemi)

KRISTITYT – “Deus Vult”
Sami (Hochmeister Samuel von Hauck von Der Orden der Brüder vom Deutschen Haus Sankt Mariens in Jerusalem)
Aleksis (Baron Alexis du Rich d’Ibelin, le seigneur de Nablus)
Juha (Maître Jean de Promontoire d’Ordre de Saint-Jean Jérusalem)
Mikko Leino (Maître Michel “le Malheureux” de Pauvres Chevaliers du Christ et du Temple de Salomon)
Sebastian (Barone Sebastian “Lo Slavo” di Istria)
Sami K. Erakko ja lantsarit

MUITA TÄRKEITÄ HENKILÖITÄ KAMPANJAN TARINAN KANNALTA
Tsekatkaa wikipediasta, jos kiinnostaa. Nämä nimet tulevat ilmestymään aika-ajoin tarinassamme.
Salah ad-Din, Egyptin ja Syyrian kuningas; Baldwin IV “The Leper”, Jerusalemin kuningas; Baldwin V, Jerusalemin 7-vuotias co-kuningas; Sibylla, Jerusalemin kuningatar ja Guy de Lusignanin vaimo; Guy de Lusignan, Sibyllan aviomies; Raymond III, Tripolin prinssi, Baldwin V holhooja; Raynald de Chatillon, valtakunnan virallinen “bad boy”; Eraclius, Jerusalemin katolinen patriarkka; Isabella, Jerusalemin prinsessa; Rashid ad-Din Sinan (Old man of the mountain – Hashashinien johtaja)

VUOROISTA
Kampanjassa on viisi vuoroa, joiden pituus on noin kaksi viikkoa ja lisäksi on muutamampi isompi taistelu, joilla on fiksatut päivämäärät. Uusi vuoro aloitetaan aina keskiviikkoina jolloin pelataan pelejä noppakerholla, mutta pelaajat ovat vapaita pelaamaan pelejä milloin tahansa vuoron aikana sopimalla keskenään.

Vaikka fokus on tietenkin tarinankerronnassa, kampanjan aikana kuitenkin pidetään lukua kristittyjen ja muslimien keräämistä voitoista, jolloin voidaan saada joku kokonaiskuva, kuka on strategisessa tilanteessa niskan päällä.

Kannustamme pelaajia kokeilemaan peleissään kaikenlaisia mielenkiintoisia armeijakomboja ja fluffikkaita joukkokokoonpanoja skenaarioiden hengessä!!!

Power buildit jätettäköön sinne turnauspeleihin. Tärkeintä on rentous, hauskanpito ja fiilistely!!!

AIKATAULU

28.2.
PRELUDE – AT THE GATES OF KERAK
Deus Vult peli.

1. Vuoro alkaa Ke 4.3. – SOWING THE WHIRLWIND
Vuoro päättyy Ma 9.3.

2. Vuoro alkaa Ke 11.3. – REVENGE OF THE CRESCENT
Huom! Lyhyempi aikaväli edelliseen.
Vuoro päättyy Ma 23.3.

3. Vuoro alkaa Ke 25.3. – KINGDOMS IN CRISIS
Vuoro päättyy Ma 6.4.

4. Vuoro alkaa Ke 8.4. – REAPING THE WHIRLWIND
La 18.4. Deus Vult peli: THE BATTLE OF HATTIN
4. Vuoro päättyy 20.4.

5. Vuoro alkaa Ke 22.4. – THE CITY OF GOD
Ke 22.4. Multiplayer SIEGE SKENAARIO Saga säännöillä
.
Siege pelin jälkeen vuoro jatkuu teemoilla: The Long Trek, ja Acre/Aleppo.
Vuoro päättyy Ma 4.5.

FINAALI – La 9.5. ARSUF – THE LION AND THE EAGLE
Deus Vult megabattle Arsufin taistelusta. Vastakkain Rikhard Leinojamieli ja Salah ad-Din.

SKENAARIOISTA
Jokaisen vuoron skenaariot ilmoitetaan kyseisen vuoron paketissa. Skenaarioita on kahta tyyppiä: Multiple ja Unique. Multiple skenaarioita voidaan pelata vuoron aikana niin paljon kuin sielu sietää. Unique skenaariot ovat erityistapaus, sillä ne pelataan vuoron aikana vain kerran! (yleensä pelikeskiviikkona)

Multiple skenaariot pelataan 4-6 pisteen warbandeillä (pelaajat voivat sopia tämän keskenään). Unique skenaariot pelataan aina 6 pisteen warbandeillä. Skenaariot ilmoitetaan tässä muodossa:

SKENAARION NIMI
(Skenaariotyyppi, mistä löytyy – onko UNIQUE vai MULTIPLE)
Lyhyt kuvaus mistä on kysymys.
Vastapuolet: (sekä maininta, jos jompikumpi on automatically attacks)
Erityissäännot: jos on sääntöjä, jotka poikkeavat skenaariosta.
Huomautettavaa: maastoon ja pelin järjestämiseen liittyviä huomautuksia.

Lisäksi, pelaajat voivat aina pelata revanssina Captured! Skenaarion, jos edellisen pelin hävinneen pelaajan warlord kuoli ko. pelissä (jäi vangiksi).

Esimerkkejä skenaarioista:

KARAVAANIRYÖSTÖ
(The Escort, SAGA s. 67 – MULTIPLE)
Damaskuksen ja Egyptin välinen kauppareitti on elintärkeä Salah ad-Dinin valtakunnalle, mutta Jerusalemin kuningaskunta hallitsee maita aina punaiselle merelle saakka. Maitse kulkevat muslimikaravaanit ovat kuitenkin saaneet Baldwinin kanssa solmitun aselevon yhteydessä luvan kulkea eteläisten kristittyjen maiden halki. Rikkauksilla lastatut karavaanit ovat kuitenkin suuri houkutus monille kristityille paroneille ja ritareille, jopa ritarikunnille… Deus Vult! En avant!
Vastapuolet: Kristityt vs. Muslimit – kristityt ovat aina hyökkääjiä.
Erityissäännot: Ei ole.
Huomautettavaa: Kuten skenaariosäännöissä mainitaan, tulee muslimipelaajalla olla kolme baggage train elementtiä. Koreista karavaaniratkaisuista pelaaja saa paljon miehisyyspisteitä ja muiden ihailun.

ISABELLA
(Captured! C&C s. 115 – UNIQUE)
Jerusalemin kuningaskunnan kruununperimyskiista Sybillan ja Isabellan välillä on kärjistymässä lähes avoimeksi konfliktiksi. Useat Ritariveljeskunnat ovat asettuneet tukemaan Sybillaa, kun taas monet maalliset paronit ovat ryhmittyneet Isabellan taakse. Ritariveljeskunnat ovat kuitenkin onnistuneet kaappaamaan Isabellan Akkossa ja pitävät häntä nyt hallinassaan. He ovat parhaillaan viemässä häntä Akkosta Jerusalemiin. Mutta tie sinne on pitkä ja vaarallinen…
Vastapuolet: Templars/Teutons/Normans vs. Hospitallers/Crusaders/Normans (Huom! Blue on Blue!)
Erityissäännot: Toisin kuin normaalissa “Captured” skenaariossa, vankina olevan warlordin korvaa Isabella. Pelastavan pelaajan Warlord deployataan normaalisti pöydälle. Vankina on Isabella ja kun skenaarion erikoissäännöt viittaavat “warlordiin” luetaan näiden viittaavan Isabellaan. Isabella on stateiltaan Enlightened Cleric ja hyötyy normaalisti Resiliencestä. Isabellaa ei voi tappaa, vaan “kuollessaan” hän jää uudelleen vangiksi. Muuten voittoehdot ovat samat kuin skenaariossa. Pelastava Warlord käyttää “Warlords Pride” sääntöä normaalisti, mutta joutuu maksamaan yhden pisteen Isabellasta (käytännössä pelaa siis 5 pisteellä + Isabella).
Huomautettavaa: Pelaajien tulisi käyttää jotain hienoa naisupuolista ylimysfigua kuvaamaan Isabellaa.

RAPORTEISTA
Pelaajien toivotaan loruilevan raporttejaan Nopat ja Taktiikka tai Facebookin C&C ryhmään. Kuitenkin, jokaisesta pienimuotoinen kopio myös minulle/sähköpostilistaan ENNEN VUORON LOPPUMISTA! Siinä pitäisi olla merkittynä

-Mikä skenaario pelattiin? (myös skenaarion tyyppi)

-Ketkä pelasivat ja kuka voitti? (myös millä faktioilla pelattiin)

-Pari virkettä taistelun kulusta – mutta tässä saa loruilla niin paljon kun haluaa (se olisi jopa suotavaa kampanjan hengen mukaisesti).

Muiden raporttien muoto vapaa.

Bookmark and Share

7 comments to C&C Kampanja: KOHTI PYHÄÄ MAATA!

You must be logged in to post a comment.