Kirjaudu portaaliin.

Poikkeusjärjestelyt

Kerhohuone

Kerhohuone on avoinna seuraavasti:
MA: 17.30 ->
KE, TO: 17.00 ->
LA, SU: 12.00 ->

Isäntä on avaamassa ovia yleensä n. 2 tuntia aloitusajasta, ota tämä huomioon kun saavut paikalle. Pelata voi pidempäänkin. Soita isännälle että pääset alaovesta sisään. Kerhohuoneen isäntien yhteystiedot

Kategoriat (Jutut)

Juttuarkisto

Roolipelit, Wanhat orkit

Otaniemen ORC:n ammoisten aikojen perustajajäseniä saatii kaivettua kiven koloistaan monivuotisesta horroksestaan ja saapumaan kerholle. Nämä kaverit väittävät pelanneensa niemessä jo ennen 90-lukua, sanoi Orcin historiikki mitä tahansa. Nyt on tiedossa peliä jota ei ole ennen nähty. Joukkoon liittyi myös muita kunnioitettavalla parralla varustettuja vihreitä suippokorvia.

Suunnittelun jälkeen roolipelisessio pääsi alkamaan. Luvassa oli todellakin perinteistä luolien old school koluamista D&D:n hengessä. Sääntöjä ja noppia ei juuri tarvita, wanha osaa soveltaa. Peli alkoi heti ja ajatus on että hahmojen kyvyt kehittyvät sen mukaan mitä kukin tekee. Hahmojen lähtökohtana toimi DM:n laatima one-liner joka kuvasi kaiken oleellisen hahmosta. Me hit hard! Alla kuvaelmaa tapahtumista. Ps. kirjoitettu nopeasti kosketusnäytöllä jossa ei ääkkösiä. Toisaalta ei örkit osaa kirjoittaa.

Wanhat örkit #2 – 20.05.2011 Kas meillä on aarre

Seuraavaksi onkin mietittava mita tehdaan. Tutkitaan arkun salalokerot, pidetaan vai palautetaan rahat, ei jateta todistajia vai maksetaan hiljaiseksi, taytetaan arkku kivilla ja piilotetaan takas? Tama kaikki selviaa orkkien ensi seikkailusta.

Grotto
Elf hoard? Give me all! My axe want! Go for day all day kill elf!

Zacurcha
Curse the little thief drink a bad potion willya crooms will avenge me!

Lisää pieniä orkkejä heräilee luolien kätköistä. Kätköstä puheen ollen edellisellä kerralla löydetty aarre laitettiin omiin taskuihin ja suunnattiin kohti kauppoja silmät innosta kiiluen. Arkku täytettiin kivilla ja lukittiin takaisiin piiloon. Matkalla vastaan tuli kilpaileva poppoo örkkejä ja heillä joilla oli mukana iso nenäinen otus. Selvästi kuonoa rahan perään. Onkohan se gnome. Cork joutui indimidoimaan viholliset pois viittaamalla jättikokoiseen kädenvääntö kaveriinsa.

Matkalla kaupoille baarista löydettiin krapulaiset Zacurcha ja Grotto. Uudet kaverukset liittyivät mukaan ja heille hankittiin puhtaat vaatteet. Grotto kunnostautui hankkimalla peltikalsarit ja henkselit.. leveät. Muut ostivat myös uusia kenkiä ja kaikille ostettiin munasuojat. Cork hankki maiharit teräskärjellä. Vanhat Corkin suon pilaamat kengät piilotettiin käytävälle jonkun löydettäväksi. Tällä välin pomomies kävi jututtamassa Glacier pimua joka kertoi hinnan nousseen 14 kultarahaan. Seuraavaksi suunnattiin kohti potion kauppaan josta tilattiin 300 annosta jarrua, 10 str potionia, 3 dex potion, 2 condis potion ja 8 vgra potion. Haa, me ostetaan kaikki muille ei jää mitään. Epoa ei ollut tarjolla.

Kisoihin oli vielä pari päivää ja potionit ehtisivät valmistua juuri ajoissa. Kaverustemme harmiksi kultaketju örkki alkoi kyseleen raha-arkkunsa perään, ei olla vielä löydetty totesivat kaikki yhteiseen ääneen. Jatkamme etsintöjä, jonka perään kultaketjun adjutantti veisteli että parempi löytyä päivän sisään. Joku muisteli että käytettiinköhän me ne kaikki erityisen hapettuneet kuparirahat. Joo niillä juuri osteltiin että ei tarvisi kanniskella kilotolkulla kuparia. On pojat taidettu jättää pieni johtolanka peräämme.

Kaupoilta lähdettiin baariin ajatuksena laittaa olympialaisten ruokiin jarrua. Matkalla baariin tuli vastaan taas sama kilpaileva örkki poppoo, alkoivat uhittelemaan ja loppujen lopuksi pickpockettasivat sankareidemme rahat. Myös viimeiset hapettuuneet kuparit. Nyt meillä on sopiva kohde lavastukselle tuumi Zacurcha. Onneksi pääsaalis oli kätkössä Corkin nyrkkeily hanskoissa. Myös piilotetut kengät olivat hävinneet käytävältä, homma toimii suunnitellusti. Adjutantin johdolla uudet luolia tuntemattomat kaverimme kävivät etsimässä arkun ja yllätys olikin kultaketjuörkillä suuri kun arkun paino oli kasvanut kivistä. Nyt putoilee päitä hän huusi.

Baarin keittiolla Grotto ihasteli ruokien hyviä tuoksuja ja pyysi päästä maistelemaan kisaeväitä. Keittäjä hymyillen totesi että on tainnut ruoka maistua ennenkin ja isomahainen Grotto jäi ilman välipalaa. Sopivasti muut marssivat sotilaallisessa järjestyksessä ja kurissa paikalle lupaantuen vahtimaan kisojen ruokia. Yön pimeydessä jarru lisättiin ruokiin ensimmäistä pataa lukuunottamatta. Ylimääräiset potionit piilotettiin hyvin keittiön jääkaapin taakse.

Loput rahat jaettiin kaverusten kesken tasan noin 12 gp ja 15 sp. Potionit juotiin kurkusta alas ja jengi oli valmis kisoihin. Ennalta ilmoitettuja lajeja oli lukuinen määrä ja luonnollisesti kaveruksemme kisasivat juontikisoissa, syömiskisoissa, nyrkkeilyssä ja kädenväännässä muutamia mainitaksemme. Alla lyhyesti sijoituksia lajeissa ja suluissa kerätyt bonukset.

  • Arm wrestling, 3rd Cork. Todella heikko esitys Corkilta, toiselta sijalta pudottiin kolmanneksi kun vielä yritettiin ottaa erää.
  • Punisment, 1st pomomies(5) 2nd Grotto, 3rd Cork. Kaveruksemme olisivat voineet ehkä optimoida ja olla kaikki osallistumatta kaikki samaan, mutta ainahan se on hauska lyödä kaveriä nyrkillä.
  • Bench press, 1st Cork (5+4), natural 20 roll ja sumomies nousi suorille käsille. Voimaa!
  • Fight, kukaan ei ollut muistanut ilmoittautua ja mukaan ei enää päädit Corkin yrittelyistä huolimatta.
  • Quaf, 1st pomomies (2). Tuuoppi toisensa jälkeen kurkusta alas taidolla johti selvään voittoon.
  • Eat, 1st Grotto (3+riitta). Cork oli jo penkissä masentanut sumomiehen jolloin Grotto ahmi itsensä helposti voittoon.
  • Catch the gnome, Todella vaikea laji, kuka nyt illuusion mestaria gnomea kiinni saa. Champpa selvitti ekan kierroksen voittajana pitkän väännön jälkeen, jättäytyen pois lopuista eristä. Liaan hapokasta.
  • KiipeilyPyramid, 1st Zachursza (6). Ennen viimeista kiipeilyä Champpa kävi rasvaamassa kiipeilyseinät ja silinterihatulla ja kävelukepillä varustautunut Zachurzsa kikkaili itsensä voittoon.
  • Gauntlet läpijuoksu, 1st pomomies (3). Ihralinja jatkui ja huippuunsa viretetty.. Voideltu orkki juoksi kiinniottajien läpi taitavasti voittoon.
  • Hit and run, Champpa top 3. Perinteinenviestikapulakissa missä kapula piti saada pois ja tuoda maaliin. Kapulaa käytettiin myös aseena, ja aivan viime metreillä johdossa ollut Champpa kompastui muiden tallatessa maaliin.
  • Charge, 1st Grotto (8). Tässä vaiheessa kukaan ei enää muistanut mistä oli kyse, mutta grotto ison mahansa kanssa vyoryi ylivoimaiseen voittoon täysilä bonuksilla.

Pomomies osoitti johtajuttaan kolmella voitolla, muutkin keräsivät mukavat bonukset. Evoluution mukaisesti örkkien kyvyt kehittyivät tekojen ja ajattelun perusteella. Tästä on hyvä jatkaa bonuksiin tarkemmin tutustuen.

 

Wanhat orkit #1 – 29.04.2011 Missä ollaan, mitä on tapahtunut?

Cork
Mmh? Talk me? Me hit hard!

Pimeeta.. ei nae mitaan.. uh.. ei voi liikkua.. orkki herailee huonovointisena.. Cork kipuaa pystyyn ensimmaisena pelkalla tahdoinvoimalla.. kyllapa heikottaa.. tynnyri! treenia! Cork alkaa samantien nosteleen punttia.. lattia on orvellyksesta liukas ja tynnyri kaatuu laikyttaen pahanhajuista juomaa.. kas, lattialla on nopat pelikeortteja ja rahaa.. talteen taskuun. Mika ihme lappu mulla on taskussa, ticket to Big Bong Ball.. hmm, Big Bang Ball..  acceptance  bestovance of curse.. Mita tapahtui ja missa oon.

Katos taallahan on muitakin. Ghamppa herailee litsarin jalkeen ja poimii myos pienehkon summaan rahoja lattialta talteen. Kolmas pomoksi itseaan nimittava ei sitten heraa millaan, marka ratti naamalle.. ei vaikutusta.. Lopulta Cork treenaa jalleen ja nostaa nukkujan suorin kasin pystyyn, kattokaa unissakavelija, kavele ja heraa kaskytyksen myota pomokin tokenee ja ottaa aamuhuikan tynnyrin pohjalta. Lopulta samalla kun kolme sankaria ihmettelevat suljettua sisapuolelfta teljettya kalliohuonetta alkaa nurkasta kuuluua mutinaa..

Nurkassa istuu iso orkki kultaketju kaulassa.. samoin tavoin muistinsa menettanyt ja alkaa kysella rahojensa peraan.. esittelee pienta kukkaropussia jossa reika.. takataskussakin reika. Ghamppa viheltelee omiaan..  selvaa thieffi ainesta tuumii muut. Pomo alkaa vaatia aamiaista ja Cork marssii ovelle, ottaa poikittaisin kaksimetrisen palkin aseekseen ja lahteen ensimmaisena kaytavaa pitkin vasemmalle. Hetken kuljettua huonokuntoista kaytavaa joka ei nayta yhtaan tutulta  vastaan tulee surkea lyhty jonka alla nukkuu nahkahaarniskassa orkkivartija keihaineen. Oliko hyva ilta pojat han kysyy ja naureskelee. Taisi Alin juomat maistua.

Ali, kuka hiton Ali. Pelkkaa metaniolia se oli, sumeeta viela kaikin puolin. Mista me tultiin tanne? Vartija vastaa tehan mut tanne toitte passiin, en ole taalla ennen ollut, mutta -3 levelilla ollaan. Ylempana on Nnngms kuninkaan tilat ja juhlahalli. Ruokaa tokaisee pomo peralta. Vartija arvelee loytavansa tien kanttiiniin ja joukko suuntaa kohtia seuraavaa tasoa… Vartija  ensin kay toivekkaana hakemassa jamajuotavaa kalliohuoneesta. Huone on kuitenkin siina kunnossa etta hanelta menee ruokahalut.

Matkalla kohti kanttiinia vastaan tulee kolme rottaa ja Cork yrittaa matkia ne  parrulla, me hit hard. Vaatteet alkavat kuivua hieman ja haju on sen mukainen.  Kanttiinissa pomo tilaa tynnyrin olutta, Cork kaksi isoa kolmos tuoppia kun nelosta ei ollut ja Champpa tuopin. Juomat tarjoilee tuhtilady ork ja pomo aloittaa heti kaupan teon. Samaan aikaan Cork haastaa viereisen poydan sintteja  ja indimitoi ne tuomaan tuopin lisaa juotavaa. Maine alkaa kasvaa heti.

Kultakeju orkkikin saapuu paikalle ja alkaa valitella etta ootteko nahnyt hanen arkkua, mita ihmeen arkkua. Vartija huokaisee eikai taas.. aina sama homma, arkku piilotettua pelin ajaksi ja ei enaa aamulla muista mihin jatetty.  Ja olisitte nahneet sen Trollin minka piilosta hain arkun viimeksi. Aijalla ei ollut kuin trollin hammas minka perusteella viikko tolkulla kolusin mestoja lapi. Vielakin sattuu. Lupasi mukamas kolme kultarahaa arkun loytajalle, sain tuopin.

Pomo kay kyseleen half-ork Clacier pimulta jolla silmalasit etta mika taa lappu oikein on.. paasylippu bileisiin.. tarkoitus otella lajeissa ja suorittaa.. epaonnistuneilta pallit pois ja kaivosorjiksi. Ei saatana nopee tarkistus. Huh, hyvä. Pimu hieroo kauppaa pomon kanssa tajuttuaan etta sehan osaa lukea. 9 gb!. Oota palaan kohta, pomo veistelee. Kisat on kolmen paivan paasta vasta, ollaan oltu etkoilla selvasti.

Cork tahtoo kayda vaihtaa tilalle kunnon vaatteet, missaan raasyissa kuljeta. Vaatturilla on vain yhta mallia vaatteita, joten suunnataan aamulla ensimmmaisena kirpputorille josta lootataan hyvaan hintaan kaivosmiehen paksunahkainen varustus ja nahkahanskat. Lite armor..Lopuksi kaydaan kauppaa ja ostetaan kaupasta masterwork niittirannekkeet ja vyo.. Lisaa katu-uskottavuutta haetaan tatuoijalta joka varjaa nahkatakin selkaan junttisormen pystyssa ja alle tekstin Hit me hard. Champpa ostaa  kirpputorilta uudet vahan kaytetyt kalvin kleinit ja nahkatakin, settiin kuuluu myos m.jackson hanska ja hattu. Pomo mutisee itsekseen jotain elf lappaa saavuttuaan paikalle. Vanhat haisevat vaatteet heitettiin pois seinassa olevasta reijasta rouskuttajalla.Ghamppapotii etta mitahan tuolta alhaaltaloytyisi.

Pomo oli selvittelemassa asioita Alin luona joka loytyi viereiselta kauppakujalta. Ali myy serkkunsa luvalla juomia, serkulla on kuninkaan lupa myyda juomia. Ali myy myos potioneja tiskin alta tilaussetteina. Tarvittais rahaa. Saadaan selville myos etta hanella on toinen serkku tuntee luolastot hyvin.

Matka jatkuu baarin kautta missa Cork haastaa kultaketju orkkia kadenvaantokisaan. Han kaskyttaa paikalle kaapin, ei helvetti nyt tulee tunti. Corkin ilme ei varahdakkaan kun kisa alkaa.. neljakertaa isompi orkkii vaantaa niin etta veri ei kierra koko kadessa, mutta Cork puristaa takas! baarin fanipimutkin tulee katsoon kisaa joka nayttaa kestavan ja kestavan. Iso orkki joutuu todella tekemaan toita etta kasi lopulta osuu poytaan. Cork heittelee hyvin aija vetaa. Hit me hard! Iso orkki iskee Corkkia nurkilla vatsaan joka keraa ison aijan respectia. Forttaria ja condista keratty. Hyva treeni toteaa lopulta havinnyt Cork ja iskee silmaa jatin 8 fanipimuille joista 6 punastuu.

Kultaketju orkki on talla valin lahtenut nukkumaan ja Champpa kay tutkimassa ukon huonetta, ei laydy johtolankoja. Champpa spottaa etta kultaketju orkilla on punaisia hyttysenpuremia joka puolella ja muistetaan risa tasku. Suunnataan kohti huonetta missa herattiin ja tutkitaan kohtaa mista kultaketjuorkki heraillyt. Lattialta loytyvat kuparikolikot on todella hapettuneita. Ghampan etsiessa Cork treenaa seinaa vasten. Tuumataan että Alin nimeama serkku voisi osata kertoa mista loytyy hyttysia suolla.

Serkku loytyy seuraavan isomman asumisluolaston peralta. Ovi vahti kaskee jattamaan tavarat ja rahat eteiseen ennekuin suostuu paastamaan peremmalle. Tavarat jatetaan eteiseen lepaamaan jaavalle pomolle, taitaa kaverilla olla kankkunen. Serkku kertoo etta you pay, me tell. Lopulta tehdaan diili missa luvataan hoitaa keikka hanelle tietoa vastaan. Tehtava on juottaa iso potion seuraavan kerroksen Sumo orkille ilman etta han tietaa sen.

Ongelma on paasta seuraavalle levelille, vartia ei meita sinne paasta. Cork lahettaa kadenvaanto haasteen viestinviejan avulla ja peikonkokoinen Sumo orkki tulee alabaariin. Vaannetaan taas katta ja Cork harjoittelee voiman hallintaa, lopulta antaa sumon voittaa katsellessaan fanipimuja. Sumo alkaa epailla touhua, mihin valiin Ghamppa tulee tarjojamaan tynnyrilliset juomaa. Otetaan viela vasurilla, sen kisan Sumo voittaa selvasti ja Cork huutaa juomaan pohjanmaan kautta ja ryystaa tynnyrin tyhjaksi. Sumo leuhkii tyhjatynnyri kourassa ja lahtee takasin ylaleveleille. Cork iskee taas silmaa pimuille joista 6 tietaa selvasti mista kyse.

Alin serkku ihmettelee nytko jo suorititte ja kertoo respectin kera etta -4 levelilta loytyy suo. Pomo on edelleen heikossa hapessa ja jaa nukkuun kun Cock ja Ghamppa suuntaa kaksin hamariin alaluoliin. Serkku vinkkaa etta kannattaisi ostaa hanelta muutama ase messiin. Cork uhoo etta han ei tarvi mitaan, mulla on nyrkit ja parru! Ghamppa vuokraa short swordin ja kilven ja kaksikko on valmis tutkimusmatkalle.

Matka alas sujuu ongelmitta ja sielta loytyy ovi joka on peitetty tavaralla. Cork lyo pari hienoa pesapallo hiutaisua kaksi metrisella parrullaan ja siivoo orkin mentavan aukon oveen tavaroiden lentaessa pitkin kaytavaa. Oven toisella puolella on ihmetteleva cobolt ja sen weasel. Ennen tata yhdesta kaytavasta loydettiin kaivosorjia telkien takaa ja niiden kimea aaninen vartija.

Cork jatkaa paattavaisesti eteenpain kohti coboldia, mutta Ghamppa on nopeampi, dexterity miehia, ja yrittaa tuikkaa otusta kylkiluiden valiin. Mita ihmetta vikisee cobilt ja huutaa kavereita apuun. Selva asemestari coboldi ja heittaa pari kritteria Ghamppaan murtaen hanelta kylkiluun. Cork astelee paikalle ja junttaa otuksen seinille. Coboldin kaverit juoksee kaytavaa keihaat kadessa pitkin saadakseen tajuttomalla voimalla heitetyn tukin naamalleen. Viimeinen vihollinen antautuu voivotellen etta taa on meidan kotiluola, me on maksettu tasta. Cork tivasee etta ette mulle ja indimidoi kaverin antamaan kipua lievittavaa herbia.

Coboldi kertoo etta suo on viereissa kaytavassa, mihin Cork toteaa etta olisitte heti sanoneet niin olisi valtytty treenilta kokeillessaan onko herb ehtaa tavaraa maassa makaavaan coboldiin. Seuraavasta kaytavasta loytyy kolme isompaa liskomiesta. Cork menee ekana ja lyo saman tien parrulla otusta otsaan. Nopeita liskoja Cork ottaa joukon iskuja kunnes saa tainnutettua otukset. Ghamppa antaa taustatukea, mutta kapeassa kaytavassa on vaikea taituroida. Jouskari voisi olla nappara tai heittoveitsi.. kirves.. Iso kirves.

Intimidoinnin jälkeen liskoasukit nayttavat mista suo loytyy, tuon veden takaa ja varoittaa kutiavasta sammaleesta Corkin varoitettua punomasta mitaan juonia. Vettynyt kaytava pitaa menna kuymarassa. Hyttysetkaan ei vaivaa kun kaverukset olivat varustautuneet turpaanilla ja kaivosmiehen nahkakasvosuojaimella etukateen. Corkia pistaa yksi hyttynen ja iilimato kiinnittyy reiteen. Valipalaa, snack ja Cork syo madon pois.

Toiselta puolen vetta loytyy mattaita, Ghamppa tutkii ja muutaman kiven ja ansan loydettyaan loytaa arkin. Arkku tiirikoidaan auki ansojen purun jalkeen ja kaaritaan kankaaseen. Lukon auetessa arkku ponnahtaa auki kankaan estaessa rahoja lentamasta pitkin seinia. Kaksikko on 9 platina rahaa, vajaa sata kultarahaa ja joukon hopua ja kupari rahoja rikkaampi.

Cork saavutuksia:
+ Barter
+ Intimidate
+ Voimaharjoittelu, katu-uskottavuutta
+ Condis ja fortitude check
+ Flirt
+ Yrtteja mukaan (kipu, kutitus)
+ Light nahka armor, MW piikkirannekkeet ja parru
+ Pelikortit ja nopat
– 4hp jaljella, lisaa treenia selvasti tarpeen tai lepoa

Ghamppa:
+ Search, search, search
+ Open locks
+ Kaksi critteria itselle sisaan
+ Kilpi ja shord sword
+ Kalvin kleinit, hattu ja hanska
– Onneton loytaa, paremmat nopat tarpeen
– Kylkiluu murtunut

“Pomo”:
+ Äly, aamuhuikka tasoittaa
+ Osaa lukea ja diilata
+ Komentaa (luulee pomottavansa)
+ Hyvä viinapää
– Kaamea krapula
– Tarttee 9gp

Muut:
+ Loput orkit eivat ole viela heranneet, oiskohan ne pitanyt herattaa kalliohuoneesta? Ghamppa koetti loottaa mutta eihan niilla ollut mitaan.

Wanhat orkit #0 – 04.04.2011 Pelisuunnittelu

Idea vanhan kunnon ajan roolipelistä virisi Noppakerhon saunaillassa, jossa huomattiin että nopan heittelijöistä löytyy useampia vanhoja roolipelaajia. Todettiin että hyvä idea ja laitettiin pelirekrytointi käytiin. Suunnittelutilaisuuteen saapui DM ja muutama pelaaja, hyvä alku. Plani oli pelata, mitäs muutakaan, pelata örkkejä.

Bookmark and Share

2 comments to Roolipelit, Wanhat orkit

  • avatar Marko Sysipuro

    Kiva raportti. :-) Tämä örkki jatkaa sitten edelleenkin uniaan, koska 20.5. ei myöskään käy. Laiska opiskelija joutuu nyt sen vihoviimeistäkin viimeisemmän deadlinen edessä pyhittämään kaikki kevään illat ja viikonloput lopputöiden kirjoittamiselle…

  • This unique blog post, “Roolipelit, Wanhat orkit | Nopat ja Taktiikka Ry” was excellent.
    I’m generating out a clone to clearly show my buddys. I
    appreciate it,Lyle

You must be logged in to post a comment.